Współpraca z Comarch POS

image_print

Czyszczenie bazy

W odpowiedzi na potrzebę redukcji zbędnych danych w bazie POS dla jednego z klientów, gdzie liczba partii stale rośnie ze względu na unikalny numer seryjny każdego artykułu utworzono mechanizm usuwania zbędnych danych o partiach z bazy POS. W tym celu należy zaznaczyć parametr Czyszczenie bazy znajdujący się na zakładce Uprawnienia POS z poziomu edycji centrum POS.

Parametr może zostać zaznaczony dla wybranej grupy operatorów przez operatora należącego do grupy B2_admin.  Domyślnie parametr jest odznaczony.

Na formularzu stanowiska POS (Konfiguracja -> Struktura Firmy -> Struktura praw -> Stanowiska POS) znajduje się sekcja Czyszczenie bazy POS, w której możliwe jest zaznaczenie i określenie parametru dla opcji Minimalny okres przechowywania danych (pełne lata). Domyślną wartością jest okres 2 lat, pole podlega edycji tylko dla grupy operatorów B2_admin, pod warunkiem zaznaczenia uprawnienia Czyszczenie bazy (parametr jest dostępny na zakładce Uprawnienia POS z poziomu edycji centrum POS).

Z poziomu zakładki Oddziały istnieje możliwość czyszczenia bazy dla poszczególnych stanowisk POS. W tym celu z poziomu centrum, do którego należy POS (bądź centrum nadrzędnego) należy otworzyć zakładkę Oddziały -> Czyszczenie bazy.

Po jej wybraniu otwarta zostanie lista ze zdefiniowanymi zadania czyszczenia bazy POS.

Lista zadań czyszczenia bazy POS
Lista zadań czyszczenia bazy POS

W celu dodania nowego zadania należy wybrać przycisk [Dodaj] na liście zadań czyszczenia w bazie POS. Otwarty zostanie formularz definiowania nowego zadania.

Formularz tworzenia zadania
Formularz tworzenia zadania

Zakładka Ogólne

Na zakładce Ogólne w sekcji Zadanie należy określić:

  • Typ zadania – pole pozwala na wskazanie opcji czyszczenia bazy danych:
    • Czyszczenie danych (opcja domyślna)w bazie POS czyszczone będą wpisy zgodnie z zadanym okresem retencji.
    • Czyszczenie danych (tylko dokumenty) w bazie POS czyszczone będą wpisy dotyczące dokumentów zgodnie z zadanym okresem retencji.
  • Centra POS – centrum POS dostępne w strukturze firmy dla jakiego zadanie ma zostać wykonane. Wymaganym jest, aby co najmniej jedno centrum POS miało zaznaczony parametr Wyślij do POS.
    • Nazwa – nazwa centrum POS
    • Typ – typ centrum możliwe opcje centrum typu firma/centrum
    • Graniczna data dla usuwanych danych – data bieżąca pomniejszona o wskazany okres retencji w polu Minimalny okres przechowywania danych (pełne lata)
    • Wyślij do POS – zadanie zostanie wykonane dla wszystkich stanowisk POS  w danym centrum dla którego zaznaczono parametr Wyślij do POS.
  • Notatki – treść komunikatu do przekazywania na POS.

W sekcji Szczegóły planowania, możliwe jest określenie daty, kiedy ma się rozpocząć czyszczenie bazy w polu Data początkowa.

Jeśli zaznaczono opcję Rozpocznij po synchronizacji do POS – pole z możliwością określenia daty stanie się nieaktywne, a czyszczenie rozpocznie się automatycznie po zakończeniu synchronizacji.

Zakładka Realizacja

Zakładka pozwala zweryfikować informacje związane z zadaniem:

  • Centrum  – nazwa centrum w którym zdefiniowano stanowisko POS
  • Kod POS – kod stanowiska POS dla którego zdefiniowano zadanie
  • Status realizacji – informuje o statusie realizacji zadania:
    • Błąd
    • Zakończono

Zaokrąglenia płatności na rynku słowackim

Uwaga
Funkcjonalność jest dedykowana na rynek słowacki – można z niej skorzystać, jeżeli w firmie, do której użytkownik jest zalogowany wykorzystuje się dedykowane stawki VAT (tzn.  jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość SK).

Od 1 lipca 2025 roku kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług na Słowacji będą zaokrąglane do  5 eurocentów (0,05 EUR) i jego wielokrotności. Monety 1 i 2 eurocenty nadal są prawnym środkiem płatniczym, jednakże są coraz rzadziej używanym.

W celu dostosowania do powyższych przepisów w aplikacji Comarch POS wprowadzone zostały zaokrąglenia płatności gotówkowych w EUR dla następujących typów dokumentów:

  • Paragon
  • Faktura sprzedaży
  • Zaliczkowa faktura sprzedaży
  • Korekta paragonu
  • Korekta faktury sprzedaży
  • Korekta faktury sprzedaży zaliczkowej

Funkcjonalność jest oparta o parametr Zaokrąglenie płatności gotówkowej dostępny w Comarch ERP Altum na definicji centrum typu Firma na zakładce Stanowiska POS. Parametr przyjmuje automatycznie wartość SK jeżeli na formularzu firmy ustawiona jest słowacka grupa stawek VAT.

Kwota zaokrąglenia

Na nagłówku dokumentów sprzedażowych pochodzących z POS w głównej sekcji wyświetlana jest nowa wartość Zaokrąglenie.

[Example]Płatność za dokument handlowy wynosi 319,33 EUR. Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 319,35 EUR. Na nagłówku dokumentu, w polu Zaokrąglenie prezentowana jest kwota -0,02EUR.[/Example]

System e-Kasa

System e-Kasa na rynku słowackim ma na celu połączenie wszystkich kas fiskalnych online z portalem administracji podatkowej. Dotyczy on przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą i przyjmują płatności gotówkowe lub inne formy płatności zastępujące gotówkę.

Adres punktu sprzedaży

Każda kasa przenośna podlega rejestracji lokalizacji punktu sprzedaży, w którym sprzedawca w danym momencie rejestruje sprzedaż.

Przesyłanie adresu punktu sprzedaży z Comarch ERP Altum do POS jest uzależnione od zaznaczenia parametru Utwórz pieczątkę dla centrum na definicji centrum POS. Parametr ten jest automatycznie zaznaczony, jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość SK i nie podlega edycji.

Kod ORP

Kod ORP to kod Kasy Fiskalnej On-line, który przedsiębiorca otrzymuje od Urzędu Skarbowego po złożeniu wniosku. Kod ten można uzupełnić dla danego stanowiska POS z poziomu Konfiguracja -> Struktura firmy -> Firma  -> zakładka Stanowiska POS  -> edycja stanowiska POS  -> zakładka Ogólne  -> sekcja Urządzenia zewnętrzne -> ORP – Kod Kasy Fiskalnej On-line.

 

Kod Kasy Fiskalnej On-line

Numer ewidencyjny nieruchomości

Wprowadzono możliwość uzupełnienia numeru ewidencyjnego nieruchomości na karcie kontrahenta oraz na centrum typu Firma na zakładce Adresy. Kolumna jest dostępna wyłącznie jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość SK.

Numer ewidencyjny nieruchomości na karcie kontrahenta

Numer ICO

Wprowadzono możliwość uzupełnienia numeru ICO na karcie kontrahenta o statusie Podmiot gospodarczy oraz na definicji firmy dla której ustawiono grupę stawek VAT – SK. Numer ICO to unikalny ośmiocyfrowy numer przypisywany osobom prawnym i przedsiębiorcom w Republice Słowackiej. Zapewnia jednoznaczną identyfikację organizacji w rejestrach i oficjalnych dokumentach.

Uwaga
W przypadku przedsiębiorcy, którego numer ICO ma 6 znaków, przed ICO dodawane są automatycznie dwa zera.
Numer ICO na karcie kontrahenta

Numer DIC

Wprowadzono możliwość uzupełnienia numeru DIC na karcie kontrahenta o statusie Podmiot gospodarczy oraz na definicji firmy dla której ustawiono grupę stawek VAT – SK. W polu numer DIC należy uzupełnić numer identyfikacji podatkowej nadawany w Republice Słowackiej każdemu przedsiębiorcy zarejestrowanemu do podatku dochodowego.

Numer DIC na karcie kontrahenta

Generowanie identyfikatora

W systemie e-Kasa dla każdego paragonu generowany jest unikalny identyfikator dokumentu, który następnie jest przesyłany z POS do systemu Comarch ERP Altum i wyświetlany w polu Numer e-Kasa na nagłówku paragonu.

Uwaga
W przypadku awarii sieci lub problemów z komunikacją z systemem e-Kasa paragon generowany jest w trybie offline, bez identyfikatora. Paragony offline są przechowywane w pamięci kasy i CHDU i muszą być przesłane skutecznie do systemu e-Kasa do 48 godzin.

Limit płatności gotówkowej

W Słowacji obowiązuje limit płatności gotówkowych. W związku z tym na definicji firmy ze stawkami VAT SK:

  • na nagłówku formularza firmy dodano możliwość zaznaczenia parametru Weryfikacja rachunku dla płatności powyżej po jego zaznaczeniu automatycznie ustawiona zostaje kwota 15 000 EUR z możliwością zmiany
  • na zakładce Stanowiska POS w sekcji Limity płatności dla poszczególnych form płatności istnieje możliwość wprowadzenia odpowiedniej kwoty limitu minimalnego oraz maksymalnego dla danego statusu kontrahenta

 

Czy ten artykuł był pomocny?