Spis treści
Obsługa dokumentów TAX FREE (TF) pozwala realizować zwrot podatku VAT zapłaconego przez podróżnych spoza Unii Europejskiej bezpośrednio na stanowiskach sprzedaży detalicznej. Dzięki temu kupujący może uniknąć podwójnego opodatkowania: w kraju nabycia oraz w kraju zamieszkania. Na stanowisku Comarch POS dostępna jest komunikacja z dedykowaną Platformą Usług elektronicznych Skarbowo – Celnych (PUESC). Za pomocą platformy można wystawić elektroniczny dokument TAX FREE i zweryfikować jego status w momencie przybycia podróżnego do sklepu po zwrot VAT.
Z poziomu listy dokumentów handlowych operator ma możliwość wygenerowania TAX FREE do paragonu, który:- jest zafiskalizowany
- nie posiada korekt (lub wszystkie korekty zostały anulowane)
- nie posiada powiązanej faktury sprzedaży
- nie posiada wygenerowanego dokumentu TAX FREE (lub wygenerowany dokument TAX FREE został anulowany)
W systemie ERP można aktywować funkcjonalność generowania dokumentów TF również do paragonów zatwierdzonych. Jeżeli w systemie ERP:
- została aktywowana funkcjonalność generowania dokumentów TF do paragonów zatwierdzonych
- nie został zdefiniowany schemat numeracji dla dokumentu typu TF
to na stanowisku POS, podczas próby wygenerowania dokumentu TF do zatwierdzonego paragonu, zostanie wyświetlony komunikat: „Nie można wystawić Tax Free. Brak definicji dokumentu.”.
Podobnie jak w przypadku innych dokumentów, nie ma możliwości wygenerowania zbiorczego TAX FREE do kilku paragonów.
Z poziomu stanowiska Comarch POS możliwe jest:
- wystawienie elektronicznego dokumentu TF na platformie PUESC
- rozliczenie z podróżnym dokumentów o statusie Potwierdzony wywóz oraz Potwierdzony częściowo wywóz
Wystawienie dokumentu TAX FREE jest możliwe wyłącznie w trybie online. Jeżeli połączenie z platformą PUESC zostanie uzyskane oraz weryfikacja pracownika, jak i danych wymaganych w komunikacie dla dokumentu przebiegnie pomyślnie, dokument TF na stanowisku Comarch POS zostanie zatwierdzony, a podróżny otrzyma wydruk niezbędny do uzyskania zwrotu podatku.
Dodatkowo przy zatwierdzaniu dokumentu TAX FREE weryfikowana jest data urodzenia kontrahenta wybranego na dokumencie. Podczas zatwierdzania dokumentu, w przypadku, gdy data urodzenia kontrahenta jest:
- uzupełniona – dokument zostaje zatwierdzony, co determinuje rozpoczęcie procesowania elektronicznego dokumentu TF na platformie PUESC
- nieuzupełniona – dokument nie zostaje zatwierdzony, a w systemie prezentowany jest odpowiedni komunikat
Na formularzu dokumentu TF znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):
-
- Na liście pozycji dokumentu prezentowane są kolumny:
- Nazwa
- Cena brutto
- Ilość
- Wartość VAT
- Wartość brutto
- Stawka VAT (domyślnie ukryta)
- Na kaflu [Kontrahent] prezentowane są:
- Nazwa kontrahenta
- Adres
- Numer dokumentu tożsamości – wymagane do zatwierdzenia dokumentu TF
- Kraj z adresu – wymagane do zatwierdzenia dokumentu TF
- W podsumowaniu dokumentu podane są:
- Brutto
- Netto
- Kwota do zwrotu
- Forma –możliwe do wyboru są formy płatności: gotówka, karta, przelew. Formy płatności dostępne są jeżeli są poprawnie skonfigurowane i udostępnione dla stanowiska Comarch POS.UwagaW przypadku formy płatności Karta lub Przelew, w oknie płatności prezentowana jest dodatkowa sekcja, w której należy wprowadzić numer konta bankowego lub numer karty, na który ma zostać przesłany zwrot podatku. Wprowadzone zmiany należy potwierdzić przyciskiem [Zatwierdź].UwagaPo wybraniu formy zwrotu podatku jej zmiana nie jest blokowana.
- Data wywozu – data wywozu towaru poza terytorium UE
- Daty wpływu
- Numer systemowy – unikalny numer systemowy UNS, który jest otrzymywany w odpowiedzi na wprowadzony dokument TF na platformie PUESC
- Status – informacja o statusie wprowadzonego dokumentu TF na platformie PUESC
- Na liście pozycji dokumentu prezentowane są kolumny:
W prawym dolnym rogu znajdują się również Atrybuty – atrybuty przypisane do typu dokumentu np. Uwagi do dokumentu.
Na obu stanowiskach widoczny jest dokument PAR/2018/04/POS1. Operator na stanowisku POS1 generuje do dokumentu PAR/2018/04/POS1 dokument TAX FREE. W tym momencie dokument PAR jest blokowany dla reszty stanowisk, czyli operator stanowiska POS2, próbując wygenerować dokument TF lub FS do tego samego dokumentu PAR/2018/04/POS1 otrzyma notyfikację blokującą: „Nie można wygenerować TAX FREE, ponieważ dokument PAR/2018/04/POS1 jest już zablokowany na innym stanowisku.”.
Na obu stanowiskach widoczny jest dokument TF/2018/03/POS1. Operator na stanowisku POS1 potwierdza wywóz dokumentu TF/2018/03/POS1. W tym momencie dokument TF jest blokowany dla reszty stanowisk, czyli operator stanowiska POS2, próbując potwierdzić wywóz dokumentu TF/2018/03/POS1 otrzyma notyfikację: „Nie można potwierdzić wywozu, ponieważ dokument TF/2018/03/POS1 jest już zablokowany na innym stanowisku.”.
Do paragonu powiązanego z TAX FREE nie można wygenerować:
- Faktury sprzedaży
- Korekty (również wymiany)
Wydruk dokumentu TAX FREE
Na stanowisku Comarch POS dostępne są dwie formy wydruku dokumentu TAX FREE:
- Wydruk fizyczny – za pomocą przycisku [Drukuj]
- Wydruk elektroniczny na adres e-mail podróżnego w formacie pdf. – należy wybrać przycisk [Drukuj] -> [Wyślij]
W przypadku wyboru opcji wysyłania wydruku, prezentowane jest dodatkowe okno, w którym należy wprowadzić adres e-mail:
Aktualizacja statusu dokumentu TAX FREE
Wybranie przycisku [Aktualizuj status] z poziomu listy dokumentów handlowych, dla dokumentu TAX FREE powoduje odebranie komunikatu z platformy PUESC i dalsze procesowanie dokumentu głównie w przypadku rozliczenia VAT z podróżnym.
Rozliczenie dokumentu TAX FREE z podróżnym
Rozliczenie z podróżnym jest możliwe wyłącznie w przypadku pracy w trybie online. Z poziomu listy dokumentów handlowych lub podglądu dokumentu TAX FREE spełniających poniższe wymagania:
- status: Potwierdzony wywóz lub Potwierdzony częściowo wywóz
- będącym w stanie: Zatwierdzony
- wystawionych w ramach tego samego centrum
- forma zwrotu została ustawiona jako gotówka
Operator ma możliwość rozliczenia dokumentu za pomocą przycisku [Rozlicz dokument].
TAX FREE – integracja z Global Blue (ERP: Altum)
Tax Free w integracji z Global Blue głównie wykorzystywany jest na rynku czeskim. W przypadku, gdy Global Blue będzie działać w Polsce konieczna jest uprzednia integracja z PUESC.
Po włączeniu globalnego parametru, dostępny jest do aktywacji parametr: Zezwalaj na wysyłkę dokumentów poprzez platformę Global Blue. Parametr dostępny jest na formularzu centrum -> zakładka Stanowiska POS -> sekcja Integracja TaxFree z platformą Global Blue.
Po włączeniu parametrów na definicji firmy na zakładce TAX FREE w sekcji Integracja z TaxFree z platformą Global Blue należy uzupełnić:
- Kwota płatności musi być wyższa niż – należy wskazać minimalną wartość kwoty transakcji w walucie systemowej. Jeżeli wartość na paragonie przekroczy limit wskazany w konfiguracji wówczas sprzedawca będzie miał możliwość wystawienia dokument Tax Free.
- Dokument należy wystawić – parametr określa do kiedy można wystawić dokument Tax Free, możliwe wartości do wyboru z listy:
- W dniu zakupu
- Miesiąc zakupu + ilość miesięcy
- Data zakupu + ilość dni
- Data zakupu + ilość miesięcy
Parametry konfiguracyjne należy również ustawić na definicji centrum POS:
- Identyfikator sklepu
- Użytkownik
- Hasło
- Typ wydruku
Generowanie TAX FREE Global Blue
Po aktywowaniu funkcjonalności integracji Tax Free z Global Blue, przycisk [TAX FREE Global Blue] dostępny jest z poziomu:
- listy dokumentów handlowych
- w oknie płatności paragonu
- dokument TF nie może być fiskalizowany i korygowany
- dokument TF jest wystawiany tylko na podstawie Paragonu
- jeśli TF został wygenerowany na podstawie paragonu, paragonu tego nie można skorygować i nie można utworzyć faktury
- wystawienie dokumentu TF jest możliwe tylko wtedy, gdy do powiązanego dokumentu (paragonu) nie została już wystawiona faktura korygująca lub inny dokument TF.
Z poziomu stanowiska Comarch POS operator ma możliwość wystawienia formularza Tax Free dla paragonu, do którego nie ma wystawionego dokumentu TAX FREE ani innych dokumentów powiązanych np. korekta. Wybranie kafelka [TAX FREE Global Blue] przeniesie sprzedawcę na stronę Global Blue. Na stronie Global Blue znajduje się wtedy uzupełniony formularz TF, który można wydrukować ze strony GB.
Korzystając z tego przycisku sprzedawca ma również możliwość unieważnić/anulować Tax Free. Pojawia się odpowiedni komunikat, w którym należy potwierdzić chęć anulowania dokumentu. Żądanie anulowania jest wysyłane do Global Blue i otrzymywana jest informacja zwrotna. Dokument zmienia status na Anulowany.Komunikaty
Aplikacja Comarch POS wyświetla komunikaty blokujące w sytuacji gdy:
- kwota dokumentu jest niższa lub równa ustawionemu limitowi
- paragon ma już powiązane dokumenty
- czas wystawienia dokumentu Tax Free przekroczy ustalony limit w danym kraju np. 3 miesiące od utworzenia paragonu
- nie będzie połączenia online
- wystąpią zewnętrzne problemy z Global Blue i nie będzie możliwości otwarcia platformy