XL137 – Instalacja i konfiguracja POS

Informacje ogólne

Od wersji 2019.2.1 została udostępniona możliwość współpracy z Comarch Retail POS.

Wersja Comarch ERP XLComarch Retail POS
od wersji 2019.2.1 do wersji 2020.02019.0
od wersji 2020.1 do 2020.2.02019.5.1
2020.2.22019.5.4
2021.02021.0

Informacje o współpracy konkretnej wersji Comarch ERP XL z wersją Retail POS udostępniane są w dokumencie Zmiany funkcjonalne wprowadzone w Comarch ERP XL do danej wersji.

Retail POS skonfigurowany z Comarch ERP XL, daje możliwości tworzenia stanowisk pracy detalicznej, na których mogą być wystawiane paragony lub faktury. Dokumenty wystawiane na stanowiskach POS są następnie przesyłane do centrali, czyli do bazy Comarch ERP XL Oprócz dokumentów handlowych oraz korekt do nich, możliwe jest również wystawianie zapisów kasowych KP i KW oraz dodawanie i modyfikacja kart kontrahentów.

Instalacja Comarch Retail POS

Comarch Retail POS instaluje się z wykorzystaniem narzędzia Comarch ERP Auto Update. Instrukcja instalacji POS znajduje się w dokumentacji na stronie https://pomoc.comarch.pl/retail/20190/  oraz do wersji 2021 https://pomoc.comarch.pl/retail/

Po otworzeniu narzędzia Comarch ERP Auto Update należy wskazać wybraną wersję do instalacji.

Okno wyboru wersji Comarch Retail

W tym celu wybieramy opcję – Akcje zaawansowane, a następnie pobranie wskazanej wersji produktu.

Po zainstalowaniu odpowiedniej wersji należy dodać komponent- Comarch Retail POS

Na zakładce Konfiguracja dodać produkt Comarch Retail.

Dodanie produktu Comarch Retail

Dla produktu Comarch Retail dodać komponent Comarch Retail POS.

Dodanie komponentu Comarch Retail POS

Skonfigurować komponent Comarch Retail POS.Okno konfiguracji otwierane jest poprzez zaznaczenie komponentu oraz wybranie z głównego menu przycisku [Konfiguracja]. W oknie należy wprowadzić dane dotyczące połączenia bazy danych stanowiska POS.

Konfiguracja komponentu Comarch Retail POS
  • Nazwa serwera – nazwa serwera wraz z instancją, na którym zostanie utworzona baza danych
  • Nazwa bazy danych – domyślnie podpowiada się POSDB_[kod_profilu]
  • Dane do logowania – Login, Hasło
  • Przycisk [Test połączenia] umożliwia sprawdzenie nawiązania połączenia ze wskazanym serwerem.
Uwaga
Z jednej bazy lokalnej może korzystać tylko jedno stanowisko POS.

Zapisać zmiany oraz zamknąć okno konfiguracji produktów przez wybranie odpowiednio przycisku [Zapisz], a następnie [Zamknij].

Przyciski [Zapisz] oraz [Zamknij] w oknie Konfiguracja
W razie potrzeby utworzenia nowej bazy POS, backup pustej bazy POS można znaleźć w katalogu Autoupdate np. C:\Comarch ERP Auto Update\Downloads\Comarch Retail\2019.0.0.0\Comarch Retail POS\pos2db.bak

Standardowo POS instaluje się w lokalizacji:

c:\Nazwa profilu w AU\Comarch Retail\Comarch Retail POS

Aktualizacja oraz deinstalacja wersji powinna się odbyć również za pomocą Comarch Auto Update- akcje zaawansowane- odinstalowanie wskazanej wersji produktu.

Od wersji Comarch ERP XL 2021.0 oraz Comarch Retail POS 2021.0 do współpracy między systemami konieczne będzie wykorzystywanie nowych komponentów: Comarch Retail POS Agent oraz Comarch Retail POS Agent Broker. Komponenty te należy zainstalować za pomocą Comarch ERP AutoUpdate wraz z instalacją Comarch Retail POS.

Uwaga
Wymagana jest najnowsza wersja Comarch ERP Auto Update 2020.0.

Instalacja komponentów POS Agent oraz POS Agent Broker została opisana w instrukcji dostępnej pod adresem
https://pomoc.comarch.pl/pos/ht_kb_category/instalacja/

 

Konfiguracja Oddziału/Stanowiska POS

Kreator nowego Oddziału POS

Konfiguracja oddziału/stanowiska POS realizowana jest w module Administrator oddziałów.

Przed rozpoczęciem kreowania nowego oddziału należy dodać rejestry, które w kolejnych krokach będą przypisywane do oddziału POS.

Dodawanie rejestru bankowego

Rejestr kasowy musi być oddziałowy. Należy także przypisać operacje – przychodowe i rozchodowe przykładowo rozchód, przychód, które także powinny mieć zaznaczony czek „oddziałowe”.

Dodawanie operacji kasowo/bankowych

Na zakładce Raporty, przyciski są wyszarzone. Nie ma możliwości dodania raportu, ponieważ jest on tworzony samoistnie podczas dodawania operacji w systemie. Raport tworzy się gdy zsynchronizuje się pierwszy wpis do danego rejestru (KP/KW wystawione w POS) lub nastąpi synchronizacja dokumentu, który jest oznaczony jako opłacony (czyli na def. stanowiska POS nie ma zaznaczonego parametru „bez KP/KW” dla danego rejestru).

Do tej pory raporty kasowe do rejestrów oddziałowych Retail POS były otwierane podczas przesłania pierwszego zapisu kasowego i zamykane ręcznie po stronie Comarch ERP XL. Po zamknięciu raportu, przy kolejnej synchronizacji, otwierany był kolejny raport.
Aktualnie raport kasowy otwierany jest zgodnie z datą i godziną otwarcia sesji na danym stanowisku. Kolejne zapisy i rozliczenia dodawane są do otwartego raportu. W momencie zamknięcia sesji w Comarch Retail POS (zamknięcie dnia), w XL sprawdzane są zapisy kasowe i jeśli wszystkie zostały dodane do raportu, raport jest zamykany zgodnie z datą i godziną zamknięcia sesji na stanowisku POS. Podczas zamykania raportu następuje sprawdzenie czy wszystkie zapisy kasowe oraz rozliczenia dokumentów zostały dodane. Raport pozostaje niezamknięty do czasu wczytania poprawnie wszystkich zapisów z danego okresu (od otwarcia do zamknięcia sesji). Dodatkowo umożliwiono ręczne zamykanie raportów, które zostały otwarte na podstawie sesji na stanowisku POS, jednakże opcje te należy stosować awaryjnie.
W polu Numer raportu na raporcie kasowym otworzonym na podstawie sesji zapisywany jest numer sesji na stanowisku POS (wpis z tabeli SalesReports.Sessions pola Numberstring). Jeśli poprzedni raport został zamknięty ręcznie, nowy raport w polu Numer raportu będzie wyświetlał numer dokumentu. Na przesłanym zapisie kasowym w opisie dodana została informacja odnośnie formy płatności.

Rejestr kasowy zakładka Raporty

W przypadku rejestru bankowego nie zaznaczamy czeku „oddziałowy”.

Jeśli POS ma mieć określoną inną grupę kontrahentów, należy utworzyć ją w XL. Taka grupa będzie w późniejszych krokach wskazywana w kreacji nowego oddziału POS. Tak samo odnośnie grupy towarów.

Lista kontrahentów

Należy także dodać odpowiednie uprawnienia Operatorowi co szczegółowo opisane jest w Parametry operatorów (moduł Administrator).

Aby dodać nowy oddział typu Retail POS należy:

  • w Panelu głównym przejść na zakładkę [Oddziały] i wybrać opcję: Kreator nowego oddziału Comarch Retail POS,
  • lub w Panelu głównym przejść na zakładkę [Ogólne], wybrać opcję: Oddziały, na otwartej liście oddziałów w polu typ wskazać Comarch Retail POS a następnie przyciskiem plusa rozpocząć kreowanie nowego oddziału.

W pierwszym kroku kreatora należy wskazać jakie typy dokumentów mają być obsługiwane w POS – obecnie do wyboru są paragony i faktury oraz wybrać domyślny magazyn. Należy wskazać zwykły magazyn nie oddziałowy.

Kreator nowego oddziały krok 1

W drugim kroku należy ustawić parametry konfiguracyjne, które zostaną przesłane na wszystkie stanowiska POS danego oddziału.

Kreator nowego oddziału krok 2
  • Zezwalaj na generowanie faktury do paragonu po terminie– odznaczenie parametru powoduje blokadę wygenerowania faktury do paragonu na stanowisku POS, po upływie trzech miesięcy (90 dni) od końca miesiąca kalendarzowego, w którym wystawiono paragon.
  • Automatyczne zamykanie okna płatności- parametr umożliwia ustalenie, czy okno płatności ma być automatycznie zamykane, czy ręcznie zamykane. W przypadku odznaczonego parametru, po zatwierdzeniu płatności, okno pozostanie otwarte. Parametr domyślnie zaznaczony.
  • Przeliczaj dokumenty handlowe bez pytania- parametr pozwala na przeliczanie wartości na dokumencie handlowym bez wyświetlania komunikatu w przypadku zmiany kontrahenta, usuwaniu pozycji lub ilości artykułu.
  • Zezwalaj na minimalizację aplikacji- zaznaczenie tego parametru pozwala na możliwość minimalizacji okna programu POS, w przypadku braku zaznaczenia, nie mamy możliwości minimalizacji okna, aby przejść np. do okna widoku XL należy zamknąć okno widoku POS-tym samym wymuszając zakończenie pracy.
  • Blokada otwarcia wielu dokumentów handlowych- uniemożliwia otworzenie więcej niż jednego dokumentu handlowego na stanowisku POS, tj. paragonu, faktury itd.
  • Wymagana autoryzacja dla ujemnego stanu kasy- jeżeli jest zaznaczony, to próba osiągnięcia ujemnego stanu kasy wywołuje komunikat blokujący.
  • Generuj PW na brakujące towary- automatyczne generowanie dokumentu PW, gdy brak danego towaru na stanie

W trzecim kroku należy określić domyślne grupy towarów i kontrahentów, z których dane będą przekazywane do oddziału POS oraz domyślny cennik. Wybranie Grup głównych spowoduje wysyłanie wszystkich towarów i kontrahentów do oddziału. Oddzielnie należy wskazać grupę, do której będą trafiać kontrahenci dodani w POS.

Kreator nowego oddziału krok 3
Uwaga
Aby kontrahenci zostali przesłani do Comarch POS oprócz wskazania odpowiedniej grupy powinni mieć ustawioną cenę oraz formę płatności która jest wysłana do POS, w przeciwnym wypadku kontrahent nie zostanie przesłany do POS.

W kroku czwartym dodawane jest Centrum w Strukturze firmy. Przyciskiem plusa należy dodać nowe Centrum, uzupełnić nazwę, opis, przypisać odpowiednią Pieczątkę firmy. Jeśli o w oddziale POS powinny być inne dane niż w centrali wówczas należy utworzyć nową Pieczątkę firmy dedykowaną dla oddziału POS.

Kreator nowego oddziału krok 4

Następnie należy dodać wszystkie rejestry, które będą później dostępne na oddziale. Rejestry typu kasa musza być oddziałowe. Kolejna zakładka Serie- jest wyszarzona, ponieważ serię dodajmy w ustawieniach oddziału w kolejnych krokach. Ceny- należy dodać dostępne cenniki, Rejestry VAT- sprzedaż i zakup oraz kolejno możliwość wybrania magazynów i operatorów.

Przed zapisaniem Centrum konieczne jest ustalenie na zakładce [Formy płatności], które z form płatności mają być widoczne w oddziale. Należy edytować żądaną formę płatności oraz zaznaczyć parametr – Dostępna w oddziale. Po zapisaniu okna Centrum następuje powrót do kreatora i zakończenie kreacji Oddziału.

Po zakończeniu kreacji Oddziału konieczne jest zdefiniowanie kolejnych ustawień w systemie.

Ustawienia oddziału Comarch Retail POS

Na zakładce [Waluty] należy ustawić walutę domyślną, w jakiej będzie pracował POS oraz waluty wraz z kursem, które będą konieczne np. w przypadku wysyłania cenników w walucie innej niż domyślna.

Aktualnie walutą domyślną jest PLN- bez możliwości zmiany.

Przy konfiguracji oddziału na zakładce [Parametry] został dodany parametr:

Logowanie – podpowiadanie nazwy użytkownika – zaznaczenie parametru spowoduje, że podczas logowania do aplikacji Comarch Retail POS będzie możliwe wybieranie operatorów z listy a po rozpoczęciu wpisywania loginu będą podpowiadane kody operatorów, którzy mogą pracować na danym stanowisku.

Oddział Retail POS zakładka Parametry

Na zakładce [Stanowiska POS] należy dodać oddzielne stanowiska dla każdego punktu sprzedaży detalicznej pracującej z wykorzystaniem Comarch Retail POS. Jeśli uprzednio nie został dodany rejestr kasowy/bankowy należy go zdefiniować przed dodaniem stanowiska oraz ustalenie na nim na zakładce [Operacje] odpowiednich rodzajów operacji (przychodowych i rozchodowych). Rejestr bankowy nie może mieć zaznaczonego czeku „oddziałowy”.

W systemie można zdefiniować kilka stanowisk POS. Dla nowo dodanego stanowiska należy przypisać inny rejestr, który uprzednio musi być dodany w rejestrach kasowo bankowych oraz wybrany przy kreowaniu nowego oddziału w zakładce „rejestry”.

Wybór rejestru

Na zakładce [Synchronizacja] należy ustawić operatora z uprawnieniami do wystawiania dokumentów, który jest konieczny do zapisywania dokumentów i innych przesłanych z POS danych. Konieczne jest również wpisanie hasła, jeśli operator je posiada. Ten sam operator musi być dodany na zakładce [Operatorzy] Centrum powiązanego z odziałem POS.

Uwaga
Do ustawienia danych Operatora na zakładce Synchronizacja konieczne jest uruchomienie modułu Administrator Oddziałów w trybie Administratora. Dla każdego oddziału należy wybrać innego operatora odpowiadającego za synchronizację.

Dla każdego stanowiska POS należy ustawić, kod, nazwę, serię. Seria musi być oddziałowa. Należy również pamiętać, aby dla ustalonej serii zaznaczyć na zakładce [Dokumenty] odpowiednie pozycje, czyli FS i PA. Seria musi mieć przypisane rejestry zakupu i sprzedaży.

Należy sprawdzić czy Seria ustawiła się na centrum oraz na definicjach dokumentów FS i PA jako domyślna.

W tabeli Formy płatności dostępne są te formy, które w Centrum mają zaznaczony parametr Dostępna w oddziale. Dla każdej formy płatności można ustalić nazwę, która będzie prezentowana w POS, rejestr, do którego mają trafiać zapisy wynikające z zapłaty daną formą, ustawić parametr Bez KP/KW, który określa, czy dana forma płatności ma powodować powstawanie zapisów KP/KW oraz parametr Wyczyść po zamknięciu sesji. Na stanowisku można przypisać tylko jeden rejestr kasowy oddziałowy, ten rejestr można przypisać do kilku form płatności. Natomiast można przypisać kilka rejestrów bankowych.

Stanowisko POS- Ogólne

Bez KP/KW oznacza, że do dokumentów z daną płatnością nie będą generowane dokumentu zapłaty KP/KW czyli dokument nie będzie rozliczony

Wyczyść po zamknięciu sesji powoduje zerowanie stanu kasy dla danej formy płatności po zamknięciu dnia. Zaznaczenie tego parametru jest niedostępne dla gotówki, dla której saldo zamknięcia równe jest saldu otwarcia na kolejny dzień.

Na zakładce [Parametry] należy ustawić parametry związane z tym konkretnym stanowiskiem POS.

Stanowisko POS- Parametry
  • Generowanie KP/KW na różnicę przy otwarciu/zamknięciu dnia- parametr umożliwia wybór czy system ma automatycznie generować dokumenty KP/KW jeśli system wykryje różnicę w stanie gotówki na otwarciu/zamknięciu dnia
  • Zezwalaj na otwarcie/zamknięcie dnia bez podania stanu rzeczywistego- podczas otwierania aplikacji POS ukazuje nam się okno otwarcia dnia na którym widnieje podany stan początkowy kasy, waluta oraz stan rzeczywisty i różnica pomiędzy początkowym a rzeczywistym. Parametr zaznaczony daje możliwość zatwierdzenia otwarcia dnia bez podania stanu rzeczywistego w kasie.
Otwarcie dnia w Comarch Retail POS

Okno otwarcia dnia zostanie otworzone każdorazowo jeśli poprzednie zamknięcie aplikacji zakończyło się podsumowaniem dnia i opcją „zamknij dzień”.

  • Automatyczne zamknięcie dnia – umożliwia automatyczne zamknięcie dnia przez aplikację bez zliczania kasy na stanowisku sprzedażowym.
  • Godzina zamknięcia dnia – pozwala na ustalenie, o jakiej godzinie nastąpi automatyczne zamknięcie dnia. Domyślnie jest to 23:59.59. Pole jest aktywne, jeżeli parametr Automatyczne zamknięcie dnia jest zaznaczony.
  • Wydruk raportów zmianowych na drukarce fiskalnej – pozwala na drukowanie na drukarce fiskalnej raportów zmianowych przy zamykaniu zmiany lub dnia, a także przy podglądzie zapisanej zmiany kasjera lub raportu dziennego.
  • Wyświetlanie tylko dostępnych – pozwala na wyświetlanie na stanowisku POS tylko tych artykułów, które są aktualnie dostępne na magazynie.

Na zakładce [Urządzenia zewn.] należy wybrać rodzaj drukarki fiskalnej oraz określić, czy jest używana oraz w jaki sposób szuflada kasowa.

Stanowisko POS- Urządzenie zewn.

Na zakładce [Operatorzy] należy dodać tych operatorów, którzy będą mieli prawo pracy na danym stanowisku POS. Operator dodany do stanowiska POS automatycznie dodawany jest do Centrum powiązanego z danym oddziałem.

Stanowisko POS- Operatorzy

Na zakładce [Wydruki] znajdują się wszystkie wydruki wykorzystywane w Comarch Retail POS. Po podniesieniu wydruku możliwe jest oznaczenie, czy dany wydruk ma być wysyłany do POS.

Stanowisko POS- Wydruki

Domyślnie parametr ten jest zaznaczony dla wydruków: Faktura sprzedaży, Paragon, Korekta ilościowa faktury sprzedaży, Korekta ilościowa paragonu, Operacje kasowe, Zamknięcie zmiany kasjera. Na zakładce tej znajduje się również parametr Drukowanie na domyślnej drukarce systemowej. Po jego zaznaczeniu nie będzie konieczności wskazywania drukarki, wydruk od razu trafi na drukarkę domyślna.

Uwaga
Stanowisko POS, dodane na oddziale musi mieć ustawione:

  • kod, nazwę i serię oddziałową
  • Nazwy, rejestry i parametry dla poszczególnych form płatności (udostępnionych w Centrum POS)
  • Parametry związane z operacjami kasowymi
  • Ustawieni drukarki fiskalnej i szuflady
  • Operatorów, którzy będą mogli logować się do POSa. Pierwsze logowanie z hasłem: admin, następnie klient może zmienić hasło z poziomu POSa
  • Listę dostępnych wydruków

Zmiany w konfiguracji oddziałów Comarch Retail POS

Dla każdego istniejącego oddziału Comarch Retail POS należy zdefiniować Agenta. Aby to zrobić należy przejść do konfiguracji oddziału Comarch Retail POS, następnie na zakładce [POS Agent] uzupełnić pole kod POS Agenta. Kod POS Agenta powinien być ciągiem znaków (litery i/lub cyfry) bez spacji. Dla każdego oddziału należy ustalić inny kod POS Agenta. W przypadku nowych oddziałów system pilnuje, aby kod został uzupełniony przed zapisaniem oddziału. Pola Host, Port oraz GUID zostaną uzupełnione automatycznie po zarejestrowaniu usługi POS Agent.

Przycisk Resetuj ustawienia POS Agenta służy do usunięcia ustawień POS Agenta w sytuacji, gdy koniczna jest jego ponowna rejestracja.

Na zakładce [POS Agent] definiuje się również magazyny przypisane do danego oddziału Retail POS.

POS Agenta w XLu

W przypadku nowych oddziałów na zakładce [POS Agent] pojawi się magazyn wskazany podczas kreacji oddziału. Jeśli w sklepie jest więcej niż jeden magazyn należy go przypisać do POS Agenta (wcześniej musi zostać dodany do Centrum powiązanego z oddziałem Retail POS). W związku z powyższym przywrócono możliwość dodawania wielu magazynów do Centrum powiązanego z oddziałem Retail POS. Magazyn przypisany do jednego POS Agenta nie może zostać przypisany do innego POS Agenta.

W przypadku gdy oddział był kreowany w poprzednich wersjach, podczas konwersji magazyn domyślny zostanie przypisany do POS Agenta. Jeśli ten sam magazyn był przypisany do wielu oddziałów Retail POS, wówczas zostanie on usunięty z konfiguracji wszystkich oddziałów i konieczne będzie przypisanie magazynów domyślnych dla każdego oddziału na nowo.

Uwaga
Każdy oddział Comarch Retail POS musi posiadać własny magazyn lub magazyny.

Magazyn przypisany do jednego POS Agenta nie może zostać przypisany do innego POS Agenta.

Uzgadnianie stanów magazynowych w Comarch Retail POS

Przy poprawnie zainstalowanej i działającej usłudze stany towaru są na bieżąco aktualizowane. Ponieważ stany towaru nie są już zapisywane w bazie Retail POS, lecz w bazie POS Agent, użytkownicy, którzy posiadali oddziały Retail POS w poprzednich wersjach Systemu muszą dokonać operacji uzgodnienia stanów. Prawo do uzgadniania stanów magazynowych zostało dodane na wzorcu operatorów na zakładce [POS]. Tylko operatorzy z zaznaczonym prawem Prawo do uzgadniania stanów magazynowych mogą aktualizować stany z poziomu Retail POS.

Operacji uzgodnienia stanów dokonuje się z poziomu aplikacji Comarch Retail POS. Z menu głównego należy wybrać opcję Back office, a następnie przycisk Uzgadnianie stanów magazynowych.

Menu główne Comarch Retail POS

Uzgodnienie stanów będzie również konieczne w przypadku podpięcia w konfiguracji oddziału na zakładce [POS Agent] magazynu, na którym są niezerowe stany towaru.

Przycisk Uzgadniania stanów magazynowych można wykorzystać również w sytuacji, gdy z jakiegokolwiek powodu stany towaru w POS nie zgadzają się z tymi w Systemie XL. Po wykonaniu operacji stany towarów w POS będą zgodne ze stanami handlowymi dostępnymi w Systemie XL.

Stany towaru w POS przechowywane są aktualnie w podziale na magazyny. Prezentowana jest również informacja o ilości rezerwacji zasobowych. Rezerwacje te wpływają na stan towaru w POS.

Sprzedaż z wielu magazynów

Od wersji 2021.0 POS umożliwia sprzedaż towaru z kliku magazynów. Gdy na domyślnym magazynie braknie towaru, wówczas pobierany jest on z kolejnych magazynów. Możliwe jest również wskazanie konkretnego magazynu na poziomie pozycji dokumentu (wymaga zmian w konfiguracji interfejsu w POS). Informacje o tym z jakiego magazynu został pobrany towar przesyłane są na poziomie subelementów pozycji dokumentu. Informacja o magazynie/magazynach poszczególnych pozycji dokumentu jest uwzględnia podczas importu i odpowiednio zapisywana na dokumentach. W przypadku braków towaru, automatyczne PW dodaje towar do właściwego magazynu.

Konfiguracja Centrum

Na definicji Centrum w module Administrator, oprócz elementów zdefiniowanych podczas kreacji oddziału i dodawania stanowiska POS można dodać cenniki inne niż domyślne, oraz magazyny inne niż domyślne.

Parametry operatorów (moduł Administrator)

Prawa operatorów można przesyłać do stanowiska POS tylko w kontekście grup operatorów. W związku z tym prawa związane z operatorami należy definiować na wzorcu operatora, do którego jest przypięty. Uprawnienia operatorów zapisywane są na zakładce [POS] na wzorcu operatora.

Konfiguracja praw operatorów

Na zakładce tej można też przechowywać Profile POS. Profil POS, czyli własny zdefiniowany wygląd ekranu można wyeksportować z POS a następnie zapisać na liście Profili na wzorcu operatora. Dodane do listy profile wysyłane są do wszystkich operatorów przypisanych do danego wzorca.

Na karcie grupy operatorów, na zakładce POS został dodany domyślny profil o nazwie XL_POS_2019 przygotowany dla instalacji Comarch Retail POS współpracujących z Comarch ERP XL. Zdefiniowany domyślnie profil (motyw interfejsu) został tak przygotowany, aby po jego zsynchronizowaniu do POS dostępne były tylko te opcje, które mogą być realizowane w połączeniu POS z XL.
Użytkownicy, którzy wcześniej zdefiniowali własny profil, nadal pozostaną przy tym ustawieniu. Dla nich nie będzie dodawany domyślny profil XL_POS_2019.

Dla wersji 2021 Comarch Retail POS został przygotowany domyślny profil (wygląd i ustawienie interfejsu POS), który ma dostępne tylko te opcje, które są możliwe do wykorzystania we współpracy z Systemem XL.

Profil XL_POS_2021 można dodać z listy dostępnych profili zapisanych w bazie za pomocą przycisku Wybierz profil POS z listy dostępnych. Jeśli poprzednio był wykorzystywany profil XL_POS_2019 należy usnąć go z listy, a następnie dodać nowy profil. Pozostawienie dwóch profili będzie wiązało się z koniecznością wyboru profilu podczas logowania do Comarch Retail POS. Po wybraniu profilu z listy dostępnych jako Typ należy wybrać Profile POS.

W przypadku używania własnych profili nie ma konieczności zmiany profilu na najnowszy, warto jednak zadbać o odkrycie w menu głównym POS kafla Back office, w celu udostępnienia opcji uzgadniania stanów towaru.

  • Dostęp do konfiguracji – pozwala na otwarcie okna konfiguracji na stanowisku POS.
  • Konfiguracja interfejsu – jeżeli operator nie posiada tego uprawnienia to nie może modyfikować widoków okien na stanowisku POS.
  •  Ręczne otwarcie szuflady – Pozwala na otwarcie szuflady specjalnym przyciskiem w dowolnym momencie a nie tylko podczas zatwierdzania dokumentów
  • Drukowanie raportu fiskalnego dobowego – umożliwia drukowanie raportu fiskalnego dobowego za pomocą przycisku [Raport dobowy], który znajduje się w oknie Raporty fiskalne na stanowisku POS wybraniu Rozliczenia→ Raporty fiskalne.
  • Drukowanie raportu okresowego – operator nieposiadający tego uprawnienia nie może korzystać z przycisku [Raport okresowy], który widoczny jest po wybraniu Rozliczenia → Raporty fiskalne.
  • Dodawanie i edycja kontrahenta – jeśli operator nie posiada tego uprawnienia to nie ma możliwości dodawania i edytowania kontrahentów na liście kontrahentów oraz dokumentach na stanowisku POS.
  • Edycja dokumentów innych operatorów – jeżeli operator nie posiada tego uprawnienia, to nie może edytować dokumentów wystawionych przez innych operatorów, które znajdują się na liście dokumentów niezatwierdzonych (nawet jeśli ma do nich dostęp).
  • Otwarcie zmiany z różnicą stanu kasy – umożliwia otwarcie zmiany, gdy występuje różnica pomiędzy stanem kasy w systemie, a stanem rzeczywistym podanym przez użytkownika. Jeśli uprawnienie jest nadane, to podczas otwierania zmiany będzie możliwość zatwierdzenia okna otwarcia zmiany bez względu na kwotę różnicy między stanem kasy wyliczonym przez system, a stanem rzeczywistym wprowadzonym przez użytkownika.
  • Zamknięcie zmiany bez wypłaty – zamknięcie zmiany odbywa się z domyślnie wpisaną kwotą wypłaty równą 0,00.
  • Przekroczenie limitu stanu kasy – operator ma możliwość przekroczenia limitu stanu kasy, w przypadku uruchomionej obsługi limitu stanu kasy (minimalnego, maksymalnego, ujemnego stanu kasy).
  • Oznaczenie dokumentów jako zafiskalizowane – funkcja używana do testów albo w przypadku awarii połączenia z drukarką w przypadku gdy paragon się wydrukował a ta informacja o fiskalizacji nie wróciła do POS, istnieje możliwość aby dokument oznaczyć jako zafiskalizowany lub ponownie go wydrukować (zafiskalizować).
  • Prawo do uzgadniania stanów magazynowych- operator po zaznaczeniu parametru ma mozliwość uzgadniania stanów w Comarch Retail POS
Wskazówka
Zakazy dotyczące dokumentów ustawia się na Wzorcu operatora

Konfigurowanie Usługi synchronizacji POS

Synchronizacja ze stanowiskami POS odbywa się automatycznie za pomocą usługi synchronizacji POS.

Definiowanie usługi należy wykonać wybierając z Panelu głównego w module Administrator Oddziałów opcję Konfiguracja logowania automatu synchronizacji. Po wybraniu opcji j.w. należy wybrać przycisk: Synchronizacja jako usługa, który otworzy listę usług. Na liście należy wybrać opcję z menu rozwijanego przy przycisku plusa: Dodaj usługę synchronizacji POS. Na wyświetlonym oknie należy uzupełnić następujące dane:

  • Nazwa usługi – dowolna nazwa własna usługi (nie należy stosować polskich znaków, znaków specjalnych oraz spacji).
  • Konto usługi – należy wpisać nazwę użytkownika domenowego oraz hasło.
  • Klucz sprzętowy – należy podać nazwę serwera SQL, na którym zainstalowany jest serwis klucza oraz podać numer klucza posiadającego licencje na Comarch Retail POS.
  • Port – numer portu, na którym będzie pracować usługa- wprowadzony numer portu nie może być używany aktualnie w systemie.
Uwaga
Aby dodać usługę synchronizacji konieczne jest uruchomienie modułu Administrator oddziałów w trybie Administratora
Komunikat przy dodawaniu usługi Comarch Retail POS

 

Na zakładce [Oddziały] należy przypiąć te oddziały, które mają być synchronizowane za pomocą danej usługi. Możliwe jest dodawanie wielu usług w przypadku instalacji posiadających dużą ilość oddziałów z wieloma stanowiskami.

Okno konfiguracji Usługi synchronizacji POS
Wskazówka
Od wersji Comarch ERP XL 2020.2 po wycięciu sesji usługi synchronizacji Retail POS, co 30 sekund będzie sprawdzała czy bieżąca sesja jest aktywna, jeśli nie jest to nastąpi wylogowanie i ponowne zalogowanie wraz z utworzeniem nowej sesji.

Usługa Comarch Retail POS Agent

Usługa Comarch Retail POS Agent (POS Agent) dostarcza aktualne informacje o stanach magazynowych na każdym stanowisku, podczas wystawiania dokumentów. Informacje te prezentowane są z uwzględnieniem poszczególnych magazynów. Wszystkie procesy w magazynie będą mogły zachodzić w trybie off-line z centralą, dzięki czemu korzystanie z tej usługi zapewni pełną autonomię sklepu, poprzez zagwarantowanie, że stan towaru będzie zawsze aktualny. Każdy oddział Retail POS zdefiniowany w Systemie XL musi podsiadać własną usługę POS Agent.

Usługa POS Agent to miejsce, w którym przechowywane są stany magazynowe towaru wraz z rezerwacjami zasobowymi w podziale na magazyny.

Usługa POS Agent działa jako samodzielna usługa z własną bazą danych na tym samym komputerze co baza Comarch Retail POS lub osobnym.

Aktualizuje stany towarów na podstawie dokumentów wystawianych na wszystkich stanowiskach obsługiwanych przez daną usługę.

Comarch Retail POS Agent Broker

Komponent Comarch Retail POS Agent Broker (POS Agent Broker) wykorzystywany jest do komunikacji z usługą Comarch Retail POS Agent (POS Agent) jako broker wiadomości. Pozwala na aktualizowanie stanów towaru oraz rezerwacji po wystawieniu w Systemie XL dokumentu wpływającego na stany towaru/rezerwacje w magazynach oddziału POS.

W przypadku pracy online (połączenie z centralą) stany towaru na oddziałach POS aktualizowane są natychmiast.

W przypadku pracy offline (brak połączenia z centralą) komponent agreguje kolejkę wiadomości, przekazując aktualizację stanów magazynowych do właściwego POS Agenta.

Aktualizowanie informacji o stanach następuje bezpośrednio po wystawieniu dokumentów w Comarch ERP XL poprzez:

  • wprowadzenie do kolejki wiadomości informacji o zwiększeniu stanów, gdy zostanie wystawiony dokument, który zwiększa stany towaru
  • wprowadzenie do kolejki wiadomości informacji o zmniejszeniu stanów, gdy zostanie wystawiony dokument, który pomniejsza stany towaru
  • wprowadzenie do kolejki wiadomości informacji o zmianach w rezerwacjach zasobowych
Uwaga
Uwaga: Aktualizacja stanów realizowana jest w oparciu o stany handlowe dostępne.

Konfigurowanie komponentu POS Agent Broker

W Konfiguracji systemu została dodana zakładka [POS], na której należy uzupełnić adres brokera wiadomości, czyli usługi POS Agent Broker.

W polu Adres usługi kolejki wiadomości należy wprowadzić adres usługi Comarch Retail POS Agent Broker oraz numer portu. Domyślnym portem jest 80

  • W przypadku korzystania z głównego profilu programu Comarch ERP Auto Update należy wprowadzić adres: http://localhost/POSAgentBroker
  • Przycisk Test konfiguracji służy do sprawdzenia, czy POS Agent Broker został poprawnie skonfigurowany

W celu sprawdzenia pod jakim adresem została udostępniona usługa Comarch Retail POS Agent Broker należy:

  • Otworzyć Menedżer internetowych usług informacyjnych (IIS)
  • W widoku Połączenia rozwinąć Witryny -> Default Web Site
  • Wskazać pozycję zawierającą w nazwie ‘POSAgentBroker
  • W widoku Akcje wybrać Przeglądaj *:80 (http)
  • W domyślnej przeglądarce w pasku adresu znajdzie się poprawny link do usługi POS Agent Broker

Więcej informacji znajduje się w dokumentacji Retail POS: https://pomoc.comarch.pl/pos/documentation/comarch-retail-pos-broker/

Uwaga
Uwaga: http://localhost/POSAgentBroker jest to domyślny adres w przypadku głównego profilu programu Comarch ERP Auto Update. 

Rejestracja usługi POS Agent

Po poprawnym skonfigurowaniu POS Agent oraz POS Agent Broker należy zrestartować usługę XLDataService (Menadżer zadań/Usługi).

W następnej kolejności należy zarejestrować usługę POS Agent. W tym celu należy otworzyć katalog instalacyjny POS Agent i uruchomić aplikację POSAgentConfigurator.exe.

Przy pierwszym uruchomieniu pojawi się błąd informujący o tym, że usługa jest odinstalowana:

Komunikat wyświetlany, gdy usługa POS Agent jest odinstalowana

Po naciśnięciu przycisku OK otworzy się okno konfiguratora:

Konfigurator usługi POS Agent

W konfiguratorze należy podać:

  • Adres IP usługi POS Agent – adres IP komputera, na którym została zainstalowana usługa POS Agent
  • Port usługi POS Agent – domyślnym portem jest 8098
  • Adres serwera usługi XLDataService np. http://localhost:8099/DataService/ gdzie 8099 jest numerem portu, na którym działa usługa
  • Kod POS Agenta – kod POS Agent wprowadzony w Comarch ERP XL
  • GUID – wartość nadawana automatycznie

Usługę instaluje się za pomocą przycisku Instaluj. Poprawność wcześniej wprowadzonych danych można zweryfikować za pomocą przycisku Sprawdź. Natomiast przycisk Rejestruj służy do rejestracji usługi POS Agent.

W celu weryfikacji tego, czy proces zakończył się poprawnie, należy przejść na zakładkę [POS Agent] na oddziale w Comarch ERP XL i sprawdzić, czy zaktualizowane zostały wpisy w polach: Host, Port i GUID.

Uruchomienie stanowiska POS

Po zainstalowaniu aplikacji Comarch Retail POS należy uruchomić aplikację. Podczas pierwszego uruchomienia następuje łączenie stanowiska w Comarch Retail POS ze stanowiskiem POS zdefiniowanym w Comarch ERP XL.

Uwaga
Przed uruchomieniem Comarcg Retail POS wymagane jest uruchomienie Usługi w Menadzerze zadań

Na oknie, które zostanie wyświetlone przy pierwszym uruchomieniu należy uzupełnić:

  • Kod stanowiska POS ustalony w XL (kod można zweryfikować w module Administartor Oddziałów, konfiguracja oddziału, zakładka stanowiska POS)
  • Adres i numer portu, na którym pracuje usługa synchronizacji.
Okno startowe Comarch Retail POS

Po poprawnym podaniu danych następuje pierwsza synchronizacja z oddziałem zdefiniowanym w XLu a następnie system przechodzi do logowania.

Należy podać login operatora przypisanego do danego stanowiska POS oraz hasło: admin.

Hasło należy zmienić po zalogowaniu do POS. Przy każdym uruchomieniu stanowiska POS odbywa się synchronizacja danych słownikowych i konfiguracyjnych z Comarch ERP XL.

Możliwe jest też wykonywanie ręcznej synchronizacji z poziomu aplikacji Comarch Retail POS po wybraniu opcji: Aktualizacja danych.

Uwaga
Przed uruchomieniem aplikacji należy zweryfikować czy konto domenowe, na którym działa usługa ma uprawnienia do logowania się w trybie usługi.

(Zasady zabezpieczeń lokalnych, folder zasady lokalne – przypisywanie praw użytkownika – logowanie w trybie usługi)

Zalecane jest, żeby użytkownik, na którym działa usługa, miał uprawnienia administracyjne Windows.

Przesyłanie danych do stanowisk POS

Na stanowiska POS wysyłane są następujące informacje:

  • Operatorzy przypisani do stanowiska
  • Parametry operatorów zdefiniowane na wzorcu operatora
  • Profile POS
  • Magazyny przypisane do stanowiska
  • Parametry zdefiniowane na stanowisku
  • Parametry zdefiniowane na oddziale
  • Waluty zdefiniowanie na oddziale wraz z kursami
  • Jednostki miary
  • Stawki VAT
  • Kontrahenci z grupy wskazanej na oddziale – pod uwagę brana jest grupa domyślna kontrahenta
  • Osoby kontrahenta
  • Adresy kontrahenta
  • Towary z grupy wskazanej na oddziale
  • Atrybuty i zdjęcia towarów
  • Cenniki
  • Stany magazynowe
  • Partie
  • Drzewa grup towarów i kontrahentów
  • Definicje dokumentów wraz z przypisaną serią
  • Pieczątka firmy
  • Rejestr kasowy i bankowy
  • Formy płatności
  • Wydruki

Odbieranie danych ze stanowisk POS

Stanowiska POS pracują w trybie on-line co oznacza, że dokumenty wystawione w POS bądź też nowo dodany kontrahent trafiają od razu do bazy Comarch ERP XL.

W przypadku braku połączenia informacje zostaną uzupełnione po ponownym nawiązaniu połączenia z XL.

Na POS współpracującym z XL można wystawiać paragony, faktury, korekty do paragonu i faktury, faktury do paragonów oraz dokumenty kasowe.

Do XL importowane są następujące dane:

  • Nowo dodani kontrahenci lub zmiana danych kontrahenta wraz z osobami i adresami
  • Zgody kontrahenta
  • Dokumenty handlowe (faktura, paragon, korekty do faktury i paragonu) – nie są obsługiwane korekty ręczne Dokumenty kasowe

Błędy dodawania zapisów do Comarch ERP XL można zobaczyć w opcji Log automatycznej synchronizacji. (Administrator Oddziałów- Ogólne)

Uwaga
  • Dokumenty handlowe – POS można wystawiać tylko faktury i paragony, korekty do nich oraz spinacze do paragonów
  • Faktury mogą być wystawiane od netto (zależne od definicji dokumentu )
  • Numeracja dokumentów jest zgodna z ustawieniami w XL i zawsze z serią przypisaną do stanowiska (wspólna numeracja dla dokumentów i korekt!)
  • Zapisy kasowe – wpłaty i wypłaty ręczne, dokumenty otwarcia i zamknięcia dnia, automatyczne KP/KW do dokumentów tworzone po stronie Xla (ustawienie na stanowisku POS)
  • Sprzedaż poniżej stanów – możliwa jeśli zaznaczony jest parametr -automatyczne tworzenie PW
  • Sprzedaż wg partii – towar widoczny kilka razy na liście towarów.

Przesyłanie podstawowych promocji do oddziałów Retail POS

Rabaty przesyłane do Retail POS

Uwaga
Przesyłanie informacji czy towar podlega rabatowaniu uzależnione jest od ustawienia parametru, który znajduje się na karcie towaru na zakładce Upusty, Nie stosuj żadnych upustów.

Aktualnie możliwe rabaty do przeslania to:

  • KNT (upusty globalne dla kontrahentów)
  • KNU (upusty na towary, grupy towarów dla kontrahenta)
  • PRM (promocje dla towaru), za wyjątkiem promocji pakietowych
  • WTR (promocje od wartości dokumentu)
Uwaga
Aby przesyłanie rabatów było możliwe konieczne jest współpraca z wersją Comarch Retali POS co najmniej 2019.5.1. W przypadku współpracy ze starszymi wersjami niektóre rabaty mogą nie działać poprawnie.

Ogólne zasady przesyłania promocji (rabatów)

  • Podstawowym kryterium jest Centrum, do którego przypięta jest promocja

Do oddziału Retail POS mogą zostać przesłane rabaty zdefiniowane dla Centrum powiązanego z oddziałem Retail POS lub dla centrum nadrzędnego w stosunku do Centrum powiązanego z oddziałem POS. W szczególności przesyłane będą rabaty zdefiniowane do Centrum Głównego (tzw. roota w Strukturze firmy). Promocje, które nie są związane z konkretnym Centrum czyli KNT i KNU będą wysyłane zawsze.

  • Kryterium kontrahentów

Przesyłane będą te rabaty, które zdefiniowane są dla grupy wskazanej na oddziale Retail POS jako grupa do eksportu lub importu kontrahentów lub grup podrzędnych w stosunku do niej.

Ustawienie Grupy kontrahentów dla promocji przeznaczonej dla wszystkich kontrahentów

Uwaga
W Comarch Retail POS rabaty na grupy kontrahentów wyliczane są inaczej niż Comarch ERP XL. Naliczany jest tylko ten rabat, który został zdefiniowany dla grupy ustawionej na karcie kontrahenta jako grupa domyślna, podczas gdy w XLu rabaty pochodzące z różnych grup są sumowane. Należy zwrócić uwagę na ten fakt podczas definiowania promocji, które mają być wysyłane do Comarch Retail POS.

Przesyłane będą również te promocje (rabaty), które zostaną zdefiniowane dla konkretnych kontrahentów tzn. te, które na zakładce [Kontrahenci] mają przypisanego przynajmniej jednego kontrahenta wysyłanego do oddziału Retail POS.

  • Kryterium towarów

Promocje na grupę towarów: przesyłane będą tylko te rabaty, które zdefiniowane są dla grupy towarów wskazanej w polu Eksport z grupy na oddziale Retail POS lub grup jej podrzędnych.

Uwaga
Jeśli promocja ma być zastosowana dla wszystkich towarów np. jest to promocja na Grupę Główną, natomiast w konfiguracji oddziału Retail POS jest wskazana inna grupa, wówczas konieczne jest dodanie tej grupy do promocji na zakładce [Towary].

Konfiguracja promocji działającej na wszystkie towary w Retail POS

Uwaga
W Comarch Retail POS rabaty na grupy towarów wyliczane są inaczej niż Comarch ERP XL. Naliczany jest tylko ten rabat, który został zdefiniowany dla grupy ustawionej na towarze jako grupa domyślna, podczas gdy w XLu rabaty pochodzące z różnych grup są sumowane. Należy zwrócić uwagę na ten fakt podczas definiowania promocji, które mają być wysyłane do Comarch Retail POS.

Promocja na towary: przesyłane będą tylko te rabaty, na definicji których przynajmniej jeden dodany towar jest wysyłany do Retail POS.

  • Ograniczenia ze względu na formy płatności oraz sposoby dostawy

Jeśli na promocji będą wskazane konkretne formy płatności bądź sposoby dostawy, to taka promocja nie będzie wysyłana. Wysyłane będą tylko te promocje, dla których zostanie ustawiona opcja .

  • Ograniczenia ze względu na magazyn

Jeśli na promocji na zakładce [Magazyny] będzie ustawiona opcja lub wskazany magazyn przypisany do Centrum powiązanego z oddziałem Retail POS wówczas promocja będzie wysyłana. Jeśli żaden magazyn wskazany na promocji, nie będzie przypisany do Centrum j.w., wówczas promocja nie będzie wysyłana.

  • Ograniczenia ze względu na rodzaj dokumentów

Wysyłane będą tylko te rabaty, dla których w ustawieniu Rodzaj dokumentów wybrano opcję Wszystkie bądź Rozchodowe.

  • Inne ograniczenia

Nie będą wysyłane rabaty, dla których zaznaczono parametr: Powtarzać co:, gdyż moduł rabatowy nie obsługuje cykliczności działania promocji.

Przesyłanie nagłówka promocji – parametry

Dla każdej promocji będą przesyłane następujące ustawienia nagłówka:

    • – nazwa promocji
    • – typ promocji
    • – priorytety promocji
    • – sposób łączenia z poprzednią; do wyboru: dodaj lub mnóż
    • – ustawienie parametru: Pomijaj kolejne rabaty

Nie będzie przesyłana informacja o Limicie oraz Wymaganym progu transakcji, gdyż w Comarch Retail POS limity nie są obsługiwane.

Promocja KNT

Rabaty zapisywane na karcie kontrahenta na zakładce [Handlowe] zebrane są do jednej promocji o typie KNT i będą przesyłane do określonych oddziałów Retail POS. Dla promocji KNT dla każdego wskazanego w promocji kontrahenta przesyłana jest wysokość rabatu do wykorzystania w oddziale. Rabat ten dotyczy wszystkich towarów i łączy się z innymi rabatami.

Promocja WTR

Promocja na całą wartość dokumentu przesyłana jest do określonych oddziałów Retail POS po warunkami opisanymi wyżej. Promocja może być zdefiniowana dla pojedynczych kontrahentów lub dla grup kontrahentów. Aby promocja naliczała się dla wszystkich kontrahentów wysyłanych do oddziału Retail POS, konieczne jest wskazanie na zakładce [Kontrahenci] grupy zdefiniowanej jako grupa do eksportu kontrahentów do oddziału POS.

Uwaga
Uwaga: W przypadku rabatów WTR nie są przesyłane infromacje o gratisach.

Promocja PRN i KNU

Promocje PRN i KNU są to promocje elementowe, które dotyczą konkretnych towarów lub grup towarowych i naliczane są na pozycjach dokumentów. Ze względu na wymogi modułu rabatowego Comarch Retail POS nie wszystkie elementy rabatów będą mogły zostać wysłane.

  • Typy promocji

Do Comarch Retail POS wysyłane są elementy promocji, gdzie rabat ma typ procentowy, wartościowy lub typu stała cena. Nie będzie wysyłany rabat typu: Narzut na cenę zakupu, gdyż takie rabaty nie są obsługiwane w Comarch Retail POS.

  • Rabaty progowe

Możliwe jest wysyłanie rabatów progowych procentowych i wartościowych. Jeśli na danej promocji towar będzie występował wiele razy, ale z różnymi progami, wówczas zostanie przesłany jako promocja progowa. Nie jest jednak możliwe przesyłanie rabatów różnego typu dla jednej pozycji na promocji. Nie powinno być sytuacji, że dla jednego progu towaru rabat będzie procentowy, dla innego wartościowy a dla kolejnego typu stała cena. Nie jest też możliwe wysyłanie progów dla promocji typu stała cena.

Uwaga
W przypadku rabatów progowych dla każdego progu tego samego towaru musi być ustawiony ten sam typ rabatu: wartościowy lub procentowy. W przypadku nie zastosowania powyższej zasady promocja nie zostanie wysłana do POS.
Poprawne zdefiniowanie promocji progowych dla towarów
Uwaga
W przypadku rabatow typu stała cena wysyłanych Retail POS nie należy ustawiać progów. Moduł rabatowy nie obsługuje progów ze stałą ceną. Tak więc, jeśli dla pozycji promocji wybrano opcję stała cena i równocześnie ustalono próg, to promocja taka nie zostanie przesłana do POS. Nie ma znaczenia czy ustalono jeden czy więcej progów. W przypadku nie zastosowania powyższej zasady promocja nie zostanie wysłana do POS.
Uwaga
Do Retail POS nie są wysyłane informacje na temat Limitów oraz Wymaganego progu transakcji zapisane na elementach promocji. Rabat taki zadziała na stanowisku Retail POS bez względu na ustawienia tych parametrów. Jeśli ustawienia te są wymagane, wówczas nie należy wysyłać takich rabatow do oddziału Retail POS.

Od wersji 2020.2.1 została udostępniona funkcjonalność obsługi kodów wagowych analogiczna jak w Comarch ERP XL, w celu obsługi kodów wagowych bezpośrednio w POS należy zgłosić się do Asysty Retail POS w celu wygenerowania odpowiedniego QF.

Został również obsłużony parametr Blokada zatw. RA do PA z niezgodnym NIP, ustawienie znajduje się na definicji dokumentu faktury sprzedaży w kontekście centrum powiązanego z oddziałem Retail POS.

Pytania i odpowiedzi

Czy można wystawić korektę do Paragonu do którego jest wystawiona Faktura?

W POS można wystawić jedynie korektę do Faktury, inaczej niż w XL, gdzie korektę wystawiamy do Paragonu. Wystawiając więc korektę do faktury w POS nie zostanie ona przesłana do XL.

Czy POS we współpracy z XL obsługuje artykuły typu- usługa?

Nie. Aby towar był widoczny w POS musi mieć założoną partię.

Dlaczego nie działa ikona Parking?

Parking w wersji 2019.0 POS we współpracy z XL od wersji 2019.2.1 nie jest obsłużony.

Czy z poziomu POS mogę podejrzeć zasoby?

Obecnie funkcjonalność zasobów z poziomu POS nie jest obsłużona.

Dlaczego dokumenty nie synchronizują się?

Należy w pierwszej kolejności sprawdzić ścieżkę PATH w zmiennych środowiskowych, która musi odnosić się do folderu w którym znajduje się wersja XL na której pracujemy.

Czy operator może mieć jako centrum domyślne centrum POS?

Operator wykorzystany do synchronizacji jako centrum domyślne musi mieć ustawione centrum nadrzędne w stosunku do centrum, które jest powiązane z oddziałem POS.

Gdzie sprawdzi logi błędów dotyczące braku synchronizacji np dokumentów?

Od wersji Comarch ERP XL 2020.2 zostały uszczegółowione logi dotyczące błędów przy synchronizacji w tabeli cdn.PicoLogElem, zostanie wyświetlony numer dokumentu (poprzednio był tylko GUID) oraz numer błędu z opisem którego dotyczy brak możliwości np przesynchronizowania dokumentu co ERP XL

Numer błędu i komunikatPrzyczynaRozwiązanie
XLDodajRaport zwróciła błąd:-1Najprawdopodobniej została wycięta sesja operatora, na którego założona na którego ustawiona jest synchronizacjaW tabeli Documents.TradeDocumentsdla pola WasSentToERP ustawić wartość 0 dla tych dokumentów które nie przeszły i wykonać restart usługi synchronizacji.
XLOtworzRaport zwróciła błąd:8148błędna data otwarcia pokrywa się z innym raportemNależy zmodyfikować daty na raporcie
XLZamknijRaport zwróciła błąd:8034komunikat wskazuje, że raport został już zamkniętyNależy otworzyć raport, aby dokumenty przeszły do XLa
XLDodajZapis zwróciła błąd:8007Komunikat 8007 oznacza: nie znaleziono bieżącego okresu obrachunkowegoNależy dodać bieżący okres obrachunkowy; System/Konfiguracja/Księgowość/Okresy obrachunkowe, oraz wskazać konto księgowe na rejestrze kasowym ; Administrator/Firma/Rejestry kasowe/Ogólne/
XLLogin zwrócił błąd:-3Niepoprawnie wystartowała usługa do synchronizacji
Nie podano nazwy programu
Można ponownie podłączyć bazę w Menedżerze Baz, uruchamiając CDNMGR spod prawego jako administrator, kolejno podłączyć bazę po autoryzacji na serwerze sql, dostępną dla wszystkich użytkowników. Należy usunąć usługę i dodać ją ponownie.
XLLogin zwróciła błąd:-6Niepoprawnie wystartowała usługa do synchronizacji
Nie podano hasła lub brak operatora

-na stanowisku nie było logowania do XLa na operatora do synchronizacji, a w między czasie mogło zostać zmienione hasło do Xla (związane z błędem w TFS=432188, gdy usługa tworzona jest na inne konto domenowe niż zalogowany użytkownik)
-TFS=443789 błąd w działaniu jednej usługi na kilku oddziałach
- błędne hasło na operatorze do synchronizacji przy tworzeniu usługi i na operatorze na oddziale zakładka Synchronizacja
-błędna ścieżka w Path
- centrum domyślne wskazane jako centrum oddziałowe, a powinno być centrum XL nie powiązane z oddziałem
XLNowyDokument zwróciła błąd:-39- Wystąpił niezidentyfikowany Błąd najprawdopodobniej jest spowodowany złym działaniem otoczenia programu, niestandardowe triggery lub dodatki.Należy zweryfikować niestandardowe triggery i dodatki na bazie oraz ponowić synchronizacje dokumentu
XLNowyDokument zwróciła błąd:33Nie udało się wymusić numeru dokumentu. Numer dokumentu, który wyświetlany jest w POS (seria i numeru) może jest już dodany do XL

Usługa synchronizacji ustawiona jest dla kilku oddziałów, na zakładce synchronizacja dla każdego oddziału powinna mieć wskazanego innego operatora, jeśli będzie ten sam pojawi się komunikat w logach XLNowyDokument zwróciła błąd:33

Nazwy dokumentów w POS znajdują się w NumberString w tabeli Documents.TradeDocuments. W XL można odfiltrować cdn.TraNag po serii POSowej w TrN_TrNSeria i numerze TrN_TrNNumer .

Zmiana operatora na oddziale zakładka synchronizacja, moduł musi zostać uruchomiony jako administrator, aby zmienić operatora i hasło
XLNowyDokument zwróciła błąd:66-Próba wystawienia korekty do dokumentu, który nie może być korygowany, błądDo takiego dokumentu nie można wygenerować korekty
XLNowyDokument zwróciła błąd:71-Oryginał korekty w buforzeNależy sprawdzić czy dokument do którego generowana jest korekta w XLu nie jest w buforze, jeśli tak i płatność została dodana można taki dokument zatwierdzić w XLu i ponowić synchronizacje korekty
XLNowyDokument zwróciła błąd:81-Brak licencji (nie udało się pobrać licencji a wymagana przez procedurę)Należy sprawdzić czy są dostępne licencje na kluczu następnie wykonać restart usługi synchronizacji
XLNowyDokument zwróciła błąd:234-Brak uprawnień do wystawiania tego typu dokumentu (NowyDokument-234).
- Brak uprawnień; ustawienie na definicji dokumentu, problem z magazynem lub serią.
- Zakaz na operatorze do wystawiania dokumentu
Należy sprawdzić wskazane uprawnienia
XLOtworzDokument zwróciła błąd:122- Dokument jest edytowany na innym stanowiskuNależy sprawdzić czy dokument nie jest wyświetlony na czerwono w XLu
XLOtworzDokument zwróciła błąd:339Błąd podczas ponownej fiskalizacji dokumentu handlowego
- Niezidentyfikowany błąd (problem związany z ponowną fiskalizacją)
Wykonano ponowna fiskalizację dokumentu
XLZamknijDokument zwróciła błąd:-1Błąd może mieć różne przyczyny:
-Wskazuje na błąd wersji API bądź API nie zostało aktywowane
- problem z fiskalizacją, jeżeli fiskalizacja z jakichś powodów się nie powiedzie
Błąd TFS=403898
W przypadku, gdy była wykonana ponowa fiskalizacja dokumentu w POS, pojawiał się komunikat w logach
Wystąpił błąd podczas ponownej fiskalizacji dokumentu handlowego
Sprawdzić ścieżkę Path czy na pierwszym miejscu jest do tej wersji, z której aktualnie korzystamy (jeśli nastąpi zmiana ścieżki wymagany jest restart komputera)
TFS nieprawidłowość naprawiona w wersji od 2020.1.0
XLZamknijDokument zwróciła błąd:106-Wystąpił DeadLock (błąd DeadLock zgłaszany jest przez serwer bazy danych, gdy nie może zrealizować zleconego zadania obsługa tego typu błędu polega najczęściej na ponownym wywołaniu procedury)Należy ponowić synchronizacje dokumentu
XLDodajPozycje zwróciła błąd:17Zabrakło ilości (przy trybie wsadowym musi być w pełni zaspokojona)
Brak ilości na dany towar
-Aby dokument przeszedł do XL na oddziale należy zaznaczyć Generuj PW na brakujące towary
- należy zwrócić uwagę czy towar nie ma wprowadzonej daty ważności. Zasób z inną datą ważności jest inną partią, co widać w tabeli cdn.TwrPartie, gdzie pozycje o różnym TPa_DataW są oddzielnie wykazane.
- czy są dostępne ilości handlowe-partie na te towary z paragonów, czyli z uwzględnieniem cechy, EAN-u, daty ważności
XL ZmienAdres zwróciła błąd:53Podano niepoprawny kod pocztowy. Dla kontrahenta krajowego kod pocztowy powinien mieć postać ##-###
Wskazuje na błędny format kodu pocztowego. Nie można zapisać dokumentu bez miasta NIPu i nazwy
Jeśli będą wpisy; że nie odnaleziono aby taki kontrahent miał taki GUID, należy np. na jednym z tych dokumentów, który nie przechodzi sprawdzić jaki jest wybrany kontrahent potem w cdn.KntKarty wykonać update na ten guid który jest podany w logu pola KnT_GuidDane (jeśli dokument jest w XLu w buforze to go usunąć i wykonać dla tego dokumentu update na tabeli Documents.TradeDocuments WasSenttoERP=0)

Inne błędy :

  1. Błąd przy pierwszej synchronizacji Brak kodu stanowiska w konfiguracji

08:32:48.7414 ERROR ———EXCEPTION OCCURED———:

Brak kodu stanowiska w konfiguracji.

Comarch.POS.Library.Errors.RetailInvalidPosStationException

w Comarch.POS.Presentation.Base.ViewModels.StartScreen.StartScreenViewModel.ValidatePosCode()

w Comarch.POS.Presentation.Base.ViewModels.StartScreen.StartScreenViewModel.InitialAsyncOperations(CancellationToken token, Object o)

w Comarch.POS.Library.Models.Async`1.<>c__DisplayClass28_0.MvW8ZbA6l2()

w System.Threading.Tasks.Task`1.InnerInvoke()

w System.Threading.Tasks.Task.Execute()

———————

08:33:08.8110 INFO [NOTIFICATION] Uzyskano połączenie z usługą danych POS, kod stanowiska jest poprawny

08:33:23.1080 INFO [SETTINGS] Changes confirmed(Login was set to sa; )

08:33:23.1080 INFO Closing view DbConfigurationView

Należy zweryfikować:

  • Czy przycisk ,,Sprawdź połączenie” wyświetla błąd ,,Brak połączenia z serwisem danych”?
  • Czy w Usługach jest uruchomiona usługa Comarch XL POS … ? Jeśli usługa nie jest uruchomiona proszę ją uruchomić.
  • Czy w zmiennych środowiskowych / Path, wersja XL jest ustawiona na pierwszym miejscu? Należy zweryfikować czy dana wersja XL współpracuje z dana wersją POS?
  • Czy przy próbie zalogowania / sprawdzenia połączenia pobierana jest licencja z klucza
  1. Przy wyłączonym parametrze generuj PW na brakujące towary mimo dostępnej ilości towaru generuje się PW:

Należy zweryfikować:

  • Czy doszło do dodania prawidłowej partii (takiej jakiej wymaga XL na PA)
  • W tabeli cdn.PicoLogElem wyszukujemy dokument dla którego wyświetlony został komunikat odnośnie braku ilości
  • w tabeli Documents.TradeDocuments odszukujemy Id dla tego dokumentu, takie samo ID będzie w tabeli Documents.TradeDocumentItems, w polu LotId będzie podany numer partii
  • w tabeli cdn.TwrPartie wyszukujemy czy jest taka partia w XLu LotId=TpA_Id
  • kolejno w cdn.Dostawy patrzymy czy jest dostępna jeszcze doatwa z tą partią czyli TpA_Id=Dst_TpAId
  1. Wystąpił błąd podczas importu dokumentu handlowego (…). W bazie XL nie znaleziono kontrahenta. Knt_GuidDane=…

Należy zweryfikować:

  • Czy nie została wycięta sesja na operatora odpowiedzialnego za synchronizację
  • Kolejno wymusić ponowne przesynchronizowanie kontrahentów lub adresu do XLa

update Entities.Customers set WasSentToERP=0, IsDefault=0 where Id=…

update Addresses.AddressHeaders set WasSentToERP=0, IsDefault=0 where Id=…

  • Gdyby dokumenty były dodane w XLu jako do bufora to należy usunąć taki dokument i ponownie wymusić synchronizację

update Documents.TradeDocuments set WasSentToERP=0 where Id=…

  1. Brak widoczności przyczyn korekty sprzedaży w POS

Należy zweryfikować:

  • Czy są wpisy w tabeli GenericDirectoryValues dla DirectoryId=5
  • Czy w tabeli cdn.Slowniki jest kategoria SLW_Kategoria jako ‘Przyczyna korekty sprzedaży’ czy ‘Przyczyna korekty sprzedaż’, poprawna to Przyczyna korekty sprzedaż i należy ją zmodyfikować w tej tabeli od strony bazy i ponowić synchronizację z POS

Czy ten artykuł był pomocny?