Współpraca z e-Commerce
Synchronizacja ilości kompletów do e-sklepu
Do tej pory podczas synchronizacji do e-sklepu dla kompletów z odznaczonym parametrem Pobieraj składniki na dokument wysyłana była ilość równa 0. W najnowszej wersji dodany został parametr, którego włączenie determinuje wyliczanie dostępnej ilości kompletu analogicznie jak w przypadku wyświetlania tej ilości na liście artykułów.
Na centrum typu e-sklep, na zakładce Synchronizacja dodano parametr Eksportuj ilości dostępnych kompletów (domyślnie odznaczony). Po jego zaznaczeniu i wykonaniu synchronizacji, ilość kompletów zostaje wyliczona w oparciu o składnie dostępne na magazynach dołączonych do danego centrum (kolumna ilość), a następnie przesłana do e-sklepu.

Wspólne
Zmiany w obszarze Krajowego Systemu e-Faktur
W związku ze zmianami wprowadzonymi przez Ministerstwo Finansów od wersji 2024.0 została zaktualizowana struktura logiczna schema FA(2) dla faktury ustrukturyzowanej w KSeF oraz dodana wizualizacja faktury importowanej z KSeF.
Zmiany w konfiguracji firmy
Na formularzu firmy na zakładce KSeF zostało dodane pole Schema FA.
Import faktur
W najnowszej wersji została również dodana wizualizacja faktur zaimportowanych z KSeF. Użytkownik może zobaczyć co znajduje się na zaimportowanej fakturze, bez konieczności logowania się do KSeF. Na liście faktur należy dwuklikiem wybrać dany dokument, aby wyświetlić podgląd faktury.
Logistyka
Zmiana działania parametru Automatyczne generowanie MM+
We wcześniejszych wersjach systemu, ustawienie parametru Automatyczne generowanie MM+, który dostępny jest na definicji dokumentów MM- było mapowane globalnie na całą strukturę firmy. Od najnowszej wersji zmieniony został sposób zapisywania tego ustawiania na: per centrum oraz dziedziczenia „w dół” w ramach danej struktury.
Reguły domyślności wartości parametru w stosunku do wersji poprzednich nie zostały zmienione – podczas kreowania bazy domyślną wartością pozostaje Nie generuj, a podczas konwersji bazy przed zachowaniem zmiany, domyślna wartość pobierana jest z aktualnie ustawionej w systemie wartości.
Określenie powodu nadania rabatu ręcznego POS
Na zakładce Stanowiska POS dodany został nowy parametr Wymagaj podania przyczyny naliczenia rabatu ręcznego (domyślnie odznaczony), którego zaznaczenie determinuje konieczność podania przyczyny naliczenia rabatu w Comarch POS.

- kolumna Przyczyna naliczenia rabatu dostępna na liście elementów dokumentów FS/PAR/OS/ZS
- pole Przyczyna naliczenia rabatu na nagłówku FS/PAR/OS/ZS – prezentowane wyłącznie, gdy wartość ta została uzupełniona i przesynchronizowana z POS. Wartości tego pola są zapisywane w słowniku uniwersalnym, w grupie słowników Transakcje -> Przyczyny nadania rabatu ręcznego POS
- dodatkowa kolumna Przyczyna rabatu dostępna w strukturze rabatu, której wartości pobierane się z powiązanej kolumny na elemencie dokumentu.
Maksymalny procent rabatu na artykule
W najnowszej wersji wprowadzono możliwość ustawienia maksymalnego procentowego rabatu, jaki sprzedawca może udzielić na wybrany towar w Comarch POS. Na definicji centrum POS dodany został nowy parametr Kontroluj maksymalny % rabatu na artykuł przy rabatach użytkownika na POS, który pozwala na włączenie tej funkcji. Dodatkowo, na formularzu cenniku dodana został nowy parametr Ustaw maksymalny % rabatu na POS dla wskazanych artykułów. Po zaznaczeniu parametru, istnieje możliwość określenia maksymalnej, procentowej wartości rabatu na POS dla wskazanych w cenniku artykułów. Procent rabatu prezentowana jest w analogicznej kolumnie w cenniku.Modyfikacja ceny składowej oraz możliwość dodawania kompletów na promocje pakietowe w Comarch POS
Od najnowszej wersji umożliwiona została modyfikacja ceny składowej promocji pakietowej w Comarch POS. W związku z powyższym, na formularzu rabatu pakietowego w Comarch ERP Altum udostępniony został parametr Zezwalaj na modyfikację ceny elementu pakietu na POS.
Rozchód opakowań na zatwierdzenie paragonu i faktury sprzedaży w Comarch POS
W odpowiedzi na zgłoszone oczekiwania Klientów, wprowadzona została możliwość rozchodowania darmowych opakowań podczas wystawiania dokumentu handlowego (PAR/FS). W tym celu, w konfiguracji Centrum POS -> zakładka Stanowiska POS dodany został parametr Wyświetlaj okno wyboru opakowania (gratis) przy zatwierdzaniu FS/PAR.
Po zaznaczeniu parametru prezentowany jest dodatkowy komunikat o konieczności zdefiniowania co najmniej jednego artykułu typu Towar z zaznaczonym parametrem Opakowanie – gratis, aby funkcjonalność działała prawidłowo.
Zmiany na karcie artykułu
Na karcie artykułu o zdefiniowanym typie: Towar, dodany został nowy parametr Opakowanie – gratis, który dostępy jest na nagłówku formularza. Zaznaczenie parametru powoduje automatyczne odznaczenie parametru Podlega rabatom oraz ukrycie parametru Rabat od ceny.

Zatwierdzanie PAR/FS w Comarch POS
Po skonfigurowaniu powyższych parametrów, podczas zatwierdzania dokumentu handlowego w Comarch POS prezentowane jest dodatkowe pytanie czy wydano opakowania. W przypadku odpowiedzi twierdzącej, wyświetlana jest lista dostępnych, darmowych opakowań. Po wybraniu jednego z nich, zostaje ono dodane na dokument handlowy z ceną 0 zł oraz tworzony zostaje dla niego powiązany dokument RW.
Zmiany związane z wprowadzeniem inwentaryzacji na Comarch POS
W związku z wprowadzeniem funkcjonalności inwentaryzacji z poziomu Comarch POS po stronie Comarch ERP Altum:- Dodany został parametr Obsługa inwentaryzacji na POS na nagłówku formularza centrum z możliwością zaznaczenia wartości Dostępna.
- Dodana została sekcja Inwentaryzacja z parametrem Ostrzeżenie podczas dodawania inwentaryzowanego towaru na dokumenty, która dostępna jest na zakładce Stanowiska POS
- Udostępnione zostały nowe pozycje do słowników uniwersalnych: Typy inwentaryzacji POS
- Typ – pole z możliwością wyboru jednej z wartości ze słownika uniwersalnego Typy inwentaryzacji POS
- Opis – pole pozwala na wprowadzenie dodatkowych informacji
- Rodzaj raportu – pole typu lista z możliwością wyboru jednej z opcji: Dodawaj do zaaportowanych ilości / Nadpisuj zaraportowane ilości
- Metoda liczenia rezerwacji – pole typu lista z możliwością wyboru jednej z opcji: POS automatycznie doda rezerwacja do zliczonej ilości / Użytkownik sam zliczy rezerwacje
- Zatwierdzanie raportu mPOS - pole typu lista z możliwością wyboru jednej z opcji: Tylko zgłoś lub Zgłoś i zamknij / Tylko zgłoś / Zgłoś i zamknij
Dodatkowe uprawnienia dla grup operatorów
Dla grup operatorów na zakładce Uprawnienia POS dodane został nowe uprawnienia związane z Inwentaryzacją na POS:- Podgląd Inwentaryzacji
- Otwieranie Inwentaryzacji
- Zamykanie Inwentaryzacji
- Otwieranie Arkusza Inwentaryzacji
- Modyfikowanie Arkusza Inwentaryzacji
- Zamykanie Arkusza Inwentaryzacji
- Inwentaryzacje – podgląd listy
Zmiany na liście i formatce inwentaryzacji
Na Liście inwentaryzacji w Comarch ERP Altum dodana została nowa kolumnę Realizacja (domyślnie ukryta), która może przyjąć jedną z wartości:- POS – na tworzonej inwentaryzacji wskazano Typ Inwentaryzacji POS
- WMS – zaznaczony parametr Realizuj w WMS
- Altum – brak zaznaczenia powyższych parametrów
Współpraca z aplikacjami
Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2024.0.1
Aplikacja | Wersja | Uwagi |
Comarch POS | 2023.5 | Z zainstalowanym QF do POS: QF2023500.20230929.01 oraz QF do POSAgent: QF2023500.20230929.02 |
Comarch mPOS | 2023.5 | Z zainstalowanym QF do mPOS: QF2023500.20230929.03 |
Comarch e-Sklep | 2023.5.1 | |
Comarch B2B | 2023.0 | |
Comarch WMS (Zarządzanie, Magazynier) | 2023.5 | |
Comarch Mobile (Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie) | 2023.2.2 | |
Comarch DMS | 2023.1.2 | |
Comarch ERP Business Intelligence (Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator) | 2024.0.1 | |
Comarch BI Point | 2023.2 | |
Comarch e-Sprawozdania | 2023.1.0 | |
Comarch ERP Altum HR | 2023.6.1 | |
Comarch Translator | 2023.0 | |
OCR | Aktualna wersja |