W górnej części każdego aktualnie otwartego okna wyświetlana jest jego nazwa.
W przypadku podstawowych widoków aplikacji, obok nazwy okna znajduje się przycisk otwierający menu szybkiego dostępu do głównych funkcjonalności aplikacji.
Oznaczenie połączenia (kolor zielony) lub braku połączenia (kolor czerwony) z usługą synchronizacji danych pomiędzy stanowiskiem POS a systemem ERP. Natomiast zielony, pulsujący
Zatwierdza zmiany wprowadzone przez użytkownika i zapisuje je w bazie danych stanowiska POS.
Zamyka widok lub okno bez zapisywania zmian.
Dodaje wybrany obiekt (np. kontrahent, reklamacja sprzedaży)
Komunikaty oraz powiadomienia
W aplikacji użytkownik informowany jest o różnego rodzaju zdarzeniach za pomocą krótkich, nieblokujących pracy powiadomień.
Powiadomienia wyświetlane są w postaci okienka (chmurki) w prawym górnym rogu okna oraz dzielą się na trzy typy:
Informacyjne
Ostrzegające
Informujące o błędzie
Czas wyświetlania powiadomień może być modyfikowany w pliku POS2.exe.config, znajdującym się w katalogu instalacyjnym aplikacji Comarch Retail POS. W pliku należy dla pola:
<add key=”NotificationTimeout” value=”3000″ />
zmienić wartość z 3000 ms na oczekiwany czas.
W przypadku błędu lub potrzeby dodatkowego zatwierdzenia akcji wykonywanej przez użytkownika wyświetlany jest komunikat blokujący interfejs.
Przykład
Na stanowisku POS użytkownik ma otwartych kilka okien: Pulpit główny, Paragon, Lista artykułów.
Podczas wylogowania z aplikacji zostaje wyświetlony komunikat z pytaniem, czy wylogować pomimo otwartych widoków.
Wybranie opcji Tak spowoduje zamknięcie wszystkich otwartych okien oraz wyloguje operatora. Wybranie opcji Nie wycofa operatora do poprzednio wyświetlanego widoku.
Menu szybkiego dostępu
Z poziomu każdego otwartego widoku użytkownik ma możliwość szybkiego dostępu do głównych funkcjonalności.
Funkcja ta jest dostępna za pomocą:
przycisku [Menu] widocznego w lewym górnym rogu każdego widoku (obok nazwy aktualnie otwartego okna)
prawego przycisku myszy
przycisku Menu na klawiaturze
Lista elementów w menu odpowiada liście kafli widocznych na ekranie głównym.
Menu szybkiego dostępu można zamknąć za pomocą:
lewego przycisku myszy
przycisku Esc na klawiaturze
Przykład
Operator na stanowisku POS wystawia paragon. Klient dopytuje o dostępność innego artykułu. Wybierając przycisk [Menu] użytkownik może sprawdzić dostępność artykułu oraz w razie jego dostępności w innym sklepie złożyć zamówienie nie wycofując się z przeprowadzanej transakcji.
Nawigacja między otwartymi oknami
Użytkownik ma możliwość szybkiego przełączania się pomiędzy otwartymi widokami za pomocą:
Jeżeli operator ma otwartych kilka okien, wybranie przycisku [Nawigacja] wyświetli wszystkie aktualnie otwarte widoki. Wybranie jednego z nich automatycznie przenosi operatora do wskazanego okna.
Uwaga
Umożliwienie operatorom stanowisk POS otwarcia wielu okien dotyczących dokumentów handlowych jest konfigurowane po stronie systemu ERP.
Filtry i sortowanie
Filtr tekstowy
Na listach obiektów (np. artykułów) widoczne jest w górnej części okna pole filtra tekstowego umożliwiające wyszukiwanie konkretnego obiektu.
Wyszukiwanie:
ignoruje wielkość liter
prezentuje wyniki zawierające wpisaną frazę
Przykład
Operator wpisuje w filtrze tekstowym wpisuje frazę: ka n na liście artykułów. W wyniku wyszukania prezentowane są artykuły między innymi o nazwie:
Bluzkaniebieska rozm 40
Bransoletkaniebieska
Następnie operator usuwa wpisaną frazę i wprowadzana: skórzan. W wyniku wyszukania prezentowane są artykuły między innymi o nazwie:
Botki skórzane brązowe 36
Pasek skórzany
Torba męska skórzana
Filtr
Poniżej filtra tekstowego znajdują się dostępne filtry rozwijalne pozwalające na wyszukiwanie obiektów (np. dokumentu według daty wystawienia).
Po wybraniu danego filtra wyświetlane jest okno jego wartości. Wskazanie konkretnych wartości powoduje zawężenie listy wyszukiwanych obiektów.
Wyczyszczenie wybranych wartości filtra możliwe jest po naciśnięciu „x” znajdującego się:
na danym filtrze – czyści dany filtr
po prawej stronie filtrów – czyści wszystkie filtry
Przykład
W sklepie obuwniczym XYZ, kontrahent pyta kasjerkę o dostępność innych modeli czarnych półbutów z kolekcji zimowej o numerze 41. Użytkownik na liście artykułów zawęża wyszukiwanie filtrami: Typ na Artykuł, Kolekcja (atrybut) na Jesienna, Rozmiar obuwia (atrybut) na 41, Kolor (atrybut) na Czarny oraz Rodzaj (atrybut) na Półbuty.
Następnie sortuje po kolumnie Ilość. W efekcie operator otrzymuje zawężoną oraz posortowaną malejąco po kolumnie Ilość listę artykułów.
Widoczność filtrów na listach została opisana w osobnym artykule.
W przypadku dużej ilości filtrów, lista filtrów jest domyślnie zwijana. Rozwinięcie pełnej listy filtrów odbywa się poprzez naciśnięcie strzałki znajdującej się po jej prawej stronie.
Sortowanie
Listy obiektów można sortować po widocznych kolumnach danej listy.
W celu przesortowania listy po kolumnie, należy nacisnąć nagłówek tej kolumny. Domyślnie lista sortowana jest rosnąco, o czym świadczy strzałka wskazująca górę. Po ponownym naciśnięciu nagłówka kolumny sortowanie zmienia się na malejące (strzałka wskazuje dół).
Sortowanie listy obiektów odbywa się tylko po jednej kolumnie.
Przykład
Księgarnia XYZ posiada sklepy stacjonarne oraz sklep internetowy. Zamówione internetowo produkty kontrahenci mogą odbierać (nie płacąc kosztów transportu) w wybranym przez siebie sklepie stacjonarnym. Każdego dnia roboczego, przed godziną otwarcia, pracownicy sklepów stacjonarnych przygotowują zamówione paczki w regale za kasą według daty realizacji: ostatnie 7 dni. Paczki z innym terminem realizacji pozostają na magazynie.
Operator na aplikacji zawęża listę zamówień sprzedaży wybierając: Typ: Zamówienie sprzedaży oraz Data realizacji: 15.01.2019–22.01.2019. Następnie, dla bardziej ergonomicznego uporządkowania przesyłek w regale, sortuje listę malejąco po kolumnie Data realizacji.
Obsługujący transakcje
W wielu oknach aplikacji dostępne jest pole Obsługujący. Jeżeli wybrana jest opcja automatyczne podpowiadanie obsługującego transakcje, to w polu domyślnie prezentowane jest imię i nazwisko pracownika powiązanego z kontem aktualnie zalogowanego operatora. Jeżeli ta funkcja nie jest uaktywniona, to przy polu prezentowany jest symbol wielokropka z możliwością wskazania pracownika z listy.
Uwaga
Konfiguracja opcji automatycznego podpowiadania dla obsługującego transakcje dostępna jest w systemie ERP.
Wybierając pole z nazwą można zmienić pracownika wykonującego daną transakcję w aplikacji np. wystawiającego dokument bądź zamykającego dzień.
Możliwe są dwa sposoby wprowadzania/zmiany obsługującego:
Karta i Lista pracowników – wskazanie pracownika z listy dostępnych pracowników lub wpisanie/wczytanie numeru karty, z którą jest powiązany i zatwierdzenie przyciskiem [Enter]
Tylko karta pracownika – wpisanie/wczytanie numeru karty, z którą powiązany jest pracownik i zatwierdzenie przyciskiem [Enter]
Uwaga
Konfiguracja sposobu wprowadzania obsługującego odbywa się po stronie systemu ERP.
Przykład
W sklepie XYZ zajmującym się sprzedażą sprzętu AGD oraz RTV, na stanowisku sprzedażowym zalogowany jest Jan Kowalski. W jednym z aktywnych okien ma otwarty formularz nowego paragonu.
Do kasy podchodzi inny pracownik Maria Boroń wraz z klientem, któremu doradziła zakup odpowiedniego radioodbiornika. Jan Kowalski skanuje czytnikiem produkt, a następnie wybiera zmianę obsługującego dokument. Maria Boroń skanuje swoją kartę pracowniczą. W polu Obsługujący widnieje teraz: Maria Boroń. Taka informacja może być później wykorzystana w raporcie sprzedaży i mieć wpływ na premiowanie pracowników w firmie.
Okno autoryzacji
Dostęp do obiektów lub wykonywania akcji wymaga od użytkownika posiadania odpowiednich uprawnień. W przeciwnym wypadku zostanie wyświetlone okno autoryzacji.
W oknie autoryzacji należy wypełnić pola:
Login – w polu podpowiadana jest lista przypisanych do danego stanowiska POS operatorów zewnętrznych oraz uniwersalnych. Lista prezentuje maksymalnie 4 operatorów. Jest sortowana alfabetycznie, z możliwością przewijania oraz ograniczona zgodnie z wypełnionym w polu wyrażeniem.
Hasło
Operator autoryzujący musi:
posiadać wymagane uprawnienia do modyfikowanego obiektu lub wykonywanej akcji
mieć możliwość logowania na danym stanowisku POS
Autoryzacja jest operacją jednorazową. Kolejna próba wykonania akcji o ograniczonym prawie dostępu wymaga ponownego poświadczenia operatora z wyższymi prawami.
Uwaga
Nadawanie operatorom uprawnień do obiektów odbywa się w systemie ERP.
Przykład
W firmie XYZ wprowadzona jest procedura potwierdzania przez kierownika lub jego zastępcę wystawiania reklamacji.
Klient przy stanowisku sprzedaży zgłasza reklamację butów ze złamanym obcasem. Kasjer obsługujący klienta wybiera z poziomu listy reklamacji przycisk [Dodaj]. Pojawia się okno autoryzacji, ponieważ kasjer ma uprawnienia tylko do podglądu reklamacji. Kasjer wzywa kierownika sklepu, który wypełnia wymagane pola i potwierdza okno autoryzacji. W aplikacji pojawia się formularz dodawania nowej reklamacji sprzedaży. Kasjer może teraz kontynuować wykonywaną czynność.
Klawiatura ekranowa
Aplikacja dostosowana jest do współpracy z ekranami dotykowymi. W związku z tym, na danym stanowisku POS jest możliwość aktywowania klawiatury dotykowej.
W tym celu, należy przejść do katalogu instalacyjnego aplikacji i w pliku POS2.exe.config wprowadzić następująca zmianę w sekcji <appSettings>: