Elementy okna

Okno płatności zostaje wyświetlone po zatwierdzeniu dokumentów handlowych:

  • Faktura sprzedaży
  • Faktur zaliczkowych
  • Paragon
  • Korekta
  • TAX FREE

Okno płatności składa się z następujących elementów (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):

  1. Do zapłaty – kwota wyświetlona w walucie systemowej
  2. Formy płatności – wszystkie aktywne formy płatności dostępne dla wybranego dokumentu na stanowisku POS
  3. Kwota do przypisania – automatycznie przypisana kwota do rozliczenia z pola Do zapłaty. Zmiana waluty jest możliwa poprzez wskazanie z listy rozwijanej jednej z walut dostępnych w systemie. W przypadku przypisania niepełnej kwoty do zapłaty do wybranej formy płatności aplikacja automatycznie uzupełnia to pole pozostałą kwotą do zapłaty.
  • Klawiatura numeryczna – umożliwia zmianę kwoty do przypisania dla formy płatności
  • Pozostało/Reszta – kwota wyświetlona w walucie systemowej

Możliwe jest przypisanie kwoty do rozliczenia:

  • do formy płatności po wybraniu kafla z daną formą płatności
  • kilkukrotnie do tej samej formy płatności
  • w dostępnych walutach

Płatność w różnych walutach przypisana do jednej formy płatności prezentowana jest jako suma płatności w każdej z walut osobno.

Ponadto w oknie dostępne są przyciski:

  • [Wyczyść] – usuwa wszystkie dodane płatności poza dokonanymi już płatnościami kartą. Przycisk nie jest widoczny, jeżeli żadna kwota nie została przypisana do formy płatności.
  • [Faktura] – powoduje zatwierdzenie paragonu i otwarcie nowej faktury powiązanej z wystawianym paragonem. Dane z powiązanego paragonu zostaną przeniesione na fakturę. Przycisk widoczny tylko dla okna płatności paragonu.
  • [Cofnij] – usuwa ostatnią wprowadzoną zmianę w oknie płatności poza dokonaną już płatnością kartą. Przycisk domyślnie ukryty.
  • [TAX FREE] – powoduje zatwierdzenie paragonu oraz otwarcie nowego dokumentu TAX FREE powiązanego z wystawianym paragonem. Dane z powiązanego paragonu zostaną przeniesione na TF. Przycisk domyślnie ukryty.
  • [Reszta z bonu] – umożliwia przypisanie reszty z bonu do formy płatności typu Gotówka lub Bon. Przycisk widoczny tylko w przypadku przypisania wartości bonu o parametrze Zwrot reszty do formy płatności typu Bon.
  • [Zatwierdź]
  • [Zamknij] powoduje następujące akcje:
    1. przy braku płatności – zamknięcie okna płatności i powrót do widoku tworzonego dokumentu z możliwością jego edycji. Przy ponownym zatwierdzeniu dokumentu kwota do zapłaty zostanie ponownie wyliczona z uwzględnieniem zmian wprowadzonych na dokumencie.
    2. przy dokonaniu płatności – zamknięcie okna płatności i powrót do widoku tworzonego dokumentu. Nie będzie to możliwe, jeżeli dokument został rozliczony formą płatności typu Karta. W takim przypadku zostanie wyświetlony komunikat: „Z powodu odnotowanej płatności powrót do dokumentu nie jest możliwy”. W przypadku innych form płatności powrót do widoku tworzonego dokumentu będzie możliwy po wyczyszczeniu wprowadzonych rozliczeń (przycisk [Wyczyść]).
    3. po zatwierdzeniu całej płatności – w przypadku, gdy parametr Automatyczne zamykanie okna płatności jest odznaczony w systemie ERP, po ręcznym zamknięciu okna płatności zostanie wyświetlony formularz dodawania nowego paragonu

Rozliczenie całej kwoty do zapłaty w oknie płatności spowoduje, że wszystkie kafle form płatności przestaną być aktywne.
Zatwierdzenie okna płatności dokumentu wywołuje następujące akcje:

  • dokument zostaje wydrukowany
  • w przypadku, gdy kwota do zapłaty nie została w całości przypisana do płatności zostaje wyświetlony komunikat „Nie można zapisać płatności. Suma wartości płatności jest mniejsza od wartości dokumentu”.
  • w przypadku, gdy parametr Automatyczne zamykanie okna płatności jest zaznaczony, wyświetlone zostaje okno dodawania nowego paragonu. Jeżeli parametr jest odznaczony, to okno płatności pozostaje otwarte z możliwością ręcznego zamknięcia.

Płatność kartą

Wybranie formy płatności typu Karta powoduje zablokowanie ekranu i wyświetlenie komunikatu informującego, że dalsza część procesu płatności jest obsługiwana za pomocą terminala płatniczego.

W sytuacji przerwania połączenia między terminalem płatniczym a stanowiskiem POS, wyświetlony zostanie komunikat: „Wystąpił problem w trakcie dokonywania płatności. Szczegóły: Transakcja zakończona niepowodzeniem!. Czy płatność kartą mimo to się powiodła?” z dostępnymi opcjami:

  • Tak – potwierdza prawidłowy przebieg transakcji na terminalu. Płatność zostaje dodana do dokumentu.
  • Nie – anuluje płatność kartą

Płatność bonem

W aplikacji można płacić bonem:

  • własnym
  • zewnętrznym

Wybranie formy płatności typu Bon powoduje otwarcie okna Wczytaj bon własny/Wczytaj bon zewnętrzny.

Okno składa się z następujących elementów (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):

  1. Numer bonu – można wprowadzić ręcznie lub za pomocą czytnika
  2. Lista bonów – prezentuje informacje o wprowadzonych bonach:
    • Numer
    • Rodzaj
    • Kwota
  3. Pozostało – prezentuje pozostałą do rozliczenia kwotę pomniejszoną o sumę wartości wprowadzonych bonów

Okno zawiera następujące przyciski:

  • [Zamknij] – zamyka okno
  • [Usuń] – usuwa z listy wprowadzony bon
  • [Zatwierdź] – dodaje bon o wprowadzonym numerze lub ponownie otwiera okno płatności, przypisując wartość wprowadzonych bonów do formy płatności typu Bon

Po wybraniu przycisku [Zatwierdź] pojawi się okno Bon składające się z elementów:

  1. Numer wprowadzonego bonu
  2. Kwota – domyślnie kopiowana jest wartość z pola Pozostało, oznacza ona wartość wprowadzanego bonu
  3. Klawiatura numeryczna – umożliwia zmianę pola Kwota
  4. Pozostało – kwota analogiczna jak w przypadku okna Wczytaj bon własny/Wczytaj bon zewnętrzny

W przypadku wprowadzenia numeru:

  • bonu (typu Własny) nieistniejącego w bazie danych, pojawi się komunikat: „Bon o tym numerze nie istnieje.”
  • bonu (typu Własny) istniejącego, ale niesprzedanego lub zablokowanego w bazie danych, pojawi się komunikat: „Akcja jest niedostępna dla bonu o numerze [Numer bonu].”

Reszta z gotówki

W aplikacji możliwe jest rejestrowanie wydawanej reszty dla formy płatności typu Gotówka, w przypadku dokumentów: PAR, KIPAR, FS, KIFS, FSL, KFSL, korekt ręcznych oraz dokumentów z procesu wymiany.

Na wydruku dokumentu (w formacie PDF), w sekcji dotyczącej formy płatności prezentowana jest informacja o kwocie przyjętej do kasy oraz kwocie wydanej w formie reszty.

Reszta z bonu

W przypadku płatności bonami jednorazowymi z zaznaczonym parametrem Zwrot reszty w systemie ERP, istnieje możliwość wydania reszty w postaci gotówki, bądź na kartę podarunkową.
Dla takich bonów, po zatwierdzeniu okna Wczytaj bon własny/Wczytaj bon zewnętrzny pojawi się okno umożliwiające przypisanie formy płatności do kwoty prezentowanej w polu Reszta z bonu. Okno to można wywołać również z poziomu okna płatności po wybraniu przycisku [Reszta z bonu].

Po wybraniu:

  • przycisku [Zamknij] nie zostaną wprowadzone zmiany dotyczące reszty z bonu. Wówczas po powrocie do okna płatności i zatwierdzeniu płatności automatycznie pojawi się okno reszty z bonu.
  • formy płatności [Gotówka] zostanie ponownie wyświetlone okno płatności
  • formy płatności [Bon własny] zostanie wyświetlone okno wprowadzania numeru bonu, który ma zostać uzupełniony o kwotę reszty
  • opcji [Brak reszty] nie zostaną wprowadzone zmiany dotyczące reszty z bonu. Wówczas po powrocie do okna płatności i zatwierdzeniu płatności nie pojawi się już okno reszty z bonu.

Kwota reszty prezentowana jest na przycisku [Reszta z bonu].