Wprowadzenie: Sprzedaż wielokanałowa

Opis zagadnienia

Sprzedaż wielokanałowa to rozwiązanie handlu internetowego dla systemu Comarch ERP Enterprise (CEE). Główną jego funkcją jest wymiana danych pomiędzy CEE i różnymi kanałami sprzedaży.  Kanały sprzedaży są zewnętrznymi systemami w kontekście CEE.

W celu umożliwienia współpracy między CEE a systemami zewnętrznymi moduł Sprzedaż wielokanałowa wykorzystuje dedykowane do tego adaptery. Zadaniem adaptera jest zarządzanie połączeniem z danym systemem zewnętrznym, a także wymiana i przekształcanie danych pomiędzy systemami. Każde połączenie jest konfigurowane w dedykowanym obiekcie Kanał sprzedaży.

Adapter zapewnia, że wszystkie dane pochodzące z tych systemów (np.:  zamówienia sprzedaży) są odpowiednio odwzorowywane w systemie. Adapter zapewnia również, że dane będą przekazywane z systemu CEE do kanałów sprzedaży.

Sprzedaż wielokanałowa pozwala na:

  • Eksport następujących danych z systemu CEE do kanałów sprzedaży:
    • Listy asortymentów
    • Kategorie artykułów
    • Klasyfikacje cech artykułów
    • Statusy dostępności artykułów
    • Aktualizacje statusów zamówień sprzedaży
    • Cenniki sprzedaży
    • Klienci
  • Import następujących danych z kanałów sprzedaży do systemu CEE:
    • Listy asortymentów
    • Kategorie artykułów
    • Zamówienia sprzedaży
    • Klienci

Poniższy diagram przedstawia strukturę kanałów sprzedaży, adaptery oraz połączone systemy zewnętrzne. Strzałki symbolizują wymianę danych.

 

Jeden adapter może służyć do łączenia wielu instancji systemu zewnętrznego danego typu (np. jedna instancja systemu ERP może zostać połączona do wielu sklepów internetowych typu X za pomocą adaptera X). Zadaniem adaptera jest zarządzanie połączeniem z danym systemem zewnętrznym, a także wymiana i przekształcanie danych pomiędzy systemami.

Obszar Sprzedaż wielokanałowa zapewnia podstawową funkcjonalność dostępną dla wszystkich adapterów. Stopień wykorzystania tej funkcjonalności w każdym adapterze może się różnić i jest indywidualny dla każdego z nich. Obszar ten wspiera procesy business-to-customer, czyli sprzedawca-klient (B2C), a także business-to-business, czyli sprzedawca-sprzedawca (B2B). Więcej informacji na temat danego adaptera znajduje się w dotyczącym go artykule .

Poniższy diagram przedstawia informacje na temat wszystkich podstawowych aplikacji obszaru Sprzedaż wielokanałowa.

Więcej informacji na temat poszczególnych aplikacji znajduje się w dedykowanym im artykule.

Definicje pojęć

Adapter

Adapter to moduł pozwalający na współpracę między obszarem sprzedaży wielokanałowej a systemem zewnętrznym (np. sklep internetowy, sprzedaż telefoniczna. Jeden adapter może się łączyć do wielu instancji danego systemu zewnętrznego.

Dostępna ilość

Ilość danego artykułu dostępna w danym kanale sprzedaży. Podstawą tej ilości jest stan magazynowy zapasów w systemie CEE, ale nie uwzględnia ona rezerwacji dokonywanych wyłącznie dla systemu ERP (aplikacja Rezerwowe stany magazynowe ERP), a także rezerwacji dokonywanych dla kanału sprzedaży (aplikacja Ilości zarezerwowane kanału sprzedaży).

Ilość alarmowa

Wartość progowa, którą można określić dla poszczególnych artykułów w aplikacji Ewidencja stanów magazynowych artykułów kanału sprzedaży lub ustawić jako wartość domyślną w aplikacji Kanały sprzedaży. W momencie gdy ilość dostępna spadnie poniżej tego poziomu zostanie uruchomiona zdefiniowana wcześniej akcja (np. powiadomienie mailowe). Należy pamiętać, że artykuły, które nie są ewidencjonowane w stanach magazynowych, traktowane są jako zawsze dostępne.

Drzewo kategorii

Drzewo kategorii składa się z hierarchicznej struktury kategorii i przypisanych do nich artykułów. Drzewo kategorii może przyjmować jedno z dwóch statusów: W realizacji lub Udostępniono. W przypadku statusu Udostępniono nie można wprowadzać żadnych zmian na drzewie struktury z wyjątkiem przyporządkowywania artykułów do kategorii.

Klient

Klient to osoba (B2C) lub organizacja (B2B) działająca jako podmiot zamawiający według zamówienia sprzedaży. W większości przypadków klient przypisany jest do konta użytkownika w systemie zewnętrznym. Klienci kanału sprzedaży mogą być współdzieleni między sklepami internetowymi (jeden klient może korzystać z różnych kanałów sprzedaży). Klient może również nie posiadać konta w sklepie internetowym, ale może składać zamówienia jako gość.

Pracownik

W kontekście B2B pracownik funkcjonuje jako osoba kontaktowa dla klienta B2B (organizacji). Pracownik tworzy zamówienia sprzedaży w imieniu firmy, w której jest zatrudniony. Więcej informacji na temat B2B znajduje się w rozdziale Business-to-business.

Cechy artykułów

Cechy artykułów służą do opisu ich specyficznych właściwości (np. rozmiar, waga, kolor). Więcej informacji na temat cech artykułu znajduje się w artykule Cechy artykułów.

Product Information Management (PIM)

W kontekście obszaru sprzedaży wielokanałowej jest to zestaw funkcji służących do wzbogacenia informacji o produkcie w systemie CEE. Więcej informacji znajduje się w części dotyczącej PIM.

Kanał sprzedaży

W zależności od kontekstu termin ten może mieć jedno z następujących znaczeń:

  • System zewnętrzny, za pomocą którego prowadzi się sprzedaż towarów (np. sklep internetowy, sprzedaż telefoniczna). W przypadku hierarchii wielokanałowej kanał sprzedaży to jeden kanał w danej hierarchii. Więcej informacji znajduje się w części Hierarchia wielokanałowa.
  • Jednostka biznesowa ERP przechowująca konfigurację połączenia z kanałem sprzedaży w rozumieniu powyższego punktu . Więcej informacji znajduje się w artykule Kanały sprzedaży.

Organizacja sprzedażowa

Firma odpowiedzialna za realizację zamówień sprzedaży zaimportowanych z kanału sprzedaży. Jedna organizacja sprzedażowa może być wykorzystywana w kontekście wielu kanałów sprzedaży. Jeden kanał sprzedaży jest przyporządkowany do dokładnie jednej organizacji sprzedażowej.

Procesy

Poniżej opis procesów biznesowych, które mogą być realizowane za pomocą aplikacji dostępnych w obszarze Sprzedaż wielokanałowa.

Konfiguracja kanału sprzedaży

Konfiguracja odbywa się  w aplikacji Kanały sprzedaży. Pozostała konfiguracja odbywa się częściowo w aplikacjach dotyczących adaptera oraz w dodatkowych aplikacjach dostępnych w obszarze SWK (Sprzedaż wielokanałowa). Poniższy rysunek przedstawia zarys procesu konfiguracji.

Kanały sprzedaży

Aby skonfigurować połączenie z kanałem sprzedaży należy zdefiniować nowy obiekt kanału sprzedaży w aplikacji Kanały sprzedaży. Dla każdego kanału sprzedaży należy określić kilka istotnych atrybutów:

  • Oznaczenie kanału sprzedaży, czyli opis jako dodatkowa cecha wyróżniająca
  • Organizację sprzedażową odpowiedzialną za realizację zamówień sprzedaży
  • Adapter odpowiedni dla danego systemu zewnętrznego
  • Asortyment zawierający listy artykułów przeznaczonych do sprzedaży za pomocą kanału sprzedaży
  • Cennik sprzedaży zawierający listy cen artykułów oferowanych w kanale sprzedaży
  • Kategorie definiujące strukturę kategorii i przypisanych do nich artykułów
  • Szablon partnera z wcześniej skonfigurowanymi danymi partnera w celu importu klientów z kanału sprzedaży
  • Walutę wykorzystywaną w danym kanale sprzedaży

Każdy kanał sprzedaży posiada dodatkowo zakładki grupujące ustawienia:

  • Zakładka B2B, zawierająca ustawienia specyficzne dla sprzedaży business-to-business
  • Zakładka B2C, zawierająca ustawienia specyficzne dla sprzedaży business-to-customer
  • Zakładka Wspólne, zawierająca ustawienia dotyczące zarówno B2B jak i B2C
  • Zakładka Ewidencja stanów magazynowych, zawierająca ustawienia dotyczące obliczania dostępności i magazynowania
  • Zakładka Grupy cech artykułu PIM służąca do przyporządkowywania grup cech artykułu do kanału sprzedaży
  • Zakładka Ustawienia cech artykułu PIM służąca do specyficznej dla kanału sprzedaży konfiguracji cech artykułów
  • Zakładka dedykowana dla adaptera zawierająca ustawienia stosowane dla konkretnego adaptera
  • Zakładka Status transferów, zawierająca informacje dotyczące czasów ostatniego transferu

Dodatkowe informacje na temat aplikacji znajdują się w artykule Kanały sprzedaży.

Dodatkowe aplikacje

Aplikacje dodatkowe składają się z zakresu aplikacji obszaru SWK (Sprzedaż wielokanałowa), zawierającego dodatkowe ustawienia konfiguracyjne kanałów sprzedaży. Konfiguracja aplikacji dodatkowych jest zalecana.

Aplikacje dodatkowe podzielone są na kilka odrębnych grup, które opisano poniżej.

Zarządzanie PIM

Grupa ta zawiera aplikacje wykorzystywane do wzbogacania informacji o produkcie dla artykułów dostępnych w CEE. Aplikacje te to:

  • Grupy cech artykułu:
    • Aplikacja służy do definiowania grup dla cech artykułu, które są specyficzne dla kanałów sprzedaży.
  • Kategorie artykułu kanałów sprzedaży:
    • Aplikacja służy do definiowania drzewa kategorii i przypisania do nich artykułów.
  • Powiązania artykułów kanału sprzedaży
    • Aplikacja służy do definiowania różnego rodzaju powiązań między artykułami.

W większości przypadków dodatkowe informacje o produkcie mogą być przesyłane między CEE a kanałem sprzedaży za pomocą aplikacji działających w tle Eksport artykułów i Import artykułów.

Ewidencja stanów magazynowych

Grupa ta zawiera aplikacje służące do konfiguracji specyficznych dla magazynu ustawień wykorzystywanych podczas realizacji zamówień sprzedaży. Aplikacje te to:

  • Rezerwowe stany magazynowe ERP
    • Aplikacja służy do tworzenia rezerwacji ERP na artykuły oferowane przez kanały sprzedaży.
  • Ewidencja stanów magazynowych artykułów kanału sprzedaży
    • Aplikacja służy do definiowania specyficznych dla artykułu i kanału sprzedaży ustawień do określenia dostępności artykułu w magazynach.
  • Ilości zarezerwowane kanału sprzedaży
    • Aplikacja służy do tworzenia rezerwacji kanału sprzedaży na artykuły oferowane przez kanały sprzedaży.
  • Przyporządkowania wysyłek z magazynu
    • Aplikacja służy do definiowania zasad określania magazynu wysyłki na importowanych zamówieniach sprzedaży.

W większości przypadków dodatkowe informacje mogą być przesyłane między CEE a kanałem sprzedaży za pomocą aplikacji działających w tle Eksport artykułów i Eksport dostępności artykułów.

Przyporządkowania jednostek kanałów sprzedaży

Aplikacja umożliwia odwzorowanie jednostek pochodzących z różnych kanałów sprzedaży na odpowiednie jednostki systemu CEE.

Aplikacja służy to przeglądania, tworzenia i edycji następujących typów przyporządkowań:

  • Artykuły rozliczeniowe
  • Kraje
  • Waluty
  • Kody płatności
  • Warunki płatności
  • Typy elementów ceny sprzedaży
  • Warunki dostawy
  • Klasyfikacja podatku

Zakres dostępnych typów przyporządkowań zależy od zainstalowanych w systemie CEE adapterów sprzedaży wielokanałowej. W aplikacji dostępne są wyłącznie te typy przyporządkowań, które są obsługiwane przynajmniej przez jeden adapter.

Aplikacje dotyczące adaptera

Adaptery aplikacji mogą swobodnie wprowadzać dodatkowe aplikacje konfiguracyjne w obszarze SWK (Sprzedaż wielokanałowa).

Dodatkowa konfiguracja może obejmować, np. mapowanie jednostek znajdujących się w systemie zewnętrznym do jednostek biznesowych w systemie CEE.

W celu prawidłowej konfiguracji kanału sprzedaży należy wziąć pod uwagę wszelkie aplikacje specyficzne dla danego adaptera, które są istotne dla procesu konfiguracyjnego.

Transfery danych

Do wymiany danych między systemem ERP a kanałami sprzedaży służą aplikacje działające w tle. Każda aplikacja w tle wykonuje operacje transferu danych dla jednego lub więcej kanałów sprzedaży w każdej operacji wsadowej. Zakładka Statusy transferów aplikacji Kanały sprzedaży prezentuje czasy ostatnich przekazów danych.

Poniższy wykres przedstawia wszystkie aplikacje działające w tle, które są dostępne w obszarze Sprzedaż wielokanałowa.

Poniżej przykładowe scenariusze przesyłania danych za pomocą obszaru Sprzedaż wielokanałowa. Każdy scenariusz wymaga uruchomienia określonego zestawu aplikacji działających w tle w odpowiedniej kolejności.

Uwaga
Poniżej przedstawione kolejności stanowią jedynie sugestie dotyczące stosowania aplikacji SWK (Sprzedaż wielokanałowa) działających w tle w celu szybkiego uzyskania wyniku (np. import zamówienia sprzedaży na żądanie).

Zaleca się wykonywać okresowo kolejne transfery (tj. poprzez zaplanowanie uruchamiania zleceń przetwarzania w regularnych odstępach czasu). Dzięki temu dane synchronizowane są automatycznie między systemem CEE a systemem zewnętrznym bez konieczności kontrolowania kolejności, w jakiej uruchamiane są aplikacje w tle.

Eksport danych artykułów

W celu wyeksportowania danych artykułów do jednego lub więcej kanałów sprzedaży należy uruchomić działającą w tle aplikację Eksport artykułów.

Zaleca się, aby przed przesłaniem danych upewnić się, że następujące dane są synchronizowane między systemami:

  • klasyfikacje cech artykułów,
  • kategorie artykułów.

Aby mieć pewność, że wymagane dane są synchronizowane, przed wysłaniem jakichkolwiek informacji o nowym asortymencie powinno się najpierw uruchomić kilka dodatkowych aplikacji transferowych, jak pokazano na poniższym rysunku.

Eksport danych cen

W celu wyeksportowania cenników do jednego lub więcej kanałów sprzedaży należy uruchomić działającą w tle aplikację Eksport cenników sprzedaży.

Zaleca się, aby przed przesłaniem danych upewnić się, że następujące dane są synchronizowane między systemami,, co można wykonać przez Eksport danych artykułów.

Eksport dostępności danych

W celu przeliczenia dostępności artykułów dla jednego lub więcej kanałów sprzedaży należy uruchomić działającą w tle aplikację Eksport dostępności artykułów.

Zaleca się, aby przed przesłaniem danych upewnić się, że następujące dane są synchronizowane między systemami, co można wykonać przez Eksport danych artykułów.

Więcej informacji na temat określania dostępności artykułów znajduje się w części Obliczanie dostępności.

Eksport klientów

W celu wyeksportowania klientów do jednego lub więcej kanałów sprzedaży należy uruchomić działającą w tle aplikację Eksport klientów.

Eksport zmian w zamówieniach sprzedaży

W celu przesłania statusu aktualizacji zamówień realizowanych przez system ERP należy uruchomić aplikację Eksport zmian w zamówieniach sprzedaży. Należy zwrócić uwagę, że proces ten dotyczy wyłącznie zamówień zaimportowanych w ramach obszaru SWK.

Zaleca się, aby przed przesłaniem danych upewnić się, że zamówienia sprzedaży są synchronizowane między systemami, co można wykonać przez Import zamówień sprzedaży.

Import danych artykułów

W celu zaimportowania danych artykułów należy uruchomić działające w tle aplikację Import artykułów.

Import zamówień sprzedaży

Operacja importu zamówień sprzedaży składa się z dwóch funkcjonalności. Aplikacja Import zamówień sprzedaży umożliwia zaimportowanie klientów wraz z zamówieniami sprzedaży. Jednakże to adapter decyduje, czy klient zostanie zaimportowany osobno podczas wykonywania aplikacji Import klientów czy aplikacji Import zamówień sprzedaży.

Import drzew kategorii

W celu zaimportowania drzew kategorii artykułów należy uruchomić działającą w tle aplikację Import kategorii artykułów.

Za pomocą tej aplikacji w tle można zaimportować nie tylko dane kategorii, ale również przyporządkowania artykułów do kategorii. W przypadku aktywowanej opcji uwzględnione zostaną tylko artykuły powiązane z konkretnym kanałem sprzedaży. Powiązania artykułu z kanałem sprzedaży można wykonać za pomocą następującej aplikacji:

  • Eksport artykułów

Obsługa błędów

W obszarze sprzedaży wielokanałowej dostępnych jest wiele sposobów obsługi błędów, które mogą wystąpić podczas transferu danych za pomocą działających w tle aplikacji SWK (Sprzedaż wielokanałowa).

Komunikaty zleceń przetwarzania

Komunikaty zleceń przetwarzania to domyślny sposób dostępu do komunikatów wygenerowanych podczas transferu. Każde uruchomienie aplikacji SWK (Sprzedaż wielokanałowa) w tle przesyłającej dane tworzy nowy wpis w aplikacji. Za pomocą akcji Rejestr komunikatów można przeglądać komunikaty, które zostały wygenerowane podczas wykonywania danej aplikacji w tle przesyłającej dane. Więcej informacji znajduje się w artykule Zlecenia przetwarzania.

Jeśli treść komunikatów nie jest wystarczająca do określenia powodu błędu należy użyć jednej z pozostałych metod opisanych poniżej.

Działania przepływu pracy

Obszar Sprzedaż wielokanałowa wykorzystuje workflow systemu CEE w celu informowania użytkownika o błędach, które wystąpiły podczas transferu. W obszarze dostępny jest predefiniowany zestaw definicji działań workflow skonfigurowany dla automatycznych powiadomień e-mail. W przypadku wystąpienia błędu podczas wykonywania działających w tle aplikacji transferowych wysyłana jest wiadomość e-mail do odpowiedzialnego użytkownika oraz do administratora systemu.

Należy pamiętać, że zachowanie to można dostosować do wymagań. Dotyczy to treści wiadomości e-mail, listy odbiorców, a także aktualnych definicji działań. W razie konieczności istniejące definicje działań można całkowicie zmienić. Więcej informacji znajduje się w artykule Definicje działań.

Rejestry wymiany danych

Obszar Sprzedaż wielokanałowa integruje się z aplikacją  Zapytanie o wpisy protokołu wymiany danych poprzez tworzenie wpisów rejestru dla działających w tle aplikacji transferowych. Wpisy te dostarczają szczegółowych informacji o błędach występujących podczas transferu i mogą służyć do rozwiązywania problemów.

Każde wykonanie działającej w tle aplikacji transferowej SWK dodaje nowy wpis na liście. Szczegółowe informacje można uzyskać za pomocą akcji Proces wymiany danych.

Uwaga
Funkcjonalność ta nie jest domyślnie włączona.

Więcej informacji na temat tej aplikacji znajduje się w artykule Lista: Wpisy rejestru wymiany danych.

Kalkulacja cen

Ceny artykułów w systemie CEE przechowywane są w cennikach sprzedaży, które mają formę list cenników sprzedaży. Obszar Sprzedaż wielokanałowa wykorzystuje listy cenników sprzedaży jako podstawę w procesie wyliczania cen artykułów.

W zależności od rodzaju klienta danego kanału sprzedaży, każdy kanał połączony jest z jedną lub dwoma listami cenników sprzedaży w aplikacji Kanały sprzedaży (albo dla B2B/B2C lub dla obu). Obszar Sprzedaż wielokanałowa wykrywa aktualizacje list cenników sprzedaży. Podczas uruchamiania działającej w tle aplikacji Eksport cenników sprzedaży przesłane zostaną tylko listy, na których miały miejsce zmiany.

O ile dokumentacja adaptera nie mówi inaczej, każda cena i rabat są przeliczane na pojedynczą jednostkę miary ceny w trakcie transferu. Proces przeliczania składa się z następujących etapów:

  • Jednostka miary wagi jest przeliczana na pierwszą jednostkę sprzedaży danego artykułu
  • Jednostka miary ceny jest przeliczana na pierwszą jednostkę sprzedaży danego artykułu
  • Cena jest zmieniana per jednostka.

Adaptery mogą nadpisywać proces przeliczania. Więcej informacji na temat kalkulacji cen w poszczególnych adapterach znajduje się w dotyczących ich dokumentacjach.

Kalkulacja dostępności

Dla każdego artykułu na liście asortymentu kanału sprzedaży należy wyliczyć wartość dostępnej ilości i przesłać ją do odpowiedniego systemu zewnętrznego. Można to wykonać za pomocą aplikacji Eksport dostępności artykułów.

Do obsługi logistyki magazynowej pojedynczych artykułów oferowanych w kanałach sprzedaży wykorzystuje się aplikacje Rezerwowe stany magazynowe ERP oraz Ilości zarezerwowane kanału sprzedaży. Aplikacja Rezerwowe stany magazynowe ERP odpowiada za określenie ilości artykułów przeznaczonych do sprzedaży w systemie ERP, a nie poprzez kanały sprzedaży. Aplikacja Ilości zarezerwowane kanału sprzedaży rezerwuje ilości artykułów dla konkretnego kanału sprzedaży. Oba rodzaje rezerwacji mają wpływ na wyliczanie dostępnych ilości.

Dostępna ilość

Poniższy wykres przedstawia proces wyliczania dostępnej ilości danego artykułu dla konkretnego kanału sprzedaży.

Ilość alarmowa

Wartość ta może zostać użyta do uruchomienia predefiniowanej akcji w momencie gdy dostępna ilość artykułu spadnie poniżej tej wartości. Należy zwrócić uwagę, że jeśli dla danego artykułu nie jest aktywowana opcja Ewidencja stanów magazynowych artykułów w kanału sprzedaży, to w systemie zewnętrznym artykuł ten traktowany jest jako dostępny i nie ma możliwości określenia dla niego wartości dostępnej ilości.

Dostępność ujemna

Dostępność ujemna oznacza, że artykuł może być sprzedawany poprzez kanał sprzedaży bez względu na ilość dostępną.

Funkcje ogólne

Niniejsza  część dostarcza informacje o ogólnych funkcjach, które są dostępne w obszarze Sprzedaż wielokanałowa. Funkcje te znajdują się w różnych aplikacjach dostępnych w całym obszarze SWK.

Business-to-business

Pełna funkcjonalność B2B rozciąga się na wiele obszarów SWK w szczególności:

  • Kanały sprzedaży
  • Import klientów – potwierdzenie klienta
  • Zamówienia sprzedaży
  • Cennik
  • Eksport klientów

B2B umożliwia realizację zamówień sprzedaży złożonych przez:

  • Organizacje klientów
  • Zamówień sprzedaży złożonych przez pracowników w imieniu ich organizacji

Kanały sprzedaży

Aplikacja Kanały sprzedaży służy m.in. do identyfikacji, czy kanał sprzedaży jest wykorzystywany do sprzedaży B2C, B2B, czy obu. Odpowiada za to wartość wybrana w polu Typ klienta w aplikacji Kanały sprzedaży. Ustawienia zdefiniowane w kanale sprzedaży są podstawą dla oddzielnych procesów dla B2C lub B2B.

Wstępny wybór między B2B, B2C  następuje podczas tworzenia nowego kanału sprzedaży. W zależności od wyboru  należy określić dodatkowe dane konfiguracyjne znajdujące się na zakładkach B2B i B2C. Więcej informacji na temat zawartości zakładek B2B i B2C znajduje się w artykule  Kanały sprzedaży.

Uwaga
Niektóre adaptery mogą nie obsługiwać funkcjonalności B2B. Zakładka B2B jest wówczas niedostępna.

Import klientów – potwierdzenie klienta

Ze względu na specyficzne umowy B2B i/lub rabaty dla wybranych klientów wymagane jest ręczne potwierdzenie, że każda importowana organizacja klienta lub pracownik jest rzeczywiście upoważniony do składania zamówień. Proces ten nazywa się potwierdzeniem klienta:

Klienci oraz pracownicy są potwierdzani za pomocą aplikacji Przyporządkowania partnerów kanału sprzedaży. Potwierdzenie partnera następuje poprzez zmianę wartości Zablokowany na Dostępny dla statusu B2B. W zależności od typu partnera muszą zostać spełnione następujące warunki w celu potwierdzenia partnera:

  • Organizacja B2B
    • Partner musi mieć przypisane role klienta i finansową
    • Czy w kanale sprzedaży włączone jest sprawdzanie NIP UE
      • NIP UE musi być określony
    • Pracownik B2B
      • Partner nie może mieć przypisanej roli klienta lub roli finansowej
      • Partner musi być klientem oraz osobą kontaktową danej organizacji
      • Czy w kanale sprzedaży włączone jest sprawdzanie NIP UE
        • NIP UE organizacji pracownika musi być taki sam, jak NIP UE pracownika

W przypadku pracownika B2B, NIP UE partnera znajduje się w aplikacji Partnerzy w widoku Podstawowe po wybraniu rozszerzenia Sprzedaż wielokanałowa. W innych przypadkach NIP UE znajduje się w aplikacji Partnerzy w widoku Rachunkowość.

Ponadto aplikacja Lista: Potwierdzenia klientów służy do uzyskania szybkiego przeglądu wszystkich klientów i pracowników, którzy oczekują na potwierdzenie.

Zamówienia sprzedaży

Główna różnica pomiędzy zamówieniami B2B i B2C polega na procesie importu zamówienia, gdzie rodzaj zamówienia określa rodzaj zastosowanego cennika, jak również przyporządkowanie zamówienia do właściwego podmiotu zamawiającego w systemie CEE.

W przypadku zamówień B2B każda cena na pozycjach zamówienia jest importowana jako cenna brutto bez podatku. Klient B2B (organizacja) określany jest na zamówieniu sprzedaży jako podmiot zamawiający. Pracownik może również złożyć zamówienie w imieniu organizacji, w której jest zatrudniony.

Cennik

W obszarze Sprzedaż wielokanałowa zostało wprowadzone rozróżnienie między cennikiem B2B a B2C w formie oddzielnych list cenników dla procesowania B2B i B2C. Listy cenników znajdują się w aplikacji Kanały sprzedaży odpowiednio na zakładkach B2B i B2C. Ceny te można przesłać do kanału sprzedaży za pomocą działającej w tle aplikacji Eksport cenników sprzedaży.

Funkcjonalność B2B zawiera dodatkową funkcję umożliwiającą zdefiniowanie wielu list cenników dla indywidualnych cen klienta. Funkcję tą można aktywować za pomocą parametru Więcej list cenników sprzedaży w aplikacji Kanały sprzedaży na zakładce B2B. W przypadku aktywnej opcji indywidualne ceny klienta pobierane są z list cenników przypisanych do klientów (organizacji). W przypadku nieaktywnej opcji indywidualne ceny klienta pobierane są z głównej listy cenników przypisanej do danego kanału sprzedaży.

Aby indywidualna cena klienta była brana pod uwagę musi być ona określona na jednym z następujących poziomów cennika:

  • Artykuł
  • Klasyfikacje cen artykułów
  • Klient (klient powinien być taki sam jak klient, który jest właścicielem danego cennika)

Przy włączonej opcji Więcej list cenników sprzedaży każda indywidualna cena klienta jest prezentowana w kanale sprzedaży podczas uruchamiania aplikacji Eksport cenników sprzedaży. Ceny są rozszerzone o informacje o kliencie i dlatego są interpretowane jako cenny odpowiednio na następujących poziomach cenników:

  • Klient + Artykuł
  • Klient + Klasyfikacje cen artykułów
  • Klient

W przypadku wielu cen korzystających z tego samego partnera/kombinacji kluczy artykułów, cena z listy cenników klienta nadpisuje cenę z głównej listy cenników.

Eksport klientów

Za pomocą działającej w tle aplikacji Eksport klientów można wyeksportować organizacje i pracowników B2B, o ile adapter wspiera przetwarzanie B2B. Jakakolwiek zmiana statusu potwierdzenia klientów może zostać natychmiast przekazana do kanału sprzedaży.

Ze względu na zależność relacji między partnerami, pracodawcy (organizacje) są zawsze eksportowani przed pracownikami.

Hierarchia wielokanałowa

Obszar sprzedaży wielokanałowej pozwala na tworzenie hierarchii kanałów sprzedaży. Hierarchie podrzędne składają się z kanału głównego oraz jednego lub więcej podrzędnych kanałów sprzedaży. Hierarchie wielokanałowe są wykorzystywane w celu odzwierciedlenia konfiguracji wielosklepowych wykorzystywanych w różnych platformach e-commerce.

Funkcja wielokanałowa wprowadza różne rodzaje kanałów sprzedaży:

  • Kanały sprzedaży
    • Domyślny typ kanału sprzedaży
  • Główny kanał sprzedaży, który może działać w jednym z dwóch różnych trybów:
    • Tryb standardowy
    • Tryb szablonowy (kanały podrzędne dziedziczą z kanału nadrzędnego)
  • Podrzędny kanał sprzedaży

Każdy rodzaj determinuje zachowanie różnych aplikacji w obszarze SWK, a także zachowanie adapterów obsługujących funkcję wielokanałową.

W zależności od rodzaju kanału, uruchomienie aplikacji transferowych w obszarze SWK może być ograniczone. Poniższa tabela zawiera przegląd dostępności aplikacji działających w tle dla różnych typów kanałów sprzedaży:

  Kanał główny Kanał podrzędny
Eksport danych
Eksport artykułów
Eksport dostępności artykułów
Eksport klasyfikacji cech artykułów
Eksport kategorii artykułów
Eksport cenników sprzedaży
Eksport zmian w zamówieniach sprzedaży ✓*
Eksport klientów ✓*
Import danych
Import artykułów ✓*
Import zamówień sprzedaży ✓*
Import kategorii artykułów
Import klientów ✓*

✓ – uruchomienie aplikacji w tle jest nieograniczone

✓ – uruchomienie aplikacji w tle jest ograniczone

* – ograniczone, jeśli kanał główny pracuje w trybie szablonowym

Więcej informacji na temat konfiguracji hierarchii kanałowej znajduje się w artykule Kanały sprzedaży oraz w artykule dotyczącym odpowiedniego adaptera.

Polityka typów klientów

W zależności od funkcji obsługiwanych przez adapter, kanały sprzedaży mogą dziedziczyć typy klientów zgodnie z jedną z możliwych zasad:

  • Ograniczony
    • Kanały podrzędne są zobligowane to używania dokładnie tego samego typu klienta, co kanał główny.
    • O ile adapter nie wskazuje inaczej, zasada ta jest domyślnie aktywowana.
    • Przykład I – jeśli kanał główny wykorzystuje typ klienta B2B & B2C, to wszystkie kanały podrzędne muszą również używać typu B2B & B2C.
    • Przykład II – jeśli kanał główny wykorzystuje typ klienta B2C, to wszystkie kanały podrzędne muszą również używać typu B2C.
  • Częściowy
    • Kanały podrzędne mogą korzystać z typów klientów, które są częściami typów klientów wspieranymi przez kanał główny.
    • Przykład I – jeśli kanał główny wykorzystuje typ klienta B2B & B2C, to typami klientów dostępnymi dla kanałów podrzędnych są B2B, B2C oraz B2B & B2C.
    • Przykład II – jeśli kanał główny wykorzystuje typ klient B2B, to jedynym dostępnym dla kanałów podrzędnych typem klienta jest również B2B.
  • Mieszany
    • Typ klienta kanału podrzędnego nie jest ograniczony przez kanał główny.
    • Przykład – jeśli kanał główny wykorzystuje typ klienta B2B, to typy klientów dostępne dla kanałów podrzędnych są B2B, B2C oraz B2B & B2C.

Więcej informacji na temat typów klientów znajduje się w części Business-to-business.

Więcej informacji na temat zasad stosowanych przez poszczególne adaptery znajduje się w artykule dotyczącym odpowiedniego adaptera.

Zarządzanie informacją o produkcie (PIM)

PIM (Product Information Management) uzupełnia informacje o produkcie w CEE o elementy kluczowe dla sprzedaży internetowej (media, atrybuty SEO, powiązania produktów itp.). Specyficzne dla PIM informacje są przechowywane w CEE i przesyłane do kanałów sprzedaży za pomocą działających w tle aplikacji Eksport artykułów oraz (częściowo) Import artykułów.

Funkcjonalność PIM rozciąga się na wiele aplikacji w systemie CEE, zarówno w i poza obszarem sprzedaży wielokanałowej. Poniżej przedstawione jest zestawienie wszystkich specyficznych dla PIM aplikacji i ich rozszerzeń.

  • Obszar Podstawowe
    • Aplikacja Artykuły, widok Sprzedaż
      • Dane SEO artykułów
      • Media artykułów
      • Teksty (opisy) artykułów
    • Obszar Sprzedaż wielokanałowa
      • Aplikacja Kanały sprzedaży, zakładka PIM
        • Przyporządkowanie cech artykułów do grup
        • Specyficzne dla kanału sortowanie grupy cech artykułu
      • Aplikacja Kategorie artykułu kanału sprzedaży
        • Wymagane cechy dla kategorii
      • Aplikacja Powiązania artykułów kanału sprzedaży
        • Powiązania artykułów
      • Aplikacja Grupy cech artykułu
        • Grupy dla cechy artykułów

Aplikacje typu Lista

Dostępne w obszarze Sprzedaż wielokanałowa aplikacje zawierające listy obiektów stanowią centralne miejsce do wyszukiwania w CEE specyficznych dla kanału informacji.

Lista: Potwierdzenia klientów

Aplikacja Lista: Potwierdzenie klientów umożliwia szybki podgląd wszystkich klientów i pracowników, którzy oczekują na potwierdzenie B2B. Zestawienie wyświetla wszystkich partnerów ze statusem Zablokowany w kontekście dowolnego kanału sprzedaży. Więcej informacji na temat B2B znajduje się w części Business-to-business.

Lista: Statusy cech artykułu

W aplikacji można łatwo sprawdzić status cech artykułu dla kategorii. Zaznaczone są wszelkie brakujące obowiązkowe lub wymagane cechy i dla każdego artykułu wyświetlana jest liczba przypisanych cech.

Lista: Dostępność artykułów kanału sprzedaży

Aplikacja Lista: Dostępność artykułów kanału sprzedaży umożliwia szybki podgląd wszystkich artykułów w kanałach sprzedaży, które spełniają określone warunki (np. ustawienia ewidencji stanów magazynowych, organizacja i kategoria magazynu).

Dodatkowe informacje znajdują się w artykule Lista: Dostępność artykułów kanału sprzedaży.

Lista: Kategorie artykułów kanału sprzedaży

Aplikacja Lista: Kategorie artykułów kanału sprzedaży umożliwia szybki podgląd wszystkich drzew kategorii, które spełniają określone warunki (np. właściwości węzłów kategorii i artykułów, wykorzystanie przez kanały sprzedaży).

Lista: Artykuły kanału sprzedaży

Aplikacja Lista: Artykuły kanału sprzedaży umożliwia czytelny podgląd artykułów kanału sprzedaży i ich zależności, na przykład przyporządkowanie mediów PIM do artykułu, klientów oferujących dany artykuł w swoim asortymencie.

Więcej informacji znajdują się w artykule aplikacji Lista: Artykuły kanału sprzedaży.

Lista: Zamówienia kanału sprzedaży

Aplikacja Lista: Zamówienia kanału sprzedaży umożliwia podgląd zamówień kanału sprzedaży, pochodzących z poszczególnych kanałów sprzedaży i pozycji zamówień.

Więcej informacji znajdują się w artykule aplikacji Lista: Zamówienia kanału sprzedaży.

Lista: Partnerzy kanału sprzedaży

Aplikacja Lista: Partnerzy kanału sprzedaży umożliwia czytelny podgląd partnerów kanału sprzedaży, wszystkich odbiorców dostawy klienta oraz odbiorców faktury.

Więcej informacji znajdują się w artykule aplikacji Lista: Partnerzy kanału sprzedaży.

Czy ten artykuł był pomocny?