JPK-ogólne

Konfiguracja obsługi jednolitego pliku kontrolnego

Konfiguracja obsługi jednolitego pliku kontrolnego

Aby w systemie istniała możliwość obsługi JPK z poziomu System Konfiguracja Wymiana danych w sekcji Pliki JPK, należy:
  • zaznaczyć parametr JPK – określający aktywność funkcjonalności Jednolity Plik Kontrolny. Parametr domyślnie zaznaczony w wersjach innych niż francuska
  • określić Adres usługi Web service – adres, na który zostaną wysłane elektronicznie pliki JPK. Użytkownik może wysłać plik JPK na adres usługi Web Service: https://e-dokumenty.mf.gov.pl lub na serwer testowy: https://test-e-dokumenty.mf.gov.pl/.
  • określić Katalog plików wymiany – czyli, katalogu zapisu wyeksportowanych plików JPK w rozszerzeniu XML. Dla każdej firmy tworzony jest osobny katalog, w ramach którego zakładane są podkatalogi dla każdej z grup JPK np. JPK-MAG, JPK-FA, JPK-KR itd. W skład nazwy pliku wchodzi symbol grupy JPK oraz dokładna data z godziną, w której nastąpiło wystawienie pliku np. JPK_KR(1)_ 20160902_0843.
Konfiguracja JPK
Uwaga
W przypadku niektórych plików ich nazwy zostały rozszerzone o dodatkowe informacje:
  • JPK_WB – numer rachunku bankowego przypisanego do rejestru bankowego
  • JPK_MAG – symbol magazynu
  • JPK_FA – symbol waluty, w której wystawione są faktury

Uprawnienia

Z poziomu Konfiguracja -> Struktura firmy -> Grupy operatorów -> Inne uprawnienia należy zaznaczyć:
  • Tworzenie plików JPK – (domyślnie zaznaczone) użytkownik należący do grupy operatorów posiadających uprawnienie będzie miał możliwość wystawiania JPK. Uprawnienie nie jest dostępne dla francuskiej wersji bazy danych
  • Usuń wiersze JPK – (domyślnie odznaczone) użytkownik należący do grupy operatorów posiadających uprawnienie będzie miał możliwość usuwania danych, z wyłączeniem zakładek: Ogólne, Nagłówek oraz Sumy kontrolne. Opcja może być wykorzystana po wysłaniu danych na serwer Ministerstwa i odebraniu UPO w celu zmniejszenia ilości danych związanych z funkcjonalnością JPK. Wiersze usuwane są z danego dokumentu JPK prezentowanego w systemie, w pliku XML dalej są zawarte.

Słowniki uniwersalne – Rodzaj dowodu

Z poziomu Konfiguracja -> Słowniki uniwersalne dostępny są słownik Rodzaj dowodu, który jest wymagany dla zapisu księgowego pliku JPK_KR. Słownik posiada następujące predefiniowane wartości:
  • Faktura
  • Dokument magazynowy
  • PK – opcja domyślna
  • Wyciąg bankowy
  • Raport kasowy
  • Różnica kursowa
  • Dokument windykacyjny
  • Kompensata
  • Raport okresowy z kasy fiskalnej
  • Zamknięcie kont
  • Przeksięgowanie techniczne
Użytkownik ma możliwość wprowadzenia własnych elementów do słownika. Wartość słownika Rodzaj dowodu jest prezentowana:
  • w nagłówku zapisu księgowego
  • stornie zapisu księgowego
  • w panelu bocznym okna predekretacji
Pole Rodzaj dowodu wraz z wartościami do wyboru w oknie Predekretacji dokumentu PK
Podczas księgowania dokumentów, automatycznie zostają przypisane rodzaje dowodów na zakładce Dodatkowe zapisu księgowego zgodnie z następującymi zasadami:
  • Dokument magazynowy - księgowanie dokumentów magazynowych przyjęć i wydań
  • Dokument windykacyjny - księgowanie monitów, wezwań i not
  • Faktura - księgowanie dokumentów handlowych sprzedaży i zakupu
  • Kompensata - księgowanie dokumentów kompensat
  • PK – księgowanie ręczne zapisów księgowych oraz księgowanie automatyczne dekretów kompensacyjnych
  • Przeksięgowanie techniczne – dla pozostałych księgowań: not memoriałowych oraz księgowań okresowych
  • Raport kasowy - księgowanie operacji w raporcie kasowym
  • Różnica kursowa - księgowanie dokumentów różnic kursowych
  • Wyciąg bankowy - księgowanie operacji w raporcie bankowym
W przypadku storna rodzaj dowodu zostaje przeniesiony z zapisu księgowego. Zmiana rodzaju dowodu podczas predekretacji, skutkuje przeniesieniem jej na zapis księgowy. Ręczna zmiana wartości dowodu jest możliwa na niezatwierdzonych zapisach księgowych.
Uwaga
Nie ma możliwości zmiany rodzaju dowodu na dekretach znajdujących się w Księdze Głównej.

Słowniki uniwersalne – Przyczyna zwolnienia z VAT

Zastosowanie na fakturze stawki VAT o typie zwolniona, wiąże się z koniecznością określenia w pliku JPK_FA przyczynę jej zwolnienia. W związku z tym z poziomu Konfiguracja Słowniki uniwersalne udostępniony został słownik Przyczyna zwolnienia z VAT, w którym znajdują się następujące predefiniowane wartości:
WartośćPodstawa zwolnieniaOpis
Art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VATPrzepis ustawy lub aktu wydanego na podstawie ustawyDostawa towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
Art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy o VATPrzepis ustawy lub aktu wydanego na podstawie ustawyŚwiadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19
Art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VATPrzepis ustawy lub aktu wydanego na podstawie ustawyUsługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe
Uwaga
Wartości predefiniowane w słownikach są aktywne tylko w polskiej wersji bazy danych.
Użytkownik ma możliwość definiowania nowych wartości w słownikach, w ramach poniższych podstaw zwolnienia:
  • Przepis ustawy lub aktu wydanego na podstawie ustawy
  • Dyrektywa 2006/112/WE
  • Inna podstawa prawna
C:\Users\anna.sliwa\Desktop\JPK słowniki uniwersalne.PNG
Słownik uniwersalny Przyczyna zwolnienia z VAT wraz z wartościami
Wartości ze słownika Przyczyna zwolnienia z VAT wykorzystywane są na dokumentach, dla których przynajmniej dla jednego z elementów określono stawkę VAT ZW. Dokumenty, na których dodane zostało pole Przyczyna zwolnienia z VAT:
  • Faktury sprzedaży i ich korekty
  • Faktury zakupu i ich korekty
  • Paragony i ich korekty
  • Faktury vat i ich korekty
Przyczyna zwolnienia z VAT na dokumencie FS
W przypadku dodania na dokument elementu ze stawką VAT ZW, a wartość pola Przyczyna zwolnienia z VAT nie została na danym dokumencie uprzednio ręcznie ustalona, to w polu tym zostanie automatycznie wybrana wartość domyślna ze słownika. W związku z koniecznością wprowadzenia wartości pola Przyczyna zwolnienia VAT na istniejących już dokumentach, które są zatwierdzone lub/i zaksięgowane, wprowadzone zostało nowe uprawnienie dostępne z poziomu Konfiguracja Struktura firmy Grupy operatorów Inne uprawnienia. W obszarze Handel/Magazyn dostępny jest to parametr o nazwie Zmiana przyczyny zwolnienia z podatku VAT na zatwierdzonym dokumencie. Nadanie tego uprawnienia pozwala operatorom należącym do danej grupy posiadającej to uprawnienie na dokonanie modyfikacji pola Przyczyna zwolnienia VAT na dokumentach zatwierdzonych lub/i zaksięgowanych.
Uwaga
Określenie domyślnej wartości w słowniku Przyczyna zwolnienia z VAT nie jest obligatoryjne.
 

Eksport JPK

Ustawienia konfiguracyjne związane z eksportem plików JPK

Wysyłka elektroniczna plików JPK wymaga dwóch dodatkowych certyfikatów. W przypadku, gdy nie są one widoczne, konieczne jest ich zainstalowanie w przeglądarce internetowej. Certyfikaty te, dostępne są na stronie Ministerstwa Finansów. Na stronie internetowej należy przejść na zakładkę: Krajowa Administracja Skarbowa/ Działalność/ Jednolity Plik Kontrolny/Specyfikacja interfejsów usług Jednolitego Pliku Kontrolnego. W podanej lokalizacji znajdują się certyfikaty, które trzeba zainstalować. Certyfikat CPD MF Root CA należy zainstalować w magazynie "Zaufane główne urzędy certyfikacji" natomiast Certyfikat CPD MF Level2 CA należy zainstalować w magazynie "Pośrednie urzędy certyfikacji". Na stronie Ministerstwa Finansów, zamieszczone są aktualne informacje oraz zmiany dotyczące plików JPK. Wysyłka plików odbywa się przy wykorzystaniu podpisu kwalifikowanego, dlatego też zgodnie z instrukcją udostępnianą przez wystawcę takiego podpisu, należy zainstalować sterowniki oraz certyfikat klienta. Ważne, aby wykonać wszystkie kroki związane z instalacją podpisu wystawcy.
Uwaga
Jeśli pomimo zainstalowania podpisu wystawcy, podczas wysyłania plików JPK, na liście certyfikatów, podpis nie jest widoczny, konieczne jest zaktualizowanie ze strony producenta aplikacji do obsługi karty kryptograficznej oraz zrestartowanie komputera. Aby certyfikat był widoczny powinien zostać zainstalowany w systemie operacyjnym. Certyfikat ten, musi być prawidłowy (zaufany) oraz znajdować się w magazynie certyfikatów osobistych. W celu sprawdzenia poprawności zainstalowanego certyfikatu należy uruchomić program certmgr.msc. W folderze certyfikatów osobistych należy zweryfikować widoczność certyfikatu, który zostanie użyty do podpisu. Jeśli jest on widoczny, oznacza to, że został prawidłowo zainstalowany w systemie Windows. Po dwukrotnym kliknięciu na certyfikat, na zakładce Ogólne umieszczona jest data ważności certyfikatu, certyfikat powinien być ważny dla aktualnej daty. W zakładce tej powinien znajdować się również zapis: „Masz klucz prywatny, który odpowiada temu certyfikatowi”.
Informacja o certyfikacje, zakładka Ogólne
  W zakładce Ścieżka certyfikacji, w sekcji Stan certyfikatu powinien znajdować się zapis: „Ten certyfikat jest prawidłowy”.
Informacja o certyfikacie, zakładka Ścieżka certyfikacji
Wysyłka plików JPK może być również prowadzona za pośrednictwem Aplikacji klienckiej do wysyłania plików JPK udostępnionej przez Ministerstwo Finansów na stronie internetowej. Aplikacja umożliwia zaimportowanie danych z pliku .csv.

Ustawienia konfiguracyjne związane z eksportem plików JPK dla usług terminalowych

W przypadku wysyłania plików JPK przez użytkowników korzystających z połączeń terminalowych konieczne jest wykonanie dodatkowej konfiguracji. Dostęp do serwerów Comarch (www.erp.comarch.pl) umożliwia pobieranie aktualnych katalogów plików dll, a także eksport plików JPK na serwery Ministerstwa Finansów. Komunikacja dla poniższych stron powinna zostać otwarta w portach: 80 i 443: W przypadku braku dostępu do powyższych adresów należy skontaktować się z działem zajmującym się polityką bezpieczeństwa w firmie Klienta. Należy ustawić również adresy słowne dns. Urządzenie  z  elektronicznym podpisem należy podpiąć do komputera, z którego następuje połączenie za pomocą programu Podłączenie pulpitu zdalnego (RDP) do serwera. Podczas podłączenia do serwera, w opcjach połączenia, na zakładce Zasoby lokalne/Lokalne urządzenia i zasoby, należy wybrać opcję Karty inteligentne. Również dostęp do sieci nie powinien być na podstawie serwera proxy. Dlatego też w przeglądarce internetowej z poziomu Opcje internetowe Połączenia Ustawienia sieci LAN, parametr Użyj serwera proxy dla sieci LAN powinien zostać odznaczony.
Ustawienia Podłączenia pulpitu zdalnego
 

Pola obowiązkowe JPK

Podczas wprowadzania dokumentów należy zwrócić uwagę na pola obowiązkowe, bez których plik JPK nie zostanie poprawnie zweryfikowany. W poszczególnych strukturach plików JPK wskazane są pola obowiązkowe, bez których plik nie zostanie poprawnie zweryfikowany, przez co nie będzie mógł zostać przesłany do urzędu skarbowego. W niniejszym rozdziale biuletynu zaprezentowano sposób wprowadzania dokumentów oraz pola, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Pola te muszą zostać wypełnione na dokumencie, aby plik został poprawnie wygenerowany. System Comarch ERP Altum nie kontroluje, czy podczas wprowadzania dokumentu, niektóre pola wymagane w plikach JPK zostały wypełnione przez użytkownika. Opis postępowania dotyczy wszystkich użytkowników, niezależnie od wersji systemu Comarch ERP Altum, z której firma korzysta. Przy czym obsługa generowania plików JPK jest dostępna w wersji 2016.5 i wyższych.
Uwaga
Dodatkowo w systemie Comarch ERP Altum dostępny jest proces BPM: „JPK – obsługa pól obowiązkowych na dokumentach”. Proces stanowi uzupełnienie funkcjonalności umożlwiającej wymianę Jednolitych Plików Kontrolnych. Schematy dla plików JPK zawierają pola, które powinny być obowiązkowo wypełnione na dokumencie. Część z tych pól nie jest wymagana podczas wprowadzania dokumentów do systemu. Proces umożliwia wyświetlanie ostrzeżenia przy braku wypełnienia konkretnych pól dokumentu. Dla dokumentów NM, FZV i ich korekt proces działa wyłącznie w trybie informacyjnym.
Uwaga
Funkcjonalność generowania plików JPK z systemu Comarch ERP Altum jest dostępna od wersji 2016.5, dlatego konieczna jest aktualizacja systemu do aktualnej wersji. Jeżeli wskazane w biuletynie wymagane pola będą uzupełnione na dokumentach wprowadzonych we wcześniejszych wersjach systemu Comarch ERP Altum niż 2016.5, to po aktualizacji zostaną one poprawnie uwzględnione podczas generowania Jednolitych plików kontrolnych w wersji 2016.5 i późniejszych.

Dane firmy

W przypadku wszystkich rodzajów plików JPK obowiązkowe pola do uzupełnienia definiujące przedsiębiorstwo dostępne są z poziomu Konfiguracja → Struktura firmyFirma zakładka Ogólne. Są to następujące pola:
  • Nazwa, Nazwa firmy - należy wpisać nazwę firmy
  • NIP
  • Kod urzędu
  • W sekcji Adres:
    • Kraj
    • Województwo
    • Miasto
    • Kod pocztowy
    • Ulica
    • Nr domu
    • Poczta
    • Gmina
    • Powiat
Uwaga
Wyjątek stanowi plik JPK_V7M, w przypadku którego nie ma konieczności uzupełniania sekcji Adres oraz plik JPK_VAT, dla którego nie ma konieczności uzupełniania sekcji Adres i kodu urzędu.
Obowiązkowe pola do uzupełnienia w konfiguracji firmy

Urząd skarbowy

Każdy rodzaj pliku JPK wymaga uzupełnienia kodu urzędu. Wyjątek stanowi plik JPK_VAT, w przypadku którego nie ma konieczności uzupełniania tych danych. Pole należy uzupełnić na karcie urzędu GłówneUrzędyKod identyfikacyjny.
Kod urzędu
Dodatkowo, jeżeli użytkownik wskazał urząd z poziomu Konfiguracja Struktura firmyFirma zakładka Deklaracje, to jest on domyślnie pobierany podczas tworzenia plików.
Kod urzędu w Konfiguracji firmy
   

Dodawanie plików JPK

Dodawanie nowego pliku bez względu na jego rodzaj następuje z poziomu Listy JPK. Aby dodać w systemie plik JPK należy z poziomu menu Główne -> JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić dany element JPK i wybrać opcję [Dodaj]. Rodzaj dodawanego pliku implikowany jest rodzajem gałęzi, która została podświetlona.
Dodawanie nowego pliku z listy JPK
W efekcie zostanie otwarty nowy dokument JPK o strukturze zgodnej z charakterem danego pliku. Przykładowy plik dla JPK_WB wygląda następująco:
Przykładowy plik JPK
Dla każdego z plików (bez względu na ich rodzaj) w lewym panelu okna istnieje możliwość wskazania parametrów, względem których podczas wyliczania danego pliku, pobierane są dane. Każda grupa JPK ma możliwość wskazania parametrów ogólnych, do których można zaliczyć np. wskazanie firmy, dla której dane mają być pobierane (w polu Wylicz dla) lub określenia zakresu dat, dla którego plik ma być generowany. W lewym panelu istnieje również możliwość wskazania parametrów charakterystycznych dla danego pliku np. dla pliku JPK_FA można wskazać walutę, w której zostały wystawione faktury lub wskazać wg jakiego typu daty dotyczącej osobno sprzedaży i osobno zakupu mają być pobierane dokumenty; dla pliku JPK_WB istnieje możliwość wskazania rejestru bankowego; w przypadku pliku JPK_KR istnieje możliwość wskazania czy zapisy znajdujące się w buforze mają być pobierane, czy też nie; dla pliku JPK_MAG istnieje możliwość wskazania, którego magazynu ma dotyczyć dany plik; a dla plików JPK_VAT i JPK_V7M  – jaka jest wysokość współczynnika rzeczywistego. Szczegółowy opis paramentów charakterystycznych dla danego pliku zawarty jest w  odpowiednich podrozdziałach dedykowanych dla danego rodzaju pliku.

Panel z parametrami

Stan dokumentu – zgodny z przyjętymi zasadami nadawania stanu Każdy z plików może przyjmować jeden z następujących stanów Niezatwierdzony, Zaakceptowany, Zatwierdzony, które różnią się między sobą zakresem możliwych do wykonania operacji. Plik o statusie Niezatwierdzony:
  • można go usunąć bezśladowo
  • można go przeliczyć
  • można utworzyć plik XML
Plik o statusie Zaakceptowany:
  • nie można go usunąć
  • nie można go przeliczyć
  • można utworzyć plik XML
  • można eksportować plik JPK
  • można powrócić do stanu Niezatwierdzony, w tym celu należy podnieść do edycji plik i użyć przycisk [Otwórz]. Opcja ta, dostępna jest jeżeli plik JPK nie został jeszcze wyeksportowany.
Plik o statusie Zatwierdzony:
  • nie można go usunąć
  • można utworzyć plik XML
  • nie można go przeliczyć
  • można eksportować plik JPK
  • można powrócić do stanu Niezatwierdzony za pomocą opcji Cofnij zatwierdzenie dostępnej pod prawym przyciskiem z poziomu listy oraz za pomocą przycisku [Cofnij zatwierdzenie] dostępnego na zakładce Elementy. Opcja jest dostępna wyłącznie, jeżeli plik nie został jeszcze wyeksportowany.
Symbol – symbol formularza pliku, nieedytowalne pole Korekta – parametr umożliwiający wskazanie, że dany plik JPK jest korektą Wylicz dla – określa firmę, dla której eksportowane będą dane. Wybór jest zawężony do centrów typu firma. Możliwe jest wygenerowanie w systemie więcej niż jednego pliku za ten sam okres dla tego samego centrum typu firma. W przypadku gdy użytkownik jest zalogowany w centrum niższym, może generować plik wyłącznie dla danego centrum typu firma. Definicja – nazwa z definicji pliku JPK Data – okres, za który generowany jest plik JPK, możliwe do wyboru: dzień, miesiąc, rok, zakres dat, poprzedni miesiąc, bieżący miesiąc
Uwaga
Dla pliku JPK_V7M dostępne są wyłącznie okresy: Miesiąc, Poprzedni miesiąc, Bieżący miesiąc.
Uwaga
W pliku JPK_KR w przypadku wyboru w Zakresie dat różnych okresów obrachunkowych system wyświetli komunikat: „Wskazano różne okresy obrachunkowe, nie można wygenerować pliku. Zakres dat od do musi dotyczyć jednego okresu obrachunkowego”.
Kod urzędu – kod pobrany z karty danego urzędu Urząd – pole automatycznie uzupełniane po wyborze pola Kod urzędu, pole bez możliwości edycji Status e-pliku – stan pliku JPK, który zawiera informację na temat aktualnego stanu, w jakim znajduje się plik JPK. W oknie pliku JPK w sekcji z parametrami system wyświetla jeden ze statusów: Nie wysłano, Wysłano/trwa przetwarzanie, Wysłano/nie odebrano UPO, Wysłano/ odebrano UPO, Błąd wysyłania lub Odrzucono. Data wysłania – dokładna data i godzina, w której wysłano plik JPK Data odebrania – data i godzina automatycznie uzupełniana przez system po pobraniu dokumentu UPO, w której nastąpiło odebranie dokumentu UPO. Numer referencyjny - automatycznie uzupełniany przez system, po wykonaniu eksportu pliku JPK. Właściciel – centrum, w którym utworzono plik JPK

Zakładka Nagłówek – dostępna dla wszystkich rodzajów plików

W zakładce Nagłówek prezentowane są dane dotyczące pliku JPK. Informacje prezentowane są w formie tabeli z dwiema kolumnami Nazwa oraz Wartość. W przypadku wszystkich rodzajów plików JPK zakładka Nagłówek posiada podobne dane. Zakres danych związany jest ściśle w rodzajem generowane pliku. Są to informacje na temat: wariantu formularza, celu złożenia pliku, dat związanych z wytworzeniem pliku JPK, waluty, urzędu, NIPu, Regonu oraz adresu podmiotu generującego plik JPK, itd.
Zakładka Nagłówek w pliku JPK_WB
Uwaga
System umożliwia eksport list ze szczegółowymi danymi do arkusza kalkulacyjnego, gdzie również można dokonać szczegółowej analizy danych przed utworzeniem pliku XML i przekazaniem ich do kontroli.
Poszczególne pliki JPK różnią się zawartością. Dane charakterystyczne dla danego pliku dostępne są na dedykowanych zakładach, które szczegółowo opisane są w rozdziałach dotyczących konkretnych plików. W przypadku każdego z plików JPK, możliwy jest podgląd dokumentów źródłowych składających się na dany plik z poziomu pliku JPK bez konieczności otwierania kolejnych zakładek w systemie. Z poziomu pliku JPK_KR użytkownik może podglądnąć zapisy księgowe w dzienniku, z plików JPK_VAT i JPK_V7M można podnieść do edycji dokumenty wprowadzone do rejestrów VAT. Z poziomu pliku JPK_WB istnieje możliwość edycji operacji bankowych, z poziomu pliku JPK_FA można edytować faktury, a z poziomu pliku JPK_MAG użytkownik ma bezpośredni dostęp do dokumentów wydań zewnętrznych, przyjęć zewnętrznych, wydań wewnętrznych oraz listy przesunięć magazynowych. Wszystkie pliki zawierają zakładki: <<Atrybuty>>, <<Załączniki>> oraz <<Historia zmian>>. W oknie pliku JPK, z menu głównego dostępna jest lista Plik JPK z następującymi opcjami:
  • [Przelicz] – każdorazowe użycie przycisku i przeliczenie danych uwzględnia nowe ustawienia parametrów z zakładki Ogólne. Po użyciu przycisku [Przelicz], plik JPK zostaje zapisany, nawet jeśli został zamknięty za pomocą przycisku [x].
  • [Zapisz] – zapisuje zmiany w pliku JPK
  • [Zaakceptuj] – zmienia stan pliku z Niezatwierdzonego na Zaakceptowany, dostępny tylko jeżeli plik JPK jest w stanie Niezatwierdzonym
  • [Zatwierdź] – zmienia stan pliku na Zatwierdzony, po zatwierdzeniu pliku nie ma możliwości jego edycji
  • [Otwórz] – przycisk jest dostępny, jeżeli plik jest w stanie Zaakceptowanym
  • [Utwórz plik JPK] – powoduje wygenerowanie pliku w formacie XML w folderze wskazanym w konfiguracji systemu. Jeśli plik nie był zatwierdzony, wybranie funkcji [Utwórz pliku JPK] powoduje zmianę jego stanu na Zatwierdzony.
  • [Pobierz UPO] – pobiera Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO)
  • [Usuń wiersze JPK] – powoduje usunięcie w pliku JPK wyłącznie dane szczegółowe tzn. wszystkie oprócz danych znajdujących się w zakładkach: Ogólne, Nagłówek oraz Sumy kontrolne. Operacja usuwania wierszy poprzedzona jest komunikatem: „Plik JPK jest zamknięty/zatwierdzony. Czy jesteś pewien, że chcesz go usunąć na stałe z bazy danych?”.
  • [Eksportuj plik JPK] – umożliwia elektroniczną wysyłkę wszystkich plików JPK dostępnych w systemie, bezpośrednio na portal Ministerstwa Finansów. Użytkownik może eksportować plik z wykorzystaniem tzw. podpisu kwalifikowanego. Wyeksportowane pliki są zapisywane w katalogu plików wymiany, wskazanym w konfiguracji systemu oraz wysyłane na wskazany adres usługi Web Service. Po poprawnej weryfikacji pliku dokonanej przez Ministerstwo Finansów, użytkownik może pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), a następnie je wydrukować. Po wysłaniu pliku JPK zostaje wyświetlony numer referencyjny w oknie pliku JPK.
Po wypełnieniu wszystkich obligatoryjnych pól oraz przeliczeniu pliku JPK można wygenerować plik XML do folderu wskazanego w konfiguracji systemu, za pomocą przycisku [Utwórz plik JPK], dostępnym w menu. Możliwe jest generowanie pliku JPK w stanie Zaakceptowanym oraz Zatwierdzonym. Natomiast eksport pliku o stanie Zaakceptowanym zmienia jego stan na Zatwierdzony. W wyniku poprawnego utworzenia pliku XML zostaje wyświetlone okno z informacją o jego walidacji.
Walidacja pliku XML
Pliki JPK, które poprawnie przeszły walidację, są dostępne do podglądu w folderze, który został wskazany jako Katalog plików wymiany w konfiguracji systemu. Plik JPK o strukturze XML prezentuje dane w sposób ujętym na poniższym rysunku. Jest to przykład struktury XML dla pliku JPK_VAT otwartym za pomocą programu XML Notepad.
Struktura pliku JPK_VAT w formacie XML
[alert] Należy zwrócić szczególną uwagę, jeśli pliki nie przejdą walidacji w systemie, oznacza to, że nie zostały one sporządzone poprawnie. W takim przypadku nie zostaną one zatwierdzone oraz nie ma możliwości przesłania ich drogą elektroniczną na portal Ministerstwa Finansów. Mimo braku walidacji plik zostanie zapisany w lokalizacji wskazanej w konfiguracji systemu. Należy pamiętać, że jeśli pliki walidują się poprawnie, są one automatycznie zatwierdzane w systemie. Brak walidacji prezentowany jest w logu walidacji pliku XML w postaci informacji o tym, który element jest niepoprawny.
Log walidacji pliku XML w przypadku walidacji zakończonej z błędem
[/alert]

Lista JPK

Lista JPK dostępne jest z poziomu z zakładki Główne -> JPK. Menu okna dzieli się na grupy:
  • Lista, z przyciskami: [Dodaj], [Edytuj], [Usuń], [Odśwież]
  • Dokumenty źródłowe, z przyciskami: [Obroty i salda], [Zapisy dziennik], [Zapisy konto], [Rejestry VAT], [Raporty bankowe], [Faktury sprzedaży], [Faktury zakupu], [Wydania zewnętrzne], [Przyjęcia zewnętrzne], [Wydania wewnętrzne], [Przesunięcia]
  • Zawiadomienie ZD z przyciskiem [Zawiadomienie ZD] – sekcja dostępna po zaznaczeniu na liście pliku JPK_V7M. Wybranie przycisku podnosi do edycji powiązany z plikiem dokument zawiadomienie ZD. Jeżeli do pliku nie zostało wygenerowane zawiadomienie ZD, pojawi się komunikat: „Do danego pliku JPK_V7M nie istnieje powiązany dokument: Zawiadomienie ZD.” Opis zawiadomienia ZD znajduje się w artykułach Lista Zawiadomień ZD i Dodawanie Zawiadomienia ZD.
  • Wydruki, z przyciskami: [Drukuj listę], [Drukuj dokument]
Lista JPK
Lista JPK składa się z dwóch zakładek Elementy oraz Słownik pól. Pod zakładkami znajdują się standardowe przyciski: [Dodaj], [Edytuj], [Usuń], [Odśwież], [Cofnij zatwierdzenie], [Eksport do arkusza kalkulacyjnego]. Usuwanie plików JPK możliwe jest wyłącznie dla plików w stanie Niezatwierdzony. Zakładka Elementy Dla poszczególnych plików na liście widoczne są kolumny:
  • Kod
  • Data od
  • Data do
  • Wersja
  • Korekta
  • Status
  • Wyliczone dla
  • Status e-pliku
Dodatkowe kolumny dostępne na liście to:
  • Data generacji – data dodania pliku w historii zmian
  • Nazwa pliku – nazwa pliku określona przez użytkownika
W przypadku niektórych plików JPK występują kolumny specjalnie dedykowane dla konkretnych plików:
  • W oknie pliku JPK_WB – kolumna Rachunek bankowy, w której wyświetlany jest numer rachunku bankowego w tworzonym pliku JPK
  • W oknie pliku JPK_FA – kolumna Waluta, zawiera walutę, dla jakiej generowany jest plik
  • W oknie pliku JPK_MAG – kolumna Magazyn, dostarcza informacji na temat magazynu, do którego należą dokumenty w pliku
Z poziomu zakładki Elementy, po ustawieniu się na konkretnej grupie plików JPK i wybraniu przycisku [Dodaj], następuje dodanie pliku JPK o określonym typie.

Zakładka Słownik pól

Zakładka ta w przypadku wszystkich rodzajów plików JPK składa się z takich samych kolumn:
  • Pole – dowolny oraz unikalny tekst wprowadzany przez użytkownika
  • Atrybut – umożliwia wybór atrybutu spośród dostępnych w systemie
  • Opis – dowolny tekst wprowadzany przez użytkownika
  • Aktywny – odpowiada za aktywność pola
 

JPK _KR

Dodawanie pliku JPK_KR

Plik JPK_KR jest to plik zawierający zestawienie zapisów z ksiąg rachunkowych podmiotu. W zestawieniu uwzględniane są:
  • dane pobrane z zestawienia obrotów i sald
  • zapisy księgowe znajdujące się w dziennikach
  • zapisy księgowe wprowadzone na kontach księgowych
Należy zwrócić szczególną uwagę, aby na zapisach księgowych, które mają zostać uwzględnione w pliku JPK_KR, zostało uzupełnione pole Opis. Wymagane jest także, aby w systemie znajdował się co najmniej jeden dokument PK, z co najmniej jednym dekretem w zadanym okresie w pliku. Aby dodać w systemie plik JPK dotyczący obszaru ksiąg rachunkowych należy z poziomu menu Główne JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_KR i wybrać opcję [Dodaj].
Dodawanie pliku JPK_KR
Dla pliku JPK_KR spośród listy Dokumentów źródłowych aktywne są przyciski: [Obroty i salda], [Zapisy dziennik] oraz [Zapisy konto]. Mogą one być wykorzystane przy weryfikacji poprawności danych zawartych w pliku JPK_KR. Okno pliku JPK_KR składa się z panelu z parametrami w lewej części okna oraz z następujących zakładek: Panel z parametrami – parametry charakterystyczne dla pliku JPK_KR
  • Uwzględnij zapisy w buforze - przy generowaniu pliku JPK uwzględnia również zapisy księgowe znajdujące się w buforze
  • Uwzględniaj zapisy na kontach pozabilansowych - przy generowaniu pliku JPK uwzględniane są również zapisy na kontach pozabilansowych
Uwaga
W pliku JPK_KR w przypadku wyboru w Zakresie dat różnych okresów obrachunkowych system wyświetli komunikat: „Wskazano różne okresy obrachunkowe, nie można wygenerować pliku. Zakres dat od do musi dotyczyć jednego okresu obrachunkowego”.

Zakładka Nagłówek

Dane dotyczące pliku JPK_KR prezentowane na zakładce Nagłówek są następujące:
Zakładka Nagłówek pliku JPK_KR

Zakładka Sumy kontrolne

Zakładka Sumy kontrolne prezentuje ogólne informacje dotyczące ksiąg rachunkowych.
Zakładka Sumy kontrolne w pliku JPK_KR
Sumy kontrolne dostępne dla pliku JPK_KR są następujące:
  • Bilans otwarcia Wn
  • Bilans otwarcia Ma
  • Obroty Wn
  • Obroty Ma
  • Obroty narastająco Wn
  • Obroty narastająco Ma
  • Saldo WnSaldo Ma
  • Liczba wierszy dziennika
  • Suma kwot dziennik
  • Liczba zapisów konto
  • Suma Wn zapisów
  • Suma Ma zapisów
Jeżeli w panelu bocznym pliku JPK został zaznaczony parametr Uwzględniaj zapisy na kontach pozabilansowych to prezentowane są dodatkowo sumy kontrolne na kontach pozabilansowych. Dane prezentowane na zakładce wyliczone są na podstawie kont pobranych do pliku i widocznych na zestawieniu obrotów i sald.

Zakładka Zestawienie obrotów i sald

W zakładce prezentowane są pozycje pochodzące z zestawienia obrotów i sald, które składają się na plik JPK_KR.
Zakładka Zestawienie obrotów i sald w pliku JPK_KR

Zakładka Dziennik

W zakładce prezentowane są pozycje pochodzące z Dzienników, które składają się na plik JPK_KR. Dane sortowane są analogicznie jak na liście Zapisy księgowe opcja Dziennik.
Zakładka Dziennik w pliku JPK_KR

Zakładka Zapisy na kontach

W zakładce prezentowane są pozycje (dekrety) pochodzące z zapisów na kontach, które składają się na plik JPK_KR.
Zakładka Zapisy na kontach w pliku JPK_KR

Obowiązkowe pola dla pliku JPK_KR (Księgi rachunkowe)

W przypadku generowania pliku JPK_KR wymagane jest uzupełnienie pola Opis na zapisie księgowym. Wprowadzając ręcznie zapis księgowy z poziomu Księgowość Dzienniki, obligatoryjne pole Opis dostępne jest z poziomu każdej z zakładek dokumentu PK.
Opis na zapisie księgowym
W systemie Comarch ERP Altum zalecane jest księgowanie dokumentów za pomocą schematów księgowych, na których użytkownik może wskazać, co powinno znaleźć się w polu Opis.
Pole Opis na schemacie księgowym
Wymagane jest także, aby w systemie znajdował się co najmniej jeden dokument PK z co najmniej jednym dekretem w zadanym okresie. Jednocześnie w tym samym zakresie czasowym, na Zestawieniu obrotów i sald powinna się znaleźć co najmniej jedna niezerowa wartość. W przypadku not memoriałowych, przy wprowadzaniu tych dokumentów, należy uzupełnić pole Opis, które podczas księgowania zostanie przeniesione na zapis księgowy.
Pole Opis na dokumencie nota memoriałowa
W przypadku zapisów księgowych użytkownik musi wskazać w pliku JPK_KR Rodzaj dowodu np. faktura, dokument magazynowy, wyciąg bankowy, raport kasowy itd. W tym celu w wersji 2016.5 dodano nowy słownik, który może zostać wskazany na zapisie księgowym. W systemie przewidziano następujące rodzaje dowodu księgowego i zastosowano odpowiednie mapowanie podczas księgowania:
  • Faktura
  • Dokument magazynowy
  • PK
  • Dokument magazynowy
  • Wyciąg bankowy
  • Raport kasowy
  • Różnica kursowa
  • Dokument windykacyjny
  • Kompensata
  • Raport okresowy z kasy fiskalnej
  • Zamknięcie kont
  • Przeksięgowanie techniczne
Po konwersji do wersji 2016.5 następuje przypisanie Rodzaju dowodu na podstawie typu dokumentu, który jest księgowany. Należy zweryfikować ustawione wartości i ewentualnie je skorygować. W wersji 2016.5.5 zarówno w konwersji, jak i podczas księgowania dokumentów został przyjęty następujący sposób mapowania danych:
  • Księgowanie ręczne zapisów księgowych – PK
  • Księgowanie dokumentów handlowych sprzedaży i zakupu – Faktura
  • Księgowanie dokumentów magazynowych przyjęć i wydań – Dokument magazynowy
  • Księgowanie operacji w raporcie kasowym – Raport kasowy
  • Księgowanie operacji w raporcie bakowym – Wyciąg bankowy
  • Księgowanie dokumentów różnic kursowych – Różnica kursowa
  • Księgowanie monitów, wezwań i not – Dokument windykacyjny
  • Księgowanie kompensat – Kompensata
  • Dla innych księgowań: not memoriałowych, księgowań okresowych – przeksięgowanie techniczne
 

JPK_FA

Dodawanie pliku JPK_FA

Plik JPK_FA jest to plik zawierający zestawienie faktur sprzedaży i zakupu oraz ich korekt. W zestawieniu uwzględniane są:
  • faktury sprzedaży i ich korekty
  • faktury zakupu ich korekty
  • korekty ręczne faktury sprzedaży i zakupu
  • faktury zaliczkowe sprzedaży i zakupu oraz ich korekty
  • faktury VAT wystawione ręcznie oraz ich korekty
Należy zwrócić szczególną uwagę, aby podczas wystawiania dokumentów faktur, gdzie pojawiają się elementy ze stawką VAT ZW, prawidłowo określić wartość pola Przyczyna zwolnienia z VAT. Szczegółowe informacje dotyczące uzupełniania pól znajdują się w rozdziale Obowiązkowe pola dla pliku JPK_FA (Faktury VAT). W przypadku faktur VAT o tym, czy dokument zostanie uwzględniony w zestawieniu decyduje ustawienie parametru JPK_FA na dokumencie wprowadzonym bezpośrednio do Rejestru VAT. Zaznaczenie parametru spowoduje, że faktura VAT zostanie uwzględniona podczas generowania pliku JPK_FA.
JPK
Parametr JPK_FA na dokumencie faktury VAT
Do zestawienia pobierane są faktury, których właścicielem jest firma wskazana w polu Wylicz dla oraz te faktury, których data wskazana w nagłówku zawiera się w zadanym okresie dat. W zależności od ustawiania w  nagłówku pliku JPK pola waluty, generowany będzie oddzielny plik dla każdej z walut. W przypadku generowania pliku JPK_FA w firmie głównej dane pobierane są dla wszystkich firm zdefiniowanych w systemie. Dla każdej z firm tworzony jest oddzielny plik. Dodatkowo do pełnej obsługi JPK_FA dodano słownik Przyczyna zwolnienia z VAT oraz udostępniono mechanizm przypisywania atrybutów do pól JPK. Na podstawie ww powiązania brakujące informacje w pliku mogą być pobierane z atrybutów dodanych na dokumencie. Szczegółowy opis słownika Przyczyna zwolnienia z VAT znajduje się w artykule Konfiguracja. Aby dodać w systemie plik JPK dotyczący faktur, należy z poziomu menu Główne JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_FA i wybrać opcję [Dodaj].
Dodawanie pliku JPK_FA
Dla pliku JPK_FA w grupie przycisków Dokumenty źródłowe aktywne są przyciski:
  • [Rejestry VAT]
  • [Faktura sprzedaży]
  • [Faktura zakupu]
W pliku JPK_FA, w grupie przycisków Plik JPK dostępne są standardowe przyciski służące do jego obsługi opisane w artykule Dodawanie pliku JPK. Okno pliku JPK_FA składa się z panelu z parametrami w lewej części okna oraz z następujących zakładek: Zakładka Nagłówek dla pliku JPK_FA posiada takie same pola jak w przypadku pliku <<JPK_KR>>. Dodatkowo dla pliku JPK_FA, na zakładce Nagłówek znajdują się charakterystyczne dla tego pliku parametry:
  • Faktura sprzedaży wg daty – użytkownik ma możliwość określenia, według której z dat uwzględniane mają być dokumenty faktur o typie rozchodowym w pliku JPK. Istnieje możliwość wskazania jednej z poniższych dat:
    • Wystawienia (opcja domyślna)
    • Sprzedaży
    • Deklaracji VAT
  • Faktura zakupu wg daty – po zaznaczeniu parametru, użytkownik ma możliwość określenia, według której z dat uwzględniane mają być dokumenty faktur o typie przychodowym w pliku JPK. Istnieje możliwość wskazania jednej z poniższych dat:
    • Wystawienia
    • Wpływu (opcja domyślna)
    • Zakupu
    • Deklaracji VAT
W przypadku gdy parametr nie jest zaznaczony system nie pobiera dokumentów przychodowych (faktur zakupu, faktur VAT zakupu, faktur zaliczkowych zakupu oraz ich korekt) do pliku JPK_FA.
  • Waluta – użytkownik ma możliwość określenia walut/waluty, według której dokumenty zostaną uwzględnione w pliku JPK.
Uwaga
W przypadku gdy faktura jest wystawiona lub otrzymana od kontrahenta z numerem NIP zagranicznym (innym niż 10 cyfr) to NIP nie jest on pobierany do pliku JPK_FA.
Zakładka Sumy kontrolne Zakładka Sumy kontrolne prezentuje ogólne informacje dotyczące faktur:
  • Liczba faktur
  • Wartość brutto faktur
  • Wartość stawki podatkowej 22% i 23%
  • Wartość stawki obniżonej pierwszej 7% i 8%
  • Wartość stawki obniżonej drugiej 5%
  • Wartość stawki obniżonej trzeciej – pole rezerwowe
  • Wartość stawki obniżonej czwartej – pole rezerwowe
  • Liczba wierszy faktury
  • Wartość wierszy faktur
JPK_FA_A
Zakładka Sumy kontrolne w pliku JPK_FA
Zakładka Faktura Na zakładce Faktura prezentowane są wszystkie dokumenty (faktur sprzedaży i zakupu i ich korekt, faktur zaliczkowych i ich korekt, faktur VAT i ich korekt oraz korekty ręczne faktur). Użytkownik ma możliwość zweryfikowania, jakie dokumenty trafią do pliku JPK, wraz z możliwością zweryfikowania m.in. ich elementów pod względem: ilości, ceny oraz stawki VAT z jaką znalazły się one na dokumencie. W przypadku dodania do pliku JPK_FA dokumentów, które nie posiadają pozycji towarowych: faktur zaliczkowych oraz faktur VAT oraz ich korekt, w sekcji pliku dotyczącej wierszy zostanie wyświetlony predefiniowany rekord odpowiednio o typie Zaliczka na poczet zamówienia <numer zamówienia powiązanego z fakturą zaliczkową> lub Koszt.
jpk_FA1
Predefiniowana nazwa towaru w przypadku dokumentu faktury zaliczkowej oraz dokumentu VAT

Parametr JPK_FA na fakturze VAT

Obowiązkowe pola dla pliku JPK_FA (Faktury VAT)

Struktura pliku JPK_FA wymaga bardzo szczegółowych danych odnośnie rodzaju transakcji. W pliku należy odpowiednio wykazać faktury dla: Metody kasowej
  • Samofakturowania
  • Odwrotnego obciążenia
  • Przypadku, o którym mowa w art. 106c ustawy (organ egzekucyjny lub komornik sądowy)
  • Przypadku faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podatnika przez jego przedstawiciela podatkowego
  • Przypadku dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, dla których podstawę opodatkowania stanowi zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 marża
  • Przypadku świadczenia usług turystyki, dla których podstawę opodatkowania stanowi zgodnie z art. 119 ust. 1 kwota marży, faktura - w zakresie danych określonych w ust. 1 pkt 1-17 - powinna zawierać wyłącznie dane określone w ust. 1 pkt 1-8 i 15-17, a także wyrazy "procedura marży dla biur podróży", Marży biur podróży
W pliku należy wskazać wewnątrzwspólnotowe transakcje trójstronne:
  • W przypadku faktur wystawianych przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) - dane określone w art. 136
Dodatkowo należy zwrócić uwagę na to, że:
  • Jeżeli faktura jest wystawiona przez organ egzekucyjny lub komornika sądowego, to w pliku musi być nazwa i adres tego organu lub komornika sądowego
  • Jeżeli faktura jest wystawiona przez przedstawiciela podatkowego, to pliku musi być jego nazwa, adres i numer
  • Jeżeli na fakturze jest zwolnienie z VAT, to musi być wskazana przyczyna zwolnienia
  • Jeżeli jest to faktura korygująca, to należy wskazać przyczynę korekty, numer faktury korygowanej dla korekt ręcznych
  • Jeżeli jest to faktura dotycząca dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, dla których podstawę opodatkowania stanowi zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 marża, to należy wskazać: „procedura marży - towary używane" lub "procedura marży - dzieła sztuki" lub "procedura marży - przedmioty kolekcjonerskie i antyki"
Kolejne dane obowiązkowe, które powinny zostać wykazane w pliku JPK_FA dotyczą nowego środka transportu:
  • Data dopuszczenia nowego środka transportu
  • Przebieg pojazdu
  • Liczba godzin roboczych używania nowego środka transportu
Uwaga
Aby powyższe transakcje zostały w pliku właściwie wykazane należy od 1 lipca 2016 właściwie cechować dokumenty poprzez przypisanie do nagłówka właściwych atrybutów.

Rodzaje transakcji: metoda kasowa, samofakturowanie, faktury VAT marża dla biur podróży, wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną – drugi w kolejności podatnik

W systemie Comarch ERP Altum mogą to być dowolnie nazwane atrybuty zdefiniowane przez użytkownika. Zalecane jest, aby dla atrybutów związanych z metodą kasową, samofakturowaniem, wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną – drugi w kolejności podatnik oraz fakturą VAT marża dla biur podróży, ustalić typ: wartość logiczna.
Atrybut typu wartość logiczna

Faktury dla komornika lub przedstawiciela podatkowego

Jeżeli użytkownik wystawia faktury dla komornika lub przedstawiciela podatkowego, konieczne jest zdefiniowanie atrybutów, które pozwolą na dokumencie wskazać szczegółowe dane tj.: nazwa komornika, adres komornika, nazwy przedstawiciela podatkowego, adresu przedstawiciela i jego numeru przedstawiciela podatkowego. W tym celu należy w systemie założyć kartę kontrahenta – komornika/przedstawiciela podatkowego i uzupełnić wymagane dla JPK dane teleadresowe. Następnie należy utworzyć atrybut o typie kontrahent. Aby prawidłowo oznaczyć fakturę, konieczne będzie dodanie do dokumentu tego atrybutu i wskazanie kontrahenta - komornika/przedstawiciela podatkowego w jego wartości.
Atrybut typu kontrahent

Transakcje, dla których podstawą opodatkowania jest marża

Jeżeli w firmie rejestrowane są faktury dotyczące dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, dla których podstawę opodatkowania stanowi zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 marża, to należy utworzyć atrybut typu lista z trzema wartościami:
  • „procedura marży - towary używane"
  • „procedura marży - dzieła sztuki"
  • „procedura marży - przedmioty kolekcjonerskie i antyki"
Atrybut typu lista
Lista atrybutów dla procedury marża

Nowe środki transportu

Jeżeli firma ma nowe środki transportu, to powinna zdefiniować następujące atrybuty:
  • Data dopuszczenia nowego środka transportu – atrybut typu data
  • Przebieg pojazdu – atrybut typu tekst
  • Liczba godzin roboczych używania nowego środka transportu – atrybut typu liczba
Po zdefiniowaniu koniecznych w firmie atrybutów, należy je standardowo przypisać do właściwych typów dokumentów tj. FS czy FZ.
Uwaga
Przy czym należy tutaj zauważyć, że opisywanie atrybutami pod kątem JPK jest konieczne również na fakturach wprowadzanych bezpośrednio do rejestrów VAT, jeżeli dotyczą transakcji, które mają być odpowiednio cechowane w pliku JPK.
Przypisanie atrybutu do typu dokumentów
Na definicji pliku JPK_FA został udostępniony Słownik pól, który umożliwia użytkownikowi zdefiniowanie powiązania dodanych do dokumentów atrybutów z odpowiednimi polami w pliku JPK. Jeżeli wartości atrybutów zostaną poprawnie uzupełnione, to podczas wprowadzania dokumentów będą one automatycznie uwzględnione podczas generowania pliku JPK.
jpk
Słownik pól JPK
Poniżej prezentowane są zalecane typy atrybutów dla określania wartości poszczególnych pól wymaganych w plikach JPK:
Nazwa pola w pliku JPK Rodzaj transakcji /danychTyp atrybutu
P_16Metoda kasowaAtrybut logiczny
P_17SamofakturowanieAtrybut logiczny
P_20Faktura komornikaAtrybut o typie kontrahent
(Jeżeli atrybut o typie kontrahent zostanie przypisany do tego pola, to na podstawie tego atrybutu będą uzupełniane dane w polu P_20A i P_20B )
P_20AImię i nazwisko komornikaUzupełniane na podstawie atrybutu z P_20
P_20BAdres komornikaUzupełniane na podstawie atrybutu z P_20
P_21Przedstawiciel podatkowyAtrybut o typie kontrahent
(Jeżeli atrybut o typie kontrahent zostanie przypisany do tego pola, to na podstawie tego atrybutu będą uzupełniane dane w polu P_21A i P_21B )
P_21AImię i nazwisko przedstawiciela podatkowegoUzupełniane na podstawie atrybutu z P_21
P_21BAdres przedstawiciela podatkowegoUzupełniane na podstawie atrybutu z P_21
P_21CNumer przedstawiciela podatkowegoUzupełniane na podstawie atrybutu z P_21
P_22AData dopuszczenia nowego środka transportuAtrybut o typie data
P_22BPrzebieg pojazduAtrybut o typie tekst
P_22CLiczba godzin roboczych używania nowego środka transportuAtrybut o typie tekst lub liczba
P_23Faktura trójstronna – faktura wystawiana przez drugiego w kolejności podatnikaAtrybut logiczny
P_106E_2Procedura marży dla biur podróżyAtrybut logiczny
P_106E_3Dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków (Procedura marży)Atrybut typu lista
Wartości atrybutu:
Procedura marży - towary używane
Procedura marży - dzieła sztuki
Procedura marży - przedmioty kolekcjonerskie i antyki
P_106E_3ARodzaj dostaw – jedna z niżej wymienionych wartości:Uzupełniane na podstawie atrybutu
„Procedura marży - towary używane" lub " Procedura marży - dzieła sztuki" lub " Procedura marży - przedmioty kolekcjonerskie i antyki”z P_106E_3
.

Faktury korygujące

W przypadku faktur korygujących sprzedaży i zakupu na dokumencie należy określić dodatkowo przyczynę korekty. Służy do tego pole znajdujące się w nagłówku dokumentu Przyczyna korekty:
Przyczyna korekty
Pole to dostępne jest także na korektach ręcznych. Na takich dokumentach powinien być również uzupełniony numer faktury korygowanej. Numer ten na korektach ręcznych można wprowadzić na zakładce Dokumenty skojarzone.
Numer dokumentu skojarzonego

Zwolnienie z VAT

Jeżeli na fakturze zastosowano stawkę zwolnioną, to w pliku należy wskazać przyczynę zwolnienia. W tym celu dostępny jest słownik, który może zostać wskazany na dokumencie. Ponieważ opcja ta nie była dostępna w wersjach niższych jak 2016.5, wprowadzono możliwość wskazania przyczyny zwolnienia na dokumentach zatwierdzonych i zaksięgowanych. Uprawnienie związane z możliwością modyfikacji takich dokumentów dostępne jest z poziomu Konfiguracja Struktura firmy Grupy operatorów Inne uprawnienia. W obszarze Handel/Magazyn jest to parametr o nazwie Zmiana przyczyny zwolnienia z podatku VAT na zatwierdzonym dokumencie. Po aktualizacji do wersji, w której dostępna jest funkcjonalność Jednolitego pliku kontrolnego konieczne będzie uzupełnienie przyczyny zwolnienia na dokumentach ze stawką zwolnioną.
Przyczyna zwolnienia
W wypadku faktur VAT (oraz ich korekt) wprowadzanych do rejestru ręcznie użytkownik będzie miał możliwość określenia, czy dany dokument powinien być ujmowany w pliku JPK_FA. Służy do tego parametr JPK_FA dodany na nagłówku dokumentu – aby dokument był ujmowany, powinien on być zaznaczony. W przypadku dokumentów wystawionych przed konwersją, parametr ten nie będzie domyślnie zaznaczany. W wypadku dokumentów VAT wygenerowanych do dokumentów handlowych parametr nie jest edytowalny.
Parametr JPK_FA na fakturze VAT
 

JPK_MAG

Dodawanie pliku JPK_MAG

Plik JPK_MAG to plik dotyczący operacji na wybranym magazynie. W każdym pliku eksportowane są dane dotyczące dokumentów magazynowych wystawionych na wybrany w oknie eksportu magazyn, firmę oraz zawierające się w zadanym zakresie dat. Weryfikacja dat dla dokumentów magazynowych odbywa się po dacie magazynowej (data: przyjęcia, wydania, korekty, wystawienia w zależności od dokumentu). W przypadku firmy głównej dane pobierane są dla wszystkich magazynów z zaznaczonym parametrem Dedykowany dla firmy głównej. W ramach jednego pliku możliwe jest zaraportowanie danych tylko dla jednego magazynu (po eksporcie powstanie tyle plików ile wybranych zostało magazynów). Do pliku nie są eksportowane dokumenty:
  • Wydania zewnętrznego, wydania wewnętrzne oraz przesunięcia międzymagazynowe na minus (MM-), które nie mają ustalonego kosztu własnego sprzedaży (odznaczony w nagłówku dokumentu parametr Ustalony koszt własny sprzedaży)
  • Przyjęcie zewnętrzne zatwierdzone ilościowo (stan dokumentu Zatwierdzony ilościowo)
  • Korekty kosztu
Do pliku eksportowane dokumenty:
  • Wydania zewnętrznego, wydania wewnętrznego oraz przesunięcia międzymagazynowego na minus (MM-), które mają ustalony koszt własny sprzedaży (zaznaczony w nagłówku dokumentu parametr Ustalony koszt własny sprzedaży)
  • Przyjęcia zewnętrznego zatwierdzone trwale (stan dokumentu Zatwierdzony)
  • Przyjęcia wewnętrzne zatwierdzone trwale (stan dokumentu Zatwierdzony)
  • Przesunięcia międzymagazynowe na plus (MM+), których magazyn docelowy jest zgodny z magazynem pliku kontrolnego
  • Korekty: wydania zewnętrznego, rozchodu wewnętrznego, przyjęcia zewnętrznego
Wartości pobierane są w walucie systemowej i według wartości nabycia w jednostce elementu. Aby dodać w systemie plik JPK dotyczący magazynów, należy z poziomu menu Główne JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_MAG i wybrać przycisk [Dodaj].
MAG
Dodawanie pliku JPK_MAG
Dla pliku JPK_MAG w grupie przycisków Dokumenty źródłowe aktywne są przyciski:
  • [Wydania zewnętrzne]
  • [Przyjęcia zewnętrzne]
  • [Wydania wewnętrzne]
  • [Przesunięcia]
W oknie pliku JPK_MAG, z menu głównego dostępna jest standardowa lista Plik JPK z przyciskami. Pełny opis listy znajduje się w rozdziale Dodawanie pliku JPK. Okno pliku JPK_MAG składa się panelu z parametrami w lewej części okna oraz z następujących zakładek: Panel z parametrami oraz zakładka Nagłówek dla pliku JPK_MAG posiadają takie same pola jak w przypadku pliku JPK_KR. Dodatkowo dla pliku JPK_MAG, na zakładce Ogólne znajdują się charakterystyczne dla tego pliku parametry. Panel z parametrami – parametry charakterystyczne dla pliku JPK_MAG Magazyn – parametr pozwala na wybranie magazynu, dla którego zostanie wygenerowany plik JPK_MAG. W systemie jest możliwość zaznaczenia kilku magazynów. Na liście prezentowane są magazyny, które należą do firmy wskazanej w parametrze Wylicz dla.

Zakładka Sumy kontrolne

Zakładka Sumy kontrolne prezentuje ogólne informacje dotyczące operacji na magazynie:
  • Liczba PZ
  • Wartość dokumentów PZ
  • Liczba WZ
  • Wartość dokumentów WZ
  • Liczba RW
  • Wartość dokumentów RW
  • Liczba MM
  • Wartość dokumentów MM
JPK_MAG SK
Zakładka Sumy kontrolne w pliku JPK_MAG

Zakładka PZ

Na zakładce PZ prezentowane są wszystkie dokumenty przyjęć zewnętrznych, które wystawione zostały w zadanym w pliku JPK_MAG okresie. Użytkownik ma możliwość zweryfikowania, jakie dokumenty PZ trafią do pliku JPK, wraz z możliwością zweryfikowania m.in. ich elementów pod względem: ilości, ceny oraz wartości pozycji z jaką znalazły się one na dokumencie.
pz
Zakładka PZ w pliku JPK_MAG
Pozostałe zakładki WZ, RW, MM prezentują analogiczne dane uwzględniając odpowiedni typ dokumentu. Po wybraniu przycisku Przelicz na formularzu JPK_MAG wprowadzony został mechanizm weryfikujący czy na magazynie w wybranym okresie istnieją dokumenty:
  • zatwierdzone ilościowo
  • z nieustaloną wartością dostawy
  • nieustalonym kosztem sprzedaży własnej
Jeżeli znaleziony będzie chociaż jeden taki dokument, prezentowane jest okno z informacją, że nie zostanie on uwzględniony w przeliczeniu. Po potwierdzeniu kontynuowania operacji, deklaracja zostaje przeliczona bez uwzględnienia dokumentów zatwierdzonych ilościowo/z nieustaloną wartością dostawy/z nieustalonym kosztem własnym sprzedaży.

Obowiązkowe pola dla pliku JPK_MAG (Magazyn)

W przypadku generowania pliku JPK_MAG nie ma obowiązku uzupełniania dodatkowych pól. Również nie jest konieczne, aby w systemie znajdował się chociaż jeden dokument w danym zakresie czasowym.

JPK_VAT

Dodawanie pliku JPK_VAT

Plik JPK_VAT to plik dotyczący rejestrów VAT. Za jego pomocą eksportowane są informacje zawarte w rejestrach VAT (faktury zakupu i sprzedaży) dla danej firmy. Plik ten, posiada zagregowane dane w postaci poszczególnych pól pochodzących z deklaracji VAT-7. Należy zwrócić szczególną uwagę, aby na fakturach zakupu i sprzedaży w rejestrach VAT zostało uzupełnione pole Miasto w adresie kontrahenta. Wymaganie to, dotyczy wszystkich faktur, dla których ma zostać utworzony plik JPK_VAT.
Uwaga
Pliki JPK VAT zawierające dokumenty za okres od 1.02.2018 oraz korekty za okresy wcześniejsze, należy przesyłać na formularzu JPK_VAT(3). Od 1.02.2018 dla plików JPK_VAT obowiązuje wyłącznie formularz 3.
Uwaga
W przeciwieństwie do pozostałych plików JPK, aby walidacja pliku JPK_VAT przebiegła prawidłowo, nie ma konieczności uzupełniania w systemie kodu urzędu skarbowego oraz adresu podmiotu w strukturze firmy. Dla formularza JPK_VAT(3), pola te nie są przenoszone do pliku XML.
Aby dodać w systemie plik JPK dotyczący rejestrów VAT, należy z poziomu menu Główne JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_VAT i wybrać opcję [Dodaj].
Dodawanie pliku JPK_VAT
Dla pliku JPK_VAT spośród listy Dokumentów źródłowych aktywy jest przycisk [Rejestry VAT] oraz [Deklaracje]. Użytkownik może z niego korzystać przy weryfikacji poprawności danych zawartych w pliku JPK_VAT. W oknie pliku JPK_VAT, z menu głównego dostępna jest standardowa lista Plik JPK z przyciskami. Pełny opis listy znajduje się w rozdziale Dodawanie plików JPK.
Uwaga
Dane w pliku JPK_VAT powinny się pokrywać z danymi zawartymi w deklaracji VAT-7 za ten sam okres. Pozwala to na porównanie oraz sprawdzenie poprawności danych w przypadku obu dokumentów.
Okno pliku JPK_VAT składa się z panelu z parametrami w lewej części okna oraz z następujących zakładek: Panel z parametrami oraz zakładka Nagłówek dla pliku JPK_VAT posiadają takie same pola jak w przypadku pliku JPK_KR. Dodatkowo dla pliku JPK_VAT, na zakładce Ogólne znajdują się charakterystyczne dla tego pliku parametry. Panel z parametrami – parametry charakterystyczne dla pliku JPK_VAT:
  • Cel złożenia – pole pozwalające na wprowadzenie liczby z zakresu od 0 do 999. W polu system wyświetla kolejny numer, w stosunku do wygenerowanych i zapisanych na liście plików JPK_VAT za dany miesiąc. Każdy plik otrzymuje swój unikatowy numer, co oznacza, że nie ma możliwości, aby utworzyć dwa pliki JPK_VAT za ten sam zakres czasowy z takim samym numerem celu złożenia. Podczas próby wskazania takiego samego numeru zostanie wyświetlony komunikat: „W systemie istnieje już plik JPK_VAT o tym samym numerze w polu Cel złożenia”. System nie wymaga chronologicznego wskazywania cyfr w tym polu. W przypadku dodania pierwszego pliku JPK_VAT za dany miesiąc w polu Cel złożenia zostanie automatycznie wskazana cyfra 0, natomiast korekty pliku będą otrzymywać kolejne numery: 1,2,3 itd.
  • Współczynnik rzeczywisty – określa współczynnik sprzedaży związany z zakupami zwolnionymi i opodatkowanymi. Zakupy odpowiednio ocechowane w systemie (odliczenie VAT Warunkowo) zostaną wykazane w pliku JPK w wartości wynikającej ze współczynnika.
  • Typ pliku pole wyboru, określa czy jest to plik cyklicznie wysyłany (aktualnie dotyczy to tylko JPK_VAT) czy na żądanie podczas kontroli karno–skarbowej. Możliwe opcje do wyboru: Cyklicznie, Na żądanie. W pliku domyślnie ustawiony typ to Cyklicznie.
  • Adres e-mail – pole nieobowiązkowe, przechowuje adres e-mail podatnika. Jeśli z poziomu Konfiguracja Struktura firmy Firma Deklaracje, zostanie uzupełnione pole JPK e-mail, po przeliczeniu pliku JPK_VAT, pole zostanie automatycznie uzupełnione.

Zakładka Sumy kontrolne

Na zakładce Sumy kontrolne zawarte są ogólne informacje dotyczące rejestrów VAT w systemie, prezentowane w formie pozycji pokrywających się z polami na deklaracji VAT-7. Wartości na tej zakładce wyliczane są na podstawie faktur ujętych w pliku. Zakwalifikowanie do danego pola związane jest z ustawieniem parametrów VAT na poszczególnych pozycjach faktur w rejestrach VAT, analogicznie jak ma to miejsce dla deklaracji VAT – 7.
Zakładka Sumy kontrolne w pliku JPK_VAT

Zakładka Ewidencja sprzedaży

Na zakładce Ewidencja sprzedaży w pliku JPK_VAT zestawione są faktury sprzedaży, które zostały wprowadzone w systemie w okresie wskazanym w pliku JPK.
Zakładka Ewidencja sprzedaży w pliku JPK_VAT

Zakładka Ewidencja zakupu

Na zakładce Ewidencja zakupu w pliku JPK_VAT zestawione są faktury zakupu, które zostały wygenerowane w systemie w okresie wskazanym w pliku JPK.
Zakładka Ewidencja zakupu w pliku JPK_VAT
Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_VAT dla firmy głównej dane pobierane są ze wszystkich firm zdefiniowanych w systemie. Jeśli plik generowany jest dla firmy podrzędnej, dane pobierane do pliku dotyczą tylko tej firmy. Zachowanie to jest analogiczne do sytuacji wyliczania deklaracji VAT -7 dla firmy głównej i firm podrzędnych.
 

Obowiązkowe pola dla pliku JPK_VAT (Ewidencja zakupu i sprzedaży VAT)

Dla faktur zakupu i sprzedaży w rejestrach VAT obowiązkowo należy wypełnić pole Miasto w adresie kontrahenta. W przypadku faktur zakupu obowiązkowo należy uzupełnić nip kontrahenta. W przeciwnym razie plik JPK nie przejdzie poprawnej walidacji. Natomiast dla faktur sprzedaży, na których kontrahent nie posiada NIPu, system automatycznie przenosi słowo <Brak> do pliku JPK_VAT. Dla kontrahenta o typie pozaunijny, w przypadku którego na fakturze nie został uzupełniony numer identyfikacji podatkowej, do pliku JPK_VAT automatycznie wstawiana jest wartość <Brak>. Jeśli na fakturach, dla kontrahenta został uzupełniony wyłącznie numer pesel, (pole z NIPem jest puste), numer ten jest przenoszony do pliku JPK_VAT do pola: Nr Kontrahenta (dla faktur sprzedaży) oraz Nr Dostawcy (dla faktur zakupu).
Uwaga
W przypadku FSV wygenerowanych na podstawie dokumentów ZSD, w systemie dla takich faktur zostaje przypisany kontrahent Nieokreślony, w przypadku którego nie ma możliwości wprowadzenia danych dotyczących adresu. Dlatego też, od wersji 2017.1 dla FSV powstałych z dokumentów ZSD, system automatycznie przenosi do pliku JPK_VAT do pola Miasto wartość <Brak>. Zastosowane rozwiązanie pozwala na wykonanie prawidłowej walidacji plików przed ich wysłaniem.
 

JPK_WB

Dodawanie pliku JPK_WB

Plik JPK_WB dotyczy wyciągów bankowych. Za jego pomocą eksportowane są wyciągi bankowe zawierające wszystkie operacje (przychodowe i rozchodowe) w ciągu określonego okresu czasu. Należy zwrócić szczególną uwagę, aby na operacjach bankowych, na podstawie których zostanie utworzony plik JPK_WB, zostały uzupełnione pola Tytułem oraz Nazwa podmiotu. Również rejestr bankowy musi posiadać numer rachunku bankowego zapisany w formacie IBAN. Aby dodać w systemie plik JPK dotyczący wyciągów bankowych, należy z poziomu menu Główne JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_WB i wybrać opcję [Dodaj].
Dodawanie pliku JPK_WB
Dla pliku JPK_WB spośród listy Dokumentów źródłowych aktywy jest przycisk [Raporty bankowe]. Użytkownik może z niego korzystać przy weryfikacji poprawności danych pochodzących z wyciągów bankowych. W oknie pliku JPK_WB, z menu głównego dostępna jest standardowa lista Plik JPK z przyciskami. Pełny opis listy znajduje się w artykule Dodawanie plików JPK. Okno pliku JPK_WB składa się z panelu z parametrami w lewej części okna oraz z następujących zakładek: Panel z parametrami oraz zakładka Nagłówek dla pliku JPK_WB posiadają takie same pola jak w przypadku pliku JPK_KR. Dodatkowo dla pliku JPK_WB, na zakładce Ogólne znajdują się charakterystyczne dla tego pliku parametry. Panel z parametrami – parametry charakterystyczne dla pliku JPK_WB
  • Rachunek bankowy – parametr pozwala na wybranie rachunku bankowego, na podstawie którego zostanie wygenerowany plik JPK_WB. W systemie jest możliwość zaznaczenia kilku rachunków. Na liście prezentowane są kody rejestrów bankowych o typie bank, które należą do firmy wskazanej w parametrze Wylicz dla.
Lista z wyborem Rachunku bankowego w pliku JPK_WB
 
  • Oddzielny plik dla każdego wyciągu - zaznaczenie parametr powoduje wygenerowanie oddzielnego pliku JPK_WB dla każdego raportu bankowego. Po przeliczeniu pliku JPK_WB zostanie wyświetlony komunikat: „Przeliczenie wygenerowało więcej niż jeden plik JPK_WB. Pliki zostały automatycznie utworzone i są widoczne na liście plików JPK_WB”.
Uwaga
W pliku JPK_WB w przypadku raportów bankowych generowany jest osobny plik dla każdej waluty. Również każdy rachunek bankowy raportowany jest w oddzielnym pliku JPK_WB.

Zakładka Sumy kontrolne

Zakładka Sumy kontrolne prezentuje ogólne informacje dotyczące raportów bankowych.
Zakładka Sumy kontrolne w pliku JPK_WB
Sumy kontrolne dostępne dla pliku JPK_WB są następujące:
  • Saldo początkowe – saldo początkowe raportu bankowego
  • Saldo końcowe – saldo końcowe raportu bankowego
  • Liczba wierszy wyciągu – liczba operacji bankowych zawartych w pliku JPK_WB
  • Suma obciążeń – suma operacji rozchodowych
  • Suma uznań – suma operacji przychodowych

Zakładka Lista operacji

Zakładka Lista operacji zawiera wszystkie wpłaty i wypłaty na rachunek bankowy, które znajdują się w raporcie wskazanym w pliku JPK_WB w danym zakresie czasowym. Wartość dodatnią w kolumnie Kwota operacji posiadają wpłaty, natomiast wartość ujemną - operacje wypłaty. Zakładka dostarcza także informacji na temat podmiotu, na którego zostały wystawione operacje w systemie oraz zawiera pole Opis, które jest niezbędne do uzupełnienia na operacjach bankowych, aby prawidłowo wygenerować plik JPK_WB.
Lista operacji w pliku JPK_WB
 

Obowiązkowe pola dla pliku JPK_WB (Wyciągi bankowe)

W przypadku tworzenia plików JPK_WB konieczne jest, aby rejestr bankowy posiadał numer rachunku bankowego o typie IBAN.
Rachunek bankowy o typie IBAN w rejestrze kasowym/bankowym
W systemie musi znajdować się również co najmniej jedna operacja bankowa. Na każdej operacji bankowej użytkownik musi uzupełnić pole Tytułem oraz pole Podmiot.
Obowiązkowe pola do uzupełnienia na operacji bankowej
 

JPK_V7M

Lista Zawiadomień ZD

Uwaga
Funkcjonalność dostępna wyłącznie w polskiej wersji językowej systemu.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów w celu rozliczenia ulgi na złe długi należy wygenerować Zawiadomienie ZD (zawiadomienie o skorygowaniu podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego). Na zawiadomieniu ZD ujmowane są faktury, które łącznie spełniają warunki:
  • faktura niezapłacona lub zapłacona częściowo
  • upłynęło 90 dni od terminu jej płatności
  • nie upłynęło jeszcze 2 lata od terminu jej wystawienia
  • rodzaj transakcji: Krajowa
  • parametr W deklaracji VAT-7: Tak
  • w przypadku faktur zakupu Odliczenia VAT: Tak lub Warunkowo
  • parametr VAT-ZD: Tak (możliwość zmiany z poziomu płatności dokumentu)
  • parametr Zawiadomienie ZD: Nie
  • zaznaczony parametr Podatnik VAT czynny
  • odznaczony parametr W likwidacji
W zależności od ustawienia parametru Uwzględniaj faktury, których 150/90 dni minęło w miesiącu, za który liczona jest deklaracja, dostępnego na definicji typu dokumentu VAT-ZD (Konfiguracja → Typy → dokument VAT-ZD), na zawiadomieniu ZD ujmowane są:
  • tylko te faktury, dla których 150/90 dni od upływu terminu płatności minęło w miesiącu, za który przeliczane jest zawiadomienie – gdy parametr jest zaznaczony
  • faktury, dla których 150/90 dni od upływu terminu płatności minęło w jednym z poprzednich miesięcy, natomiast faktury nie zostały ujęte na poprzednich zawiadomieniach ZD – gdy parametr jest odznaczony
Parametr Uwzględniaj faktury, których 150/90 dni minęło w miesiącu, za który liczona jest deklaracja
Przykład
FZV niezapłacona wystawiona 16.11.2018 z terminem płatności 23.11.2018. W lutym 2019 minęło 90 dodatkowych dni do ujęcia na VAT-ZD, jednak w tym miesiącu FZV nie została uwzględniona na zawiadomieniu ZD. Podczas przeliczania przeliczenia pliku JPK_V7M wraz z zawiadomieniem ZD:
  • gdy parametr Uwzględniaj faktury, których 150/90 dni minęło w miesiącu, za który liczona jest deklaracja jest odznaczony – na zawiadomieniu ZD za marzec FZV zostanie wykazana
  • gdy parametr Uwzględniaj faktury, których 150/90 dni minęło w miesiącu, za który liczona jest deklaracja jest zaznaczony – na zawiadomieniu ZD za marzec FZV nie zostanie wykazana
Lista Zawiadomień ZD dostępna jest po wybraniu z menu Księgowość przycisku [Zawiadomienia ZD].
Lista Zawiadomień ZD
Na liście znajdują się standardowe przyciski oraz dodatkowo:
  • [Rejestry VAT] – otwiera zakładkę VAT-ZD w rejestrach VAT
  • [Deklaracje] – otwiera listę deklaracji
  • [Korekty w rejestrze VAT] – przycisk aktywny po zaznaczeniu na liście zawiadomienia ZD, które zostało zaakceptowane lub zatwierdzone. Otwiera okno Dokumenty korygujące Zawiadomienie ZD, gdzie prezentowane są dokumenty korygujące wygenerowane do wskazanego zawiadomienia ZD w podziale na zakładki: Wierzyciel, Dłużnik, Wierzyciel -dokumenty zapłacone, Dłużnik - dokumenty zapłacone.
Dokument zawiadomienie ZD może zostać usunięty z poziomu Listy Zawiadomień ZD za pomocą przycisku [Usuń] lub jednocześnie z usunięciem pliku JPK_V7M, do którego został wygenerowany. Lista zawiadomień ZD składa się z kolumn:
  • Symbol – symbol zawiadomienia ZD
  • Kod deklaracji – symbol deklaracji VAT-7
  • Wersja – wersja formularza załącznika VAT-ZD
  • Miesiąc – miesiąc wyliczenia zawiadomienia
  • Rok – rok wyliczenia zawiadomienia
  • Status – status zawiadomienia
  • Korekta – informacja, czy zawiadomienie jest korektą
  • Wyliczone dla – centrum, dla którego wyliczono zawiadomienie
  • Kod JPK – symbol pliku JPK_V7M
  • Wersja JPK – wersja formularza pliku JPK_V7M
  • Status JPK – status pliku JPK_V7M
oraz kolumn domyślnie ukrytych:
  • Dokumenty korygujące – informacja, czy do zawiadomienia wygenerowano dokumenty korygujące
  • Status e-deklaracji – informacja o statusie wysyłki deklaracji VAT, do której zawiadomienie zostało utworzone
  • Wierzyciel – informacja, czy zawiadomienie posiada zakładkę Wierzyciel
  • Właściciel – właściciel zawiadomienia ZD
Szczegółowy opis działania filtrów znajduje się w kategorii Wyszukiwanie i filtrowanie danych.

Dodawanie zawiadomienia ZD

Zawiadomienie ZD może zostać:
  • Wygenerowane podczas pierwszego przeliczania pliku JPK_V7M
Podczas pierwszego przeliczania pliku JPK_V7M użytkownik ma możliwość wyboru w panelu bocznym w parametrze Zawiadomienie ZD opcji Nie, wówczas dokument zawiadomienie ZD nie zostanie wygenerowany, lub opcji Tak, wówczas, jeżeli w systemie istnieją dokumenty spełniające warunki ujęcia na zawiadomieniu ZD, dokument ten zostanie wygenerowany w stanie niezatwierdzonym. Jeżeli w momencie przeliczania pliku JPK_V7M żaden z dokumentów nie spełnia kryteriów ujęcia na zawiadomieniu ZD, zawiadomienie nie zostanie wygenerowane, a system wyświetli komunikat: „W systemie nie ma dokumentów spełniających ustawowe kryteria ujęcia na dokumencie Zawiadomienie ZD. Dokument nie został wygenerowany.”
  • Degenerowane po wybraniu wartości Tak w odpowiednim polu w panelu bocznym
W przypadku, gdy nie wygenerowano dokumentu zawiadomienie ZD podczas pierwszego przeliczania pliku JPK_V7M, użytkownik ma możliwość dogenerowania go poprzez wskazanie w panelu bocznym w parametrze Zawiadomienie ZD opcji Tak i ponowne przeliczenie pliku JPK_V7M.
Uwaga
W systemie istnieje kontrola jednokrotnego generowania Zawiadomienia ZD. Oznacza to, iż nie ma możliwości jednoczesnego wygenerowania Zawiadomienia ZD do deklaracji VAT-7 i Zawiadomienia ZD do pliku JPK_V7M za ten sam okres.
Uwaga
Dla zawiadomień ZD liczonych za okresy od stycznia 2019 uwzględniane są dokumenty, w przypadku których upłynęło 90 dni od terminu płatności. Dla zawiadomień ZD liczonych za okresy wcześniejsze uwzględniane są dokumenty, w przypadku których upłynęło 150 dni od terminu płatności.
Na zawiadomieniu wykazywane są tylko faktury, nie są uwzględniane dokumenty korygujące. Każda faktura wykazywana jest w tylu pozycjach, ile ma płatności.
Uwaga
Faktury korygujące niezapłacone (nieskompensowane) nie są wykazywane na zawiadomieniu ZD. Należy je wcześniej skompensować z fakturą i wykazać tylko pozostałą niezapłaconą część z faktury.
Jeżeli płatność faktury została ujęta na zawiadomieniu ZD, to nie ma możliwości:
  • podziału płatności faktury
  • zmiany terminu płatności faktury
  • zmiany podmiotu płatności
  • usunięcia faktury z systemu
Formularz zawiadomienia ZD
W menu okna Zawiadomienie ZD znajdują się standardowe przyciski oraz dodatkowo:
  • [Przelicz wszystko] – przycisk aktywny dla zawiadomienia w buforze. Przelicza wszystkie zakładki zawiadomienia ZD.
  • [Zaakceptuj] – przycisk aktywny dla zawiadomienia w buforze
  • [Zatwierdź] – przycisk aktywny dla zawiadomienia w buforze oraz zaakceptowanego
  • [Otwórz] – przycisk aktywny dla zawiadomienia zaakceptowanego. Umożliwia przywrócenie statusu Bufor dla zawiadomienia.
  • [Generuj dok. korygujące] – umożliwia wygenerowanie brakujących dokumentów korygujących
  • [Przelicz] – przycisk aktywny dla zawiadomienia w buforze. Przelicza otwartą zakładkę zawiadomienia ZD.
  • [Dodaj] – przycisk aktywny dla zawiadomienia w buforze. Otwiera zakładkę VAT-ZD w rejestrach VAT przefiltrowaną zgodnie z założeniami ujęcia faktury na zawiadomieniu ZD.
  • [Usuń] – przycisk aktywny dla zawiadomienia w buforze po zaznaczeniu faktury. Usuwa zaznaczone pozycje.
  • [Edytuj] – przycisk aktywny po zaznaczeniu faktury. Po wybraniu przycisku dostępna jest lista opcji:
    • Edytuj dokument – otwiera formularz faktury VAT dla zaznaczonej pozycji
    • Edytuj płatność – otwiera formularz płatności dla zaznaczonej pozycji
    • Edytuj dokument korygujący – otwiera formularz faktury VAT dokumentu korygującego wygenerowanego do zaznaczonej pozycji
  • [Status płatnika] – przycisk aktywny dla zawiadomienia w buforze. Po wybraniu przycisku na otwartej zakładce zawiadomienia zostanie dodana kolumna Podatnik VAT czynny oraz zostanie zweryfikowany status kontrahenta na dzień weryfikacji zgodnie z ustawieniami na karcie kontrahenta. Jeżeli kontrahent w dniu przeliczenia zawiadomienia nie jest już czynnym podatnikiem VAT, to nie powinien być ujęty na zawiadomieniu i należy usunąć pozycję związaną z kontrahentem.
  • [Rejestry VAT] – otwiera listę rejestrów VAT na zakładce VAT-ZD
  • [Deklaracje] – otwiera listę deklaracji
  • [Korekty w rejestrze VAT] – przycisk aktywny dla zawiadomienia zaakceptowanego lub zatwierdzonego. Otwiera listę Dokumenty korygujące Zawiadomienie ZD, na której w podziale na zakładki Wierzyciel, Dłużnik, Wierzyciel – dokumenty zapłacone oraz Dłużnik – dokumenty zapłacone prezentowane są dokumenty korygujące wygenerowane do zawiadomienia ZD.
Formularz zawiadomienia ZD składa się z elementów:

Panel boczny

Status – możliwe statusy zawiadomienia ZD to Niezatwierdzony, Zaakceptowany, Zatwierdzony. Symbol – nieedytowalny przez użytkownika numer zawiadomienia ZD Korekta parametr zaznaczony, jeżeli zawiadomienie ZD zostało wygenerowane do korekty pliku JPK_7M, w przeciwnym przypadku parametr jest odznaczony. Wylicz dla – pole nieedytowalne, uzupełniane na podstawie pola Wylicz dla pliku JPK_V7M, do którego został wygenerowany dokument zawiadomienie ZD Właściciel – pole nieedytowalne, uzupełniane na podstawie pola Właściciel pliku JPK_V7M, do którego został wygenerowany dokument zawiadomienie ZD Definicja – pole, w którym należy wskazać definicję formularza pliku JPK_V7M. Domyślnie ustawiana jest definicja obowiązująca w okresie wyliczania zawiadomienia. Okres VAT-ZD – pole nieedytowalne, uzupełniane na podstawie pola Miesiąc pliku JPK_V7M, do którego został wygenerowany dokument zawiadomienie ZD Data wypełnienia – uzupełniane na podstawie pola Data wypełnienia pliku JPK_V7M, do którego został wygenerowany dokument zawiadomienie ZD. Pole można edytować do momentu zatwierdzenia lub zaakceptowania zawiadomienia ZD. Data korekty VAT – pole nieedytowalne, uzupełniane ostatnim dniem miesiąca, za który przeliczany był plik JPK_V7M, do którego został wygenerowany dokument zawiadomienie ZD Data przeliczenia Zawiadomienia ZD – na podstawie tej daty przeliczane są dokumenty na zakładce Dłużnik/Wierzyciel

Zakładka Wierzyciel

Zakładka zawiera listę faktur sprzedaży, które spełniają ustawowe kryteria ujęcia na zawiadomieniu ZD oraz będą stanowić podstawę do wygenerowania korekt podstawy opodatkowania i podatku należnego. Zakładka Wierzyciel przeliczana jest zgodnie z polem Stan na dzień, które domyślnie ustawione jest na 25. dzień kolejnego miesiąca, za który składane jest zawiadomienie. W przypadku zmiany daty w polu Stan na dzień należy ponownie przeliczyć zakładkę zawiadomienia.

Zakładka Dłużnik

Zakładka zawiera listę faktur zakupu, które spełniają ustawowe kryteria ujęcia na zawiadomieniu ZD oraz będą stanowić podstawę do wygenerowania korekt podstawy opodatkowania i podatku naliczonego. Zakładka Dłużnik przeliczna jest zgodnie z polem Stan na dzień, które domyślnie ustawione jest na ostatni dzień miesiąca, za który składane jest zawiadomienie. W przypadku zmiany daty w polu Stan na dzień należy ponownie przeliczyć zakładkę zawiadomienia.

Zakładka Wierzyciel - dokumenty zapłacone

Zakładka zawiera listę faktur sprzedaży, które albo zostały wykazane na zawiadomieniu ZD na zakładce Wierzyciel jako niezapłacone w terminie 150 lub 90 dni od terminu ich płatności i wygenerowano do nich dokumenty korygujące albo na ich płatności w polu VAT-ZD wybrano wartość Poza systemem. W momencie częściowej lub całkowitej zapłaty, faktury sprzedaży kwalifikowane są ponownie na zawiadomieniu ZD na zakładce Wierzyciel - dokumenty zapłacone. Zakładka Wierzyciel - dokumenty zapłacone przeliczana jest zgodnie z polem Stan na dzień, które domyślnie ustawione jest na ostatni dzień miesiąca, za który składane jest zawiadomienie. W przypadku zmiany daty w polu Stan na dzień należy ponownie przeliczyć zakładkę zawiadomienia.

Zakładka Dłużnik - dokumenty zapłacone

Zakładka zawiera listę faktur zakupu, które albo zostały wykazane na zawiadomieniu ZD na zakładce Dłużnik jako niezapłacone w terminie 150 lub 90 dni od terminu ich płatności i wygenerowano do nich dokumenty korygujące albo na ich płatności w polu VAT-ZD wybrano wartość Poza systemem. W momencie częściowej lub całkowitej zapłaty, faktury zakupu kwalifikowane są ponownie na zawiadomieniu ZD na zakładce Dłużnik - dokumenty zapłacone. Zakładka Dłużnik – dokumenty zapłacone przeliczana jest zgodnie z polem Stan na dzień, które domyślnie ustawione jest na ostatni dzień miesiąca, za który składane jest zawiadomienie. W przypadku zmiany daty w polu Stan na dzień należy ponownie przeliczyć zakładkę zawiadomienia.

Zakładka Dokumenty skojarzone

Zakładka zawiera listę deklaracji oraz dokumentów korygujących powiązanych z zawiadomieniem ZD.

Zakładki Atrybuty, Załączniki, Historia zmian

Szczegółowy opis zakładek znajduje się w artykule Zakładki Kody rabatowe, Opis analityczny, Atrybuty, Załączniki i Historia zmian.

Akceptowanie zawiadomienia ZD

W celu zaakceptowania zawiadomienia należy wybrać przycisk [Zaakceptuj] z grupy przycisków Lista. Podczas akceptowania zawiadomienia ZD użytkownik decyduje, czy od razu wygenerować dokumenty korygujące podstawę opodatkowania i kwotę podatku. Dokumenty korygujące generowane są jako dokumenty wewnętrzne oraz oznaczone parametrem Korekta VAT-ZD w panelu bocznym dokumentu. Parametr ten nie podlega edycji. Dokumenty korygujące można również wygenerować używając przycisku [Generuj dok. korygujące]. Dokumenty korygujące generowane są pojedynczo do poszczególnych faktur. Zaakceptowane zawiadomienie ZD można ponownie cofnąć do bufora za pomocą przycisku [Otwórz], która pozwala na zmianę statusu dokumentu, jeżeli nie zostały do niego wygenerowane dokumenty korygujące lub zostały już usunięte oraz plik JPK_V7M, którego dotyczy dane zawiadomienie nadal jest w buforze. Jeżeli dokumenty korygujące zostały wygenerowane do zawiadomienia należy je najpierw usunąć. Użytkownik może odszukać dokumenty korygujące w rejestrach VAT lub z poziomu zawiadomienia ZD po wybraniu przycisku [Korekty w rejestrze VAT]. Zostanie otwarta lista Dokumenty korygujące Zawiadomienie ZD umożliwiająca usunięcie, podgląd, wydruk lub zaksięgowanie dokumentów korygujących.
Wskazówka
Proponowane rejestry i serie dla dokumentów korygujących podstawę opodatkowania i wartość podatku można zmienić z poziomu Konfiguracja → Struktura Firmy → Firma → Dokumenty → Zawiadomienie ZD (ZD)zakładka Ogólne w sekcji Generowanie dokumentów korygujących podstawę opodatkowania i kwotę podatku.
Uwaga
Po wygenerowaniu dokumentów korygujących podstawę opodatkowania i kwotę podatku należy ponownie przeliczyć plik JPK_V7M, aby dokumenty te zostały na niej ujęte. Dokumenty korygujące podstawę opodatkowania i kwotę podatku wykazywane są również w odpowiednich polach pliku JPK_V7M.

Zatwierdzanie zawiadomienia ZD

W celu zatwierdzenia zawiadomienia należy wybrać przycisk [Zatwierdź] z grupy przycisków Lista. Zawiadomienie musi być zaakceptowane z wygenerowanymi dokumentami korygującymi. W momencie pobrania UPO status zawiadomienia analogicznie jak w przypadku deklaracji zostanie zmieniony automatycznie na Zatwierdzony. Zatwierdzony dokument zawiadomienie ZD można przywrócić do stanu Zaakceptowany za pomocą opcji Cofnij zatwierdzenie dostępnej z listy zawiadomień ZD pod prawym przyciskiem myszy. Operacja jest możliwa do wykonania, o ile plik JPK_V7M nie został zatwierdzony.
Uwaga
W przypadku, gdy do pliku JPK_V7M zostało wygenerowane zawiadomienie ZD, należy w pierwszej kolejności zmienić status zawiadomienia na Zaakceptowany i wygenerować dokumenty korygujące, a następnie zmienić status pliku JPK. Jeżeli zawiadomienie ZD nie zostanie zaakceptowane nie ma możliwości zaakceptowania ani zatwierdzenia pliku JPK_V7M.
 

Korekta zawiadomienia ZD

W przypadku generowania korekty do pliku JPK_V7M, generowana jest korekta zawiadomienia ZD (na takich samych zasadach jak zawiadomienie ZD) oznaczona w panelu bocznym dokumentu nieedytowalnym parametrem Korekta. Korekta zawiadomienia ZD, analogicznie jak korekta pliku JPK_v7M, ma charakter całościowy, uwzględnia wszystkie dokumenty zakwalifikowane do ujęcia w danym miesiącu. Jeżeli dokument został już ujęty na zawiadomieniu ZD, to nie można go usunąć z korekty zawiadomienia ZD. Użytkownik zostanie o tym poinformowany komunikatem: „Dokument jest ujęty na Zawiadomieniu [Numer zawiadomienia ZD]. Usunięcie dokumentu nie jest możliwe.
Formularz korekty zawiadomienia ZD
Na korekcie zawiadomienia ZD elementy dokumentu prezentowane są w podziale na informację Było i Jest. System porównuje dane z zawiadomienia pierwotnego oraz dane aktualne. W przypadku korekty zawiadomienia ZD generowane są dokumenty korygujące podstawę opodatkowania i kwotę podatku tylko dla dokumentów, które nie były uwzględnione lub uległy zmianie w stosunku do poprzedniego zawiadomienia ZD.

Dodawanie pliku JPK_V7M

Plik JPK_V7M to plik obejmujący część ewidencyjną i deklaracyjną. Część ewidencyjna dotyczy rejestrów VAT. Za pomocą pliku JPK_V7M eksportowane są informacje zawarte w rejestrach VAT (faktury zakupu i sprzedaży) dla danej firmy. Część deklaracyjna pliku JPK_V7M zastąpiła deklarację VAT-7 i VAT-7K.  
Uwaga
W przeciwieństwie do pozostałych plików JPK, aby walidacja pliku JPK_V7M przebiegła prawidłowo, nie ma konieczności uzupełniania adresu podmiotu w strukturze firmy
Aby dodać w systemie plik JPK dotyczący rejestrów VAT, należy z poziomu menu Główne / JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_V7M i wybrać opcję [Dodaj].
Dodawanie pliku JPK_V7M
Dla pliku JPK_V7M spośród listy Dokumentów źródłowych aktywy jest przycisk [Rejestry VAT] oraz [Deklaracje]. Użytkownik może z niego korzystać przy weryfikacji poprawności danych zawartych w pliku JPK_V7M. W sekcji Zawiadomienie ZD dostępny jest przycisk [Zawiadomienie ZD]. Wybranie przycisku podnosi do edycji powiązany z plikiem JPK_V7M dokument zawiadomienie ZD. Jeżeli do pliku JPK_V7M nie został wygenerowany dokument zawiadomienie ZD, pojawi się komunikat: „Do danego pliku JPK_V7M nie istnieje powiązany dokument: Zawiadomienie ZD.” W oknie pliku JPK_V7M, z menu głównego dostępna jest standardowa lista Plik JPK z przyciskami. Pełny opis listy znajduje się w rozdziale Dodawanie plików JPK. Okno pliku JPK_V7M składa się z panelu z parametrami w lewej części okna oraz z następujących zakładek:
  • Nagłówek
  • Deklaracja
  • Ewidencja sprzedaży
  • Ewidencja zakupu
  • Atrybuty
  • Załączniki
  • Historia zmian
  • Powiązane
Panel z parametrami – parametry charakterystyczne dla pliku JPK_VAT
  • Cel złożenia – pole wyświetlające liczby z zakresu od 0 do 999. W polu system wyświetla kolejny numer, w stosunku do wygenerowanych i zapisanych na liście plików JPK_V7M za dany miesiąc. Każdy plik otrzymuje swój unikatowy numer, co oznacza, że nie ma możliwości, aby utworzyć dwa pliki JPK_V7M za ten sam zakres czasowy z takim samym numerem celu złożenia. W przypadku dodania pierwszego pliku JPK_V7M za dany miesiąc w polu Cel złożenia zostanie automatycznie wskazana cyfra 0, natomiast korekty pliku będą otrzymywać kolejne numery: 1,2,3 itd.
  • Korekta – pole dostępne w momencie generowania kolejnego pliku JPK_V7M za dany miesiąc. Dostępne możliwości dokonania korekty to korekta Deklaracji i korekta Ewidencji.
  • Współczynnik rzeczywisty – określa współczynnik sprzedaży związany z zakupami zwolnionymi i opodatkowanymi. Zakupy odpowiednio ocechowane w systemie (odliczenie VAT Warunkowo) zostaną wykazane w pliku JPK w wartości wynikającej ze współczynnika.
  • Zawiadomienie ZD z dostępnymi opcjami Tak lub
  • Adres e-mail – pole nieobowiązkowe, przechowuje adres e-mail podatnika. Jeśli z poziomu Konfiguracja à Struktura firmy → Firma Deklaracje, zostanie uzupełnione pole JPK e-mail, po przeliczeniu pliku JPK_V7M, pole zostanie automatycznie uzupełnione.
  • Telefon – pole nieobowiązkowe, przechowuje adres e-mail podatnika. Jeśli z poziomu Konfiguracja Struktura firmy Firma →  Deklaracje, zostanie uzupełnione pole JPK telefon, po przeliczeniu pliku JPK_V7M, pole zostanie automatycznie uzupełnione.
Zakładka Nagłówek Po przeliczeniu pliku JPK_V7M na zakładce wyświetlane są informacje dotyczące podatnika, urzędu skarbowego oraz okresu, za jaki generowany jest plik JPK_V7M, zgodnie z ustawieniami parametrów w panelu bocznym.
Zakładka Nagłówek w pliku JPK_V7M
Informacje dotyczące danych podatnika oraz urzędu skarbowego pobierane są ze struktury firmy, zakładki Deklaracje (Konfiguracja → Struktura firmy → Firma → Deklaracje). Dodatkowo, w przypadku pliku JPK_V7M, użytkownik podczas rozpoczynania pracy z systemem ma możliwość wprowadzenia współczynnika sprzedaży opodatkowanej do całkowitej w polu Współczynnik rzeczywisty. W kolejnych latach współczynnik liczony jest automatycznie na podstawie danych z poprzedniego roku, przy czym użytkownik może skorygowania wartości wyliczonej przez program. Po wprowadzeniu współczynnika nie należy ponownie przeliczać deklaracji. Zakładka Deklaracja Po przeliczeniu pliku JPK_V7M na zakładce wyświetlane są pozycje pliku JPK_V7M zgodnie z ustawieniami parametrów w panelu bocznym. Każda pozycja oznaczona jest odpowiednim symbolem wyświetlanym w kolumnie Pole, przykładowo dla pozycji Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, zwolnione od podatku wyświetlany jest symbol P_10.
Uwaga
Dla pierwszego pliku JPK_V7M należy ręcznie wpisać wartość w polu Kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji. Dodatkowo, jeżeli po wpisaniu wartości plik zostanie przeliczony, to wartość ta zostanie usunięta, więc należy ją na nowo uzupełnić.
Zakładka Deklaracja w pliku JPK_V7M
Uwaga
Faktury VAT sprzedaży, na których parametr Typy dokumentów JPK przyjmuje wartość FP,są ujmowane wyłącznie w części ewidencyjnej pliku JPK_V7M (nie są ujmowane w części deklaracyjnej), niezależnie od wartośći parametru V7M. Sprzedaż paragonowa wykazywana jest w części deklaracyjnej wyłącznie na podstawie dokumentu ZSD/KSD lub innego dokumentu zbiorczego, na którym parametr Typy dokumentów JPK przyjmuje wartość inną niż FP.
Zakładka Ewidencja sprzedaży Na zakładce Ewidencja sprzedaży w pliku JPK_V7M zestawione są faktury sprzedaży, które zostały wprowadzone w systemie w okresie wskazanym w pliku JPK.
Zakładka Ewidencja sprzedaży w pliku JPK_V7M
Zakładka Ewidencja zakupu Na zakładce Ewidencja zakupu w pliku JPK_V7M zestawione są faktury zakupu, które zostały wygenerowane w systemie w okresie wskazanym w pliku JPK.
Zakładka Ewidencja zakupu w pliku JPK_V7M
Uwaga
W przypadku generowania pliku JPK_V7M dla firmy głównej dane pobierane są ze wszystkich firm zdefiniowanych w systemie. Jeśli plik generowany jest dla firmy podrzędnej, dane pobierane do pliku dotyczą tylko tej firmy.
Zakładka Historia zmian Szczegółowy opis zakładki znajduje się w artykule Zakładka Kody rabatowe, Opis analityczny, Atrybuty, Załączniki i Historia zmian. Zakładka Powiązane Na zakładce Powiązane wyświetlana jest informacja o załącznikach dodanych do pliku JPK_V7M. Załącznik stanowi integralną część pliku JPK_V7M. Przy przeliczaniu pliku JPK_V7M zawsze przeliczane są wszystkie jego załączniki. Okres przeliczania załącznika jest taki sam jak pliku JPK_V7M. Dostępne załączniki:
  • Zawiadomienie ZD - zawiadomienie o skorygowaniu podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego

Korekta pliku JPK_V7M

Możliwość generowania korekty pliku JPK_V7M istnieje tylko, jeżeli pierwotny plik został zaakceptowany bądź zatwierdzony. W celu wygenerowania korekty pliku JPK_V7M należy z poziomu menu Główne à JPK, w sekcji dostępnych rodzajów plików podświetlić pole JPK_V7M i wybrać opcję [Dodaj] i w polu data wskazać okres za jaki ma być wygenerowana korekta pliku JPK_V7M. Istniej możliwość dokonania korekty pliku JPK_V7M w zakresie:
  • wyłącznie części deklaracyjnej – w tym celu w panelu bocznym w polu Korekta należy zaznaczyć parametr Deklaracji
  • wyłącznie części ewidencyjnej – w tym celu w panelu bocznym w polu Korekta należy zaznaczyć parametr Ewidencji
  • części deklaracyjnej oraz części ewidencyjnej – w tym celu w panelu bocznym w polu Korekta należy zaznaczyć parametr Deklaracji i Ewidencji.
Domyślnie zaznaczone są obydwa parametry. Na korekcie pliku JPK_V7M uwzględniane są wszystkie dokumenty zakwalifikowane do ujęcia w pliku JPK_V7M w danym miesiącu, dlatego korekta ma charakter całościowy.