Aplikacja współpracuje z następującymi modelami drukarek:

  • Elzab Mera
  • Elzab Omega
  • Emar Printo 57T
  • Epson TM-T801 FV
  • Innova Market
  • Novitus
  • Posnet Thermal

Aby skonfigurować drukarkę fiskalną należy wybrać z menu głównego przycisk [Konfiguracja], a następnie [Drukarka fiskalna].

W wyświetlonym oknie, w sekcji Ustawienia sterownika należy uzupełnić następujące pola:

  • Plik sterownika – za pomocą przycisku [Wybierz plik] należy wskazać plik Comarch.B2.Printer2.dll zawierający sterowniki do drukarek fiskalnych. Plik ten znajduje się w katalogu bin\Drivers w folderze instalacyjnym Comarch Retail POS i posiada implementację współpracy z wieloma modelami drukarek fiskalnych.
  • Dostępne drukarki – należy wskazać model drukarki z listy dostępnych modeli dla pliku sterownika
  • Port szeregowy – należy wskazać port, do którego jest podłączona drukarka fiskalna

W sekcji Dodatkowe ustawienia znajdują się opcjonalne parametry:

  • Loguj kasjera na starcie systemu – drukuje informacje o numerze stanowiska oraz numerze operatora przy uruchomieniu drukarki
  • Drukuj numer paragonu/faktury – drukuje numer systemowy paragonu/faktury na wydruku dokumentu
  • Drukuj EAN dokumentu jako kod kreskowy – drukuje numer EAN dokumentu w formie kodu kreskowego
  • Drukuj rabat pozycji – drukuje wartości nadanego rabatu dla danej pozycji dokumentu
  • Drukuj faktury fiskalne – drukuje faktury na drukarce fiskalnej obsługującej taką funkcję. Dodatkowo w konfiguracji systemu musi być włączona funkcja Fiskalizacja faktur.
  • Drukuj notę debetową – drukuje noty debetowe na drukarce fiskalnej posiadającej taką funkcję. Parametr domyślnie zaznaczony po zainstalowaniu drukarki.
  • Drukuj NIP nabywcy – drukuje numer NIP nabywcy wskazanego na dokumencie sprzedażowym na drukarce fiskalnej posiadającej taką funkcję

Przycisk [Sprawdź połączenie] umożliwia weryfikację połączenia z drukarką fiskalną.




Aplikacja Comarch Retail POS pozwala na obsługę licznika wejść/wyjść klientów sklepu.
Konfiguracja usługi dostępna jest z poziomu [Konfiguracja] -> [Bramki]

Z poziomu widoku Konfiguracja usługi bramek można zainstalować, uruchomić, zatrzymać, odinstalować usługę LS.

Po instalacji usługi należy:

  • podać adres IP oraz port, którym ma działać. Dzięki tym ustawieniom inne stanowiska POS w obrębie tego samego centrum mogą pobierać informacje o liczbie wejść/wyjść.
  • wybrać plik sterownika przy pomocy przycisku [Wybierz plik]. Plik Comarch.POS.GateReader.dll znajdujący się w katalogu bin, w folderze instalacyjnym Comarch Retail POS jest zintegrowany z licznikami wejść/wyjść producenta Letronic.

Konfigurację sterownika można uzupełnić po wybraniu przycisku [Konfiguracja sterownika] podając namiary na bazę licznika wejść/wyjść.

Prezentacja danych z licznika wejść/wyjść

Informacje dotyczące liczby wejść w ciągu dnia oraz w ciągu ostatniej godziny prezentowane są na zakładce Podsumowanie sprzedaży.

Prezentacja danych na pozostałych stanowiskach POS

Aby prezentować dane dotyczące liczby wejść/wyjść na pozostałych stanowiskach sprzedaży detalicznej sklepu (w obrębie danego centrum), należy na każdym z nich uruchomić oraz skonfigurować połączenie do usługi LS z poziomu [Konfiguracja] -> [Konfiguracja usług].

Po zaznaczeniu parametru Używaj usługi bramek należy uzupełnić te same dane, które są wypełnione na stanowisku POS, na którym wcześniej została zainstalowana usługa LS.




Terminal płatniczy służy do akceptacji kart płatniczych podczas dokonywania transakcji w punktach handlowo-usługowych. W Comarch Retail POS można skonfigurować terminal płatniczy, z którym ma współpracować aplikacja umożliwiając obsługę formy płatności typu Karta.
Aplikacja we współpracy z terminalami płatniczymi obsługuje protokoły dostawców:

  • eService
  • Elavon
  • Polcard

W celu skonfigurowania terminala płatniczego należy przejść do [Konfiguracja] -> [Terminal płatniczy].

W otwartym oknie, w sekcji Terminal płatniczy należy uzupełnić następujące pola:

  • Plik sterownika – za pomocą przycisku [Wybierz plik] należy wskazać plik Comarch.B2.Terminal.NazwaDostawcyTerminala.dll. Plik ten znajduje się w katalogu bin\Drivers w folderze instalacyjnym Comarch Retail POS.
  • Typ połączenia – umożliwia wskazanie jednego z typów połączeń: TCP/IP lub Port szeregowy.

W przypadku typu połączenia TCP/IP dla pól:

  • IP terminala – należy podać IP terminala płatniczego
  • Port – należy wskazać port, do którego podłączony jest terminal. Port dostarczany jest przez producenta terminala płatniczego.

Natomiast dla typu połączenia Port szeregowy dla pola:

  • Port szeregowy terminala – należy wskazać port COM, do którego podłączony jest terminal

Przycisk [Sprawdź połączenie] umożliwia weryfikację połączenia z terminalem płatniczym.
W sekcji Ustawienia dodatkowe znajdują się opcjonalne parametry:

  • Limit czasu operacji (ms) – domyślna wartość 60000 ms (60 sekund) – określa czas na wykonanie operacji zapłaty formą płatności typu Karta.
  • Wysyłanie raportu zamknięcia dnia – włączony parametr oznacza, że na koniec dnia terminal (w zależności od modelu terminala) wysyła potwierdzenie wszystkich płatności
  • Logowanie komunikacji – włączony parametr oznacza, że logi zapisywane są we wskazanym pliku

W przypadku korzystania ze sterownika Comarch.B2.DummyTerminal.dll transakcja formą płatności typu Karta kończy się domyślnie niepowodzeniem. Użytkownik może zmienić wynik przebiegu testowej transakcji modyfikując plik POS2.exe.CONFIG znajdujący się w katalogu instalacyjnym aplikacji Comarch Retail POS:

<applicationSettings>
<Comarch.B2.DummyTerminal.Properties.Settings>
<setting name=”TransactionSuccessful” serializeAs=”String”>
<value>False</value>
</setting>
</Comarch.B2.DummyTerminal.Properties.Settings>
</applicationSettings>

Wartość False należy zmienić na True oraz zapisać zmodyfikowany plik.




Współpraca aplikacji Comarch Retail POS z terminalem płatniczym od dostawcy Ingenico możliwa jest po wprowadzeniu odpowiednich zmian w pliku tekstowym POS2.exe.config dostępnym w katalogu instalacyjnym aplikacji. W pliku należy odkomentować moduł:

<module assemblyFile=”Comarch.POS.Terminal.IngenicoFR.dll” moduleType=”Comarch.POS.Terminal.IngenicoFR.Module, Comarch.POS.Terminal.IngenicoFR” moduleName=”Comarch.POS.Terminal.IngenicoFR” />

oraz zakomentować moduł:

<!— <module assemblyFile=”Comarch.POS.Terminal.dll” moduleType=”Comarch.POS.Terminal.Module, Comarch.POS.Terminal” moduleName=”Comarch.POS.Terminal” /> —>

Dla prawidłowej obsługi terminala płatniczego oraz walidacji numeru czeku wymagane jest również zainstalowanie na danym stanowisku komponentu C3 driver.

Konfiguracja terminala płatniczego

Integracja z terminalami płatniczymi Ingenico pozwala na obsługę płatności typu Karta.
W celu skonfigurowania terminala płatności Ingenico, należy wybrać kafel [Konfiguracja], a następnie [Terminal płatniczy Ingenico].

W oknie Konfiguracja terminala płatniczego Ingenico należy uzupełnić następujące pola:

  • Identyfikator terminala – kod urządzenia dostarczany przez dostawcę terminala
  • Port szeregowy terminala – port COM, do którego podłączony jest terminal
  • IP serwera transakcyjnego – IP, po którym terminal łączy się z serwerem transakcyjnym
  • Port – port, po którym terminal łączy się z serwerem transakcyjnym

Przy pomocy przycisku [Sprawdź połączenie] użytkownik może zweryfikować połączenie z terminalem.
W sekcji Ustawienia dodatkowe istnieje możliwość ustawienia parametrów:

  • Limit czasu operacji (ms) – domyślna wartość to 60000 ms (60 sekund) – jest to czas na wykonanie operacji zapłaty kartą
  • Wysyłanie raportu zamknięcia dnia – włączony parametr oznacza, że na koniec dnia terminal (w zależności od modelu) wysyła potwierdzenie wszystkich płatności
  • Logowanie komunikacji – włączony parametr oznacza, że we wskazanym pliku zapisywane są logi



Kafel [Otwórz szufladę] umożliwia bezpośrednie otwarcie szuflady kasowej w aplikacji Comarch Retail POS.

Aby korzystać z funkcji szuflady konieczne jest zdefiniowanie urządzenia zewnętrznego typu Szuflada oraz wskazanie go na definicji stanowiska POS w systemie ERP.
Opcję automatycznego otwierania szuflady (np. przy zliczaniu kasy) konfiguruje się również po stronie systemu ERP




W celu ustawienia domyślnych drukarek dla wydruków pdf poszczególnych typów dokumentów należy wybrać Konfiguracja -> Mapowanie wydruków.

W oknie Mapowanie drukarki należy wskazać drukarkę dla wybranego na liście typu dokumentu oraz zatwierdzić wprowadzone zmiany.