Otwarcie dnia

Przed przystąpieniem do sprzedaży na stanowisku POS należy otworzyć dzień. Okno Otwarcie dnia zostanie wyświetlone po zalogowaniu się operatora.

W oknie prezentowane są następujące kolumny:

  • Waluta – dostępne dla stanowiska POS waluty
  • Stan początkowy – wynika z operacji gotówkowych, przeprowadzonych przez wszystkich użytkowników zalogowanych do stanowiska POS
  • Stan rzeczywisty – w pole należy wprowadzić faktyczną wartość gotówki w stanie kasy stanowiska POS. Wartość można uzupełnić ręcznie lub przy pomocy przycisku [Zlicz kasę]. W systemie ERP można określić, czy uzupełnienie tego pola jest wymagane.
  • Różnica – pole prezentujące różnicę między wartościami pól Stan początkowy oraz Stan rzeczywisty. W systemie ERP można określić, czy w przypadku niezerowej wartości pola, po otwarciu dnia ma zostać utworzony dokument kasowy (KP lub KW) z odpowiednim opisem „[!] Różnica przy otwarciu dnia”.
  • Wpłata – umożliwia wprowadzenie kwoty wpłacanej do kasy gotówki. Dla zarejestrowanej wpłaty podczas otwarcia dnia zostaje automatycznie wygenerowany dokument z opisem „Wpłata przy otwarciu dnia”.

 

Uwaga
Otwarcie dnia z niezerową różnicą stanu kasy wymaga odpowiedniego uprawnienia nadawanego w systemie ERP.

Okno otwarcia dnia

W oknie widoczne są następujące przyciski:

  • [Zamknij] – zamyka okno bez otwierania dnia, na skutek czego wystawianie nowych dokumentów handlowych jest niemożliwe – nieaktywny kafel [Nowy dokument]. Aby wrócić do okna otwarcia dnia, należy zalogować się ponownie do aplikacji.
  • [Zlicz kasę] – umożliwia sprawniejsze podliczanie kasy dla gotówki
  • [Zatwierdź] – otwiera dzień



Zamknięcie dnia

Po zakończeniu sprzedaży na stanowisku POS należy zamknąć dzień. W tym celu należy przejść do [Raporty i rozliczenia] → [Podsumowanie stanowiska] → [Zamknij dzień]. Widok przedstawia zestawienie dostępnych form płatności w danej walucie, pozwala na szybkie zliczenie stanu kasy wraz z możliwością wykonania wypłaty na koniec dnia i wydrukowania raportu.

Okno zamknięcia dnia

Lista zawiera następujące kolumny:

  • Formy płatności – formy płatności dostępne na stanowisku POS z rozróżnieniem na każdą z dostępnych walut
  • Stan początkowy – stan kasy na otwarciu dnia. Dla form płatności innych niż gotówka stan ten zawsze jest równy 0,00.
  • Wartość płatności – wartość sprzedaży w danym dniu od momentu otwarcia dnia
  • Stan końcowy – suma stanu początkowego kasy oraz wartości płatności
  • Stan rzeczywisty – w pole należy wprowadzić faktyczną wartość gotówki w stanie kasy stanowiska POS. Wartość można uzupełnić ręcznie lub przy pomocy przycisku [Zlicz kasę]. W systemie ERP można określić, czy uzupełnienie tego pola jest wymagane.
  • Różnica – pole prezentujące różnicę między wartościami pól Stan początkowy oraz Stan rzeczywisty. W systemie ERP można określić, czy w przypadku niezerowej wartości pola, po zamknięciu dnia ma zostać utworzony dokument kasowy (KP lub KW) z odpowiednim opisem „[!] Różnica przy zamknięciu dnia”.
  • Wypłata – umożliwia wprowadzenie kwoty wypłacanych z kasy pieniędzy dla dostępnej waluty. Dla zarejestrowanej wypłaty podczas zamknięcia dnia zostaje automatycznie wygenerowany dokument KW z opisem „Wypłata przy zamknięciu dnia”.
  • Pozostało – różnica między wartościami pól Stan końcowy oraz Wypłata
  • Liczba płatności(domyślnie ukryta) – liczba wykonanych transakcji na daną formę płatności wynikająca wyłącznie z dokumentów handlowych
  • Liczba operacji (domyślnie ukryta) – liczba operacji/przepływów pochodzących zarówno z płatności za dokumenty handlowe jak i ręcznie wystawionych dokumentów KP i KW

Uwaga
Zamknięcie dnia z niezerową różnicą stanu kasy wymaga odpowiedniego uprawnienia nadawanego w systemie ERP.

Uwaga
Zamknięcie dnia bez dokonania wypłaty wymaga odpowiedniego uprawnienia nadawanego w systemie ERP.

W oknie Zamknięcie dnia dostępne są następujące przyciski:

  • [Raport dobowy] – wywołuje wydruk raportu dobowego na drukarce fiskalnej. Przycisk widoczny, jeśli została skonfigurowana drukarka fiskalna.
  • [Raport wysyłki] – wywołuje raport wysyłki z terminala płatniczego oraz zatwierdza transakcje kartą płatniczą wykonywane od czasu ostatniego raportu wysyłki. Przycisk widoczny, jeśli został skonfigurowany terminal płatniczy.
  • [Zlicz kasę] – umożliwia sprawniejsze zliczanie kasy
  • [Przyczyna różnicy] – umożliwia określenie przyczyny dla powstałych różnic w dowolnej formie płatności, dzięki czemu istnieje możliwość wprowadzenia własnego opisu na dokumencie KP/KW generowanego automatycznie na różnicę
  • [Zatwierdź] – zamyka dzień
  • [Zamknij] – zamyka okno bez zamykania dnia
  • [Raport transakcyjny] – domyślnie ukryty, prezentowany jest raport z wszystkimi informacjami o przeprowadzonych transakcjach kartą

W oknie zamknięcia dnia istnieje możliwość dodania podsumowania, przy pomocy funkcji zarządzania widokami.

Uwaga
Sekcja podsumowująca działa wyłącznie dla waluty systemowej.

Sekcja podsumowania w oknie zamknięcia dnia




Zliczanie stanu kasy dla gotówki

Podczas otwarcia i zamknięcia dnia na stanowisku POS istnieje możliwość wprowadzenia zliczonej ilości gotówki w rozbiciu na poszczególne nominały znajdujące się w kasie w ramach dostępnych walut.

Uwaga
Nominały definiowane są w systemie ERP.

Przycisk [Zlicz kasę]
 

Po wybraniu przycisku [Zlicz kasę] zostanie wyświetlone okno Zliczanie stanu kasy.

 

Okno Zliczanie stanu kasy
Okno Zliczanie stanu kasy

 

W oknie Zliczanie stanu kasy znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):

  1. Formy płatności – dostępne formy płatności. Dla otwarcia dnia możliwy jest tylko jeden wybór: Gotówka.
  2. Waluty – waluty dostępne na stanowisku POS
  3. Lista nominałów – lista prezentująca zdefiniowane w systemie ERP nominały. Użytkownik może uzupełnić liczbę poszczególnych nominałów.
  4. Rzeczywisty stan kasy – prezentuje stan kasy wynikający z sumy wprowadzonych ilości nominałów

W oknie dostępne są następujące przyciski:

  • [Zamknij] – zamyka okno bez zapamiętania wprowadzonych wartości oraz powoduje powrót do poprzedniego okna
  • [Wyczyść] – usuwa wszystkie wprowadzone dane
  • [Zatwierdź] – powoduje powrót do okna Zamknięcie dnia/Otwarcie dnia oraz automatyczne uzupełnienie wartości w kolumnie Stan rzeczywisty wyliczoną kwotą

Okno otwarcia dnia

W artykule Zliczanie stanu kasy dla innych form płatności została opisana funkcjonalność dla form płatności innych niż gotówka.




Zliczanie stanu kasy dla innych form płatności

Wygląd okna zliczania stanu kasy różni się dla form płatności innych niż dla Gotówka.

Formy płatności typu Bon, Bank, Karta

W oknie Zliczanie stanu kasy dla formy płatności typu Bon, Bank lub Karta można zsumować kwoty w danej formie płatności stanowiące rzeczywisty stan kasy.

Zliczanie stany kasy dla formy płatności typu Karta
Zliczanie stanu kasy dla formy płatności typu Karta

 

W oknie Zliczanie stanu kasy dla formy płatności typu Bon, Bank lub Karta znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):

  1. Formy płatności – dostępne na stanowisku POS formy płatności. Dla otwarcia dnia możliwy jest tylko jeden wybór: Gotówka.
  2. Poprzednia wartość – ostatnio wprowadzana kwota
  3. Nowa wartość – należy wprowadzić kolejną wartość np. bonów otrzymanych od klientów oraz potwierdzić przyciskiem [Enter]; wprowadzane kwoty są automatyczne sumowane
  4. Ilość – liczba wprowadzonych wartości np. liczba bonów lub transakcji kartą płatniczą; ilość jest zliczana automatycznie
  5. Waluty – waluty dostępne na stanowisku POS
  6. Klawiatura numeryczna
  7. Rzeczywisty stan kasy – prezentuje stan kasy wynikający z sumy wprowadzonych wartości

W oknie dostępne są następujące przyciski:

  • [Wyczyść] – usuwa wszystkie wprowadzone dane
  • [Cofnij] – wycofuje ostatnio wprowadzoną wartość
  • [Zamknij] – zamyka okno bez zapamiętywania wprowadzonych wartości i powoduje powrót do poprzedniego widoku
  • [Zatwierdź] – powoduje powrót do okna Zamknięcie dnia/Otwarcie dnia oraz automatyczne uzupełnienie wartości w kolumnie Stan rzeczywisty wyliczoną kwotą

Forma płatności typu Czek

W oknie Zliczanie stanu kasy dla formy płatności typu Czek prezentowana jest lista czeków, którymi zostały dokonane płatności podczas otwartej sesji.

Zliczanie stanu kasy dla formy płatności typu Czek

Lista prezentuje następujące kolumny:

  • Numer
  • Nazwa banku
  • Kwota
  • Data płatności (domyślnie ukryta)

Przy pomocy przycisków [Dodaj] oraz [Usuń] użytkownik może odwzorować faktyczny stan czeków znajdujących się w szufladzie danego stanowiska POS. Taka funkcja pozwala na obsłużenie scenariusza, w którym czek został przeniesiony między stanowiskami POS danego sklepu.

Po zatwierdzeniu okna zostanie uzupełnione pole Stan rzeczywisty dla formy płatności typu Czek, w walucie systemowej.

Po zatwierdzeniu zamknięcia dnia, zostanie wygenerowane:

  • KP dla dodanych do listy czeków (tyle dokumentów KP, ile dodanych czeków)
  • KW dla usuniętych z listy czeków (tyle dokumentów KW, ile usuniętych czeków)

Uwaga
Lista czeków z zamknięcia dnia jest zapisywana w bazie danych, ale nie jest synchronizowana do systemu ERP.

W oknie dostępne są następujące przyciski:

  • [Usuń] – usuwa zaznaczony czek z listy
  • [Dodaj] – pozwala na dodanie kolejnego czeku do listy
  • [Zamknij] – zamyka okno bez zapamiętywania wprowadzonych wartości i powoduje powrót do poprzedniego widoku
  • [Zatwierdź] – powoduje powrót do okna Zamknięcie dnia/Otwarcie dnia oraz automatyczne uzupełnienie wartości w kolumnie Stan rzeczywisty wyliczoną kwotą



Określanie przyczyny dla różnic powstających na zamknięciu dnia/zmiany

Funkcjonalność ta umożliwia podanie konkretnego powodu dla powstałych różnic w dowolnej formie płatności na zamknięciu dnia/zmiany. Powód wybrany dla różnicy zostanie umieszczony jako opis na dokumencie KP/KW. Zapis przyczyny na dokumencie KP/KW pozwoli na łatwiejszą weryfikację niespójności w stanie kasy oraz pozwoli sprawdzić rzetelność pracowników.

W oknie Zamknięcia dnia został dodany przycisk [Przyczyna różnicy].

Przycisk [Przyczyna różnicy] w oknie zamknięcia dnia
Wybranie przycisku otwiera [Przyczyna różnicy] otwiera okno Określ przyczynę:

Okno Określ przyczynę

Uwaga
W systemie Comarch ERP Enterprise istnieje opcja zdefiniowania listy przyczyn dla każdej formy płatności.

Uwaga
We współpracy z Comarch ERP Altum dostępna jest wyłącznie opcja wpisywania ręcznie, w polu Opis.




Propozycja wypłaty z kasy

Nowa funkcjonalność Propozycja wypłaty pozwala na wyliczenie dokładnych nominałów (banknotów i monet), które powinny być wypłacone na koniec dnia lub zmiany. Dedykowana jest sklepom, które rozpoczynają dzień z określoną ilością pieniędzy, dzięki czemu mają możliwość wydawania reszty.

Po zakończeniu zmiany operator wypłaca z szuflady pewną kwotę pieniędzy, która jest zaproponowana według określonych nominałów znajdujących się w szufladzie. Obliczona propozycja wypłaty informuje użytkownika o dokładnej kwocie w konkretnych nominałach, która powinna pozostać w szufladzie. Limit ustalany jest z poziomu systemu ERP, jest on konfigurowany, ponieważ fundusz na początku dnia nie musi być taki sam w każdym sklepie.

Przycisk [Propozycja wypłaty] w oknie zliczania stanu kasy
W oknie zliczania kasy na zamknięciu dnia został dodany przycisk [Proponowana wypłata] przekierowujący do nowego okna z informacjami o:

 

  • limicie gotówki, który należy zostawić w szufladzie (ilości i wartości)
  • gotówce zliczanej w szufladzie w każdym nominale
  • kwocie jaka powinna zostać wypłacona (ilości i wartości)
  • różnicy pomiędzy wartością w szufladzie i wartością wypłaconą

Okno propozycja wypłaty

W oknie prezentowane są kolumny:

  • Nominały – monety i banknoty dla wybranej waluty, w kolejności rosnącej
  • Zliczono – zawiera informacje o ilości i wartości zliczonej gotówki, w każdym nominale, znajdującej się w szufladzie
  • Pozostaje – zawiera informacje o ilości i wartości gotówki, w każdym nominale, jaka pozostała w szufladzie
  • Wypłata – zawiera informacje o ilości i wartości gotówki, w każdym nominale, jaką należy wypłacić
  • Suma – podsumowanie wartości gotówki zliczonej, pozostałej i wypłaconej
  • Różnica – różnica pomiędzy pozostałą wartością gotówki a ustalonym limitem

 

Z poziomu okna propozycji wypłaty można:

  • zatwierdzić wyliczoną propozycję przy pomocy przycisku [Zatwierdź]
  • ponownie przeliczyć kwoty, gdy użytkownik zmienia zliczone ilości i chce ponownie wykonać całe obliczenie przy pomocy przycisku [Przelicz]
  • zamknąć listę i powrócić do okna zliczania bez dokonywania jakichkolwiek zmian przy pomocy przycisku [Zamknij]



Zaokrąglenia płatności na rynek czeski (ERP: Altum, Enterprise)

Zaokrąglenia płatności na rynek czeski (ERP: Altum, Enterprise)

Zaokrąglenia płatności na rynek czeski (ERP: Altum)

W Czechach oficjalną walutą jest korona czeska (CZK), oznaczana symbolem Kč, gdzie 1 CZK to 100 halerzy. Nominały monet 10, 20 i 50 halerzy zostały wycofane z użycia od 1 września 2008 roku. W efekcie tych zmian całkowite kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług należy zaokrąglać do pełnej korony czeskiej. Zgodnie z wymaganiami, jeżeli kwota do zapłaty gotówkowej ma końcówkę ≥50 halerzami, powinna być zaokrąglona w górę. Jeżeli natomiast kwota ma końcówkę <50 halerzy powinna być zaokrąglana w dół. W przypadku innych walut i metod płatności innych niż gotówka, płatność realizowana jest zgodnie z podaną kwotą na dokumencie płatniczym, bez zaokrągleń.

W celu włączenia funkcjonalności należy na definicji centrum POS na zakładce Stanowiska POS dla parametru Zaokrąglenie płatności gotówkowej wybrać wartość CZK. Parametr jest aktywny wyłącznie, jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość CZ.

Zaokrąglanie płatności dostępne jest dla następujących typów dokumentów:

  • Paragon
  • Faktura
  • Faktura zaliczkowa sprzedaży
  • Korekta paragonu
  • Korekta faktury
  • Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży
  • Wpłata kasowa
  • Wypłata kasowa

 

Przykład
Płatność za dokument handlowy wynosi 4,23 CZK.

Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 4,00 CZK. Dodatkowo w prawym dolnym rogu, przy polu Reszta, widnieje symbol strzałki z odpowiednim kierunkiem, informującym o zaokrągleniu.

Okno płatności na kwotę 4,23 CZK
Okno płatności na kwotę 4,23 CZK

Zaokrąglenie za płatność gotówką w walucie czeskiej
Zaokrąglenie za płatność gotówką w walucie czeskiej

Przykład
Podczas tworzenia dokumentu KP na formę płatności Gotówka została wprowadzona kwota 35,65 CZK. System zaokrągla kwotę w górę – do 36 CZK, prezentując komunikat: Wprowadzona kwota została zaokrąglona. Naciśnij ponownie przycisk Zatwierdź, aby kontynuować oraz symbol strzałki zaokrąglenia.

Zaokrąglanie płatności w walucie czeskiej na dokumencie KP
Zaokrąglanie płatności w walucie czeskiej na dokumencie KP

Limity płatności (ERP: Altum)

Na stanowisku Comarch POS dostępne są limity płatności, funkcjonalność przydatna jest w krajach UE, w których istnieją ograniczenia dotyczące maksymalnej bądź minimalnej kwoty transakcji. Limity płatności ustalane są indywidualnie dla każdego kraju. W Czechach oficjalną walutą jest korona czeska (CZK), a dzienny limit płatności gotówkowej wynosi 270 000 CZK (około 10500 EUR).  W niektórych państwach obowiązują również wymogi prawne dotyczące określenia minimalnej kwoty, która może być wykorzystana do metod płatności (np. 0,1 € jako minimum dla płatności kartą płatniczą).

W niektórych przypadkach (tak jest na przykład w Polsce) limity płatności są ustalane na podstawie rodzaju klienta (klient detaliczny lub podmiot gospodarczy). W Polsce maksymalny limit gotówkowy dla podmiotu gospodarczego wynosi 15000 PLN, dla klienta detalicznego limit nie obowiązuje.

W systemie ERP Altum za zakładce Stanowisko POS, dostępnej po podniesieniu do edycji Firmy (Konfiguracja -> Struktura Firmy -> Struktura praw -> Centrum typu „Firma”) można określić wartość parametrów:

  • Minimalna wartość płatności
  • Maksymalna wartość płatności

Parametry określa się dla limitu płatności wg statusu kontrahenta i formy płatności. Wartości parametrów ustalane są w zależności od typu kontrahenta – podmiot gospodarczy/odbiorca detaliczny.

Uwaga

Z systemu ERP Altum do aplikacji Comarch POS przesyłane są informacje o minimalnej i maksymalnej wartość płatności dla każdego typu płatności i każdego typu klienta. W przypadku transakcji z kontrahentem nieokreślonym przyjęto limity dla klientów detalicznych (B2C).

 

W przypadku, gdy na dokumencie sprzedaży kwota jest wyższa lub równa ustawionemu limitowi, cały proces płatności przebiega bez żadnych komunikatów ostrzegawczych – nie ma znaczenia, czy kontrahent był określony czy nieokreślony.

Funkcjonalność limitów płatności dotyczy również bonów – własnych i zewnętrznych, jak również dokumentów KP/KW tworzonych dla klienta.

W przypadku dokumentów kasowych gdzie wskazany jest pracownik limity nie obowiązują.
W przypadku wpłat i wypłat pojawia się jedynie komunikat ostrzegawczy, który ma na celu umożliwić sprzedawcy podjęcie decyzji, czy chce kontynuować transakcję, czy też nie.

Komunikat ostrzegawczy na dokumencie KP przy przekroczeniu limitu

Uwaga

Minimalny i maksymalny limit płatności w walucie płatności jest obliczany na podstawie zdefiniowanego kursu wymiany w systemie ERP Altum.

W przypadku maksymalnego limitu płatności gdy całkowita kwota dla formularza płatności przekracza ustawiony limit pojawia się następujący komunikat blokujący:

Komunikat przy przekroczeniu limitu dla formy płatności Gotówka
Komunikat przy przekroczeniu limitu dla formy płatności Gotówka

W przypadku minimalnego limitu płatności, gdy całkowita kwota dla formularza płatności jest niższa niż ustawiony limit pojawia się następujący komunikat blokujący:

Komunikat przy nieosiągniętym limicie dla formy płatności Karta

Uwaga

W przypadku gdy limit transakcji zostanie osiągnięty, Sprzedawca powinien zaproponować alternatywną formę płatności, aby zapewnić pomyślne przeprowadzenie transakcji. Klient może również zdecydować się na opłacenie części płatności jedną metodą płatności, a pozostałej części inną. Gdy klient zdecyduje się wybrać inną formę płatności, wówczas po zamknięciu okna z komunikatem blokującym, prezentowane jest podstawowe okno płatności i wtedy można wybrać inne formy, mieszczące się w ustalonym limicie.

 

Przykład

Walutą systemową jest €, limity płatności są następujące:
Gotówka – maksymalnie 1000 €
Karta – maksymalnie 50000 €
Bon – minimalnie 1 €

Klient chce zapłacić:

  • 1100 € gotówką
  • 51000 € kartą
  • 1 PLN bonem

Płatność gotówką:

Maksymalny limit płatności gotówką został przekroczony.
Wartość płatności musi być niższa niż: 1000 €. Przekroczono limit o 100 €.

Płatność kartą:

Maksymalny limit płatności kartą został przekroczony.
Wartość płatności musi być niższa niż: 50000 €. Przekroczono limit o 100 €.

Płatność bonem (przy kursie wymiany 1 € = 4,32 PLN):

Minimalny limit płatności bonem nie został osiągnięty.
Wartość płatności musi być większa niż: 1 €. Do osiągnięcia limitu brakuje 3,32 PLN.

Uwaga

W przypadku, gdy sprzedawca musi wydać resztę, pod uwagę nie jest brana kwota otrzymana, lecz jedynie kwota do zapłaty.

Identyfikacja nabywcy

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi na rynku czeskim wymogami prawnymi, podczas tworzenia dokumentów handlowych których wartość przekracza określoną kwotę konieczna jest m.in. identyfikacja nabywcy poprzez np. oznaczenie osoby, na rzecz której świadczenie jest wykonywane, wskazanie numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.
Parametr odpowiadający za funkcjonalność identyfikacji nabywcy na stanowisku POS przesyłany jest z systemu ERP. Wartość ustalana jest na definicji Firmy (Konfiguracja -> Struktura firmy -> Struktura praw) będąc jednocześnie dziedziczona na wszystkie Centra POS w jej strukturze.

Parametr określa wartość płatności powyżej której konieczne będzie wpisanie na dokument wymaganych danych nabywcy. Jeżeli wartość jest mniejsza od 0, funkcjonalność zostaje wyłączona. Nie ma określonego limitu dla tego parametru.

Uwaga

Identyfikacja nabywcy jest dostępna dla wszystkich zdefiniowanych w systemie ERP form płatności. Obejmuje dokumenty paragonu, korekty paragonu, faktury sprzedaży, faktury zaliczkowej.
W przypadku płatności w walucie innej niż waluta systemowa, kwota zostanie przeliczona na podstawie kursu wymiany z systemu ERP.

W przypadku, gdy na dokumencie sprzedaży kwota jest wyższa lub równa ustawionemu limitowi, cały proces płatności przebiega bez żadnych komunikatów ostrzegawczych – nie ma znaczenia, czy Kontrahent był określony, czy nieokreślony.

W aplikacji Comarch POS komunikat z ostrzeżeniem będzie prezentowany gdy:

  • łączna kwota transakcji jest wyższa niż ustawiony limit w systemie ERP
  • kontrahent jest nieokreślony
  • dokumentem sprzedaży jest paragon lub dokumentem sprzedaży jest faktura z wybranym Kontrahentem domyślnym

Komunikat w przypadku przekroczenia limitu dla Identyfikacji nabywcy
Komunikat w przypadku przekroczenia limitu dla Identyfikacji nabywcy

Jeśli operator na stanowisku POS wybierze:
Tak – wówczas należy wybrać Kontrahenta z listy, utworzyć nowego lub zeskanować kartę lojalnościową, a następnie ponownie zatwierdzić dokument

Nie – wówczas operator przechodzi bezpośrednio do widoku płatności.

[examples]
Przypadek zaokrąglenia
W sytuacji, gdy płatność odbywa się w Czechach i aktywny jest parametr zaokrąglenia, kwoty pomiędzy 10000,01 a 10000,49 CZK powinny być zaokrąglane w dół do 10000 CZK, i wówczas parametr identyfikacji klienta nie zostaje aktywowany (kwota musi być wyższa niż ustalony limit).

Odkup
W przypadku, gdy na dokumencie pojawia się opcja odkupienia, nie uwzględniamy jej w limicie identyfikacji klienta, ponieważ na paragonie znajduje się całkowita kwota za towary/produkty, a następnie ręczna korekta paragonu na kwotę odkupienia.

Przykład: Na dokumencie mamy następujące pozycje (ustalony limit identyfikacji klienta = 10000 CZK)
artykuł A1: 5000 CZK
artykuł A2: 6000 CZK
Odkupiony przedmiot (PL: „skup”) A3: -2000 CZK
Użytkownik musi zapłacić 9000 CZK. Jednak w wyniku transakcji wydawane są dwa dokumenty:
Paragon: 11000 CZK
Ręczna korekta paragonu: -2000 CZK

W takim przypadku, gdy paragon > niż limit, powinna pojawić się informacja o konieczności identyfikacji klienta.

Voucher (sprzedany jako nota debetowa)
W przypadku vouchera sprzedanego jako nota debetowa, kwota vouchera nie jest brana pod uwagę przy obliczaniu kwoty, powyżej której wymagana jest identyfikacja klienta. Po transakcji z voucherem (jako notą debetową) otrzymujemy paragon i notę debetową, więc wystawiane są dwa dokumenty sprzedaży.

Przykład: Na dokumencie sprzedaży mamy następującą pozycję (ustalony limit identyfikacji klienta = 10000 CZK)
artykuł A1: 4000 CZK
artykuł A2: 5000 CZK
Voucher (sprzedany przez notę debetową) B3: 2000 CZK
Użytkownik musi zapłacić 11000 CZK. Jednak w wyniku transakcji wydawane są dwa dokumenty:
Paragon: 9000 CZK
Nota debetowa: 2000 CZK

W takim przypadku identyfikacja klienta nie jest wymagana.

Proces wymiany
W przypadku procesu wymiany kwota zwrotu nie jest uwzględniana w limicie identyfikacji klienta. Kiedy na dokumencie występuje zwrot artykułów, otrzymujemy dwa dokumenty: korektę paragonu oraz paragon. Kwota na paragonie powinna być sprawdzona pod kątem tego, czy wymagana jest identyfikacja klienta.

Przykład: Na dokumencie sprzedaży mamy następujące pozycje (ustalony limit identyfikacji klienta = 10000 CZK)
Zwrot przedmiotu: -2000 CZK (tryb wymiany)
Zakup nowego przedmiotu: 5000 CZK

Zakup nowego przedmiotu: 6000 CZK
Użytkownik musi zapłacić 9000 CZK. Jednak w wyniku transakcji wydawane są dwa dokumenty:
Korekta paragonu: -2000 CZK
Nowy paragon: 11000 CZK

W takim przypadku identyfikacja klienta jest wymagana.
[/examples]

Zaokrąglenia płatności na rynek czeski (ERP: Enterprise)

W Czechach oficjalną walutą jest korona czeska (CZK), oznaczana symbolem Kč, gdzie 1 CZK to 100 halerzy. Nominały monet 10, 20 i 50 halerzy zostały wycofane z użycia od 1 września 2008 roku. W efekcie tych zmian całkowite kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług należy zaokrąglać do pełnej korony czeskiej. Zgodnie z wymaganiami, jeżeli kwota do zapłaty gotówkowej ma końcówkę ≥50 halerzami, powinna być zaokrąglona w górę. Jeżeli natomiast kwota ma końcówkę <50 halerzy powinna być zaokrąglana w dół. W przypadku innych walut i metod płatności innych niż gotówka, płatność realizowana jest zgodnie z podaną kwotą na dokumencie płatniczym, bez zaokrągleń.
W celu włączenia funkcjonalności należy w aplikacji Konfiguracja → funkcja Sprzedaż wielokanałowa → funkcja Comarch POS → zakładka Finanse, Rachunkowość → pole Reguły zaokrąlania wybrać opcję Obrót płatniczy Czechy – Reguły zaokrąglania.

Zaokrąglanie płatności dostępne jest dla następujących typów dokumentów:

  • Paragon
  • Faktura
  • Faktura zaliczkowa sprzedaży
  • Korekta paragonu
  • Korekta faktury
  • Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży
  • Wpłata kasowa
  • Wypłata kasowa

Przykład
Płatność za dokument handlowy wynosi 4,23 CZK.
Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 4,00 CZK. Dodatkowo w prawym dolnym rogu, przy polu Reszta, widnieje symbol strzałki z odpowiednim kierunkiem, informującym o zaokrągleniu.

Okno płatności na kwotę 4,23 CZK
Okno płatności na kwotę 4,23 CZK

Zaokrąglenie za płatność gotówką w walucie czeskiej
Zaokrąglenie za płatność gotówką w walucie czeskiej

Przykład
Podczas tworzenia dokumentu KP na formę płatności Gotówka została wprowadzona kwota 35,65 CZK. System zaokrągla kwotę w górę – do 36 CZK, prezentując komunikat: Wprowadzona kwota została zaokrąglona. Naciśnij ponownie przycisk Zatwierdź, aby kontynuować oraz symbol strzałki zaokrąglenia.

Zaokrąglanie płatności w walucie czeskiej na dokumencie KP
Zaokrąglanie płatności w walucie czeskiej na dokumencie KP

Identyfikacja nabywcy

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi na rynku czeskim wymogami prawnymi, podczas tworzenia dokumentów handlowych których wartość przekracza określoną kwotę konieczna jest m.in. identyfikacja nabywcy poprzez np. oznaczenie osoby, na rzecz której świadczenie jest wykonywane, wskazanie numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Parametr odpowiadający za funkcjonalność identyfikacji nabywcy na stanowisku POS przesyłany jest z systemu ERP. Wartość ustalana jest na parametrze Wymagana identyfikacja nabywcy klienta od wartości w aplikacji Comarch POS Stanowiska → zakładka Ogólne → sekcja Przetwarzanie dokumentów.

Parametr określa wartość płatności powyżej której konieczne będzie wpisanie na dokument wymaganych danych nabywcy. Jeżeli wartość jest mniejsza od 0, funkcjonalność zostaje wyłączona. Nie ma określonego limitu dla tego parametru.

Uwaga

Identyfikacja nabywcy jest dostępna dla wszystkich zdefiniowanych w systemie ERP form płatności. Obejmuje dokumenty paragonu, korekty paragonu, faktury sprzedaży, faktury zaliczkowej.
W przypadku płatności w walucie innej niż waluta systemowa, kwota zostanie przeliczona na podstawie kursu wymiany z systemu ERP.

W przypadku, gdy na dokumencie sprzedaży kwota jest wyższa lub równa ustawionemu limitowi, cały proces płatności przebiega bez żadnych komunikatów ostrzegawczych – nie ma znaczenia, czy Kontrahent był określony, czy nieokreślony.

W aplikacji Comarch POS komunikat z ostrzeżeniem będzie prezentowany gdy:

  • łączna kwota transakcji jest wyższa niż ustawiony limit w systemie ERP
  • kontrahent jest nieokreślony
  • dokumentem sprzedaży jest paragon lub dokumentem sprzedaży jest faktura z wybranym Kontrahentem domyślnym

Komunikat w przypadku przekroczenia limitu dla Identyfikacji nabywcy
Komunikat w przypadku przekroczenia limitu dla Identyfikacji nabywcy

Jeśli operator na stanowisku POS wybierze:
Tak – wówczas należy wybrać Kontrahenta z listy, utworzyć nowego lub zeskanować kartę lojalnościową, a następnie ponownie zatwierdzić dokument
Nie – wówczas operator przechodzi bezpośrednio do widoku płatności.

Przykład

Przypadek zaokrąglenia
W sytuacji, gdy płatność odbywa się w Czechach i aktywny jest parametr zaokrąglenia, kwoty pomiędzy 10000,01 a 10000,49 CZK powinny być zaokrąglane w dół do 10000 CZK, i wówczas parametr identyfikacji klienta nie zostaje aktywowany (kwota musi być wyższa niż ustalony limit).

Odkup
W przypadku, gdy na dokumencie pojawia się opcja odkupienia, nie uwzględniamy jej w limicie identyfikacji klienta, ponieważ na paragonie znajduje się całkowita kwota za towary/produkty, a następnie ręczna korekta paragonu na kwotę odkupienia.

Przykład: Na dokumencie mamy następujące pozycje (ustalony limit identyfikacji klienta = 10000 CZK)
artykuł A1: 5000 CZK
artykuł A2: 6000 CZK
Odkupiony przedmiot (PL: „skup”) A3: -2000 CZK
Użytkownik musi zapłacić 9000 CZK. Jednak w wyniku transakcji wydawane są dwa dokumenty:
Paragon: 11000 CZK
Ręczna korekta paragonu: -2000 CZK

W takim przypadku, gdy paragon > niż limit, powinna pojawić się informacja o konieczności identyfikacji klienta.

Proces wymiany
W przypadku procesu wymiany kwota zwrotu nie jest uwzględniana w limicie identyfikacji klienta. Kiedy na dokumencie występuje zwrot artykułów, otrzymujemy dwa dokumenty: korektę paragonu oraz paragon. Kwota na paragonie powinna być sprawdzona pod kątem tego, czy wymagana jest identyfikacja klienta.

Przykład: Na dokumencie sprzedaży mamy następujące pozycje (ustalony limit identyfikacji klienta = 10000 CZK)
Zwrot przedmiotu: -2000 CZK (tryb wymiany)
Zakup nowego przedmiotu: 5000 CZK
Zakup nowego przedmiotu: 6000 CZK
Użytkownik musi zapłacić 9000 CZK. Jednak w wyniku transakcji wydawane są dwa dokumenty:
Korekta paragonu: -2000 CZK
Nowy paragon: 11000 CZK

W takim przypadku identyfikacja klienta jest wymagana.




Zaokrąglenia płatności na rynek szwajcarski

Zaokrąglenia płatności na rynek szwajcarski

W Szwajcarii najmniejszym nominałem w obiegu jest moneta o wartości 5 Rappenów. Oznacza to, że płatności gotówkowe muszą być zaokrąglane do najbliższej wartości podzielnej przez 5 Rappenw. Na przykład, jeżeli rachunek wynosi 999,99 CHF, klient płacąc gotówką będzie musiał zapłacić 1000 CHF. Jednak w przypadku płatności bezgotówkowych (przelewy bankowe, karty płatnicze) możliwe jest uregulowanie dowolnej kwoty, bez zaokrągleń. W sklepach ceny detaliczne (z VAT) są zazwyczaj zaokrąglone do 5 Rappen. Mimo to, w niektórych sytuacjach, takich jak sprzedaż towarów ważonych czy obliczanie rabatów, końcowa wartość pozycji może różnić się od wielokrotności 5 Rappen.

W celu włączenia funkcjonalności należy w aplikacji Konfiguracja → funkcja Sprzedaż wielokanałowa → funkcja Comarch POS → zakładka Finanse, Rachunkowość → pole Reguły zaokrąlania wybrać opcję Obrót płatniczy Szwajcaria – Reguły zaokrąglania.

Zaokrąglanie płatności dostępne jest dla następujących typów dokumentów:

  • Paragon
  • Faktura
  • Korekta paragonu
  • Korekta faktury

Uwaga
Zaokrąglanie na ręcznych dokumentach wpłaty i wypłaty kasowej nie jest obsługiwana.

W zależności od zaokrąglenia (w dół/w górę) na dokumencie zostanie zaprezentowana ikona strzałki z informacją o kierunku zaokrąglenia i o wartości zaokrąglenia:

  • (↑0,01) – informacja o zaokrągleniu w górę, wynoszącym 0,01
  • (↓0,01) – informacja o zaokrągleniu w dół, wynoszącym 0,01

Przykład
Płatność za dokument handlowy wynosi 16,97 CHF.

System automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 16,95 CHF. Dodatkowo w prawym dolnym rogu, przy polu Reszta, widnieje symbol strzałki z odpowiednim kierunkiem, informującym o zaokrągleniu.

Zaokrąglenie płatności w walucie szwajcarskiej na dokumencie PAR

Przykład

Płatność za dokument handlowy wynosi 16,99 CHF.

System automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 17,00 CHF. Dodatkowo w prawym dolnym rogu, przy polu Reszta, widnieje symbol strzałki z odpowiednim kierunkiem, informującym o zaokrągleniu.

Zaokrąglenie płatności w walucie szwajcarskiej na dokumencie FS

Przykład

Agregacja VAT: VAT od sumy wartości

Kierunek VAT: Od brutto

Na paragonie znajdują się następujące pozycje:

  • Dwie sztuki produktu A1 o cenie początkowej 169,00 (na jedną sztukę, zawierającej VAT); stawka VAT 2,5%; rabat 7,5%
  • 0,542 kg produktu B1 o cenie początkowej 12,50 (na kg, zawierającej VAT); stawka VAT 7,7 %; bez rabatu

Wartość pierwszej pozycji po nadaniu rabatu:

Stąd jest 169,00 – 12,67 = 156,33 (cena początkowa zawierająca VAT dla jednej sztuki)

Wartość pozycji = 156,33*2 = 312,66

Wartość drugiej pozycji:

Po zsumowaniu, wartość dokumentu: 319,43.

Zaokrąglona do Rappenów, wartość dokumentu: 319,40.

Parametr Ilość x Cena = Wartość

Na rynku szwajcarskim nie jest stosowana kontrola: Ilość x Cena = Wartość. Rabaty na rynku szwajcarskim i niemieckim są obliczane na podstawie wartości, a nie od ceny.

Parametr kontrolujący Ilość x Cena = Wartość przy włączonej funkcjonalności zaokrągleń na rynku szwajcarskim, na bazie POS jest zawsze nieaktywny. Aplikacja nie sprawdza wtedy czy Ilość x Cena (po rabacie) = Wartość, ustawiana jest wyliczona wartość pozycji.

POS Panel

Zaokrąglenie podsumowania dokumentu prezentowane jest w panelu klienta.