Dokumentacja Użytkownika

Spis treści

Wstęp

Integracja Comarch APS z Comarch ERP XL

Jak poruszać się po aplikacji

Harmonogramy

Praca na harmonogramie

Konfiguracja interfejsu aplikacji

Panel konfiguracyjny

Panel administracyjny

Funkcje na górnym pasku aplikacji

Wstęp

Comarch APS to samodzielna aplikacja z własnym interfejsem i własną bazą danych (PSQL). Służy ona harmonogramowaniu produkcji na podstawie danych dostarczonych przez system ERP.

Integracja Comarch APS z Comarch ERP XL

Funkcjonalności udostępnione w pierwszej wersji aplikacji są ściśle powiązane z obiektami produkcyjnymi rejestrowanymi w systemie Comarch ERP XL. Wynika to z tego, że w wersji 2024.0 przygotowana została integracja z tym właśnie Systemem. Integracja ta będzie przebiegała w kierunkach:

  • Od Comarch ERP XL do Comarch APS (więcej w rozdziale: Dane pobierane przez Comarch APS z Comarch ERP XL)
  • Od Comarch APS do Comarch ERP XL (więcej w rozdziale: Dane wysyłane z Comarch APS do Comarch ERP XL)

Dane pobierane przez Comarch APS z Comarch ERP XL

Integrator przygotowany dla Comarch APS pozwala na pobranie z Comarch ERP XL:

  • Technologiach
  • Zasobach i gniazdach produkcyjnych wraz z kalendarzami ich dostępności/niedostępności
  • Zleceniach produkcyjnych i pozycjach zleceń

W Comarch APS odbywa się na postawie tych danych planowanie operacji produkcyjnych. Plan ten zapisany jest na obiekcie, który w aplikacji nazywa się Harmonogramem produkcji. Możliwe jest tworzenie wielu harmonogramów produkcji (więcej w rozdziale: Tworzenie harmonogramu i Tworzenie kolejnych harmonogramów) w tym harmonogramów na ten sam okres planistyczny oraz wielu wersji tego samego harmonogramu (więcej w rozdziale: Tworzenie wersji harmonogramu).

Dane wysyłane z Comarch APS do Comarch ERP XL

Harmonogram, który został wskazany jako przeznaczony do realizacji, może być wysłany do ERP XL. Po wysłaniu harmonogramu z Comarch APS, zostanie on wprowadzony na zlecenia produkcyjne, które zostały wcześniej wysłane do Comarch APS. Oczywiście plan zostanie wprowadzony na te zlecenia, które uda się zaplanować na harmonogramie w złożonym w APS okresie planistycznym.

Konfiguracja współpracy z systemem ERP po stronie Comarch APS

Konfiguracja integracji z systemem ERP odbywa się w Comarch APS, w panelu administracyjnym na zakładce [Ustawienia połączeń]. Konfiguracja polega na wpisaniu adresu integratora między systemem Comarch APS a systemem ERP.

W obszarze Integrator systemu, należy nacisnąć przycisk .

Po jego naciśnięciu zostanie wyświetlony ekran, jak na Rysunku poniżej.

Pole Adres usługi, służące wskazaniu adresu integratora ERP.
Pole Adres usługi, służące wskazaniu adresu integratora ERP

W przypadku instalacji integratora, adres, jaki należy wpisać w to pole znajduje się w katalogu, w którym został zainstalowany instalator integratora (dla wersji 2024.0 integratora – domyślnie: C:\Program Files (x86)\Integrator Comarch ERP XL z Comarch APS 2024.0\), w pliku: appsettings.json. Plik można edytować np. za pomocą notatnika. Adres usługi w tym pliku jest wyświetlony na samym początku zawartości pliku, w gałęzi: „Urls”, jak na Rysunku poniżej.

Adres usługi integratora z ERP XL w pliku: appsetting.json.
Adres usługi integratora z ERP XL w pliku: appsetting.json

Należy skopiować ten adres i wprowadzić go w polu Adres usługi w Comarch APS.

Po wprowadzeniu adresu usługi integratora należy nacisnąć przycisk . Podczas zapisywania zmiany adresu integratora nastąpi weryfikacja czy uda się z nim połączyć. W przypadku pozytywnej weryfikacji można tworzyć harmonogramy na podstawie danych zaczytywanych z systemu ERP.

Wersje EPR XL współpracujące z Comarch APS w wersji 2024.0

Wersja 2024.0 Comarch APS współpracuje z wersjami Comarch ERP XL 2024.0.1 i następnymi.

Konfiguracja współpracy z Comarch APS po stronie Comarch ERP XL

Integrację z Comarch APS po stronie Comarch ERP XL uaktywnia się po zaznaczeniu parametru umieszczonego w konfiguracji systemu Integracja z Comarch APS.

Parametr odpowiedzialny za integrację z Comarch APS.
Parametr odpowiedzialny za integrację z Comarch APS

Po zaznaczeniu tego parametru, możliwe są do wyboru opcje zezwalające na:

  • planowanie zleceń produkcyjnych wyłącznie po stronie Comarch APS – przy takiej opcji planowanie i przeplanowanie zleceń w Comarch ERP XL będzie w ogóle niemożliwe. Planowanie będzie się odbywało wyłącznie w Comarch APS. W związku z tym opcje do planowania/przeplanowania będą nieaktywne.
  • planowanie zleceń w Comarch APS i Comarch ERP XL – przy zaznaczonej opcji planowanie i przeplanowanie zleceń w ERP XL będzie możliwe wyłącznie wtedy, gdy zlecenia produkcyjne będą oznaczone statusem APS Nowe i Zaplanowane. Jeśli zlecenia będą zaznaczone statusem APS Do zaplanowania i Wysłane do APS, wtedy planowanie/przeplanowanie takiego zlecenia nie będzie możliwe – opcje za to odpowiedzialne będą nieaktywne.

W powyższych punktach mowa jest o statusie APS. Status APS to pole na zleceniu produkcyjnym, które zostaje uaktywnione po zaznaczeniu parametru Integracja z Comarch APS (Rysunek poniżej).

Wskazywanie w Comarch ERP XL zleceń do zaplanowania w Comarch APS

Aby wskazać po stronie ERP XL zlecenia produkcyjne, które mają zostać wysłane do Comarch APS w celu ich zaplanowania, udostępniono nowe pole Status APS, które będzie o tym decydowało. Zostanie ono udostępnione na zleceniu produkcyjnym, na zakładce [Ogólne], jak na Rysunku poniżej. Aby Integrator pobrał zlecenia do planowania należy na nich ustawić Status APS: Do zaplanowania.

Status APS na zleceniu produkcyjnym w Comarch ERP XL.
Status APS na zleceniu produkcyjnym w Comarch ERP XL

Oznaczanie zleceń produkcyjnych Statusem APS

Jak napisano wyżej, do Comarch APS zostaną pobrane z Comarch ERP XL zlecenia produkcyjne, które będą oznaczone statusem APS Do zaplanowania.

Combo: Status APS ma możliwe wartości:

  • Nowe – ten status jest ustawiany na zleceniach produkcyjnych po wygenerowaniu/wystawienia zlecenia produkcyjnego.
  • Do zaplanowania – ten status jest nadawany ręcznie przez Użytkownika. Tym stanem należy oznaczyć zlecenia, które mają zostać wysłane do Comarch APS do zaplanowania.

Uwaga
W pierwszej wersji integracji Comarch APS z Comarch ERP XL nie będzie żadnych ograniczeń we wprowadzaniu statusu APS Do zaplanowania, na zlecenia produkcyjne. Czyli będzie można tym stanem oznaczać zlecenia zarówno niezaplanowane jak i te, które zostały już zaplanowane lub znajdują się w realizacji w ERP XL. Nie wprowadzono takie blokady, aby możliwe było – niezależnie od stopnia realizacji zlecenia – pobieranie ich w każdej chwili przez Comarch APS i testowanie tam planowania, bez potrzeby konieczności generowania nowych zleceń. W pierwszej wersji, w standardzie integracji nie udostępniony został import planu z APS do ERP XL, zatem zaplanowanie zlecenia realizowanego w APS nie będzie powodowało żadnych konfliktów po stronie Comarch ERP XL. W kolejnych wersjach – wraz z udostępnieniem w integratorze importu planu z ERP XL do Comarch APS, ograniczenie w zmianie statusów APS na zleceniu produkcyjnych w ERP XL, będzie wprowadzane.
  • Wysłane do APS – ten status będzie nadawany na zleceniu produkcyjnym automatycznie po jego pobraniu do Comarch APS. W pierwszej wersji integracji Comarch ERP XL i Comarch APS, status ten będzie można zmienić ponownie na Do zaplanowania, aby ponownie pobrać zlecenie do planowania, zgodnie z uwagą powyżej.
  • Zaplanowane – taki status uzyskają zlecenia, na które został wprowadzony plan po jego wysłaniu z Comarch APS. Status ten otrzyma zlecenia, dla którego zaplanowane wszystkie pozycje.
  • Częściowo zaplanowane – taki status uzyskają zlecenia, na które został wprowadzony plan po jego wysłaniu z Comarch APS, ale nie zostały zaplanowane wszystkie pozycje zleceń.

Status APS będzie miał znaczenie wyłącznie w przypadku współpracy z Comarch APS. Czyli zaplanowanie zlecenia w Comarch ERP XL nie będzie powodowało zmiany statusu APS na zleceniu.

Pojedyncze i seryjne oznaczanie zleceń statusem APS

Oznaczanie zleceń odpowiednim statusem APS będzie możliwe:

  • Z poziomu konkretnego zlecenia – po wybraniu wartości w combo: Status APS, jak na Rysunku poniżej. W ten sposób oznaczamy konkretne zlecenie do zaplanowania. Oznaczenie zlecenia statusem APS będzie oznaczało, że do Comarch APS będą importowane wszystkie pozycje z tego zlecenia,
  • Dla wielu zleceń jednocześnie – po ich zaznaczeniu na liście zleceń produkcyjnych i wybraniu z menu kontekstowego, otwieranego prawym przyciskiem myszy funkcji Ustaw status APS, jak na Rysunku poniżej,
Funkcja: Ustaw status zlecenia, w oknie: Lista zleceń produkcyjnych.
Funkcja: Ustaw status zlecenia, w oknie: Lista zleceń produkcyjnych

Po wybraniu tej funkcji zostanie otworzone okno Ustaw status APS, w którym należy wybrać status, jakim chcemy oznaczyć wskazane wcześniej zlecenia (jak na Rysunku poniżej).

Okno Ustaw status zlecenia, otwierane po wybraniu w menu kontekstowym funkcji: Ustaw status zlecenia.
Okno Ustaw status zlecenia, otwierane po wybraniu w menu kontekstowym funkcji: Ustaw status zlecenia

Aby zatwierdzić wybrany status i wprowadzić go na zaznaczone zlecenia, należy nacisnąć przycisk Zatwierdź .

Aby wycofać się z wprowadzanych zmian, należy nacisnąć przycisk Anuluj . Wtedy na zaznaczonych zleceniach Status APS pozostanie bez zmian.

Parametry dotyczące planowania w ERP XL a planowanie w Comarch APS

W Comarch ERP XL można ustawić wiele parametrów dotyczących sposobu planowania zleceń, np. Odstępy między operacjami czy Dozwolone przesunięcia między operacjami. Należy pamiętać, że parametry te nie będą uwzględniane w Comarch APS (przynajmniej w najbliższych wersjach). Comarch APS to osobna aplikacja posiadająca swoje – niezależne od innych systemów mechanizmy planowania. Parametry wpływając na to planowanie będą zatem udostępniane właśnie w Comarch APS, nawet, jeśli czasami ich funkcjonalność być może będzie podobna do tych, które są udostępnione w Comarch ERP XL.

Jak poruszać się po aplikacji

Lewy panel nawigacyjny

Główna nawigacja w systemie będzie się odbywała za pomocą lewego w panelu, w którym udostępnione zostały podstawowe funkcje:

  • Harmonogramy – to główny obszar roboczy aplikacji. To tutaj znajduje się lista utworzonych harmonogramów, w tym miejscu będzie można też zarządzać tymi harmonogramami, czyli tworzyć je oraz zmieniać ich stan (więcej informacji znajduje się w rozdziale: Harmonogramy).
  • Panel konfiguracyjny – więcej informacji znajduje się w rozdziale: Panel konfiguracyjny.
  • Panel administracyjny – to miejsce, w którym dostępne będą informacje o Użytkownikach aplikacji oraz jej ustawieniach. Tutaj, w kolejnych wersjach, będzie można dodawać nowych Użytkowników, określać ich uprawnienia, oraz wskazywać adres integratora z systemem ERP, z którym będzie następowała wymiana danych (więcej informacji o panelu znajduje się w rozdziale: Panel konfiguracyjny).
Panel nawigacyjny w głównym oknie aplikacji.
Panel nawigacyjny w głównym oknie aplikacji

Harmonogramy

Harmonogram to dokument w aplikacji, który zawiera informacje o zaplanowanych w okresie planistycznym operacjach produkcyjnych.

Przy pierwszym uruchomieniu aplikacji, gdy w nie ma w niej jeszcze żadnego z tych dokumentów, po wybraniu w lewym panelu nawigacyjnym opcji Harmonogramy, zostanie wyświetlone okno umożliwiające dodanie pierwszego harmonogramu, jak na Rysunku poniżej.

Widok na harmonogramy, przy pierwszym uruchomieniu aplikacji.
Widok na harmonogramy, przy pierwszym uruchomieniu aplikacji

Uwaga
Tworzenie harmonogramu powinno nastąpić po instalacji integracji z systemem ERP i wskazaniu w Comarch APS adresu usługi integratora (więcej w rozdziale: Konfiguracja współpracy z systemem ERP po stronie Comarch APS).

Tworzenie harmonogramu

Aby utworzyć harmonogram, należy wybrać w lewym panelu nawigacyjnym aplikacji opcję Harmonogramy. Zostanie wyświetlone okno, jak na Rysunku poniżej. W oknie należy nacisnąć przycisk .

Spowoduje to uruchomienie kreatora harmonogramu, który poprowadzi Użytkownika przez kolejne kroki:

  • Podawanie nazwy i zdefiniowanie okresu planistycznego
  • Pobieranie danych z systemu ERP
  • Planowanie harmonogramu

Podawanie nazwy harmonogramu i określanie okresu planistycznego

Po naciśnięciu przycisku , zostanie wyświetlone okno Utwórz nowy harmonogram.

Pierwszy ekran tworzenia harmonogramu, w którym podajemy jego nazwę oraz definiujemy okres planistyczny.
Pierwszy ekran tworzenia harmonogramu, w którym podajemy jego nazwę oraz definiujemy okres planistyczny

W oknie należy wskazać nazwę harmonogramu oraz zdefiniować okres planistyczny.

Domyślnie, jako okres planistyczny podpowiadany będzie najbliższy tydzień. Za pomocą combo można wybrać jednak inny zakres – miesiąc. Wtedy pola Data od i Data do, zostaną automatycznie ustawione na taki właśnie okres.

Wybór regularnego (Opcja Tydzień, miesiąc) lub nieregularnego okresu planistycznego (Opcja: Wybierz własny okres).
Wybór regularnego (Opcja Tydzień, miesiąc) lub nieregularnego okresu planistycznego (Opcja: Wybierz własny okres)

Okres planistyczny może być również nieregularny – w takiej sytuacji wskazujemy jego zakres w polach: Data od i Data do.

Definiowanie okresu planistycznego przez wskazanie jego zakresu w polach: Data od – Data do.
Definiowanie okresu planistycznego przez wskazanie jego zakresu w polach: Data od – Data do

Warto pamiętać, że wprowadzenie nieregularnego okresu planistycznego nie wymaga wcześniejszego wybrania opcji: Wybierz własny okres. Wystarczy podać zakres w polach Data od i Data Do i potwierdzić wybór dat po naciśnięciu przycisku , a opcja Wybierz własny okres, ustawi się w polu powyżej automatycznie.

Na tym etapie nie podajemy numeru dokumentu harmonogramu – będzie on nadawany automatycznie po jego utworzeniu.

Po wskazaniu nazwy i okresu planistycznego należy nacisnąć przycisk . Spowoduje to przejście do drugiego kroku harmonogramu, w którym zostaną pobrane dane z systemu ERP.

Pobieranie danych z systemu ERP

Pobieranie danych z systemu ERP będzie możliwe, jeśli w konfiguracji aplikacji wskazano adres integratora z takim systemem (więcej w rozdziale: Konfiguracja współpracy z systemem ERP po stronie Comarch APS).

Aby pobrać dane z systemu ERP do APS w ekranie Pobieranie danych z systemu ERP, należy nacisnąć przycisk .

Ekran tworzenia harmonogramu, w którym zostaną pobrane dane z systemu ERP.
Ekran tworzenia harmonogramu, w którym zostaną pobrane dane z systemu ERP

Podczas pobierania danych, w aplikacji będzie wyświetlany pasek postępu importu. Czas pobierania danych będzie zależał od ilości danych, które mają zostać zaciągnięte z systemu ERP.

W przypadku integracji z systemem ERP XL, pobierane z tego systemu do Comarch APS będą następujące dane:

  • Zlecenia oraz pozycje zleceń – do APS zostaną pobrane wyłącznie zlecenia, dla których status APS został ustawiony na Do zaplanowania (więcej w rozdziale: Konfiguracja współpracy z Comarch APS po stronie Comarch ERP XL)
  • Technologie, które zostały wskazane na pozycjach importowanych zleceń, a na podstawie których odbędzie się planowanie w Comarch APS
  • Zasoby oraz gniazda, na które będą planowane operacje w Comarch APS – w przypadku tych obiektów pobieramy wyłącznie listę zasobów i informację o ich przypisaniu do gniazd produkcyjnych
  • Informacje o kalendarzach dostępności/niedostępności zasobów
Informacja o postępie pobierania danych z systemu ERP.
Informacja o postępie pobierania danych z systemu ERP

Pobranie pozycji zleceń produkcyjnych do planowania z Comarch ERP XL do Comarch APS spowoduje w ERP XL zmianę na zleceniach produkcyjnych, z których pobrano pozycje, statusu APS na Wysłane do APS.

Komunikat o pomyślnym pobraniu danych z systemu ERP do Comarch APS.
Komunikat o pomyślnym pobraniu danych z systemu ERP do Comarch APS

W przypadku niepowodzenia w pobieraniu danych zostanie natomiast wyświetlony odpowiedni komunikat.

Przyczynami niepowodzenia w pobieraniu danych może być:

  • Brak instalacji usługi integracji z systemem ERP
  • Brak podania adresu usługi integratora, w przypadku jego zainstalowania. Aby usunąć ten problem należy postąpić, jak opisano w rozdziale: Konfiguracja współpracy z systemem ERP po stronie Comarch APS
  • Brak wskazania na zleceniach w ERP XL (w przypadku integracji z Comarch ERP XL) statusu APS Do zaplanowania. Aby wskazać zlecenia do zaplanowania w systemie ERP XL należy postępować, jak opisano w rozdziale: Konfiguracja współpracy z Comarch APS po stronie Comarch ERP XL.
Komunikat wyświetlany w przypadku niepowodzenia w pobieraniu danych z systemu ERP.
Komunikat wyświetlany w przypadku niepowodzenia w pobieraniu danych z systemu ERP

W przypadku niepowodzenia w pobieraniu danych, należy nacisnąć przycisk . Spowoduje to przejście na okno z listą harmonogramów.

Przygotowanie harmonogramu do planowania

Po prawidłowym pobraniu danych zostanie wyświetlone podsumowanie pobranych danych. Na ekranie wyświetlone są informacje o:

  • Nazwie i czasie trwania okresu planistycznego, zdefiniowane na początku tworzenia harmonogramu
  • Informacja o ilości pozycji zleceń produkcyjnych do zaplanowania, pobranych z systemu ERP.
Informacje w podsumowaniu harmonogramu po jego utworzeniu.
Informacje w podsumowaniu harmonogramu po jego utworzeniu

Jeśli chcemy zaakceptować taki harmonogram, należy nacisnąć przycisk Utwórz, który spowoduje zapis harmonogramu do bazy danych. Tak utworzony harmonogram należy zaplanować.

Komunikat o utworzeniu harmonogramu (zapisaniu go do bazy danych Comarch APS).
Komunikat o utworzeniu harmonogramu (zapisaniu go do bazy danych Comarch APS)

Planowanie harmonogramu

Aby zaplanować harmonogram, w oknie Wybierz parametry planowania, należy nacisnąć przycisk . Po jego naciśnięciu zostanie wyświetlone okno z parametrami planowania. W wersji 2024.0 aplikacji udostępniona zostanie jedynie pierwsza, podstawowa metoda planowania. Zgodnie z nią w pierwszej kolejności będą planowane pozycje o najniższym Lp ze zlecenia o najniższym ID pobranym z Comarch ERP XL, potem planowana jest kolejna pozycję z tego zlecenia, a po zaplanowaniu wszystkich pozycji z tego zlecenia System planuje pierwszą pozycję z kolejnego zlecenia o wyższym ID itd.

Kolejne algorytmy planowania, w tym te, które wyświetlone są w oknie będą sukcesywnie udostępniane w kolejnych wersjach.

W kolejnych wersji planowane jest również udostepnienie możliwość podpinania w aplikacji własnego serwisu do planowania.

Ekran z parametrami planowania. Opcje na tym ekranie będą udostępniane w kolejnych wersjach.
Ekran z parametrami planowania. Opcje na tym ekranie będą udostępniane w kolejnych wersjach

Po naciśnięciu przyciskuzostanie uruchomione planowanie pobranych pozycji zleceń. Po zaplanowaniu, zostanie otworzony gotowy harmonogram produkcji.

Utworzony harmonogram produkcji.
Utworzony harmonogram produkcji

Utworzony harmonogram nie wymaga zapisania. Aby go zamknąć, należy nacisnąć przycisk , znajdujący się w lewym górnym rogu okna harmonogramu. Po zamknięciu okna, utworzony harmonogram będzie widoczny na liście harmonogramów.

Przycisk umożliwiający wyjście z okna harmonogramu.
Przycisk umożliwiający wyjście z okna harmonogramu

Tworzenie kolejnych harmonogramów

W Comarch APS możliwe jest tworzenie wielu różnych harmonogramów, w tym na ten sam okres planistyczny. Dopuszczona jest również możliwość generowania i planowania harmonogramów na różne okresy planistyczne, w tym na okresy nachodzące na siebie. Możliwe jest planowanie w różnych harmonogramach tych samych zleceń z ERP XL, które zostały już ujęte w innych harmonogramach w Comarch APS. Należy jednak pamiętać o tym, że harmonogram pracuje wyłącznie na danych pobranych w momencie jego utworzenia. Czyli jeśli chcemy utworzyć dwa lub więcej harmonogramów na ten sam okres planistyczny, w których chcemy zaplanować te same zlecenia, to należy za każdym razem utworzyć harmonogram od nowa, ustawiając uprzednio w Comarch ERP XL status APS dla tych zleceń na Do zaplanowania (więcej w rozdziale: Konfiguracja współpracy z Comarch APS po stronie Comarch ERP XL).

Aby uniknąć wielokrotnego pobierania tych samych zleceń do planowania, można tworzyć wersję tego samego harmonogramu na podstawie danych wcześniej zaimportowanych (więcej w rozdziale: Tworzenie wersji harmonogramu).

Tworzenie wersji harmonogramu

Główną ideą aplikacji jest jak najbardziej optymalne zaplanowanie produkcji w przyszłych okresach planistycznych. Aby było to możliwe, przewidujemy, że na ten sam okres planistyczny będzie można tworzyć dowolną ilość wersji harmonogramów, przy czym każda może z wersji będzie mogła zawierać plan ułożony w inny sposób, wg innych ograniczeń lub metod planowania. Każda wersja będzie zatem zawierała te same dane wejściowe do zaplanowania (zlecenia, pozycje zleceń do zaplanowania, gniazda, zasobu, technologie), różny będzie jednak wynik planowania w każdej wersji (inny układ zaplanowanych operacji, przypinanie ich do zasobów, planowana kolejność realizacji). Do tworzenia kolejnych wersji harmonogramu nie będzie konieczne pobieranie dla nich danych z systemu ERP, ponieważ będą one bazowały na tych samych danych, co wersja źródłowa.

Aby utworzyć nową wersję z poziomu harmonogramu należy na panelu górnym nacisnąć przycisk Utwórz wersję. Zostanie utworzona nowa wersja harmonogramu w trybie do edycji.

Tworzenie wersji harmonogramu (z panelu górnego wykresu).
Tworzenie wersji harmonogramu (z panelu górnego wykresu)

Nową wersję można również utworzyć z poziomu listy harmonogramów, wybierając w menu kontekstowym harmonogramu opcję Utwórz wersję.

Tworzenie wersji harmonogramu (z listy harmonogramów).
Tworzenie wersji harmonogramu (z listy harmonogramów)

Wersję harmonogramu można utworzyć dla harmonogramów o statusie W przygotowaniu, Zatwierdzony, Do wysłania i Odrzucony. Wersje harmonogramów numerowane są automatycznie, a numer źródłowy harmonogramu jest numerem pierwotnego harmonogramu i jest identyczny dla każdej wersji danego harmonogramu. Harmonogramy o tym samym numerze źródłowym można między sobą porównywać (więcej w rozdziale: Porównanie wersji harmonogramu).

Podsumowanie harmonogramu

W podsumowaniu harmonogramu prezentowane są najważniejsze informacje związane z wybranym harmonogramem. Aby wyświetlić podsumowanie harmonogramu z poziomu listy harmonogramów, należy wybrać w menu kontekstowym harmonogramu opcję Pokaż podsumowanie.

Przechodzenie do podsumowania harmonogramu (z listy harmonogramów).
Przechodzenie do podsumowania harmonogramu (z listy harmonogramów)

Podsumowanie harmonogramu można również wyświetlić z poziomu harmonogramu, wybierając na panelu górnym: Więcej akcji>Pokaż podsumowanie lub dla harmonogramów wysłanych do ERP.

Przechodzenie do podsumowania harmonogramu (z panelu górnego wykresu).
Przechodzenie do podsumowania harmonogramu (z panelu górnego wykresu)

Wszystkie listy na podsumowaniu harmonogramu można filtrować wg kryteriów wyświetlonych nad listami oraz sortować wg tych samych zasad, wg których sortowane są wszystkie listy w systemie.

Listy można skonfigurować za pomocą standardowych w aplikacji narzędzi do konfigurowania list (więcej w rozdziale: Zarządzanie wyglądem list).

Wartości wyświetlane na wykresach słupkowych domyślnie sortowane są malejąco (można sortować również rosnąco).

Podsumowanie harmonogramu, zakładka Ogólne

Na zakładce znajdziemy ogólne informacje o danym harmonogramie:

  • Dane podstawowe
  • Parametry harmonogramu
  • Pobieranie danych z systemu ERP
  • Dane o modyfikacji
  • Dane o wysłaniu do ERP
Podsumowanie harmonogramu, zakładka Ogólne.
Podsumowanie harmonogramu, zakładka Ogólne

Podsumowanie harmonogramu, zakładka Zlecenia

Na liście wyświetlone są wszystkie zlecenia produkcyjne zaimportowane z systemu ERP. Na liście znajdziemy takie informacje jak: numer zlecenia produkcyjnego, data wystawienia zlecenia, pozycje (wyroby) na zleceniu, kontrahent, priorytet zlecenia oraz status.

Na wykresie kołowym wyświetlona jest liczba wszystkich zleceń oraz udział procentowy zleceń zaplanowanych, częściowo zaplanowanych i niezaplanowanych.

Podsumowanie harmonogramu, zakładka Zlecenia.
Podsumowanie harmonogramu, zakładka Zlecenia

Podsumowanie harmonogramu, zakładka Pozycje zleceń

Na liście wyświetlone są zbiorczo informacje o wszystkich pozycjach zleceń. Na liście znajdziemy takie informacje jak: pozycja zlecenia (wyrób), ilość pozycji na zleceniach (zaplanowane, niezaplanowane, w terminie i opóźnione), maksymalne opóźnienie, wielkość produkcji (ilość produktów zaplanowanych) oraz jednostka produktów.

Na wykresie kołowym wyświetlona jest liczba wszystkich pozycji na zleceniach oraz udział procentowy pozycji zaplanowanych w terminie, opóźnionych oraz niezaplanowanych.

Aby wyświetlić ilość produktów na zleceniu należy wybrać pozycję z listy. Na wykresie słupkowym zostaną wyświetlone produkty zaplanowane w terminie, opóźnione i niezaplanowane. Kolory słupków odpowiadają statusom pozycji zleceń.

Podsumowanie harmonogramu, zakładka Pozycje zleceń.
Podsumowanie harmonogramu, zakładka Pozycje zleceń

Podsumowanie harmonogramu, zakładka Operacje

Na liście wyświetlone są zaplanowane operacje. Na liście znajdziemy takie informacje jak: nazwa operacji, numer zlecenia produkcyjnego, technologia, ilość operacji, termin początku i końca operacji, czas jej trwania, pozycje zleceń (wyroby) operacji, operacje poprzednie i następne, priorytet, konflikt i zasób. Jeżeli dla operacji występuje konflikt, w kolumnie Konflikt wyświetlana jest jego nazwa.

Na wykresie kołowym wyświetlona jest liczba zaplanowanych operacji i udział procentowy operacji bez konfliktów i operacji z konfliktami. Wyświetlone są również informacje o najczęściej występujących konfliktach, łączny czas trwania produkcji oraz czas trwania produkcji.

Podsumowanie produkcji, zakładka Operacje.
Podsumowanie produkcji, zakładka Operacje

Podsumowanie harmonogramu, zakładka Zasoby

Na liście wyświetlone są zasoby gniazd, na których zaplanowana jest co najmniej jedna operacja. Na liście znajdziemy takie informacje jak: zasób, czas dostępności, czas obciążenia, czas wolny, obciążenie procentowe i ilość operacji na zasobie.

Na wykresie kołowym wyświetlona jest liczba tych zasobów oraz udział procentowy czasu dostępnego i czasu obciążenia zasobów. W statystykach, wyświetlone są również informacje o dostępności i obciążeniu zasobów.

Podsumowanie harmonogramu, zakładka Zasoby.
Podsumowanie harmonogramu, zakładka Zasoby

Podsumowanie harmonogramu, zakładka Gniazda robocze

Na liście wyświetlone są obciążone gniazda robocze. Na liście znajdziemy takie informacje jak: gniazdo, czas obciążenia zasobów w gnieździe, ilość zasobów oraz ilość zaplanowanych operacji w gnieździe.

Na wykresach słupkowych wyświetlone są gniazda najczęściej wykorzystywane w operacjach oraz gniazda najbardziej obciążone.

Podsumowanie harmonogramu, zakładka Gniazda robocze.
Podsumowanie harmonogramu, zakładka Gniazda robocze

Porównanie wersji harmonogramu

Tworzenie różnych wersji harmonogramów na ten sam okres planistyczny to tworzenie różnych wariantów planu, które mogą różnić się od siebie planowaną ilością wytworzonych wyrobów czy zakresem obciążenia zasobów.

Aby umożliwić weryfikację, który plan jest dla nas najbardziej optymalny (czyli wg którego np. wytworzymy najwięcej wyrobów w terminie) został udostępniony raport porównujący wersje planu.

Raport można utworzyć dla harmonogramów utworzonych na podstawie tego samego harmonogramu źródłowego. Dla zachowania czytelności raportu zezwalamy na porównanie jednocześnie ze sobą maksymalnie trzech wersji planu.

Aby porównać wersje planu należy zaznaczyć je na liście harmonogramów i nacisnąć przycisk Dodaj do porównania, znajdujący się na górnej belce nad listą.

Zaznaczenie harmonogramów do porównania.
Zaznaczenie harmonogramów do porównania

W prawym dolnym rogu pojawi się okno z zestawieniem zaznaczonych wersji harmonogramów. Aby wyświetlić porównanie należy nacisnąć przycisk Pokaż porównanie.

Wybór harmonogramów do porównania, zestawienie wybranych harmonogramów.
Wybór harmonogramów do porównania, zestawienie wybranych harmonogramów

Na porównaniu, różnice pomiędzy harmonogramami wyróżnione są niebiesko-fioletowym kolorem.

Porównanie wersji planu, funkcje na panelu nawigacyjnym.
Porównanie wersji planu, funkcje na panelu nawigacyjnym

W oknie porównanie wersji planu, na panelu nawigacyjnym udostępniono funkcje:

  • Pokaż tylko różnice – umożliwia wyświetlanie wyłącznie wierszy, które różnią się między harmonogramami.
  • Tryb skupienia – umożliwia podgląd porównania w przybliżeniu po najechaniu kursorem myszki na konkretną sekcję.
  • Wyczyść – umożliwia usunięcie wszystkich harmonogramów z porównania.
  • Dodaj do porównania – umożliwia dodanie kolejnego harmonogramu do porównania.

Aby dodać harmonogram do porównania należy wybrać na panelu nawigacyjnym funkcję Dodaj do porównania, następnie na oknie, wybrać z listy harmonogram do porównania i nacisnąć przycisk Wybierz.

Dodawanie kolejnego harmonogramu do porównania.
Dodawanie kolejnego harmonogramu do porównania

W menu kontekstowym harmonogramu udostępniona została opcja Edytuj harmonogram, która umożliwia przejście do wykresu wybranego harmonogramu oraz opcja Usuń z porównania, która usuwa wybrany harmonogram z porównania.

Opcje dostępne w menu kontekstowym wybranego harmonogramu.
Opcje dostępne w menu kontekstowym wybranego harmonogramu

Lista harmonogramów

Aby otworzyć listę harmonogramów należy wybrać w lewym panelu nawigacyjnym opcję Harmonogramy.

Lista harmonogramów, otwierana opcją: Harmonogramy z panelu nawigacyjnym.
Lista harmonogramów, otwierana opcją: Harmonogramy z panelu nawigacyjnym

Na liście harmonogramów wyświetlone są wszystkie harmonogramy utworzone w aplikacji. Listę można dowolnie:

  • sortować (jak na Rysunku poniżej)
  • filtrować (jak na Rysunku poniżej)
Przyciski do sortowania listy w nagłówkach kolumn
Przyciski do sortowania listy w nagłówkach kolumn
Sekcja z filtrami na liście harmonogramów.
Sekcja z filtrami na liście harmonogramów

Oprócz sekcji z filtrami położonej na liście, można wykorzystać do filtrowania również okno Pozostałe filtry, które zostanie otworzone po naciśnięciu przycisku . O zawartości okna decyduje zmiana rozmiaru okna głównego – czyli znajdą się w nim filtry, które nie zmieszczą się w panelu z filtrami.

Okno Pozostałe filtry otwierane po naciśnięciu przycisku: Więcej filtrów.
Okno Pozostałe filtry otwierane po naciśnięciu przycisku: Więcej filtrów

Zmiana stanów harmonogramów

Dokument Harmonogramu może mieć status:

  • W przygotowaniu – ten status otrzymuje harmonogram po jego utworzeniu. Harmonogram o tym statusie można dowolnie edytować. Dokument znajdujący się w tym stanie będzie można oznaczyć od razu jako główny (więcej w rozdziale: Oznaczanie harmonogramu jako głównego i jego wysyłka do systemu zewnętrznego (ERP, MES).
  • Archiwalny – aby zarchiwizować harmonogram należy użyć przycisku Archiwizuj na liście harmonogramów (np. przez jego zaznaczenie i naciśnięciu przycisku Archiwizuj, jak na Rysunku poniżej. Harmonogram archiwalny nie podlega edycji, czyli nie można na nim wprowadzać zmian. Można jednak taki harmonogram otwierać do podglądu.
  • Zatwierdzony – po zatwierdzeniu, harmonogram nie jest dostępny do edycji, można jednak taki dokument otwierać do podglądu. Zatwierdzony harmonogram może zostać oznaczony jako główny.
  • Wysłany – po wysłaniu do systemu ERP, harmonogram nie jest dostępny do edycji. Nie ma możliwości ponownej zmiany statusu harmonogramu wysłanego do systemu ERP.
  • Do wysłania – po oznaczeniu harmonogramu jako główny, harmonogram nie jest dostępny do edycji. Harmonogram można wysłać do systemu ERP.
  • Odrzucony – po odrzuceniu, harmonogram nie jest dostępny do edycji, można jednak taki dokument otwierać do podglądu. Odrzucony harmonogram można przywrócić do statusu W przygotowaniu.
Archiwizowanie harmonogramu.
Archiwizowanie harmonogramu

Oznaczanie harmonogramu jako głównego i jego wysyłka do systemu zewnętrznego (ERP, MES)

Aby oznaczyć harmonogram przygotowany do wysłania do systemu ERP należy z menu kontekstowego harmonogramu wybrać opcję Oznacz jako główny.

Funkcja Oznacz jako główny, na liście harmonogramów.
Funkcja Oznacz jako główny, na liście harmonogramów

Harmonogram oznaczony jako główny ma wyświetlony znacznik na liście harmonogramów, jak na:

Oznaczenie planu głównego na liście harmonogramu.
Oznaczenie planu głównego na liście harmonogramu.

Status harmonogramu oznaczonego jako główny zmienia się na Do wysłania. Możliwe jest oznaczenie tylko jednej wersji danego harmonogramu.

Praca na harmonogramie

Otwieranie harmonogramu do edycji

Harmonogram podlega edycji, jeśli ma on status W przygotowaniu. Harmonogram zostanie utworzony do edycji:

  • Po jego utworzeniu
  • Po zaznaczeniu harmonogramu na liści harmonogramu i wybraniu funkcji z menu kontekstowego Edytuj (jak na Rysunku poniżej).
Funkcja Edytuj na liście harmonogramów umożliwiająca otworzenie harmonogramu do edycji.
Funkcja Edytuj na liście harmonogramów umożliwiająca otworzenie harmonogramu do edycji

Jeśli harmonogram znajduje się w stanie W przygotowaniu, można dokonywać na nim dowolnych zmian w zaplanowanym harmonogramie.

Harmonogram otwarty do edycji.
Harmonogram otwarty do edycji

Górna część harmonogramu – Wykres obciążenia zasobów

Wykres obciążenia zasobów

Graficzną część harmonogramu prezentuje wykres obciążenia zasobów jak na Rysunku poniżej.

Na wykresie wyświetlone są w postaci kolorowych pasków operacji operacje planowane w torach zasobów, które zostały do nich przypisane w efekcie planowania w Comarch APS.

Zakres wyświetlanych informacji na paskach operacji można konfigurować, podobnie jak wyświetlanej dla niej tooltip i kolory. Więcej informacji o kolorowaniu operacji znajduje się w rozdziale: Konfiguracja kolorowania pasków operacji.

Po prawej stronie wykresu wyświetlona jest lista zasobów. Po kliknięciu w konkretny zasób, wykres automatycznie przenosi początek wyświetlania zadań do STARTU pierwszego planowanego zadania dla danego zasobu w okresie planistycznym.

Wykres obciążenia zasobów na harmonogramie produkcji w Comarch APS.
Wykres obciążenia zasobów na harmonogramie produkcji w Comarch APS

Możliwe jest zmiana skali wykresu za pomocą przycisków umieszczonych w górnej części wykresu, przy czym najmniejsza przedziałką czasową prezentowaną na wykresie jest 30 minut.

Dla wykresu zostały obsłużone przyciski, umożliwiające od razu wyświetlenie dnia, tygodnia lub miesiąca na wykresie, przy czym należy pamiętać że jeśli okres planistyczny będzie krótszy niż np. miesiąc, wtedy opcja Miesiąc, pozostanie nieaktywna.

Pasek umożliwiający zmianę wysokości górnej i dolnej części harmonogramu.
Pasek umożliwiający zmianę wysokości górnej i dolnej części harmonogramu

Jeśli chcemy całkowicie ukryć dolny panel harmonogramu i wyświetlać w oknie wyłącznie wykres obciążenia zasobów, należy nacisnąć przycisk umożliwiający przejście wykresu do trybu pełnoekranowego. Tą samo funkcję można wybrać z menu Widok, rozwijanym w lewym górnym rogu okna harmonogramu.

Przycisk umożliwiający wyświetlanie wykresu obciążenia zasobów w trybie pełnoekranowym.
Przycisk umożliwiający wyświetlanie wykresu obciążenia zasobów w trybie pełnoekranowym

Dostosowanie widoku wykresu

Wygląd wykresu można w pewnym zakresie zmodyfikować pod swoje potrzeby. Przede wszystkim Użytkownik może zdecydować:

  • jakie informacje będą wyświetlane na paskach operacji (więcej informacji w rozdziale: Konfiguracja informacji wyświetlonych na pasku operacji)
  • jakie informacje będą wyświetlane w tooltipach operacji (więcej informacji w rozdziale: Konfiguracja informacji wyświetlonych na tooltipie operacji)
  • wg jakiego kryterium będą kolorowane paski operacji na wykresie (więcej informacji w rozdziale: Konfiguracja kolorowania pasków operacji)

Oprócz tego możliwe jest uwzględnienie dodatkowych opcji konfiguracyjnych dla wykresu. Te opcje są dostępne w oknie Dostosuj widok wykresu, otwieranym za pomocą przycisku Dostosuj, umieszczonym w lewym górnym rogu okna Harmonogramu produkcji (jak na Rysunku poniżej).

Przycisk umożliwiający otworzenie okna: Dostosuje widok wykresu.
Przycisk umożliwiający otworzenie okna: Dostosuje widok wykresu
Okno dostosowujące widok wykresu wg ustawień Użytkownika.
Okno dostosowujące widok wykresu wg ustawień Użytkownika

W oknie Dostosuj widok wykresu udostępniona są następujące funkcje:

a) Układ listy – zaznaczenie/odznaczenie parametru będzie skutkowało tym, w jakiej postaci będzie wyświetlona lista zasobów na wykresie:

  • Gniazda robocze – zaznaczone: lista zasobów będzie wyświetlona jako pogrupowana wg gniazd. Ta lista oferuje możliwość zwijania zasobów do gniazda. W takiej sytuacji, aby pokazać, że jakieś zasoby w gnieździe są obciążone, pokazujmy obciążenie gniazda za pomocą paska wyświetlonego w jego wierszu (jak na Rysunku poniżej).
Oznaczanie obciążenia zasobów w gnieździe.
Oznaczanie obciążenia zasobów w gnieździe
  • Gniazda robocze – odznaczone: lista zasobów będzie wyświetlona jako płaska lista.
Wyświetlanie listy zasobów na harmonogramie, w zależności od zaznaczenia parametru: Gniazda robocze (po lewej – parametr zaznaczony, po prawej – parametr odznaczony).
Wyświetlanie listy zasobów na harmonogramie, w zależności od zaznaczenia parametru: Gniazda robocze (po lewej – parametr zaznaczony, po prawej – parametr odznaczony)

b) Parametry wykresu – w tej sekcji możliwe jest określenie wysokości wiersza, w którym prezentowane są informacje o obciążeniu zasobu.

c) Tryb kolorowania operacji – w tej sekcji można określić, które operacje powinny być wyróżnione na wykresie. Możliwe jest wyróżnienie wg kryterium wybranego wyrobu, kontrahenta, czy wg materiału, który jest wykorzystywany na operacjach. Kolor, w jakim wyróżniane są operacje, definiowany jest w panelu konfiguracyjnym.

Funkcja Przywróć domyślne, spowoduje zresetowanie ustawień Użytkownika, natomiast funkcja Zapisz, powoduje zapisanie wprowadzonych zmian.

Legenda wyświetlana dla wykresu obciążenia zasobów

Legenda wyświetlana dla wykresu na harmonogramie.
Legenda wyświetlana dla wykresu na harmonogramie

Aby wyświetlić legendę dla informacji graficznych wyświetlonych na harmonogramie, należy z menu Widok, (umieszczonym w lewym górnym rogu aplikacji) wybrać opcję Pokaż legendę. Legendę można przypiąć do ekranu za pomocą przycisku, znajdującego się w górnym pasku legendy.

Ręczna modyfikacja planu na wykresie obciążenia zasobów

Oprócz raportowania planu, główną funkcjonalnością dostępną na wykresie obciążenia zasobów jest ręczna zmiana terminów startu i końca operacji planowanej oraz przeciąganie jej na wykresie o dowolny przedział czasu, metodą przeciągnij i upuść. Przy czym nie jest tutaj pilnowana – jak w planowaniu automatycznym – granica zdefiniowana dla okresu planistycznego.

Modyfikacja ręczna wykonywana za pomocą metody: Przeciągnij i upuść umożliwia:

  • Zmianę terminu start operacji (bez zmiany terminu koniec)
  • Zmianę terminu koniec operacji (bez zmiany terminu start)
  • Zmianę czasu trwania operacji
  • Przepięcia operacji do innego zasobu (w ramach tego samego gniazda roboczego) 

Ponieważ najmniejszą podziałką na wykresie jest 30 min. zmiana czasu trwania operacji z poziomu wykresu może sprawić w przypadku niektórych operacji kłopot. Dlatego w jednej z najbliższych wersji zostanie udostępniona funkcjonalności zmiany czas operacji z poziomu osobnego okna, w którym będzie można podać bardziej dokładny czas trwania modyfikowanej operacji.

Wyświetlanie informacji o niedostępności zasobów na wykresie obciążenia zasobów

w ramach integracji systemu Comarch APS z Comarch ERP XL, do planowania z systemu Comarch ERP XL pobierane są informacje o kalendarzach dostępności/niedostępności zasobów.

Informacje o nieodstępności zasobów wyświetlane są na harmonogramie w postaci pasków, jak na Rysunku poniżej.

Wyświetlanie informacji o niedostępności zasobów.
Wyświetlanie informacji o niedostępności zasobów

Okresy dostępności/niedostępności uwzględniane są w planowaniu automatycznym – system nie zaplanuje operacji na czas niedostępności zasobu.

Możliwe jest jednak ręczne przypisanie operacji do zasobu na czas jego nieobecności. W takiej sytuacji zostanie wyświetlony na pasku operacji konflikt, jak na Rysunku poniżej. Więcej informacji o konfliktach znajduje się w rozdziale Zakładka: Konflikty.

Ustawienie operacji na czas niedostępności zasobu, skutkuje wystąpieniem ostrzeżenia – konfliktu.
Ustawienie operacji na czas niedostępności zasobu, skutkuje wystąpieniem ostrzeżenia – konfliktu

Wyświetlanie powiązań między operacjami

Aby wyświetlić na wykresie wszystkie relacje między operacjami, zidentyfikować operacje danego procesu produkcyjnego bądź jego fragmentu, należy skorzystać z funkcji wyświetlania powiązań między operacjami.

Aby wyświetlić wszystkie powiązania między operacjami należy z paska narzędzi wybrać funkcję Powiązania.

Wyświetlanie wszystkich powiązań na wykresie.
Wyświetlanie wszystkich powiązań na wykresie

Na wykresie zostaną wyświetlone wszystkie powiązania między operacjami.

Wyświetlone wszystkie powiązania między operacjami.
Wyświetlone wszystkie powiązania między operacjami

Po naciśnięciu wybranego powiązania (strzałki) zostanie wyróżniona operacja następna - zgodnie z kierunkiem strzałki. Przytrzymując dodatkowo przycisk <Shift> zostanie wyróżniona operacja poprzednia.

Aby ukryć na wykresie wyświetlone powiązania, należy z paska narzędzi wybrać podświetlony przycisk Powiązania .

Aby zidentyfikować operacje powiązane z wybraną operacją należy wybrać jedną z opcji Pokaż powiązania w menu kontekstowym operacji:

  • Ze wszystkimi operacjami – wyświetlenie wszystkich powiązań z wybraną operacją w całym procesie produkcyjnym pozycji zlecenia
  • Z następnymi operacjami – wyświetlenie powiązań z operacjami następującymi po wybranej operacji
  • Z poprzednimi operacjami – wyświetlenie powiązań z operacjami poprzedzającymi wybraną operację
Wyświetlanie powiązań dla wybranej operacji.
Wyświetlanie powiązań dla wybranej operacji
Powiązania ze wszystkimi operacjami.
Powiązania ze wszystkimi operacjami
Powiązania z następnymi operacjami.
Powiązania z następnymi operacjami
Powiązania z poprzednimi operacjami.
Powiązania z poprzednimi operacjami

Aby ukryć wyświetlane powiązania dla wybranej operacji należy z menu kontekstowego dowolnej operacji, dla której są wyświetlane powiązania wybrać opcję Ukryj powiązania.

Ukrywanie powiązań dla wybranej operacji.
Ukrywanie powiązań dla wybranej operacji

Zmiana terminu: Start/Stop dla operacji

Zmianę terminu realizacji operacji można wykonać z poziomu paska narzędzi lub menu kontekstowego operacji. Przy zmianie terminu Start lub Koniec, operacja zostanie przesunięta tak, aby czas jej trwania pozostał bez zmian.

Aby zmienić termin początku lub końca operacji, należy zaznaczyć operację na wykresie, następnie z paska narzędzi wybrać odpowiednio funkcję Ustaw Start lub Ustaw Koniec.

Funkcja ustawiania terminu startu i końca na pasku narzędzi.
Funkcja ustawiania terminu startu i końca na pasku narzędzi

W wyświetlonym oknie należy wybrać nowy termin rozpoczęcia (lub końca – w zależności od wybranej funkcji) zaznaczonej operacji.

Wybór daty i godziny startu operacji.
Wybór daty i godziny startu operacji

Funkcja na pasku narzędzi ma też zastosowanie dla kilku zaznaczonych operacji. Wszystkie zaznaczone operacje zostaną przesunięte zgodnie z zadeklarowanym terminem Start lub Koniec, jak na przykładzie poniżej.

Zmiana terminu Start dla trzech operacji „montaż”.
Zmiana terminu Start dla trzech operacji „montaż”
Nowy termin Start dla trzech operacji „montaż”.
Nowy termin Start dla trzech operacji „montaż”

Termin realizacji pojedynczej operacji możemy również zmienić wybierając w menu kontekstowym operacji opcję Ustaw termin>Start lub >Koniec.

Ustawianie terminu Start lub Koniec operacji.
Ustawianie terminu Start lub Koniec operacji

Dodatkowo istnieje możliwość zmiany terminu realizacji operacji metodą drag and drop. Przeciągając i upuszczając w wybrane miejsce kafelek operacji zmieniamy jej termin rozpoczęcia i końca. W kolejnej wersji zostanie udostępniona funkcja dopasowania kafelków operacji do siebie.

Przesuwanie planu o zadany przedział czasu

Podobnie jak funkcja ustawiania terminu Start i Koniec operacji, funkcja przesuwania planu o przedział czasu nie zmienia ich czasu trwania.

Aby przesunąć plan lub jego część o wybrany przedział czasu należy wybrać na pasku narzędzi funkcję Przesuń>Plan o przedział czasu.

Funkcja przesuwania całego planu o określony przedział czasu.
Funkcja przesuwania całego planu o określony przedział czasu

Na wyświetlonym oknie są do wyboru opcje przesunięcia wszystkich operacji na harmonogramie lub tylko tych operacji, których termin Start jest późniejszy od wybranego terminu. Przed wskazaniem czasu przesunięcia należy również wybrać kierunek przesunięcia planu (do przodu lub do tyłu).

Opcje przesuwania planu o przedział czasu.
Opcje przesuwania planu o przedział czasu

Przykładowe działanie funkcji zostało przedstawione na rysunkach poniżej.

Plan produkcji przed przesunięciem operacji
Plan produkcji przed przesunięciem operacji
Przesunięcie wszystkich operacji o 8 godzin do przodu.
Przesunięcie wszystkich operacji o 8 godzin do przodu
Przesunięcie wszystkich operacji o 8 godzin do przodu, których start jest późniejszy od 14:00.
Przesunięcie wszystkich operacji o 8 godzin do przodu, których start jest późniejszy od 14:00

Przesuwanie zaznaczonych operacji o zadany przedział czasu

Podobnie jak funkcja ustawiania terminu Start i Koniec operacji, funkcja przesuwania operacji o przedział czasu nie zmienia ich czasu trwania.

Aby przesunąć pojedynczą operację o wybrany przedział czasu należy wybrać z menu kontekstowego operacji opcję Przesuń o przedział czasu.

Przesuwanie operacji o przedział czasu.
Przesuwanie operacji o przedział czasu

Z poziomu paska narzędzi, funkcję Przesuń>Operacje o przedział czasu można zastosować dla pojedynczej operacji oraz dla kilku zaznaczonych.

Przesuwanie operacji i przedział czasu.
Przesuwanie operacji i przedział czasu

Na wyświetlonym oknie są do wyboru opcje przesunięcia tylko zaznaczonych operacji lub zaznaczonych operacji ze wszystkimi powiązanymi z nimi operacjami następnymi. Istnieje dodatkowo możliwość przesunięcia wszystkich operacji późniejszych, które wykonuje ten sam zasób produkcyjny. Przed wskazaniem czasu przesunięcia należy również wybrać kierunek przesunięcia planu (do przodu lub do tyłu).

Opcje przesuwania operacji o przedział czasu.
Opcje przesuwania operacji o przedział czasu

Przykłady zastosowania funkcji na rysunkach poniżej.

Plan produkcji przed przesunięciem operacji „wycinanie”.
Plan produkcji przed przesunięciem operacji „wycinanie”
Przesunięcie operacji „wycinanie” o 8 godzin do przodu – bez powiązań.
Przesunięcie operacji „wycinanie” o 8 godzin do przodu – bez powiązań
Przesunięcie operacji „wycinanie” o 8 godzin do przodu – bez powiązań, z przesunięciem wszystkich następnych operacji w zasobie.
Przesunięcie operacji „wycinanie” o 8 godzin do przodu – bez powiązań, z przesunięciem wszystkich następnych operacji w zasobie
Przesunięcie operacji „wycinanie” o 8 godzin do przodu – z następnymi powiązaniami, z przesunięciem wszystkich następnych operacji w zasobach
Przesunięcie operacji „wycinanie” o 8 godzin do przodu – z następnymi powiązaniami, z przesunięciem wszystkich następnych operacji w zasobach

Przenoszenie operacji do innego zasobu

W celu zmiany obciążenia zasobów produkcyjnych udostępniono funkcję przenoszenia operacji między zasobami.

Aby przenieść wybraną operację do innego zasobu należy na pasku narzędzi wybrać funkcję Przenieś.

Funkcja Przenieś na pasku narzędzi.
Funkcja Przenieś na pasku narzędzi

Istnieje również możliwość przeniesienia operacji do innego zasobu wybierając w menu kontekstowym operacji opcję Przenieś do innego zasobu.

Przenieś do innego zasobu w menu kontekstowym operacji.
Przenieś do innego zasobu w menu kontekstowym operacji

Na wyświetlonej liście, do wyboru dostępne są tylko zasoby należące do gniazda zadeklarowanego w technologii. Aby przepiąć operację do innego zasobu należy wybrać zasób z listy i nacisnąć przycisk .

Lista dostępnych zasobów do zmiany.
Lista dostępnych zasobów do zmiany

Dodatkowo istnieje możliwość zmiany zasobu realizującego operację metodą drag and drop. Należy złapać za krawędź kafelka operacji i przeciągnąć na inny zasób, należący do tego samego gniazda. Przy próbie przeniesienia operacji na zasób gniazda niewskazanego w technologii, kafelek operacji wróci na swoje poprzednie miejsce.

Listy w dolnej części okna harmonogramu

Dolną część harmonogramu stanowią listy, w których wyświetlane są informacje dotyczące obiektów produkcyjnych stanowiących elementy harmonogramu.

Panel dolny harmonogramu.
Panel dolny harmonogramu

Listy w panelu dolnym można filtrować wg kryteriów wyświetlonych nad listą oraz sortować wg tych samych zasad, wg których sortowane są wszystkie listy w systemie.

Listy można skonfigurować za pomocą standardowych w aplikacji narzędzi do konfigurowania list (więcej w rozdziale: Zarządzanie wyglądem list).

W zależności od listy, w menu kontekstowym do wyboru są opcje Szczegóły zlecenia, Szczegóły operacji, Szczegóły konfliktu lub Pokaż operację (aktualnie dostępna wyłącznie dla listy konfliktów).

W najbliższych wersjach planowane jest udostępnienie większej interakcji między listami a wykresem obciążenia zasobów. Planowane jest między innymi udostępnienie funkcji Pokaż operacje, po użyciu której zostaną na wykresie obciążenia zasobów wyróżnione operacje powiązane z wybranym na liście rekordem.

Zakładka: Zlecenia produkcyjne

Na liście wyświetlone są zlecenia produkcyjne zaimportowane z systemu ERP. W pierwszej wersji z poziomu Comarch APS nie będzie można dodawać zleceń produkcyjnych, czyli cała praca na planie odbywa się na danych pobranych z systemu ERP.

Na liście znajdziemy takie informacje jak: numer zlecenia produkcyjnego, data wystawienia zlecenia, pozycje (wyroby) na zleceniu, kontrahent, priorytet zlecenia oraz status.

Po prawej stronie listy, dla zlecenia produkcyjnego znajduje się menu kontekstowe, z którego można wybrać opcję Szczegóły zlecenia. W kolejnej wersji zostanie udostępniona opcja Pokaż operacje, która wyróżni na wykresie operacje powiązane z wybranym zleceniem produkcyjnym.

Lista zleceń produkcyjnych.
Lista zleceń produkcyjnych

Status dla zlecenia produkcyjnego jest nadawany przy planowaniu harmonogramu, wyłączenie w aplikacji Comarch APS.

Zlecenie produkcyjne może być oznaczone jednym ze statusów:

  • Zaplanowane – zlecenie, które udało się zaplanować w zdefiniowanym okresie planistycznym. Wszystkie pozycje zlecenia zostały zaplanowane.
  • Częściowo zaplanowane – zlecenie, które udało się częściowo zaplanować w zdefiniowanym okresie planistycznym. Przynajmniej jedna pozycja zlecenia została zaplanowana i niezaplanowana.
  • Niezaplanowane – zlecenie, którego nie udało się zaplanować w zdefiniowanym okresie planistycznym. Żadna z pozycji zlecenia nie została zaplanowana.

Po wysłaniu harmonogramu do ERP, status APS w Comarch ERP XL zostanie zmieniony na jeden z powyższych statusów.

Zakładka: Pozycje zleceń

Na liście wyświetlane są pozycje zleceń pobranych z systemu ERP. Nie ma możliwości dodawania, edytowania czy usuwania pozycji ze zleceń w poziomu Comarch APS.

Na liście znajdziemy takie informacje jak: pozycja zlecenia, ilość produktów, jednostka produktów, numer zlecenia produkcyjnego, technologia, cechy, termin rozpoczęcia planowania, kontrahent, numer zamówienia, termin realizacji zamówienia, termin produkcji (planowana data dostarczenia pozycji zlecenia przez produkcję), status.

Po prawej stronie listy, dla pozycji zlecenia znajduje się menu kontekstowe, z którego można wybrać opcję Szczegóły zlecenia. W kolejnej wersji zostanie udostępniona opcja Pokaż operacje, która wyróżni na wykresie operacje powiązane z wybraną pozycją zlecenia.

Lista pozycji zleceń produkcyjnych.
Lista pozycji zleceń produkcyjnych

Zakładka: Operacje

Na liście wyświetlane są zaplanowane operacje dla zleceń pobranych z systemu ERP. W pierwszej wersji aplikacji, z poziomu wykresu obciążenia zasobów, możliwa jest zmiana czasu trwania operacji, terminu jej startu oraz końca. Nie ma natomiast w tej wersji możliwości usunięcia takiej operacji z planu.

Na liście znajdziemy takie informacje jak: nazwa operacji, numer zlecenia produkcyjnego, technologia, ilość operacji, termin początku i końca operacji, czas jej trwania, pozycje zleceń (wyroby) operacji, operacje poprzednie i następne, priorytet, konflikt i zasób. Jeżeli dla operacji występuje konflikt, w kolumnie Konflikt wyświetlana jest jego nazwa.

Po prawej stronie listy, dla operacji znajduje się menu kontekstowe, z którego można wybrać opcje Szczegóły operacji oraz Szczegóły zlecenia. W kolejnej wersji zostanie udostępniona opcja Pokaż operację, która wyróżni na wykresie wybraną operację.

Lista operacji zaplanowanych.
Lista operacji zaplanowanych

Zakładka: Materiały

Na liście wyświetlane są materiały wymagane do realizacji zaplanowanych operacji, dobrane do operacji na podstawie technologii pobranych z systemu ERP. W pierwszej wersji aplikacji planowanie nie uwzględnia stanów magazynowych materiałów, czyli podczas planowania uznaje, że materiały są zawsze dostępne i prezentuje ilość materiałów potrzebnych dla zaplanowanej operacji. Uwzględnianie informacji o stanach magazynowych i ich uwzględnianie w algorytmach planowania zostanie udostępniona w jednej z najbliższych wersji aplikacji.

Na liście znajdziemy takie informacje jak: materiał, ilość, jednostka, cechy produktów, wymagana dostępność (termin, na kiedy potrzebny jest dany materiał), typ, nazwa zamiennika, operacja, numer zlecenia produkcyjnego, magazyn pobrania oraz pochodzenie materiału.

Po prawej stronie listy, dla materiału znajduje się menu kontekstowe, z którego można wybrać opcje Szczegóły operacji oraz Szczegóły zlecenia. W kolejnej wersji zostanie udostępniona opcja Pokaż operację, która wyróżni na wykresie operację, do której wybrany materiał jest dobrany.

Lista materiałów dla operacji zaplanowanych.
Lista materiałów dla operacji zaplanowanych

Zakładka: Wyroby

Na liście wyświetlane są wyroby zaplanowanych operacji, a więc nie tylko wyroby gotowe (finalne), ale wyroby poszczególnych operacji (o ile przewidujemy że na operacjach planowanych będą takie rejestrowane – w Comarch APS jest możliwość łączenia operacji bez pośrednictwa półproduktów, ale nie dotyczy to integracji z Comarch ERP XL).

Na liście znajdziemy takie informacje jak: wyrób, ilość, jednostka, cecha wyrobu, termin realizacji (termin, na kiedy zostanie dostarczony wyrób przez produkcję), operacja, numer zlecenia produkcyjnego, technologia, magazyn docelowy i wykorzystanie wyrobu.

Po prawej stronie listy, dla wyrobu znajduje się menu kontekstowe, z którego można wybrać opcje Szczegóły operacji oraz Szczegóły zlecenia. W kolejnej wersji zostanie udostępniona opcja Pokaż operację, która wyróżni na wykresie operację, której wyrobem jest wybrany rekord.

Lista wyrobów operacji zaplanowanych.
Lista wyrobów operacji zaplanowanych

Zakładka: Konflikty

Na liście wyświetlone są występujące na wykresie konflikty. W aktualnej wersji wyświetlane są konflikty o niedostępności zasobu. W najbliższych wersjach planowana jest identyfikacja większej ilości konfliktów, między innymi: brak surowców, brak półproduktów, przekroczenie normy czasu (technologicznego), przekroczony termin realizacji dla kontrahenta, przekroczony okres planistyczny.

Na liście znajdziemy takie informacje jak: konflikt, operacja, numer zlecenia produkcyjnego, technologia.

Po prawej stronie listy, dla konfliktu znajduje się menu kontekstowe, z którego można wybrać opcje Szczegóły operacji, Szczegóły konfliktów, Szczegóły zlecenia oraz Pokaż operację.

Funkcja Pokaż operację lokalizuje i wyróżnia na wykresie wybraną operację z konfliktem.

Lista konfliktów operacji zaplanowanych.
Lista konfliktów operacji zaplanowanych

Okno: Szczegóły konfliktów

Aby wyświetlić szczegóły konfliktu, na zakładce [Konflikty], w menu kontekstowym konfliktu należy wybrać opcję Szczegóły konfliktów.

Wyświetlanie szczegółów konfliktu.
Wyświetlanie szczegółów konfliktu

Na wyświetlonym oknie Szczegóły konfliktów, po rozwinięciu szczegółów konfliktu przyciskiem zostanie wyświetlona lista zasobów oraz ich termin niedostępności (termin od i do).

Do rozwiązania konfliktu można wykorzystać, którąś z udostępnionych funkcji: ręczne przeniesienie kafelka operacji na okres dostępności zasobu (metoda drag and drop), przeniesienie operacji do innego zasobu, zmianę terminu Start i Stop operacji, przesunięcie operacji o przedział czasu.

Szczegóły konfliktów.
Szczegóły konfliktów

Okno: Szczegóły zlecenia

Okno Szczegóły zlecenia można wyświetlić dla każdego rekordu na dowolnej zakładce. Aby to zrobić, należy z menu kontekstowego rekordu wybrać opcję Szczegóły zlecenia.

Wyświetlanie szczegółów zlecenia.
Wyświetlanie szczegółów zlecenia

W oknie Szczegóły zlecenia wyświetlone są szczegółowe informacje o zleceniu produkcyjnym powiązanym z wybranym rekordem: dane podstawowe zlecenia, pozycje zlecenia oraz zaplanowane operacje wymagane do wyprodukowania pozycji zlecenia.

Dodatkowo, na liście pozycji zleceń wyświetlana jest informacja o czasie wytworzenia pozycji (różnica pomiędzy terminem końca ostatniej operacji a początkiem pierwszej operacji w procesie produkcyjnym) oraz łączny czas trwania operacji (suma czasów operacji wymaganych do wytworzenia pozycji).

Szczegóły zlecenia, zakładka Ogólne.
Szczegóły zlecenia, zakładka Ogólne
Szczegóły zlecenia, zakładka Operacje.
Szczegóły zlecenia, zakładka Operacje

Okno: Szczegóły operacji

Okno Szczegóły operacji można wyświetlić dla każdego rekordu na listach: Operacje, Materiały, Wyroby i Konflikty. Aby to zrobić, należy z menu kontekstowego rekordu wybrać opcję Szczegóły operacji.

Wyświetlanie okna: Szczegóły operacji
Wyświetlanie okna: Szczegóły operacji

W oknie Szczegóły operacji wyświetlone są szczegółowe informacje dotyczące operacji związanej z wybranym rekordem: dane podstawowe operacji, wyroby, zasoby i materiały.

Szczegóły operacji, zakładka Ogólne.
Szczegóły operacji, zakładka Ogólne
Szczegóły operacji, zakładka:[Materiały.
Szczegóły operacji, zakładka Materiały

Interakcje między górną i dolną częścią wykresu

Aby uzyskać wszystkie informacje dotyczące konkretnych operacji udostępniono funkcję wyświetlania na listach informacji w kontekście zaznaczonych na wykresie operacji. W celu wyświetlenia informacji związanych z wybraną operacją należy zaznaczyć na wykresie operację i wybrać w menu kontekstowym opcję Pokaż informacje na panelu dolnym. Istnieje również możliwość wyświetlenia informacji dla kilku zaznaczonych operacji, w tym celu należy wybrać na panelu dolnym funkcję Pokaż w kontekście zaznaczonych operacji.

Wyświetlanie informacji na panelu dolnym w kontekście zaznaczonych operacji.
Wyświetlanie informacji na panelu dolnym w kontekście zaznaczonych operacji

Na listach panelu dolnego zostaną wyświetlone tylko informacje dotyczące zaznaczonych operacji. Informacje na panelu dolnym można wyświetlać dla dowolnej liczby zaznaczonych operacji.

Wyświetlanie informacji w kontekście zaznaczonych operacji.
Wyświetlanie informacji w kontekście zaznaczonych operacji

Aby przywrócić pełną listę należy wybrać funkcję na panelu dolnym.


Konfiguracja interfejsu aplikacji

Zarządzanie wyglądem list

Dla każdej list w aplikacji udostępniona została możliwość ich konfiguracji. Jest ona uruchamiana za pomocą przycisku , umieszczone po lewej stronie na górze każdej listy (jak na Rysunku poniżej).

Przycisk umożliwiający konfigurację listy pozycji zleceń.
Przycisk umożliwiający konfigurację listy pozycji zleceń

Ze względu na to, że mechanizm definiowania list jest co do zasady taki sam na każdej liście, zostanie on przedstawiony na przykładzie listy pozycji zleceń znajdującej się w Harmonogramie.

W zakresie konfiguracji list możliwe jest obecnie ustalanie zawartości list i kolejności kolumn. Wszystkie listy są stronicowane i nie ma możliwości zmiany tego mechanizmu.

Wybieranie kolumn mających być wyświetlone na liście (na przykładzie Listy pozycji zleceń produkcyjnych)

Aby oznaczyć kolumny które mają być wyświetlone, należy nacisnąć przycisk , znajdujący się po lewej stronie listy pozycji zleceń, jak na Rysunku poniżej.

Zostanie otworzone okno Dostosuj zawartość listy pozycji zleceń. W oknie, po prawej stronie znajduje się lista wszystkich kolumn na danej liście dostępnych w aplikacji (jak na Rysunku poniżej).

Lista kolumn wyświetlanych w oknie: Dostosuj zawartość listy.
Lista kolumn wyświetlanych w oknie Dostosuj zawartość listy

Zaznaczenie nazwy kolumny w sposób, jak pokazano na Rysunku poniżej, oznacza, że kolumna będzie wyświetlona na liście.

Zaznaczenie powodujące, że kolumna: Jednostka pomocnicza będzie widoczna liście.
Zaznaczenie powodujące, że kolumna Jednostka pomocnicza będzie widoczna liście

Odznaczenie nazwy kolumny w sposób, jak pokazano na Rysunku poniżej, oznacza, że kolumna nie będzie wyświetlona na liście.

Odznaczenie powodujące, że kolumna: Jednostka pomocnicza nie będzie widoczna liście.
Odznaczenie powodujące, że kolumna Jednostka pomocnicza nie będzie widoczna liście

Warto zauważyć, ze odznaczenie kolumny w lewym panelu okna Dostosuj zawartość listy … spowoduje, że kolumna ta nie będzie już widoczna w prawym panelu tego okna, gdzie można zdecydować o kolejności wyświetlania kolumn.

Ustawianie kolejności wyświetlania kolumn (na przykładzie Listy pozycji zleceń produkcyjnych)

Zmiana kolejności wyświetlania kolumn odbywa się poprzez przeciąganie nazw kolumn metodą: ”Przeciągnij i upuść". Aby ustawić kolejność kolumn wyświetlanych na liście, należy kliknąć i przytrzymać lewym klawiszem myszy nazwę kolumny, dla której chcemy zmienić kolejność i przeciągnąć ją na docelowe miejsce.

Ustawianie kolejności kolumn za pomocą metody: przeciągnij i upuść.
Ustawianie kolejności kolumn za pomocą metody: przeciągnij i upuść
Zablokowane dwie pierwsze kolumny na liście pozycji zleceń.
Zablokowane dwie pierwsze kolumny na liście pozycji zleceń

Przypinanie kolumn na liście

Przypięcie kolumn do listy spowoduje, że będą one zawsze wyświetlane na liście, nawet jeśli lista będzie mieć wiele kolumn i Użytkownik będzie przewijał listę w poziomie. Przypinane zawsze będą pierwsze kolumny na liście – dlatego o ich przypięciu decyduje również kolejność ich wyświetlania na liście ustawiana w prawym panelu okna Dostosuj zawartość listy … (jak na Rysunku poniżej).

Aby przypiąć kolumny do listy, należy zaznaczyć parametr Przypnij pierwsze, i wybrać z listy ilość pierwszych kolumn, które mają zostać przypięte do listy, jak na Rysunku poniżej.

Parametry decydując o przypięciu kolumn do listy. Przy ustawieniu jak na zrzucie, na liście zostaną zablokowane dwie pierwsze kolumny.
Parametry decydując o przypięciu kolumn do listy. Przy ustawieniu jak na zrzucie, na liście zostaną zablokowane dwie pierwsze kolumny

Zarzadzanie wyglądem paska narzędzi na Harmonogramie

Choć funkcje na pasku narzędzi w pierwszej wersji APS są nieaktywne, to sam pasek został udostępniony w sposób umożliwiający jego konfigurację.

Konfiguracja ta polega na poniższych funkcjonalnościach.

Ukrycie paska narzędzi

Aby ukryć pasek narzędzi, należy z menu Widok, wybrać opcję Pasek narzędzi, a następnie Ukryj pasek narzędzi. Wybranie tej funkcji spowoduje, że pasek narzędzi w ogóle nie będzie wyświetlany na ekranie.

Przywrócenie wyświetlania paska narzędzi nastąpi po wybraniu z tego samego menu funkcji Pokaż pasek narzędzi.

Funkcja umożliwiająca ukrycie paska narzędzi.
Funkcja umożliwiająca ukrycie paska narzędzi

Ustawianie zawartości paska narzędzi

Konfigurację zawartości paska narzędzi wykonuje się z okna Dostosuj pasek narzędzi, otwieranym po wybraniu funkcji z menu Widok>Pasek narzędzi>Dostosuj pasek narzędzi (jak na Rysunku poniżej).

Funkcja umożliwiająca konfigurację zawartości paska narzędzi.
Funkcja umożliwiająca konfigurację zawartości paska narzędzi

W oknie można wskazać, które z funkcji nie mają być dostępna na pasku. Aby usunąć funkcję z paska należy nacisnąć na niej przycisk .

Usunięty przycisk: Ustaw koniec, na pasku narzędzi.
Usunięty przycisk: Ustaw koniec, na pasku narzędzi

Usunięta funkcja znajdzie się po lewej stronie okna. Czyli funkcja nie zostanie całkiem usunięta z aplikacji i będzie można ją przywrócić na pasek narzędzi po przeciągnięciu jej w oknie Dostosuj pasek narzędzi, na listę po prawej stronie okna metodą  „Przeciągnij i upuść".

W oknie można również zmienić kolejność wyświetlania funkcji na pasku. Ustawianie kolejności odbywa się metodą Przeciągnij i upuść na liście funkcji po prawej stronie Dostosuj pasek narzędzi.

Ustalanie kolejności wyświetlania funkcji w pasku narzędzi po prawej stronie okna: Dostosuj pasek narzędzi.
Ustalanie kolejności wyświetlania funkcji w pasku narzędzi po prawej stronie okna: Dostosuj pasek narzędzi

Panel konfiguracyjny

Panel konfiguracyjny to miejsce, z poziomu którego jest konfiguracja:

  • Kolorowania pasków operacji wyświetlanych na harmonogramie produkcji
  • Informacji wyświetlanych na pasku operacji.
  • Informacji wyświetlanych na tooltipie operacji.

Konfiguracja kolorowania pasków operacji

W tym obszarze można zdecydować jaką regułę kolorowania pasków operacji przyjmujemy na wykresie wyświetlanym w oknie Harmonogramu.

Zmiana ustawień domyślnych następuje po naciśnięciu przycisku Zmień. Zostanie otworzone okno, w którym możemy przyjąć regułę, wg której będą kolorowane operacje.

Kryteria kolorowania pasków operacji.
Kryteria kolorowania pasków operacji

Wybór którejś z opcji, np. Z tego samego zlecenia, powoduje, że operacje pochodzące z tego zlecenia będą wyświetlone w jednym kolorze. Kolory nadawane są automatycznie.

Jeśli paski operacji mają być wyświetlane w jednym kolorze na wykresie, wtedy należy zaznaczyć opcję Wybierz kolor.

Parametr decydujący o wyświetlaniu wszystkich operacji na wykresie w jednym kolorze.
Parametr decydujący o wyświetlaniu wszystkich operacji na wykresie w jednym kolorze

W obszarze jest również opcja Operacja wyróżniona. Kolor, jaki wskażemy dla operacji będzie kolorem, w jakim będzie wyświetlana operacja wyróżniona na wykresie. Operacja wyróżniona to operacja wskazana na konkretnych harmonogramie, wg kryterium określonego w oknie: Dostosuj widok wykresu (więcej w rozdziale Dostosowanie widoku wykresu).

Konfiguracja informacji wyświetlonych na pasku operacji

Na pasku informacji wyświetlane są domyślnie podstawowe informacje o tej operacji. Jednak Użytkownik może zmodyfikować zawartość tego, co w tym pasku będzie wyświetlone.

Aby skonfigurować informacje wyświetlane na pasku, należy w Panelu administracyjnym, w obszarze Konfiguracja informacji wyświetlonych na pasku operacji nacisnąć przycisk Zmień i zaznaczyć opcję Ustawienia własne.

Obszar, w którym możliwa jest konfiguracja informacji wyświetlonych na pasku operacji na wykresie.
Obszar, w którym możliwa jest konfiguracja informacji wyświetlonych na pasku operacji na wykresie

Wskazanie, która z informacji będzie wyświetlona na pasku operacji następuje po jej zaznaczeniu na liście po lewej stronie obszaru. Po prawej stronie, metodą „przeciągnij i upuść” decydujemy o tym, w jakiej kolejności wyświetlać te informacje.

Konfiguracja informacji wyświetlanych na tooltipie operacji

Dla paska operacji wyświetlanego na Harmonogramie produkcji wyświetlany jest tooltip zawierający szczegółowe informacje o tej operacji.

Tooltip wyświetlany dla paska operacji na wykresie.
Tooltip wyświetlany dla paska operacji na wykresie

Zawartość tego tooltipa można konfigurować w panelu konfiguracyjnym, w obszarze Konfiguracja informacji wyświetlanych na pasku operacji. Wskazanie, która z informacji będzie wyświetlona na tooltipie następuje po jej zaznaczeniu na liście po lewej stronie obszaru. Po prawej stronie, metodą „przeciągnij i upuść” decydujemy o tym, w jakiej kolejności wyświetlać te informacje.

Konfiguracja informacji wyświetlonych na tooltipie operacji.
Konfiguracja informacji wyświetlonych na tooltipie operacji

Panel administracyjny

Użytkownicy

Uwaga
W pierwszej wersji Comarch APS będzie możliwa praca wyłącznie na użytkowniku zdefiniowanych na etapie instalacji Comarch APS. W kolejnej wersji zostanie udostępniona możliwość zakładania kont innych Użytkowników. Już teraz jednak opisujemy, w jaki sposób ta funkcjonalność zostanie obsłużona w Systemie.

Pierwszy Użytkownik Comarch APS

Pierwszym Użytkownikiem aplikacji jest jej Administrator, definiowany na etapie instalacji aplikacji (więcej informacji znajduje się w dokumentacji Instalacji aplikacji).

Administrator aplikacji ma pełny dostęp do aplikacji oraz posiada uprawnienia do dodawania nowych Użytkowników aplikacji.

Zakładanie kont Użytkowników Comarch APS

Dodawanie Użytkowników aplikacji odbywa się wyłącznie w Comarch APS. Proces zakładania konta Użytkownika przebiega w następujących etapach:

  • Dodanie Użytkownika przez Administratora aplikacji na liście Użytkowników, w panelu administracyjnym. Na tym etapie następuje zarejestrowanie podstawowych danych Użytkownika, wśród których należy wypełnić pola oznaczone „*” (Rysunek poniżej).
Rejestracja danych przyszłego Użytkownika, przez administratora aplikacji.
Rejestracja danych przyszłego Użytkownika, przez administratora aplikacji
  • Po wprowadzeniu danych w oknie Dodaj nowego użytkownika, zostanie aktywowany przycisk , umieszczony w prawym dolnym rogu tego okna. Po jego naciśnięciu zostanie wysłany na podany w oknie adres e-mail link aktywacyjny dla przyszłego Użytkownika.
Komunikat o poprawnym wysłaniu linku aktywacyjnego dla nowego Użytkownika.
Komunikat o poprawnym wysłaniu linku aktywacyjnego dla nowego Użytkownika
  • W przypadku niepowodzenia w wysłaniu takiego również zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat. Należy w takiej sytuacji sprawdzić i poprawić ustawienia serwera SMTP.
  • Użytkownik po otrzymaniu maila z linkiem aktywacyjnych kończy rejestrację swojego konta w systemie.
Treść maila aktywacyjnego, który otrzymuje przyszły Użytkownik aplikacji.
Treść maila aktywacyjnego, który otrzymuje przyszły Użytkownik aplikacji
  • W tym celu należy w oknie maila kliknąć przycisk Aktywuj konto. Użytkownik zostanie przekierowany do strony, na której definiuje hasło, za pomocą którego będzie logował się do aplikacji.
Okno Załóż konto, w którym następuje definiowanie hasła dla Użytkownika.
Okno Załóż konto, w którym następuje definiowanie hasła dla Użytkownika

Po utworzeniu hasła, Użytkownik może już zalogować się do aplikacji podając identyfikator, jaki otrzymał w treści maila aktywacyjnego (Rysunek poniżej) i hasła, które zdefiniował w oknie Załóż konto (Rysunek poniżej).

Role Użytkowników

Docelowo przewidywane jest nadanie Użytkownikowi jednej z dwóch ról:

  • Administrator
  • Użytkownik

Główną różnicą w pierwszych wersjach Comarch APS między obydwoma rolami będzie to, że tylko Administrator będzie mógł dodawać Użytkowników i nadawać im uprawnienia.

Uprawnienia Użytkowników

Użytkownikom aplikacji w pierwszych wersjach będzie można nadać jedno z dwóch uprawnień:

  • Dodawanie i edycji planów – to pełen uprawnienia do tworzenia i dowolnego edytowania harmonogramów oraz zmiany ich stanu
  • Podgląd planów – to rola pozbawiona możliwość edycji harmonogramów. Użytkownik o tej roli będzie mógł wyłączenie oglądać utworzony harmonogram w trybie do podglądu.

Lista Użytkowników

Użytkownicy zarejestrowani w procesie instalacji (Admin) oraz dodani w sposób opisany w punkcie: Zakładanie kont Użytkowników Comarch APS wyświetleni są na liście, jak na Rysunku poniżej.

Lista użytkowników Comarch APS.
Lista użytkowników Comarch APS

Ustawienia skrzynki SMTP

Skrzynka SMTP będzie służyła zdefiniowaniu parametrów skrzynki wysyłającej wiadomości e-mail podczas:

  • Zakładania kont Użytkowników i wysyłania mail aktywacyjnych
  • Resetowania hasła Użytkownika
Ustawienia skrzynki SMPT, za pomocą której będą wysyłane maile aktywacyjne oraz umożliwiające resetowanie hasła.
Ustawienia skrzynki SMPT, za pomocą której będą wysyłane maile aktywacyjne oraz umożliwiające resetowanie hasła

Ustawienia połączeń

Na zakładce [Ustawienia połączeń] wyświetlone są poniższe obszary.

Integrator systemu

Na zakładce zapisuje się ustawienia połączenia z systemem ERP, czyli należy podać adres pod których działa usługa integratora systemu ERP z Comarch APS. Więcej informacji znajduje się w rozdziale: Konfiguracja współpracy z systemem ERP po stronie Comarch APS.

Ustawienia serwera klucza

W obszarze wyświetlane są dane serwera klucza licencyjnego. Zmiana parametrów następuje po naciśnięciu przycisku Zmień, wprowadzeniu nowych danych i zapisaniu danych. Przy zapisie kontrolowana jest poprawność wprowadzonych danych. W przypadku wprowadzenia niepoprawnych danych, gdy nie uda się nawiązać połączenia z serwerem klucza, zmiany nie zostaną zapisane.

Funkcje na górnym pasku aplikacji

Na górnym pasku aplikacji znajdują się poniższe funkcje.

Funkcje na górnym pasku aplikacji.
Funkcje na górnym pasku aplikacji

Pomoc

Po naciśnięciu przycisku zostanie wyświetlony obszar, w którym – za pomocą przygotowanych linków można przekierować się bezpośrednio na stronę aktualnej pomocy dla systemu Comarch APS.

Okno Pomoc
Okno Pomoc

Ustawienia

Po naciśnięciu przycisku , zostaną wyświetlone ustawienia konta Użytkownika.

Na zakładce [Konto i profil] wyświetlane są dane identyfikacyjne Użytkownika aplikacji, oraz uprawnienia z jakich może korzystać w trakcie pracy.

Na zakładce [Preferencje], wyświetlona jest informacja o wersji językowej, w jakiej wyświetlana jest aplikacja. W wersji 2024.0 systemu APS możliwa jest praca na polskiej lub niemieckiej wersji językowej. W kolejnych wersjach udostępniona zostanie obsługa innych języków (w pierwszej kolejności obsługa w języku angielskim).

Zmiana jeżyka odbywa się po naciśnięciu przycisku Zmień w obszarze Język aplikacji.

Na zakładce możliwe jest również ustawienie, czy harmonogramy archiwalne mają być wyświetlone na liście wszystkich harmonogramów. Ustawienie będzie zapamiętywane dla Użytkownika.

Okno: Ustawienia.
Okno Ustawienia

Informacje o zalogowanym Użytkowniku i przycisk: Wyloguj

Po naciśnięciu przycisku wyświetlone zostaną informacje zalogowanym Użytkowniku. Tutaj znajduje się również przycisk Wyloguj, za pomocą którego należy zakończyć pracę w systemie.

Czy ten artykuł był pomocny?