Plik

Po rozwinięciu grupy Plik z głównego menu użytkownik ma do wyboru poniższe opcje:
Część opcji dostępna jest tylko w wersji Standalone. Są to: Utwórz kopię, Przenieś do, Usuń szablon.

Nowy

Opcja pozwala na utworzenie nowego szablonu. Użytkownik ma możliwość utworzyć Pusty szablon lub Na podstawie szablonu.
Po wybraniu opcji Pusty szablon użytkownik zostanie przeniesiony do Konfiguratora nowego szablonu, który zostanie otwarty w nowej zakładce. (Patrz Nowy szablon)
Po wybraniu opcji Na podstawie szablonu zostanie otworzone systemowe okno otwieraniu pliku. Użytkownik może wskazać plik szablonu o rozszerzeniu .sp, który chce otworzyć. Dla wersji Standalone po wybraniu opcji Na podstawie szablonu zostanie otworzone okno Utwórz nowy szablon na podstawie wzoru.
Użytkownik ma możliwość wyszukania szablonu wzorcowego korzystając z wyszukiwarki. Po wpisaniu w pole Wyszukaj wzór szablonu nazwy wzoru lub jego części lista poniżej wyszukiwarki pokaże pasujące elementy. Aby wybrać szablon wzorcowy należy kliknąć jednokrotnie lewym przyciskiem myszy na wybrany szablon, a następnie zatwierdzić wybór przyciskiem Utwórz w prawej dolnej części ekranu. W przypadku niewybrania żadnego szablonu przycisk będzie niedostępny. Po naciśnięciu przycisku Utwórz szablon otworzy się w nowej karcie. Użytkownik ma możliwość anulowania wyboru za pomocą przycisku Anuluj w prawej dolnej części ekranu lub przycisku X w prawej górnej części ekranu.

Otwórz

Opcja pozwala na otworzenie istniejącego szablonu. Po jej wybraniu użytkownikowi pokaże się systemowe okno otwierania pliku. Użytkownik powinien wskazać plik szablonu o rozszerzeniu .sp. Dla wersji Standalone po wybraniu tej opcji pojawi się okno Otwórz szablon. Użytkownik mam możliwość wybrania szablonu do otworzenia z repozytorium lub z komputera lokalnego.
W przypadku wybrania opcji Z repozytorium użytkownik może wyszukać dany szablon poprzez pole Wyszukaj w sPrint… (wyszukiwanie odbywa się dynamicznie podczas wpisywania nazwy), odszukania szablonu w katalogach repozytorium lub wybrania z ostatnio używanych. Na dole okna znajdują się standardowe przycisku Anuluj za pomocą, którego użytkownik może zamknąć okno bez otwierania pliku oraz Otwórz służący do otwarcia szablonu z pliku. Druga opcja jest nieaktywna do momentu wskazania przez użytkownika pliku. Szablon zostanie otwarty w nowej karcie. W przypadku opcji Z komputera użytkownik może przeciągnąć plik na wyznaczone miejsce lub kliknąć opcję lub wybierz plik. W oknie znajduje się informacja, że pliki zawierające szablony powinny mieć rozszerzenie .sp. Po wybraniu opcji lub wybierz plik otworzy się standardowe okno Otwierania pliku. Po wskazaniu pliku oraz naciśnięciu przycisku Otwórz plik załaduje się na liście w oknie Otwórz szablon wraz ze statusem. Za pomocą przycisku X użytkownik może usunąć szablon z plików załadowanych do otwarcia. Na dole okna znajdują się standardowe przycisku Anuluj, za pomocą którego użytkownik może zamknąć okno bez otwierania pliku oraz Otwórz służący do otwarcia szablonu z pliku. Druga opcja jest nieaktywna do momentu wskazania przez użytkownika pliku. Szablon zostanie otwarty w nowej karcie.

Utwórz kopię (dla wersji Standalone)

Opcja służy do tworzenia kopii otwartego szablonu. Po jej wybraniu pojawi się okno Utwórz kopię. W oknie tworzenia kopii szablonu użytkownik może wpisać nazwę szablonu (Domyślnie jest to nazwa kopiowanego szablonu z dodaną liczbą w nawiasach okrągłych), opcjonalnie może uzupełnić opis kopii szablonu oraz wybrać miejsce w repozytorium gdzie ma być zapisana kopia szablonu. Na wysokości ścieżki zapisu po prawej stronie znajduje się przycisk tworzenia nowego folderu. Na dole okna użytkownik znajdzie standardowe przyciski Anuluj do zamknięcia okna bez utworzenia kopii (taki sam efekt da naciśnięcie przycisku X w górnej prawej części okna) oraz Zapis do zatwierdzenia zapisu kopii szablonu. Po kliknięciu przycisku Zapisz użytkownikowi ukaże się komunikat o utworzeniu kopii.

Pobierz

Opcja pozwala na pobranie wydruku w wybranym formacie. Jest ona dostępna po zapisaniu szablonu.
Użytkownik ma do wyboru jedną z dwóch możliwości.
  • Plik PDF - Opcja pozwala na pobranie pliku w formacie .pdf.
  • Plik XLS - Opcja pozwala na pobranie pliku w formacie .xls.
  • Plik XLSX - Opcja pozwala na pobranie pliku w formacie .xlsx.
  • Plik DOCX - Opcja pozwala na pobranie pliku w formacie .docx.
  • Plik źródłowy - Opcja pozwala na pobranie pliku w formacie .sp. Pliki w tym formacie można później otwierać w aplikacji za pomocą opcji Otwórz opisane powyżej.
Po wybraniu opcji Plik PDF w dolnej prawej części okna pojawi się komunikat o statusie pobrania pliku oraz plik zapisze się w domyślnej lokalizacji lub otworzy się okno do zapisu pliku (w zależności od ustawień przeglądarki). Po wybraniu opcji Plik źródłowy komunikat oraz pobranie pliku będzie analogiczne jak przy wybraniu opcji Plik PDF.

Zmień nazwę

Opcja pozwala na zmianę nazwy szablonu. Po jej wybraniu nazwa szablonu na głównej belce zostanie podświetlona, użytkownik będzie miał możliwość jej zmiany. Zmiana nazwy jest również możliwa poprzez jednokrotne kliknięcie na nazwę na głównej belce.

Przenieś do (dla wersji Standalone)

Opcja pozwala na przeniesienie szablonu do innego folderu w repozytorium. Po jej wybraniu użytkownikowi pokaże się okno Przenieś szablon. W prawym górnym roku okna znajduje się przycisk X za pomocą, którego użytkownik może zamknąć okno bez przenoszenia szablonu. Tuż pod nazwa okna znajduje się podgląd ścieżek Z (ścieżka, w której aktualnie znajduje się szablon) oraz Do (docelowa ścieżka przeniesiena szablonu). Poniżej znajduje się struktura repozytorium. Po wybraniu dowolnego folderu automatycznie aktualizuje się ścieżka Do. Jeśli użytkownik potrzebuje cofnąć się do folderu nadrzędnego wystarczy kliknąć jednokrotnie na jego nazwę w ścieżce Do. Na tym samym poziomie po prawej stronie znajduje się przycisk dodawania nowego folderu. Za jego pomocą użytkownik może stworzyć folder w lokalizacji, w której aktualnie się znajduje (ścieżka Do). Po jego kliknięciu otworzy się okno Nowy folder, w którym użytkownik może wprowadzić nazwę nowego folderu. W dolnej części okna znajdują się przyciski: Anuluj (zamyka okno bez przenoszenia szablonu) oraz Przenieś tutaj (przenosi szablon do ścieżki Do). Po naciśnięciu przycisku Przenieś tutaj okno Przenieś szablon zostanie zamknięte oraz na dole okna edycji szablonu pojawi się komunikat o przeniesieniu szablonu.

Drukuj

Opcja pozwala na wydrukowanie szablonu. Po jej wybraniu otworzy się okno Drukuj. Po lewej stronie okna konfiguracji wydruku znajduje się podgląd pojedynczej stronu wydruku, informacji o ilości stron oraz możliwość przechodzenia pomiędzy nimi za pomocą poniższych przycisków: Dostępne przyciski kolejno od lewej: pierwsza strona, poprzednia strona, następna strona, ostatnia strona.
Opcje konfiguracji wydruku:
  • Drukarka - Użytkownik ma możliwość wybrani drukarki z listy.
  • Liczba kopii - Użytkownik może wpisać liczbę kopii lub zwiększyć/zmniejszyć ilość za pomocą przycisku strzałek góra-dół.
  • Dwustronnie - Check określający czy wydruk ma być dwustronny czy jednostronny.
  • Strony - Opcja pozwala na wybranie stron do wydruku poprzez zaznaczenie opcji Wszystkie lub Wybierz oraz określenie zakresu stron w polach Od i Do.
Uwaga
Uwaga! Liczba w polu Od musi być większa od liczby w polu Do, w innym wypadku użytkownik zostanie o tym poinformowany poniższym komunikatem.
  • Rozmiar papieru - Użytkownik ma możliwość wybrania z listy rozmiaru papieru na jakim chce wydrukować szablon.
  • Orientacja - Użytkownik ma możliwość zmiany orientacji pomiędzy Pionową a Poziomą.
  • Podawanie papieru - Użytkownik ma możliwość wybrania podajnika papieru (jeśli drukarka ma taką opcję) dla wszystkich stron taki sam lub pierwszej strony inny niż dla pozostałych stron.
  • Obsługa papieru - Użytkownik ma możliwość wybrania drukowania jednostronnego lub dwustronnego.
  • Kolor wydruku - Użytkownik ma możliwość wyboru kolory wydruku pomiędzy Odcienie szarości lub Kolorowy. Na dole okna konfiguracji parametrów wydruku dostępne są dwa przyciski:
  • Anuluj - Pozwala anulować drukowanie.
  • Drukuj - Pozwala wydrukować szablon i zamyka okno konfiguracji wydruku. Użytkownik zostanie poinformowany o rozpoczęciu drukowania poniższym komunikatem w prawym dolnym rogu ekranu.

Ustawienia szablonu

Opcja pozwala zmienić ustawienia szablonu.
Opcje dostępne w ustawieniach szablonu:
  • Orientacja - Użytkownik może wybrać orientację pionową lub poziomą. Domyślna to orientacja pionowa.
  • Rozmiar szablonu - Z listy rozwijanej użytkownik może wybrać odpowiadający rozmiar stron szablonu. Do wyboru: letter, A3, A4, A5, B4, B5, niestandardowy.
Przy każdej opcji podane są wymiary w centymetrach. Domyślnie wybrany rozmiar to A4. Po wybraniu opcji Niestandardowy użytkownik może wpisać własne wymiary strony w jednej z trzech jednostek: centymetry, cale, piksele.
  • Marginesy - Użytkownik ma możliwość ustawienia marginesów: lewy, prawy, górny, dolny. Domyślne wartości to 2,5 cm. Jednostka dla wartości marginesów to centymetry.
Uwaga
Uwaga! Dolny i górny margines na obszarze roboczym są przedstawione jako sekcje domyślne, których nie można usunąć. (Patrz Sekcje)
  • Tło szablonu - Użytkownik ma możliwość ustawienia koloru tła szablonu. Domyślnym kolorem jest kolor biały. Po naciśnięciu na przycisk koloru rozwija się standardowe okno wyboru koloru.
Uwaga
Uwaga! Kolor tła szablonu będzie widoczny tylko w trybie podglądu.
W dolnej części okna znajdują się standardowo przyciski Anuluj do zamknięcia okna ustawień szablonu bez zapisywania zmian oraz Zapisz do zapisania zmian i zamknięcia okna ustawień szablonu.

Zobacz szczegóły szablonu

Opcja pozwala na wyświetlenie okna ze szczegółami szablonu.
Dane przedstawione na oknie Szczegóły szablonu:
  • Nazwa — Nazwa szablonu.
  • Opis — Opis szablonu lub informacja o jego braku.
  • Połączenie — Połączenie użytego do konfigurowania danych szablonu.
  • Baza danych — Baza wybrana w połączeniu w konfiguratorze danych szablonu.
  • Lokalizacja — Lokalizacja szablonu (w repozytorium dla wersji Standalone).
  • Ostatnio modyfikowany — Data i godzina ostatniej modyfikacji szablonu oraz nazwa użytkownika, który modyfikował szablon.
  • Utworzono — Data i godzina utworzenia szablonu oraz nazwa użytkownika, który utworzył szablon.
W dolnej części okna znajduje się przycisk Zamknij służący do zamknięcia okna. Taki sam efekt da naciśnięcie przycisku X w górnym prawym rogu okna.

Usuń szablon (dla wersji Standalone)

Opcja pozwala na usunięcie szablonu. Po jej wybraniu otwiera się okno do potwierdzenia operacji usunięcia. Za pomocą przycisku Anuluj użytkownik może anulować usuwanie szablonu. Za pomocą przycisku Usuń użytkownik potwierdza usunięcie szablonu. W takim przypadku użytkownik zostanie przeniesiony do repozytorium, a szablon zostanie usunięty.

Edytuj

Po rozwinięciu grupy Edytuj z głównego menu użytkownik ma do wyboru poniższe opcje:

Cofnij

Opcja pozwala na cofnięcie ostatniej akcji wykonanej przez użytkownika.

Ponów

Opcja pozwala na ponowne wykonanie ostatnio cofniętej akcji użytkownika.

Wytnij

Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonego elementu lub elementów na szablonie. Opcja niedostępna w przypadku gdy nie jest zaznaczony żaden element na szablonie.

Kopiuj

Opcja pozwala na skopiowanie do schowka zaznaczonego elementu lub elementów na szablonie. Opcja niedostępna w przypadku gdy nie jest zaznaczony żaden element na szablonie.

Wklej

Opcja pozwala na wklejenie zaznaczonego elementu lub elementów na szablonie.

Usuń zaznaczone

Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonego elementu lub elementów na szablonie. Opcja niedostępna w przypadku gdy nie jest zaznaczony żaden element na szablonie.

Zaznacz wszystko

Opcja pozwala na zaznaczenie wszystkich elementów na szablonie.

Znajdź i zmień

Opcja pozwala na wyszukanie danej frazy lub wyszukanie i zmianę jej na inną. Nowo otwarte okno można przesuwać przytrzymując lewy klawisz myszy na górnej części okna. Przycisk X służy do zamknięcia okna. Użytkownik może wyszukać dany ciąg znaków wpisując go w pole Wyszukiwana fraza. W prawej części tego pola dostępna jest informacja o ilości znalezionych fraz. Wyszukiwanie odbywa się dynamicznie podczas wpisywania ciągu znaków, wyszukana fraza podświetli się na szablonie. W polu Wpisz frazę użytkownik może wpisać ciąg znaków na jaki chce zmienić wyszukiwaną frazę. Poniżej znajdują się trzy opcje:
  • *Ignoruj znaki diakrytyczne (np. ą = a, ę = e) - Opcja pozwala na ignorowanie znaków diakrytycznych. Jest ona domyślnie zaznaczona.
  • Uwzględniaj wielkość liter - Opcja pozwala na rozróżnianie wielkości liter wyszukiwanej frazy. Np. gdy użytkownik wpisze w pole Wyszukiwana fraza słowo “tekst”, to wyszukiwarka nie odnajdzie słowa “Tekst”. Opcja jest domyślnie zaznaczona.
  • Znajdź tylko wpisaną frazę - Opcja pozwala na wyszukanie tylko wpisanej frazy. Np. gdy użytkownik wpisze w pole Wyszukiwana fraza słowo “tekst”, to wyszukiwarka nie odnajdzie słowa “tekst2”.
W dolnej części okna znajdują się cztery przyciski:
  • Zmień - Przycisk służy do wprowadzenia zmian w aktualnie zaznaczonej frazie.
  • Zmień wszystko - Przycisk służy do wprowadzenia zmian we wszystkich wyszukanych frazach.
  • Poprzedni oraz Następny- Przyciski służą do poruszania się między wyszukanymi elementami. W przypadku gdy wyszukiwana fraza występuje na szablonie tylko raz przyciski te będą niedostępne.
Uwaga
Uwaga! Nie można zmienić danych, które są pobierane z bazy poprzez zapytanie. Użytkownik może zmienić tylko dane, które wprowadził na szablonie w polach tekstowych.
W przypadku braku wpisów zgodnych z wartością wyszukiwaną zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat nad przyciskami.
Uwaga
Uwaga! Wyszukiwać danych fraz można również za pomocą skrótu klawiszowego Ctrl + F. Po jego wprowadzeniu pojawi się okno wyszukiwania w górnej części obszaru roboczego. W polu Search użytkownik może wpisać wyszukiwaną frazę. Wyszukiwanie obywa się dynamicznie. W komórce pojawia się informacja ile wyników znaleziono oraz który jest aktualnie zaznaczony. Strzałkami w górę oraz w dół użytkownik może przechodzić pomiędzy wynikami wyszukiwania. Są one niedostępne w przypadku gdy żaden element nie zostanie odnaleziony lub zostanie odnaleziony jeden element. Za pomocą ikony trzech kropek użytkownik może otworzyć okno Znajdź i zmień opisane powyżej. Standardowo za pomocą ikony X użytkownik może zamknąć okno.

Widok

Po rozwinięciu grupy Widok z głównego menu użytkownik ma do wyboru poniższe opcje:
  • Pokaż linijkę - Opcja odpowiada za widoczność linijki nad oraz z lewej strony obszaru szablonu.
  • Pokaż siatkę - Opcja pozwala na widoczność siatki na obszarze szablonu.
  • Pokaż panel danych - Opcja odpowiada za widoczność lub zwinięcie lewego panelu Dostępne dane.

Wstaw

Po rozwinięciu grupy Wstaw z głównego menu użytkownik ma do wyboru poniższe opcje:
  • Tabela - Opcja pozwala na wstawienie na szablon tabeli o wybranym przez użytkownika rozmiarze.
  • Obraz - Opcja pozwala na wstawienie obrazu na szablon.
  • Kształt - Opcja pozwala na wstawienie figury na szablon. Dostępne kształty to: linia pionowa, linia pozioma, prostokąt, koło.
  • Pole tekstowe - Opcja pozwala na wstawienie pola tekstowego na szablon.
  • Załącznik - Opcja pozwala na wstawienie załącznika na szablon.
  • Podraport - Opcja pozwala na wstawienie podraportu pustego szablonu lub szablonu z repozytorium.
  • Sekcja - Opcja pozwala na wstawienie dodatkowej sekcji na raport.
  • Kod - Opcja pozwala na wstawienie kodu kreskowego lub kodu QR.
  • Podzielnik strony - Opcja pozwala na wstawienie podziału strony.
  • Numeracja stron - Opcja pozwala na wstawienie numeracji stron.
  • Link - Opcja pozwala na wstawienie pola z linkiem.
Opcje dostępne są również z poziomu narzędziownika nad obszarem roboczym.

Dane

Po rozwinięciu grupy Dane z głównego menu użytkownik ma do wyboru poniższe opcje:

Konfigurowanie danych szablonu

Opcja pozwala na zmianę danych szablonu. Po jej wybraniu użytkownik zostanie przeniesiony do Konfiguratora danych szablonu (Patrz Konfigurator danych)
Uwaga
Uwaga! Zmiana sposobu pobierania danych (przejście z kroku 2 do kroku 3 w konfiguratorze danych szablonu) zresetuje obecnie wybrany sposób. Użytkownik nie będzie miał możliwości cofnięcia wprowadzonych zmian.

Grupowanie

Opcja pozwala na zgrupowanie danych. Po jej wybraniu użytkownik zostanie przeniesiony do konfiguratora tworzenia grupowania. (Patrz Utwórz grupowanie)

Filtrowanie

Opcja pozwala na dodanie warunków filtrowania danych. Po jej wybraniu otworzy się okno edytora filtru. Dodawanie warunków filtrowania w tym miejscu jest analogiczne do dodawania warunków podczas definiowania zapytania. (Patrz Filtr)
Uwaga
Uwaga! Opcja Edytor kodu odpowiada za Tryb zaawansowany opisany w Filtr

Zobacz zapytanie SQL

Opcja pozwala podejrzeć zapytanie SQL. W nowo otwartym oknie Podgląd zapytania SQL użytkownik może podejrzeć treść zapytanie, które jest wykorzystane do wyciągnięcia danych. Z tego poziomu użytkownik może je zaznaczyć i skopiować ale nie ma możliwości jego edycji. W dolnej części okna znajdują się dwa przyciski: Zamknij, który pozwala zamknąć okno oraz Kopiuj, który pozwala skopiować całą treść zapytania SQL

Edytuj zapytanie SQL

Opcja pozwala na edycję zapytania SQL. Po jej wybraniu użytkownik zostanie przeniesiony do 3 kroku Konfiguratora danych szablonu *3. Pobieranie danych* gdzie może edytować zapytanie bez konieczności ponownego przechodzenia przez cały Konfigurator danych szablonu.
Krok ten różni się w zależności od wybranego sposobu pobierania danych:
- Zdefiniuj samodzielnie (Patrz 3. Pobieranie danych Zdefiniuj samodzielnie)
- Wybierz procedurę SQL z listy (Patrz 3. Pobieranie danych Wybierz procedurę SQL z listy )
- Wpisz własne zapytanie SQL (Patrz 3. Pobieranie danych Wpisz własne zapytanie SQL)

Tworzenie grupowania

Konfigurator tworzenia grupowania jest podzielony na trzy sekcje: Dostępne dane, Struktura grupy oraz Grupuj według. W górnym prawym rogu znajduje się przycisk X zamykający konfigurator bez zapisywania wprowadzonych zmian.

Dostępne dane

W sekcji Dostępne dane użytkownik ma podgląd dostępnych parametrów według, których może ustawiać warunki widoczności sekcji. Za pomocą pola Szukaj danych użytkownik ma możliwość wyszukiwania interesujących go danych. Lista poniżej wyszukiwarki zaktualizuję się dynamicznie podczas wpisywania danej frazy w wyszukiwarkę. Listę można również zaktualizować za pomocą ikony lupy. Za pomocą ikony X użytkownik może wyczyścić wpisaną frazę w polu Szukaj danych. Spowoduje to aktualizację listy danych, zostaną wyświetlone wszystkie dane. Pod wyszukiwarką znajduje się lista połączeń. Za pomocą strzałki po prawej stronie nazwy połączenia użytkownik może rozwijać/zwijać listę dostępnych kolumn dla danego połączenia.

Struktura grupy

W części Struktura grupy użytkownik może zdefiniować nagłówek, szczegóły oraz stopkę grupy. Dane do Nagłówka grupy oraz Stopki grupy użytkownik może dodawać metodą drag and drop z sekcji Dostępne dane. Po wybranej kolumny pojawi się ona na liście w odpowiedniej sekcji. Kolumnę można usunąć z nagłówka lub stopki za pomocą ikony kosza. W części Szczegóły grupy znajdują się elementy, które zostały już umieszczone w sekcji szczegóły.

Grupuj według

W sekcji Grupuj według znajduje się lista rozwijana, z której użytkownik może wybrać po jakiej kolumnie dane mają być grupowane. W dolnej części okna znajdują się standardowe przyciski: Anuluj za pomocą, którego użytkownik może anulować operację dodawania grupowania i zamknąć konfigurator oraz Utwórz za pomocą, którego użytkownik może potwierdzić utworzenie grupowania oraz zamknąć konfigurator.

Wstaw

Tabela

Tabela

Opcja pozwala na wstawienie na szablon tabeli o wybranym przez użytkownika rozmiarze. Użytkownik na siatce tabeli zaznacza pożądaną liczbę kolumn i wierszy, a następnie poprzez jednokrotne kliknięcie wstawia tabelę na szablon. Maksymalna wielkość tabeli (za pomocą siatki) to 20 wierszy i 20 kolumn. Jest również dostępna opcja Wstaw tabelę, która pozwala na wstawienie tabeli o dowolnych rozmiarach (również większych niż 20x20). Po wstawieniu tabeli użytkownik może ją przesunąć w inne miejsce poprzez przytrzymanie i przeciągnięcie. Po zaznaczeniu tabeli po jej prawej stronie pojawia się ikona ołówka, która zawiera poniższe opcje:
  • Ukryj/Pokaż tabelę wydruku - Opcja pozwala na ukrycie/pokazanie tabeli na wydruku szablonu.
  • Scal komórki - Opcja pozwala na scalenie zaznaczonych komórek.
  • Wyrównaj szerokość kolumn - Opcja pozwala na zmianie szerokości wszystkich kolumn tak aby miały jednakową szerokość, nie powiększając wielkości tabeli.
  • Wyrównaj wysokość kolumn - Opcja pozwala na zmianie wysokości wszystkich kolumn tak aby miały jednakową wysokość, nie powiększając wielkości tabeli.
  • Wytnij - Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonej tabeli.
  • Kopiuj - Opcja pozwala na skopiowanie zaznaczonej tabeli.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonej tabeli. Do usuwania tabeli może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.
W przypadku zaznaczenia jednej komórki dostępne są poniższe opcje:
  • Wstaw link — Opcja pozwala na wstawienie linku do komórki tabeli. Po wybraniu tej opcji pojawi się okno Wstaw link, w którym użytkownik może wprowadzić link do hiperłącza lub wyszukać pole z bazy zawierające link oraz opcjonalnie tekst jaki ma być wyświetlany na wydruku zamiast adresu linku. Adres powinien zaczynać się od http lub https.
  • Wstaw kolumnę — Opcja pozwala na wstawienie kolumny z lewej lub z prawej strony zaznaczonej komórki. Opcja nie zmienia rozmiaru całej tabeli
  • Wstaw wiersz — Opcja pozwala na wstawienie wiersza powyżej lub poniżej zaznaczonej komórki.
  • Usuń kolumnę —  Opcja pozwala na usunięcie całej kolumny, w której znajduje się komórka. Do usuwania kolumny może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.
  • Usuń wiersz — Opcja pozwala na usunięcie całego wiersza, w którym znajduje się komórka. Do usuwania wiersz może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.
  • Wstaw komórkę — Opcja pozwala na podział wybranej komórki na dwie, o jednakowych szerokościach.
  • Ukryj/Pokaż komórkę na wydruku — Opcja pozwala na ukrycie/pokazanie komórki na wydruku szablonu.
  • Usuń —  Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonej komórki. Nie zmieni to wielkości tabeli. Rozmiar komórki sąsiedniej zostanie zwiększony. Do usuwania komórki może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze. Po usunięciu jednej komórki zostaje powiększona komórka po prawej stronie (jeśli usuniemy skrajną prawą komórkę to powiększy się komórka po jej lewej stronie).
W przypadku zaznaczenia całego wiersza dostępne są poniższe opcje:
  • Wstaw wiersz - Opcja pozwala na wstawienie wiersza powyżej lub poniżej zaznaczonego wiersza.
  • Scal komórki - Opcja pozwala na scalenie komórek w zaznaczonym wierszu. Operacja jest nieodwracalna więc użytkownik zostanie poproszony o potwierdzenie wykonania operacji.
Uwaga
W tym momencie użytkownik może zaznaczyć check Nie pokazuj ponownie co będzie skutkowało brakiem tego komunikatu przy następnych próbach scalania komórek. Użytkownik może zrezygnować z operacji scalenia poprzez naciśnięcie ikony X zamykającej okno. Taki sam efekt użytkownik może uzyskać poprzez przycisk Anuluj lub potwierdzić operację scalenia za pomocą przycisku Zatwierdź. Scalanie będzie można cofnąć jednak komunikat ostrzega przed tym, że nie będzie możliwości cofnięcia do pierwotnej formy. Na przykład dla scalania komórek, w których znajduje się tekst będzie możliwość cofnięcia scalenia komórek jednak nie rozdzieli to tekstu znajdującego się w nich.
  • Ukryj/Pokaż wiersz - Opcja pozwala na ukrycie/pokazanie wiersza na wydruku szablonu.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonego wiersza. Do usuwania wiersza może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.
W przypadku zaznaczenia kilku dowolnych komórek dostępne są poniższe opcje:
  • Ukryj/Pokaż komórki na wydruku - Opcja pozwala na ukrycie/pokazanie zaznaczonych komórek na wydruku szablonu.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonych komórek. Rozmiar sąsiednich komórek zmieni się tak by rozmiar całej tabeli się nie uległ zmianie. Do usuwania komórek może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.
Dla zaznaczonych kilku komórek sąsiadujących ze sobą, które znajdują się w jednym wierszu dostępna jest również opcja scalania.
W komórkach tabeli użytkownik może umieszczać pola dostępne z połącznia za pomocą metody *drag and drop*. Po zaznaczeniu komórki zawierającej pole z bazy w menu kontekstowym (ikona ołówka) dostępna jest dodatkowo opcja:
  • Usuń pole danych — Opcja pozwala na usunięcie pola danych z komórki tabeli.

Obraz

Opcja pozwala na wstawienie obrazu na szablon. Po wybraniu opcji pojawi się okno Wstaw Obraz. Użytkownik ma do wyboru jedną z trzech opcji:
  • Adres URL - Opcja pozawala na wstawienie adresu URL do wybranego pliku graficznego, który użytkownik chce umieścić na szablonie.
  • Wybierz wartość z bazy danych - Opcja pozwala na wskazanie pola z bazy danych, z którego będzie pobierana grafika. Po wybraniu tej opcji użytkownik z listy rozwijanej może wybrać dowolne pole dostępne dla skonfigurowanego połączenia.
  • Wybierz z dysku - Opcja pozwala na wybranie pliku z dysku. Po jej wybraniu dostępny będzie przycisk Dodaj. Naciśnięcie przycisku Dodaj otwiera systemowe okno otwierania plików. Użytkownik może odnaleźć plik, wskazać go i zatwierdzić przyciskiem Otwórz.
Po wybraniu i uzupełnieniu jednej z trzech powyższych opcji dostępny będzie przycisk Wstaw za pomocą, którego użytkownik może zatwierdzić wprowadzone zmiany. Po jego wybraniu obraz pojawi się na szablonie. W oknie Wstaw Obraz dostępny jest również przycisk Anuluj za pomocą, którego użytkownik może zrezygnować z wprowadzonych zmian bez ich zapisywania. Użycie tego przycisku spowoduje zamknięcie okna Wstaw Obraz.
Po naciśnięciu przycisku Wstaw należy jednokrotnie kliknąć lewym przyciskiem myszy na wybrane miejsce na szablonie aby wstawić obraz.
Po wstawieniu obrazu użytkownik może go przesunąć w inne miejsce poprzez przytrzymanie i przeciągnięcie. Przy zaznaczonej kontrolce obrazu po jego prawej stronie pojawia się ikona ołówka, która zawiera poniższe opcje:
  • Wstaw link - Opcja pozwala na wstawienie linku do obrazu. Po wybraniu tej opcji pojawi się okno Wstaw link, w którym użytkownik może wprowadzić link do hiperłącza lub wyszukać pole z bazy zawierające link. Adres powinien zaczynać się od http lub https. W oknie widoczny będzie również podgląd obrazu, do którego użytkownik dodaje link.
  • Zastąp zdjęcie - Opcja pozwala na wybranie lub zmianę obrazu. Po jej wybraniu otworzy się okno Wstaw Obraz. W tym miejscu użytkownik może zmienić sposób pobierania grafiki. Po zatwierdzeniu obraz pojawi się na szablonie.
  • Wytnij - Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonego obrazu.
  • Kopiuj - Opcja pozwala na skopiowanie zaznaczonego obrazu.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonego obrazu. Do usuwania obrazu może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.
Opcja skalowania obrazka dostępna na panelu po prawej stronie. Normalny – Obraz jest umieszczany w lewym górnym rogu ramki graficznej. Obraz jest przycinany, jeśli nie mieści się w granicach kontrolki. Rozciągnięty - Obraz jest rozciągany lub zmniejszany w celu dopasowania do bieżących wymiarów kontrolki. Rozmiar automatyczny - Rozmiar kontrolki jest dostosowywany do rozmiaru zawartego w niej obrazu. Wyśrodkowany – środkuje obraz w kontrolce Powiększony - Obraz jest wymiarowany proporcjonalnie (bez przycinania), tak aby jak najlepiej pasował do wymiarów kontrolki. Jeśli stosunek wysokości do szerokości kontrolki i obrazu są równe, rozmiar obrazu zostanie zmieniony, aby dokładnie pasował do wymiarów kontrolki. W przeciwnym razie najbliższa pasująca strona obrazu (wysokość lub szerokość) zostanie dopasowana do kontrolki, a druga strona zostanie dopasowana proporcjonalnie (ewentualnie pozostawiając puste miejsce w kontrolce). Ściśnięty - Jeśli wymiary kontrolki przekraczają wymiary zawartej w niej w nim obrazu, obraz jest wyśrodkowany i wyświetlany w pełnym rozmiarze. W przeciwnym razie rozmiar obrazu zostanie zmieniony w celu dopasowania do wymiarów kontrolki. Powielony - Obraz jest powielany w kontrolce, zaczynając od lewego górnego rogu. Obraz jest przycinany, jeśli nie mieści się w wymiarach kontrolki.

Kształt

Opcja pozwala na wstawienie figury na szablon. Dostępne kształty to:
  • Linia pionowa
  • Linia pozioma
  • Prostokąt
  • Koło
Po wybraniu odpowiedniego kształtu należy jednokrotnie kliknąć lewym przyciskiem myszy na wybrane miejsce na szablonie. Po wstawieniu kształtu użytkownik może go przesunąć w inne miejsce poprzez przytrzymanie i przeciągnięcie. Przy zaznaczonej kontrolce kształtu po jego prawej stronie pojawia się ikona ołówka, która zawiera poniższe opcje:
  • Wstaw link - Opcja pozwala na wstawienie linku do kształtu. Po wybraniu tej opcji pojawi się okno Wstaw link, w którym użytkownik może wprowadzić link do hiperłącza lub wyszukać pole z bazy zawierające link. Adres powinien zaczynać się od http lub https. W oknie widoczny będzie również kształt, do którego użytkownik dodaje link.
  • Zmień kształt - Opcja pozwala na zmianę na inny kształt.
  • Wytnij - Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonego kształtu.
  • Kopiuj - Opcja pozwala na skopiowanie zaznaczonego kształtu.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonego kształtu. Do usuwania kształtu może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.

Pole tekstowe

Opcja pozwala na wstawienie pola tekstowego na szablon. Po wybraniu opcji należy jednokrotnie kliknąć lewym przyciskiem myszy na wybrane miejsce na szablonie. Po wstawieniu pola tekstowego użytkownik może je przesunąć w inne miejsce poprzez przytrzymanie i przeciągnięcie. Przy zaznaczonej kontorlce pola tekstowego po jego prawej stronie pojawia się ikona ołówka, która zawiera poniższe opcje:
  • Wstaw link — Opcja pozwala na wstawienie linku do pola tekstowego. Po wybraniu tej opcji pojawi się okno Wstaw link, w którym użytkownik może wprowadzić link do hiperłącza lub wyszukać pole z bazy zawierające link oraz opcjonalnie tekst jaki ma być wyświetlany na wydruku zamiast adresu linku. Adres powinien zaczynać się od http lub https.
  • Wytnij - Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonego pola.
  • Kopiuj - Opcja pozwala na skopiowanie zaznaczonego pola.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonego pola. Do usuwania pól może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.
W polach tekstowych użytkownik może umieszczać pola dostępne z połącznia za pomocą metody drag and drop. Aby umieścić pole z bazy nie jest konieczne wcześniejsze dodanie pola tekstowego, pola można umieszczać bezpośrednio na w obszarze roboczym. Po zaznaczeniu komórki zawierającej pole z bazy w menu kontekstowym (ikona ołówka) dostępne są opcje:
  • Wstaw link — Opcja pozwala na wstawienie linku do pola tekstowego. Po wybraniu tej opcji pojawi się okno Wstaw link, w którym użytkownik może wprowadzić link do hiperłącza lub wyszukać pole z bazy zawierające link oraz opcjonalnie tekst jaki ma być wyświetlany na wydruku zamiast adresu linku. Adres powinien zaczynać się od http lub https.
  • Usuń pole danych - Opcja pozwala na usunięcie pola danych z pola tekstowego,
  • Wytnij - Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonego pola.
  • Kopiuj - Opcja pozwala na skopiowanie zaznaczonego pola.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonego pola. Do usuwania pól może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.
W przypadku gdy pole danych jest miara wyliczaną dostępna jest dodatkowa opcja:
  • Edytuj - Opcja pozwala na edycję miary wyliczanej. Po jej wybraniu pojawi się okno edycji miary wyliczanej.

Załącznik

Opcja pozwala na wstawienie załącznika na szablon w formacie PDF. Po wybraniu opcji należy jednokrotnie kliknąć lewym przyciskiem myszy na wybrane miejsce na szablonie. Po wstawieniu załącznika użytkownik może go przesunąć w inne miejsce poprzez przytrzymanie i przeciągnięcie. Na wydruku załącznik będzie widoczny na następnej pustej stronie. Po zaznaczeniu załącznika po jego prawej stronie pojawia się ikona ołówka, która zawiera poniższe opcje:
  • Zastąp załącznik - Opcja pozwala na wybór lub zmianę załącznika. Po wybraniu tej opcji otworzy się standardowe okno systemowe otwierania plików. Po wybraniu pliku i naciśnięciu przycisku Otwórz na szablonie w polu załącznika zostanie wyświetlona nazwa otworzonego pliku.
  • Wytnij - Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonego załącznika.
  • Kopiuj - Opcja pozwala na skopiowanie zaznaczonego załącznika.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonego załącznika. Do usuwania załącznika może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.

Podszablon

Opcja pozwala na wstawienie podszablonu pustego szablonu lub szablonu z repozytorium.
Przykład
Opis tworzenia przykładowego podszablonu znajduje się tutaj.

Dodaj z pliku

Po wybraniu tej opcji pojawia się systemowe okno otwierania pliku. Użytkownik po odnalezieniu pliku szablonu (rozszerzenie .sp), wybraniu go i zatwierdzeniu przyciskiem Otwórz może umieścić kontrolkę podszablnu na szablonie nadrzędnym.

Pusty szablon

Po wybraniu opcji Pusty szablon pojawi się okno Wstaw nowy podszablon, w którym użytkownik może nadać nazwę podszablonu lub zostawić domyślną. W dolnej części okna znajdują się standardowe przyciski: Anuluj za pomocą, którego użytkownik może anulować operację i zamknąć okno (taki sam efekt da zamknięcie okna poprzez przycisk X w górnym prawym rogu okna) oraz Wybierz za pomocą, którego użytkownik potwierdza nazwę podraportu. Aby umieści kontrolkę podszablonu na szablonie głównym należy kliknąć w dane miejsce na obszarze roboczym. Przechodzić pomiędzy podszablonami można za pomocą zakładek znajdujących się w dolnej części okna. W przypadku zamknięcia podszablonu (przycisk X na zakładce podszablonu) zostanie usunięty z listy zakładek. Aby wejść w podszablon należy kliknąć dwukrotnie na kontrolkę podszablonu na szablonie lub kliknąć jednokrotnie na daną zakładkę w dolnej części strony. Po wstawieniu podszablonu użytkownik może go przesunąć w inne miejsce poprzez przytrzymanie i przeciągnięcie. Przy zaznaczonej kontrolce podszablonu po jej prawej stronie pojawia się ikona ołówka, która zawiera poniższe opcje:
  • Wytnij - Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonego podszablonu.
  • Kopiuj - Opcja pozwala na skopiowanie zaznaczonego podszablonu.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonego podszablonu. Do usuwania podszablonów może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.
  • Zdefiniuj łącza do podraportu — Opcja pozwala na zdefiniowanie łączy do podraportu jeśli zawiera on parametry. Opcja niedostępna jeśli na podszablonie nie zostały zdefiniowane parametry lub nie został on zapisany.
Uwaga
Uwaga! Aby opcja *Zdefiniuj łącza do podraportu* była dostępna należy zapisać podszablon.

Sekcja

Opcja pozwala na wstawienie dodatkowej sekcji na raport. Standardowo na wydruku znajdują się sekcje: Górny margines, Szczegóły, Dolny margines.   Użytkownik ma możliwość wielokrotnego wstawiania sekcji. Kolejne sekcje są dodawane jako podsekcje dla sekcji głównej. Nie ma możliwości wstawienia kilku sekcji Górny margines oraz Dolny margines. Użytkownik ma możliwość wstawienia:
  • Nagłówka Szablonu — Opcja pozwala na wstawienie nagłówka szablonu (wyświetlany tylko raz u góry pierwszej strony wydruku). Sekcja pojawi się tuż pod sekcją Górny margines. Można wstawić tylko jedną taką sekcję na szablonie.
  • Nagłówka Strony — Opcja pozwala na wstawienie nagłówka strony (wyświetlany u góry każdej strony wydruku). Nagłówek zostanie dodany na obszarze roboczym. Sekcja pojawi się tuż pod sekcją Górny margines lub Nagłówek Szablonu. Można wstawić tylko jedną taką sekcję na szablonie.
  • Stopki Strony — Opcja pozwala na wstawienie stopki strony (wyświetlana jest u dołu każdej strony wydruku). Stopka zostanie dodana tuż nad sekcją Dolny margines. Można wstawić tylko jedną taką sekcję na szablonie.
  • Stopki Szablonu — Opcja pozwala na wstawienie stopki szablonu (wyświetlana jest u dołu każdej strony wydruku). Stopka zostanie dodana tuż nad sekcją Dolny margines lub Stopka Strony. Można wstawić tylko jedną taką sekcję na szablonie.
  • Szczegółów — Opcja pozwala na wstawienie dodatkowej sekcji szczegółów. Sekcja szczegółów zostanie dodana na obszarze roboczym. Sekcja pojawi się tuż pod ostatnią sekcją Szczegóły. Można wstawić dowolną ilość takich sekcji na szablonie.
Uwaga
Sekcja Stopka szablonu będzie widoczna w miejscu gdzie kończy się szablon, natomiast Stopka strony będzie widoczna w miejscu gdzie kończy się strona. Jeśli ostatnia strona wydruku nie będzie w całości zajęta przez dane np. pół strony będzie puste, to Stopka szablonu nie wydrukuje się na dole strony tylko w miejscu gdzie kończą się elementy z innych sekcji.
Po kliknięciu na wybraną sekcję po jej prawej stronie widoczna jest ikona ołówka z poniższymi opcjami:
  • Ukryj sekcję na wydruku — Opcja pozwala na ukrycie wybranej sekcji na wydruku.
  • Zmień nazwę — Opcja pozwala na zmianę nazwy wybranej sekcji.
  • Wstaw sekcję poniżej — Opcja pozwala na dodanie nowej sekcji tego samego typu co wybrana.
  • Usuń sekcję — Opcja pozwala na usunięcie wybranej sekcji.
  • Kolejność sekcji — Opcja pozwala na ustawienie kolejności podsekcji. Jest ona dostępna w przypadku dodania więcej niż jednej podsekcji. Po jej wybraniu wyświetli się okno Zarządzaj kolejności sekcji. Użytkownik może zmienić kolejność podsekcji.
Dla sekcji Nagłówek grupy dostępna jest dodatkowo opcja Edytuj grupowanie według, która pozwala na zmianę pola wykorzystanego do grupowania danych. Sekcje Nagłówek grupy oraz Stopka grupy zostaną dodane do obszaru roboczego po zdefiniowaniu grupowania (Dane > Grupowanie).
Uwaga
Uwaga! Dla sekcji Margines górny oraz Margines dolny dostępne są tylko opcje Ukryj sekcję na wydruku oraz Zmień nazwę.

Kod kreskowy

Opcja pozwala na wstawienie kodu kreskowego. Po wybraniu kodu kreskowego zostanie wyświetlone okno Wstaw kod kreskowy z dostępnymi opcjami:
  • Standard - Opcja pozwala na wybór standardu kodu. Domyślnie: EAN13.
  • Wartość kodu - Opcja pozwala na wprowadzenie wartości kodu jako Numer lub Wybierz wartość z bazy danych.
W przypadku wybrania pierwszej opcji pojawi się pole Numer do wpisania wartości. W przypadku wybrania opcji Wybierz wartość z bazy danych pojawi się przycisk Dodaj wartość, który otwiera okno tworzenia formuły dla wartości kodu.

Dostępne są kody:

  • EAN8
  • EAN13
  • EAN128
  • GS1 DataMatrix
  • Code39 – Posiada możliwość dodania sumy kontrolnej. Jeśli zostanie ona włączona, wtedy na końcu kodu pojawi się „Y”.
  • Code39 Extended – Posiada możliwość dodania sumy kontrolnej. Nie dokleja na końcu kodu litery „Y”
  • Code128

Sumy kontrolne

Istnieje możliwość dodania sumy kontrolnej dla kodów, które ją wspierają.

Utwórz formułę dla wartości kodu

W oknie Utwórz formułę dla wartości kodu użytkownik ma możliwość sformatowania wartości kodu wstawianego na szablon. Okno dzieli się na trzy sekcje: Dostępne dane, Formuła dla wartości kodu, Dostępne elementy formuły.

Dostępne dane

W sekcji Dostępne dane użytkownik znajdzie listę danych, które może użyć do tworzenia kodu kreskowego. Za pomocą pola Szukaj danych użytkownik ma możliwość wyszukiwania interesujących go danych. Lista poniżej wyszukiwarki zaktualizuje się dynamicznie podczas wpisywania danej frazy w wyszukiwarkę. Listę można również zaktualizować za pomocą ikony lupy. Za pomocą ikony X użytkownik może wyczyścić wpisaną frazę w polu Szukaj danych. Spowoduje to aktualizację listy, zostaną wyświetlone wszystkie dostępne dane. Pod wyszukiwarką znajduje się lista połączeń. Za pomocą strzałki po prawej stronie nazwy połączenia użytkownik może rozwijać/zwijać listę dostępnych danych dla danego połączenia.

Formuła dla wartości kodu

W sekcji Formuła dla wartości kodu znajduje się pole do wprowadzenia formuły wartości kodu gdzie użytkownik może wpisać ją ręcznie w pole w tej sekcji lub skonstruować za pomocą kolumn dostępnych w sekcji Dostępne dane oraz funkcji i operacji dostępnych w sekcji Dostępne elementy formuły (sekcja opisana poniżej). Kolumny oraz funkcje i operacje dodaje się metodą drag and drop upuszczając na pole w tej sekcji. Nazwy kolumn powinny znajdować się w nawiasach kwadratowych.

Dostępne elementy formuły

W sekcji Dostępne elementy formuły znajdują się funkcje oraz operacje, które użytkownik może użyć do tworzenia wartości kodu. Są one podzielone na dwie zakładki Funkcje oraz Operacje. Na zakładce Funkcje znajduje się wyszukiwarka oraz lista dostępnych funkcji. Użytkownik może wyszukać interesującą go funkcję za pomocą pola Szukaj. Podczas wpisywania szukanej frazy lista poniżej aktualizuje się dynamicznie. Przycisk lupy po prawej stronie pola również służy do aktualizacji listy poniżej. Po prawej stronie pola wyszukiwania znajduje się lista rozwijana zawierająca kategorie funkcji. Domyślnie wyświetlane są funkcje z wszystkich kategorii. Po zmianie kategorii lista zaktualizuje się wyświetlając funkcje z danej kategorii. Wybranie kategorii łączy się z działaniem wyszukiwarki. Po naciśnięciu lewym przyciskiem myszy na wybraną funkcję pod listą funkcji wyświetlony zostanie opis jej działania. Na zakładce Operacje znajduje się lista podstawowych operacji, z których użytkownik może korzystać podczas tworzenia miary wyliczanej, Po jednokrotnym kliknięciu na wybraną operację pod listą pojawi się opis działania operatora. W dolnej części okna znajdują się standardowe przyciski Anuluj służący do anulowania tworzenia formuły kodu i zamknięcia okna Utwórz formułę dla wartości kodu oraz Zapisz służący do zamknięcia okna i zapisania stworzonej wartości. W dolnej części okna Wstaw kod kreskowy znajdują się standardowe przyciski Anuluj służący do anulowania wstawiania kodu i zamknięcia okna Wstaw kod kreskowy oraz Wstaw służący do zamknięcia okna i wstawienia kodu kreskowego . Następnie użytkownik może umieścić pole z kodem na szablonie Po wstawieniu kodu użytkownik może go przesunąć w inne miejsce poprzez przytrzymanie i przeciągnięcie. Po zaznaczeniu kodu po jego prawej stronie pojawia się ikona ołówka, która zawiera poniższe opcje:
  • Ukryj/Pokaż wartość kodu na wydruku - Opcja pozwala na ukrycie/pokazanie wartości kodu na wydruku.
  • Edytuj kod kreskowy - Opcja otwiera okno edycji kodu kreskowego. Okno zawiera te same opcje, które znajdują się na oknie Wstaw kod kreskowy.
  • Wytnij - Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonej tabeli.
  • Kopiuj - Opcja pozwala na skopiowanie zaznaczonej tabeli.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonej tabeli. Do usuwania tabeli może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.
Jeśli przy wstawianiu kodu kreskowego użytkownik wybierze opcję Wybierz wartość z bazy danych w menu kontekstowym ołówka będzie dodatkowo dostępna opcja Usuń pole danych, która pozwoli na usunięcie formuły kodu składającej się z pól danych.

Podzielnik strony

Opcja pozwala na wstawienie podziału strony. Po wybraniu opcji należy jednokrotnie kliknąć lewym przyciskiem myszy na wybrane miejsce na szablonie. Po wstawieniu podzielnika na szablon użytkownik może go przesunąć w inne miejsce poprzez przytrzymanie i przeciągnięcie. Przy zaznaczonej kontrolce podzielnika po jego prawej stronie pojawia się ikona ołówka, która zawiera poniższe opcje:
  • Wytnij - Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonego podzielnika.
  • Kopiuj - Opcja pozwala na skopiowanie zaznaczonego podzielnika.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonego podzielnika. Do usuwania podzielnika może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.

Kod QR

Opcja pozwala na wstawienie kodu QR. Po wybraniu kodu QR zostanie wyświetlone okno Wstaw kod QR z dostępnymi opcjami:
  • Adres URL - Opcja pozwala na wprowadzenie adresu URL kodu QR w pole Adres.
  • Wartość tekstowa - Opcja pozwala na wprowadzenie wartości tekstowej kodu QR w pole Wpisz wartość tekstową.
  • Wybierz wartość z bazy danych - Opcja pozwala na wybranie wartości z bazy danych. Po jej zaznaczeniu dostępny jest przycisk Dodaj wartość, który otwiera okno Utwórz formułę dla wartości kodu (okno opisane dla kodu kreskowego).
Poniżej znajdują się opcje zaawansowane. Po ich rozwinięciu użytkownik może wybrać typ wartości z listy: Alfanumeryczny, Binarny, Numeryczny. Domyślna wartość to Binarny.

Numeracja stron

Opcja pozwala na wstawienie numeracji stron na szablon. Po wybraniu opcji należy jednokrotnie kliknąć lewym przyciskiem myszy na wybrane miejsce na szablonie.
Po wstawieniu pola z numerem strony użytkownik może je przesunąć w inne miejsce poprzez przytrzymanie i przeciągnięcie. Przy zaznaczonej kontrolce pola z numerem strony po jej prawej stronie pojawia się ikona ołówka, która zawiera poniższe opcje:
  • Wytnij - Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonego pola.
  • Kopiuj - Opcja pozwala na skopiowanie zaznaczonego pola.
  • Usuń - Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonego pola. Do usuwania pól może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.

Link

Opcja pozwala na wstawienie pola z linkiem. Na wydruku link będzie aktywny więc będzie możliwość przejścia do wskazanej strony. Po wybraniu opcji pojawi się okno *Wstaw link*, w którym użytkownik może uzupełnić tekst jaki będzie wyświetlany w komórce.   Obowiązkowe jest podanie linku w polu Wklej link lub wyszukaj pole danych. Adres powinien zaczynać się od http lub https. Użytkownik może wyszukać pole danych z wybranego połączenia, z którego ma być pobierany link. Po uzupełnieniu obowiązkowego pola z linkiem dostępny będzie przycisk Wstaw za pomocą, którego użytkownik może zatwierdzić wprowadzone zmiany. Po jego wybraniu i jednokrotnym kliknięciu w dowolne miejsce na obszarze roboczym pole z linkiem zostanie dodane do szablonu. W oknie *Wstaw link* dostępny jest również przycisk *Anuluj* za pomocą, którego użytkownik może zrezygnować z wprowadzonych zmian bez ich zapisywania. Użycie tego przycisku spowoduje zamknięcie okna *Wstaw link*. Takie samo działanie ma przycisk X dostępny w górnym prawym rogu okna.
Po wstawieniu pola z linkiem użytkownik może je przesunąć w inne miejsce poprzez przytrzymanie i przeciągnięcie. Przy zaznaczonej kontrolce pola z linkiem po jej prawej stronie pojawia się ikona ołówka, która zawiera poniższe opcje:
  • Otwórz link w nowej karcie — Opcja pozwala na otworzenie strony w domyślnej przeglądarce.
  • Skopiuj link — Opcja pozwala na skopiowanie linku do schowka systemowego.
  • Edytuj link — Opcja pozwala na otworzenie okna Edytuj link, w którym można edytować tekst pola oraz link.
  • Usuń link — Opcja pozwala na usunięciu linku z kontrolki. Po usunięciu linku na szablonie zostanie pole tekstowe. W polu tekstowym zostanie ciąg znaków, który był wstawiony w polu Tekst lub link jednak na wydruku nie będzie on interaktywny.
  • Wytnij — Opcja pozwala na wycięcie zaznaczonej kontrolki linku.
  • Kopiuj — Opcja pozwala na skopiowanie zaznaczonej kontrolki linku.
  • Usuń — Opcja pozwala na usunięcie zaznaczonej kontrolki linku. Do usuwania kontrolek może również posłużyć przycisk Delete na klawiaturze.