Naliczanie odsetek
W każdej firmie istotna jest bieżąca analiza należności oraz prowadzenie działań związanych z monitoringiem i windykowaniem należności przeterminowanych. Należności przeterminowane to nieuregulowane (nierozliczone) należności, których termin płatności już upłynął.
Działania te, obejmują m.in. wysyłanie do klientów monitów przypominających o nieuregulowanych płatnościach, jak również wezwań do zapłaty oraz not odsetkowych.
Dokumenty windykacyjne można wystawić tylko dla dokumentów zatwierdzonych. Wyjątkiem jest dokument bilansu otwarcia.
W przypadku braku wpłaty należności w terminie, naliczana jest dodatkowa opłata za każdy dzień zwłoki, tzw. odsetki za zwłokę. Wysokość tej opłaty, wynika ze stopy procentowej wskazanej w regulacjach ustawowych lub umowach handlowych. Wysokość opłaty może być zmienna w czasie, zatem na danej stawce wskazuje się jej datę obowiązywania. Zdefiniowane stopy procentowe odsetek są wspólne dla wszystkich firm oraz podrzędnych do nich centrów. Kwota zaległości jest wyliczana w oparciu o wartość płatności danego dokumentu. Odsetki ustalane są z poziomu menu: Konfiguracja --> Finanse --> Odsetki.


- Wartość [%] – wysokość odsetek, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku
- Od – data obowiązywania odsetek
- Rodzaj – wskazanie rodzaju stawki, możliwy jest wybór wartości wprowadzonej w obrębie słowników uniwersalnych
Rodzaje stawek
Rodzaje stawek odsetek dostępne są z poziomu Konfiguracja --> Ogólne --> Słowniki uniwersalne. Użytkownik może dodać te wartości na standardowych zasadach.
Odsetki na karcie kontrahenta
Użytkownik ma możliwość wprowadzenia obowiązujących odsetek na karcie kontrahenta, na zakładce Księgowe.
Na karcie kontrahenta w sekcji Odsetki znajdują się dwa pola: Odsetki oraz Rodzaj. W polu Odsetki dostępne są do wyboru odsetki ustawowe oraz umowne. W przypadku wyboru odsetek ustawowych, pole wypełniane jest wartością domyślną słownika uniwersalnego – Rodzaj stawek odsetek. Pole Rodzaj dostępne jest wyłącznie w przypadku odsetek ustawowych. Po wybraniu odsetek umownych użytkownik ma możliwość definiowania własnych wartości.

- Wartość – należy wpisać wysokość odsetek, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku
- Od – data obowiązywania odsetek
Treść oraz temat wiadomości email wysłanej w dokumentach windykacji
Użytkownik ma możliwość ustawienia treści oraz tematu maila, jaki będzie dołączony do wydruku poszczególnych dokumentów. Może to zrobić z menu Konfiguracja --> Ogólne --> Słowniki uniwersalne, w gałęzi Ogólne --> Treść wiadomości email/Temat wiadomości email. Treść wiadomości email jest dostępna na dokumencie windykacyjnym oraz podlega edycji.

Monity

- Typu kursu – w przypadku monitów walutowych
- Typu daty - w przypadku monitów walutowych (wyłącznie data wystawienia), z jaką będzie pobierany kurs waluty
- Ilość dni przed datą – również w przypadku monitów walutowych
- Ilości dni po terminie – liczba dni, po których nastąpi wysłanie monitu
- Treści wiadomości - treść jaka zostanie dołączona do wydruku monitu
Lista monitów
Aby otworzyć listę monitów, należy wybrać z menu Finanse, sekcja Windykacja --> Monity. Menu okna dzieli się na trzy grupy:- Lista z przyciskami: [Dodaj], [Edytuj], [Usuń], [Zatwierdź], [Anuluj], [Odśwież], [Zaznacz wszystko], [Odznacz wszystko]
- Księgowanie z przyciskami: [Zaksięguj], [Zobacz predekrety], [Pokaż zapis księgowy]. Sekcja dostępna po zatwierdzeniu pierwszego monitu w systemie
- Wydruki z przyciskami: [Drukuj], [Drukuj dokument], [Wyślij]

- Numer dokumentu
- Data wystawienia
- Kod nabywcy
- Nazwa nabywcy
- Adres
- Zaległość
- Koszty
- Razem
- Waluta
- Stan
- Stanie dokumentu
- Walucie
- Typie kontrahenta
- Kodzie kontrahenta
- Adresie kontrahenta
- Dacie dokumentu
Formularz monitu

- Numer – numer kolejnego monitu, zgodny z numeratorem
- Płatnik – wskazanie kontrahenta z listy nabywców
- Treść – Treść wiadomości e-mail wskazana na liście słowników uniwersalnych dla dokumentu monit. Użytkownik może modyfikować treści z poziomu: Konfiguracja → Słowniki uniwersalne → Ogólne → Treść wiadomości e-mail → Monit.
- Zwłoka –Wartość określana z poziomu Konfiguracja → Struktura firmy → Firma → Dokument → Monit → Ogólne → sekcja Ilość dni po terminie. Przykładowo liczba dni: 14 oznacza, że na dokument mogą zostać dodane płatności, których termin zapłaty minął, co najmniej 14 dni temu.
- Forma płatności, Termin – wartości pobrane z karty kontrahenta wskazanego, jako płatnik
- Właściciel – centrum struktury firmy, które jest wystawcą dokumentu
- Zaległość – suma kwot Pozostaje z listy należności
- Koszty – użytkownik ma możliwość wprowadzenia własnej wartości liczbowej kosztów, związanych z obsługą konkretnego dokumentu monitu
- Razem – suma wartości Zaległość i Koszty
- Lp. – numer pozycji dodanych płatności
- Numer dokumentu – numer systemowy dokumentu źródłowego należności
- Numer obcy – numer wprowadzony przez użytkownika na dokumencie źródłowym należności
- Termin – termin płatności
- Dni zwłoki – ilość dni pomiędzy terminem płatności a datą wystawienia monitu
- Należność – kwota należności
- Pozostaje – kwota należności pozostająca do rozliczenia
Wybranie [Dodaj] nad listą należności powoduje wywołanie listy z należnościami. Na liście widoczne są tylko nierozliczone płatności, należące do kontrahenta wskazanego w nagłówku monitu.

Wyświetlane są na niej dane kontrahenta wskazanego, jako płatnik na zakładce Ogólne, obsługa odbywa się analogicznie do obsługi na operacjach kasowych/bankowych.
Zakładka PłatnościNa tej zakładce pojawia się płatność o typie należność, na kwotę kosztów monitu. Waluta oraz kurs są zgodne z wartościami na dokumencie.
Zakładki Atrybuty, Załączniki, Historia zmianSzczegółowy opis zakładek znajduje się w artykule Zakładka Kody Rabatowe, Opis analityczny, Atrybuty, Załączniki i Historia zmian.
Zakładka Dokumenty skojarzone Informacje o powiązaniu wyświetlane są zarówno z poziomu monitu jak i dokumentu źródłowego płatności.Wezwanie do zapłaty
Wezwanie do zapłaty jest kolejnym przypomnieniem płatnikowi o nieuregulowanych w terminie należnościach, które może zawierać również odsetki naliczone ze względu na brak wpłaty w terminie.
Wezwanie do zapłaty może opcjonalnie zawierać również odsetki związane z nieterminową częściową wpłatą nieuregulowanych należności.
Definicja dokumentu wezwania do zapłaty dostępna jest z poziomu menu: Konfiguracja --> Struktura firmy --> Firma --> Dokumenty --> Wezwanie do zapłaty.

- Typ kursu - w przypadku wezwań walutowych
- Typ daty - w przypadku wezwań walutowych, wyłącznie data wystawienia, z jaką pobrany zostanie kurs waluty
- Ilość dni przed datą – również w przypadku wezwań walutowych
- Ilość dni po terminie - liczba dni, po których nastąpi wysłanie wezwania
- Treści wiadomości – treść, jaka zostanie dołączana do wydruku wezwania do zapłaty
- Naliczaj do – możliwe terminy to:
- Termin płatności - liczy odsetki za ilość dni od terminu płatności faktury do daty wystawienia wezwania
- Termin wezwania - liczy odsetki za ilość dni od terminu płatności faktury do terminu płatności wezwania. Parametr ten został dodany na prośbę rynku niemieckiego, w Polsce raczej nie jest używany.
- Uwzględniaj odsetki za nieterminową wpłatę
- Uwzględniaj odsetki w kwocie do zapłaty
LP | Ustawienia parametrów | Działanie |
---|---|---|
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
Dokument | Termin | Data zapłaty * | Dni zwłoki | Należność | Pozostaje | Stopa [%] | Odsetki |
---|---|---|---|---|---|---|---|
- Lista z przyciskami: [Dodaj], [Edytuj], [Usuń], [Zatwierdź], [Anuluj], [Odśwież], [Zaznacz wszystko], [Odznacz wszystko]
- Księgowanie z przyciskami: [Zaksięguj], [Zobacz predekrety], [Pokaż zapis księgowy]. Sekcja dostępna po zatwierdzeniu pierwszego wezwania do zapłaty w systemie.
- Wydruki z przyciskami: [Drukuj], [Drukuj dokument], [Wyślij]

- Numer dokumentu
- Data wystawienia
- Kod nabywcy
- Nazwa nabywcy
- Adres
- Zaległość
- Odsetki
- Koszty
- Razem
- Waluta
- Stan
- Lista wezwań do zapłaty posiada filtr ogólny pozwalający filtrować po:
- Stanie dokumentu
- Walucie
- Typie kontrahenta
- Kodzie kontrahenta
- Adresie kontrahenta
- Dacie dokumentu
Formularz wezwania do zapłaty
Dokument wezwania do zapłaty dostępny jest z menu Finanse --> Wezwanie do zapłaty.
- Numer – numer kolejnego wezwanie do zapłaty, zgodny z numeratorem
- Data wystawienia – data systemowa, niedostępna do modyfikacji. W oparciu o tę datę naliczane są odsetki.
- Płatnik – wskazanie kontrahenta z listy nabywców
- Treść – Treść wiadomości e-mail wskazana na liście słowników uniwersalnych dla dokumentu wezwanie do zapłaty. Użytkownik może modyfikować treści z poziomu: Konfiguracja → Słowniki uniwersalne → Ogólne → Treść wiadomości e-mail → Wezwanie do zapłaty.
- Zwłoka – Wartość określana z poziomu Konfiguracja → Struktura firmy → Firma → Dokumenty → Wezwanie do zapłaty → Ogólne → sekcja Ilość dni po terminie. Przykładowo liczba dni: 14 oznacza, że na dokument mogą zostać dodane płatności, których termin zapłaty minął co najmniej 14 dni temu.
- Forma płatności, Termin – wartości pobrane z karty kontrahenta wskazanego, jako płatnik
- Właściciel – centrum struktury firmy, które jest wystawcą dokumentu
- Zaległość – suma kwot Pozostaje z listy należności
- Odsetki – suma wartości odsetek naliczonych dla płatności
- Koszty – użytkownik ma możliwość wprowadzenia wartości liczbowej kosztów, związanych z obsługą konkretnego dokumentu wezwania do zapłaty
- Razem – suma wartości Zaległość i Koszty
- Lp. – numer pozycji dodanych płatności
- Numer dokumentu – numer systemowy dokumentu źródłowego należności
- Numer obcy - numer wprowadzony przez użytkownika na dokumencie źródłowym należności
- Termin – termin płatności dokumentu
- Dni zwłoki – ilość dni pomiędzy terminem płatności a datą wystawienia wezwania
- Należność – kwota należności
- Pozostaje – kwota należności pozostająca do rozliczenia
- Stopa [%] – stopa odsetek obowiązująca do naliczenia
- Odsetki – kwota odsetek naliczona dla należności
Wybranie przycisku [Dodaj] nad listą należności, powoduje wywołanie listy należności. Na liście widoczne są tylko nierozliczone płatności na kontrahenta wskazanego na nagłówku wezwania do zapłaty.

Noty odsetkowe

- Typ kursu - w przypadku walutowych not odsetkowych
- Typ daty - w przypadku walutowych not odsetkowych, wyłącznie data wystawienia, z jaką pobrany zostanie kurs waluty
- Ilość dni przed datą – również w przypadku walutowych not odsetkowych
- Ilość dni po terminie - liczba dni, po których nastąpi wysłanie noty
- Treści wiadomości – treść, jaka zostanie dołączana do wydruku noty odsetkowej
Lista not odsetkowych
Aby otworzyć listę not odsetkowych, należy wybrać z menu o Finanse --> Noty. Menu okna dzieli się na trzy grupy:- Lista z przyciskami: [Dodaj], [Edytuj], [Usuń], [Zatwierdź], [Anuluj], [Odśwież], [Zaznacz wszystko], [Odznacz wszystko]
- Księgowanie z przyciskami: [Zaksięguj], [Zobacz predekrety], [Pokaż zapis księgowy]. Sekcja dostępna po zaksięgowaniu pierwszej noty odsetkowej wprowadzonej do systemu
- Wydruki z przyciskami: [Drukuj], [Drukuj dokument], [Wyślij]

- Numer dokumentu
- Data wystawienia
- Kod nabywcy
- Nazwa nabywcy
- Adres
- Zaległość
- Odsetki
- Koszty
- Razem
- Waluta
- Stan
- Stanie dokumentu
- Walucie
- Typie kontrahenta
- Kodzie kontrahenta
- Adresie kontrahenta
- Dacie dokumentu
Formularz noty odsetkowej

- Numer – numer kolejnej noty odsetkowej, zgodny z numeratorem
- Data wystawienia – data systemowa
- Płatnik – wskazanie kontrahenta z listy nabywców
- Treść – Treść wiadomości e-mail wskazana na liście słowników uniwersalnych dla dokumentu noty. Użytkownik może modyfikować treści z poziomu: Konfiguracja → Słowniki uniwersalne → Ogólne → Treść wiadomości e-mail → Nota odsetkowa.
- Zaległość – suma kwot należność z listy należności
- Forma płatności, Termin – wartości pobrane z karty kontrahenta wskazanego, jako płatnik
- Właściciel – centrum struktury firmy, które jest wystawcą dokumentu
- Zwłoka – Wartość określana z poziomu Konfiguracja --> Struktura firmy Firma Dokumenty --> Nota odsetkowa --> Ogólne --> sekcja Ilość dni po terminie.
- Odsetki – suma wartości odsetek naliczonych dla płatności
- Koszty – użytkownik ma możliwość wprowadzenia własnej wartości liczbowej kosztów, związanych z obsługą konkretnego dokumentu noty
- Razem – suma wartości Odsetki i Koszty
Na liście należności rozliczonych po terminie wyświetlane są informacje o wpłatach po terminie kontrahenta wskazanego na nocie, jako płatnik, ograniczone do waluty wskazanej w nagłówku noty oraz dla których liczba dni zwłoki jest większa lub równa wartości wskazanej na dokumencie.
Na liście tej widoczne są następujące kolumny:- Lp. – numer pozycji dodanych płatności
- Numer dokumentu – numer systemowy dokumentu źródłowego należności
- Numer obcy - numer wprowadzony przez użytkownika na dokumencie źródłowym należności
- Termin – termin płatności
- Data zapłaty – data zapłaty. W przypadku kilku zapłat prezentowana jest data ostatniej (najnowszej) zapłaty.
- Dni zwłoki – ilość dni pomiędzy terminem płatności a datą zapłaty. W przypadku kilku zapłat prezentowane są dni zwłoki w stosunku do ostatniej zapłaty.
- Należność – kwota wpłaty po terminie. W przypadku kilku zapłat prezentowana jest suma poszczególnych wpłat.
- Pozostaje – kwota należności pozostająca do rozliczenia
- Stopa [%] - stopa odsetek obowiązująca do naliczenia
- Odsetki – kwota odsetek naliczona dla należności. W przypadku kilku zapłat prezentowana jest suma odsetek naliczonych dla poszczególnych wpłat.

Seryjne generowanie dokumentów windykacyjnych
- Opcja Monity/Wezwania dostępna jest tylko gdy wybrano na liście płatności nierozliczone
- Opcja Noty odsetkowe dostępna zarówno dla płatności rozliczonych jak i nierozliczonych
- W/w opcje są aktywne wyłącznie wtedy, gdy jako podmiot wskazano konkretnego kontrahenta lub opcję Wszyscy kontrahenci oraz przeterminowane należności

Monity
Po wybraniu z grupy przycisków Generowanie --> Monity, pojawia się formularz monitu.
- Treść monitu – wartość z listy słowników uniwersalnych (treść wiadomości – analogicznie jak przy edycji monitu)
- Koszty monitu – użytkownik ma możliwość wprowadzenia wartości
- Dni zwłoki:
- Wg definicji dokumentu – pobierane są ustawienia w definicji dokumentu
- Wg ustawień filtra – zgodnie z ustawieniami filtra na liście dotyczącego dni zwłoki
- Wskazany zakres – po wyborze tej opcji, wyświetlane są dodatkowe kontrolki opisane Od/Do. Użytkownik może wskazać zakres wartości, uwzględniane są wyłącznie płatności spełniające to kryterium.
Monity tworzone posiadają stan niezatwierdzony, użytkownik ma możliwość edycji takiego dokumentu. Tworzenie odbywa się na zasadzie: najpierw grupowane są płatności wg płatnika, następnie ze względu na walutę – tzn. płatności tego samego płatnika, ale w różnych walutach znajdują się na odrębnych dokumentach.
Wezwania do zapłaty
Po wybraniu z grupy przycisków Generowanie --> Wezwania do zapłaty, pojawia się formularz wezwania do zapłaty.
- Treść wezwania – wartość z listy słowników uniwersalnych (treść wiadomości – analogicznie jak przy edycji wezwania do zapłaty)
- Koszty wezwania – użytkownik ma możliwość wprowadzenia wartości
- Dni zwłoki:
- Wg definicji dokumentu – pobierane są ustawienia w definicji dokumentu
- Wg ustawień filtra – zgodnie z ustawieniami filtra na liście dotyczącego dni zwłoki
- Wskazany zakres – po wyborze tej opcji wyświetlane są dodatkowe kontrolki opisane Od/Do. Użytkownik może wskazać zakres wartości, uwzględniane są wyłącznie płatności spełniające to kryterium.
- Odsetki:
- Z karty kontrahenta – odsetki naliczane są w sposób analogiczny jak przy dodaniu wezwania z listy
- Indywidualne – pojawia się dodatkową kontrolka do wprowadzenia wartości
- Minimalna wysokość odsetek – użytkownik ma możliwość wprowadzenia wartości; na dokumencie wykazywane są wtedy tylko takie rekordy, dla których wartość naliczonych odsetek jest większa lub równa wprowadzonej wartości
Noty odsetkowe
Po wybraniu Generowanie Noty odsetkowe, pojawia się formularz noty odsetkowej.
- Treść noty – wartość z listy słowników uniwersalnych (treść wiadomości – analogicznie jak przy edycji wezwania noty odsetkowej)
- Koszty noty – użytkownik ma możliwość wprowadzenie wartości
- Dni zwłoki:
- Wg definicji dokumentu – pobierane są ustawienia w definicji dokumentu
- Wg ustawień filtra – zgodnie z ustawieniami filtra na liście dotyczącego dni zwłoki
- Wskazany zakres – po wyborze tej opcji wyświetlane są dodatkowe kontrolki opisane Od/Do. Użytkownik może wskazać zakres wartości, uwzględniane są wyłącznie płatności spełniające to kryterium.
- Odsetki:
- Z karty kontrahenta – odsetki naliczane są w sposób analogiczny jak przy dodaniu noty odsetkowej z listy
- Indywidualne – pojawia się dodatkową kontrolka do wprowadzenia wartości
- Minimalna wysokość odsetek – użytkownik ma możliwość wprowadzenia wartości; na dokumencie wykazywane są wtedy tylko takie rekordy, dla których wartość naliczonych odsetek jest większa lub równa wprowadzonej wartości.
Wysyłanie dokumentów windykacyjnych do klientów

- Użytkownik ma możliwość wysyłki seryjnej dla zaznaczonych dokumentów
- Mail zostanie wysłany do każdego z kontrahentów wskazanych na dokumentach
- Adres e-mailowy pobierany jest z karty kontrahenta wskazanego w nagłówku monitu/wezwania do zapłaty/noty (kontakty w adresie głównym)
- W tematach wiadomości umieszczany jest opis pobrany z wartości słownika Temat wiadomości przypisanej w definicji danego typu dokumentu
- W treści wiadomości umieszczany jest:
- Opis pobrany z wartości słownika Treść wiadomości przypisanej w definicji danego typu dokumentu
- Jako załącznik – zapisany do PDF domyślny wydruk dokumentu
