WMS Magazynier

Menu główne

Po poprawnym zalogowaniu do programu Comarch WMS Magazynier, pojawi się okno z Menu głównym aplikacji. podinf_rys4 Po pierwszym logowaniu, operator zostaje zalogowany na magazyn domyślny. Natomiast, przy kolejnym logowaniu zapamiętywany jest magazyn, na którym operator był zalogowany podczas ostatniej sesji. Przyciski dostępne w oknie: Menu Główne pozwalają na wykonanie następujących operacji:
  • [Wydania] – umożliwia dodanie zlecenia wydania magazynowego oraz zrealizowanie dokumentu wystawionego w systemie ERP,
  • [Przyjęcia] – umożliwia dodanie awiza dostawy oraz zrealizowanie dokumentu wystawionego w systemie ERP,
  • podinf_iko1 – umożliwia dodanie zamówienia wewnętrznego,
  • [Przesunięcia] – umożliwia dodanie nowego dokumentu przesunięcia magazynowego,
  • [Inwentaryzacja] – umożliwia realizację arkuszy inwentaryzacyjnych.
Istnieje możliwość konfiguracji menu głównego, opcja ta została opisana w Konfiguracja przycisków w aplikacji Wyszukiwanie w Menu głównym podinf_iko2 Z poziomu Menu głównego istnieje możliwość wyszukania towaru, dyspozycji lub jednostki logistycznej poprzez:
  • zeskanowanie dowolnego kodu EAN: Towaru, Jednostki, Dostawy, Dyspozycji, Położenia, Dokumentu handlowego, zamówienia lub zlecenia, z którego można wygenerować dyspozycję magazynową,
  • wpisanie: Nazwy, bądź Kodu,
  • wpisanie NIP-u Kontrahenta,
  • wpisanie EAN-u partii.
Uwaga
Wyszukiwanie kodu EAN Dokumentu handlowego, Zamówienia, Zlecenia z którego można wygenerować dyspozycję magazynową jest możliwe wówczas, gdy obsługa tych dokumentów w aplikacji została włączona.
Jeżeli po zeskanowaniu kodu EAN zostanie znaleziony tylko jeden element, zostanie podniesiona karta towaru, do której jest przypisany dany kod EAN. Jeżeli natomiast dany kod EAN jest przypisany do dwóch lub więcej elementów, wówczas zostanie wyświetlona lista z elementami spełniającymi kryterium. podinf_rys5 Opcja: Znajdź Opcja [Znajdź] dostępna jest z poziomu list dokumentów wydań/przyjęć/przesunięć/inwentaryzacji, umożliwia wyszukanie na danym oknie:
  • Towarów,
  • Zasobów,
  • Położeń,
  • Kontrahentów.
podinf_rys6 podinf_rys7  

Nawigacja po aplikacji

Aplikacja została zaprojektowana w taki sposób, aby interfejs był przyjazny i przejrzysty dla Magazyniera, a praca z nią dawała mu satysfakcję. W związku z tym faktem, w aplikacji dostępne są różnego rodzaju udogodnienia. W całej aplikacji zastosowano taki sam układ okien zaprezentowany poniżej: podinf_rys8 Pasek górny Pasek górny, dostępny prawie na każdym oknie, składa się z następujących elementów: podinf_rys9 Na przycisku podinf_iko3 wyświetlony jest identyfikator operatora zalogowanego do aplikacji. Naciśnięcie przycisku znajdującego się w menu głównym aplikacji spowoduje wyświetlenie się listy „Na skróty” Dodatkowo, na niektórych oknach dostępne są przyciski wywołujące i ukrywające dane elementy okna: podinf_rys10 podinf_rys11 Lista magazynów Na pasku górnym na przycisku podinf_iko4 wyświetlany jest kod magazynu w kontekście, którego zalogowany jest operator pracujący w aplikacji. Naciśnięcie przycisku spowoduje wyświetlenie listy dostępnych magazynów i umożliwi przelogowanie na inny magazyn. Wybór magazynu następuje po naciśnięciu na nazwę danego magazynu. podinf_rys12 Listę magazynów można odfiltrowywać po kodzie magazynu, nazwie oraz po fragmencie nazwy magazynu za pomocą filtra umieszczonego na górze listy. Magazyny, które aktualnie podlegają inwentaryzacji jak i również magazyny, które zostały zablokowane przez operatora na karcie magazynowej w Comarch ERP XL, prezentowane są w aplikacji Comarch WMS Magazynier na liście magazynów w kolorze czerwonym - Rys. poniżej. Gdy magazyn podlega częściowej inwentaryzacji, również jest widoczny na liście w kolorze czerwony, ale nie jest możliwe przyjmowanie, wydawanie i przesuwanie inwentaryzowanego towaru. podinf_rys13 Menu "na skróty" podinf_rys14 Przyciski dostępne z poziomu listy „Na skróty” w Menu głównym aplikacji to:
  • [Jednostki logistyczne] – umożliwia wyszukanie na magazynie nośników w zależności od kodu, rodzaju lub położenia; dodatkowo możliwie jest wyświetlenie jednostek: wszystkich, pustych, zajętych. Po wybraniu nośnika wyświetlona zostanie jego karta z informacjami o:
    • Znajdujących się na niej zasobach, między innymi ich cechach, wadze, utworzonych na nie rezerwacjach
    • Samym nośniku – jego położeniu, wymiarach, wadze, łącznej wadze znajdujących się na nim zasobów, parametrach jednorodności, limitach obciążenia i wysokości
    • Umożliwia podgląd lub edycję parametrów danego nośnika
  • [Kontrahenci] – umożliwia przeglądanie listy dostawców i odbiorców; opcja dostępna dla operatorów z zaznaczona opcją „Lista Kontrahentów” w ustawieniach operatorów w WMS Zarządzanie,
  • [Nowy towar (F2)] – umożliwia dodanie nowego towaru z poziomu aplikacji,
  • [Położenia] – umożliwia przeglądanie zasobów na położeniach oraz kart nośników (po zeskanowaniu kodu nośnika na filtrze),
  • [Towary] – umożliwia przeglądanie listy towarów,
  • [Ustawienia] – umożliwia określenie ustawień aplikacji (Na skróty – Ustawienia),
  • [Wydruk etykiet jednostek logistycznych] – umożliwia wydruk etykiet jednostek logistycznych,
  • [Wyloguj (F8)] – umożliwia wylogowanie operatora z aplikacji,
  • [Zablokuj (F7)] – umożliwia zablokowanie aplikacji,
  • [Zmień magazyn (F9)] – umożliwia zmianę magazynu w kontekście, którego pracował będzie zalogowany do aplikacji operator.

Filtrowanie w aplikacji

W aplikacji na wszystkich dostępnych listach istnieje możliwość filtrowania danych. Przycisk podinf_iko6 umożliwia wyświetlanie/ukrywanie filtra. Po kliknięciu w nagłówek filtra zostanie otwarta jego konfiguracja. Należy wybrać filtry, po jakich będzie można wyszukiwać kontrahentów, a także sposób sortowania wyników wyszukiwania. podinf_rys16 Aktywne filtry są oznaczone przez podświetlenie, a sposób sortowania przez następujące ikony:
  • podinf_iko7 – sortowanie rosnąco
  • podinf_iko8 – sortowanie malejąco
Po przejściu na daną listę, aktywne filtry wyszukiwania są oznaczone poprzez pogrubienie: podinf_rys17 Po wpisaniu, bądź zeskanowaniu danego kodu do filtra, w momencie, gdy zostanie znaleziony tylko jeden element spełniający kryteria zostanie podniesiona jego karta. Jeżeli natomiast fraza jest przypisana do dwóch lub więcej elementów, wówczas zostanie wyświetlona lista z elementami spełniającymi kryterium. Listę dyspozycji lub pozycji można odświeżyć naciskając klawisz [F5], bądź uruchamiając filtr i naciskając przycisk podinf_iko9.

Sortowanie

Aby wywołać sortowanie, użytkownik powinien nacisnąć ikonę filtra na pasku górnym. Po wywołaniu filtra wystarczy nacisnąć na jego nagłówek, co spowoduje pokazanie konfiguracji filtra. Możliwe jest określenie, po jakich elementach mają być wyszukiwane informacje oraz wg, których elementów mają być sortowane dane na liście. Po zapisie kierunku sortowania, będzie ono domyślnie uruchamiane po wejściu na listę lub jej odświeżeniu. Sortowanie odbywa się wg ustawień na filtrze. Domyślnie w aplikacji (przy niezmienionych ustawieniach) nie ma zdefiniowanego sortowania, pozycje pokazują się zgodnie z kolejnością (id) na dyspozycji magazynowej. Aby ustawić sortowanie, np. po położeniu, należy wejść w konfigurację filtra w aplikacji i przy przycisku [Położenie] ustawić sortowanie rosnąco lub malejąco, kierunek pokazuje strzałka (podinf_iko7 – rosnąco, podinf_iko8 – malejąco). Po ustawieniu kierunku sortowania należy nacisnąć [Zapisz]. Wtedy lista zostanie posortowana i ustawienie sortowania zostanie zapisane. Wywołanie sortowania (wg ustawienia w konfiguratorze filtra) odbywa się na kilka sposobów:
  • można użyć przycisku [F5], który domyślnie odpowiada za odświeżenie list w aplikacji,
  • można zdefiniować w skrótach aplikacji także inny przycisk, który będzie wywoływał odświeżanie listy oraz zdefiniowanego sortowania,
  • można wywołać filtr (kliknąć na pasku górnym na ikonę filtra) i na wywołanym filtrze kliknąć na przycisk i lista zostanie posortowana,
  • można wejść także w konfigurator filtra i po zapisaniu ustawień lista zostanie posortowana,
  • można kliknąć na liście pozycji na przycisk [Do realizacji]/[Wszystkie] (lewy przycisk na pasku dolnym, po kliknięciu 2 razy, lista zostanie posortowana.
Domyślnie w aplikacji (przy niezmienionych ustawieniach) w konfiguratorze filtra można ustawić sortowanie na liście pozycji po: kodzie, EANie, nazwie, wartości cechy, położeniu oraz poziomie. Sortowanie pozycji według poziomu lokalizacji W Comarch WMS Magazynier istnieje możliwość sortowania pozycji na liście dyspozycji pod względem poziomu położeń - górne/dolne. W celu posortowania należy na liście pozycji wybrać opcję filtra Poziom (Rys. poniżej). podinf_rys18 Po ustawieniu wartości filtra Poziom:
  • podinf_iko7 - aplikacja sortuje listę pozycji po położeniach dolnych; pierwsze na liście pozycji pojawią się towary z położeń dolnych, na końcu pozycje z położeń górnych,
  • podinf_iko8 - aplikacja sortuje listę pozycji po położeniach górnych, pierwsze na liście pozycji pojawią się towary z położeń górnych, na końcu pozycje z położeń dolnych.

Obsługa atrybutów

1. Konfigurowanie atrybutów w Comarch ERP XL

W aplikacji istnieje możliwość dodawania i edycji atrybutów. Atrybuty prezentowane są w Comarch WMS Magazynier w sekcjach: Informacje dodatkowe. Aby Klasa atrybutu była widoczna i możliwa do edycji w aplikacji, należy w systemie ERP w definicji atrybutu zaznaczyć parametr: Podgląd i Edycja w grupie: Comarch WMS Magazynier oraz przypisać atrybut do odpowiedniego obiektu. Aby przejść do listy atrybutów należy uruchomić aplikację Comarch ERP XL (moduł administrator). Następnie przejść do zakładki „Narzędzia” i wybrać ikonę „Atrybuty”. podinf_rys20 podinf_rys21 W aplikacji obsługiwane są następujące typy atrybutów:
  • Wartość logiczna
  • Tekst
  • Liczba
  • Lista
  • Data
  • Słowniki zmaterializowane

2. Przenoszenie atrybutów zdefiniowanych w nagłówku dokumentu na pozycję dyspozycji magazynowej

Funkcja automatycznego kopiowania atrybutów zdefiniowanych na nagłówku dokumentu na pozycje dyspozycji magazynowych może służyć do określania dodatkowych wytycznych dla realizacji dyspozycji AWD i ZWM w aplikacji Comarch WMS Magazynier np. szczególnego sposobu pakowania wydawanych towarów, określanych przez dział handlowy po stronie systemu ERP. Aby atrybuty z nagłówka dokumentu wystawionego w systemie ERP kopiowały się na pozycje dyspozycji magazynowej należy dokonać zmian w tabeli WMS.Configuration. Dla przyjęć należy ustawić Value = 1 dla parametru Documents_CopyAcceptanceHeaderAttributesToPositions, natomiast dla wydań należy w ten sam sposób zmodyfikować parametr Documents_CopyReleaseHeaderAttributesToPositions (Rys. poniżej). Domyślnym ustawieniem tych parametrów jest Value = 0, oznaczające kopiowanie atrybutów zdefiniowanych na nagłówku dokumentu jest wyłączona. podinf_rys22 Dodatkowo należy zaznaczyć dostępność atrybutu w systemie ERP WMS Magazynier oraz przypiąć do klasy atrybutu odpowiednie obiekty: AWD, ZWM, pozycje dla ADW oraz pozycje dla ZWM (Rys. poniżej). podinf_rys23 Po dodaniu atrybutu na nagłówku dokumentu (W)AWD lub W(ZWM) atrybut ten zostanie skopiowany na pozycje dokumentu magazynowego i będzie dostępny do podglądu z poziomu WMS Magazynier po wybraniu z menu [Dodatkowe] opcji [Informacje dodatkowe] (Rys. poniżej). podinf_rys24

3. Atrybuty spedycji

Jeśli chodzi o konfigurację atrybutów dla spedycji to wymagane by było dodanie w systemie Comarch ERP atrybut typu BOOL i nazwanie go "Doręczenie na adres prywatny". Atrybut ten musi być przypisany w systemie Comarch ERP do odpowiedniego typu dokumentu. W tabeli wms.vAttributeClassesWithObjects znajduje się jego AttributeClassID. Następnie w konfiguracji należy wskazać tę opcję, którą chcemy przypisać do tego atrybutu (tabela wms.DocumentsExtendedProperties) i zależnie od konfiguracji wymagana jest aktualizacja tabeli wms.ShippingAttributesClasses: INSERT INTO wms.ShippingAttributesClasses values (1,'Order_Addinational_IsPrivatePerson',0,0,NULL) W zależności od atrybutu "Doręczenie na adres prywatny" odbiór osobisty w usługach szablonu spedycji będzie zaznaczony, bądź odznaczony. Ustawienie zostanie nadpisane wartością cechy.
Uwaga
Aby w tabeli wms.DocumentsExtendedProperties znajdowały się jakiekolwiek rekordy, musi zostać wykonana co najmniej jedna wysyłka. Jeżeli zapytania SELECT z widoków nie zwracają żadnego rekordu należy wykonać następujący skrypt, dzięki któremu zalogujemy się do konkretnego centrum: DECLARE @sessionid INT exec security.createsession @sessionid OUTPUT, 'pl-PL', @SessionName = 'MSSMS' EXEC Security.SetCompanyUnit 1 --numer centrum do którego się logujemy exec wms.Sync_CreateSession @ERPSessionId = @SessionId

4. Przekazywanie atrybutów na pozycjach do systemu ERP XL

Comarch WMS umożliwia przekazywanie atrybutów na pozycjach do systemu ERP. W przypadku, gdy pozycja jest realizowana częściowo, istnieje możliwość przypisania wartości atrybutu dla każdej realizowanej części. Pozwala to na przekazanie do Comarch ERP XL informacji dotyczącej np. przypisania określonej ilości towarów do jednostki logistycznej oznaczonej numerem SSCC lub innych informacji dodatkowych. Atrybuty te mogą być również nadawane w systemie ERP, a następnie edytowane w Comarch WMS Magazynier. W takim przypadku łączenie pozycji jest możliwe wyłącznie, gdy partia oraz atrybut są zgodne.
Przykład
W Comarch WMS Magazynier operator rozpoczyna realizację dyspozycji przyjęcia. Operator realizuje pozycję częściowo, gdzie w ramach kroku Uzupełnij informacje dodatkowe, nadaje różne wartości atrybutu np. kod SSCC. Po zrealizowaniu w całości pozycji, operator zatwierdza dokument. Zatwierdzenie dokumentu skutkuje przeniesieniem wprowadzonych wartości atrybutów na dokument magazynowy w systemie ERP, gdzie nastąpiło podzielenie pozycji, z których każda ma wartość atrybutu nadanego w Comarch WMS Magazynier.
 

Komunikaty

1. Komunikaty

W aplikacji wykorzystywane są komunikaty. Po naciśnięciu przycisku podinf_iko5 wyświetlone zostanie pole z odpowiednimi informacjami w zależności od okna, w którym aktualnie znajduje się użytkownik. Po ponownym naciśnięciu na przycisk informacje zostaną ukryte. Wyświetlanie/ukrywanie informacji dostępnych w komunikacie jest zapamiętywane w aplikacji, tzn. jeżeli na karcie kontrahenta ukryjemy informacje dostępne w komunikacie, to po wyjściu z karty i ponownym wejściu na nią, będą one ukryte. podinf_rys15   Komunikaty niewymagające od magazyniera podjęcia decyzji (wyboru opcji) są prezentowane za pomocą graficznie wyróżnionych wiadomości tzw. toastów. Dzięki temu, użytkownik może zapoznać się z prezentowanymi uwagami, nie przerywając swojej pracy. podinf_rys25  

2. Konfiguracja komunikatów typu Toast

W Comarch WMS Zarządzanie z poziomu konfiguratora interfejsu Comarch WMS Magazynier istnieje możliwość zarządzania wyglądem komunikatów typu Toast, które są wyświetlane użytkownikowi w Comarch WMS Magazynier. Komunikaty mogą być definiowane dla konkretnych grup operatorów. Aby przejść do konfiguracji należy w konfiguratorze interfejsu Comarch WMS Magazynier zaznaczyć dany profil i z dostępnych na dole ekranu opcji wybrać - Konfiguracja komunikatów. Dostępna jest możliwość oddzielnej konfiguracji czterech rodzajów komunikatów:
      • Pomyślnej realizacji
      • Ostrzeżenia
      • Informacji
      • Błędu
Dla każdego rodzaju komunikatu użytkownik ma możliwość konfiguracji:
      • Wyświetlanie:
        • Wyświetlany czasowo
        • Wyłączany kliknięciem
      • Długość wyświetlania w milisekundach - opcja dostępna tylko jeśli rodzaj komunikatu ustawiony jako wyświetlany czasowo
      • Sposób wyświetlania - miejsce, w którym ma się pojawić Toast:
        • Górny
        • Dolny
        • Po środku
        • Wypełnienie
      • Kolor wyświetlania - ustawiany na palecie kolorów
      • Aktywny/Nieaktywny
 

3. Mechanizm prezentowania komunikatów zwracanych z poziomu bazy danych

Wprowadzony został mechanizm pozwalający wyświetlać w aplikacji Comarch WMS Magazynier komunikaty zwrócone z poziomu bazy danych. Mechanizm ten korzysta z polecenia RAISERROR. Przykładowa składnia "[Custom-Ex]|0|0|Opcjonalny tekst opisujący spersonalizowany wyjątek z SQLa." Polecenie składa się z czterech elementów. Kolejne elementy są oddzielone od siebie znakiem "|". Są to kolejno:
  1. '[Custom-Ex]' - jest to wymagany blok informujący o tym, że korzystamy z mechanizmu prezentowania komunikatów zwracanych z poziomu bazy danych
  2. Tryb obsługi komunikatu: - 0 - wyświetlenie wprowadzonego komunikatu i zachowanie SqlException - 1 - pozwala w modyfikacji wykonać try catch na wywołaniu procedury
  3. Typ komunikatu: - 0 - Toast typu Info - 1 - Toast typu Warrning - 2 - Toast typu Error - 10 - Komunikat typu MessagePanel
  4. Treść komunikatu.
Przykład
Przykładowo wprowadzając poniższe polecenie do ciała procedury [WMS].[Core_SearchObject] mamy możliwość po wykonaniu skanowania z poziomu menu głównego aplikacji Comarch WMS Magazynier by wyświetlić komunikat zawarty w poleceniu. RAISERROR ('[Custom-Ex]|0|0|Opcjonalny tekst opisujący spersonalizowany wyjątek z SQLa.|',16,1). 0 Komunikat wyświetlany po podaniu wartości 0 jako typ komunikatu. 1 Komunikat wyświetlany po podaniu wartości 1 jako typ komunikatu. 2 Komunikat wyświetlany po podaniu wartości 2 jako typ komunikatu. 10 Komunikat wyświetlany po podaniu wartości 10 jako typ komunikatu.

4. Objaśnienia komunikatów

W poniższym pliku znajdują się objaśnienia występujących w aplikacji komunikatów: Opis komunikatów

Kontrahenci

Lista kontrahentów prezentuje istniejących w systemie ERP dostawców i odbiorców. Po kliknięciu na danego kontrahenta zostaną wyświetlone szczegółowe informacje na jego temat. obap_rys2 Na liście kontrahentów dostępny jest filtr umożliwiający zawężenie listy do danych spełniających podany warunek. Filtr jest domyślnie ukryty, aby go pokazać należy nacisnąć na przycisk obap_iko1 obap_rys3 Na liście kontrahentów istnieje możliwość wyszukiwania po polach:
  • Akronim,
  • Nazwa,
  • NIP.
obap_rys4 Karta kontrahenta Na karcie kontrahenta prezentowane są następujące informacje:
  • Akronim – akronim kontrahenta,
  • Nazwa – nazwa kontrahenta,
  • NIP – prefiks i numer NIP,
  • Ulica,
  • Kod pocztowy,
  • Miasto.
  • obap_rys5 Dodatkowo, na karcie kontrahenta w sekcji Informacje dodatkowe prezentowane są atrybuty przypisane do danego kontrahenta. Naciśnięcie przycisku obap_iko2 spowoduje ukrycie informacji o kontrahencie i wyświetlenie informacji dodatkowych na całym ekranie. W celu ponownego podglądu informacji o kontrahencie konieczne jest kolejne naciśnięcie przycisku obap_iko2. obap_rys6

    Towary

    Towary

    W oknie Towary prezentowane są dostępne w systemie ERP towary. Wyświetlane są następujące informacje dotyczące danego towaru:
    • Kod – kod towaru,
    • Nazwa – nazwa towaru,
    • EAN – kod EAN towaru,
    • Ilość towaru w jednostkach podstawowych,
    • JM – jednostka podstawowa przypisana do towaru.
    Kliknięcie na dane dotyczące konkretnego towaru umożliwia podgląd karty towaru. obap_rys7 Na liście towarów dostępny jest filtr umożliwiający zawężenie listy do danych spełniających podany warunek. Filtr jest dostępny po naciśnięciu na przycisk obap_iko1. Na liście towarów istnieje możliwość wyszukiwania po polach:
    • EAN,
    • Kod,
    • Nazwa.
    obap_rys8 W dolnej belce okna dostępne są następujące przyciski:
    • obap_iko3 – gdy przycisk jest widoczny, wówczas na liście towarów wyświetlane są wszystkie towary dostępne w bazie danych,
    • obap_iko4 – gdy przycisk jest widoczny, wówczas lista towarów jest odfiltrowana tylko do tych towarów, które mają dostępne zasoby na magazynie (przycisk dostępny po naciśnięciu przycisku [Wszystkie]),
    • obap_iko5 – dodanie nowego towaru.

    1. Karta towaru

    Po kliknięciu na żądaną pozycję z listy towarów, zostanie wyświetlona karta towaru. obap_rys9 Karta towaru została podzielona na 4 sekcje:
    • Informacje – w tej sekcji zostały zaprezentowane następujące informacje dotyczące danego towaru:
      • Kod – kod towaru,
      • Nazwa – nazwa towaru,
      • Jednostka podstawowa,
      • Waga netto z dokładnością do 4 miejsc po przecinku,
    • Kody EAN – w sekcji Kody EAN prezentowane są kody EAN przypisane do danej jednostki oraz sumaryczna ilość danego towaru na magazynie. Dla danej jednostki istnieje możliwość przypisania kilku kodów EAN. W celu dodania kodu EAN do jednostki przypisanej do towaru należy nacisnąć przycisk obap_rys10. Wyświetlone zostanie wówczas okno Dodaj EAN, w którym należy wybrać jednostkę oraz wpisać kod EAN, który ma zostać do niej przypisany, obap_rys11
    • Położenie domyślne – prezentowane jest położenie domyślne danego towaru (zdefiniowane w Comarch WMS Zarządzanie),
    • Informacje dodatkowe – w sekcji Informacje dodatkowe prezentowane są atrybuty przypisane do danego towaru.
    Istnieje możliwość zmiany wartości danego atrybutu w aplikacji poprzez kliknięcie na przycisk określający nazwę i wartość danego atrybutu oraz wybranie nowej wartości. Aby dodać nowy atrybut należy kliknąć na przycisk obap_rys12. Zostaną wyświetlone atrybuty zdefiniowane w systemie ERP. Po wybraniu danego atrybutu pojawi się okno, w którym należy określić wartość atrybutu. obap_rys13

    2. Zasoby towaru

    Po kliknięciu w przycisk obap_rys14, który jest dostępny na dolnej belce karty towarów następuje przejście do okna Zasoby. W oknie zasobów dostępne są następujące informacje:
    • Kod – kod towaru,
    • Nazwa – nazwa towaru,
    • Położenie– wyświetla położenie towaru,
    • Jednostka– prezentuje jednostkę podstawową towaru,
    • Ilość – informuje o ilości dostępnej na położeniu,
    • Cecha – prezentuje wartość cechy zasobu towaru,
    • Data ważności – prezentuje datę ważności zasobu towaru.
    Zasoby wyświetlane w kolorze zielonym to zasoby zarezerwowane.

    3. Dodawanie nowego towaru

    Aby dodać nową kartę towaru należy kliknąć na przycisk dostępny na liście „Na skróty” wywołanej z poziomu Menu głównego. Pojawi się wówczas okno: Dodaj towar. Dodatkowo nowy towar można dodać z poziomu listy towarów oraz z poziomu wystawiania dokumentu AWD. Dla danego towaru należy określić:
    • Kod,
    • Nazwę,
    • JM (należy wybrać jednostkę miary spośród dostępnych),
    • EAN (kliknięcie przycisku strzałki powoduje wygenerowanie kodu EAN wybranego z dwóch zakresów określonych w konfiguracji Comarch ERP XL). Przy jednorazowym kliknięciu strzałki zostanie wygenerowany kod EAN z pierwszego zakresu, natomiast po dwukrotnym kliknięciu strzałki następuje wygenerowanie kodu EAN z drugiego zakresu. Kolejne kliknięcie ikony strzałki spowoduje powrót do pierwszego wygenerowanego kodu EAN.
    obap_rys15
    Uwaga
    W przypadku niewypełnienia pól oznaczonych jako wymagane i próbie zapisu dodawanego obiektu, pola wymagane zostaną podświetlone na czerwono. podinf_rys19

    Podgląd zasobów na położeniach

    W aplikacji Comarch WMS Magazynier istnieje możliwość podglądu zajętości położeń magazynowych z poziomu kolektora. Na wyświetlonej liście znajduje się pozycja Położenia. Po jej wybraniu pojawi się lista położeń wraz z ich statusem - Wolne/Zajęte. obap_rys17 Jeżeli na danym położeniu znajduje się jeden rodzaj towarów, wówczas pod statusem Zajęte wyświetli się ilość tego towaru. Natomiast w przypadku, gdy na położeniu jest więcej niż jeden rodzaj towarów pod statusem Zajęte wyświetlany jest wielokropek. Zielony kolor statusu Zajęte oznacza, że wszystkie zasoby na tym położeniu są zarezerwowane (Rys. powyżej). Po wybraniu danego położenia o statusie Zajęte wyświetli się lista zasobów wraz z ilością (Rys. poniżej). Zasoby wyświetlane w kolorze zielonym to zasoby zarezerwowane. obap_rys18 Po wybraniu towaru na liście zasobów danego położenia wyświetli się lista wszystkich położeń, na których znajduje się żądany zasób (Rys. poniżej). obap_rys19

    Na skróty - Ustawienia

    Okno Ustawienia wywołujemy z poziomu zakładki „Na skróty” dostępnej z poziomu Menu głównego. W aplikacji okno Ustawienia zostało podzielone na 4 zakładki:
    • Ogólne,
    • Wygląd,
    • Skróty,
    • Dźwięki.
    Zakładka: Ogólne glosowe_rys1 Na zakładce Ogólne w oknie: Ustawienia istnieje możliwość zaznaczenia następujących parametrów:
  • Realizuj ilości przyrostowo – zaznaczenie tego parametru umożliwi realizację jednej pozycji poprzez przyrostowe wpisywanie ilości,
  • Komunikaty dźwiękowe - zaznaczenie tego parametru umożliwi włączenie komunikatów głosowych w aplikacji. Operator na każdym kolejnym kroku będzie informowany co ma zrobić. glosowe_rys6 Ponadto, klikająć ikonę glosowe_iko1 wywoła się powtórzenie komunikatu głosowego.
  • Zakładka: Wygląd glosowe_rys2 Na zakładce Wygląd w oknie: Ustawienia istnieje możliwość ustawienia:
  • Wysokości przycisków - opcja pozwala określić wysokość przycisków w aplikacji. Po naciśnięciu na przycisk obap_rys115 należy wybrać wysokość przycisków poprzez kliknięcie w wybraną cyfrę. Wartość 0 oznacza domyślną wysokość.
  • obap_rys116
  • Wysokości czcionki w listach - opcja pozwala określić wysokość czcionki na listach towarów i kontrahentów. Po naciśnięciu na przycisk obap_rys115 należy wybrać wysokość czcionki na listach towarów i kontrahentów poprzez kliknięcie w wybraną cyfrę.
  • obap_rys117 Zakładka: Skróty glosowe_rys3 Zakładka skróty prezentuje wszystkie zdefiniowane skróty klawiatury wykorzystywane w aplikacji. Na górze okna znajduje się filtr, który umożliwia wyszukiwanie zadania po pierwszych literach nazwy. W aplikacji istnieje możliwość zdefiniowania własnych skrótów klawiaturowych. Aby utworzyć skrót należy wybrać zadanie, dla którego chcemy utworzyć skrót. Następnie należy wybrać klawisz, który chcemy przypisać dla danego zadania. obap_rys119 Naciśnięcie przycisku obap_rys120 spowoduje usunięcie przypisania klawisza do zadania. Jeżeli dany klawisz nie może zostać przypisany do zadania, wówczas zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat. Jako skróty nie mogą zostać wybrane litery a-z oraz cyfry 0-9. obap_rys121 W celu wyświetlenia skrótów zdefiniowanych w Ustawieniach należy wybrać klawisz przypisany do zadania: podgląd skrótów klawiaturowych (domyślnie jest to [Ctrl]). obap_rys122 Zakładka: Dźwięki W zakładce dźwięki, klikając przycisk „Sygnały dźwiękowe” włączone zostaną dźwięki podczas realizacji dyspozycji, które informują operatora o poprawności realizacji pozycji lub błędach w realizacji pozycji. glosowe_rys4 Możliwość zmiany głośności sygnałów: glosowe_rys5 Na górze okna znajduje się filtr, który umożliwia wyszukiwanie po pierwszych literach nazwy sygnału głosowego. W Comarch WMS można ustawić sygnały do poniższych działań:
    • Błędy,
    • Informacje,
    • Kroki,
    • Logowanie,
    • Ostrzeżenia,
    • Pytanie,
    • Skanowanie,
    • Zamykanie,
    • Zatwierdzenie i zapis.
    Uwaga
    Dźwięki znajdują się w katalogu: Comarch WMS\Warehouseman\AppData\Default\Sounds

    Uruchamianie aplikacji

    Aplikację Comarch WMS Magazynier uruchamia plik - Comarch WMS.exe lub skrót Comarch WMS Magazynier znajdujący się na pulpicie. Po uruchomieniu aplikacji Comarch WMS Magazynier zostanie wyświetlone okno logowania. Aby zalogować się do aplikacji należy podać dane:
    • Nazwa operatora – login operatora w systemie Comarch ERP XL
    • Hasło – hasło operatora systemu Comarch ERP XL
        Przy ponownym uruchomieniu aplikacji domyślnie ustawia się ostatnio zalogowany operator. Istnieje również możliwość logowania się do aplikacji Comarch WMS Magazynier przy pomocy wygenerowanego kodu zawierającego login i hasło danego operatora. Zeskanowanie takiego kodu spowoduje wpisanie loginu, wciśnięcie tabulatora, a tym samym przejście do pola z hasłem oraz wpisanie hasła. Dodatkowo w pliku konfiguracyjnym Comarch WMS Magazynier istnieje możliwość zmiany wartości klucza "BarcodeSeparatorLogon" z domyślnego znaku tabulatora "\t" na jakikolwiek znak, który będzie się zachowywał w ten sam sposób.
    Uwaga
    Zalecane jest, aby unikać występowania w haśle unikalnych znaków np. „+” albo „=”.
    W przypadku gdy klucz Autologon ma ustawioną wartość "false" oraz operator posiada konto domenowe, wówczas operator może się logować do Comarch WMS Magazynier tylko na to konto. W przypadku próby zalogowania na innego operatora pojawia się komunikat:    

    Historia ruchów jednostki logistycznej

    Funkcja Historia ruchów jednostki logistycznej pozwala na przeanalizowanie operacji związanych z zasobami znajdującymi się na jednostkach logistycznych oraz wszystkich powiązanych z nimi dyspozycji. Takie informacje w kontekście biznesowym pozwalają na odtworzenie ciągu zdarzeń, które mogą być wykorzystywane na przykład podczas reklamacji, czy uszkodzeń towarów. Dostęp do historii ruchów jednostki logistycznej pozwala użytkownikowi na weryfikację w szybki sposób co działo się z jednostką logistyczną oraz na jakich dyspozycjach była ona wykorzystywana. Widok historii ruchów jednostek logistycznych dostępny jest z poziomu aplikacji Comarch WMS Magazynier. Wywoływany jest z poziomu konkretnej jednostki logistycznej. Dostęp widoku jednostki logistycznej możliwy jest do uzyskania na dwa sposoby, skanując w menu głównym aplikacji kod jednostki logistycznej lub przechodząc do menu na skróty, a następnie wybieramy z listy przycisk Jednostki logistyczne i wybieramy konkretną jednostkę logistyczną z listy. Będąc na widoku konkretnej jednostki logistycznej by uruchomić funkcjonalność Historia ruchów jednostki logistycznej wybieramy przycisk Historia. widokJednostkiLogistycznej Widok historii ruchów danej jednostki logistycznej składa się z trzech sekcji:
    1. Nagłówek - zawiera standardowo informacje takie jak typ jednostki logistycznej oraz kod jednostki logistycznej
    2. Filtr - pozwala zawężanie listy do wprowadzonego filtra
      Wskazówka
      Obie powyższe sekcje można ukryć wybierając odpowiednio i dla nagłówka oraz filtr dla filtra.
    3. Lista dyspozycji powiązanych z wybraną jednostką logistyczną - zawiera listę dyspozycji, które wykorzystywały wybraną jednostkę logistyczną oraz dodatkowe informacje o jej lokalizacji, operatorze i dacie zatwierdzenia dyspozycji
    historia
    Wskazówka
    W przypadku przesunięcia międzymagazynowego wyświetlane są magazyn docelowy i źródłowy.

    Jednostki logistyczne

    1. Jednostki logistyczne

    Wyświetlane są następujące informacje dotyczące danej jednostki:
    • Kod jednostki,
    • Położenie jednostki,
    • Typ jednostki,
    • Waga jednostki,
    Kliknięcie na dane dotyczące konkretnego nośnika umożliwia podgląd jego karty. Na liście jednostek dostępny jest filtr obap_iko1 umożliwiający zawężenie listy do danych spełniających podany warunek. Istnieje możliwość wyszukiwania po polach:
    • Kod,
    • Typ,
    • Położenie.
    W dolnej belce okna dostępne są następujące przyciski:
    • – gdy przycisk jest widoczny, wówczas na liście jednostek wyświetlane są wszystkie jednostki dostępne w bazie danych,
    • – gdy przycisk jest widoczny, wówczas lista jednostek jest odfiltrowana tylko do tych, które mają zawierają jakieś towary (przycisk dostępny po naciśnięciu przycisku [Wszystkie]),
    • – gdy przycisk jest widoczny, wówczas lista jednostek jest odfiltrowana tylko do tych, które nie zawierają żadnych towarów.

    2. Karta jednostki logistycznej

    Karta jednostki zawiera szczegółowe informacje o:
    • Znajdujących się na niej zasobach, między innymi ich cechach, wadze, utworzonych na nie rezerwacjach,
    • Samym nośniku – jego położeniu, wymiarach, wadze, łącznej wadze znajdujących się na nim zasobów, parametrach jednorodności, limitach obciążenia i wysokości.
    Dodatkowo na tej karcie operator ma możliwość:
    • podglądu/edycji parametrów danego nośnika
    • wydrukowania etykiety logistycznej
    • określenia wysokości jednostki logistycznej
    • sprawdzenia historii dokumentów związanych z danym nośnikiem. Szczegółowe informacje zostały opisane w artykule Historia ruchów jednostki logistycznej