Współpraca z Comarch POS
WZ na POS
Wprowadzona została funkcjonalność generowania dokumentów wydań zewnętrznych na stanowisku POS.Parametr Obsługa WZ
W celu włączenia funkcjonalności, na definicji centrum POS na zakładce Stanowiska POS należy zaznaczyć parametr Obsługa WZ.Stan Zatwierdzony ilościowo
Dla dokumentu WZ dodano nowy stan – Zatwierdzony ilościowo, dzięki czemu możliwa jest zmiana ceny na wygenerowanym z WZ dokumencie handlowym co powoduje również zmianę ceny na WZ. Dokument WZ utworzony w POS w stanie Zatwierdzony ilościowo może zostać w Altum zatwierdzony (poprzez wygenerowanie do niego paragonu lub faktury sprzedaży) lub anulowany.Identyfikacja nabywcy
W Republice Czeskiej przy wydawaniu dokumentów podatkowych należy, zgodnie z przepisami prawa, podać szczegółowe informacje dotyczące danej transakcji. Jeżeli łączna kwota transakcji nie przekracza 10 000 CZK może zostać wystawiony uproszczony dokument podatkowy zawierający mniej danych, w szczególności nie jest konieczne podanie identyfikacji nabywcy. W tym celu na definicji centrum typu Firma na zakładce Stanowiska POS został dodany parametr Identyfikacja nabywcy od wartości, za pomocą którego można ustawić wartość płatności powyżej której konieczne jest wpisanie na dokument wystawiony w POS wymaganych danych nabywcy. Waluta płatności jest automatycznie ustawiona jako waluta firmy bez możliwości zmiany.Limity płatności
W niektórych krajach Unii Europejskiej istnieją ograniczenia dotyczące maksymalnej kwoty na jaką można sfinalizować transakcję, w szczególności dla płatności gotówkowej. W związku z tymi ograniczeniami została dodana możliwość definiowania limitów dla poszczególnych płatności. W tym celu na centrum typu Firma na zakładce Stanowiska POS została dodana nowa sekcja Limity płatności wg statusu kontrahenta i formy płatności z dwoma opcjami do wyboru:- Odbiorca detaliczny
- Podmiot gospodarczy

Identyfikacja rodzaju karty płatniczej na podstawie kodu BIN
Wprowadzona została funkcjonalność rozpoznawania rodzaju karty płatniczej na podstawie kodu BIN w integracji z terminalem Ingenico. Informacje te są przesyłane z terminala EFT do stanowiska Comarch POS, a następnie synchronizowane do Comarch ERP Altum. Rodzaj karty użytej podczas płatności jest prezentowany w systemie Comarch ERP Altum w polu Płatność na formularzu:- płatności
- operacji kasowo-bankowej
- dokumentów sprzedażowych
Nowy słownik uniwersalny
Rodzaje kart płatniczych mogą zostać zdefiniowane przy użyciu nowego słownika uniwersalnego Typy kart płatniczych dostępnego z poziomu Konfiguracja/Słowniki Uniwersalne/Transakcje.Nowe kolumny dla form płatności
Z poziomu Konfiguracja/Finanse/Formy płatności dodane zostały nowe kolumny:- Grupowanie (domyślnie ukryta) – parametr możliwy do zaznaczenia wyłącznie dla formy płatności typu Karta. Formy płatności z zaznaczonym parametrem są grupowane w jedną formę płatności w Comarch POS.
- Typ parametru (domyślnie ukryta) – pole z rozwijaną listą wartości: Prefix, Regex, Custom, które definiują pole Wartość, czyli wskazują która część numeru karty będzie identyfikować jej numer.
- Wartość (domyślnie ukryta) – numer zawarty w numerze karty

TAX FREE - Integracja z Global Blue
Tax Free to zwrot podatku VAT dla podróżnych , którzy nie są stałymi rezydentami w UE w celu uzyskania zwrotu podatku VAT zapłaconego przy zakupie towarów na terenie UE. W odpowiedzi na oczekiwania Klientów, głównie z rynku czeskiego, zapewniono integrację Comarch POS z Global Blue. W przypadku, gdy Global Blue będzie działać w Polsce konieczna jest uprzednia integracja z PUESC.Konfiguracja
- Kwota płatności musi być wyższa niż - należy wskazać minimalną wartość kwoty transakcji w walucie systemowej. Jeżeli wartość na paragonie przekroczy limit wskazany w konfiguracji wówczas sprzedawca będzie miał możliwość wystawienia dokumentu Tax Free.
- Dokument należy wystawić - parametr określa do kiedy od daty sprzedaży można wystawić dokument tax free, możliwe wartości do wyboru z listy:
- W dniu zakupu
- Miesiąc zakupu + ilość miesięcy
- Data zakupu + ilość dni
- Data zakupu + ilość miesięcy

- Identyfikator sklepu
- Użytkownik
- Hasło
- Typ wydruku.

Zmiany na liście i szczegółach dokumentu Tax Free
Na liście dokumentów Tax Free została dodana nowa kolumna Wysłano przez Global Blue (domyślnie ukryta). Jeżeli dokument został wysłany przez platformę Global Blue to na nagłówku dokumentu Tax Free prezentowany jest Numer Global Blue zamiast Numeru UNS.Zaokrąglenia płatności na rynek czeski
W Czechach oficjalną walutą jest korona czeska (CZK), oznaczana symbolem Kč, gdzie 1 CZK to 100 halerzy. Nominały monet 10, 20 i 50 halerzy zostały wycofane z użycia od 1 września 2008 roku. W efekcie tych zmian całkowite kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług należy zaokrąglać do pełnej korony czeskiej. Zgodnie z wymaganiami, jeżeli kwota do zapłaty gotówkowej ma końcówkę ≥50 halerzami, powinna być zaokrąglona w górę. Jeżeli natomiast kwota ma końcówkę <50 halerzy powinna być zaokrąglana w dół. W przypadku innych walut i metod płatności innych niż gotówka, płatność realizowana jest zgodnie z podaną kwotą na dokumencie płatniczym, bez zaokrągleń. W związku z powyższymi wymaganiami w aplikacji Comarch POS wprowadzone zostały zaokrąglenia płatności gotówkowych w koronie czeskiej. W celu włączenia funkcjonalności należy na definicji centrum POS na zakładce Stanowiska POS dla parametru Zaokrąglenie płatności gotówkowej wybrać wartość CZK. Parametr jest aktywny wyłącznie, jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość CZ.Kwota zaokrąglenia
Na nagłówku dokumentów sprzedażowych w głównej sekcji wyświetlana jest nowa wartość Zaokrąglenie.
POS Agent obsługa trybu offline
W związku z wymaganiami rynkowymi, została wprowadzona funkcjonalność mająca na celu ułatwienie działania systemów ERP korzystających z usługi Comarch POS Agent Broker do komunikacji z POS Agentem, w przypadku niedostępności połączenia internetowego. Dotychczasowe rozwiązanie polegało na konieczności utrzymywania stałego połączenia online z usługą POS Agent, co umożliwiało wyeliminowanie pewnych błędów w synchronizacji dokumentów wystawianych na stanowisku Comarch POS. Jednak rozwiązanie to wymagało stałego działania maszyny na której uruchomiona jest usługa POS Agent, w przypadku wystawienia dokumentów na magazyny POS w systemie ERP. W celu umożliwienia wykonywania procesu wystawiania dokumentów magazynowych w systemie ERP, nawet gdy usługa POS Agent/POS Agent Broker jest niedostępna, wprowadzono alternatywne podejście. Dzięki tej zmianie, użytkownicy mogą nadal generować i przetwarzać dokumenty magazynowe w systemie ERP, niezależnie od statusu dostępności usługi POS Agent/POS Agent Broker. Od tej pory, jeżeli usługa POS Agent/POS Agent Broker jest niedostępna z powodu wyłączenia komputerów w sklepach lub niestabilności sieci, możliwe jest kontynuowanie pracy w systemie na dokumentach magazynowych. System kolejkuje operacje magazynowe, które, gdy tylko zostanie przywrócone połączenie, automatycznie trafiają do POS Agenta w celu dalszego przetwarzania. Dzięki temu, mimo przeszkód technicznych, możliwe jest zachowanie ciągłości pracy systemu ERP i skuteczne zarządzanie operacjami magazynowymi. W związku z nową funkcjonalnością wprowadzona została:- obsługa ujemnych stanów magazynowych w usłudze POS Agent
- obsługa rezerwacji zasobów/rezerwacji zasobów ilościowych w przypadku, gdy przekraczają one stany magazynowe
- modyfikacja obecnych mechanizmów walidacji stanów magazynowych
Zmiany w procesie rezerwacji
Mechanizm tworzenia rezerwacji został zmieniony w przypadku gdy włączona jest Obsługa trybu offline POS Agenta. Po zaznaczeniu tego parametru dokumenty magazynowe mogą powstać po stronie systemu ERP i tworzyć kolejne rezerwacje. W tym celu dostosowany został mechanizm procesu rezerwacji, tak aby POS Agent mógł zwiększać rezerwację zasobów, nawet w przypadku nie posiadania wystarczających ilości. Zastosowanie tego typu ma na celu zapobieganie utracenia informacji o rezerwacji w sytuacji, gdy do POS Agenta nie spłynęły jeszcze dane o wszystkich dostawach z systemu ERP.
Zmiany w mechanizmie weryfikacji dostępności
W przypadku gdy stan na POS Agencie jest tymczasowo niższy od zera, nie będą prezentowane ujemne wartości w UI Comarch POS, ma to na celu zapobieganie wprowadzeniu zamieszania dla użytkowników. W takim przypadku POS Agent zwraca ilość równą 0 zamiast ujemnej.
Zmiany w procesie inwentaryzacji
W związku ze zmianami związanymi z POS Agentem, w bazie danych POS Agenta ilości artykułów mogą mieć ujemne wartości. Na ten moment nie ma możliwości zliczania ujemnych wartości stanów w procesie inwentaryzacji. W procesie tym ilość Oczekiwana artykułów pobierana jest z bazy danych POS Agenta. W przypadkach gdy ilość danego artykułu w bazie POS Agenta będzie ujemna, w procesie inwentaryzacji ilość Oczekiwana zostanie zaktualizowana zawsze do wartości 0.
Księgowość
Zmiany w Zawiadomieniach ZD
Na nagłówku dokumentu Zawiadomienie ZD zostało dodane pole Data przeliczenia Zawiadomienia ZD, które wpływa na to jakie dokumenty zostaną uwzględnione na zakładkach Dłużnik i Wierzyciel. Podczas przeliczenia korekty Zawiadomienia ZD możliwa jest zmiana Daty przeliczenia Zawiadomienia ZD, którą można wprowadzić zgodnie z datą wypełnienia pierwotnego Zawiadomienia ZD. Dokumenty na zakładce Dłużnik/Wierzyciel przeliczane są według daty wskazanej w polu Data przeliczenia Zawiadomienia ZD.
Wspólne
Logowanie do Comarch ERP Altum – nowe okno wyboru serwera licencji
W związku ze zmianami z komunikacją pomiędzy Comarch ERP Altum a Menagerem Kluczy zostało zmienione okno do wyboru serwera licencji dostępnego z menu System -> Zmień klucz licencyjny. Dodane zostały pola:- Typ połączenia:
- SQL – połączenie SQL (domyślnie zaznaczony)
- HTTP – połączenie za pomocą protokołu http
- Login - login użytkownika mający być użyty do komunikacji z Managerem Kluczy
- Hasło – hasło użytkownika

Zmiany w aplikacji NewAltumConfigurator
Zmiany zostały również wprowadzone w aplikacji NewAltumConfigurator, sekcji Serwer klucza. Z tej pozycji oprócz nowych pól, które dostępne są z pozycji okna wyboru serwera licencji został dodany przycisk [Dodaj użytkownika], który umożliwia utworzenie własnego użytkownika SQL (wraz z hasłem) do komunikacji z Menagerem Kluczy. Na formularzu dodającym nowego użytkownika dostępne są pola:- Login administratora
- Hasło administratora
- Login – login użytkownika mający być użyty do komunikacji z Managerem Kluczy
- Hasło – hasło użytkownika
- Powtórz hasło – pole weryfikujące, czy dane wprowadzone w polu hasło i powtórz hasło są identyczne
- Minimum 12 znaków
- Małe i duże litery
- Minimum jedną cyfrę
- Minimum jeden znak specjalny

Identyfikator zbiorczy KSeF
W ramach systemu KSeF został wprowadzony identyfikator zbiorczy, którym podatnicy będą posługiwali się dla płatności za faktury ustrukturyzowane. Nowa funkcjonalność systemu KSeF, zgodnie z Art. 106nd ust. 2 pkt. 8a, wprowadza możliwość przypisywania identyfikatora zbiorczego dla co najmniej dwóch faktur ustrukturyzowanych wystawionych przez podatnika dla jednego odbiorcy. Identyfikator zbiorczy jest nadawany przez Krajowy system e-Faktur, który jest prowadzony przez Krajową Administrację Skarbową. W przypadku płatności i oznaczania wielu e-faktur wystawionych dla jednego odbiorcy (kontrola numeru NIP), numery KSeF przypisane do każdej z faktur będą zastąpione jednym identyfikatorem zbiorczym. Identyfikator zbiorczy KSeF wystawiany jest na jednego podatnika, tj. na jeden numer NIP. Wcześniej, do czasu wejścia obowiązkowego KSeF podatnik będzie mógł dokonywać płatności za wszystkie faktury wystawione przez jednego płatnika (dostawcę lub usługodawcę) w określonym okresie, a numery faktur były będą przepisywane na przelew zbiorczy. W przypadku płatności dotyczących e-faktur z podzielona płatnością, nabywca będzie miał możliwość dokonania płatności za wybrane faktury, na tych samych zasadach co dotychczas. W takiej sytuacji, w komunikacie przelewu, podatnik nie będzie podawał okresu (dotyczy zbiorczego mechanizmu podzielonej płatności, MPP), za który dokonywana jest płatność. Zamiast tego będzie podawany identyfikator zbiorczy generowany przez Krajowy System e-Faktur (KSeF). W przypadku wykonywania przelewów, w okresie kiedy została ogłoszona awaria KSeF lub podatnik pracuje w trybie offline dokonywanie przelewów będzie wykonywane na dotychczasowych zasadach. Mówi o tym ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw w Art. 3. (Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku, gdy nabywca towaru lub usługi dokonuje płatności za faktury, o których mowa w art. 106nh ust. 1, niewprowadzone do Krajowego Systemu e-Faktur w związku z zamieszczonymi komunikatami, o których mowa w art. 106ne ust. 1 i 3.”Zmiany na Firmie
Z pozycji Konfiguracja -> Struktura firmy -> Firma -> Dokumenty na definicji dokumentu ZPP, zakładka Ogólne została dodana nowa sekcja Identyfikator KSeF z parametrami:- Przelew zwykły
- Przelew MPP

ZPP – przelew zwykły
Z pozycji Finanse -> Przelewy, podczas dodawania dokumentu ZPP, znaczenie ma status parametru Grupowanie przelewów według rachunków podmiotów. Jeśli parametr jest zaznaczony, płatności na tego samego odbiorcę (jeden NIP) z tym samym rachunkiem bankowym i uzupełnionym Numerem KSeF są łączone w jeden element, któremu następnie zostaje wygenerowany Identyfikator płatności. Jeśli parametr nie jest zaznaczony, płatności nie są grupowane i identyfikator nie jest generowany. Jeżeli faktura posiada Numer KSeF to zostanie on przypisany jako Źródłowy na zakładce Płatności dokumentu ZPP.ZPP – zapłata MPP
Płatności z zaznaczonym parametrem Podzielona płatność podlegają oddzielnemu grupowaniu przelewów niż płatności z odznaczonym parametrem. Za grupowanie przelewów dotyczących mechanizmu podzielonej płatności odpowiada parametr Grupowanie przelewów według rachunków podmiotu w mechanizmie podzielonej płatności. Na zestawienie poleceń przelewów z zaznaczonym parametrem Grupowanie przelewów według rachunków podmiotu w mechanizmie podzielonej płatności istnieje możliwość dodania płatności dla danego kontrahenta (jeden NIP) wyłącznie jednego typu – z zaznaczonym parametrem Podzielona płatność. Ponadto, na tym zestawieniu mogą zostać dodane wyłącznie płatności z parametrem podzielona płatność, których data wpływu jest w tym samym miesiącu. W przypadku Grupowanie przelewów według rachunków podmiotów w mechanizmie podzielonej płatności jest odznaczony w takim przypadku na ZPP dla tego samego rachunku bankowego i jednego NIPu, można zaczytać zarówno płatności z MPP jak i przelewy zwykłe. Jeżeli faktura posiada Numer KSeF to zostanie on przypisany jako Źródłowy na zakładce Płatności dokumentu ZPP.Generowanie Identyfikatora płatności
W celu wygenerowania Identyfikatora KSeF po zatwierdzeniu dokumentu ZPP należy użyć przycisku [Plik] w sekcji Generowanie. Podczas generowania pliku wysyłane jest zapytanie do systemu KSeF, aby wygenerować Identyfikator płatności. W tym procesie następuje uwierzytelnienie, w trakcie którego konieczne jest wybranie odpowiedniego certyfikatu. Po otrzymaniu komunikatu wskazującego, że plik został wygenerowany, ZPP zostaje zapisane na dysku lub wysłane do banku (gdy włączona jest usługa Web Service). Identyfikator płatności jest widoczny jedynie w paczce przelewów do banku.
Formaty przelewów
W momencie gdy dokument posiada Numer KSeF pole Tytułem, Tytułem - numery dokumentów, Tytułem – numery i kwoty dokumentów pobiera Numer KSeF dokumentu. Jeśli dokument nie posiada Numeru KSeF to działanie pozostaje jak dotychczas: Pole Tytułem – numery dokumentów pobiera numer obcy z płatności, a w przypadku jego braku – numer systemowy dokumentu. Pole Tytułem – numery systemowe dokumentów pobiera zawsze numer systemowy dokumentu, natomiast pole Tytułem – numery systemowe i kwoty dokumentów pobiera numer systemowy oraz kwotę płatności.Zmiany na listach dotyczących płatności
Na listach: Preliminarz płatności, Lista należności, Lista zobowiązań, Lista rozrachunków, Rozliczenia nabywcy , Rozliczenia dostawcy zostały dodane dwie nowe kolumny:- Data wystawienia KSeF (domyślnie ukryta)
- Numer KSeF (domyślnie ukryta)

Zmiany na formularzu operacji kasowo-bankowej
Nowa kolumna Numer KSeF (domyślnie ukryta) została dodana w następujących miejscach:- Zakładka Dokumenty do rozliczenia na szczegółach operacji
- Zakładka Dokumenty rozliczone na szczegółach operacji
- Lista Nierozliczone zobowiązania/należności podmiotu
- Nierozliczone operacje kasowe/bankowe podmiotu


Licencjonowanie KSeF
Do systemu wprowadzono obsługę licencjonowania KSeF. Będzie ona miała za zadanie weryfikację rodzaju licencji i dostępnej ilości dokumentów w licencji. Więcej informacji można znaleźć w artykule KSeF w pytaniach i odpowiedziach, dostępnym na stronach walidowanych dla Partnerów w sekcji KSeF.Współpraca z Comarch WMS
Synchronizacja WZ z WMS
W nowej wersji systemu zmieniono status dokumentów WZ, które są synchronizowane z WMS. Przesyłane dokumenty będą w stanie Zatwierdzony ilościowo, gdyż zatwierdzenie dokumentu WZ następuje po wygenerowaniu dokumentu handlowego. Ceny, które zostają ustalone na dokumentach handlowych są przenoszone po zatwierdzeniu takich dokumentów na dokumenty WZ. Wyjątkiem są przypadki realizacji WZ międzyfirmowych w WMS, gdzie dokumenty te nadal będą synchronizowane w stanie Zatwierdzony. Drugim wyjątkiem jest sytuacja, gdy w WMS realizowana jest FS, do której powstaje WZ - wówczas dokument WZ również będzie synchronizowany w stanie Zatwierdzony.Współpraca z e-Commerce
Wysyłanie informacji o wycofanych zgodach kontrahenta na newsletter z Altum do e-sklep
W procesie synchronizacji pomiędzy Altum, a e-sklep została wprowadzona modyfikacja, która umożliwi przesyłanie informacji o wycofanych zgodach na newsletter z systemu ERP do e-sklep. Z poziomu menu CRM -> Rejestr zgód, każda zgoda, której parametr Aktywna zostanie odznaczony, zostanie również oznaczona jako wycofana w e-sklep po wykonaniu synchronizacji.Współpraca z aplikacjami
Zestawienie aplikacji, z którymi współpracuje Comarch ERP Altum 2024.5
Aplikacja | Wersja | Uwagi |
Comarch POS | 2024.5 | |
Comarch mPOS | 2024.5 | |
Comarch e-Sklep | 2024.2.1 2024.3.1 | |
Comarch B2B | 2024.2 | |
Comarch WMS (Zarządzanie, Magazynier) | 2024.5.0.0 | |
Comarch Mobile (Zarządzenie, Sprzedaż, Monitorowanie) | 2024.2 | |
Comarch DMS | 2024.1.1 | |
Comarch ERP Business Intelligence (Księga raportów, Panel zarządzania, Konfigurator) | 2024.5 | |
Comarch BI Point | 2024.0, 2023.3 | |
Comarch e-Sprawozdania | 2024.1.1 | |
Comarch ERP Altum HR | 2024.5.1 | |
Comarch Translator | 2024.5 | |
OCR | Aktualna wersja |