XL072 – Dynamiczne raportowanie w środkach trwałych

Możliwości dynamicznego raportowania

Zestawienie: Dynamiczne raportowanie zostało wprowadzone do systemu Comarch ERP XL ze względu na oczekiwania Użytkowników. Oczekiwali oni bardziej elastycznego dostępu do informacji związanych z wartością środków trwałych dla potrzeb bilansowych oraz sprawozdawczości finansowej. Informacje takie miały być dostępne nie tylko w formie wydruku ale również jako zestawienie wyświetlane bezpośrednio na ekranie z zachowaniem historyczności analiz.

Zestawienie: Dynamiczne raportowanie jest dostępne z poziomu Księgi inwentarzowej, z zakładek: Grupy, Wg Numeru inwentarzowego, Wg akronimu, Wg nazwy, Wg KŚT. W zależności od tego, z której zakładki wykonywany jest wydruk układ środków na wydruku jest inny. Są one porządkowane w analogiczny sposób jak na danej zakładce.

Dane na zestawieniu Dynamiczne raportowanie

Zestawienie: Dynamiczne raportowanie jest to rozbudowany wydruk. Głównym celem raportu jest dostęp do informacji o bieżącym stanie Majątku Trwałego oraz WNiP. Pod pojęciem stan rozumiemy możliwość ustalenia na dowolny dzień roku podatkowego wszystkich poniższych wartości.

Początkowa wartość inwentarzowa

Kwota początkowej wartości inwentarzowej dla środków trwałych jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów OT, OTK, MW, MWK, LT, LTK, PK, z pola: Podstawa bilansowa. Wartość ta jest zależna od daty dla której wykonywane jest zestawienie. Do początkowej wartości inwentarzowej są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionych od momentu przyjęcia danego środka do użytkowania do końca roku poprzedzającego rok, w którym znajduje się data wykonania raportu.

Przyklad

Środek trwały został przyjęty do użytkowania w lipcu 2004 roku, w styczniu 2005 zwiększono jego wartość po raz pierwszy a w marcu 2007 roku zwiększono jego wartość po raz drugi. Dla środka wystawiono w związku z tym następujące dokumenty (wartości po stronie bilansowej):

OT (07.2004) – 30000 PLN

MW (01.2005) – 20000 PLN

MW (03.2007) – 10000 PLN

Na zestawieniu wykonanym na dzień 31.05.2007 w polu: Początkowa wartość inwentarzowa zostanie wyświetlona kwota 50 000 PLN.

Początkowa wartość podstawy amortyzacji

Kwota początkowej wartości podstawy amortyzacji dla środków trwałych jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów OT, OTK, MW, MWK, LT, LTK, PK, z pola: Podstawa podatkowa. Wartość ta jest zależna od daty dla której wykonywane jest zestawienie. Do początkowej wartości podstawy amortyzacji są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionym od momentu przyjęcia danego środka do użytkowania do końca roku poprzedzającego rok, w którym znajduje się data wykonania raportu.

Kwota zwiększeń wartości inwentarzowej

Wartość kwoty zwiększeń wartości inwentarzowej dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów MW (+), MWK (+), z pola: Podstawa bilansowa. Wartość ta jest zależna od daty dla której wykonywane jest zestawienie. Do kwoty zwiększeń wartości inwentarzowej są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionych w roku, w którym znajduje się data wykonania raportu.

Przyklad

Środek trwały został przyjęty do użytkowania w lipcu 2004 roku, w styczniu 2005 zwiększono jego wartość po raz pierwszy a w marcu 2007 roku zwiększono jego wartość po raz drugi. Dla środka wystawiono w związku z tym następujące dokumenty (wartości po stronie bilansowej):

OT (07.2004) – 30 000 PLN

MW (01.2005) – 20 000 PLN

MW (03.2007) – 10 000 PLN

Na zestawieniu wykonanym na dzień 31.05.2007 w polu: Zwiększenia wartości inwentarzowej zostanie wyświetlona kwota 10 000 PLN.

Kwota zwiększeń podstawy amortyzacji

Wartość kwoty zwiększeń wartości podstawy amortyzacji dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów MW (+), MWK (+), z pola: Podstawa podatkowa. Wartość ta jest zależna od daty dla której wykonywane jest zestawienie. Do kwoty zwiększeń podstawy amortyzacji są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionych w roku, w którym znajduje się data wykonania raportu.

Kwota zmniejszeń wartości inwentarzowej

Wartość kwoty zmniejszeń wartości inwentarzowej dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów MW (-), MWK (-), LT, z pola: Podstawa bilansowa. Wartość ta jest zależna od daty dla której wykonywane jest zestawienie. Do kwoty zmniejszeń wartości inwentarzowej są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionych w roku, w którym znajduje się data wykonania raportu.

Przyklad

Środek trwały został przyjęty do użytkowania w lipcu 2004 roku, w styczniu 2005 zmniejszono jego wartość po raz pierwszy, a w marcu 2007 roku zmniejszono jego wartość po raz drugi. Dla środka wystawiono w związku z tym następujące dokumenty (wartości po stronie bilansowej):

OT (07.2004) – 70 000 PLN

MW (01.2005) – (-20 000) PLN

MW (03.2007) – (-30 000) PLN

Na zestawieniu wykonanym na dzień 31.05.2007 w polu: Zmniejszenia wartości inwentarzowej zostanie wyświetlona kwota 30 000 PLN.

Kwota zmniejszeń podstawy amortyzacji

Wartość kwoty zmniejszeń podstawy amortyzacji dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów MW (-), MWK (-), LT, z pola: Podstawa podatkowa. Wartość ta jest zależna od daty, dla której wykonywane jest zestawienie. Do kwoty zmniejszeń podstawy amortyzacji są wliczane wielkości ze wszystkich wskazanych wcześniej dokumentów wystawionych w roku, w którym znajduje się data wykonania raportu.

Umorzenie

Wartość umorzenia dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AM, AMK, MW (-), MWK (-), LT, PK z pola: Kwota Am. Bilansowej. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w roku podatkowym, na którego dzień sporządzany jest raport.

Amortyzacja

Wartość amortyzacji dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AM, AMK, MW(-), MWK (-), LT, PK z pola: Kwota Am. Podatkowej. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w roku podatkowym, na którego dzień sporządzany jest raport.

Dotychczasowe umorzenie

Wartość dotychczasowego umorzenia dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AM, AMK, MW (-), MWK (-), LT, PK z pola: Kwota Am. Bilansowej. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w latach poprzedzających rok podatkowy, na którego dzień sporządzany jest raport.

Dotychczasowa amortyzacja

Wartość dotychczasowej amortyzacji dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AM, AMK, MW (-), MWK (-), LT, PK z pola: Kwota Am. Podatkowej. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w latach poprzedzających rok podatkowy, na którego dzień sporządzany jest raport.

Odpis aktualizacyjny

Wartość odpisu aktualizacyjnego dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AK. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w roku podatkowym, na którego dzień sporządzany jest raport.

Dotychczasowe odpisy aktualizacyjne

Wartość odpisu aktualizacyjnego dla środka trwałego jest liczona w oparciu o kwoty z dokumentów AK. Do wartości tej są wliczane tylko kwoty z dokumentów wystawionych w latach poprzedzających rok podatkowy, na którego dzień sporządzany jest raport.

Wartość inwentarzowa netto

Wartość inwentarzową netto otrzymujemy poprzez sumowanie odpowiednich wartości z wcześniejszych kolumn, a dokładnie: Początkowa wartość inwentarzowa + Kwota zwiększeń wartości inwentarzowej – Kwota zmniejszeń wartości inwentarzowej – Umorzenie – Dotychczasowe umorzenie – Odpis aktualizacyjny – Dotychczasowe odpisy aktualizacyjne.

Podstawa amortyzacji netto

Wartość tą otrzymujemy poprzez sumowanie odpowiednich wartości z wcześniejszych kolumn, a dokładnie: Początkowa wartość podstawy amortyzacji + Kwota zwiększeń podstawy amortyzacji – Kwota zmniejszeń podstawy amortyzacji – Amortyzacja – Dotychczasowa amortyzacja.

Parametry dynamicznego raportowania

Zestawienie: Dynamiczne raportowanie jest wydrukiem sparametryzowanym. Dzięki temu daje ono możliwość wykonywania raportu w różnym układzie środków trwałych, w zawężeniu do określonych grup środków, statusów, zakresów dat.

Zestawienie to można wykonać z każdej zakładki okna: Księgą inwentarzowa. W zależności od zakładki, na raporcie składniki majątku trwałego sortowane są wg:

  • Grupy – wydruk wykonywany z tego poziomu dodatkowo sortowany jest wg Księgi,
  • Numeru inwentarzowego,
  • Wg akronimu,
  • Wg KŚT,

Dodatkowo w trakcie wykonywania zestawienia w oknie: Wprowadzanie wartości, możliwe jest dodatkowe zawężenie środków trwałych poprze wybór określonych parametrów.

Parametry dynamicznego raportowania

Parametr: Typ Wydruku

Parametr: Typ Wydruku, pozwala użytkownikowi na zawężenie danych tylko do wartości bilansowych lub podatkowych dla wskazanych środków trwałych.

W ramach zestawienia dynamicznego raportowania możliwe jest wykonanie wydruk stanów w ujęciu:

  • Bilansowym
  • Podatkowym
  • Bilansowym i Podatkowym
Ustalenie parametru: Typ Wydruku

Parametr: Stan na dzień

Parametr: Stan na dzień, pozwala określić dzień oraz godzinę, na który wykonywany jest wydruk. Dane zawarte w wydruku będą danymi historycznymi i będą zawierały wykaz stanu środków trwałych na wskazany przez użytkownika dzień.

Ustalenie parametru Stan na dzień

Parametry: Data przyjęcia ŚT od i Data przyjęcia ŚT do

Parametry: Data przyjęcia ŚT od i Data przyjęcia ŚT do pozwalają na określenie ram czasowych dla wydruku. Dzięki tym parametrom można określić zakres dat, w ramach których przyjęto składniki majątku trwałego do użytkowania.

Parametr: Data przyjęcia ŚT od jest z góry ustalona w systemie, a w momencie wykonywania wydruku można tą datę modyfikować.

Parametr: Data przyjęcia ŚT do należy analogicznie do parametru Stan na dzień

Parametr: Data dokumentu do

Parametr: Data dokumentu do pozwala określić graniczną datę dla dokumentów, które mają być brane pod uwagę przy ustalaniu wartości dla poszczególnych środków trwałych.

Ustalenie parametru Data dokumentu do

Parametr: Grupa

Parametr: Grupa pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do jednej grupy. W tym celu należy w puste pole wpisać akronim odpowiedniej grupy.

Parametr: Akronim

Parametr: Akronim pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do jednego, wybranego środka. W tym celu należy w puste pole wpisać akronim wybranego środka trwałego.

Parametr: Księga inwentarzowa

Parametr: Księga inwentarzowa pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do jednej, wybranej księgi inwentarzowej. W tym celu należy w puste pole wpisać nazwę wybranej księgi inwentarzowej ze zdefiniowanej wcześniej w konfiguracji listy.

Parametr: KŚT

Parametr: KŚT pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do jednej, wybranej stawki KŚT. W tym celu należy w puste pole wpisać symbol wybranej stawki z listy stawek klasyfikacji rodzajowej.

Parametr: Status

Parametr: Status pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu według ich statusu. Dostępne są następujące statusy:

  • Wszystkie – wszystkie środki trwałe, w tym środki trwałe zlikwidowane
  • Aktywne nieumorzone, niezamortyzowane – środki trwałe dla których wartość inwentarzowa netto oraz wartość podstawy amortyzacji netto większa od zera
  • Aktywne nieumorzone – środki trwałe dla których do dnia sporządzenia raportu nie wystawiono dokumentów LT oraz wartość inwentarzowa netto jest większa od zera (wartość podstawy amortyzacji może być równa lub większa od zera).
  • Aktywne niezamortyzowane – środki trwałe dla których do dnia sporządzenia raportu nie wystawiono dokumentów LT oraz wartość podstawy amortyzacji jest różna od zera (wartość inwentarzowa netto może być równa lub większa od zera),
  • Aktywne umorzone, zamortyzowane – środki trwałe dla których do dnia sporządzenia raportu nie wystawiono dokumentów LT oraz wartość podstawy amortyzacji jest równa zero i wartość inwentarzowa netto jest równa zero,
  • Aktywne umorzone – środki trwałe dla których do dnia sporządzenia raportu nie wystawiono dokumentów LT ale wartość inwentarzowa netto jest równa zero.
  • Aktywne zamortyzowane – środki trwałe dla których do dnia sporządzenia raportu nie wystawiono dokumentów LT ale wartość podstawy amortyzacji netto jest równa zero.
  • Aktywne umorzone, nieumorzone, zamortyzowane, niezamortyzowane (wszystkie środki trwałe z wyjątkiem środków trwałych zlikwidowanych) 
Ustalenie parametru: Status

Parametr: Rodzaj

Parametr: Rodzaj pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu według rodzaju określonego na karcie środka trwałego. Do wyboru mamy następujące rodzaje:

  • ŚT, WNiP, WYP – wszystkie środki trwałe
  • ŚT – tylko środki trwałe
  • WNiP – tylko wartości niematerialne i prawne
  • WYP – tylko wyposażenie
Ustalenie parametru: Rodzaj

Parametry: Metoda Umorzenia i Metoda Amortyzacji

Parametry: Metoda Umorzenia i Metoda Amortyzacji pozwalają na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu według metody generowania odpowiednio amortyzacji bilansowej i amortyzacji podatkowej dla danego środka trwałego. Do wyboru są następujące metody:

  • Wszystkie
  • Nie amortyzować
  • Liniowa
  • Degresywna
  • Jednorazowa
Ustalenie parametru: Metoda Umorzenia

Parametr: Dwutorowość

Parametr: Dwutorowość pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do tych, które są amortyzowane dwutorowo. Do wyboru są następujące opcje:

  • Wszystkie – wszystkie środki bez względu na to czy są amortyzowane jednotorowo czy dwutorowo
  • Nie – tylko środki trwałe amortyzowane jednotorowo
  • Tak – tylko środki trwałe amortyzowane dwutorowo
Ustalanie parametru: Dwutorowość

Parametry: Stawka bilansowa i Stawka podatkowa

Parametry: Stawka bilansowa i Stawka podatkowa pozwalają na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu ze względu na stawkę, według której generowane są odpisy odpowiednio amortyzacji bilansowa i amortyzacji podatkowa dla danego środka trwałego. Wybraną stawkę należy wpisać w puste pole.

Ustalenie parametru: Stawka podatkowa

Parametr: Amortyzacja przyśpieszona

Parametr: : Amortyzacja przyśpieszona pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do tych, które na karcie mają zaznaczoną opcję: Amortyzacja przyspieszona (czyli będzie dla nich wygenerowany w pierwszym roku użytkowania odpis 30 %). Do wyboru są następujące opcje:

  • Wszystkie – wszystkie środki bez względu na to czy będzie dla nich generowany odpis 30 % czy nie
  • Nie – tylko środki trwałe, dla których nie będzie generowany odpis 30%
  • Tak – tylko środki trwałe, dla których będzie generowany odpis 30%.
Ustalenie parametru: Amortyzacja przyśpieszona

Parametr: Numer inwentarzowy

Parametr: Numer inwentarzowy pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu do jednego, wybranej numeru inwentarzowego z karty środka trwałego. W tym celu należy w puste pole wpisać numer inwentarzowy danego środka trwałego przypisany do jego karty.

Parametr: Kontrahent docelowy

Parametr: Kontrahent docelowy pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu według kontrahenta docelowego określonego na karcie środka trwałego. W tym celu należy w puste pole wpisać akronim kontrahenta docelowego wybranego na karcie środka trwałego.

Parametry: Osoba odpowiedzialna i Akronim osoby odpowiedzialnej

Parametry: Osoba odpowiedzialna i Akronim osoby odpowiedzialnej, powinny być wykorzystywane razem. Pozwalają one na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania do takich, które mają wybranego określonego pracownika jako osobę odpowiedzialną za środek trwały. Dodatkowo dzięki parametrom tym można określić czy pod uwagę ma być brany pracownik określony na karcie czy aktualnie odpowiedzialna osoba (po ewentualnych zmianach osoby odpowiedzialnej).

Dla parametru: Osoba odpowiedzialna do wybory są opcje:

  • W dniu raportu – osoba odpowiedzialna aktualnie
  • W dniu karty – osoba wprowadzona na karcie (bez względu na to czy była dokonana zmiana osoby odpowiedzialnej)
Ustalenie parametru: Osoba odpowiedzialna
Ustalenie parametru: Akronim osoby odpowiedzialnej

Parametry: Miejsce użytkowania (@p_MiejsceBezwzglednie i @p_MiejsceUzyw)

Parametry: Miejsce użytkowania (@p_MiejsceBezwzglednie i @p_MiejsceUzyw) podobnie jak parametry: Osoba odpowiedzialna i Akronim osoby odpowiedzialnej, powinny być wykorzystywane razem. Pozwalają one na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania do takich, które mają wybrane określone miejsce użytkowania dla środka trwałego. Dodatkowo dzięki parametrom tym można określić, czy pod uwagę ma być brane miejsce użytkowania określone na karcie czy aktualne miejsce (po ewentualnych zmianach miejsca użytkowania).

Dla parametru Miejsce użytkowania (@p_MiejsceBezwzglednia) do wybory są opcje:

  • W dniu raportu – bieżące miejsce użytkowania
  • W dniu karty – miejsce użytkowania wprowadzona na karcie (bez względu na to czy była dokonana zmiana miejsca użytkowania)

Parametry: Likwidacja i Data likwidacji do

Parametry: Likwidacja i Data likwidacji do powinny być używane razem. Pozwalają one na zawężenie listy do środków trwałych zlikwidowanych przed wskazaną datą.

Dla parametru: Likwidacja do wyboru są następujące opcje:

  • Wszystkie – wszystkie środki trwałe
  • Tak – tylko środki zlikwidowane
Ustalenie parametru: Likwidacja

Parametr: Data likwidacji do pozwala na ustalenie granicznej daty likwidacji.

Ustalenie parametru: Data likwidacji do

Parametr: Sposób likwidacji

Parametr: Sposób likwidacji, pozwala na zawężenie listy środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania do tych, które zostały zlikwidowane, i na karcie, na zakładce: Księgowe wybrano jeden ze sposobów likwidacji ze zdefiniowanej wcześniej w konfiguracji listy.

W celu zawężenia listy należy w puste pole wpisać jeden ze zdefiniowanych wcześniej w konfiguracji sposobów likwidacji.

Uwaga
Aby użycie parametru: Sposób likwidacji było możliwe należy w pierwszej kolejności określić wartość parametru: Likwidacja na: Tak.
Ustalenie parametru: Sposób likwidacji

Parametr: Sposób sortowania

Parametr: Sposób sortowania pozwala na wybór najbardziej dogodnego układu środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania. Dla parametru: Sposób sortowania do wyboru są następujące opcje:

  • Wg Grupy
  • Wg Numeru inwentarzowego
  • Wg KŚT
  • Wg Akronimu
Ustalenie parametru: Sposób sortowania

Parametry typu: Klasa atrybutu

Parametry typu: Klasa atrybutu służą do zawężenia listy środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania według klasy atrybutu jaką środki te są opisane.

W celu zawężenia listy należy w puste pole wpisać nazwę klasy atrybutu

Parametry typu: Wartość atrybutu

Parametry typu: Wartość atrybutu, służą do zawężenia listy środków trwałych na zestawieniu dynamicznego raportowania według wartości atrybutu.

W celu zawężenia listy należy w puste pole wpisać jedną z wartości atrybutu.

Czy ten artykuł był pomocny?