Funkcja raportów fiskalnych umożliwia wywołanie ich bezpośrednio z poziomu aplikacji Comarch Retail POS. Raporty fiskalne znajdują się w [Raporty i rozliczenia] → [Raporty fiskalne].

 

 

Dostępne są dwa rodzaje raportów:

  • Raport dobowy – raport z drukarki fiskalnej wykonywany na koniec dnia pracy powodujący wydruk danych na paragonie i zapisanie ich do pamięci fiskalnej
  • Raport okresowy – raport uzyskiwany z drukarki fiskalnej umożliwiający wydrukowanie danych z określonego czasu zawartych w pamięci fiskalnej

Wydruk raportu okresowego wymaga podania zakresu dat, za który ma zostać wygenerowany.

 




Okno Podsumowanie dnia dostępne jest po wybraniu [Raporty i rozliczenia] → [Podsumowanie dnia]. Podzielone jest na cztery główne zakładki:

W oknie użytkownik może:

 

 

W lewym górnym rogu okna prezentowana jest data aktualnie otwartego podsumowania dnia. Domyślnie jest to data bieżąca. Po wybraniu pola z datą pojawi się okno kalendarza, które pozwala na wyświetlenie podsumowania na wskazany przez użytkownika dzień.

 

 

Jeżeli na stanowisku POS w ramach danego dnia utworzona została więcej niż jedna sesja operatora tzn. nastąpiło zamknięcie dnia, a następnie ponowne jego otwarcie, to po wybraniu takiego dnia zostanie wyświetlona lista dostępnych sesji.

 

 




Zakładka Przepływy gotówkowe, dostępna w oknie Podsumowania dnia, prezentuje przepływy gotówkowe dla danej sesji wraz z następującymi informacjami:

  • Stan początkowy gotówki – kwota wprowadzona na otwarciu dnia
  • Różnica na otwarciu dnia – nie jest uwzględniana w stanie kasy
  • Wpłata na otwarciu dnia
  • Wpłaty – z podziałem na wpłaty ręczne oraz wpłaty wynikające ze sprzedaży
  • Wypłaty – z podziałem na wypłaty ręczne, wypłaty wynikające ze zwrotów oraz reszty (w przypadku uruchomionej funkcjonalności rejestracji reszty)

 

 




Zakładka Podsumowanie stanu kasy, dostępna w oknie Podsumowania dnia, przedstawia podsumowanie wszystkich płatności dokonanych na stanowisku POS. Na liście prezentowane są zależności między wpłatami/wypłatami dla każdej użytej formy płatności.

Lista prezentuje następujące kolumny:

  • Forma płatności
  • Liczba płatności
  • Wpłaty
  • Wypłaty
  • Suma

Domyślnie ukryte:

  • Wpłaty ręczne
  • Wypłaty ręczne
  • Zwroty
  • Sprzedaż

 




Zakładka Podsumowanie sprzedaży, dostępna w oknie Podsumowania dnia, prezentuje wartości poszczególnych kategorii:

  • Sprzedaż łącznie – wartość wystawionych paragonów i faktur bez uwzględnienia zaliczek oraz faktur wygenerowanych do paragonu
  • Korekty – wartość wystawionych korekt dokumentów bez uwzględnienia korekt zaliczek
  • Wartość sprzedanych bonów – nie obejmuje bonów wydanych w procesie korekt oraz w formie reszty
  • Średnia wartość sprzedaży
  • Średnia wartość sprzedanych produktów – średnia wartość jest liczona jako suma ilości ze wszystkich pozycji na dokumencie handlowym ze względu na wykorzystywanie różnych jednostek miary
  • Ilość wystawionych dokumentów handlowych
  • Ilość wystawionych korekt
  • Ilość sprzedanych bonów
  • Ilość sprzedanych artykułów – wyliczana jest suma liczby pozycji dokumentów handlowych ze względu na wykorzystywanie różnych jednostek miary
  • Średnia ilość artykułów na dokumencie

 




Zakładka Sprzedaż per kategoria produktu, dostępna w oknie Podsumowanie dnia, prezentuje sprzedaż w wybranej sesji, w podziale na grupy artykułów według domyślnej kategorii podziału. Lista wyświetla tylko te grupy artykułów, dla których wartość sprzedaży w wybranej sesji jest większa od zera. W kolumnie Wartość sprzedaży przedstawiana jest sumaryczna wartość końcowa brutto elementów dokumentów handlowych z wybranej sesji bez uwzględniania zwrotów (korekt).

 




W celu przejścia na listę dokumentów kasowych (KP/KW) należy wybrać:

  • [Raporty i rozliczenia] → [Lista KP/KW]
  • [Raporty i rozliczenia] → [Podsumowanie dnia] → [Lista KP/KW]

 

 

Lista zawiera dokumenty kasowe wystawione ręcznie na stanowisku POS. W systemie ERP można określić czy dokumenty kasowe wystawione poza stanowiskiem POS:

  • mają być prezentowane w aplikacji
  • mają wpływać na stan kasy stanowiska POS

 

 

Na liście prezentowane są kolumny:

  • Numer
  • Typ – przyjmuje wartości: Rozchodowy, Przychodowy
  • Wartość
  • Data

W górnej części okna znajduje się pole filtra tekstowego umożliwiające przeszukiwanie listy na podstawie numeru systemowego dokumentu poprzez wprowadzenie dowolnej części numeru. W przypadku dokumentów wystawionych na innych stanowiskach, należy wpisać pełny numer dokumentu.

Wyszukiwanie można również zawęzić przy pomocy rozwijalnych filtrów:

  • Typ – przyjmuje wartości: Rozchodowy, Przychodowy
  • Wartość
  • Data

Lista dokumentów handlowych zawiera również następujące przyciski:




Dodawanie dokumentów KP/KW możliwe jest z poziomu:

 

 

Na formularzu dodawanego dokumentu KP/KW znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):

  1. Kwota oraz Waluta – umożliwia wprowadzenie kwoty w dostępnej dla stanowiska POS walucie
  2. Forma płatności – dostępne formy płatności typu Gotówka, Karta, Bon
  3. Płatnik – umożliwia określenie kontrahenta lub pracownika. Po wybraniu przycisku [Kontrahent]/[Pracownik], zostaje wyświetlona lista wyboru kontrahentów/pracowników.
  4. Opis – umożliwia wprowadzenie informacji o tym czego dotyczy wystawiany dokument, przykładowo pomyłka w formie płatności, wypłata dla konwojenta
  5. Obsługujący – pracownik wystawiający dokument
  6. Atrybuty – atrybuty przypisane do typu dokumentu

Na formularzu dokumentu KP/KW znajdują się następujące przyciski:

  • [KP]/[KW] – przełącza pomiędzy dokumentami wpłaty/wypłaty bez konieczności ponownego uzupełniania danych. W przypadku wybrania formy płatności typu Bon, przełączenie pomiędzy dokumentami wpłaty/wypłaty spowoduje wybranie formy płatności Gotówka.
  • [Zatwierdź] – zatwierdza dokument
  • [Drukuj] – drukuje dokument. Przycisk dostępny tylko na podglądzie KP/KW.