Rejestr działań oraz logowanie w obszarze dokumentów handlowych

Historia zapisów

W systemie umożliwiono tworzenie zapisów historii zmian na większości dokumentów. Aby uruchomić tą funkcjonalność należy w oknie konfiguracji na zakładce [Ogólne]/[Parametry 3] włączyć parametr Zapisuj historię działań użytkowników.

Specyfikacja zapisów

Lista dokumentów z podziałem na obszary, dla których nowa funkcjonalność została wprowadzona:

Moduł Dokumenty
Sprzedaż FZ/FZK, (A)FZ/(A)FZK, PZ/PZK, PZI/PKI, FS/FSK i spinacze, FW/FWK, WZ/WZK, PA/PAK, RA/RAK, TF, RS/RSK, KK, FSE/FKE i spinacze, WZE/WKE, FZL/FSL, FEL/KEL, RW/RWK, PW/PWK, MMW/MMP/MM, FRR/FRK, KDZ, FWS/FKS, FWZ/FKZ, WKA/WKK, PKA/PKK, DP, RLS/RLZ, PM/WM/MP, MMW/MMP, AWD/ZWM, (W)AWD/(W)ZWM, UM,
Zamówienia ZOS, ZOZ, OS, OZ, ZS, ZZ, ZW
Import FAI/FKI, SAD/SSC
CRM WH
Księgowość PRG/PRK, NM, UNM/UNK, KMP, BO/BOK, Dekret, PRP, UP, NO, Zapis k/b
Środki trwałe OT/OTK, AM/AMK/AMP, MW/MWK, LT/LTK, WN, RN, ZO, ZM, AK, PK, ZW, RT, ZMT, ZKZ, ZSA
Produkcja ZK/ZD, ZP, HPR, TP/KPR/KTP

Operacje, które są zapisywane do historii, to:

  • Dodanie obiektu,
  • Modyfikacja obiektu,
  • Usunięcie obiektu,
  • Modyfikacja obiektów powiązanych, czyli:

– Modyfikacja płatności,

– Modyfikacja opisu analitycznego,

– Modyfikacja dekretacji,

– Modyfikacja powiązanych atrybutów,

– Modyfikacja powiązanych załączników.

Dla każdej z nich jest zapamiętywany czas wykonania operacji z dokładnością do sekundy oraz operator wykonujący. Czas wykonania odczytywany jest z daty systemowej, a nie z daty ustawionej w programie.

Jako modyfikację obiektu traktujemy każdą jego edycję, w trakcie której dokonano zmian, czyli została wprowadzona zmiana na nagłówku dokumentu i/lub jego pozycjach. Natomiast modyfikacja obiektów powiązanych, to każda zmiana, która została wykonana z poziomu formatki dokumentu na zakładkach: [Płatności], [Księgowość]/[Dekretacja], [Księgowość]/[Opis analityczny], [Atrybuty] i [Załączniki].

Uwaga
Dla klas atrybutów, które mają ustawiony natychmiastowy zapis do bazy (zaznaczony parametr na formatce Klasa atrybutu dla obiektu) w Historii zapisów będzie tyle wpisów o modyfikacji atrybutów, ile zmian zostało wykonanych podczas jednej edycji dokumentu. Wystarczy, że do dokumentu będzie przypisana jedna klasa atrybutu z takim ustawieniem, a każda zmiana w atrybutach na formatce obiektu będzie logowana jako osobny wpis.
Wskazówka
W przypadku modyfikacji powiązanych do dokumentu obiektów w historii zapisuje się dodatkowo akcja: Modyfikacja obiektu, ponieważ zmian dokonano w trakcie edycji dokumentu.

Zapisy modyfikacji dokumentów obejmują również zmiany dokonywane z poziomu listy dokumentów, gdzie nie było edycji. Zapisami zostały objęte następujące operacje z listy: Zatwierdzanie, Księgowanie, Anulowanie i Usuwanie. Dodatkowo dla dokumentów ‘produkcyjnych’: Planowanie, Realizacja, Zamykanie/Otwieranie.

Lista z historią zapisów

Pełną historię wszystkich dokumentów udostępniono w module Administrator pod przyciskiem Historia zapisów dostępnym w Ribbonie, z menu Narzędzia/Rejestr działań.

Menu Narzędzia/ Rejestr Działań

Obszar Rejestr działań został utworzony w tej wersji i zawiera trzy przyciski służące zapisom działań użytkowników:

  • Dotychczasowy Historia uruchomień (dla wydruków, filtrów, wykresów, raportów i eksportu do Excela),
  • Dotychczasowy Historia komunikatów,
  • Nowy Historia zapisów.

Ten sam przycisk dostępny jest w Ribbonie na listach i formatkach ww. dokumentów, a na wyświetlonej wówczas liście pokazywane są tylko zapisy dotyczące wybranego na liście lub edytowanego dokumentu.

Historia uruchomień

W wersji 2018 XL-a wprowadzono funkcję rejestracji uruchomienia wydruków, wykresów, raportów, eksportu i filtrów. Może ona posłużyć jako narzędzie pozwalające określić częstotliwość wykorzystania danego wydruku, wykresu, raportu, eskportu czy filtra.

Informację o rejestrowanych wywołaniach wydruków, wykresów, raportów, eksportu i filtrów są wyświetlane w liście Historia uruchomień umieszczonej w menu: Narzędzia.

Lista Historia uruchomień
Menu Historia uruchomień

Domyślne logowanie informacji o uruchomieniu wydruku, wykresu, filtra jest wyłączone. Funkcje tą można włączyć globalnie dla wszystkich wydruków, wykresów, filtrów w konfiguracji systemu: zakładka Ogólne > Parametry 3

Konfiguracja, zakładka: Ogólne/Parametry 3

Zapisuj historię uruchomienia – jeśli odpowiedni parametr jest zaznaczony informację o wywołaniu wydruku, wykresu, raportu, eksportu lub filtra zapisywane są w specjalnej tabeli, chyba, że definicja wydruku/raportu/wydruku będzie mówiła inaczej. W przypadku eksportu operacja będzie zapisywana zawsze.

W oknie definicji wydruku, wykresu, filtra dostępny jest parametr decydujący o tym czy konkretny obiekt (wydruk, wykres, filtr) ma logować swoje uruchomienie czy też nie, bądź czy ma tą właściwość dziedziczyć z ustawień w konfiguracji.

Okna konfiguracji wydruku, wykresu i filtra z zaznaczoną opcją logowania wywołań

W przypadku zaznaczenia zapisywania historii uruchomienia Eksportu, każde wykonanie eksportu jest logowane i obejmuje eksport danych do MS EXCEL oraz do XML .

Zmiany w zapisach Historii uruchomień

Aby ujednolicić zapisywanie czasu wykonywania operacji dla historii w systemie również w Historii uruchomień czas wykonania odczytywany jest z daty systemowej, a nie z daty ustawionej w programie. Dodatkowo w historii tej czas zapisywany jest z dokładnością do sekundy.

Wskazówka
Dla dotychczasowych zapisów w tabeli cdn.HistoriaUruchomien zmieniono czas na właściwy format dodając do zapisanej tam daty godzinę 00:00 (operacja wykonywana w trakcie konwersji bazy). W związku z tym po aktualizacji bazy do nowej wersji na liście Historia uruchomień w kolumnie Data mogą pojawić się zapisy sprzed aktualizacji, które będą miały godzinę 00:00.

Historia komunikatów

Operacja zapisywania komunikatów uruchamiana jest za pomocą parametru w konfiguracji ogólnej, z możliwością przypisywania operatorów, dla których ma być wykonywana.

Dane przechowywane są w nowej tabeli systemowej, gdzie każdy zapis pozwala na odczytanie, jakiemu operatorowi w kontekście danej listy/okna/wykonywania operacji wyświetlił się dany komunikat. Kontekst jest możliwy do podejrzenia na screenie zapisanym jako obraz. Aby ilość danych w tabeli nie powiększała nadmiernie bazy danych, można skonfigurować zapisywanie takich obrazów poza bazą.

Konfiguracja dotycząca przechowywania komunikatów

W sekcji ‘Zapisuj komunikaty systemowe’ dostępna jest lista operatorów przypisanych do zapisywania komunikatów systemowych:

Operatorzy wybrani do zapisu komunikatów

W sekcji ‘Zapisuj komunikaty systemowe’ dostępna jest również opcja wybrania folderu do przechowywania plików.

Wybór folderu do przechowywania obrazów
Uwaga
Jeśli nie będzie możliwe zapisanie pliku w podanej lokalizacji (nie istnieje lub dostęp do niej jest zabroniony lub znajduje się w niej już plik z taką nazwą) wówczas plik nie zostanie zapisany ani w wybranym folderze, ani w bazie danych.

W konfiguracji, na zakładce Parametry/Systemowe, w obszarze Logsystemowy dodano parametr ‘Zapisuj komunikaty systemowe’, który spowoduje zapisywanie się komunikatów.

Operator, zakładka Parametry – Systemowe – Zapisuj komunikaty systemowe.

W zapisanej historii komunikatów Operator ma możliwość podglądu oraz konfiguracji o raz usuwania zapisanych komunikatów.

Uwaga
Przy usuwaniu komunikatów (ręcznie lub seryjnie dla starszych niż…) automatycznie usuwane są również powiązane z nimi załączniki – zapisane w bazie lub zlinkowane

 

Logowanie w obszarze dokumentów handlowych

Od wersji 2022.0.2 Comarch ERP XL zostało dodane automatyczne logowanie w obszarze dokumentów handlowych.

Log zapisywany jest na dysk w postaci tekstowej (informacja o kolejnych kluczowych krokach algorytmu oraz o ustawieniu wewnętrznych zmiennych). Log powinien zostać zapisany w katalogu %TEMP% użytkownika, standardowo powinien mieć nazwę „program_<Nazwa_Operatora>_<ID _Sesji>.log”.

Log generuje się w przypadku zakończenia wybranych funkcji API z błędem. Przy pracy operatora w interfejsie systemu log zostanie utworzony w przypadku błędu zapisu, usuwania lub anulowania dokumentu handlowego.
Zapis loga można również włączyć ustawiając odpowiednio na wagach bitowych wartość rekordu tabeli cdn.Konfig o identyfikatorze -125

(select * from cdn.konfig where kon_numer = -125)

Loga można również wymusić bez względu na wynik wspomnianych funkcji ustawiając:

update cdn.konfig set kon_wartosc = ‘67’ where kon_numer=-125

Dodatkowo, niezależnie od ustawień wartości w tym rekordzie tabeli cdn.Konfig, można wymusić zapis loga wpisując z interfejsu (lub w API) w pole “Opis” tekst: “Włącz LOGOWANIE” z dokładnością do dużych i małych liter.

Zapis loga wpływa znacząco na wydajność. Wymuszenie zapisu permanentnego logowania zaleca się jedynie w przypadkach testowych i diagnostycznych.

Czy ten artykuł był pomocny?