Wstęp
Dokument opisuje instalację aplikacji Comarch APS w wersji 2024.1. Wersja ta współpracuje z Comarch ERP XL w wersji 2024.1 oraz jej kolejnymi aktualizacjami HotFix.
Wymaganie systemowe
Do pracy z aplikacją Comarch APS potrzebne są:
- Microsoft ASP.NET Core 8.0.8 Microsoft .NET Runtime 8.0.8 lub wyżej.
- PostgreSQL ODBC Driver
- Serwer baz danych PostgreSQL w wersji 16.3 (lub jego aktualizacje)
- 4 GB pamięci RAM
- Przeglądarka www – zalecane: Google Chrome, Edge
Zaleca się korzystanie z ekranów o rozdzielczości co najmniej 1980×1080 px.
Instalowanie Comarch APS
Uruchomienie instalatora
Należy uruchomić plik ComarchAPSInstaller.exe znajdujący się w paczce plików Instalatora Comarch APS.
W oknie powitalnym należy wybrać opcję .
Weryfikacja zainstalowania dodatków
Instalator weryfikuje czy są zainstalowane wszystkie niezbędne dodatki w wymaganej wersji tj.:
- PostgreSQL ODBC Driver
- Microsoft ASP.NET Core 8.0.6 – Shared Framework (x64)
- Microsoft .NET Runtime – 8.0.6 (x64)
Brakujące dodatki domyślnie są zaznaczone na liście, a ich instalacja zostanie zainicjowana po naciśnięciu przycisku . W osobnym oknie podniesiony zostanie instalator dodatku, przez który należy przejść akceptując wymagania licencyjne i wybierając domyślne ustawienia. Gdy instalacja dodatków zakończy się, nastąpi przekierowanie do okna powitalnego instalatora. Należy nacisnąć , aby przejść do następnego kroku. W wersji 2024.0 aplikacja Comarch APS zostanie zainstalowana jako lokalna witryna dostępna pod wskazanym portem. Podczas konfiguracji ww. witryny należy zdefiniować: Po wykonaniu opisanych wyżej czynności, należy nacisnąć przycisk . W kolejnym kroku należy podać parametry służące do połączenia z bazą danych systemu Comarch APS. Chcąc zainstalować Comarch APS na bazie znajdującej się na serwerze PostgreSQL należy: Po wskazaniu powyższych danych należy nacisnąć przycisk , aby sprawdzić połączenie z serwerem. W kolejnym ekranie należy wybrać bazę danych Comarch APS, możemy: Po wybraniu opcji Utwórz nową bazę należy wpisać nazwę bazy danych aplikacji Comarch APS. Po wybraniu opcji Połącz z istniejącą bazą, w tabeli Znalezione bazy danych należy wybrać bazę danych, która znajduje się na serwerze PostgreSQL i za pomocą której będziemy się łączyć z aplikacją Comarch APS. Bazy w wersjach starszych niż 2024.0 nie będą widoczne w instalatorze. Przy wyborze połączenia z istniejącą bazą kroki instalacji 6 oraz 7 są pomijane – dane będą importowane z wybranej bazy danych. W przypadku wyboru istniejącej bazy w wersji 2024.1 instalator rozpozna, że wprowadzenie na niej dodatkowych zmian nie jest konieczne. W przypadku wyboru bazy w wersji starszej instalator przeprowadzi konwersję bazy danych, aby umożliwić pracę z aktualną wersją Comarch APS. Z tego powodu i rekomendowane jest uprzednie stworzenie backupu bazy danych oraz potwierdzenie jego wykonania przed konwersją. Po wprowadzeniu wszystkich danych, należy nacisnąć przycisk . W tym kroku należy uzupełnić dane dla połączenia z serwerem SQL na którym zmapowany jest Comarch ERP Menadżer Kluczy z kluczem z licencją na Comarch APS: W następnym ekranie wprowadza się dane dla konta Administratora w aplikacji Comarch APS: Po wprowadzeniu wszystkich danych, należy nacisnąć przycisk . W kolejnym kroku należy uzupełnić dane logowania do serwera SMTP. W oknie należy uzupełnić: Po wypełnieniu powyższych danych należy wprowadzić dane uwierzytelniające: Dla konta gmail: Aby wygenerować hasło do aplikacji nalezy najpierw włączyć weryfikację dwuetapową dla konta gmail: „Zarządzaj kontem → Bezpieczeństwo → Logowanie się w google → weryfikacja dwuetapowa”. Pojawi się opcja Hasła do aplikacji – dodajemy aplikację „Inna” i zapisujemy otrzymane hasło. Adres serwera: smtp.gmail.com Port serwera: 587 Login: uzytkownik@gmail.com Hasło: wyżej wygenerowane hasło Po wprowadzeniu danych należy nacisnąć przycisk . Kolejne okno informuje o możliwości rozpoczęcia instalacji. Jeśli we wcześniejszych oknach wszystkie niezbędne dane zostały podane prawidłowo, można przystąpić do instalacji aplikacji. Jest to ostatni moment, w którym możemy powrócić do wcześniejszych okien i sprawdzić poprawność podanych ustawień. Aby rozpocząć instalację należy nacisnąć . Następnie pojawia się ekran z postępem instalacji, po której prawidłowym zakończeniu, pojawi się ekran informujący o pomyślnym zakończeniu instalacji aplikacji. Należy nacisnąć przycisk , co spowoduje zamknięcie okna instalatora. Wraz z aplikacją automatycznie instalowane są też współpracujące z nią procesy dotnet.exe. To czy procesy zostały zainstalowane i uruchomione można zweryfikować z poziomu Menadżera zadań systemu Windows na zakładce [Szczegóły]. Po pomyślnym zakończeniu instalacji można już uruchomić aplikację Comarch APS podając w przeglądarce: Zainstalowana aplikacja Comarch APS widoczna jest w oknie Aplikacje zainstalowane (Dodaj i usuń programy). Aby odinstalować aplikację Comarch APS należy wyszukać ją na liście zainstalowanych aplikacji wybrać opcję Odinstaluj. Odinstalowanie aplikacji Comarch APS jest możliwe również przy użyciu instalatora. W tym celu należy ponownie uruchomić instalator, tj. plik ComarchAPSInstaller.exe. Wyświetlone zostanie okno Odinstalowanie aplikacji, w którym należy nacisnąć opcję . W ostatnim oknie pojawia się informacja o zakończeniu odinstalowania aplikacji. Aby zamknąć okno deinstalacji należy nacisnąć . Logi pomocne w analizie błędów/problemów z działaniem Comarch APS można znaleźć w lokalizacjach: a) C:\Program Files (x86)\Comarch APS 2024.1\nginx\logs b) C:\Program Files (x86)\Comarch APS 2024.1\api\consul\logs c) C:\Program Files (x86)\Comarch APS 2024.1\api\logs d) W Podgląd zdarzeń, Dzienniki systemu Windows Aby dostać się do dziennika systemu Windows należy uruchomić aplikację Podgląd zdarzeń. W aplikacji należy rozwinąć Dzienniki systemu Windows. Następnie wskazać pozycję Aplikacja. Pojawi się lista na której między innymi wyświetlane są błędy związane z uruchamianymi na stanowisku aplikacjami. Aby zweryfikować na jakim porcie zainstalowaliśmy aplikację Comarch APS można to sprawdzić w pliku: C:\Program Files (x86)\Comarch APS 2024.1\nginx\conf\app.conf. W pliku znajduje się informacja odnośnie portu, na którym uruchamiana jest witryna Comarch APS. W aplikacji Comarch APS w Panelu Administracyjnym na zakładce [Ustawienia skrzynki SMTP] można sprawdzić dane odnośnie: Po zainstalowaniu aplikacji pod tym samym portem, który wykorzystywano wcześniej na potrzeby innej witryny Comarch APS, zalecane jest wyczyszczenie plików cookies, danych witryn oraz pamięci podręcznej przeglądarki lub otwarcie przeglądarki w trybie prywatnym. W Harmonogramie zadań możemy zweryfikować stan usług APSConfigurationService, APSCredentialService, APSScheduleService, Consul oraz Nginx. Do poprawnego działania aplikacji Comarch APS ich stan powinien mieć status „Działa”. W przypadku gdy status stanu jest inny niż „Działa” należy go zmienić wybierając opcję Uruchom (punkt Ponowne uruchamianie usług APS z poziomu Harmonogram zadań). W Menedżerze zadań możemy sprawdzić, czy Comarch APS został uruchomiony. Do poprawnego działania aplikacji Comarch APS na liście powinny pojawić się: Aby ponownie uruchomić usługi APS w Harmonogramie zadań, należy najpierw na liście znaleźć daną usługę np. APSConfigurationService. Następnie z menu kontekstowego dla wiersza wybrać opcję Zakończ. Stan usługi zostanie zmieniony z „Działa” na „Gotowy”. Daną usługę można również zamknąć w programie Harmonogram zadań poprzez naciśnięcie opcji Zakończ w prawej części okna. Należy najpierw na liście znaleźć usługę APSConfigurationService, a następnie w prawej dolnej części okna w sekcji Wybrany element wybrać opcję Zakończ. Stan usługi zostanie zmieniony z „Działa” na „Gotowy”. Aby uruchomić usługę APSConfigurationService należy znaleźć ją na liście w Harmonogramie zadań. Po jej wskazaniu należy z menu kontekstowego wybrać opcję Uruchom. Stan usługi zostanie zmieniony z „Gotowy” na „Działa”. APSConfigurationService można również ponownie uruchomić w programie Harmonogram zadań poprzez naciśnięcie opcji Uruchom w prawej części okna. Stan usługi zostanie zmieniony z „Gotowy” na „Działa” Aby ponownie uruchomić usługę Nginx w Harmonogramie zadań, należy najpierw otworzyć Menedżer zadań. W Menedżer zadań na zakładce [Szczegóły] wyszukać proces nginx.exe. Następnie w menu kontekstowym dla procesu nginx.exe należy wybrać opcję Zakończ zadanie. W ten sposób należy zakończyć oba procesy nginx.exe. Po zakończeniu procesów należy przejść do Harmonogramu zadań i na liście zaznaczyć Nginx. Z menu kontekstowego dla pozycji wybrać opcję Zakończ. Uruchomić usługę Nginx należy poprzez znalezienie oraz zaznaczenie na liście w Harmonogramie zadań usługi Nginx. Po wskazaniu pozycji należy z menu kontekstowego wybrać opcję Uruchom. Stan usługi zostanie zmieniony z „Gotowy” na „Działa”. Nginx można również ponownie uruchomić również poprzez wybranie opcji Uruchom w sekcji Wybrany element. Stan usługi zostanie zmieniony z „Gotowy” na „Działa”.Konfigurowanie aplikacji
Połączenie i autoryzacja z serwerem
Dane logowania do serwera PostgreSQL
Wybór bazy danych
Utwórz nową bazę
Połącz z istniejącą bazą
Połączenie z bazą w tej samej wersji co instalator
Połączenie z bazą w wersji starszej niż instalator
Połączenie z serwerem klucza
Zakładanie konta dla Administratora
Ustawienia poczty wychodzącej (serwera SMTP)
Rozpoczęcie instalacji
Zakończenie instalacji
Uruchamianie aplikacji Comarch APS
Deinstalacja Comarch APS
Odinstalowanie Comarch APS z poziomu okna Aplikacje zainstalowane (Dodaj i usuń programy)
Odinstalowanie Comarch APS przy użyciu instalatora
Wskazówki do zarządzania aplikacją
Analiza logów aplikacji
Konfiguracja witryny Comarch APS
Czyszczenie plików cookies po zainstalowaniu aplikacji pod portem wcześniej odinstalowanej witryny
Weryfikacja działania usługi z poziomu harmonogramu zadań oraz menedżera zadań
Ponowne uruchamianie usług APS z poziomu Harmonogram zadań
Ponowne uruchamianie usługi Nginx