Funkcja raportów fiskalnych umożliwia wywołanie ich bezpośrednio z poziomu aplikacji Comarch Retail POS. Raporty fiskalne znajdują się w [Raporty i rozliczenia] → [Raporty fiskalne].
Dostępne są dwa rodzaje raportów:
Raport dobowy – raport z drukarki fiskalnej wykonywany na koniec dnia pracy powodujący wydruk danych na paragonie i zapisanie ich do pamięci fiskalnej
Raport okresowy – raport uzyskiwany z drukarki fiskalnej umożliwiający wydrukowanie danych z określonego czasu zawartych w pamięci fiskalnej
Wydruk raportu okresowego wymaga podania zakresu dat, za który ma zostać wygenerowany.
Podsumowanie stanowiska
Okno Podsumowanie stanowiska dostępne jest po wybraniu [Raporty i rozliczenia] → [Podsumowanie stanowiska]. Podzielone jest na cztery główne zakładki:
W lewym górnym rogu okna prezentowana jest data aktualnie otwartego podsumowania stanowiska. Domyślnie jest to data bieżąca. Po wybraniu pola z datą pojawi się okno kalendarza, które pozwala na wyświetlenie podsumowania na wskazany przez użytkownika dzień.
Jeżeli na stanowisku POS w ramach danego dnia utworzonych zostało więcej niż jedna sesja operatora tzn. nastąpiło zamknięcie dnia, a następnie ponowne jego otwarcie, to po wybraniu takiego dnia zostanie wyświetlona lista dostępnych sesji.
Przepływy gotówkowe
Zakładka Przepływy gotówkowe, dostępna w oknie Podsumowania stanowiska, prezentuje przepływy gotówkowe dla danej sesji wraz z następującymi informacjami:
Stan początkowy gotówki – kwota wprowadzona na otwarciu dnia
Różnica na otwarciu dnia – nie jest uwzględniana w stanie kasy
Wpłata na otwarciu dnia
Wpłaty – z podziałem na wpłaty ręczne oraz wpłaty wynikające ze sprzedaży
Wypłaty – z podziałem na wypłaty ręczne, wypłaty wynikające ze zwrotów oraz reszty (w przypadku uruchomionej funkcjonalności rejestracji reszty)
Podsumowanie stanu kasy
Zakładka Podsumowanie stanu kasy, dostępna w oknie Podsumowania stanowiska, przedstawia podsumowanie wszystkich płatności dokonanych na stanowisku POS. Na liście prezentowane są zależności między wpłatami/wypłatami dla każdej użytej formy płatności.
Lista prezentuje następujące kolumny:
Forma płatności
Liczba płatności
Wpłaty
Wypłaty
Suma
Domyślnie ukryte:
Wpłaty ręczne
Wypłaty ręczne
Zwroty
Sprzedaż
Podsumowanie sprzedaży
Zakładka Podsumowanie sprzedaży, dostępna w oknie Podsumowania stanowiska, prezentuje dane dotyczące transakcji handlowych w ramach danej sesji.
Na zakładce dostępne są następujące informacje:
Sprzedaż łącznie – wartość wystawionych paragonów i faktur bez uwzględnienia zaliczek oraz faktur wygenerowanych do paragonu
Sprzedaż w cenie regularnej – wartość brutto obliczana w walucie systemowej bez uwzględniania udzielonych rabatów
Wartość udzielonych rabatów – różnica wartości pól Sprzedaż łącznie oraz Sprzedaż w cenie regularnej
Wartość sprzedanych bonów – nie obejmuje bonów wydanych w procesie korekt oraz w formie reszty
Korekty– wartość wystawionych korekt dokumentów bez uwzględnienia korekt zaliczek
Średnia wartość sprzedaży
Średnia wartość sprzedanych produktów – liczona jako suma ilości ze wszystkich pozycji na dokumencie handlowym bez względu na wykorzystanie różnych jednostek miary
Liczba wystawionych dokumentów handlowych
Liczba sprzedanych artykułów – wyliczana jest suma pozycji dokumentów handlowych ze względu na wykorzystywanie różnych jednostek miary
Procent udzielonych rabatów – wartość procentowa ilorazu kwoty udzielonych rabatów oraz sprzedaży łącznej
Liczba sprzedanych bonów
Liczba wystawionych korekt
Liczba zwróconych artykułów – obliczana na podstawie KIPAR, KIFS oraz korekt ręcznych (z wyjątkiem korekt faktur generowanych do korekt paragonów)
Średnia ilość artykułów na dokumencie
Dodatkowo, jeżeli na POS zostały zdefiniowane karty lojalnościowe, w oknie widoczna jest sekcja Program lojalnościowy prezentująca następujące pola:
Liczba wydanych kart lojalnościowych – liczba aktywowanych kart
Liczba dokumentów z kartą lojalnościową – liczba wystawionych dokumentów handlowych z dodanym numerem karty lojalnościowej
Liczba dokumentów bez karty lojalnościowej – liczba wystawionych dokumentów handlowych bez dodanego numeru karty lojalnościowej
Ponadto, jeżeli została skonfigurowana usługa bramek, w oknie widoczna jest sekcja Licznik wejść zawierająca dane:
Ilość wejść w ciągu dnia
Ilość wejść w ciągu ostatniej godziny
Sprzedaż per kategoria produktu
Uwaga
Prezentacja danych związanych z tym zestawieniem konfigurowana jest po stronie systemu ERP.
Zakładka Sprzedaż per kategoria produktu, dostępna w oknie Podsumowanie stanowiska, prezentuje sprzedaż w wybranej sesji, w podziale na grupy artykułów według domyślnej kategorii podziału. Lista wyświetla tylko te grupy artykułów, dla których wartość sprzedaży w wybranej sesji jest większa od zera. W kolumnie Wartość sprzedaży przedstawiana jest sumaryczna wartość końcowa brutto elementów dokumentów handlowych z wybranej sesji bez uwzględniania zwrotów (korekt).
Lista dokumentów KP/KW
W celu przejścia na listę dokumentów kasowych (KP/KW) należy wybrać:
Lista zawiera dokumenty kasowe wystawione ręcznie na stanowisku POS. W systemie ERP można określić, czy dokumenty kasowe wystawione poza stanowiskiem POS:
mają być prezentowane w aplikacji
mają wpływać na stan kasy stanowiska POS
Uwaga
Na liście nie są widoczne operacje kasowo-bankowe powiązane z dokumentami handlowymi, przykładowo z paragonem lub fakturą sprzedaży.
Na liście prezentowane są kolumny:
Numer
Typ – przyjmuje wartości: Rozchodowy, Przychodowy
Wartość
Data
W górnej części okna znajduje się pole filtra tekstowego umożliwiające przeszukiwanie listy na podstawie numeru systemowego dokumentu poprzez wprowadzenie dowolnej części numeru. W przypadku dokumentów wystawionych na innych stanowiskach, należy wpisać pełny numer dokumentu.
Wyszukiwanie można również zawęzić przy pomocy rozwijalnych filtrów:
Typ – przyjmuje wartości: Rozchodowy, Przychodowy
Wartość
Data
Okno Dokumenty kasowe zawiera również następujące przyciski:
Na formularzu dodawanego dokumentu KP/KW znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):
Kwota oraz Waluta – umożliwia wprowadzenie kwoty w dostępnej dla stanowiska POS walucie
Forma płatności – dostępna do wyboru forma płatności typu Gotówka, Karta, Bon
Płatnik – umożliwia określenie kontrahenta lub pracownika. Po wybraniu przycisku [Kontrahent]/[Pracownik], zostaje wyświetlona lista wyboru kontrahentów/pracowników.
Opis – umożliwia wprowadzenie informacji o tym czego dotyczy wystawiany dokument, przykładowo pomyłka w formie płatności, wypłata dla konwojenta
Na formularzu dokumentu KP/KW znajdują się następujące przyciski:
[KP]/[KW] – przełącza pomiędzy dokumentami wpłaty/wypłaty bez konieczności ponownego uzupełniania danych. W przypadku wybrania formy płatności typu Bon, przełączenie pomiędzy dokumentami wpłaty/wypłaty spowoduje wybranie formy płatności Gotówka.
[Zatwierdź] – zatwierdza dokument
[Drukuj] – drukuje dokument. Przycisk dostępny tylko na podglądzie KP/KW
[Zlicz kasę] – otwiera okno Zliczanie stanu kasy (analogiczne jak okno, które można wywołać z poziomu zamknięcia dnia) prezentujące wybraną na dokumencie KP/KW formę płatności oraz walutę
Lista transakcji
Okno Lista transakcji dostępne jest po wybraniu [Raporty i rozliczenia] → [Lista transakcji].
W oknie istnieje możliwość obsłużenia sytuacji, w których stanowisko POS uległo awarii i zachodzi potrzeba wycofania transakcji:
po jego ponownym uruchomieniu
na innym stanowisku POS w ramach danego centrum
Na liście prezentowane są kolumny:
Data operacji
Kod kasjera
Kwota
Waluta
Status – przyjmuje wartości: Płatność, Anulowanie płatności, Zwrot, Anulowanie zwrotu
W górnej części okna znajduje się pole filtra tekstowego umożliwiające przeszukiwanie listy na podstawie kwoty oraz kodu kasjera.
Wyszukiwanie można również zawęzić przy pomocy rozwijalnych filtrów:
Kwota
Kasjer
Waluta
Status
Z poziomu listy operator posiadający odpowiednie uprawnienie ma możliwość:
przy pomocy przycisku [Cofnij] – wycofania zrealizowanej kartą płatniczą transakcji. Wycofanie transakcji możliwe jest na każdym stanowisku POS w danym centrum.
przy pomocy przycisku [Zwrot ręczny] – wycofania transakcji, która nie jest dostępna/zarejestrowana w aplikacji
Uwaga
Dane z listy transakcji zrealizowanych kartami płatniczymi nie są synchronizowane do systemu ERP.
Podsumowanie sklepu (Enterprise)
Uwaga
Funkcjonalność Podsumowanie sklepu nie jest dostępna we współpracy z Comarch ERP Altum.
Okno Podsumowanie sklepu dostępne jest po wybraniu [Raporty i rozliczenia] → [Podsumowanie sklepu]. Umożliwia ono podgląd podsumowania sprzedaży dla danych pochodzących ze stanowisk POS przypisanych do danego centrum.
Uwaga
Kafel [Podsumowanie sklepu] jest domyślnie ukryty. Widoczność kafla określana jest w systemie ERP.
Uwaga
Funkcjonalność wymaga pracy w trybie online.
W oknie Podsumowanie sklepu widoczne są dwa przyciski:
[Dzienne] – prezentuje podsumowanie za bieżący dzień
[Okresowe] – możliwe wybranie zakresu podsumowania za pomocą kalendarzy: Data od, Data do
W oknie prezentowane są dane dotyczące dokumentów w stanie Zatwierdzonym oraz Zafiskalizowanym:
Sprzedaż łącznie – wartość brutto obliczana w walucie systemowej na podstawie PAR, FS oraz DN (z wyjątkiem faktur generowanych do paragonów)
Sprzedaż w cenie regularnej – wartość brutto obliczana w walucie systemowej bez uwzględniania udzielonych rabatów
Wartość udzielonych rabatów – różnica wartości pól Sprzedaż łącznie oraz Sprzedaż w cenie regularnej
Wartość sprzedanych bonów – wartość brutto obliczana w walucie systemowej na podstawie PAR, FS oraz DN (z wyjątkiem faktur generowanych do paragonów oraz bonów wydanych jako reszta lub zwrot pieniędzy)
Korekty– wartość brutto obliczana w walucie systemowej na podstawie KIPAR, KIFS oraz korekt ręcznych (z wyjątkiem korekt faktur generowanych do korekt paragonów)
Średnia wartość sprzedaży – wartość brutto obliczana w walucie systemowej jako iloraz całkowitej sprzedaży oraz liczby wystawionych dokumentów handlowych
Średnia wartość sprzedanych produktów – wartość brutto obliczana w walucie systemowej jako iloraz całkowitej sprzedaży oraz liczby sprzedanych artykułów (dotyczy pozycji dokumentów, a nie ilości artykułu w danej jednostce miary na dokumencie)
Liczba wystawionych dokumentów handlowych – uwzględnia dokumenty PAR, FS oraz DN (z wyjątkiem faktur generowanych do paragonów)
Liczba sprzedanych artykułów – obliczana jako liczba pozycji dokumentów (ze względu na możliwe użycie różnych jednostek miary)
Procent udzielonych rabatów – procentowa wartość ilorazu kwoty udzielonych rabatów oraz sprzedaży łącznej
Liczba sprzedanychbonów– uwzględnia PAR, FS oraz DN (z wyjątkiem faktur generowanych do paragonów oraz bonów wydanych jako reszta lub zwrot pieniędzy)
Liczba wystawionych korekt – uwzględnia KIPAR, KIFS oraz korekty ręczne (z wyjątkiem korekt faktur generowanych do korekt paragonów)
Liczba zwróconych artykułów – obliczana na podstawie KIPAR, KIFS oraz korekt ręcznych (z wyjątkiem korekt faktur generowanych do korekt paragonów). W nawiasie prezentowana jest wartość procentowa ilorazu liczby zwróconych oraz sprzedanych artykułów
Średnia ilość artykułów na dokumencie – iloraz liczby sprzedanych artykułów oraz liczby wystawionych dokumentów handlowych, przedstawiony z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku
Dodatkowo, jeżeli na stanowisku POS są zdefiniowane karty lojalnościowe, w oknie widoczna jest sekcja Program lojalnościowy:
Liczba dokumentów z kartą lojalnościową – liczba wystawionych dokumentów handlowych z dodanym numerem karty lojalnościowej. W nawiasie prezentowana jest wartość procentowa ilorazu liczby wystawionych dokumentów handlowych z dodanym numerem karty lojalnościowej oraz liczby wystawionych dokumentów handlowych
Liczba dokumentów bez karty lojalnościowej – liczba wystawionych dokumentów handlowych bez dodanego numeru karty lojalnościowej. W nawiasie prezentowana jest wartość procentowa ilorazu liczby wystawionych dokumentów handlowych bez dodanego numeru karty lojalnościowej oraz liczby wystawionych dokumentów handlowych
Współczynnik konwersji – procentowa wartość ilorazu liczby wystawionych dokumentów handlowych oraz liczby wejść w ciągu dnia
Liczba wejść w ciągu dnia
Liczba wejść w ciągu ostatniej godziny
Praca zmianowa (Enterprise)
Uwaga
Funkcjonalność współpracuje z Comarch ERP Enterprise.
Zarządzanie zmianami umożliwia ewidencjonowanie stanu kasy indywidualnie dla każdego pracownika. W przeciwieństwie do trybu pracy stanowiskowej, tryb zmianowy umożliwia rejestrowanie sprzedaży w przypadku pracy kasjera na kilku stanowiskach POS podczas jednej zmiany. Rozwiązanie to w szczególności sprawdzi się w sklepach, w których pracownicy posiadają przypisane kasety i rozliczają się ze swojej zmiany. Kasjer ma możliwość otworzenia szuflady na dowolnym stanowisku i rozpoczęcia sprzedaży.
Uwaga
Funkcjonalność uruchamiana jest poprzez aktywowanie parametru Praca zmianowa w systemie ERP.
Uwaga
Uprawnienia związane z aktywowaniem parametru Otworzenia zmiany w trybie offline dostępna jest z poziomu systemu ERP.
Funkcjonalność włączana jest z poziomu systemu ERP, a możliwa jest dzięki usłudze POS Agent, w której gromadzone są informacje dotyczące zmian oraz sesji operatora na wszystkich stanowiskach POS. Stan usługi można zweryfikować na podstawie koloru ikony . W przypadku braku połączenia z usługą kontynuacja pracy jest w dalszym ciągu możliwa na aktualnie zalogowanym stanowisku.
Otwarcie zmiany
Przed przystąpieniem do sprzedaży na stanowisku POS należy otworzyć zmianę. Okno Otwarcia zmiany zostanie wyświetlone po zalogowaniu się operatora.
Okno Otwarcie zmiany zawiera następujące kolumny:
Waluta – dostępne dla stanowiska POS waluty
Stanpoczątkowy – wynika z operacji gotówkowych, przeprowadzonych dla zmiany, która otwiera dzień
Wpłata – umożliwia wprowadzenie kwoty wpłacanej do kasy gotówki. Dla zarejestrowanej wpłaty podczas otwarcia dnia zostaje automatycznie wygenerowany dokument z opisem „Wpłata przy otwarciu dnia“ w polu Obsługujący widnieją dane zalogowanego operatora.
W oknie widoczne są następujące przyciski:
[Zamknij] – zamyka okno bez otwierania dnia, na skutek czego wystawianie nowych dokumentów handlowych jest niemożliwe – nieaktywny kafel [Nowydokument]. Aby wrócić do okna otwarcia dnia, należy zalogować się ponownie do aplikacji.
[Zliczkasę] – umożliwia sprawniejsze podliczanie kasy dla gotówki
[Zatwierdź] – otwiera dzień
W przypadku braku uprawnień do otwierania zmiany w trybie offline z usługą POS Agent na stanowisku POS pojawi się komunikat: „Użytkownik nie posiada uprawnień do otwierania zmiany w trybie offline”.
Lista zmian operatorów
Uwaga
Uprawnienia związane z aktywowaniem parametru Zamknięcia zmiany innych operatorów dostępne są z poziomu systemu ERP
Uwaga
Zamknięcie zmiany przez innego operatora, na przykład kierownika, powinno być stosowane tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy użytkownik nie może jej samodzielnie zamknąć, na przykład awaria sprzętu.
Lista zmian operatorów dostępna jest z poziomu głównego menu [Raporty i rozliczenia] -> [Zmiany operatorów]
Okno Zmiany operatora zawiera następujące kolumny:
Numer
Data rozpoczęcia
Data zakończenia
Kasjer
Stan
Pole filtra tekstowego umożliwia wyszukiwanie/ograniczenie widocznych zmian, na podstawie:
numeru
nazwy kasjera
Z poziomu zmiany operatora można:
odświeżyć listę przy pomocy przycisku [Odśwież]
wyjść z widoku za pomocą przycisku [Zamknij Esc]
zamknąć zmianę po wybraniu jej z listy, jeżeli operator posiada do tego uprawnienia
Uwaga
Zamknięcie zmiany innego operatora jest możliwe wyłącznie w połączeniu z usługą POS Agent
Po wybraniu przycisku [Zamknij zmianę] zostanie otworzone okno autoryzowanego zamknięcia zmiany.
W oknie możliwe jest wprowadzenia stanu rzeczywistego i wartości wypłaty, dla dostępnych form płatności, dla tego stanowiska. Wprowadzenie kwot na zamknięciu dnia przez innego operatora, jest wiążące, użytkownik, którego zmiana jest zamykana rozpocznie z nimi kolejną zmianę.
Zamknięcie zmiany
Po zakończeniu zmiany na stanowisku POS należy zamknąć zmianę. W tym celu należy przejść do [Raporty i rozliczenia] → [Podsumowanie zmiany] → [Zamknij zmianę]. Widok przedstawia zestawienie dostępnych form płatności w danej walucie, pozwala na szybkie zliczenie stanu kasy wraz z możliwością wykonania wypłaty na koniec dnia i wydrukowania raportu.
Lista zawiera następujące kolumny:
Forma płatności – formy płatności dostępne na stanowisku POS z rozróżnieniem na każdą z dostępnych walut
Stan początkowy – stan kasy na otwarciu dnia. Dla form płatności innych niż gotówka stan ten zawsze jest równy 0,00.
Wartość płatności – wartość sprzedaży w danym dniu od momentu otwarcia dnia
Stan końcowy – suma stanu początkowego kasy oraz wartości płatności
Stan rzeczywisty – w pole należy wprowadzić faktyczną wartość gotówki w stanie kasy stanowiska POS. Wartość można uzupełnić ręcznie lub przy pomocy przycisku [Zlicz kasę]. W systemie ERP można określić, czy uzupełnienie tego pola jest wymagane.
Wypłata – umożliwia wprowadzenie kwoty wypłacanych z kasy pieniędzy dla dostępnej waluty. Dla zarejestrowanej wypłaty podczas zamknięcia dnia zostaje automatycznie wygenerowany dokument KW z opisem „Wypłata przy zamknięciu dnia”.
Pozostało – różnica między wartościami pól Stan końcowy oraz Wypłata
Uwaga
Zamknięcie dnia z niezerową różnicą stanu kasy wymaga odpowiedniego uprawnienia nadawanego w systemie ERP
W oknie Zamknięcie zmiany dostępne są następujące przyciski:
[Raport dobowy] – wywołuje wydruk raportu dobowego na drukarce fiskalnej. Przycisk widoczny, jeśli została skonfigurowana drukarka fiskalna.
[Raport wysyłki] – wywołuje raport wysyłki z terminala płatniczego oraz zatwierdza transakcje kartą płatniczą wykonywane od czasu ostatniego raportu wysyłki. Przycisk widoczny, jeśli został skonfigurowany terminal płatniczy.
[Zlicz kasę] – umożliwia sprawniejsze podliczanie kasy
[Zatwierdź] – zamyka dzień
[Zamknij] – zamyka okno bez zamykania dnia
Zarządzanie sejfem (Enterprise)
Zarządzanie sejfem (Enterprise)
Uwaga
Funkcjonalność współpracuje z Comarch ERP Enterprise
Funkcjonalność Zarządzanie sejfem jest dostępna w przypadku pracy zmianowej na stanowisku POS. Rozwiązanie przeznaczone jest dla sklepów, w których dochód ze sprzedaży jest przekazywany na koniec dnia kierownikowi i przechowywany w specjalnie przeznaczonym miejscu na zapleczu. Z tego względu podczas zamykania zmiany nadmiar gotówki (stanowiący różnice pomiędzy gotówką uzyskaną danego dnia, a minimalną kwotą jaka ma pozostać w kasetce na następny dzień), a także płatności bonami zewnętrznymi oraz czekami są automatycznie wpłacane do sejfu, a stan kasy operatora jest o nie pomniejszany.
Uwaga
Funkcjonalność uruchamiana jest poprzez aktywowanie parametru Obsługa sejfu w systemie ERP.
Uwaga
Uprawnienia związane z aktywowaniem Dostępu do stanu sejfu dostępne są z poziomu systemu ERP.
Uwaga
Z poziomu systemu ERP można ustalić limit wartościowy oraz limit czasowy dla stanu sejfu, dzięki czemu wyświetlone zostanie przypomnienie o konieczności wypłaty z sejfu do banku.
Po osiągnięciu ustalonego limitu w systemie POS pojawi się komunikat: „Osiągnięto maksymalny limit stanu sejfu. Maksymalny limit sejfu wynosi: [Ustalona kwota]. Aktualny stan sejfu: [Aktualny stan sejfu]. Wykonaj wypłatę z sejfu do banku”.
Sejf
Funkcjonalność Sejf dostępna jest z poziomu głównego menu [Raporty i rozliczenia] -> [Sejf]
W oknie Sejf prezentowane jest zestawienie operacji dokonywanych w ramach sejfu. Od wersji 2021.1 stan początkowy prezentowany jest w każdej formie płatności wynikającej z transakcji dokonanych w dniu poprzednim. Z tego poziomu istnieje możliwość dokonania ręcznej wpłaty lub wypłaty do sejfu oraz przejścia na listę wszystkich transakcji.
Uwaga
Zmiana w prezentacji stanu sejfu wymaga wypłaty wszystkich środków z sejfu przed aktualizacją POS do wersji 2021.1. Klienci, którzy korzystali z funkcjonalności Sejf, muszą dokonać wypłaty z sejfu w każdej dostępnej formie płatności, tak aby stan sejfu na koniec dnia wynosił 0,00 PLN.
Okno Sejf zawiera następujące kolumny:
Forma płatności – formy płatności dostępne na stanowisku POS z rozróżnieniem na każdą z dostępnych walut
Liczba operacji – liczba wpłat i wypłat do/z sejfu
Stan początkowy – informuje o saldzie początkowym dla każdej formy płatności w sklepie
Wpłaty – suma kwoty wpłaconej ręcznie i kwoty wynikającej ze sprzedaży gotówką
Wypłaty – suma kwoty wypłaconej ręcznie i kwoty wynikającej z wypłaty na początku zmiany
Suma – różnica pomiędzy wpłatami a wypłatami w każdej formie płatności
Stan końcowy – podsumowanie kwoty początkowej i wszystkich wpływów w sklepie dla danej formy płatności w bieżącym dniu pracy. Dla każdej formy płatności stan końcowy jest stanem początkowym następnego dnia.
W oknie Sejf dostępne są przyciski:
[Lista operacji] – otwiera listę transakcji wszystkich operacji wykonanych w ramach sejfu w sklepie
[Wypłata z sejfu] – otwiera okno umożliwiające dokonanie wypłaty z sejfu
[Wpłata do sejfu] – otwiera okno umożliwiające dokonanie wpłaty do sejfu
[Odśwież] – aktualizacja danych z usługą POS Agent wywołana przez operatora
[Zamknij] – zamyka okno
Lista operacji
Zestawienie transakcji można otworzyć za pomocą przycisku [Lista operacji] znajdującego się w oknie Sejf.
Na Liście operacji prezentowany jest Stan początkowy sejfu i Stan sejfu aktualny, a także kolumny:
Numer
Typ – przyjmuje wartość Przychodowy i Rozchodowy
Forma płatności
Wartość
Data
Kasjer
Atrybut
W górnej części okna znajduje się pole filtra tekstowego umożliwiające przeszukiwanie listy na podstawie numeru systemowego operacji poprzez wprowadzenie dowolnej części numeru.
Wyszukiwanie można również zawęzić przy pomocy rozwijalnych filtrów:
Typ
Wartość
Data
Forma płatności
Kasjer
Atrybut
Okno Lista operacji zawiera następujące przyciski:
[Odśwież] – aktualizacja danych z usługą POS Agent wywołana przez operatora
[Wypłata z sejfu] – otwiera okno umożliwiające dokonanie wypłaty z sejfu
[Wpłata do sejfu] – otwiera okno umożliwiające dokonanie wpłaty do sejfu
Wpłata/wypłata do/z sejfu
Dokonanie wpłaty/wypłat do/z sejfu możliwe jest:
bezpośrednio z okna Sejf
z poziomu Listy operacji
Na formularzu dodawania wpłaty/wypłaty znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na ilustracji):
Kwota oraz Waluta – umożliwia wprowadzenie kwoty w walucie dostępnej dla stanowiska POS
Forma płatności
Płatnik – umożliwia określenie kontrahenta lub pracownika. Po wybraniu przycisku [Kontrahent]/[Pracownik], zostaje wyświetlona lista wyboru kontrahentów/pracowników.
Uwaga
Jeżeli płatnik jest ustawiony jako Kontrahent to wpłaty/wypłaty wpływają wyłącznie na stan sejfu. Natomiast w przypadku kiedy płatnikiem jest Pracownik to wpłaty/wypłaty mają wpływ na stan sejfu i automatycznie na stan szuflady zalogowanego operatora.
Przykład
Sprzedaż podczas zmiany kasjera wynosiła 1200 PLN. Na stanowisku POS otrzymał komunikat o maksymalnym stanie kasy wynoszącym 1000 PLN. Kasjer dodaje i zatwierdza dokument wpłaty do sejfu na 200 PLN. W systemie dodawane są dwa dokumenty:
Dokument wpłaty do sejfu na kwotę 200 PLN
Dokument KW generowany automatycznie i prezentowany na liście KP/KW, który pomniejsza saldo kasy (prezentowana na dokumencie wypłata: -200 PLN)
Opis – umożliwia wprowadzenie informacji o tym, czego dotyczy wpłata/wypłata
Na formularzu wpłaty/wypłaty znajdują się następujące przyciski:
[Wypłata z sejfu]/[Wpłata do sejfu] – przełącza pomiędzy dokumentami wpłaty/wypłaty bez konieczności ponownego uzupełniania danych
[Zatwierdź] – służy do zaakceptowania dokumentu
[Zlicz kasę] – otwiera okno Zliczanie stanu kasy (analogiczne do okna, które można wywołać z poziomu zamknięcia dnia) prezentujące wybraną na dokumencie wpłaty/wypłaty formę płatności oraz walutę
Konfiguracja form płatności uwzględnionych w sejfie (Enterprise)
Uwaga
Funkcjonalność Konfiguracja form płatności uwzględnionych w sejfie dostępna jest we współpracy z Comarch ERP Enterprise.
W systemie Comarch ERP Enterprise istnieje możliwość obsługi i konfiguracji form płatności, jakie należy przechowywać w sejfie. W związku z obsługą różnych rodzajów bonów zewnętrznych m.in.: bony socjalne, bony restauracyjne, Sodexo, możliwa jest określenie, które bony powinny trafić do Sejfu jako depozyt, w celu późniejszego przekazania firmie zewnętrznej do spieniężenia.
W systemie ERP dla form płatności istnieje parametr Uwzględnij w sejfie, którego aktywacja ustawia dla danej formy płatności opcję przechowywania w sejfie. Rodzaje form płatności takie jak: gotówka, czek i bony zewnętrzne posiadają domyślnie aktywny parametr.
Uwaga
Przed zmianą parametru Uwzględnij w sejfie należy dokonać wypłat z sejfu, w celu rozpoczęcia nowego dnia, pracy z saldem 0,00 dla wybranych form płatności. W przeciwnym razie użytkownik będzie posiadał różnice stanu w sejfie.
Przykład
Klient w systemie ERP posiada zdefiniowane trzy rodzaje bonów zewnętrznych: bony Sodexo, restauracyjne i socjalne. W sejfie powinny być przechowywane tylko bony restauracyjne i socjalne, ponieważ raz w miesiącu powinny zostać oddane do firmy dystrybucyjnej. W związku z tym dla bonów Sodexo nowy parametr Uwzględnij w sejfie powinien być nieaktywny i ten typ bonów nie będzie w ogóle prezentowany, ani naliczany w podsumowaniu w funkcjonalności Sejf.
Obsługa bonów socjalnych (Comarch ERP Enterprise)
Obsługa bonów socjalnych (Comarch ERP Enterprise)
Uwaga
Obsługa funkcjonalności Bon socjalny dostępna jest we współpracy z Comarch ERP Enterprise.
Zgodnie z francuskimi przepisami bon socjalny jest formą płatności, którą miasto może przekazać swojemu obywatelowi w ramach pomocy społecznej. Zasada działania bonów socjalnych jest podobna do bonów restauracyjnych. Główną różnicą jest brak ograniczeń kwotowych na określone artykuły, nie jest to bon z limitem wykorzystania. Bonem tym można zapłacić za każdy artykuł, nie jak w przypadku bonu restauracyjnego, za określone artykuły zdefiniowane w systemie ERP.
Bon socjalny:
jest skonfigurowanym w systemie ERP bonem zewnętrznym
ma formę papierową, określony schemat numeracji, okres ważności zapisany częściowo z numerze (bieżący rok plus zdefiniowana ilość dni po upływie roku)
można wykorzystać przy zakupie dowolnego artykułu
nie podlega wydawaniu reszty
Wprowadzona została możliwość konfiguracji bonów socjalnych w systemie ERP i obsługa płatności takimi bonami w Comarch Retail POS. Podczas zapłaty bonem socjalnym następuje sprawdzenie warunków umożliwiających jego wykorzystanie. Taka weryfikacja odbywa się tylko lokalnie (nie jest wymagane połączenie z Centralą).
W oknie płatności po wybraniu przycisku [Bon zewnętrzny] należy w wyświetlonym oknie podać numer bonu.
Postępowanie na zamknięciu dnia
Tak jak w przypadku innych bonów zewnętrznych, bony socjalne są widoczne w podsumowaniu dnia, jeżeli został dokonany na niego zakup.
Zwrot towaru zapłaconego bonem socjalnym
W przypadku zwrotu towaru za który zapłaconą bonem socjalnym, klient otrzymuje zwrot gotówki lub zwrot na kartę, nie jest możliwe otrzymanie nowego bonu socjalnego, lub doładowanie poprzedniego.
Lista KP/KW
W przypadku ręcznego generowania dokumentu KW obsługa bonów socjalnych jest taka sama jak dla wszystkich bonów zewnętrznych. Po wprowadzeniu kwoty, typu bonu oraz zatwierdzeniu operacji wygenerowany zostanie dokument KP oraz zaktualizowanie zostanie saldo formy płatności Bon zewnętrzny.
Dla dokumentów KP forma płatności Bon socjalny jest zablokowana, w związku z tym na stanowisku POS wyświetlony zostanie komunikat: „Ten rodzaj bonu nie może zostać użyty na dokumencie KP” .