Słowniczek pojęć

[A], [B], [C], [D], [F], [G], [H], [I], [K], [L], [M], [N], [O], [P], [R], [S], [T], [U], [W], [Z]

 

[A]

  • Aktualizacja danych – synchronizacja danych między systemem ERP a stanowiskiem POS
  • Anonimizacja – usunięcie lub zaszyfrowanie danych osobowych danego kontrahenta lub osoby kontaktowej/członka rodziny
  • Artykuł – towar lub usługa podlegająca sprzedaży/zakupowi
  • Artykuły powiązane – skojarzone ze sobą artykuły, które często są sprzedawane razem
  • Atrybuty – dodatkowe informacje o obiektach

[B]

  • BI Point – aplikacja umożliwiająca tworzenie zaawansowanych raportów dotyczących działalności sklepu/firmy
  • Bon – dokument uprawniający jego posiadacza do bezgotówkowego nabycia określonych usług/towarów w oznaczonym terminie, w określonym przedsiębiorstwie, w kwocie na jaką wystawiony jest dany bon. Może również służyć jako identyfikator klienta i jego transakcji.
  • Bramki – licznik klientów odwiedzających sklep

[C]

  • Cena bazowa – niemodyfikowalna cena jednej jednostki artykułu przed naliczeniem rabatów
  • Cena początkowa – modyfikowalna cena jednej jednostki artykułu przed naliczeniem rabatów

[D]

  • Dokumenty handlowe – dokumenty typu ilościowo–wartościowego umieszczane w rejestrze VAT i tworzące płatności
  • Dokumenty magazynowe – dokumenty typu ilościowego dokumentujące wszelkie czynności związane z obrotem towarami w magazynie
  • Dokumenty niezatwierdzone – dokumenty zapisane w stanie Niezatwierdzony w buforze zintegrowanym z usługą synchronizacji danych. Dokumenty zapisane mogą być kontynuowane w późniejszym czasie lub na innym stanowisku POS.
  • Drukarka fiskalna – urządzenie rejestrujące przychody pochodzące ze sprzedaży detalicznej na potrzeby rozliczenia podatku (dochodowego i VAT)

[F]

  • Faktura sprzedaży – dokument sprzedaży, który zawiera szczegółowe informacje na temat zrealizowanej transakcji
  • Filtry – zawężają wyświetlaną listę obiektów/danych tylko do tych, które spełniają określony warunek
  • Fiskalizacja – rejestracja sprzedaży za pomocą urządzeń fiskalnych

[G]

  • Globalne elementy – standardowe elementy aplikacji takie jak: podstawowe przyciski, kafle, pola typu radio buton, pola typu tooltip
  • Grid – regularna siatka odpowiadająca położeniu elementów w interfejsie

[H]

  • Harmonogram – harmonogram obowiązywania rabatów podczas wybranych godzin, dni tygodnia, dni miesiąca i miesięcy
  • Historia transakcji – historia transakcji danego kontrahenta prezentująca informacje na temat zakupionych, zwróconych, zamówionych oraz reklamowanych artykułów
  • Historia wydruku – historia wydruku oryginału dokumentu oraz jego kopii

[I]

  • Interfejs – obszar wizualny interakcji użytkownika z aplikacją

[K]

  • Karta lojalnościowa – karta lub bon identyfikacja kontrahenta jako stałego klienta/członka w programie lojalnościowym
  • Komplet – zestaw dwóch lub więcej artykułów, sprzedawany klientowi jako jeden produkt
  • Komunikat – wiadomość blokująca interfejs, wyświetlana w przypadku błędu lub potrzeby dodatkowego zatwierdzenia akcji wykonywanej przez użytkownika
  • Kontrahent – klient, druga strona transakcji
  • Korekta – dokument korygujący dotyczący błędnej ilości lub wartości (w aplikacji obsługiwane są tylko korekty ilościowe)
  • Korekta ręczna – korekta dokumentu handlowego, do którego nie ma dostępu w systemie
  • KP – dowód wpłaty (kasa przyjęła), potwierdza przyjęcie pieniędzy do kasy
  • Kupon rabatowy – obiekt umożliwiający naliczenie powiązanego z nim rabatu
  • KW – dowód wypłaty (kasa wydała), oznacza wypłatę pieniędzy z kasy

[L]

  • Licznik wejść/wyjść – licznik klientów odwiedzających sklep
  • Limit kredytowy – kredyt kupiecki, występuje gdy dostawca usług/towarów zgadza się na odroczenie terminu płatności. Jest to relacja w której kontrahenci udzielają sobie nawzajem kredytu bez udziału banku.
  • Limit stanu kasy – kontrola stanu kasy dla formy płatności Gotówka w walucie systemowej

[M]

  • Mapowanie wydruków – określenie domyślnych drukarek dla wydruków pdf poszczególnych typów dokumentów
  • Motyw – zestaw charakteryzujący wygląd graficzny aplikacji

[N]

  • Nabywca – kontrahent, który nabywa usługę/towar
  • Nota debetowa – dokumentuje należności powiązane z transakcjami, które nie podlegają opodatkowaniu VAT

[O]

  • Odbiorca – kontrahent, który odbiera usługę/towar
  • Odwrotne obciążenie – przeniesienie odpowiedzialności za rozliczenie podatku od zawartej transakcji ze sprzedawcy na nabywcę
  • Oferta sprzedaży – dokument polegający na złożeniu przez jedną ze stron oświadczenia woli sprzedaży towaru/usługi według określonych warunków drugiej stronie, która może to oświadczenie zaakceptować
  • Okno płatności – okno, w którym można przyjąć/wydać pieniądze dla określonej formy płatności
  • Otwarcie dnia – procedura rozpoczęcia pracy ze stanowiskiem sprzedaży danego dnia, polegająca na przeliczeniu początkowego stanu kasy przed przystąpieniem do wystawiania dokumentów handlowych

[P]

  • Paragon – dokument potwierdzający dokonanie zakupu
  • Parking – lista dokumentów niezatwierdzonych
  • Personalizacja – dostosowanie interfejsu aplikacji do indywidualnych potrzeb użytkownika
  • Podpis cyfrowy – sprawdza autentyczności dokumentów/wiadomości
  • Podsumowanie dnia – prezentuje zestawienie podstawowych informacji na temat aktualnego stanu kasy, sprzedaży oraz przepływów gotówki
  • Powiadomienie – nieblokujący interfejsu komunikat wyświetlany z prawej strony okna informujący o różnego rodzaju zdarzeniach
  • Profil – motyw interfejsu aplikacji dedykowany użytkownikowi
  • Promocja pakietowa – rabat polegający na sprzedaży artykułów w określonych zestawach, gdzie wysokość naliczonego rabatu na dokumencie jest uzależniona od ilości lub wartości sprzedawanych artykułów
  • Przesunięcie międzymagazynowe – dokument dotyczący przemieszczenia towarów pomiędzy magazynami firmy
  • Przyjęcie dostawy – dokument potwierdzający otrzymanie towarów przemieszczanych pomiędzy magazynami firmy

[R]

  • Rabat – obniżenie ceny dla zachęcenia do kupna
  • Rabat nagłówka – rabat nadany przez użytkownika na cały dokument (wszystkie pozycje dokumentu)
  • Rabat nagłówka od wartości transakcji – zdefiniowany w systemie ERP rabat towarowy naliczany na wszystkie pozycje dokumentu po uzyskaniu określonej kwoty wartości dokumentu
  • Rabat użytkownika – rabat nadany przez użytkownika
  • Radio buton – element graficzny posiadający dwa stany: włączony i wyłączony, z wyborem kilku opcji. Wybranie jednej z dostępnych opcji dezaktywuje pozostałe.
  • Raporty Grand Totals – raporty rejestrujące dany okres. Umożliwiają weryfikację zgodności raportu zarchiwizowanego z raportem w aplikacji.
  • Reklamacja – dokument umożliwiający zgłoszenie wady lub niedoskonałości zakupionego towaru bądź usługi
  • Rezerwacje – zasoby towaru zabezpieczone przed rozchodowaniem innym dokumentem (np. sprzedażowym)

[S]

  • Skrót klawiszowy – klawisz lub kombinacja kilku klawiszy umożliwiająca wykonanie danej czynności w aplikacji w bardziej ergonomiczny
  • Skup – nabycie artykułów (również używanych) od kontrahenta przez operatora stanowiska POS po określonej cenie
  • Sortowanie – uporządkowanie elementów listy względem określonej cechy/wartości
  • Synchronizacja – aktualizacja danych między systemem ERP a stanowiskiem POS
  • Szuflada – element stanowiska sprzedaży służący do przechowywania pieniędzy

[T]

  • TAX FREE – dokument uprawniający podróżnych do występowania o zwrot VAT
  • Terminal płatniczy – urządzenie służące do obsługi kart płatniczych podczas dokonywania transakcji w punktach handlowo–usługowych
  • Tooltip – element graficzny wyświetlany po wskazaniu kursorem myszy na element z nim powiązany
  • Tryb online/offline – dwa możliwe tryby pracy aplikacji: połączenie z usługą synchronizacji danych z systemem ERP oraz brak połączenia

[U]

  • Usługa LS – usługa synchronizacji danych z bramkami (licznikami wejść/wyjść)
  • Usługa synchronizacji danych – usługa odpowiadająca za synchronizację danych stanowiska POS z systemem ERP

[W]

  • Widoczność kolumn – ustawienie pozwalające na wyświetlenie lub ukrycie kolumn na listach obiektów oraz listach pozycji dokumentów
  • Widoczność kafli – ustawienie pozwalające na wyświetlenie lub ukrycie kafli w oknach
  • Wymiana – proces przyspieszający zwrot artykułu oraz jego wymiany na inny. Sprzedawca nie musi tworzyć osobnego dokumentu korekty oraz nowego dokumentu handlowego, powstaną one automatycznie w procesie wymiany.

[Z]

  • Zamknięcie dnia – umożliwia zakończenie dnia sprzedaży po przeliczeniu kasy
  • Zamówienie sprzedaży – dokument umożliwiający złożenie zapotrzebowania na brakujący towar (w danym sklepie)
  • Zarządzanie widokami – funkcjonalność umożliwiająca modyfikację ustawień widoku
  • Zasoby – ilość towaru
  • Zdjęcia – grafika prezentująca towar
  • Zgody – zgody dotyczące przetwarzania danych, które może wyrazić kontrahent. Mogą tyczyć się konkretnego kanału komunikacji (przykładowo: telefon).
  • Zliczanie kasy – weryfikacja faktycznego stanu kasy z uwzględnieniem każdego nominału



Pierwsze uruchomienie

Pierwsze uruchomienie

Podczas pierwszego uruchomienia aplikacji Comarch POS należy we wstępnej konfiguracji:

    1. Uzupełnić
      • Kod stanowiska POS – kod stanowiska POS zdefiniowany podczas dodawania nowego stanowiska z poziomu systemu ERP.

Okno Stanowiska POS

 

        • Adres i port usługi danych POS – dane dotyczące komputera oraz portu, na którym działa usługa synchronizacji danych (między aplikacją Comarch POS, a systemem ERP).

Uwaga
Adres i port usługi danych w przypadku integracji z systemami Comarch ERP XL, jest to port skonfigurowany w Administratorze oddziałów dla usługi synchronizacji.

Konfiguracja wstępna podczas pierwszego uruchomienia aplikacji

    1. Wybrać język interfejsu stanowiska: polski, angielski (US), niemiecki, francuski, włoski.
    2. Po naciśnięciu przycisku [Konfiguracja bazy danych] zweryfikować i uzupełnić dane dostępowe do bazy stanowiska POS.

Konfiguracja bazy danych podczas pierwszego uruchomienia aplikacji
Konfiguracja bazy danych podczas pierwszego uruchomienia aplikacji

3.Po zatwierdzeniu okien Konfiguracja bazy danych oraz Konfiguracja wstępna zostaje zainicjonowany proces synchronizacji danych pomiędzy systemem ERP, a aplikacją Comarch POS. Wymiana danych nastąpi, jeżeli usługa synchronizacji danych działa poprawnie.

Uwaga
Przy pierwszym uruchomieniu aplikacji Comarch POS usługa musi być włączona. Konfiguracja usługi synchronizacji danych z systemem ERP odbywa się po stronie systemu ERP. Przed zatwierdzeniem Konfiguracji wstępnej naciskając przycisk [Sprawdź połączenie]  można zweryfikować połączenie usługi synchronizacji danych.

W przypadku braku połączenia lub nieprawidłowej konfiguracji usługi synchronizacji zostanie wyświetlony komunikat:

Brak polaczenia z serwisem danych podczas pierwszej synchronizacji

Pierwsze uruchomienie

Szczegółowe informacje o zdarzeniach występujących na stanowisku POS rejestrowane są w logach. Domyślna ścieżka logów dla stanowiska POS to: C:\Retail\POS2\Logs




Logowanie zdarzeń

Logowanie zdarzeń

Szczegółowe informacje o zdarzeniach występujących na stanowisku POS rejestrowane są w plikach txt (logach). Domyślna ścieżka zapisywania logów dla stanowiska POS to: C:\Retail\POS2\Logs.

Plik można otworzyć z poziomu aplikacji wybierając przycisk , a następnie opcję Otwórz plik loga.

 

Opcja Otwórz plik loga

Uwaga
Funkcja dostępna tylko dla operatorów posiadających uprawnienie Konfiguracja interfejsu. Nadawanie uprawnień odbywa się po stronie systemu ERP. Uprawnienie dostępne jest na wzorcu operatora.

Uprawnienia na wzorcu operatora

Przykład

Klient zwraca kabinę prysznicową. Okazuje sprzedawcy paragon: PA-6/24/BIA. Operator odnajduje na liście dokumentów handlowych paragon i generuje do niego korektę: PA-7/24/BIA. Czynności wykonywane w aplikacji przez operatora zostaną odnotowane w pliku loga, w postaci następujących zapisów:

12:10:18.5497 INFO Opening view DocumentsListView

12:10:18.8668 INFO DocumentsListView: Begin loading documents data

12:10:18.9496 INFO DocumentsListView: End loading documents data. Loading return 7 values.

12:10:50.8936 INFO DocumentsListView: Focus set on document PA-6/24/BIA

12:10:51.7991 INFO DocumentsListView: Create correction button was clicked

12:10:52.7021 INFO ExchangeView: Selected product KABINA PRYSZNICOWA DOUBLE(ordinal number 1)

12:10:52.7219 INFO ExchangeView: Selected product KABINA PRYSZNICOWA DOUBLE(ordinal number 1)

12:10:52.7219 INFO DocumentView: Unknown loyaltyCard

12:10:52.7219 INFO Document assistant set to: 19

12:10:57.8017 INFO Closing view ComboBox2View

12:10:57.8336 INFO Reason of correction selected: Zwrot

12:10:58.7545 INFO DocumentView: Current document state:(Document GUID:cb6a7796-2337-46de-9d26-99090f5a10b8; Document type:Korekta paragonu; Assistant:19; Header percentage discount:0; Header value discount:0; Customer:JEDNORAZOWY; Customer address:64

12:10:59.8172 INFO [PAYMENT] Cash (generic) selected

12:10:59.8328 INFO Payment: Adding payment: Type:Expense; currency:1; value:1148,00

12:11:00.5777 INFO Payment for document was confirmed. Payments:(Gotówka:1148,00; )

12:11:00.7371 INFO [SalesReportsRepo] Saving session „PS/1/24” (fab80e3d-4ac9-4180-b29d-e445f1442a68) in database.

12:11:00.7748 INFO [SalesReports] Sending sessions to POSAgent, count: 1.

12:11:00.7788 INFO Changing stock levels documentGuid: 00983aa1-07dc-4f91-b458-8ee1f1a3da61, operationDate: 27.02.2024 12:11:00 +01:00, items: [ (productId: 13547, lotId: 6, warehouseId: 1009, quantity: 1,0000, reservation: 0, shortages: 0, pendingQuantityToRelease: 0) ], quantitative reservations: [  ]

12:11:00.8634 INFO Changing stock levels succeeded.

12:11:00.9243 INFO PA-7/24/BIA attributes: []

12:11:00.9243 INFO [NOTIFICATION] Dokument PA-7/24/BIA został pomyślnie zatwierdzony.

12:11:00.9552 INFO DocumentsListView: Begin loading documents data

12:11:00.9751 INFO DocumentsListView: End loading documents data. Loading return 8 values.

12:11:01.6782 INFO DocumentsListView: Focus set on document PA-6/24/BIA

12:11:03.2326 INFO [PUSH] RunSyncTask: SyncState.SyncOff

12:11:03.2326 INFO [PUSH] RunSyncTask: SyncState.SyncOff inner _lock

12:11:03.2326 INFO Export Data started

 




Logowanie do aplikacji

Standardowe logowanie

Po uruchomieniu aplikacji Comarch POS pojawi się okno logowania, w którym należy uzupełnić:

  • Login – nazwa operatora, którą można wpisać lub wybrać z listy rozwijanej. Lista zawiera operatorów zewnętrznych oraz uniwersalnych przypisanych do danego stanowiska POS.
  • Hasło – hasło powiązane z kontem operatora, pierwsze hasło dla każdego operatora to: admin.

Uwaga
Dodanie operatora odbywa się po stronie systemu ERP.

Okno logowania

Przed zalogowaniem do aplikacji można zmienić język interfejsu na jeden z dostępnych: polski, angielski (US), niemiecki, francuski, włoski.

Uwaga
Przy uruchomieniu aplikacji Comarch POS następuje weryfikacja zgodności wersji aplikacji z usługą synchronizacji danych. W przypadku wystąpienia rozbieżności wersji pojawi się stosowny komunikat: „Brak zgodności wersji Comarch POS z wersją usługi danych. Niektóre funkcje aplikacji będą niedostępne.”

Logowanie przy użyciu karty

Operator ma możliwość logowania się do systemu POS przy użyciu karty magnetycznej, bez konieczności podawania loginu i hasła. Funkcjonalność ta dostępna jest po aktywowaniu parametru Logowanie za  pomocą karty w systemie ERP. Parametr dostępny jest z poziomu Administratora oddziałów → zakładka Oddziały → przycisk [Lista oddziałów] → dany oddział do edycji → zakładka Parametry.

Okno konfiguracji oddziału Comarch POS

Uwaga
Numery kart muszą być unikalne – dany numer może być przypisany tylko do jednego operatora.

Aby logowanie za pomocą karty było możliwe, konieczne jest powiązanie operatora z pracownikiem oraz ustalenie numeru karty do logowania w Comarch POS.

Na karcie operatora na zakładce Ogólne należy przypisać pracownika. System kontroluje przypisanie pracownika do operatora pracującego w POS i nie pozwala na dodanie tego samego pracownika do wielu kart operatorów. Należy pamiętać, że po przypisaniu pracownika do operatora, do Comarch POS będą wysyłane dane osobowe pracownika a nie operatora, dlatego na karcie pracownika należy uzupełnić imię i nazwisko.

Powiązanie operatora z pracownikiem

Dane karty do logowania należy zdefiniować na karcie pracownika na zakładce RCP. Należy dodać nową kartę RCP lub skorzystać z istniejącej. Na formularzu karty należy wypełnić jej numer oraz zaznaczyć parametr Karta do logowania w Comarch POS.

Nowy parametr dla karty RCP pracownika

Tylko jedna karta może mieć zaznaczony parametr opisany powyżej. W przypadku karty do logowania w POS ignorowane są ustawienia dotyczące okresu obowiązywania karty.

Po ustawieniu powyższych danych parametr w konfiguracji oddziału dotyczący logowania oraz informacje o numerach kart pracowników przesyłane są do wszystkich stanowisk POS i operatorzy mogą logować się z wykorzystaniem czytnika kart.

Okno logowania przy użyciu karty magnetycznej

 




Blokada aplikacji przy braku aktywności

Blokada aplikacji przy braku aktywności

W celu zwiększenia bezpieczeństwa dostępu do danych w aplikacji można uruchomić automatyczną blokadę stanowiska POS przy braku aktywności operatora przez określony czas.

Uwaga
Uruchomienie automatycznej blokady oraz konfiguracja czasu, po którym stanowisko POS zostanie zablokowane przy braku aktywności, możliwe jest w systemie ERP.

 

Okno blokady stanowiska POS

Po określonym czasie bezczynności operator jest automatycznie wylogowany ze stanowiska POS. Wznowienie pracy możliwe jest po ponownym zalogowaniu. Przy pomocy przycisku [Przełącz użytkownika] możliwe jest zalogowanie się na konto innego operatora.




Zmiana hasła

Zmiana hasła

W celu zmiany hasła należy wybrać ikonę , a następnie opcję Zmień hasło.

Opcja zmiany hasła

W oknie Zmień hasło należy uzupełnić następujące pola:

  • Dotychczasowe hasło
  • Nowe hasło
  • Powtórz nowe hasło

Okno Zmień hasło

Wprowadzane wartości weryfikowane są zgodnie ze zdefiniowaną w systemie ERP polityką haseł np. wymagalność użycia znaku szczególnego lub co najmniej jednej dużej litery.
Wybranie przycisku [Zamknij] w oknie Zmień hasło powoduje powrót do wcześniej otwartego widoku.

 




Licencje Produktowe

Licencje Produktowe

W związku z rozwojem aplikacji Comarch POS, Comarch mPOS i wprowadzaniem nowych, różnorodnych modułów istnieje podział na odrębne typy licencji, w zależności od systemu ERP:

  • POS:
    • Front office,
    • Back office,
    • Front office + Back office

Podczas każdego uruchomienia aplikacji, automatycznie weryfikowane są typy licencji. Od nich zależy widoczność poszczególnych modułów funkcjonalnych w systemie POS lub mPOS. W systemie ERP należy określić czy dane stanowisko odpowiada aplikacji Comarch POS, czy Comarch mPOS oraz które licencje będą obsługiwane w ramach wskazanej aplikacji. Licencja będzie sprawdzana podczas każdego startu aplikacji, w przypadku pracy w trybie offline zostanie wykorzystana ostatnia poprawnie użyta licencja.

Uwaga
Powyższa konfiguracja jest również konieczna do wykonania dla już istniejących stanowisk.

Od rodzaju licencji określonej na poziomie danego stanowiska zależy dostępność funkcji dla poszczególnych modułów aplikacji:

  • Back office (funkcjonalność magazynowa)
  • Front office (funkcjonalność sprzedażowa)

Jeżeli ustawiono błędną licencję produktu w systemie ERP, na przykład dla aplikacji Comarch POS wybrano licencję mPOS, to na stanowisku POS zostanie wyświetlony komunikat: Licencja produktu powiązana ze stanowiskiem jest nieprawidłowa. Konieczne jest wskazanie licencji POS zgodnej z rodzajem używanej aplikacji Comarch Retail.

Uwaga
Podczas każdego uruchomienia aplikacji aplikacje POS i mPOS weryfikują poprawność licencji. Dzięki temu rozwiązaniu w każdej chwili możliwe jest na przykład rozszerzenie licencji o dodatkowy moduł.

Dostęp do wymienionych poniżej funkcjonalności jest weryfikowany, pod względem aktywnej licencji:

  • Front office:
    • Nowy dokument (Faktura/Paragon)
    • Dokumenty handlowe
    • Zamówienia i oferty sprzedaży
    • Reklamacje
    • Raporty i rozliczenia
    • Otwórz szufladę
  • Back office:
    • Przyjęcie dostawy
    • Wydania towarów
    • Kompletacja zamówienia
    • Przesunięcia wewnętrzne
    • Korekty zasobów
    • Inwentaryzacja

W przypadku wybrania dokumentu o typie niedostępnym w ramach posiadanej licencji lub próby dostępu do jednej z wyżej wymienionych funkcjonalności, bez właściwego typu licencji – akcja zostanie zablokowana i zostanie wyświetlony komunikat: Nie można wykonać akcji – brak licencji na wymagany moduł.