Instalacja i konfiguracja

Słownik pojęć

Aby móc sprawnie posługiwać się narzędziem BPM zintegrowanym z aplikacją Comarch ERP Altum, warto zapoznać się z poniższymi pojęciami.

Aktywność

Podstawowa składowa każdego procesu BPM. Aktywności służą do sterowania przebiegiem procesu, pobierania obiektów, wykonywania na nich operacji, pobierania oraz operowania danymi na bazie firmowej.

BPM Server

Usługa zapewniająca prawidłowe działanie globalnych procesów BPM. Usługa ta działa w tle, co pozwala na wykonywanie procesów BPM bez konieczności przerywania pracy z systemem Comarch ERP Altum.

Edytor BPM

Aplikacja służąca do tworzenia, monitorowania oraz zarządzania procesami BPM.

Konfigurator BPM

Aplikacja prowadząca użytkownika krok po kroku przez etapy konfiguracji usług BPM.

Monitor procesów

Narzędzie służące do monitorowania stanu realizacji procesów BPM. Pozwala prześledzić krok po kroku operacje wykonywane przez proces. Za pomocą monitora procesów można przykładowo wykryć ewentualne błędy w stworzonym przez użytkownika procesie.

Problem Solver

Aplikacja służąca do rozwiązywania błędów w komunikacji pomiędzy usługą serwera BPM, bazą firmową oraz usługą Service Broker.

Proces BPM

Zbiór uporządkowanych, następujących po sobie czynności, operacji i obliczeń. Procesy mogą zastępować, rozszerzać istniejące funkcjonalności w systemie lub działać jako nowa funkcjonalność.

Proces globalny

Proces, który do swojego działania wykorzystuje usługę serwera BPM. Procesy te wykonują się w tle i nie przeszkadzają użytkownikom w pracy z systemem. Mogą być uruchamiane za pomocą harmonogramów, zdarzeń startowych lub ręcznie. Procesy globalne dają możliwość tworzenia decyzji do podjęcia przez użytkownika, które wpływają na dalszą realizację procesu.

Proces lokalny

Proces, który do swojego działania nie wykorzystuje usługi serwera BPM. Procesy te głównie poszerzają logikę aplikacji Comarch ERP Altum o dodatkową walidację lub wprowadzają nieznaczne modyfikacje na obiekcie. Wykonywanie procesu jest zintegrowane z działaniem aplikacji Comrach ERP Altum. Procesy lokalne muszą być uruchamiane za pomocą zdarzeń startowych.

Referencje

Biblioteki .dll, które zawierają dodatki do edytora procesów np. nowe zdarzenia startowe, nowe aktywności, obiekty biznesowe, itd.

Inbox Service Host

Usługa wymagana do działania skrzynki zadań. Bez uruchomionej usługi użytkownik nie ma możliwości zalogowania się do skrzynki zadań i odbierania informacji od procesów BPM.

Skrzynka zadań

Platforma do odbierania informacji oraz podejmowania decyzji wysyłanych do użytkownika przez proces BPM. Do poprawnego działania wymaga włączonej usługi Inbox Service Host. Skrzynka zadań jest dostępna z poziomu aplikacji Comarch ERP Altum.

Service Broker

Usługa działająca na serwerze SQL. Jest wykorzystywana do kolejkowania procesów BPM.  

Instalacja aplikacji

Aplikacja Comarch ERP Altum BPM jest instalowana automatycznie wraz z instalacją systemu Comarch ERP Altum na stanowisku serwerowym.
Drzewo produktów dla stanowiska serwerowego
W przypadku stanowiska klienckiego, edytor procesów, usługi BPM czy narzędzie Problem Solver nie są zawarte w instalacji. Istnieje możliwość podłączenia systemu do zewnętrznej usługi skrzynki zadań.
Drzewo produktów dla stanowiska klienckiego
Po zainstalowaniu aplikacji, na pulpicie tworzone są skróty do uruchomienia edytora i konfiguratora procesów. Szczegółowy opis instalacji znajduje się w sekcji Comarch ERP Auto Update.
Uwaga
Dla 32-bitowych systemów operacyjnych, w głównym katalogu Comarch ERP Altum znajdują się odpowiednie wersje edytora BPM i konfiguratora BPM.
 

Podstawowa konfiguracja BPM

Przed rozpoczęciem pracy aplikacją Comarch ERP Altum BPM konieczne jest jej skonfigurowanie. Służy do tego konfigurator BPM. Aplikacja w intuicyjny sposób prowadzi użytkownika przez kolejne kroki konfiguracji. Domyślnie po zainstalowaniu komponentu Comarch ERP Altum – Centrala Serwer, skrót do aplikacji umieszczony jest na pulpicie. Alternatywnie aplikacja może być uruchomiona za pomocą przycisku w oknie logowania aplikacji Comarch ERP Altum.
Uruchamianie konfiguratora BPM w oknie logowania
W celu poprawnego wykonywania procesów konieczne jest wskazanie firmowej bazy danych, z którą współpracować będzie aplikacja oraz nazwy lub adresu IP serwera, na której ta baza się znajduje.
Okno wyboru bazy danych
Następnie dostęp do bazy musi zostać uwierzytelniony za pomocą operatora posiadającego odpowiednie uprawnienia. W tym oknie wybierane jest również centrum, w kontekście którego działa usługa BPM.
Okno konfiguracji danych dostępowych
Uwaga
Zalecane jest, aby konto określane dla usługi BPM należało do grupy operatorów B2_admin, a wskazane centrum znajdowało się jak najwyżej w strukturze praw. Taka konfiguracja zapewnia większą elastyczność realizacji procesów w wielu centrach lub firmach, a samo sterowanie uprawnieniami można modelować bezpośrednio w procesach.
Konfiguracja danych konta pocztowego nie jest wymagana do podstawowego działania procesów. Szczegółowy opis tej funkcjonalności znajduje się w artykule Konfiguracja poczty. W zakładce Zaawansowane konieczne jest wybranie serwera klucza oraz podanie numeru klucza w celu weryfikacji licencji przez system.
Konfiguracja licencji
Opis pozostałych parametrów znajduje się w artykule Ustawienia zaawansowane. Ostatnim krokiem konfiguracji jest uruchomienie usługi BPM za pomocą przycisku [Uruchom] w zakładce Usługi BPM. Aktualny stan usługi można odświeżyć za pomocą przycisku [Odśwież stan serwisów]. Usługi BPM są szczegółowo opisane w artykule Usługi BPM.
Okno uruchamiania usług BPM
 

Konfiguracja poczty

Procesy BPM umożliwiają wysyłanie wiadomości e-mail. W tym celu należy skonfigurować skrzynkę pocztową, z której mają być wysyłane wiadomości. Istnieją dwa sposoby konfiguracji skrzynki pocztowej:
  • Z poziomu konfiguratora BPM
  • Z poziom karty pracownika w systemie Comarch ERP Altum

Konfigurator BPM

Ustawienie odpowiednich parametrów w zakładce Poczta konfiguratora BPM:
Konfiguracja skrzynki pocztowej dla BPM
Należy uzupełnić parametry serwera pocztowego:
  • Serwer - nazwa serwera poczty
  • Port - po odznaczeniu opcji Używaj portu domyślnego, można określić port, przez który BPM komunikuje się ze skrzynką pocztową
  • Konto - adres konta pocztowego, z którego będą wysyłane wiadomości
  • Hasło - hasło logowania do skrzynki pocztowej
  • Używaj połączenia SSL do wysyłania poczty - pozwala na szyfrowanie wysyłanych wiadomości
Wskazówka
Parametry serwera pocztowego należy pozyskać od dostawcy usług.
Po wprowadzeniu wszystkich danych, użytkownik może wysłać wiadomość testową na wskazany w polu Odbiorca adres.

Karta pracownika

Konfiguracja skrzynki pocztowej na zakładce Konto email na karcie kontrahenta w systemie Comarch ERP Altum:
Konfiguracja konta pocztowego z poziomu karty pracownika
Jeśli użytkownik chce skorzystać z serwera pocztowego zdefiniowanego na karcie pracownika, podczas dodawania aktywności Wyślij e-mail, w zakładce Zaawansowane należy zaznaczyć parametr Lokalna konfiguracja SMTP. Jeśli parametr nie jest zaznaczony, system korzysta z ustawień zdefiniowanych w Konfiguratorze BPM.
Lokalna konfiguracja poczty w definicji aktywności Wyślij e-mail
 

Ustawienia zaawansowane

W zakładce Zaawansowane konfiguratora BPM istnieje możliwość ustawienia dodatkowych parametrów pracy z systemem. W tym artykule zostaną omówione wybrane z nich.
Ustawienia zaawansowane w konfiguratorze BPM
Pierwsze dwa parametry to porty służące do logowania do skrzynki zadań. Domyślnie są to porty 4443 i 4444.
Wskazówka
Jeśli zostały dobrane porty inne niż domyślne, warto je zapamiętać, ponieważ należy je podać podczas logowania do skrzynki zadań.
Wybór portu podczas logowania do skrzynki zadań
Parametr Ilość wątków przetwarzających procesy określa, w jakim stopniu procesor komputera będzie obciążony podczas wykonywania procesu. Im mniejsza wartość, tym proces BPM rezerwuje mniej zasobów procesora. Maksymalny czas trwania transakcji wyznacza czas, po którym proces BPM przerwie pracę pomimo braku zakończenia transakcji.
Przykład
Posiadając bazę danych zawierającą kilka miliardów artykułów użytkownik tworzy proces, który do każdego artykułu dodaje konkretny atrybut. Ze względu na dużą liczbę danych do przetworzenia i ograniczoną moc obliczeniową komputera, operacja ta może potrać dłużej niż 5 minut. Warto wtedy zmodyfikować parametr Maksymalny czas trwania transakcji ustawiając większą wartość. W innym przypadku, użytkownik tworzy niepoprawny proces, który na pewnym etapie zaczyna wykonywać nieskończoną pętlę. Dzięki parametrowi Maksymalny czas trwania transakcji, system nie spowoduje zawieszenia komputera, ponieważ przerwie wykonywanie procesu po określonym czasie.
Istnieje również możliwość ustawienia konkretnego portu dla usługi Service Broker, języka usługi serwera BPM oraz szyfrowania haseł. Parametr Kontynuowanie przerwanych instancji określa czy wykonywanie procesów, które zostały przerwane z losowych przyczyn (np. zanik napięcia w budynku powodujący wyłączenie komputera), ma być kontynuowane po ponownym uruchomieniu usługi. Zaznaczenie opcji Kontynuowanie wykonania przy błędzie śledzenia powoduje, że proces będzie wykonywał się pomimo błędów w śledzeniu. Przy czym, kolejne zapisy w Monitorze procesów związane z tą instancją procesu mogą nie zawierać pełnych danych śledzenia.  

Usługi BPM

Usługi BPM umożliwiają komunikację aplikacji Comarch ERP Altum BPM z systemem Comarch ERP Altum. Można je uruchomić poprzez rejestrację do serwisów systemu operacyjnego (przycisk [Uruchom]) lub jako program konsolowy.

Serwisy jako program konsolowy

W celu uruchomienia usług jako program konsolowy należy wybrać strzałkę znajdującej się z prawej strony przycisku [Uruchom], a następnie wybrać opcję Uruchom jako program konsolowy. Za pomocą tej funkcjonalności można podejrzeć logi serwera w czasie rzeczywistym.
Uruchamianie usług BPM jako program konsolowy
Uwaga
Zamknięcie okna konsoli powoduje zatrzymanie pracy danej usługi.

Rejestracja usług

W przypadku zmiany konta usług, konieczne jest wyrejestrowanie i ponowne zarejestrowanie usług. W celu wyrejestrowania usług należy wybrać strzałkę po prawej stronie przycisku [Odśwież stan serwerów] i wybrać Odrejestruj usługi. Na przyciskach służących do ich uruchamiania i zatrzymywania pojawi się komunikat "Usługa niezarejestrowana".
Okno konfiguratora w przypadku niezarejestrowania usług BPM
W celu zarejestrowania usług należy wybrać przycisk [Odśwież stan serwisów], a następnie wybrać [Tak] w oknie z poniższym komunikatem. Komunikat zostanie wyświetlony również podczas przejścia na zakładkę Usługi BPM jeśli usługi nie są zarejestrowane.
Komunikat o brakujących usługach w systemie Windows
Następnie należy podać dane użytkownika systemowego, na którym będą zarejestrowane usługi. Z listy rozwijalnej w polu Użytkownik można wybrać również opcję Lokalne konto systemowe. W tym przypadku usługa zostanie zarejestrowana na konto, z którego w danej chwili korzysta użytkownik.
Dane logowania potrzebne do zarejestrowania usług BPM

Logi serwera BPM

Serwer BPM zapisuje na bieżąco logi, które domyślnie można znaleźć w C:\ProgramData\Comarch ERP Altum\Logs\. Logi pozwalają prześledzić historycznie zdarzenia serwera BPM w celu weryfikacji jego działania, wykonywania procesów czy uruchamiania harmonogramów. W powyższym katalogu można znaleźć również logi konfiguratora BPM, edytora procesów i usługi skrzynki zadań.  

Uprawnienia

Uprawnienia do edytora procesów BPM

W systemie Comarch ERP Altum istnieje możliwość modyfikacji uprawnień do edytora procesów BPM. Uprawnienia dostępne są w menu Konfiguracja → Struktura firmy → Grupy operatorów → <grupa> → Obiekty.
Uprawnienia do edytora procesów BPM
W zależności od wybranych w tym oknie ustawień, użytkownik należący do danej grupy operatorów może wykonywać operacje w edytorze procesów BPM zgodnie z poniższą tabelą.
Operacje w edytorzeOdczytanieDodanieModyfikowanieUsunięcie
Wejście do edytoraX
Dodanie procesuX
Edycja istniejącego procesuX
Usunięcie procesuX
Zapis procesuX
Zapisz jako procesXX
Zmiana publikacjiX
Zmiana nazwyX
Symulowanie procesuX
Importowanie procesówXX
Eksport procesówXXX
Monitorowanie procesówXXX
Importowanie obiektów biznesowychX
Usuwanie obiektów biznesowychX
Edycja profilu śledzeniaX
Zmiana domyślnego profilu śledzeniaX
Usunięcie profiluX
Dodanie profilu śledzeniaX
Usuwanie danych śledzeniaX
Zatrzymywanie instancjiX
Automatyczne usuwanieX
Dodanie załącznikaX
Usunięcie załącznikaX
Zapis załącznika do plikuXX
Połączenie załącznika z procesemX
Odłączenie załącznika od procesuX
Podgląd załącznikaXX
Zmiana nazwy załącznikaX

Uprawnienia do uruchomiania poszczególnych procesów

Na formularzu grupy operatorów znajduje się zakładka Procesy, w której można przypisywać opublikowane w edytorze procesy do poszczególnych grup operatorów.
Przypisywanie opublikowanych procesów do danej grupy operatorów
Aby operator należący do danej grupy mógł uruchamiać proces globalny z poziomu skrzynki zadań, obiektu czy listy, należy zaznaczyć dany proces w oknie po lewej stronie, wybrać przycisk [Dołącz] i zapisać zmiany. Odbieranie uprawnień do procesu odbywa się w analogiczny sposób poprzez odłączenie procesu.
Przykład
Administrator zaimportował standardowy proces Automatyczne księgowanie dokumentów, a następnie go opublikował. Chcąc umożliwić uruchamianie procesu jedynie pracownikom z działu księgowości, może stworzyć grupę operatorów Księgowość, a następnie nadać uprawnienia do tego procesu tylko tej grupie.
 

Konfiguracja edytora procesów

W edytorze procesów BPM pod przyciskiem [System] istnieje możliwość konfiguracji wyglądu, języka oraz ustawień walidacji procesu.
Lista ustawień edytora procesów
Po rozwinięciu menu Style użytkownik może zmienić wygląd interfejsu aplikacji. Domyślnym stylem jest Azure.
Zmiana stylu interfejsu
Menu Języki pozwala na ustawienie wybranego języka aplikacji. Po zmianie jest możliwość pracowania z edytorem procesów w wybranej wersji językowej.
Zmiana języka
Uwaga
Dla środowiska Windows 7 i .NET Framework 4.5, po zmianie języka może nie być możliwości utworzenia czy edytowania żadnego procesu. Rozwiązaniem tego problemu jest instalacja odpowiednich paczek językowych: Microsoft .NET Framework 4.5 Language Pack.
W menu Automatyczna walidacja jest możliwość wyłączenia walidacji edytowanych procesów. Więcej informacji na temat Walidatora znajduje się w artykule Modyfikacja procesu.
Modyfikacja ustawień automatycznej walidacji
Opcja Przywróć układ domyślny umożliwia przywrócenie wcześniejszych ustawień po ponownym uruchomieniu aplikacji.  

Rozwiązywanie problemów

Wraz z instalacją Comarch ERP Altum BPM dostępna jest aplikacja Problem Solver. Może ona naprawić większość problemów z komunikacją pomiędzy bazą danych i BPM oraz z usługami BPM. Przed rozpoczęciem pracy z narzędziem Problem Solver należy upewnić się, że użytkownik logujący się do aplikacji posiada rolę administratora systemu (sysadmin) na serwerze SQL.
Uwaga
Na czas korzystania z narzędzia należy wyłączyć usługi BPM.
Uwaga
Uruchomienie narzędzia Problem Solver zalecane jest po odtworzeniu bazy danych z kopii zapasowej lub przeniesieniu bazy na inny serwer.
Aplikację można uruchomić z poziomu głównego katalogu Comarch ERP Altum lub za pomocą przycisku apteczki znajdującego się w oknie logowania do aplikacji Comarch ERP Altum BPM.
Uruchamianie narzędzia Problem Solver z poziomu okna logowania do BPM
Pierwsze dwa kroki pracy z narzędziem Problem Solver są analogiczne do konfiguratora BPM - należy zdefiniować bazę danych, serwer SQL oraz dane dostępowe konta administratora.
Wybór bazy danych i serwera
Wybór konta administratora i centrum
W zakładce Odzyskiwanie komunikacji, za pomocą przycisku [Napraw lokalną] można uruchomić skrypt na bazie danych, który odzyskuje komunikację pomiędzy usługami BPM a centralą Comarch ERP Altum. W tym oknie jest też możliwość usunięcia wiadomości blokujących działanie usługi Service Broker.
Uwaga
Użycie opcji Usuń wiadomości jest zalecane tylko wtedy, kiedy na bazie istnieją blokujące wiadomości, ponieważ powoduje ona również usunięcie uruchomionych instancji procesów.
Odzyskiwanie komunikacji
Wskazówka
Podczas uruchamiania serwera BPM, automatycznie następuje wykonanie skryptów odzyskujących komunikację. Jeśli nie istnieją inne błędy w systemie, nie ma wtedy konieczności uruchamiania narzędzia Problem Solver.
Opcja Analiza stanu systemu wykrywa znane błędy w systemie, które można automatycznie naprawić.
Analiza stanu systemu
 

Edytor procesów

Uruchomienie edytora

Edytor BPM jest aplikacją, która pozwala na zarządzanie procesami BPM, a także definiowanie ich struktury i działania. Po uruchomieniu aplikacji Comarch ERP Altum BPM w pierwszej kolejności otwiera się okno logowania.
Okno logowania do edytora BPM
W oknie logowania należy podać nazwę bazy danych oraz nazwę lub adres serwera, na którym ta baza się znajduje. Należy również podać dane użytkownika. Analogicznie jak w systemie Comarch ERP Altum, można skorzystać tutaj również z funkcji logowania zintegrowanego. W dolnej części okna można wybrać język, w którym ma zostać uruchomiona aplikacja. Z tego poziomu można również uruchomić narzędzie do rozwiązywania problemów z usługami BPM oraz konfigurator BPM.
Wskazówka
Język aplikacji można zmienić podczas pracy z edytorem, co zostało opisane w artykule Konfiguracja edytora procesów.
W przypadku, gdy dla operatora nie została skonfigurowana licencja wyświetlone zostanie okno, w którym należy podać serwer klucza licencyjnego oraz jego numer.
Wybór serwera licencji
Po poprawnym wypełnieniu powyższych danych oraz wybraniu centrum struktury firmy, aplikacja uruchomi się w trybie pełnoekranowym.
Interfejs edytora BPM
 

Import/eksport procesów

W systemie Comarch ERP Altum BPM istnieje możliwość przenoszenia procesów BPM pomiędzy bazami danych lub wczytywania do systemu procesów standardowych. Wykorzystuje się do tego mechanizm importu i eksportu procesów.
Uwaga
Po migracji systemu Comarch ERP Altum do wyższej wersji należy ponownie zaimportować wszystkie procesy standardowe w celu ich aktualizacji.

Import

W celu zaimportowania procesu do biblioteki procesów, z grupy przycisków Biblioteka procesów należy wybrać przycisk [Importuj].
Import procesu
Podczas pierwszego importowania procesów, czyli kiedy biblioteka procesów jest pusta, system zapyta użytkownika czy wczytać procesy standardowe.
Komunikat z pytaniem czy wczytać procesy standardowe
Po wybraniu opcji Tak zostanie wczytana lista wszystkich procesów dostępnych w standardowej instalacji systemu.
Lista wczytanych procesów standardowych
W przypadku wybrania opcji Nie zostanie otwarta pusta lista. W celu dodania procesu do listy należy użyć przycisku Wczytaj, a następnie wybrać plik z rozszerzeniem .wdf. Na tym etapie proces poddawany jest wstępnej walidacji. Poprawnie wczytany proces zostanie oznaczony zielonym symbolem w kolumnie Stan. Z kolei niepoprawnie wczytany proces oznaczany jest symbolem ostrzeżenia lub błędu, przy którym można też sprawdzić przyczynę zaistniałego problemu.
Uwaga
Istnieje możliwość zaimportowania procesu oznaczonego ostrzeżeniem, natomiast procesu  wczytanego z błędem nie można importować do biblioteki.
Przykładowy komunikat ostrzeżenia podczas wczytywania procesu
Wskazówka
Pliki procesów standardowych znajdują się w głównym katalogu instalacyjnym aplikacji Comarch ERP Altum w folderze BPMProcesses.
Z poziomu tej listy istnieje możliwość podglądu szczegółów importowanego procesu. W tym celu należy zaznaczyć dany proces na liście i wybrać przycisk [Rozwiń/zwiń].
Szczegóły importowanego procesu
Aby zakończyć import procesów do biblioteki należy wybrać przycisk [Importuj]. System poinformuje użytkownika o poprawnym zakończeniu operacji.
Komunikat zakończenia importu

Eksport

W celu wyeksportowania procesu należy zaznaczyć dany proces, a następnie wybrać przycisk [Eksportuj] z grupy przycisków Biblioteka procesów. Wyświetlone zostanie okno, w którym należy podać nazwę pliku oraz ścieżkę zapisu eksportowanego pliku.
Eksport procesu
 

Ustawienia wykonywania procesu

Z poziomu edytora BPM można ustawić parametry procesu wpływające na jego widoczność w systemie, priorytet czy sposób śledzenia jego realizacji. Parametry te można zmienić z poziomu menu głównego lub po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na wybrany proces.
Menu procesu dostępne pod prawym przyciskiem myszy

Publikacja procesu

W celu użycia procesu w systemie konieczne jest jego opublikowanie za pomocą przycisku [Zmień publikację]. Informacja o tym, czy proces został opublikowany znajduje się na liście procesów w kolumnie Opublikowany?.
Informacja o publikacji procesu

Priorytet wykonania procesu

Z poziomu listy procesów można określić priorytet realizacji procesu za pomocą przycisku  [Zmień priorytet]. Domyślnie wszystkie procesy globalne mają ustawiony priorytet normalny. W tym przypadku kolejność przetwarzania zaplanowanych procesów wykonywana jest w trybie FIFO. Oznacza to, że procesy wykonywane są zgodnie z kolejnością uruchomienia i dodania do kolejki. Nadanie wyższych priorytetów procesom, które mają większą wagę biznesową w działalności operacyjnej, pozwoli na wykonanie ich w pierwszej kolejności.
Wybór priorytetu procesu
Uwaga
Ustawienie wysokiego priorytetu dla rozbudowanych i czasochłonnych procesów może skutkować tym, że procesy o niższym priorytecie nie będą wykonywane, ze względu na ciągłe pozycjonowanie ich na końcu kolejki. Zmiana priorytetu dla definicji procesu nie wpływa na czas realizacji już zakolejkowanych (uruchomionych) procesów. Nie ma możliwości przyspieszenia lub odroczenia zakolejkowanego procesu.

Profile śledzenia

Z poziomu listy procesów można zmienić profil śledzenia określający szczegółowość informacji diagnostycznych zapisywanych w bazie danych podczas wykonywania procesu. Informacje te są wykorzystywane podczas pracy z monitorem procesów. Standardowo w systemie dostępne są 4 profile.
Wybór profilu śledzenia
Wskazówka
Zalecane jest, aby profil pełnego i szczegółowego śledzenia używać tylko w uzasadnionych przypadkach, np. podczas implementacji nowo tworzonego procesu lub weryfikacji procesu generującego błędy. Im większa szczegółowość profilu śledzenia, tym więcej danych gromadzonych jest w bazie danych, skutkiem tego proces wykonuje się wolniej.
Z poziomu okna dodawania/edycji procesu, istnieje możliwość otworzenia listy profili śledzenia. W tym celu należy wybrać przycisk [Profile] dostępny w menu głównym. Szczegółowy opis dodawania i edycji procesów znajduje się w artykule Modyfikacja procesu.
Wybór profili z poziomu dodawania/edycji procesu
Lista profili śledzenia
Z poziomu listy profili śledzenia, oprócz wyboru profili, można je dodawać, edytować lub usuwać. Można także ustawić dany profil jako domyślny.
Uwaga
Nie ma możliwości modyfikowania i usuwania standardowych profili śledzenia.
Użytkownik ma możliwość zdefiniowania własnych profili śledzenia wybierając rodzaj informacji, które będą podlegać analizie.
Okno dodawania przykładowego profilu śledzenia
 

Załączniki

W systemie Comarch ERP Altum BPM istnieje możliwość przypisywania załączników do procesów, np. w celu wysłania ich za pomocą wiadomości e-mail. Załącznikiem może być przykładowo obraz lub arkusz kalkulacyjny. Istnieją dwa sposoby dodawania załączników: z poziomu listy globalnej i lokalnej.

Lista globalna

Z poziomu okna biblioteki procesów można otworzyć globalną listę załączników wybierając przycisk [Załączniki] z grupy przycisków Administracja. Służy ona do zarządzania załącznikami w obrębie wszystkich procesów w bibliotece. Użytkownik może dodawać pliki i dołączać je do poszczególnych procesów. W przypadku kiedy załącznikiem jest obraz, można go zobaczyć w sekcji Podgląd pliku.
Globalna lista załączników
W celu dodania załącznika do procesu, należy:
  • Wczytać załącznik do listy za pomocą przycisku [Dodaj]
  • Zaznaczyć załącznik w sekcji Lista plików
  • Zaznaczyć proces w sekcji Procesy niepowiązane z załącznikiem
  • Wybrać przycisk [Podłącz plik]

Lista lokalna

Lista lokalna otwierana jest z poziomu okna edycji procesu. Zawiera ona załączniki używane w bieżącym procesie BPM. Lista lokalna różni się od globalnej tym, że dotyczy tylko jednego, aktualnie edytowanego procesu, w związku z tym w oknie nie ma sekcji dotyczących wyboru procesu. Zamiast nich znajduje się sekcja z listą wcześniej dodanych załączników. Powiązanie załącznika z procesem ma miejsce po wybraniu przycisku [Dołącz plik] w menu.
Lokalna lista załączników
 

Monitorowanie procesów

Monitorowanie procesów umożliwia analizę przebiegu procesu oraz identyfikację pojawiających się błędów podczas jego realizacji. Aby uruchomić monitor procesów, z okna biblioteki procesów należy wybrać przycisk [Monitorowanie procesów].
Uruchamianie monitora procesów
Okno monitora procesów podzielone jest na 3 sekcje:
  • Lista instancji (1) - znajdują się tutaj wszystkie uruchomione instancje procesów. Każda z nich może znajdować się w jednym z 4 stanów:
    • Uruchomione - proces jest wykonywany
    • Oczekiwanie na odpowiedź - proces został planowo wstrzymany lub oczekuje na decyzję użytkownika. Więcej informacji o decyzjach znajduje się w artykule Skrzynka zadań.
      Uwaga
      W przypadku wystąpienia błędu w procesie z decyzją, wszystkie wcześniej podjęte decyzje trafiają do folderu Z błędami oznaczone jako nieprzeczytane.
    • Błąd - podczas wykonywania procesu wystąpiły błędy. Aby wyświetlić szczegółowe informacje na temat błędów, konieczne jest ustawienie profilu śledzenia na szczegółowy lub pełny.
    • Zakończone - proces wykonał się poprawnie
  • Przebieg procesu (2) - widoczny po dwukrotnym kliknięciu na daną instancję lub wybraniu przycisku [Pokaż stan wykonania]. Pozwala na podgląd realizacji procesu. Dla profilu pełnego lub szczegółowego aktywności oznaczane są kolorem w zależności od stanu wykonania, przy czym aktywności nadrzędne przyjmują stan aktywności podrzędnych. Na przykład, jeśli jedna z aktywności podrzędnych zostanie wykonana z błędem, to ta aktywność oraz aktywność nadrzędna zostaną oznaczone na czerwono.
  • Szczegóły wykonania (3) - w zależności od wybranego profilu śledzenia, znajdują się tutaj informacje na temat poszczególnych aktywności oraz samej instancji. Powyżej listy szczegółów znajdują się ogólne informacje na temat wykonania procesu, takie jak: czas wykonania, operator czy profil śledzenia. W dolnej części znajdują się zakładki Właściwości i Struktura. W pierwszej z nich można podejrzeć ustawienia parametrów każdej aktywności, druga prezentuje budowę procesu w postaci drzewa.
Okno monitora procesów
Wskazówka
Wyjątki obsłużone za pomocą aktywności TryCatch nie są widoczne jako błędy instancji. Należy zwrócić na to uwagę w przypadku, kiedy proces nie wywołuje pożądanego efektu, a widnieje w monitorze jako zakończony poprawnie.
Uwaga
Jeśli w momencie awarii lub rozmyślnego wyłączenia usługi BPM są uruchomione instancje procesów, pozostaną one w stanie uruchomionym. Po ponownym włączeniu usługi instancja procesu zostanie automatycznie wznowiona, jeżeli w konfiguracji BPM zaznaczono parametr Kontynuowanie przerwanych instancji.
Z poziomu okna Monitorowanie procesów dostępna jest funkcja usuwająca archiwalne zapisy śledzenia procesów. Po wybraniu przycisku [Auto usuwanie] wyświetlone zostanie okno, w którym można określić okres oraz typ usuwanych danych.
Auto usuwanie rekordów śledzenia
Istnieje możliwość ręcznego usuwania instancji śledzenia za pomocą przycisku [Usuń]. W przypadku instancji widniejących jako uruchomione, rekordy są możliwe do usunięcia po określonym czasie, zdefiniowanym w konfiguracji (domyślnie 24h).

Dokumentacja

System umożliwia wygenerowanie dokumentacji do dowolnego procesu w edytorze BPM na podstawie jego opisu, parametrów, referencji i harmonogramów. Zawiera ona także ilustrację procesu w postaci grafiki przedstawiającej ogólny zarys drzewa aktywności. W celu wygenerowania dokumentacji, z poziomu biblioteki procesów należy zaznaczyć jeden lub więcej procesów i wybrać przycisk [Generuj] z grupy przycisków Dokumentacja.
Generowanie dokumentacji procesów
Po uruchomieniu generowania otworzy się okno z ustawieniami, gdzie możemy do dokumentacji dodać logo firmy. Po prawej stronie widoczna jest ilustracja zaznaczonego procesu. W przypadku gdy zaznaczony został więcej niż jeden, proces ilustracja przedstawia pierwszy z wybranych procesów.
Okno ustawień dokumentacji
Po wybraniu przycisku [Generuj] i podaniu ścieżki, gdzie dokumentacja ma być zapisana, zostanie wygenerowany plik html zawierający opis lub opisy wybranych procesów.
Przykładowy wygląd dokumentacji
Dla procesów standardowych dokumentacja jest dostępna po wciśnięciu przycisku [Pokaż]. Opis poszczególnych procesów standardowych znaleźć można również w artykule Procesy standardowe.  

Dodawanie nowego procesu

W celu dodania nowego procesu należy wybrać przycisk [Dodaj] z poziomu okna biblioteki procesów. Zostanie uruchomiony konfigurator nowego procesu. W pierwszym etapie należy wybrać rodzaj aktywności startowej (schemat blokowy lub sekwencja) oraz typ procesu (lokalny lub globalny). Pole nazwy nie jest wymagane na tym etapie, można je uzupełnić przy pierwszym zapisie procesu.
Typ procesu
W następnym kroku można wybrać dowolną liczbę zdarzeń startowych. Określają one w jakim momencie proces ma zostać automatycznie uruchomiony. Przykładem takiego zdarzenia może być Po zapisie artykułu. Dla każdego typu procesu są dostępne inne zdarzenia startowe. Ponadto, dla procesów lokalnych wymagany jest wybór co najmniej jednego zdarzenia.
Zdarzenia startowe
W ostatnim kroku można zmienić sposób wykonywania procesu. Dostępne są dwa parametry: Profil śledzenia oraz Priorytet, szczegółowo opisane w artykule Ustawienia wykonywania procesu.
Uwaga
Dla procesów lokalnych nie ma możliwości określenia priorytetu procesu.
Szczegóły wykonywania
Po wykonaniu wszystkich kroków zostanie otworzone okno nowego procesu.  

Modyfikacja procesu

Po utworzeniu nowego procesu lub otwarciu istniejącego procesu do edycji, wyświetlone zostaje okno umożliwiające jego modyfikację. Na zakładce Edytor procesów można budować schemat blokowy procesu dodając odpowiednie aktywności za pomocą metody drag and drop.
Okno edycji procesu
Po prawej stronie okna znajduje się lista aktywności. Użytkownik ma do wyboru aktywności standardowe i biznesowe. Aktywności standardowe zostały szczegółowo opisane w kategorii Wybrane aktywności standardowe.

Zmienne i importy

Poniżej obszaru roboczego (zakładka Edytor procesów) znajdują się przyciski [Zmienne] i [Importy]. Z tego poziomu można zarządzać zmiennymi użytymi w procesie, tworzyć nowe i usuwać istniejące. Istnieje też możliwość wyboru typu zmiennej, zakresu jej widoczności oraz określenia wartości domyślnej.
Zmienne w procesie
Przykład
Proces składa się z aktywności Flowchart, wewnątrz której znajdują się dwie sekwencje SEQ1 i SEQ2. Zmienna zdefiniowana dla zakresu sekwencji SEQ1 nie będzie widoczna dla sekwencji SEQ2 oraz dla schematu blokowego Flowchart. Zmienna zdefiniowana dla zakresu Flowchart będzie widoczna dla wszystkich elementów procesu, ponieważ zmienne są widoczne dla danej aktywności oraz elementów podrzędnych.
Przykład zasięgu zmiennych w procesie
W zakładce Importy znajdują się zaimportowane przestrzenie nazw. Lista zawiera standardowe referencje oraz te zaimportowane przez użytkownika. Dodawanie nowych przestrzeni nazw zostało opisane w artykule Referencje.
Importy w procesie

Błędy aktywności

Poniżej znajduje się sekcja Błędy aktywności. Są to komunikaty o błędnie skonfigurowanych aktywnościach. Komunikat zawiera informacje o miejscu i przyczynie błędu. Jeżeli błąd dotyczy aktywności, po kliknięciu na wiadomość użytkownik zostanie przeniesiony do tej aktywności. Wiadomości są generowane na podstawie błędów identyfikowanych przez walidator, który weryfikuje poprawność użytych aktywności.
Błędy aktywności
Uwaga
Zapisanie procesu nie jest możliwe, jeżeli istnieją błędy aktywności.

Struktura, właściwości i obiekty biznesowe

Sekcja po prawej stronie przedstawia dodatkowe informacje na temat procesu. W zakładce Struktura procesu znajdują się wszystkie aktywności użyte w procesie ułożone w strukturę drzewa.
Struktura procesu
W zakładce Właściwości istnieje możliwość modyfikacji parametrów wybranej aktywności. Lista właściwości działa kontekstowo, to znaczy wyświetlana jest w zależności od zaznaczonej aktywności w obszarze roboczym.
Lista właściwości aktywności
Zakładka Obiekty biznesowe przedstawia widok zaawansowany struktury procesu. Zawiera wszystkie metody i zdarzenia, które są dostępne w procesie.
Lista obiektów biznesowych
 

Praca z procesem

Symulator procesów

Edytor procesu umożliwia weryfikację działania procesu za pomocą wbudowanego symulatora. Działanie procesu można sprawdzać dla różnej konfiguracji procesu bez konieczności publikacji lub uruchamiania usługi BPM.
Uwaga
Symulator działa na bazie firmowej, do której zalogowany jest edytor BPM. Wszelkie zmiany, jakie wprowadzi proces uruchomiony w symulatorze, zostaną zapisane w bazie.
Aby przejść do okna symulatora procesu należy z poziomu okna modyfikacji procesu wybrać przycisk [Uruchom].
Uruchamianie symulatora procesów
W oknie symulatora widoczny jest podgląd analizowanego procesu
Okno symulatora procesów
Symulacja zostanie uruchomiona po wybraniu przycisku [Start] oraz określeniu profilu śledzenia.
Uwaga
Przy korzystaniu z symulatora ważne jest określenie w procesie domyślnych wartości parametrów startowych, ponieważ nie ma możliwości wprowadzenia ich do procesu w analogiczny sposób, jak ma to miejsce podczas uruchamiania procesu z poziomu skrzynki zadań.
Przyciski [Dalej], [Wejdź] oraz [Przejdź] są aktywne po wybraniu przez użytkownika własnych punktów zatrzymań, tzw. Breakpoint'ów. Punkt zatrzymania można ustawić klikając na daną aktywność i wybierając przycisk [Breakpoint]. Obok wybranej aktywności pojawi się czerwona kropka. Teraz podczas przetwarzania, proces zatrzyma pracę w momencie dojścia do tego punktu. Do wznowienia działania procesu konieczna jest akcja użytkownika.
Aktywność z dodanym punktem zatrzymania
Podczas symulacji aktywności przyjmują obramowania w różnych kolorach:
  • Żółty - aktywność jest właśnie wykonywana
  • Zielony - aktywność została wykonana pomyślnie
  • Czerwony - wystąpił błąd podczas wykonywania aktywności
Śledzenie wykonywania oraz widok właściwości są analogiczny do monitora procesów.  

Parametry

Parametr to zmienna wchodząca w skład procesu. W celu otworzenia listy parametrów danego procesu należy wybrać przycisk [Parametry] z grupy przycisków Model.
Otwieranie listy parametrów
Otwierana jest lista zawierająca wszystkie zdefiniowane w ramach procesu parametry użytkownika, jak również domyślne parametry systemowe.
Lista parametrów procesu
Każdy proces posiada trzy domyślne parametry:
  • WorkflowInitiatior - inicjator procesu
    • UserName - nazwa operatora, który ręcznie uruchomił proces lub nazwa operatora dla usługi BPM w przypadku automatycznego uruchomienia procesu
    • WorkflowUserId - ID operatora
  • Context - kontekst w jakim proces jest wykonywany
    • Instance - informacje na temat instancji procesu, jego definicji oraz typu
    • Session - informacje na temat sesji procesu, centrum oraz firmy, dla której uruchomiono proces. Parametr ten można wykorzystać np. po pobrania obecnego centrum po ID
    • StartMode - informacje o tym, w jaki sposób proces został uruchomiony
  • WorkflowCreationTime - czas uruchomienia procesu
W celu dodania parametru należy wybrać przycisk [Dodaj]. Należy wybrać typ zmiennej oraz identyfikator tekstowy parametru (kolumna Parametr).
Wskazówka
Typ zmiennej można wybrać z listy rozwijanej, gdzie jest możliwość wyboru typów dostępnych w całym systemie. Ostatnio używane typy zmiennych widoczne są na liście przy kolejnym wyborze.
Dodatkowo można ustawić następujące opcje:
  • Nazwa - prezentowana dla użytkownika podczas ręcznego uruchamiania procesu
  • Opis
  • Wartość domyślna - wartość jaką przyjmie parametr, jeśli nie zostanie ona podana przez użytkownika podczas uruchamiania procesu
  • Startowy - zaznaczenie tej opcji powoduje, że parametr może być przekazany z zewnątrz podczas uruchomienia procesu. Jeśli opcja będzie odznaczona, automatycznie odznaczona zostanie także opcja Pytaj o wartość.
  • Pytaj o wartość - zaznaczenie tej opcji spowoduje, że parametr prezentowany jest na liście podczas ręcznego uruchamiania procesu w systemie Comarch ERP Altum i będzie można ustawić lub zmienić jego wartość. Jeśli użytkownik nie wybierze tej opcji, a opcja Startowy jest zaznaczona to należy wprowadzić wartość domyślną.
Przykład
W celu przekazania pliku do procesu zostaje dodany nowy parametr o nazwie File i typie FileDataType. Pola Startowy i Pytaj o wartość pozostają zaznaczone.
Przykład parametru typu plik
Podczas uruchomienia procesu dla parametru File będzie możliwość wskazania pliku, który ma zostać przekazany do procesu. Do parametru zostanie wpisana ścieżka do wskazanego pliku.
 

Zdarzenia startowe

Zdarzenia startowe umożliwiają automatyczne uruchamianie procesu przed lub po wykonaniu konkretnej operacji w systemie Comarch ERP Altum.
Przykład
Można zdefiniować proces automatycznie uzupełniający atrybuty na artykule po jego zapisie.
Zdarzenia startowe różnią się w zależności od typu procesu (lokalny lub globalny). Można je wybrać podczas dodawania nowego procesu lub podczas jego edycji wybierając przycisk [Zdarzenia startowe] w grupie przycisków Model.
Uruchomienie okna wyboru zdarzeń startowych
Otwarta zostaje lista zdarzeń startowych pogrupowana według nazw obiektów dostępnych w systemie.
Okno wybory zdarzeń startowych
Po lewej stronie okna można zaznaczyć zdarzenia startowe, które będą wyzwalać proces. Wraz ze zdarzeniem, do procesu mogą być przesyłane parametry. Można je wybrać z listy rozwijanej danego zdarzenia startowego. Wartości te można połączyć z parametrami procesu za pomocą odwzorowania. Sekcja odwzorowań znajduje się po prawej stronie sekcji dotyczącej szczegółów zdarzenia startowego.
Wybór parametru zdarzenia
Wskazówka
Jednym z najczęściej spotykanych argumentów zdarzeń startowych jest DocumentEventParams. Jest on dostępny dla wszystkich zdarzeń, które dotyczą dokumentów. Zawiera następujące informacje:
  • CurrentStateType - obecny stan dokumentu
  • DocumentId - identyfikator dokumentu
  • DocumentTypeNamespace - parametr identyfikujący typ dokumentu
  • PreviousStateType - poprzedni stan dokumentu
Parametr ten jest generowany tylko dla zdarzeń procesów globalnych.
Uwaga
Procesy Kopiuj atrybut z kontrahenta na nagłówek dokumentu RLS oraz Wyświetl informację o kontrahencie zgłaszającym reklamację RLS korzystają z tego samego zdarzenia startowego. Należy zadbać o to, aby ostatnia modyfikacja została zrealizowana dla drugiego procesu. W przeciwnym wypadku dane zwracane przez oba procesy mogą być nieprawidłowe.
 

Harmonogramy

Oprócz ręcznego i automatycznego wyzwalania procesów na zdarzeniu, system umożliwia uruchamianie procesów według zdefiniowanych harmonogramów.
Uwaga
Harmonogramy dostępne są tylko dla procesów globalnych.
Aby dodać harmonogram do procesu należy wybrać przycisk [Harmonogramy] z grupy przycisków Model.
Uruchamianie okna harmonogramów procesu
W przypadku, kiedy nie ma zdefiniowanych harmonogramów dla procesu, system zapyta, czy użytkownik chce stworzyć nowy harmonogram. Po wybraniu opcji Tak wyświetlone zostanie okno definicji harmonogramu z listą harmonogramów, na której możliwe jest dodawanie nowych i usuwanie istniejących harmonogramów za pomocą przycisków [Dodaj] i [Usuń]. Po lewej stronie ekranu wyświetlane są szczegóły aktualnie zaznaczonego na liście harmonogramu.
Okno definicji harmonogramów
Harmonogram można zdefiniować jako dzienny, tygodniowy, miesięczny lub roczny.
Przykład
Aby proces BPM uruchamiał się automatycznie w każdą ostatnią sobotę miesiąca należy:
  • Zaznaczyć typ harmonogramu Miesięczny
  • Zaznaczyć opcję W następującym dniu
  • Wybrać dzień - z list rozwijanych wybrać opcje ostatni(a) i Sobota
  • Określić interwał obowiązywania harmonogramu - w tym przypadku należy wybrać opcję co 1 mies., ponieważ proces ma być uruchamiany każdego miesiąca.
Przykład harmonogramu
Uwaga
W przypadku gdy serwer BPM jest wyłączony, procesy nie są wykonywane, ale są kolejkowane. Oznacza to, że zostaną wykonane po uruchomieniu serwera. W przypadku procesów z harmonogramem, przy wyłączonym serwerze w kolejce może znajdować się  tylko  jedna instancja tego procesu. Kolejne uruchomienia procesu nie są kolejkowane.
 

Referencje

Referencje są odnośnikami do bibliotek .dll rozszerzających standardowe działanie systemu, np. poprzez dodawanie autorskich aktywności. Aby użyć danej referencji w procesie należy dodać ją do systemu. W tym celu, z poziomu biblioteki procesów należy wybrać [Importuj] z grupy przycisków Referencje, a następnie wybrać odpowiednie pliki z dysku. Istnieje też możliwość eksportu referencji.
Wskazówka
Do poprawnego działania dodanych rozszerzeń konieczne może być ponowne uruchomienie systemu Comarch ERP Altum BPM.
Dodawanie referencji do systemu
Po zaczytaniu referencji do systemu można dodawać je do poszczególnych procesów. W oknie edycji procesu należy wybrać przycisk [Referencje] z grupy przycisków Model.
Uruchomienie okna dodawanie referencji do procesu
Na liście referencji domyślnie wybrane są referencje standardowe, których nie można usunąć. Dodatkowo, użytkownik ma możliwość skorzystania ze standardowych bibliotek do integracji systemu Comarch ERP Altum BPM z Comarch Business Intelligence, Microsoft Office czy Comarch POS.
Lista referencji
Własne, dedykowane referencje po dodaniu do sytemu są automatycznie prezentowane na liście referencji dostępnej z poziomu definicji procesu. Po wybraniu referencji i wybraniu przycisku [Zastosuj], użytkownik może korzystać ze stworzonego rozszerzenia.
Uwaga
Po zaimportowaniu nowej wersji procesu, odnoszącej się do nowszych bibliotek własnych, należy uruchomić ponownie usługę serwera BPM, aby pobrać nowe definicje rozszerzeń.
 

Kontekst Altum

Funkcjonalność kontekstów pozwala na przypisanie procesu globalnego do obiektu Comarch ERP Altum, z poziomu którego proces będzie uruchamiany. Kontekstem może być lista lub szczegóły obiektu, np. faktury. Aby zdefiniować kontekst należy wybrać przycisk [Kontekst Altum] z grupy przycisków Model.
Uruchamianie okna definicji kontekstu
Otwarte zostaje okno, w którym użytkownik może przypisać wartości pobrane z danego kontekstu do konkretnych parametrów procesu.
Okno definiowania kontekstu
W sekcji parametry startowe znajduje się lista wszystkich parametrów użytkownika oznaczonych jako Startowy. Poniżej znajdują się listy dostępnych obiektów systemu Comarch ERP Altum wraz z informacją o typie danego parametru. Przypisanie obiektu do parametru powoduje, że proces jest widoczny dla danego obiektu, a wartość parametru przy uruchomieniu kontekstowym jest automatycznie uzupełniana wartością właściwości obiektu.
Przykład
Proces wykonuje pewne operacje na dokumencie faktury zakupu (FZ). Przy uruchomieniu procesu z poziomu skrzynki zadań jako parametry procesu należy podać ID dokumentu oraz datę operacji. Można więc zdefiniować kontekst w taki sposób, aby istniała możliwość uruchomienia procesu z poziomu listy FZ, a ID dokumentu oraz data były wypełniane na podstawie zaznaczonego elementu. W tym celu, w oknie definicji kontekstu, należy powiązać parametry procesu z listą faktur zakupu (wybrać obiekt po lewej stronie i wybrać [Powiąż]). Opcję Pobierz wartość należy pozostawić zaznaczoną.
Przykład kontekstu - powiązanie ID
Przykład kontekstu - powiązanie daty
Po zastosowaniu zmian, zapisaniu procesu, publikacji i nadaniu odpowiednich uprawnień, proces będzie dostępny do uruchomienia z poziomu listy faktur zakupu w systemie Comarch ERP Altum.
Uruchamianie procesu z kontekstu
 

Wybrane aktywności standardowe

Skrzynka zadań

W zakładce Skrzynka zadań dostępne są 3 aktywności.
Kategoria aktywności Skrzynka zadań

Stwórz hiperłącze

Za pomocą tej aktywności istnieje możliwość stworzenia linku do obiektu biznesowego, który można potem wykorzystać np. podczas wysyłania informacji do użytkownika. Z poziomu skrzynki zadań, za pomocą tego odnośnika można otworzyć formularz obiektu.
Aktywność Stwórz hiperłącze

Wyślij decyzję

Ta aktywność wstrzymuje działanie procesu i wysyła do operatora i/lub grupy operatorów wiadomość o konieczności podjęcia decyzji. Działanie procesu będzie kontynuowane po wybraniu przez użytkownika jednej z opcji w skrzynce zadań.
Aktywność Wyślij decyzję
Przykładowa decyzja widoczna w skrzynce zadań

Wyślij informację

Aktywność pozwala wysłać informację do skrzynki zadań konkretnego operatora, operatorów lub grup operatorów. W przeciwieństwie do aktywności Wyślij decyzję, akcja nie powoduje wstrzymania procesu i nie wymaga podjęcia działań przez operatora.
Aktywność Wyślij informację
Po wybraniu przycisku [...] otworzy się okno umożliwiające edytowanie treści wiadomości, adresatów, tytułu. W tym oknie można również dodać załączniki do wysyłanej informacji.
Edycja informacji
Po wybraniu przycisku [...] znajdującego się obok opisu informacji pojawia się okno edycji treści wiadomości. Edytor HTML pozwala na wykonywanie podstawowych zmian wizualnych tekstu, takich jak: wybór kroju, rozmiaru i koloru czcionki, pogrubienie, podkreślenie, ustawienie kursywy tekstu, tworzenie wypunktowanych list oraz tabel, wstawianie hiperłączy oraz obrazów. Umożliwia również przełączenie się na widok kodu źródłowego (HTML) w celu ręcznej edycji (przycisk oznaczony czerwoną ramką na rysunku poniżej), w przypadku gdy podstawowe funkcje edytora będą niewystarczające.
Edycja treści informacji
Po przejściu na tryb ręcznej edycji kodu HTML możliwe jest dowolne użycie znaczników zgodnych ze standardem HTML, CSS obsługiwanym przez przeglądarkę Internet Explorer. Arkusze stylów powinny być definiowane bezpośrednio w kodzie lub opcjonalnie mogą być importowane z zewnętrznych źródeł WWW. Po prawej stronie znajdują się przyciski służące do dodawania zmiennych i hiperłączy do obiektów biznesowych. Po wybraniu zmiennej lub hiperłącza treść zostanie dodana automatycznie w odpowiednich klamrach.
Wskazówka
Istnieje możliwość zawierania wyrażeń .NET w treści wiadomości. Przykład użycia instrukcji if: @{if(SalesInvoice.IsNullOrDBNull,"Nie udało się wygenerować faktury sprzedaży","Wygenerowana została faktura sprzedaży "+SalesInvoice.Numerator.Text)} Do tworzenia wiadomości można też używać skryptów JavaScript. Podstawowe informacje dotyczące pisania wyrażeń za pomocą składni Visual Basic .NET zostały zawarte w artykule Podstawowe elementy składni Visual Basic .NET.
 

E-mail

W kategorii E-mail znajdują się 3 aktywności.
Aktywności w kategorii E-mail

Stwórz listę załączników

Aktywność pozwala na zainicjowanie listy załączników. Do listy można dodać załączniki, a następnie wysłać ją za pomocą wiadomości e-mail.
Aktywność Stwórz listę załączników

Stwórz załącznik

Pozwala stworzyć nowy załącznik, który po dodaniu do listy załączników może być wysyłany w wiadomości e-mail. Aby stworzyć załącznik należy podać nazwę, dane załącznika oraz wcześniej stworzoną listę, do której załącznik zostanie dodany.
Aktywność Stwórz załącznik

Wyślij e-mail

Za pomocą tej aktywności można wysłać wiadomości e-mail na podane adresy. Treść wiadomości można edytować za pomocą edytora HTML, analogicznie jak w przypadku informacji i decyzji. Polem obowiązkowym do wypełnienia jest pole tekstowe Do. W zakładce Zaawansowane istnieje możliwość dodania załączników, ustawienia języka i nadawcy oraz użycie lokalnej konfiguracji SMTP.
Aktywność Wyślij e-mail
Zaawansowane ustawienia wiadomości e-mail

Aktywności SQL

Kategoria Aktywności SQL zawiera aktywności wykonujące operacje bezpośrednio na bazie danych.
Kategoria Aktywności SQL

Stwórz adapter wiersza

Aktywność służy do tworzenia obiektu SqlRecordAdapter z obiektu IDataReader, co pozwala na łatwiejsze analizowanie wyników zapytania SQL.
Aktywność Stwórz adapter wiersza

Wykonaj poza transakcją

Użycie tej aktywności powoduje, że wszystkie operacje wewnątrz niej są wykonywane poza transakcją, co oznacza, że w przypadku błędu wykonywania w bazie danych zostanie zapisany dotychczasowy stan obiektów, żadne zmiany nie zostaną cofnięte.
Aktywność Wykonaj poza transakcją
Wskazówka
Jeżeli proces globalny uruchamiany jest z procesu lokalnego, należy aktywność Uruchom proces BPM umieścić w aktywności Wykonaj poza transakcją.

Wykonaj SQL

Aktywność pozwala wykonać zapytanie SQL na bazie firmowej, z której uruchamiany jest proces. Do zapytania można przekazać parametry wejściowe oraz pobrać dane do zmiennych za pomocą parametrów wyjściowych.
Aktywność Wykonaj SQL
Parametry aktywności Wykonaj SQL

Wykonaj w transakcji

Użycie tej aktywności powoduje otwarcie wewnętrznej transakcji w istniejącej już transakcji procesu BPM. Zmiany wprowadzone tą aktywnością na bazie danych zostaną wycofane w przypadku wystąpienia błędu (wyjątku) w trakcie jej wykonywania.
Aktywność Wykonaj w transakcji

Wykonaj zapytanie SQL

Aktywność pozwala wykonać zapytanie SQL analogicznie do Wykonaj SQL. Dodatkowo dla każdego wiersza zwróconego przez zapytanie można definiować określone operacje.
Aktywność Wykonaj zapytanie SQL

Wykonaj zapytanie SQL<T>

Aktywność oprócz funkcji opisanych dla Wykonaj zapytanie SQL umożliwia tworzenie listy obiektów podanego typu i dodanie do niej obiektów na podstawie wierszy będących wynikiem zapytania SQL.
Aktywność Wykonaj zapytanie SQL<T>
 

Podprocesy

Grupa Podprocesy zawiera aktywności odpowiadające za powiązanie tworzonego procesu z innymi procesami dostępnymi w bazie danych.
Kategoria aktywności Podprocesy

Kopiowanie procesu

Aktywność dodaje edytowalną kopię procesu z biblioteki procesów. Podczas dodawania aktywności użytkownik musi wskazać proces, który ma zostać dodany.
Import procesu podczas dodawania aktywności Kopiowanie procesu
W oknie aktywności można ustawić parametry wejściowe procesu oraz podejrzeć i edytować jego definicję.
Aktywność Kopiowanie procesu
Uwaga
Aktywność Kopiowanie procesu nie jest dostępna w procesach lokalnych.

Odwołanie do procesu

Aktywność podobna do aktywności Kopiowanie procesu. Wskazany proces staje się podprocesem. Podczas tworzenia odwołania odczytywane są aktualne argumenty wejściowe i wyjściowe, czyli sygnatura podprocesu. Po zmianie sygnatury należy ręcznie odświeżyć odwołania we wszystkich procesach, które się do niego odwołują.
Uwaga
Aktywność Odwołanie do procesu nie jest dostępna w procesach lokalnych.

Uruchom proces BPM

Aktywność umożliwia uruchomienie procesu BPM z biblioteki procesów dla wybranego oddziału. Jako argumenty należy podać ID centrum odległego lub wpisać Nothing (wtedy proces uruchomi się w lokalnym oddziale). Należy także uzupełnić globalny identyfikator (GUID), który można znaleźć w domyślnie ukrytej kolumnie biblioteki procesów. Inicjatorem jest użytkownik, z którego uprawnieniami zostanie uruchomiony proces. Można również przekazać argumenty procesu w postaci słownika, gdzie kluczem jest nazwa parametru, a wartością obiekt.
Aktywność Uruchom proces BPM
 

Zarządzanie procesem

Aktywności w grupie Zarządzanie procesem służą do sterowania uprawnieniami.
Kategoria aktywności Zarządzanie procesem

Pobierz aktualną sesję

Aktywność pobiera obiekt zawierający informacje o bieżącej sesji, w której wykonuje się proces. Sesja zawiera np. informacje na temat centrum, z którego uprawnieniami wykonywany jest proces.
Aktywność Pobierz aktualną sesję

Pobierz sesję po id

Ta aktywność umożliwia pobranie dowolnej sesji na podstawie jej identyfikatora.
Aktywność Pobierz sesję po id

Wstrzymaj proces

Za pomocą aktywności Wstrzymaj proces możliwe jest zatrzymanie wykonywania procesu na określony czas. Podczas gdy proces jest wstrzymany, zwolniona zostaje kolejka serwera BPM, co umożliwia uruchomienie kolejnego procesu. Ważną cechą aktywności jest to, że po wstrzymaniu procesu jego stan jest zapisywany w bazie danych. Działanie to jest ściśle powiązane z parametrem Kontynuowanie przerwanych instancji opisanym w artykule Konfiguracja BPM - Zaawansowane.
Aktywność Wstrzymaj proces
Wskazówka
Przed wstrzymaniem procesu warto, w miarę możliwości, ustawić zmienne na null. Jest to dobra praktyka pozwalająca zaoszczędzić zasoby pamięciowe.
Uwaga
Nie ma możliwości użycia aktywności Wstrzymaj proces w procesie lokalnym.

Wykonaj z uprawnieniami

Domyślnie proces wykonywany jest z uprawnieniami operatora i centrum, jakie zostały ustawione dla usługi BPM (procesy globalne) lub aplikacji Comarch ERP Altum (procesy lokalne). W celu wykonania części procesu z uprawnieniami innego centrum i/lub operatora należy użyć aktywności Wykonaj z uprawnieniami.
Aktywność Wykonaj z uprawnieniami
 

Sterowanie przebiegiem

Aktywności w grupie Sterowanie przebiegiem służą do wielokrotnego powtarzania operacji, wprowadzania instrukcji warunkowych, ograniczania procesu w czasie czy definiowania operacji do wykonania równoległego.
Kategoria aktywności Sterowanie przebiegiem

DoWhile

Aktywność wykonuje operacje w pętli, dopóki spełniony jest określony warunek.
Aktywność DoWhile
Uwaga
Aktywność DoWhile wykona się zawsze przynajmniej raz, ponieważ warunek sprawdzany jest za każdym razem po wykonaniu instrukcji zdefiniowanych w sekcji Body.

ForEach<T>

Aktywność pozwala na wykonanie operacji dla każdego elementu w kolekcji. Aby poprawnie korzystać z tej aktywności, należy pamiętać, aby w zakładce właściwości ustawić odpowiedni typ zmiennych znajdujących się w kolekcji.
Aktywność ForEach
Ustawienie typu elementów kolekcji dla aktywności ForEach

Ogranicz w czasie

Aktywność pozwala ograniczyć w czasie wykonywane operacje. Proces będzie wykonywał instrukcje zadeklarowane na zakładce Wykonaj maksymalnie przez czas zdefiniowany na zakładce Czas. Jeżeli czas ten zostanie przekroczony, proces wykona operacje z zakładki Po upływie czasu.
Aktywność Ogranicz w czasie
Uwaga
Aktywność Ogranicz w czasie nie jest dostępna dla procesów lokalnych.

Parallel

Pozwala na równoległe wykonywanie działań, aktywności lub podprocesów.
Aktywność Parallel

ParallelForEach

Aktywność pozwala zdefiniować równoległe wykonywanie operacji dla każdego elementu. Jest połączeniem aktywności ForEach i Parallel.

Sekwencja

Operacje w sekwencji wykonywane są jedna po drugiej. Nie ma możliwości rozgałęziania działań. Aby zmienić kolejność wykonywania, wystarczy przeciągnąć aktywności wyżej lub niżej.
Aktywność Sekwencja

Sprawdź warunek

Aktywność sprawdza, czy podany warunek jest prawdziwy. Jeśli tak, wykonuje instrukcje po lewej stronie, jeśli nie - po prawej. Po kliknięciu na aktywność prawym przyciskiem myszy istnieje możliwość wybrania opcji Dodaj gałąź. Pozwala to na wykonywanie kolejnej instrukcji warunkowej jeśli pierwszy warunek nie jest spełniony (analogicznie do instrukcji elseif).
Aktywność Sprawdź warunek

While

Aktywność analogiczna do aktywności DoWhile. Różnica polega na tym, że w tym przypadku warunek sprawdzany jest zawsze przed wykonaniem pętli.
Aktywność While
 

Schemat blokowy

Grupa Schemat blokowy zawiera aktywności pozwalające na wprowadzanie do procesu dodatkowych drzew aktywności.
Kategoria aktywności Schemat blokowy

FlowSwitch

Aktywność pozwala na wykonanie konkretnych działań w zależności od wartości parametru wejściowego, który może być również wyrażeniem. Wartość Default jest ustawiana w momencie, kiedy parametr wejściowy nie jest równy żadnej innej wartości zdefiniowanej w FlowSwitch. Typ parametru może być dowolny spośród dostępnych w Comarch ERP Altum lub dodanych przez użytkownika referencjach.
Aktywność FlowSwitch

Schemat blokowy

Jest to aktywność zawierająca schemat działań analogiczny do tego tworzonego automatycznie przez edytor podczas dodawania procesu, jeśli nie zostanie wybrana sekwencja. Więcej informacji o tworzeniu procesu znajduje się w artykule Dodawanie nowego procesu.
Aktywność Schemat blokowy

Warunek

Aktywność podobna do FlowSwitch. Różnica polega na tym, że sprawdzany jest warunek, który może być prawdziwy lub nie. W zależności od wyniku proces wykonuje wskazane operacje.
Aktywność Warunek
 

Wykonanie

Grupa Wykonanie zawiera dwie aktywności:
Kategoria aktywności Wykonanie

Wyświetl komunikat

Aktywność umożliwia wyświetlanie w interfejsie komunikatów dla użytkowników. Jako argumenty należy podać tytuł oraz treść wiadomości. Obie wartości można dodać wraz z tłumaczeniami.
Aktywność Wyświetl komunikat
Uwaga
Aktywność Wyświetl komunikat dostępna jest tylko dla procesów lokalnych.

Zakończenie procesu

Aktywność pozwala przerwać permanentnie wykonywanie instancji procesu. W celu poprawnego dodania aktywności należy uzupełnić pole Przyczyna podając tekst zawierający powód przerwania procesu. Będzie on widoczny dla użytkownika, dla którego proces wykona tę aktywność.
Aktywność Zakończenie procesu
 

Podstawowe

W tej grupie znajdują się podstawowe aktywności pozwalające przypisać wartości do zmiennych czy wykonać metody.
Kategoria aktywności Podstawowe

Opóźnij proces

Aktywność pozwala wstrzymać wykonanie procesu na określony w oknie właściwości czas. Proces pozostaje w stanie aktywnym, zatem wykonanie innego procesu w aktualnym wątku serwera BPM nie jest możliwe. Stan procesu nie jest zapisywany w bazie danych.
Właściwości aktywności Opóźnij proces

Przypisz

Za pomocą tej aktywności można przypisać wartość do wybranej zmiennej.
Aktywność Przypisz

Przypisz wiele

Jest to seryjne przypisywanie wartości do zmiennych, dzięki czemu nie ma konieczności używania kolejno wielu aktywności Przypisz.
Aktywność Przypisz wiele

Stwórz okres czasu

Aktywność pozwala wygenerować zmienną typu TimeSpan przechowującą okres czasu, który można wykorzystać jako argument przykładowo w aktywności Opóźnij proces.
Aktywność Stwórz okres czasu

Wykonaj metodę

Aktywność pozwala wykonać wewnątrz procesu dowolną metodę systemową. Dokumentację API zawierającą opis wszystkich metod systemowych można znaleźć na indywidualnych stronach partnerskich w zakładce Comarch ERP Altum → Aktualne wersje, w sekcji API Comarch ERP Altum.
Przykład
Wywołanie metody DeleteElement na dokumencie faktury sprzedaży. Na Flowchart należy przenieść aktywność Wykonaj metodę, a następnie wypełnić pola:
  • Obiekt Comarch.B2.Common.Locator.GetService(Of Comarch.B2.Sales.Interfaces.Presentation.ISalesInvoiceService)
  • Nazwa metody "DeleteElement"
  • Parametry – inicjacja nowego słownika: New Dictionary (Of String, Object) From {{"document", FS},{"elementId", FS.Elements(0).Id}}
  • Rezultat – w tym przypadku pole można pozostawić puste
Aktywność Wykonaj metodę
Tak wypełniona aktywność Wykonaj metodę usunie, z wcześniej pobranej do procesu faktury sprzedaży, pierwszy element.

Wykonaj metodę (.Net)

Aktywność podobna do Wykonaj metodę. Należy podać jedno z pól TargetType lub TargetObject w celu wykonania metody nieinstancyjnej lub instancyjnej. W oknie właściwości można określić parametry metody lub przypisać jej wynik do zmiennej.
Aktywność Wykonaj metodę (.Net)

Wypisanie na standardowe wyjście

Pozwala wypisać określony tekst w konsoli serwera BPM. Opcjonalnie jest też możliwość określenia autora tekstu we właściwościach aktywności.
Aktywność Wypisanie na standardowe wyjście

Zapisz do pliku

Za pomocą aktywności można zapisać dane do pliku. Dane należy podać w postaci binarnej (tablica bajtów). Należy również określić ścieżkę do pliku wraz z jego nazwą i określić czy plik ma zostać nadpisany, jeśli plik istnieje już w tej lokalizacji.
Aktywność Zapisz do pliku
 

Kolekcje

Grupa zawiera aktywności wykonujące operacje na kolekcjach, np. listach. Przed dodaniem dowolnej aktywności dotyczącej kolekcji, użytkownik musi podać jej typ. Typem może być każdy obiekt Comarch ERP Altum lub zmienna liczbowa, tekstowa itp.
Kategoria aktywności Kolekcje
Wybór typu kolekcji

Dodaj do kolekcji

Aktywność dodaje do kolekcji element. Należy wskazać kolekcję, do której ma zostać dodany element.
Aktywność Dodaj do kolekcji

Istnieje w kolekcji

Aktywność sprawdza, czy podany element istnieje w kolekcji. Jako rezultat zwraca ona wartość logiczną True, jeśli element znajduje się w kolekcji. W przeciwnym wypadku zwracana jest wartość False.
Aktywność Istnieje w kolekcji

Sortuj kolekcję

Za pomocą aktywności można sortować kolekcję. Należy podać warunek w formie tekstowej ("ASC" lub "DESC"), który będzie determinował, czy kolekcja ma być sortowana rosnąco czy malejąco. W przypadku kiedy kolekcja zawiera więcej niż jedno pole, można wskazać, po którym polu ma następować sortowanie poprzez wpisanie jego nazwy przed warunkiem ("Name DESC"). Po przecinku można dodawać kolejne warunki w przypadku, kiedy kolekcja ma być sortowana, przykładowo, najpierw po nazwie, a potem po ID.
Aktywność Sortuj kolekcję

Usuń z kolekcji

Aktywność pozwala usunąć wskazany element z kolekcji. Jako rezultat zwracana jest wartość logiczna, która określa, czy proces wykonał poprawnie operacje.
Aktywność Usuń z kolekcji

Wyczyść kolekcję

Za pomocą aktywności można usunąć wszystkie elementy z podanej kolekcji.
Aktywność Wyczyść kolekcję
 

Obsługa błędów

Grupa pozwala obsługiwać wyjątki zwracane przez aplikację w przypadku wystąpienia nieoczekiwanego błędu podczas wykonywania operacji lub w zaplanowanych przez autora miejscach procesu.
Kategoria aktywności Obsługa błędów

Rethrow

Aktywność może być użyta tylko w polu Catch aktywności TryCatch. Powoduje ona, że wyjątek, który został obsłużony, zostaje wyrzucony ponownie.

Throw

Aktywność powoduje wyrzucenie wyjątku wskazanego przez autora procesu. Wyjątek należy zdefiniować w oknie Właściwości. Można też korzystać z wyjątków dostępnych w API Comarch ERP Altum.
Właściwości aktywności Throw

TryCatch

W przypadku wystąpienia wyjątku podczas wykonywania operacji znajdujących się w polu Try, wykonywanie akcji zostanie przerwane i zostaną uruchomione działania zdefiniowane w polu Catch. Niezależnie czy wyjątek wystąpi czy nie, na koniec zostaną wykonane operacje z pola Finally.
Aktywność TryCatch
 

Słowniki

W grupie znajdują się aktywności umożliwiające wykonywanie operacji na słownikach zdefiniowanych jako zbiory par klucz-wartość. Przed dodaniem aktywności z tej grupy należy określić typ klucza i wartości.
Kategoria aktywności Słowniki
Wybór typów klucza i wartości dla słownika

Aktualizuj lub dodaj do słownika

Pozwala dodać do słownika wartość dla podanego klucza. Jeśli dany klucz istnieje już w słowniku, wartość zostanie zaktualizowana.
Aktywność Aktualizuj lub dodaj do słownika

Istnieje klucz w słowniku

Aktywność sprawdza, czy w podanym słowniku znajduje się wpis zawierający określony klucz. Rezultatem jest zmienna logiczna przyjmująca wartość True, jeśli dany klucz znajduje się w słowniku oraz wartość False w przeciwnym wypadku.
Aktywność Istnieje klucz w słowniku

Istnieje wartość w słowniku

Aktywność sprawdza, czy w podanym słowniku znajduje się wpis zawierający określoną wartość. Rezultatem jest zmienna logiczna przyjmująca True, jeśli dana wartość znajduje się w słowniku oraz False w przeciwnym wypadku.
Aktywność Istnieje wartość w słowniku

Pobierz ze słownika

Aktywność pobiera wartość słownika na podstawie podanego klucza. Rezultatem, prócz wartości, jest zmienna logiczna przechowująca informację o tym, czy udało się pobrać dany wpis.
Aktywność Pobierz ze słownika

Usuń ze słownika

Aktywność usuwa wpis ze słownika na podstawie podanego klucza. Rezultatem jest zmienna logiczna przechowująca informację o tym, czy wpis został usunięty.
Aktywność Usuń ze słownika

Wyczyść słownik

Aktywność powoduje usunięcie wszystkich wpisów ze słownika.
Aktywność Wyczyść słownik
 

Office

Aktywności grupy Office pozwalają na integrację arkuszy kalkulacyjnych programu Microsoft Office z aplikacją Comarch ERP Altum BPM. Dzięki nim użytkownik może pobierać i zapisywać dane do arkuszy lub tworzyć nowe. Aby móc korzystać z aktywności grupy Office, należy wcześniej dodać referencję Comarch.Workflow.Office.Integration. Jest to referencja standardowa, wczytana już do aplikacji. Użytkownik musi ją jedynie wybrać w oknie referencji dla danego procesu.
Referencja do integracji z programem Microsoft Office
W grupie dostępne są trzy aktywności:
Kategoria aktywności Office

Dodaj arkusz danych

Aktywność dodaje strukturę arkusza danych. Tworzona jest zmienna o typie SpreadsheetDocument. Właściwością obiektu typu SpreadsheeDocument jest Records, która zawiera listę wierszy danego arkusza. Każdy obiekt wiersza posiada z kolei właściwość Cells, która przechowuję listę kolumn w danych wierszu.
Aktywność Dodaj arkusz danych

Odczytaj arkusz Excel

Aktywność umożliwia odczytywanie danych z arkusza kalkulacyjnego. Jako argument należy podać dane z pliku. Rezultatem jest arkusz danych - zmienna typu SpreadsheetDocument.
Wskazówka
Plik można odczytać przykładowo z parametru, definiując go wcześniej jako typ FileDataType. Dane z pliku są przechowywane we właściwości FileDataType.Data.
Aktywność Odczytaj arkusz Excel

Stwórz arkusz Excel

Aktywność generuje dane binarne na podstawie wskazanego arkusza.
Przykład
Po wygenerowaniu danych binarnych istnieje możliwość wygenerowania z nich załącznika za pomocą aktywności Stwórz załącznik. Tak utworzony załącznik dodawany jest do listy załączników stworzonej wcześniej przez aktywność Stwórz listę załączników. Arkusz można wysłać do skrzynki zadań pracownika lub jako wiadomość e-mail.
Aktywność Stwórz arkusz Excel
 

Praca ze skrzynką zadań

Logowanie do skrzynki zadań

Skrzynka zadań to narzędzie zintegrowane w systemem Comarch ERP Altum, za pomocą którego pracownik może sterować przebiegiem procesu BPM (w ograniczonym, przydzielonym mu zakresie) oraz otrzymywać informacje dotyczące wykonania procesów. Skrzynkę zadań można otworzyć na dwa sposoby: za pomocą przycisku w zakładce Dodatki lub z poziomu dolnego paska pulpitu.
Otwieranie skrzynki zadań
Jeśli usługa Inbox Service Host jest uruchomiona, port logowania nie jest blokowany i jest zgodny z tym ustawionym w konfiguratorze BPM, system automatycznie zaloguje użytkownika do skrzynki zadań. W przeciwnym wypadku wyświetlone zostanie okno logowania.
Logowanie do skrzynki zadań
W oknie należy podać dane dostępowe użytkownika. Po naciśnięciu przycisku [Pokaż zaawansowane] należy wybrać adres usługi Inbox Service Host oraz port ustawiony w konfiguratorze BPM. Jeśli użytkownik jest zalogowany do skrzynki zadań podczas pracy z systemem Comarch ERP Altum, w prawym dolnym rogu ekranu, w pasku widnieje informacja o nowych zadaniach w skrzynce. W celu wylogowania użytkownika należy wybrać przycisk [Wyloguj] w menu głównym skrzynki zadań.
Okno skrzynki zadań
 

Praca z zadaniami

Zadania i informacje przychodzące do skrzynki zadań podczas pracy przypominają wiadomości e-mail, jednak niosą za sobą więcej możliwości związanych z integracją z systemem Comarch ERP Altum. Każde zadanie jest definiowane w edytorze procesów za pomocą aktywności Wyślij decyzję i Wyślij informację. Aktywności znajdują się w grupie aktywności standardowych o nazwie Skrzynka zadań.
Aktywności skrzynki zadań
Decyzja jest zadaniem, które wymaga akcji użytkownika. Proces jest wstrzymany i czeka na podjęcie decyzji przez użytkownika. Może wystąpić sytuacja, w której proces wysyła zadanie do wielu adresatów i kontynuuje działanie po uzyskaniu pierwszej odpowiedzi. W takim wypadku kolejne decyzje są już nieistotne z punktu widzenia procesu i proces przenosi zadanie do folderu Wykonane dla operatora, który podjął działanie oraz do folderu Wykonane przez innych w skrzynkach pozostałych adresatów. Informacja jest zadaniem przeznaczonym tylko do odczytu.
Foldery użytkownika
Uwaga
Decyzje nie są obsługiwane przez procesy lokalne.
Po ustawieniu pełnego lub szczegółowego profilu śledzenia użytkownik może podejrzeć wykonanie procesu z poziomu skrzynki zadań. Do każdego zadania w skrzynce jest dodana zakładka Podgląd wykonania. Na zakładce istnieje możliwość podejrzenia aktualnego stanu wykonania procesu. Dotyczy to wszystkich decyzji, które zostały wykonane lub właśnie czekają na działanie użytkownika. Decyzja wymagająca reakcji użytkownika będzie podświetlona na żółto.
Podgląd podczas wykonywania decyzji
Trzy kropki prezentowane pod aktualną decyzją oznaczają, że decyzja nie jest ostatnią do podjęcia w procesie. Po zakończeniu procesu użytkownik może podejrzeć proces w folderze Wykonane. Zakończone decyzje są wyświetlane na zielono i oprócz informacji o operatorze zawierają też informacje o tym, jaka decyzja została podjęta.
Podgląd decyzji zakończonych
Uwaga
Nie ma możliwości usunięcia operatora, który posiada aktywne zadania w skrzynce zadań.
 

Uruchamianie procesów

Uruchamianie procesów z parametrami do uzupełnienia

Procesy BPM mogą być uruchamiane w kontekście Altum, z edytora procesów lub z poziomu skrzynki zadań. W celu uruchomienia procesu należy wybrać przycisk [Uruchom], a następnie z rozwiniętej listy wybrać proces i wybrać opcję Uruchom.
Uruchomienie procesu z poziomu skrzynki zadań
Jeśli proces nie ma określonych parametrów startowych, użytkownik podczas uruchomienia procesu będzie mógł je uzupełnić. Parametry posiadające wartość domyślną zostaną automatycznie uzupełnione wraz z kolumną Zastosuj wartość domyślną. Parametry, w których nie została uzupełniona wartość będą oznaczone symbolem wykrzyknika.
Parametry startowe procesu
W przypadku kiedy użytkownik nie uzupełni parametrów startowych, przed uruchomieniem procesu zostanie wyświetlone pytanie.
Komunikat pytania w przypadku nieuzupełnienia wartości parametru

Skróty do uruchomienia procesów

Proces BPM można też uruchomić za pomocą wcześniej stworzonego skrótu na pulpicie aplikacji. W celu dodania skrótu należy wybrać przycisk [Uruchom], a następnie z listy rozwijanej wybrać proces i wybrać Dodaj skrót na pulpit.
Dodawanie skrótu procesu na pulpit aplikacji
W następnym oknie można wybrać ikonę oraz nazwę dla skrótu.
Właściwości skrótu
Skrót będzie widoczny na pulpicie aplikacji. Po dwukrotnym kliknięciu na ikonę, proces zostanie uruchomiony według opisu zamieszczonego powyżej.
Skrót do uruchomienia procesu na pulpicie aplikacji
 

Warto wiedzieć

Dobre praktyki

Poniżej przedstawiono dobre praktyki, czyli sugestie, dzięki którym praca z procesami może okazać się łatwiejsza, a same procesy bardziej wydajne.

Czytelność

  • Należy używać schematu blokowego (Flowchart) jako głównej aktywności
  • Należy grupować za pomocą aktywności Sekwencja/Schemat blokowy działań mających wspólny cel (np. dodanie elementu na FS czy ustawienie kontrahenta) oraz odpowiednie ich nazywanie i lokalizowanie

Wielokulturowość

  • Nazwy zmiennych i argumentów powinny mieć angielskie nazwy lub skróty od angielskich nazw
  • Domyślne nazwy należy zmieniać i dodawać do nich tłumaczenia
  • Parametry powinny mieć opisy zawierające informację o tym, do czego dany parametr służy
  • Proces powinien mieć nadaną nazwę i dodany opis
  • Nazwy eksportowanych plików .wdf powinny być w języku angielskim

Obsługa błędów

  • Należy uzupełniać brakujące pola, np. adres e-mail, aby unikać wstąpienia wyjątku NullReferenceException
  • Należy używać aktywności TryCatch, jeśli jest to tylko możliwe w celu przechwycenia wyjątków biznesowych. Informacje na temat błędów można wysyłać do skrzynki zadań.

Konfigurowalność

  • Należy parametryzować działanie procesu poprzez np. dodanie możliwości wyboru centrum, z uprawnieniami którego proces ma zostać wykonany
  • Parametry zapytań SQL powinny być powiązane ze zmiennymi lub argumentami, tak aby w łatwy sposób można było modyfikować działanie procesu

Wydajność

  • Przygotowując procesy należy pamiętać, że muszą one optymalnie działać na bazach produkcyjnych. Baza testowa używana do weryfikacji przygotowywanych procesów powinna odpowiadać bazie produkcyjnej pod względem ilości danych, aby już na etapie testów zidentyfikować problemy wydajnościowe.
  • Należy zwracać uwagę na sposób określania zakresów dla zmiennych. W przypadku kiedy dana zmienna jest używana np. tylko wewnątrz danej sekwencji, nie należy ustawiać jej zakresu jako globalny.
  • W celu poprawy wydajności pamięciowej można ustawiać na null zmienne nieużywane w dalszej części procesu. Podczas gdy proces jest w stanie oczekującym na decyzję, dotyczące go dane są zapisywane w bazie danych. Im mniej tych danych jest, tym mniej pamięci podręcznej oraz pamięci w bazie danych zostanie zajęte.
  • Na środowisku produkcyjnym należy używać ogólnego profilu śledzenia. Profilu szczegółowego czy pełnego należy używać tylko w uzasadnionych przypadkach.
  • Należy korzystać z funkcji usuwania archiwalnych instancji procesów w Monitorze procesów
  • Należy korzystać ze zmiennych dostępnych w pamięci. Przykładowo, korzystając ze zdarzeń startowych, informacje o obiekcie systemowym są przekazywane automatycznie do procesu, nie ma konieczności pobierania ich za pomocą zapytań SQL.
 

Praca w różnych językach

Tłumaczenia procesów

W celu dodania/edycji nazwy i opisu procesu w innym języku należy zaznaczyć dany proces i wybrać przycisk [Zmień nazwę], a następnie przycisk [Zaawansowane].
Zmiana nazwy i tłumaczeń procesu
Edycja nazwy procesu
Edycja tłumaczeń procesu
Aby nadać procesowi tłumaczenie należy wybrać przycisk plusa, a następnie wybrać język i wypełnić pole nazwy. W celu edycji tłumaczenia należy zaznaczyć dany wpis i zmodyfikować odpowiednie pola. Po wprowadzeniu modyfikacji należy wybrać przycisk [Zatwierdź].

Tłumaczenia aktywności

W celu dodania/edycji tłumaczeń dla aktywności w edytorze BPM należy wcisnąć ikonę ołówka znajdującą się na elemencie. Tłumaczenia definiowane są w taki sam sposób jak tłumaczenia procesów.
Tłumaczenie aktywności
Edycja tłumaczeń aktywności

Tłumaczenia parametrów

W celu dodania/edycji tłumaczeń parametrów należy wybrać przycisk [...] podczas edycji pola, do którego tłumaczenie ma zostać dodane. Można to zrobić zarówno dla nazwy jak i dla opisu.
Tłumaczenie parametru
Edycja tłumaczeń parametru

Tłumaczenia profili śledzenia

W celu dodania/edycji tłumaczeń profili śledzenia należy wybrać przycisk [Tłumaczenia] podczas edycji lub dodawania nowego profilu.
Tłumaczenie profilu śledzenia
Edycja tłumaczeń profilu śledzenia
 

Integracja z BI

W systemie Comarch ERP Altum BPM istnieje możliwość korzystania z raportów tworzonych w Comarch Business Intelligence. Przed przystąpieniem do konfiguracji BPM należy:
  • Zainstalować moduł Comarch Business Intelligence
  • Wykreować bazy BI do bazy firmowej (DW, LOG, META i REPO), a następnie wykonać transformację bazy
Szczegóły dotyczące konfiguracji modułu BI znajdują się w dokumentacji poświęconej Business Intelligence.

Konfiguracja BPM pod kątem BI

W celu dodania aktywności biznesowych powiązanych z BI należy wybrać w referencjach dla konkretnego procesu dwie biblioteki:
  • Workflow.BI.Integration.dll
  • Workflow.BI.Integration.Interfaces.dll
Importowanie bibliotek zostało szczegółowo opisane w artykule Referencje.
Aktywności BI

Pobieranie danych z raportu

Pobieranie danych na podstawie raportu odbywa się poprzez wskazanie odpowiedniego raportu w definicji aktywności Pobierz dane raportu BI. Dodatkowo podczas wskazywania raportu zostanie pobrana lista raportów z BI. Poniżej przykład otwarcia listy z raportami OLAP, pogrupowanymi według kostki analitycznej.
Wybór raportu BI z poziomu aktywności
Po rozwinięciu grupy prezentowana jest lista raportów BI dostępnych w tym obszarze. Po najechaniu kursorem na konkretny raport, użytkownik może podejrzeć więcej szczegółów dotyczących konkretnego raportu. W opisie raportu znajdują się takie dane jak: Data utworzenia, Nazwa kostki, Wymiary, Miary oraz Filtry.
Szczegóły raportu BI z poziomu aktywności

Procesy standardowe korzystające z BI

W systemie istnieją trzy standardowe procesy bazujące na raportach BI:
  • Informuj o przeterminowanych płatnościach na podstawie raportu BI
  • Aktualizuj czas dostawy towarów na podstawie raportu BI
  • Seryjne generowanie kwestionariuszy dla najlepszych sprzedawców na podstawie raportu BI
Aby używać powyższych procesów nie trzeba dodawać nowych bibliotek, tak jak w przypadku tworzenia własnych procesów. Po ich zaimportowaniu, biblioteki zostaną dodane automatycznie. Poza ww. procesami, istnieją dwa powiązane ze sobą procesy wysyłające subskrypcję BI:
  • Subskrypcja raportu BI część 1 z 2
  • Subskrypcja raportu BI część 2 z 2
Aby wysyłanie raportów z BI do Skrzynki zadań działało poprawnie:
  • Muszą być zaimportowane i opublikowane oba procesy BI
  • Musi być poprawnie skonfigurowane środowisko BPM (patrz Konfiguracja BPM)
  • Podczas tworzenia subskrypcji raportu BI trzeba ustawić odpowiedni rodzaj subskrypcji

Uruchamianie procesów BPM z poziomu BI

Istnieje możliwość uruchamiania procesów BPM z poziomu list artykułów i kontrahentów w raportach BI. W  tym celu w procesie należy dodać następujące konteksty:
  • Lista artykułów w raportach BI
  • Lista kontrahentów w raportach BI
Więcej informacji o kontekstach znajduje się w artykule Kontekst Altum.  

Podstawowe elementy składni Visual Basic .NET

Tworząc procesy BPM użytkownik często spotyka się z sytuacją, kiedy konieczne jest użycie składni języka Visual Basic .NET. Można w ten sposób przypisać parametrom wartości początkowe czy prowadzić operacje na liczbach lub tekstach wewnątrz procesów.

Operatory

Visual Basic wspiera następujące typy operatorów:
Nazwa działaniaVB.NETC#TSQL
Czy A mniejsze od BA < BA < BA < B
Czy A mniejsze lub równe BA <= BA <= BA <= B
Czy A równe BA = BA == BA = B
Czy A większe od BA > BA > BA > B
Czy A większe lub równe BA >= BA >= BA >= B
Czy A różne od BA <> BA != BA <> B
A lub BA OrElse BA || BA OR B
A i BA AndAlso BA && BA AND B
Przypisanie A wartości dziesiętnej 10,1A = 10.1DA = 10.1mA = 10.1
Przypisanie A wartości zmiennoprzecinkowej 10,1A = 10.1RA = 10.1A = 10.1
Zaprzeczenie ANot A!A-
Łączenie ciągów znaków”a” & b.ToString()”a” + b.ToString()‘a’ + b
Pierwszy element tablicy TT(0)T [0]-
Tworzenie obiektu typu nullowalna liczba całkowitaNew Nullable( Of Int32)New Nullable()-
Wywołanie metody z typem generycznym SalesInvoiceObjectFactory.Create( Of SalesInvoice)()ObjectFactory. Create()-
Rzutowanie obiektu object na typ TypeDirectCast (object, Type)(Type)object-
CType (object, Type)
Wartość nullNothingnullNULL
Czy A nie jest nullemA IsNot NothingA != nullA IS NOT NULL
Czy A jest nullemA Is NothingA == nullA IS NULL
A jest typu TypeTypeOf A Is TypeA Is Type-
Nazwa działaniaVB.NETC#TSQL
Stworzenie słownika o kluczu typy String i wartościach Decimal i zainicjowanie go parą kluczem ”KOS” o wartości 2.0DNew Dictionary( Of String, Decimal)() From {{"KOS", 2.0D}}new Dictionary() {{"KOS", 2.0m}}-
Stworzenie obiektu typu DocumentEventParams i zainicjowanie jego właściwości DocumentId wartością 169New DocumentEventParams() With { . DocumentId = 169}new DocumentEventParams() {DocumentId = 169}-
Przypisanie do zmiennej A wartości tekstowej: TekstA = " Tekst "A = " Tekst "SET @A = 'Tekst'
Przypisanie do zmiennej A wartości tekstowej w cudzysłowie: "Tekst"A =" "" Tekst "" "A = " \"Tekst\" "SET @A = '"Tekst"'
Wykorzystanie operatora warunkowego do przypisania wartości tekstowej do zmiennej typu string A na podstawie wartości B (jeśli B jest równe Nothing to A będzie równe String.Empty, w przeciwnym przypadku A będzie równe B)A = If (B Is Nothing, String.Empty, B)A = B == null ? String.Empty : B-
Stworzenie metody anonimowejIEnumerable. Find( Function(c) c.Code.Equals("PL"))IEnumerable.Find(c =>  c.Code  ==   "PL")
Uwaga
Należy pamiętać o poprawnych typach podczas porównywania. Przykładowo, wyrażenie "73"<"9" zwróci wynik True. Jest to spowodowane tym, że porównując zmienne typu tekstowego, w pierwszej kolejności brany jest pod uwagę znak pierwszy, potem drugi itd.

Mechanizm Intellisense

Comarch ERP Altum BPM dysponuje własnym mechanizmem Intellisense. Jest on formą automatycznego uzupełniania i jednocześnie służy jako dokumentacja oraz ujednoznacznienie dla nazw zmiennych, funkcji i metod. Korzystanie z mechanizmu jest wygodnym sposobem na uzyskanie dostępu do opisów funkcji, a częściowo także do listy ich parametrów.
Mechanizm Intellisense
 

Procesy standardowe

Instalacja Comarch ERP Altum BPM umożliwia użytkownikowi dostęp do procesów standardowych. Stanowią one przykłady użycia aktywności i pomagają obsłużyć najczęściej spotykane scenariusze biznesowe. Procesy można dodać do biblioteki za pomocą mechanizmu importującego procesy. Pliki procesów znajdują się w katalogu głównym aplikacji Comarch ERP Altum, w folderze BPMProcesses. Dodatkowo, na indywidualnych stronach partnerskich znajdują się przykłady zastosowania BPM przedstawiające podstawowe akcje, które można wykonać za pomocą procesu. Szczegółowy opis wszystkich aktualnych procesów standardowych znajduje się domyślnie w katalogu instalacyjnym aplikacji Comarch ERP Altum w folderze BPMProcesses\Documentation. Dokumentację można również otworzyć z poziomu Edytora procesów.
Uwaga
Zmodyfikowany standardowy proces może być zapisany tylko jako proces użytkownika. Zapis zmian w procesie standardowym nie jest możliwy.
Poniżej lista dostępnych procesów standardowych:
  • Aktualizacja opiekuna (kontrahenta) na kartach osób kontaktowych– proces umożliwia zastąpienie nieaktywnego opiekuna (kontrahenta) nowym na kartach osób kontaktowych
  • Aktualizacja opiekuna (pracownika) na kartach kontrahentów– proces umożliwia zastąpienie nieaktywnego opiekuna (pracownika) nowym na kartach kontrahentów
  • Aktualizacja opiekuna (pracownika) na kartach osób kontaktowych – proces umożliwia zarówno dezaktywację, jak i dodanie opiekuna na kartach osób kontaktowych
  • Aktualizacja atrybutu na kontrahencie po zatwierdzeniu reklamacji sprzedaży (RLS) – proces aktualizuje atrybut na karcie kontrahenta podczas zatwierdzania dokumentu reklamacji sprzedaży (RLS)
  • Aktualizuj czas dostawy towarów na podstawie raportu BI – proces aktualizuje czas dostawy artykułów w aktualnych cennikach
  • Aktualizuj kursy walut – proces aktualizuje kursy walut dla typu kursu wskazanego w parametrze ExchangeRateName
  • Aktualizuj normatywy (ilość minimalna i ilość optymalna) – proces aktualizuje normatywy: ilość minimalna i ilość optymalna dla artykułów z określonej grupy na podstawie dokumentów: FS, PAR, WZ, RW i ich korekt, według podanego magazynu i za zadany okres
  • Analizuj sprzedaż artykułu – proces informuje użytkownika inicjującego proces o przekroczeniu wartości progowej
  • Anulowanie przesunięcia międzyfirmowego zrealizowanego w POS – służy do anulowania wszystkich dokumentów powstałych w ramach przesunięcia międzyfirmowego zrealizowanego w Comarch POS
  • Automatyczna obsługa transakcji wewnątrzwspólnotowej – proces automatyzuje obsługę transakcji wewnątrzwspólnotowych
  • Automatyczna obsługa transakcji wewnątrzwspólnotowych w rejestrach VAT – proces do faktur VAT i korekt faktur VAT z rodzajem transakcji Wewnątrzwspólnotowa automatycznie generuje dokumenty VAT, które odpowiednio prezentują VAT należny i naliczony na deklaracji VAT-7
  • Automatyczna obsługa transakcji z odwrotnym obciążeniem – proces automatyzuje obsługę transakcji objętych odwrotnym obciążeniem rejestrowanych. Uruchomienie procesu następuje w momencie zatwierdzenia lub anulowania faktury zakupu lub jej korekt, na których znajduje się choć jeden element objęty odwrotnym obciąż
  • Automatyczna obsługa transakcji z odwrotnym obciążeniem w rejestrach VAT – proces do faktur VAT i korekt faktur VAT z rodzajem transakcji Krajowa automatycznie generuje dokumenty VAT, które odpowiednio prezentują VAT należny i naliczony na deklaracji VAT-7
  • Automatyczne fakturowanie wydań zewnętrznych (WZ) – domyślna konfiguracja procesu obsługuje fakturowanie w trybie miesięcznym dla wszystkich kontrahentów Dla każdego wydania generowana jest odrębna faktura sprzedaży w stanie Niezatwierdzony
  • Automatyczne księgowanie dokumentów – proces pozwala na automatyczne księgowanie zatwierdzonych dokumentów zgodnie z wartościami ustalonymi w parametrach procesu
  • Automatyczne uzupełnianie braków – proces automatyzuje generowanie dokumentów magazynowych do faktur sprzedaży i paragonów, na których zarejestrowano braki
  • Automatyczne wypełnienie opisu analitycznego na dokumentach – proces pozwala na automatyczne uzupełnienie opisu analitycznego dla dokumentów zgodnie z ustalonymi w parametrach procesu wartościami
  • Blokada zapisu lub zatwierdzania dokumentu wystawionego na kontrahenta, który nie jest oznaczony jako czynny płatnik VAT –proces weryfikuje status VAT z karty kontrahenta na dokumentach: FZ, FZL (sprzedawcy); FS, FSL (nabywcy)
  • Dodaj domyślną nazwę kontrahenta (lokalny) – proces lokalny, który ma na celu ułatwianie dodawania nowego kontrahenta poprzez możliwość wprowadzenia domyślnej nazwy kontrahenta, kodu, NIP-u oraz opisu
  • Dodanie opiekuna (typu kontrahent) dla wskazanych kontrahentów – proces umożliwia seryjne dodawanie opiekunów dla wybranych kontrahentów
  • Generowanie dokumentów przeciwnych dla operacji realizowanych pomiędzy firmami w jednej strukturze – proces odpowiada za tworzenie dokumentów przeciwnych w przypadku zarejestrowania w systemie transakcji pomiędzy firmami w ramach tej samej struktury wielofirmowej
  • Generuj wydruk pdf dla faktury sprzedaży (FS) – proces generuje wydruk w formacie .pdf dla faktury sprzedaży zaakceptowanej przez użytkownika
  • Informacja o realizacji zamówień sprzedaży przez dokumenty handlowe wystawione offline w POS – proces uruchamiany jest automatycznie w momencie zarejestrowania w systemie dokumentów FS/PAR pochodzących z Comarch POS, które nie były wcześniej zsynchronizowane ze względu na brak połączenia ze stanowiskiem. Proces dokonuje powiązania dokumentów FS/PAR pochodzących ze stanowiska z dokumentami ZS i przesyła informację o tym powiązaniu do wskazanej grupy operatorów.
  • Informuj o kontrahentach, którzy przekroczyli limit kredytowy – proces przesyła do skrzynki pracownika uruchamiającego proces zestawienie kontrahentów, którzy przekroczyli przyznany im limit kredytowy
  • Informuj o przeterminowanych płatnościach na podstawie raportu BI – proces przesyła wiadomość e-mail z zestawieniem kontrahentów, którzy posiadają nierozliczone płatności powyżej określonej ilości dni
  • JPK – obsługa pól obowiązkowych na dokumentach – proces stanowi uzupełnienie funkcjonalności umożliwiającej wymianę Jednolitych Plików Kontrolnych
  • Kalkulacja ceny dla jednostki podstawowej na podstawie jednostki pomocniczej – proces stanowi uzupełnienie funkcjonalności cenników dla jednostek pomocniczych w systemie. Ma on zastosowanie w sytuacji, gdy w systemie wprowadzane są ceny w jednostce pomocniczej, a transakcje dla artykułu wykonywane są zarówno w jednostce pomocniczej, jak i w jednostce podstawowej
  • Kontrola marży minimalnej na elementach dokumentów FS (A) – proces odpowiada za kontrolę marży minimalnej z możliwością zatwierdzenia dokumentu, na którym poziom marży nie został osiągnięty
  • Kontrola marży minimalnej na elementach dokumentów FS (B) – proces umożliwia zatwierdzenie dokumentu, który nie osiąga marży minimalnej, a jego zatwierdzenie blokowane przez proces Kontrola marży minimalnej na elementach dokumentów FS (A)– dokument z tego procesu przekazywany jest do zatwierdzenia przez uprawnionych operatorów
  • Kontrola unikalności numerów NIP kontrahentów – proces umożliwia kontrolę unikalności kart kontrahentów pod względem numeru NIP w obrębie całej bazy danych
  • Kontrola unikalności numeru obcego dokumentu – w ramach procesu, podczas zapisu dokumentów ZZ, FZ, PZ, NM i ich korekt oraz zatwierdzania dokumentów ZZ, FZ, FZV, PZ i ich korekt, proces weryfikuje unikalność numeru obcego dla dokumentów danego typu
  • Kopiuj atrybut z kontrahenta na nagłówek dokumentu RLS – proces porównuje wartość atrybutu (według nazwy klasy atrybutu określonej w parametrze) na kontrahencie i nagłówku RLS podczas zmiany reklamującego na dokumencie RLS
  • Obsługa rozbieżności w dostawie – proces wspiera funkcjonalność rejestrowania rozbieżności w dostawie artykułów przesuwanych między centralą a oddziałem lub między oddziałami
  • Poinformuj o rozbieżności w kasie – proces informuje wskazaną grupę operatorów, że przy otwarciu zmiany kasowej na stanowisku Comarch POS wystąpiła różnica między stanem faktycznym kasy a stanem zarejestrowanym w systemie
  • Poinformuj o zmianie statusu elementu reklamacji sprzedaży (RLS) – proces umożliwia przesyłanie automatycznych powiadomień (wiadomość e-mail) do klientów o zmianie statusu elementu reklamacji
  • Powiadomienia o zadaniach – za pomocą procesu pracownik, któremu przypisano zadanie, otrzymuje powiadomienie o tym zdarzeniu do skrzynki zadań
  • Powiadomienie o zaległych płatnościach monity (MON),Powiadomienie o zaległych płatnościach noty odsetkowe (NO)Powiadomienie o zaległych płatnościach wezwania (WEZ) – procesy umożliwiają bieżącą weryfikację przeterminowanych płatności dla całej organizacji lub wskazanego centrum (jeżeli wskazane centrum nie jest typu firma, to proces odwoła się do pierwszego nadrzędnego centrum typu firma dla centrum wskazanego w procesie) dla wszystkich lub wybranych kontrahentów według parametrów określonych w definicji procesu
  • Powiąż dokumenty RLS z dokumentami sprzedaży (PAR, FS) – proces umożliwia tworzenie powiązań pomiędzy zatwierdzonymi dokumentami reklamacji sprzedaży (RLS) oraz dokumentami sprzedaży (PAR, FS)
  • Przekazanie ZS do innego centrum – proces umożliwia przekazanie (skopiowanie) dokumentu zamówienia sprzedaży (ZS) do innego centrum
  • Seryjne generowanie (planowanie) kontaktów dla wybranych kontrahentów – proces do seryjnego tworzenia kontaktów
  • Seryjne generowanie (planowanie) spotkań dla wybranych kontrahentów – proces do seryjnego tworzenia spotkań
  • Seryjne generowanie kwestionariuszy dla najlepszych sprzedawców na podstawie raportu BI – proces do seryjnego tworzenia kwestionariuszy dla najlepszych sprzedawców na podstawie wskazanego raportu BI
  • Stwórz zamówienie zakupu (ZZ) z wykorzystaniem bilansu stanu magazynowego (BST) – proces umożliwia utworzenie bilansu stanu towarów (BST), na podstawie którego następuje generowanie zamówień zakupu (ZZ), a następnie ich zapis do bufora
  • Subskrypcja raportu BI część 1 z 2 – procesy Subskrypcja raportu BI umożliwiają przesyłanie zdefiniowanych subskrypcji raportu BI do skrzynek zadań pracowników wskazanych jako odbiorcy raportu
  • Subskrypcja raportu BI część 2 z 2 – proces odpowiada za przesyłanie zdefiniowanej subskrypcji w procesie Subskrypcja raportu BI część 1 z 2 zgodnie z harmonogramem określonym w subskrypcji raportu
  • Weryfikacja statusu VAT dla wskazanych kontrahentów – proces służy do sprawdzania statusu VAT wskazanych kontrahentów
  • Weryfikacja statusu VAT kontrahenta podczas zapisywania lub zatwierdzania dokumentu – proces sprawdza status VAT kontrahenta na dokumentach FZ, FZL (sprzedawcy) i FS, FSL (nabywcy).
  • Wyślij informację o nierozpatrzonych dokumentach reklamacji (RLS) – proces informuje użytkownika inicjującego proces o nierozpatrzonych dokumentach reklamacji (RLS)
  • Wyślij informację o uznaniu reklamacji (RLS) – proces uruchamiany podczas zmiany statusu na nagłówku dokumentu RLS sprawdza, czy zmieniono status na Uznano. Jeśli tak, informacja o uznaniu reklamacji zostaje wysłana do operatorów podanych w parametrze procesu
  • Wyślij sformatowaną wiadomość e-mail – proces wysyła wiadomość e-mail o określonej treści i temacie do adresatów określonych w procesie
  • Wyświetl informację o kontrahencie zgłaszającym reklamację RLS – proces wyświetla komunikat o ustaleniu kontrahenta na dokumencie RLS
  • Zablokuj dodanie kontrahenta (lokalny) – proces blokuje dodawanie nowego kontrahenta z domyślnym kodem i NIP-em
  • Zablokuj zatwierdzenie zamówienia zakupu (ZZ) o dużej wartości (lokalny) – proces lokalny, który blokuje możliwość zatwierdzania zamówień zakupu o dużej wartości (domyślnie jest to wartość 1000 w walucie dokumentu) przez użytkowników niebędących członkami wskazanej grupy (domyślnie B2_admin)
  • Zmiana rodzaju kontrahenta w CRM – proces wyzwalany jest po zatwierdzeniu oferty sprzedaży (OS) lub po zatwierdzeniu zamówienia sprzedaży (ZS)
  • Znajdź dokumenty, które należy zaksięgować – proces tworzy listę dokumentów, które należy zaksięgować sprawdzając, czy typ dokumentu ma powiązany schemat księgowy
  • Zrealizuj przesunięcie międzyfirmowe – służy do realizacji dostaw lub zwrotów towarów w przypadku zarejestrowania w systemie przesunięcia dokumentem MM- pomiędzy firmami w ramach tej samej struktury wieloformowej