W zależności od tego, czy w systemie ERP włączona została obsługa listów przewozowych, pod kaflem [Back office] → [Przyjęcie dostawy] dostępna jest lista przesunięć międzymagazynowych.
W oknie Przyjęcie dostawy domyślnie prezentowana jest lista dokumentów MM- gotowych do przyjęcia, wysłanych z magazynu zewnętrznego niedostępnego na danym stanowisku POS.
Z poziomu listy przyjęć dostawy można:
wyświetlić do podglądu dokument MM- przy pomocy przycisku [Podgląd]
przyjąć dostawę przy pomocy przycisku [Przyjmij]
przejść do listy niezatwierdzonych dokumentów przy pomocy przycisku [P]
W systemie ERP dostępny jest parametr, który umożliwia automatyczne generowanie dokumentów PW/RW w przypadku rozbieżności od razu po zatwierdzeniu przyjęcia dokumentu.
Przyjęcie dostawy artykułów z kodem EAN-128 (Enterprise)
Uwaga
Funkcjonalność dostępna jest we współpracy z Comarch ERP Enterprise
Zmiany zostały dodane ze względu na wprowadzenie obsługi kodów EAN-128. W przypadku dostawy, w której część artykułów jest oznaczona kodem EAN-128, a część przyjmowana jest jako pojedyncze produkty z kodem EAN-13, przy skanowaniu EAN-128 odczytane zostaną dodatkowe informacje o numerze partii i dacie ważności. System identyfikuje istniejącą partię lub tworzy nową, jeżeli nie jest jeszcze dostępna w sklepie. Dla towarów oznaczonych tylko z kodem kreskowym EAN-13 użytkownik ma możliwość ręcznego ustawienia tych wartości lub wprowadzenia artykułu zgodnie z metodą FEFO. Przyjmowane są również artykuły, które posiadają informację o swojej wadze zapisane w kodzie:
EAN-128
wagowym EAN-13
Dodatkowo wszystkie rozbieżności musza być zgłaszane w związku z dostawą:
ilość przedmiotów jest inna niż oczekiwana
niektóre artykuły są wybrakowane – należy je odrzucić
Obsługa metody FEFO została wprowadzona ze względu na konieczność posiadania w punkcie sprzedaży szczegółowych informacji o ilościach poszczególnych partii towaru w magazynie. Ta funkcjonalność jest szczególnie ważna w przypadku sklepów spożywczych, które sprzedają artykuły objęte datą ważności. Metoda FEFO pozwala aktualizować artykuły z najkrótszą datą ważności.
Przykład
W sklepie spożywczym sprzedawane są artykuły mrożone. Każde opakowanie posiada ten sam kod EAN-13. Podczas skanowania towaru w systemie nie ma informacji o dacie przydatności towaru, która nie wpływa na cenę, jednak w przypadku procesów back office, informacja o dacie przydatności jest bardzo istotna. Sklep musi wiedzieć, czy są jakieś produkty „po terminie”, które należy utylizować lub produkty z krótką datą ważności, aby na przykład przenieść je z magazynu do sklepu. W tym celu wprowadzono możliwość przechowywania informacji o:
ilości poszczególnych partii towaru
całkowitej ilości towaru
Na stanowisku POS wprowadzono następujące zmiany w procesie przyjęcia:
możliwość podania powodu odrzucenia artykułu – zdefiniowana w systemie ERP rozbieżność pomiędzy artykułem oczekiwanym a dostarczonym
dodanie odpowiedniej ilości artykułu na protokół przyjęcia w momencie skanowania kodu EAN-13 i EAN-128
możliwość przyjęcia artykułu z określoną datą ważności, jeżeli jest podana na dokumencie MM-
dodanie informacji o ilości rolek/palet/kartonów na dokumencie MM-
możliwość zapisania informacji o temperaturze na dokumencie MM+ przypadku artykułów mrożonych
W momencie przyjęcia artykułów zgodnie z metodą FEFO możliwe są dwie sytuacje:
w bazie nie istnieje partia skanowanego artykułu
w bazie istnieje partia skanowanego artykułu
Brak partii wprowadzanego artykułu w bazie
W przypadku skanowania artykułu z partią, która nie istnieje w bazie, użytkownik może:
ręcznie wskazać partię, która ma zostać wprowadzona tzn. zdefiniować datę ważności i numer partii
nie wskazywać konkretnej partii i w momencie zatwierdzania przyjęcia, wtedy system automatycznie przypisze wskazaną ilość do partii z najdłuższą datą ważności
Partia wprowadzanego artykułu znajduje się w bazie
Jeżeli skanowany jest artykuł, którego partia już istnieje w bazie, to ilość tego artykułu zostanie zaktualizowana.
Zmiany na liście artykułów
W systemie ERP dodane zostały parametry, z których jeden decyduje o sposobie prezentacji towarów, tj. czy artykuły mają być wyświetlane ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi partii.
Drugi parametr dotyczy podglądu artykułu, a jego aktywacja powoduje dodanie przycisku [Szczegóły partii] na zakładce Zasoby.
Po wybraniu przycisku [Szczegóły partii] pojawia się okno ze szczegółowym podziałem na wszystkie partie artykułu. W oknie znajdują się kolumny:
Szczegóły partii
Magazyn
Ilość
Rezerwacje
Braki
Dostępna ilość
Dostępny jest parametr umożliwiający wyświetlanie partii z ilością równą 0.