Wspólne
Comarch ERP Auto Update
W najnowszej wersji Comarch ERP Auto Update rozszerzono zarządzanie aktualizacjami oraz instalacją dodatków i poprawek. W trakcie ich instalacji, w zależności od ustawienia parametrów, powiązane z aplikacjami Comarch procesy i usługi mogą być zamykane i ponownie uruchamiane. W przypadku dodatków możliwe jest wykorzystanie zachowania zdefiniowanego w nich przez autora. Ustawienia te są dostępne z poziomu konfiguracji komponentów takich jak: Comarch ERP Altum, Comarch POS, Comarch POS Agent.

- Zmieniono nazwę zakładki Nowy profil podczas edycji istniejącego profilu - obecnie zakładka przyjmuje nazwę kodu edytowanego profilu
- Zmieniono domyślną nazwę bazy POS Agenta z BOSDB na POSAgentDB
- Podczas weryfikacji poprawności konfiguracji baz danych Altum wprowadzono sprawdzanie, czy użytkownik ma uprawnienia do modyfikowania bazy danych
- Wprowadzono kompresowanie backupu bazy danych dla bazy POS i POSAgent
- Wprowadzono opcję wyświetlania wyłącznie najnowszych lub wszystkich poprawek i dodatków, w zależności od ustawienia w konfiguracji parametrów:
- Pokazuj tylko najnowsze dodatki
- Pokazuj tylko najnowsze poprawki
- Zablokowana została możliwość podniesienia agentów podrzędnych do momentu aż nie zostanie podniesiony agent nadrzędny
Zmiany w szyfrowaniu haseł
W celu zwiększenia bezpieczeństwa zmieniono sposób szyfrowania haseł w plikach konfiguracyjnych. Teraz na każdej maszynie będzie tworzony indywidualny klucz szyfrujący, który służy do szyfrowania i deszyfrowania haseł. Dodatkowo dodano również szyfowanie loginów.Logowanie za pomocą karty do Comarch POS
Na formularzu operatora wprowadzona została walidacja unikalności pola Numer karty. W przypadku próby zapisania zmian, gdy w bazie istnieje już wprowadzony numer, prezentowany jest komunikat: „Podany numer karty jest już przypisany do innego operatora. Nie można zapisać zmian.” W celu umożliwienia logowania się kartą, na formularzu centrum na zakładce Stanowiska POS dodano parametr Zezwalaj na logowanie kartą operatora. Wartość parametru jest wysyłana do Comarch POS podczas synchronizacji parametrów.Zmiany w konfiguracji stanowiska POS
W związku z wprowadzeniem nowego modelu licencjonowania dla POS/mPOS na formularzu stanowiska POS na zakładce Ogólne dodano kontrolki:- Typ aplikacji z wartościami:
- POS – wartość domyślna dla nowo dodawanego stanowiska oraz w bazach konwertowanych z wcześniejszych wersji
- mPOS
- Typ licencji z wartościami:
- Front Office
- Back Office
- Front Office + Back Office
Uwaga
Typ licencji wyświetlany jest wyłącznie, jeżeli w polu Typ aplikacji ustawiona jest wartość mPOS.
Jeżeli w polu Typ aplikacji ustawiona jest wartość POS, to w polu Typ licencji ustawiana jest wartość Front Office + Back Office bez możliwości edycji.
Logistyka
Zmiany w procesach międzyfirmowych
Wznowienie/kontynuacja przesunięć międzyfirmowych
Na liście dokumentów MM+ dodana została nowa grupa przycisków Przesunięcia międzyfirmowe z przyciskiem Zrealizuj. Funkcja ta umożliwia dokończenie procesu generowania dokumentów w transakcji międzyfirmowej dostawy lub zwrotu zainicjowanej wystawieniem dokumentu MM- na magazyn innej firmy. Przycisk Zrealizuj prezentowany jest jeżeli:- bieżące centrum należy do firmy z włączoną obsługą transakcji międzyfirmowych
- na liście dokumentów MM+ zaznaczony jest jeden lub wiele dokumentów oznaczonych jako międzyfirmowe
- właścicielem zaznaczonych dokumentów jest bieżące centrum lub centrum podrzędne w stosunku do centrum bieżącego
Obsługa zamówień wewnętrznych w procesach międzyfirmowych
W odpowiedzi na wymagania Klientów wykorzystujących wielofirmowość, gdzie centrala zleca poszczególnym sklepom przesuniecie towaru na inny magazyn własnej lub obcej firmy, umożliwiono wystawienie ZWE pomiędzy magazynami różnych firm. W przypadku, gdy właścicielem dokumentu ZWE jest centrum należące do firmy, która ma włączoną obsługę transakcji międzyfirmowych, jako magazyn źródłowy można wskazać dowolny magazyn należący do innej firmy obsługującej transakcje międzyfirmowe. Na nagłówku takiego dokumentu, pod polem Data wystawienia prezentowany jest zaznaczony parametr Operacja międzyfirmowa (bez możliwości edycji). Jeżeli na ZWE jako magazyn źródłowy wskazany zostanie:- dowolny magazyn należący do innej firmy, to analogicznie jak w przypadku wskazania magazynu niedostępnego dla tej samej firmy, blokowana jest możliwość zatwierdzenia zamówienia, rezerwacji zasobów oraz rezerwacji ilości.
- magazyn będący magazynem POS w innej firmie, możliwe jest zaznaczenie parametru Realizacja w POS.
Kurs waluty na dokumentach przeciwnych w transakcjach międzyfirmowych
Dostosowując się do przepisów dotyczących umożliwienia podmiotowi kupującemu towar odliczenia VAT w wysokości wykazanej przez podmiot sprzedający na fakturze sprzedaży, zmieniony został sposób pobierania kursu waluty. W przypadku generowania:- PZ z WZ
- FZ z FS
Zmiany w procesie konsygnacji
Od wersji 2021.5 umożliwione zostało:- zaznaczenie parametru POS dla magazynu konsygnacyjnego własnego z poziomu Dostępności obiektów.
- dołączenie magazynu konsygnacyjnego własnego do listy magazynów na formularzu centrum struktury na zakładce Stanowiska POS/POS Agent.
Uwaga
Powyższe zmiany nie są dostępne dla magazynu konsygnacyjnego odbiorcy.
Zmiany dotyczące punktów odbioru
W najnowszej wersji wprowadzone zostały mechanizmy, dzięki którym zamówienia przeznaczone do realizacji na stanowisku POS nie będą rezerwowały zasobów na magazynach niedostępnych dla tego stanowiska.Zmiany na liście punktów odbioru
Na liście punktów odbioru dodana została kolumna Realizacja ZS.
- punktów odbioru na bazach konwertowanych z wcześniejszych wersji
- dla nowo dodawanych punktów odbioru
Zmiany na dokumencie ZS
Na nagłówku ZS dodany został parametr Realizuj w punkcie odbioru, który prezentowany jest w przypadku gdy:- wskazany został punkt odbioru o typie magazyn
- wskazany został punkt odbioru o typie centrum

Uwaga
W przypadku baz konwertowanych z wcześniejszych wersji parametr pozostaje odznaczony na wszystkich zamówieniach bez możliwości zmiany.
- zgodności – magazyn na nagłówku i subpozycjach pozostaje bez zmian
- niezgodności – wyświetlane jest pytanie o potwierdzenie zmiany magazynu na nagłówku i subpozycjach na zgodny z punktem odbioru. W zależności od wybranej opcji:
- Tak – w przypadku, gdy magazyn powiązany z punktem odbioru jest dostępny na ZS w bieżącym centrum, to zostanie on zaktualizowany na nagłówku i subpozycjach ZS, utworzone zostaną rezerwacje zasobowe/ilościowe/bezzasobowe, a parametr Realizuj w punkcie odbioru pozostaje zaznaczony
Uwaga
W przypadku, gdy magazyn powiązany z punktem odbioru nie jest dostępny na ZS w bieżącym centrum, po potwierdzeniu aktualizacji przez operatora magazyn zostaje zmieniony na nagłówku i subpozycjach, a tworzące przez nie rezerwacje zostają automatycznie zmienione na bezzasobowe.
-
- Nie – magazyn wybrany na dokumencie ZS nie zostaje zaktualizowany, utworzone rezerwacje pozostają bez zmian, a parametr Realizuj w punkcie odbioru zostaje odznaczony.
- jest dostępny – parametr Realizuj w punkcie odbioru pozostaje zaznaczony
nie jest dostępny – wyświetlane jest pytanie o potwierdzenie operacji usunięcia magazynu w nagłówku zamówienia oraz rezerwacji na jego pozycjach. W zależności od wybranej opcji
- TAK – zaznaczony zostaje parametr Realizuj w punkcie odbioru, usuwany jest magazyn na nagłówku zamówienia oraz jego subpozycjach oraz zwolnione zostają wszystkie rezerwacje
- NIE – dokument nie zostaje zaktualizowany, a parametr Realizuj w punkcie odbioru zostaje odznaczony
- nie ma wskazanego magazynu (wybrana opcja: <Wszystkie>) – wówczas weryfikowane jest czy magazyny na subpozycjach zamówienia są dostępne w centrum wskazanym jako punkt odbioru:
- są dostępne lub brak jest wskazanego magazynu – parametr Realizuj w punkcie odbioru pozostaje zaznaczony
- istnieje co najmniej jeden niedostępny magazyn – wyświetlane jest pytanie o potwierdzenie kontynuowania operacji z opcjami opisanymi w poprzednim punkcie
- odznaczenia parametru – dokument nie jest dodatkowo aktualizowany
- zaznaczenia parametru – uruchamiana jest weryfikacja zgodności magazynu (w przypadku punktu odbioru magazyn) lub dostępności dla dokumentu ZS w centrum powiązanym z punktem odbioru (w przypadku punktu odbioru centrum)
- właścicielem jest centrum, do którego aktualnie jest zalogowany użytkownik
- właścicielem jest centrum podrzędne w stosunku do centrum, do którego aktualnie jest zalogowany użytkownik
- bieżące centrum zostało dołączone do zakładki Widoczność na dokumencie ZS w centrum będącym właścicielem dokumentu
- bieżące centrum zostało wskazane na ZS jako punkt odbioru
- jako punkt odbioru wskazany jest magazyn dostępny na ZS w bieżącym centrum
- właścicielem dokumentu jest centrum bieżące
- bieżące centrum zostało wskazane na ZS jako punkt odbioru
- jako punkt odbioru wskazany jest magazyn dostępny na ZS w bieżącym centrum
Parametryzacja wydruku paragonu
Zgodnie z przepisami francuskimi, możliwe jest pominięcie wydruku paragonu o wartości poniżej zdefiniowanej kwoty. Aby umożliwić taką konfigurację, na francuskiej bazie danych w konfiguracji firmy dodany został parametr Drukowanie paragonów z opcjami:- Zawsze
- Nigdy
- Powyżej wartości – po wybraniu tej opcji prezentowane jest dodatkowe pole z możliwością zdefiniowania wartości w EUR, po przekroczeniu której paragon będzie drukowany.

Kontrola stanu dokumentów podczas przeliczania JPK_MAG
Po wybraniu przycisku Przelicz na formularzu JPK_MAG wprowadzony został mechanizm weryfikujący czy na magazynie w wybranym okresie istnieją dokumenty:- zatwierdzone ilościowo
- z nieustaloną wartością dostawy
- nieustalonym kosztem sprzedaży własnej
Automatyczne zapamiętywanie ustawienia parametru Uwzględniaj faktury uproszczone przy dodawaniu dokumentów
Wprowadzono automatyczne zapamiętywanie ustawienia parametru Uwzględniaj faktury uproszczone przy dodawaniu dokumentów na dokumentach ZSD i KSD dla danej firmy. Na nowo wykreowanych bazach danych parametr ten jest domyślnie zaznaczony.Księgowość
Zmiany w pliku JPK_V7M
Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji VAT, wprowadzono następujące zmiany w systemie:Zmiany dotyczące wykazywania faktur uproszczonych
W plikach JPK_V7M za okres od 1 lipca 2021 faktury uproszczone należy wykazywać w sposób zbiorczy. W związku z tym, w konfiguracji systemu ukryty został parametr Generowanie faktur w rejestrze do faktur uproszczonych. Jeżeli parametr został zaznaczony na wcześniejszej wersji systemu, to podczas konwersji bazy danych parametr jest on automatycznie odznaczany i ukrywany.Oznaczenie procedury MPP Mechanizm podzielonej płatności
W plikach JPK_V7M za okres od lipca 2021 zniesiono obowiązek oznaczania symbolem MPP transakcji objętych mechanizmem podzielonej płatności. W związku z tym, od wersji 2021.5, w plikach JPK_V7M za okres od lipca 2021 parametr MPP przyjmuje zawsze wartość Nie. Dodatkowo, na fakturach VAT z datą ujęcia w VAT od lipca 2021 utworzonych w rejestrze VAT o typie Proponowany, parametr VAT MPP Mechanizm podzielonej płatności jest domyślnie odznaczony, niezależnie od tego, czy na fakturze VAT został zaznaczony parametr Podzielona płatność. Użytkownik ma możliwość ręcznego zaznaczenia parametru. Dla faktur wygenerowanych w rejestrze o typie Obowiązkowy ustawienie parametru przenoszone jest z definicji rejestru.Grupy towarowe i procedury JPK na fakturach VAT wygenerowanych do ZSD/KSD
Od wersji 2021.5 na fakturach VAT wygenerowanych do ZSD/KSD w rejestrze VAT o typie Proponowany, parametry VAT:- Grupa towarowa JPK
- Oznaczenie procedur JPK
Eksport danych do eBilanz
Uwaga
Funkcjonalność jest dedykowana na rynek niemiecki – można z niej skorzystać, jeżeli w firmie, do której zalogowany jest użytkownik wykorzystuje się dedykowane stawki VAT (tzn. jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość DE).
- salda kont księgowych
- dane dotyczące środków trwałych
- predefiniowany słownik uniwersalny Taxonomie, który zawiera klasyfikację wymaganą dla potrzeb
- ocechowania zapisów księgowych i wykorzystywaną w aplikacji Comarch eBilanz
- atrybut Firma automatycznie przypisywany do obiektu Centrum struktury firmy
- atrybut Taxonomie przypisany automatycznie do obiektu Dekret
- atrybuty Gruppe 1 i Gruppe 2 automatycznie dołączone do obiektu Konto analityczne

Eksport sald
Wprowadzono możliwość utworzenia pliku zawierającego informacje o saldach wyświetlanych kont na bazie wyliczonego zestawienia obrotów i sald. W tym celu dodany został przycisk Eksport do eBilanz, z trzeba następującymi opcjami, decydującymi o zakresie eksportowanych danych:- Salda – eksportowane są: wartość atrybutu Firma, numer konta, nazwa konta, saldo konta, typ salda
- Salda rozszerzone – eksportowane są dane dla opcji Salda oraz dodatkowo: wartości atrybutów Gruppe 1 i Gruppe 2, informacja o grupie 1 i 2, opis konta.
- Salda – rozszerzone (atrybuty) – opcja umożliwia dokonanie opcjonalnego „mapowania” istniejących atrybutów konta na atrybuty Gruppe1 i Gruppe2. Do pliku eksportowane są dane dla opcji Salda oraz dodatkowo: wartości dwóch pierwszych atrybutów wyświetlonych na liście, z poziomu której odbywa się eksport (jako Gruppe1 i Gruppe2), informacja o grupie 1 i 2, opis konta.

Eksport środków trwałych
Umożliwiono eksport danych dotyczących środków trwałych na podstawie zestawienia księgowego wykorzystującego predefiniowany atrybut Taxonomie. Aby wyeksportować dane należy wykonać następujące kroki:- przypisać wartości atrybutu Taxonomie do dekretów księgowych. Takie przypisanie może zostać zrobione seryjnie, po uprzedniej identyfikacji dekretów dotyczących tych samych rodzajów operacji gospodarczych (np. na podstawie konta, opisu, dziennika) , użytkownik ma możliwość filtrowania dekretów z poziomu:
- listy Obroty i salda
- listy Rozrachunki
- listy Zapisy księgowe: Konto
- zdefiniować zestawienie księgowe oraz przypisać wartości atrybutu Taxonomie do pozycji zestawienia
- przeliczyć zestawienie księgowe
- wyeksportować plik za pomocą przycisku Eksport do eBilanz

Proces Faktury fiskalne w JPK_V7M
Dodano proces BPM, który automatyzuje obsługę faktur fiskalnych w pliku JPK_V7M. W wyniku działania procesu:- wartość parametru Typ dokumentu JPK zostaje zmieniona na FP dla wszystkich faktur VAT powiązanych z fakturą fiskalną bez paragonu oraz zakwalifikowanych do pliku JPK_V7M w danym miesiącu
- na łączną wartość wszystkich wyszukanych w poprzednim kroku faktur generowana jest zbiorcza faktura VAT z wartością parametru Typ dokumentu JPK ustawioną jako RO
Proces Faktury dla osób fizycznych niepodlegające fiskalizacji w JPK_V7M
Dodano proces BPM, który w pliku JPK automatyzuje obsługę faktur dla osób fizycznych niepodlegających fiskalizacji. W wyniku działania procesu:- zostaje zmieniona wartość parametru V7M na NIE dla wszystkich faktur VAT sprzedaży:
- powiązanych z fakturami sprzedaży bez oznaczenia Zafiskalizowany
- nie mających wskazanego numeru NIP na zakładce Nabywca
- nie będących fakturami do paragonów
- których Data ujęcia w VAT jest tożsama z datą wskazaną w parametrach procesu.
- na łączną wartość wszystkich wyszukanych w poprzednim kroku faktur generowana jest zbiorcza faktura VAT z ustawioną wartością parametru Typ dokumentu JPK na WEW
- źródłowe faktury VAT oraz wygenerowana faktura VAT zbiorcza zostają ze sobą skojarzone
Współpraca z e-Sale
Od najnowszej wersji Comarch ERP Altum współpracuje z aplikacją Comarch e-Sale. Comarch e-Sale to prosta w obsłudze aplikacja, za pośrednictwem której można wystawiać swoje produkty na popularnych serwisach aukcyjnych z asortymentu dostępnego w systemie Comarch ERP Altum. Po wystawieniu oferty na Allegro / e-Bay i zakupie przez Klienta system umożliwia przekształcenie jej do zamówienia sprzedaży w sklepie, a następnie synchronizację do Comarch ERP Altum.
Współpraca z e-Commerce
Comarch ERP Altum od wersji 2021.5 współpracuje z nową wersją e-Sklepu 2021.2.
Współpraca z aplikacjami
Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2021.5
Aplikacja | Wersja | Uwagi |
Comarch POS | 2021.5, 2021.6 | |
Comarch mPOS | 2021.5 | |
Comarch e-Sklep | 2021.2 | |
Comarch B2B | 2021.1 | |
Comarch WMS (Zarządzanie, Magazynier) | 2021.1 | |
Comarch Mobile (Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie) | 2021.1.1 | |
Comarch DMS | 2021.1.1 | |
Comarch ERP Business Intelligence (Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator) | 2021.0 | |
Comarch BI Point | 11.3 | |
Comarch e-Sprawozdania | 2021.1.1 | |
Comarch ERP Altum HR | 2021.5.1 | |
Comarch Translator | 2021.0 | |
OCR | Aktualna wersja |