Współpraca z Comarch POS

image_print

WZ na POS

Wprowadzona została funkcjonalność generowania dokumentów wydań zewnętrznych na stanowisku POS.

Parametr Obsługa WZ

W celu włączenia funkcjonalności, na definicji centrum POS na zakładce Stanowiska POS należy zaznaczyć parametr Obsługa WZ.

Stan Zatwierdzony ilościowo

Dla dokumentu WZ dodano nowy stan – Zatwierdzony ilościowo, dzięki czemu możliwa jest zmiana ceny na wygenerowanym z WZ dokumencie handlowym co powoduje również zmianę ceny na WZ. Dokument WZ utworzony w POS w stanie Zatwierdzony ilościowo może zostać w Altum zatwierdzony (poprzez wygenerowanie do niego paragonu lub faktury sprzedaży) lub anulowany.

 

Identyfikacja nabywcy

W Republice Czeskiej przy wydawaniu dokumentów podatkowych należy, zgodnie z przepisami prawa, podać szczegółowe informacje dotyczące danej transakcji. Jeżeli łączna kwota transakcji nie przekracza 10 000 CZK może zostać wystawiony uproszczony dokument podatkowy zawierający mniej danych, w szczególności nie jest konieczne podanie identyfikacji nabywcy.

W tym celu na definicji centrum typu Firma na zakładce Stanowiska POS został dodany parametr Identyfikacja nabywcy od wartości, za pomocą którego można ustawić wartość płatności powyżej której konieczne jest wpisanie na dokument wystawiony w POS wymaganych danych nabywcy. Waluta płatności jest automatycznie ustawiona jako waluta firmy bez możliwości zmiany.

Limity płatności

W niektórych krajach Unii Europejskiej istnieją ograniczenia dotyczące maksymalnej kwoty na jaką można sfinalizować transakcję, w szczególności dla płatności gotówkowej. W związku z tymi ograniczeniami została dodana możliwość definiowania limitów dla poszczególnych płatności.

W tym celu na centrum typu Firma na zakładce Stanowiska POS została dodana nowa sekcja Limity płatności wg statusu kontrahenta i formy płatności z dwoma opcjami do wyboru:

  • Odbiorca detaliczny
  • Podmiot gospodarczy

Po wybraniu z listy odpowiedniego statusu kontrahenta zostaje wyświetlona lista dostępnych form płatności. Dla każdej formy płatności istnieje możliwość zdefiniowania minimalnej oraz maksymalnej wartości płatności w walucie domyślnej dla danej firmy.

Limity płatności wg statusu kontrahenta i formy płatności

Identyfikacja rodzaju karty płatniczej na podstawie kodu BIN

Wprowadzona została funkcjonalność rozpoznawania rodzaju karty płatniczej na podstawie kodu BIN w integracji z terminalem Ingenico. Informacje te są przesyłane z terminala EFT do stanowiska Comarch POS, a następnie synchronizowane do Comarch ERP Altum.

Rodzaj karty użytej podczas płatności jest prezentowany w systemie Comarch ERP Altum w polu Płatność na formularzu:

  • płatności
  • operacji kasowo-bankowej
  • dokumentów sprzedażowych

Nowy słownik uniwersalny

Rodzaje kart płatniczych mogą zostać zdefiniowane przy użyciu nowego słownika uniwersalnego Typy kart płatniczych dostępnego z poziomu Konfiguracja/Słowniki Uniwersalne/Transakcje.

Nowe kolumny dla form płatności

Z poziomu Konfiguracja/Finanse/Formy płatności dodane zostały nowe kolumny:

  • Grupowanie (domyślnie ukryta) – parametr możliwy do zaznaczenia wyłącznie dla formy płatności typu Karta. Formy płatności z zaznaczonym parametrem są grupowane w jedną formę płatności w Comarch POS.
  • Typ parametru (domyślnie ukryta) – pole z rozwijaną listą wartości: Prefix, Regex, Custom, które definiują pole Wartość, czyli wskazują która część numeru karty będzie identyfikować jej numer.
  • Wartość (domyślnie ukryta) – numer zawarty w numerze karty
Nowe kolumny dla form płatności

TAX FREE – Integracja z Global Blue

Tax Free to zwrot podatku VAT dla podróżnych , którzy nie są stałymi rezydentami w UE w celu uzyskania zwrotu podatku VAT zapłaconego przy zakupie towarów na terenie UE.

W odpowiedzi na oczekiwania Klientów, głównie z rynku czeskiego, zapewniono integrację Comarch POS z Global Blue. W przypadku, gdy Global Blue będzie działać w Polsce konieczna jest uprzednia integracja z PUESC.

Konfiguracja

Uwaga
Do działania funkcjonalności konieczna jest aktywacja parametru Elektroniczne TAX FREE na definicji firmy w sekcji Handel.

W celu włączenia funkcjonalności, na definicji firmy na zakładce Stanowiska POS należy zaznaczyć parametr Zezwalaj na wysyłkę dokumentów poprzez platformę Global Blue w sekcji Integracja Tax Free z platformą Global Blue.

Na definicji firmy na zakładce Tax Free w nowej sekcji Integracja Tax Free z platformą Global Blue należy uzupełnić parametry:

  • Kwota płatności musi być wyższa niż – należy wskazać minimalną wartość kwoty transakcji w walucie systemowej. Jeżeli wartość na paragonie przekroczy limit wskazany w konfiguracji wówczas sprzedawca będzie miał możliwość wystawienia dokumentu Tax Free.
  • Dokument należy wystawić – parametr określa do kiedy od daty sprzedaży można wystawić dokument tax free, możliwe wartości do wyboru z listy:
    • W dniu zakupu
    • Miesiąc zakupu + ilość miesięcy
    • Data zakupu + ilość dni
    • Data zakupu + ilość miesięcy

W przypadku wybrania jednej z wartości opierającej się na dodatkowych dniach/miesiącach wyświetlony zostaje dodatkowy parametr, w którym istnieje możliwość wskazania ilości dodatkowych dni/miesięcy.

Nowa sekcja Integracja TaxFree z platformą Global Blue na firmie

Następnie, na definicji centrum POS, należy uzupełnić dodatkowe dane:

  • Identyfikator sklepu
  • Użytkownik
  • Hasło
  • Typ wydruku.

Dane te są przesyłane do systemu Comarch POS.

Integracja TaxFree z platformą Global Blue na centrum POS

Zmiany na liście i szczegółach dokumentu Tax Free

Na liście dokumentów Tax Free została dodana nowa kolumna Wysłano przez Global Blue (domyślnie ukryta). Jeżeli dokument został wysłany przez platformę Global Blue to na nagłówku dokumentu Tax Free prezentowany jest Numer Global Blue zamiast Numeru UNS.

Zaokrąglenia płatności na rynek czeski

W Czechach oficjalną walutą jest korona czeska (CZK), oznaczana symbolem Kč, gdzie 1 CZK to 100 halerzy. Nominały monet 10, 20 i 50 halerzy zostały wycofane z użycia od 1 września 2008 roku. W efekcie tych zmian całkowite kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług należy zaokrąglać do pełnej korony czeskiej. Zgodnie z wymaganiami, jeżeli kwota do zapłaty gotówkowej ma końcówkę ≥50 halerzami, powinna być zaokrąglona w górę. Jeżeli natomiast kwota ma końcówkę <50 halerzy powinna być zaokrąglana w dół. W przypadku innych walut i metod płatności innych niż gotówka, płatność realizowana jest zgodnie z podaną kwotą na dokumencie płatniczym, bez zaokrągleń.

W związku z powyższymi wymaganiami w aplikacji Comarch POS wprowadzone zostały zaokrąglenia płatności gotówkowych w koronie czeskiej.

W celu włączenia funkcjonalności należy na definicji centrum POS na zakładce Stanowiska POS dla parametru Zaokrąglenie płatności gotówkowej wybrać wartość CZK. Parametr jest aktywny wyłącznie, jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość CZ.

Kwota zaokrąglenia

Na nagłówku dokumentów sprzedażowych w głównej sekcji wyświetlana jest nowa wartość Zaokrąglenie.

Pole Zaokrąglenie na fakturze sprzedaży
Przykład
Płatność za dokument handlowy wynosi 4,23 CZK. Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 4,00 CZK. Na nagłówku dokumentu, w polu Zaokrąglenie prezentowana jest kwota -0,23CZK.

POS Agent obsługa trybu offline

W związku z wymaganiami rynkowymi, została wprowadzona funkcjonalność mająca na celu ułatwienie działania systemów ERP korzystających z usługi Comarch POS Agent Broker do komunikacji z POS Agentem, w przypadku niedostępności połączenia internetowego.

Dotychczasowe rozwiązanie polegało na konieczności utrzymywania stałego połączenia online z usługą POS Agent, co umożliwiało wyeliminowanie pewnych błędów w synchronizacji dokumentów wystawianych na stanowisku Comarch POS. Jednak rozwiązanie to wymagało stałego działania maszyny na której uruchomiona jest usługa POS Agent,  w przypadku wystawienia dokumentów na magazyny POS w systemie ERP.

W celu umożliwienia wykonywania procesu wystawiania dokumentów magazynowych w systemie ERP, nawet gdy usługa POS Agent/POS Agent Broker jest niedostępna, wprowadzono alternatywne podejście. Dzięki tej zmianie, użytkownicy mogą nadal generować i przetwarzać dokumenty magazynowe w systemie ERP, niezależnie od statusu dostępności usługi POS Agent/POS Agent Broker.

Od tej pory, jeżeli usługa POS Agent/POS Agent Broker jest niedostępna z powodu wyłączenia komputerów w sklepach lub niestabilności sieci, możliwe jest kontynuowanie pracy w systemie na dokumentach magazynowych. System kolejkuje operacje magazynowe, które, gdy tylko zostanie przywrócone połączenie, automatycznie trafiają do POS Agenta w celu dalszego przetwarzania. Dzięki temu, mimo przeszkód technicznych, możliwe jest zachowanie ciągłości pracy systemu ERP i skuteczne zarządzanie operacjami magazynowymi.

W związku z nową funkcjonalnością wprowadzona została:

  • obsługa ujemnych stanów magazynowych w usłudze POS Agent
  • obsługa rezerwacji zasobów/rezerwacji zasobów ilościowych w przypadku, gdy przekraczają one stany magazynowe
  • modyfikacja obecnych mechanizmów walidacji stanów magazynowych

Powyższe zmiany zostały wprowazone, w celu uniknięcia problemów związanych z tym, że pewne informacje (dokumenty) mogą docierać do systemu Comarch ERP Altum z opóźnieniem. Przy prawidłowym działaniu po przesłaniu wszystkich danych nie będzie w bazie ujemnych stanów ani rezerwacji ponad stan.

Po stronie systemu Comarch ERP Altum została dodana parametryzacja pracy POS Agenta. By móc z poziomu systemu wykonywać operacje na magazynie przypiętym do POS Agenta, przy wyłączonej/niedostępnej usłudze POS Agent/POS Agent Broker, należy aktywować parametr: Pos Agent – Obsługa trybu offline. Parametr dostępny jest w systemie Comarch ERP Altum z poziomu SystemKonfiguracjaPOS.

Uwaga
Próba wysłania żądania zmiany stanów magazynowych przez POS Agent Broker jest podejmowana automatycznie co 15 minut. Czas ten można zmienić poprzez dodanie w pliku Altum.exe.config parametru <add key=”ResendStockLevelIntervalInMinutes” value=”15″ /> z preferowaną wartością liczbową. Po wprowadzeniu tej zmiany należy zrestartować usługę DS.

Zmiany w procesie rezerwacji

Mechanizm tworzenia rezerwacji został zmieniony w przypadku gdy włączona jest Obsługa trybu offline POS Agenta. Po zaznaczeniu tego parametru dokumenty magazynowe mogą powstać po stronie systemu ERP i tworzyć kolejne rezerwacje. W tym celu dostosowany został mechanizm procesu rezerwacji, tak aby POS Agent mógł zwiększać rezerwację zasobów, nawet w przypadku nie posiadania wystarczających ilości. Zastosowanie tego typu ma na celu zapobieganie utracenia informacji o rezerwacji w sytuacji, gdy do POS Agenta nie spłynęły jeszcze dane o wszystkich dostawach z systemu ERP.

Zmiany w mechanizmie weryfikacji dostępności

W przypadku gdy stan na POS Agencie jest tymczasowo niższy od zera, nie będą prezentowane ujemne wartości w UI Comarch POS, ma to na celu zapobieganie wprowadzeniu zamieszania dla użytkowników. W takim przypadku POS Agent zwraca ilość równą 0 zamiast ujemnej.

Zmiany w procesie inwentaryzacji

W związku ze zmianami związanymi z POS Agentem, w bazie danych POS Agenta ilości artykułów mogą mieć ujemne wartości. Na ten moment nie ma możliwości zliczania ujemnych wartości stanów w procesie inwentaryzacji. W procesie tym ilość Oczekiwana artykułów pobierana jest z bazy danych POS Agenta. W przypadkach gdy ilość danego artykułu w bazie POS Agenta będzie ujemna, w procesie inwentaryzacji ilość Oczekiwana zostanie zaktualizowana zawsze do wartości 0.

Czy ten artykuł był pomocny?