W systemie istnieje możliwość dodawania pojedynczych bonów jak i serii bonów.
Opcja dodawania bonów dostępna jest w menu listy bonów. Aby otworzyć listę bonów, należy przejść do menu Główne i z grupy przycisków Listy słowników wybrać przycisk [Bony].
W celu dodania nowego bonu do systemu należy wybrać przycisk [Dodaj] znajdujący się w menu głównym nad listą bonów i z listy rozwijanej wybrać jeden ze zdefiniowanych wcześniej rodzajów bonów.
Po wybraniu rodzaju bonu wyświetli się formularz nowo tworzonego bonu.
Po lewej stronie znajduje się nagłówek formularza zawierający informacje o aktualnym stanie bonu, czyli:
- Zainicjowany – bon w trakcie tworzenia, który nie został jeszcze zapisany
- Zapisany – bon przyjmuje taki stan po wybraniu przycisku [Zapisz] z menu głównego. Użytkownik wciąż ma możliwość zmiany kwoty początkowej, terminu ważności oraz usunięcia bonu.
- Zatwierdzony – bon przyjmuje taki stan po wybraniu przycisku [Zatwierdź] z menu głównego. Może zostać wydany jako karta lojalnościowa, wykorzystany do realizacji zwrotu lub zablokowany.
- Przyjęty na stan – bon nie został sprzedany, jest wciąż dostępny na stanie.
- Aktywny – bon przyjmuje taki stan w momencie sprzedaży, wydania lub powiązania z kontrahentem
- Zrealizowany – jest to bon w pełni wykorzystany, nie może być ponownie użyty w systemie
- Zablokowany – bon przyjmuje taki stan po wybraniu opcji Zablokuj opisanej w artykule Blokowanie bonów
Oraz następujące pola i parametry:
- Kwota początkowa, Termin ważności – pola uzupełniane automatycznie na podstawie rodzaju bonu, mogą być modyfikowane przez użytkownika
- Data wystawienia, Typ, Rodzaj, Numer – pola uzupełniane automatycznie na podstawie rodzaju bonu, nieedytowalne
- Zapłacono, Pozostaje, Data aktywacji, Data wydania i Data realizacji – pola akutalizowane automatycznie na podstawie informacji pochodzących z płatności dokonanej bonem i zarejestrowanej w systemie
- Lokalizacja, Obsługujący – pola umożliwiające wybór centrum i pracownika, które wystawiły bon
Formularz bonu zawiera również zakładki:
Dokumenty skojarzone uzupełnianą automatycznie przez system. Pojawiają się na niej dokumenty, za które zapłacono przy użyciu bonu
Zakładki Atrybuty i Załączniki zostały szczegółowo opisane w artykule Zakładka Kody Rabatowe, Opis analityczny, Atrybuty, Załączniki i Historia zmian.
Seryjne dodawanie bonów
Aby dodać do systemu serię bonów, należy wybrać przycisk [Generuj] znajdujący się w menu głównym nad listą bonów. W oknie seryjnego dodawania bonów użytkownik określa wartości dla następujących pól:
- Rodzaj bonu – lista rozwijana, z której należy wybrać jeden z dostępnych rodzajów bonów własnych
- Ilość bonów – opcja stosowana zamiennie z opcją Import z pliku, która umożliwia import bonów o określonych numerach zgodnych ze zdefiniowanym schematem numeracji z pliku csv
- Kwota początkowa – pole uzupełniane automatycznie na podstawie rodzaju bonu, może być edytowane przez użytkownika
- Termin ważności od – pole uzupełniane automatycznie na podstawie daty systemowej. Jeśli podczas definicji rodzaju bonu został wybrany parametr Od aktywacji, pole to jest niewidoczne.
- Generuj w stanie – lista rozwijana, z której należy wybrać stan, w którym mają znajdować się generowane bony
- Lokalizacja – pozwala na wybranie centrum, które będzie właścicielem bonów
Ponadto w oknie seryjnego dodawania bonów użytkownik ma do dyspozycji następujące parametry:
- Drukuj bony – po zaznaczeniu parametru wygenerowane bony zostaną automatycznie wydrukowane
- Rejestruj dostawę – umożliwia rejestrowanie dostaw na magazynie za pomocą dokumentów Przyjęcie zewnętrzne/Przychód wewnętrzny. Parametr jest aktywny tylko wówczas, gdy nie jest zaznaczony parametr Stwórz zamówienie zakupu oraz gdy rodzaj bonu jest powiązany z artykułem (w systemie nie występuje <link>artykuł typu bon</link> o danym rodzaju). Po zaznaczeniu tego parametru pojawiają się dodatkowe pola:
- Dokument – lista rozwijana, z której należy wybrać typ dokumentu, w jakim realizowane jest przyjęcie bonów.
- Kontrahent – pole umożliwiające wybór kontrahenta, który ma widnieć na dokumencie przyjęcia bonów
- Stwórz zamówienie zakupu – umożliwia wystawienie zamówienia zakupu na bony wygenerowane w procesie seryjnego dodawania. Parametr jest aktywny tylko wtedy, gdy nie jest zaznaczony parametr Rejestruj dostawę. Wybór tego parametru również spowoduje pojawienie się pola Kontrahent, w którym należy wybrać kontrahenta jaki ma widnieć na zamówieniu zakupu.