W dokumentacji znajdują się podstawowe informacje i wskazówki dotyczące sprzętu i oprogramowania wymaganego do instalacji Comarch ERP Enterprise.
Instalacja sprzętowa
Pamięć RAM dla serwera aplikacji systemu ERP
Serwery aplikacji systemu ERP (SAS) wykorzystują pamięć podręczną (cache), która znacznie przyspiesza dostęp do często używanych obiektów. Wysoka wydajność jest osiągana tylko wtedy, gdy SAS posiada wystarczającą ilość pamięci RAM. Jeśli nie ma wystarczającej ilości pamięci RAM, a system operacyjny jest zmuszony do przechowywania części pamięci roboczej SAS na dysku twardym (pamięć masowa), wydajność może ulec pogorszeniu.
RAM dla systemu zarządzania bazami danych
System zarządzania bazami danych (DBMS) wymaga również odpowiedniej ilości pamięci podręcznej w pamięci RAM (zgodnej z wymaganiami silnika bazy danych oraz dostosowanej do wymagań Klienta). Dostęp do dysku twardego jest wolniejszy niż dostęp do pamięci RAM. Dlatego wydajność może być gorsza w przypadku, alokacji pamięci podręcznej na dysku twardym (pamięć masowa).
Użycie kilku procesorów
W przypadku korzystania z więcej niż jednego procesora na platformie sprzętowej, to ogólna konfiguracja sprzętowa decyduje o szybkości przetwarzania danych, a nie tylko ilość wątków procesora. Spowolnienie systemu może wynikać w równej mierze z wolnego dysku twardego, jak i z wolnej karty sieciowej np. 10Mb/s.
Comarch ERP Enterprise może korzystać z szybkiego taktowania procesora i wielu procesorów. Przy wykorzystaniu więcej niż jednego SAS na jednym komputerze dodatkowy proces przełącza się między tymi SAS, sumując wydajność wielu procesorów.
Procesory te nie muszą być skonsolidowane na jednym serwerze. Comarch ERP Enterprise obsługuje wdrożenie wielu SAS, które nie muszą być uruchamiane na jednym serwerze. Pozwala to na korzystanie z Blade Centers (serwer kasetowy), np. dla SAS.
Comarch ERP Enterprise obsługuje zarówno scenariusze „scaling up” (wiele procesorów i pamięci RAM na jednym komputerze), jak i „scaling out” (dystrybucja do wielu komputerów). To, który z tych scenariuszy jest lepszy, zależy od generowanego obciążenia i liczby użytkowników. Ogólnie rzecz biorąc, system zarządzania bazą danych korzysta „scaling up „, a serwery aplikacji systemu ERP ze „scaling out”.
Szybkie dyski twarde
Przy wyborze podsystemów dysków twardych należy pamiętać, że dyski twarde SCSI są na ogół bardziej wydajne niż dyski twarde EIDE lub SATA. Przy wyborze platformy sprzętowej należy wziąć pod uwagę możliwość tworzenia kopii lustrzanych (Mirroring) wielu dysków twardych. Większa liczba dysków twardych może efektywniej rozłożyć obciążenie Wejścia/Wyjścia. Należy przyjąć minimum 6-8 dysków dla systemu.
W systemach o wysokiej wydajności, dyski twarde SCSI i kontrolery są preferowanym wyborem w porównaniu z dyskami twardymi SATA.
Wymagania sprzętowe serwera systemu produkcyjnego
W przypadku instalacji systemu produkcyjnego, na jednym serwerze obsługiwane są następujące funkcje:
- System zarządzania bazami danych (silnik bazodanowy),
- Serwer aplikacji systemu ERP (SAS),
- ERP System Output Manager (SOM – tylko na Windows)
Wymagania dotyczące zasobów dodatkowego oprogramowania nie są zawarte w tej dokumentacji. Należy je uwzględnić skalując system.
Minimalne wymagania dla systemu Comarch ERP Enterprise
- Procesor Intel/AMD DualCore
- 4 GB pamięci głównej
- Dysk twardy z możliwie dużą liczbą obrotów
Zalecane minimalne wymagania dla systemu Comarch ERP Enterprise
Podstawowy serwer z instalacją niektórych komponentów powinien mieć następującą konfigurację:
- Aktualny procesor – 4 rdzenie
- 32 GB pamięci RAM
- 6 x dysk twardy SAS 15 tyś. obrotów/minutę lub 250 GB/1200 IOPs
- Dysk zapasowy
- Zasilanie awaryjne (UPS)
W przypadku braku systemu systemu deweloperskiego lub odpowiedniego systemu testowego na środowisku Klienta, należy przetestować i zapewnić, że aktualizacje oprogramowania do systemu mogą być importowane do systemu produkcyjnego na innym bliźniaczym środowisku.
Zasoby sprzętowe muszą być dostosowane do indywidualnych wymagań Klienta.
Instalacja rozproszona: Comarch ERP Enterprise i DBMS
Comarch ERP Enterprise wspiera rozproszoną instalację serwerów aplikacji (SAS) oraz serwera bazodanowego (DBMS) na różnych serwerach. Należy pamiętać, że połączenie sieciowe dla rozproszonej instalacji SAS i DBMS powinno byś zapewnione na poziomie 1Gb/s. Zapewni to odpowiednią szybkość transmisji danych w sieci pomiędzy SAS i DBMS.
Wymagania dyskowe
Pojedyncza instalacja:
System deweloperski (z kodem źródłowym i dokumentacją klasy Java™)
- System operacyjny ok. 20 GB (pamięć wirtualna + kod, poprawki)
- Baza danych
- Oracle: ok. 5 GB
- Serwer MSSQL: ok. 3 GB
- PostgreSQL: ok. 1 GB
- Comarch ERP Enterprise
- Baza danych: ok. 12 GB
- Kod: ok. 2,3 GB
- Dokumentacja: ok. 650 MB
- JDK: ok. 280 MB
- SOM (System Output Manager): ok. 150 MB plus pamięć tymczasowa do przygotowania zadań wyjściowych
System produkcyjny (bez kodu źródłowego i dokumentacji klasy Java™)
Kod źródłowy i dokumentacja klasy Java™ nie są dostarczane do instalacji systemu produkcyjnego.
- System operacyjny ok. 20 GB (pamięć wirtualna + kod, poprawki)
- Baza danych
- Oracle: ok. 5 GB
- Serwer MSSQL: ok. 3 GB
- PostgreSQL: ok. 1 GB
- Comarch ERP Enterprise
- Baza danych: ok. 12 GB
- SOM (System Output Manager): ok. 150 MB plus pamięć tymczasowa do przygotowania zadań wyjściowych
System instalacyjny wymaga łącznie min. 30 GB miejsca na dysku twardym.
Zalecany schemat systemów dla systemu produkcyjnego
Następujące systemy są zalecane w przypadku instalacji u klienta:
- System testowy do testowania aktualizacji oprogramowania (wymagany) oraz do testów funkcjonalnych
- System produkcyjny (wymagany)
System testowy powinien znajdować się na osobnym środowisku. Jeśli serwery produkcyjne są wystarczająco duże i jeśli system testowy nie musi być stale dostępny, dopuszczalne jest umieszczenie go na środowisku produkcyjnym.
Nie wszystkie systemy muszą pracować równolegle (w przypadku systemów testowych, nie musza być one stale włączone). Z tego powodu, początkowe zapotrzebowanie na miejsce dla obu systemów wynosi około 60 GB.
W zależności od sposobu użytkowania, przechowywania kopii zapasowych i prowadzenia dziennika transakcji, zapotrzebowanie na miejsce wzrasta w trakcie okresu użytkowania środowiska.
Stacja robocza
Poniżej wymagania dla stacji roboczej w przypadku, gdy jest używana wyłącznie w celu uzyskania dostępu do Comarch ERP Enterprise.
Minimalne wymagania dla stacji roboczej
- Procesor: min. 2 rdzenie
- Pamięć RAM: min. 1 GB
- Karta sieciowa 100 Mb/s
- 17-calowy monitor o rozdzielczości 1280×1024 pikseli i 16-bitowej głębi kolorów
Pamięć należy odpowiednio zwiększyć w zależności od wymagań używanego systemu operacyjnego oraz wykorzystywanego innego oprogramowania.
Zalecana konfiguracja dla stacji roboczej
- Procesor: 4 rdzenie lub więcej
- Pamięć RAM: min. 4 GB
- Karta sieciowa 1 Gb/s
W tym przypadku, Comarch ERP Enterprise będzie wykorzystywał wysoko wydajny sprzęt co przełoży się na szybkość obsługi.
Pamięć należy odpowiednio zwiększyć w zależności od wymagań używanego systemu operacyjnego oraz wykorzystywanego innego oprogramowania.
Zalecana konfiguracja dla stacji roboczej, która będzie używana do rozwoju i rozszerzania systemu
Komputer używany do rozwoju systemu (programowanie) powinien mieć co najmniej 8 GB pamięci RAM.
Citrix, serwery terminalowe, terminal fizyczny
Do operacji produkcyjnych zalecana jest stacja robocza. Korzystanie z Citrixa (narzędzie do wirtualizacji maszyn) lub innych klientów jest obsługiwane, ale generalnie nie jest zalecane: Bezpośredni dostęp przeglądarki do SAS prowadzi do lepszej wydajności.
Usługi Citrix lub usługi terminalowe nie są w stanie optymalnie obsługiwać wysoce dynamicznego interfejsu użytkownika Comarch ERP Enterprise, ponieważ zostały one dostosowane do przenoszenia niskich wskaźników zmian na ekranie.
Sieć
Sieć lokalna (LAN)
Infrastruktura sieciowa powinna być możliwie szybka oraz spełniać poniższe wymagania.
Zalecana konfiguracja minimalna
Zalecana jest sieć 100 Mb/s z przełącznikiem lub szybsza. Jeśli używanych jest kilka serwerów, muszą one komunikować się przez sieć co najmniej na poziomie 1 Gb/s.
Sieć rozległa (ang. Wide Area Network – WAN)
Aby uzyskać dostęp do Comarch ERP Enterprise przez sieć Internet, należy spełnić poniższe wymagania.
Zalecenia
Połączenie sieciowe (A)DSL lub światłowodowe. Dostosowane do ruchu generowanego w sieci przez użytkowników.
Przy wyborze połączenia należy pamiętać, że następujące punkty mogą wpływać na rzeczywistą prędkość:
- Wskaźnik utraty pakietów
- Przepustowość
- Opóźnienie
W przypadku połączeń poprzez sieć publiczną obowiązuje zasada „best effort”. Paczki docierają do urządzenia nieregularnie, a wydajność w czasie dużego natężenia ruchu może być niewystarczająca.
Instalacja oprogramowania
Przy instalacji oprogramowania należy wziąć pod uwagę następujące elementy:
- System operacyjny
- System zarządzania bazami danych (DBMS)
- Java Virtual Machine (JVM)
- Przeglądarka
- Inne oprogramowanie (opcjonalnie)
Java™
Comarch ERP Enterprise działa na „Java Virtual Machine”, dostarczanej przez Oracle lub IBM z JDK.
Architektura | OS | Wersja OS | JDK | Status zatwierdzenia |
x64
64-bitowy tryb EM64T AMD64 Tryb 64-bitowy |
Windows®
Serwer 2008 R2 SP1 64-bitowy |
6.1 | 11.0 lub wyższy 64-bitowy | ✓ |
x64
64-bitowy tryb EM64T AMD64 Tryb 64-bitowy |
Windows
Serwer 2012 |
6.2 | 11.0 lub wyższy 64-bitowy | ✓ |
x64
Tryb 64-bitowy EM64T Tryb 64-bitowy AMD64 |
Windows
Serwer 2012 R2 |
6.3 | 11.0 lub wyższy 64-bitowy | ✓ |
x64
Tryb 64-bitowy EM64T Tryb 64-bitowy AMD64 |
Windows
Serwer 2016 |
6.10.0 | 11.0 lub wyższy 64-bitowy | ✓ |
Power | IBM i | ✗ | ||
x64
64-bitowy tryb EM64T AMD64 Tryb 64-bitowy |
Linux®
64-bitowy |
Aktualny
Kernel 4.x |
11.0 lub wyższy 64-bitowy | ✓ |
Funkcje języka Java
Sprawdzanie adaptacji odbywa się w trybie zgodności przy użyciu funkcji języka JDK 1.8.
Java Cryptography Extension (JCE) Unlimited Strength Jurisdiction Policy Files
Pliki „Java Cryptography Extension (JCE) Unlimited Strength Jurisdiction Policy Files” są dołączone do używanego JDK.
Systemy operacyjne i platformy baz danych
Poniżej zawarte są informacje, o silnikach bazodanowych oraz systemach operacyjnych i ich współpracy. Przed instalacją takiej kombinacji należy zweryfikować specyfikacje producenta systemu zarządzania bazą.
System zarządzania bazą danych Oracle®
- Oracle 11g R2: Warunkiem wstępnym jest wersja 11.2.0.3 lub wyższa wersja Oracle 11g. Obsługiwane są poniższe edycje:
- Standard One
- Standard
- Enterprise
- Oracle 12c: Warunkiem wstępnym w Oracle 12c jest wersja 12.1.0.2 lub wyższa oraz 12.2.0.1 lub wyższa. Obsługiwane są poniższe edycje:
- Standard Edition
- Enterprise Edition
System zarządzania bazą danych Microsoft SQL Server®
Zaleca się korzystanie z Microsoft SQL Server 2012, 2014 lub 2016. Obsługiwane są:
- Serwer SQL 2008
- Serwer SQL 2008 R2
- Serwer SQL 2012, Service Pack 3
- Serwer SQL 2014, Service Pack 1
- SQL Server 2016, Service Pack 1
- Serwer SQL 2017, Zbiorcza aktualizacja 3 (CU3)
Edycje SQL Server
Obsługiwane są następujące edycje Microsoft SQL Server®:
- Standard
- Enterprise
Pakiety serwisowe i hotfixy
Obsługiwane są następujące dodatki Service Pack oraz poprawki opublikowane od czasu wydania SQL Server 2008:
- Service Pack 3 (zalecane)
- i późniejsze wersje
Obsługiwane są następujące dodatki Service Pack oraz poprawki opublikowane od czasu wydania SQL Server 2008 R2:
- Pakiet serwisowy 2 (zalecane)
- i późniejsze wersje
Obsługiwane są następujące dodatki Service Pack oraz poprawki opublikowane od czasu wydania SQL Server 2012:
- Service Pack 3 (zalecane)
- Zbiorcza aktualizacja 2 dla dodatku Service Pack 3
- i późniejsze wersje
Obsługiwane są następujące dodatki Service Pack oraz poprawki opublikowane od wydania SQL Server 2014:
- Service Pack 1 (wymagane)
- i późniejsze wersje
Obsługiwane są następujące dodatki Service Pack i poprawki opublikowane od czasu wydania SQL Server 2016:
- Service Pack 1 (wymagane)
- i późniejsze wersje
Następujące poprawki opublikowane od czasu wydania SQL Server 2017 są obsługiwane:
- Zbiorcza aktualizacja 3 (wymagane)
- i późniejsze wersje
System zarządzania bazą danych PostgreSQL
PostgreSQL jest wspierany w wersji 9.4, 9.6 oraz 10.0 z systemem Linux.
System operacyjny Microsoft Windows®
Obsługiwane są następujące wersje systemu operacyjnego Microsoft Windows:
- Windows 2008 R2® Standard Edition
- Windows 2008 R2® Enterprise Edition
- Windows Server 2012 Standard Edition (zalecane)
- Windows Server 2012 Datacenter Edition (zalecane)
- Windows Server 2012 R2 Standard Edition (zalecane)
- Windows Server 2012 R2 Datacenter Edition (zalecane)
- Windows Server 2016 Standard Edition
- Windows Server 2016 Datacenter Edition
Tabela zawiera przegląd, który silnik bazodanowy jest obsługiwany przez dany system operacyjny w aktualnej wersji:
Platforma | Wersja | Edycja | Status zatwierdzenia |
Windows 64-bitowy | |||
Intel EM64T
Tryb 64-bitowy AMD64 Tryb 64-bitowy |
Oracle 11g® (10.2.0.3 lub wyższy) | ✓ | |
Microsoft SQL Server 2008® | ✓ | ||
Microsoft SQL Server 2008® R2 | ✓ | ||
Microsoft SQL Server 2012 | ✓ | ||
Microsoft SQL Server 2014 | ✓ | ||
Microsoft SQL Server 2016 | ✓ |
Suplement do 64-bitowych systemów operacyjnych Microsoft Windows
Obsługiwane są wersje x64 (tzn. na Intel EM64T lub AMD Opteron 64Bit) systemu operacyjnego Microsoft.
System operacyjny Linux®
W systemie Linux jako silniki bazodanowe są używane Oracle™ i PostgreSQL.
Platforma | Wersja | Edycja | Status zatwierdzenia |
Linux 64-bit | |||
Linux
AMD64 Tryb 64-bitowy Intel EM64T Tryb 64-bitowy |
Oracle 11g® (11.2.0.4 lub wyższy) |
✓ |
|
Linux
AMD64 Tryb 64-bitowy Intel EM64T Tryb 64-bitowy |
Oracle 12g® (12.1.0.2 lub wyższy) | ✓ | |
Linux
AMD64 Tryb 64-bitowy Intel EM64T Tryb 64-bitowy |
PostgreSQL (wersja 9.4 lub wyższa) | ✓ |
Uwagi dotyczące Linux
Działanie SAS wymaga systemu z aktualną wersją jądra 3.x.
IBM i
Obsługa systemu operacyjnego IBM i zostanie udostępniona wraz z późniejszym dostarczeniem poprawki.
Sterowniki JDBC
Poniższa tabela zawiera listę obsługiwanych wersji sterowników JDBC.
System zarządzania bazami danych | Wersja | Nazwa pliku |
Wyrocznia
Dostępne u producenta |
11g | OJdbc8.jar |
12c | OJdbc8.jar | |
Serwer Microsoft SQL | 2008 | mssql-jdbc-7.2.2.jre8.jar |
2008 R2 | mssql-jdbc-7.2.2.jre8.jar | |
2012 | mssql-jdbc-7.2.2.jre8.jar | |
2014 | mssql-jdbc-7.2.2.jre8.jar | |
2016 | mssql-jdbc-7.2.2.jre8.jar | |
2017 | mssql-jdbc-7.2.2.jre8.jar | |
IBM® DB2® dla IBM i | – | – |
PostgreSQL | 9.4 | postgresql-42.2.6.jar |
9.6 | postgresql-42.2.6.jar | |
10.0 | postgresql-42.2.6.jar |
Oprogramowanie opcjonalne
- Adobe® Acrobat® Reader®
- Serwer poczty elektronicznej:
Aby wysyłać faktury, referencje partnerów, itp. bezpośrednio przez e-mail, w firmie musi działać serwer poczty elektronicznej.
- Oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych
Oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych z integracją DBMS, na przykład ArcServe®
Inne systemy operacyjne Serwera Aplikacji Systemu ERP
W przypadku instalacji rozproszonego systemu Comarch ERP Enterprise do celów testowych (bez wsparcia ze strony centrum wsparcia), oprócz wyżej wymienionych systemów operacyjnych, do uruchomienia Serwera Aplikacji Systemu (SAS) ERP mogą być używane następujące wersje systemów operacyjnych:
- Systemy Linux oparte na kernelu 3.x (Ubuntu, …)
Ponadto, następujące systemy operacyjne mogą być wykorzystywane do obsługi SAS dla systemów testowych i demonstracyjnych (brak wsparcia ze strony centrum wsparcia):
- Windows 7 SP1
- Windows 8.1
- Windows 10
Ponadto z Comarch ERP Enterprise mogą być obsługiwane następujące systemy zarządzania bazą danych w zakresie późniejszej migracji:
- Serwer SQL 2005
- Oracle Database 9i (wraz ze sterownikiem JDBC OJdbc14.jar)
- Baza danych Oracle 10g
Korzystanie z JDK Oracle w wersji 32-bitowej jest możliwe w ograniczonym zakresie, ale nie jest oficjalnie obsługiwane. To samo dotyczy użycia 32-bitowych wersji wspieranych systemów operacyjnych.
Stacje robocze klienta końcowego
Po stronie stacji roboczej klienta końcowego możliwe jest wykorzystanie aktualnych wersji przeglądarek Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge i Safari.
Dodatkowe oprogramowanie
- Produkty biurowe:
- Microsoft Excel 2007®
- Microsoft Office 2010®
- Microsoft Office 2013®
- Microsoft Office 2016®
- Klienci poczty elektronicznej, jak Mozilla Thunderbird, Microsoft Outlook Express lub Microsoft Outlook:
Klient poczty elektronicznej musi być w stanie obsługiwać parametry w wywołaniu pośrednim, np. poprzez mailto:<parametr>.Funkcjonalność ta jest ograniczona np. poprzez użycie Lotus Notes.
- Adobe® Acrobat® Reader® XI lub wyższy (bezpłatny):
Wyświetlanie i drukowanie dokumentów klienta z zarządzania dokumentami lub w Knowledge Store.
Zalecane jest korzystanie z wersji 11.
- Crystal Reports®
iPad
W przypadku korzystania z interfejsu użytkownika komputera stacjonarnego na iPadzie, obowiązują następujące wymagania:
- najnowsza wersja iOS
- lub bezpośrednio poprzednia wersja
- przeglądarka: Safari lub WebApp
Safari (OS X)
W przypadku korzystania z interfejsu użytkownika komputera stacjonarnego w komputerach Apple, obowiązują następujące wymagania:
- najnowsza wersja OS X
- najnowsza wersja Safari
Android (Tablety)
W przypadku korzystania z interfejsu użytkownika na tabletach opartych o system operacyjny Android, obowiązują następujące wymagania:
- wspierana przez Google wersja Androida
- przeglądarka: najnowsza wersja Chrome
ERP System Output Manager
ERP System Output Manager (SOM) odpowiada za przygotowania i realizację wszystkich zadań wyjściowych. Comarch ERP Enterprise 6.1 wymaga SOM w wersji 2.1.x. Do zainstalowania SOM wymagany jest:
- Windows® 2008 R2 lub wyższy
- Microsoft Internet Explorer 11
- Oracle JDK 32-bit. 64-bitowy JDK nie może być używany z ERP System Output Manager
- Java w wersji 1.7 lub wyższej
Korzystanie z systemów operacyjnych Microsoft Client jest możliwe tylko w przypadku systemów demonstracyjnych.
Użycie znaków Unicode
Jeżeli dokumenty zawierające znaki Unicode lub specjalne czcionki (na przykład kody kreskowe) mają być przesyłane za pomocą modułu SOM, wymagane jest zainstalowane odpowiednich czcionek oraz SOM na tym samym komputerze
Wymagania sprzętowe
Wymagania sprzętowe są konsekwencją wymagań systemu operacyjnego. Zaleca się korzystanie przynajmniej z komputera z procesorem Intel Xeon, porównywalnym z procesorem AMD Opteron, lub lepszym.
Aby przygotować każde zadanie, SOM wymaga od 15 do 500 MB pamięci RAM na każde równolegle wykonane zadanie drukowania. Rzeczywiste wymagania zależą od ilości wydruków oraz złożoności kuponów i raportów, które mają być wydrukowane.
Drukarki
Comarch ERP Enterprise może przypisywać drukarki poprzez ERP System Output Manager (SOM), jeśli dla tych drukarek zainstalowane są funkcjonalne sterowniki do drukarek Microsoft Windows. Nie zaleca się podłączania w systemie drukarek osobistych podpiętych do stacji roboczych użytkowników (wymagają one dodatkowego udostępnienia w sieci lokalnej dla innych użytkowników). Czas nawiązania połączenia z drukarką sieciową znacząco wpływa na czas reakcji SOM.
Oprogramowanie faksowe
ERP System Output Manager (SOM) obsługuje oprogramowanie faksowe Microsoft Windows i jego API. Modemy analogowe klasy 1 są bezpośrednio obsługiwane. Komponenty te muszą być zainstalowane na komputerze, na którym zainstalowany jest SOM. SOM musi mieć dostęp do tych programów lokalnie.
Modem faksowy „56K USB Modem Model 5637” firmy USRobotics został pomyślnie przetestowany z systemem Windows Server 2012.
Ponadto obsługiwane są również rozwiązania faksowe, które mogą być zintegrowane z systemem Windows jako drukarki. Może się zdarzyć, że nie wszystkie funkcje rozwiązania faksowego są w pełni obsługiwane.
Crystal Reports®
Crystal Reports® służy do definiowania własnych raportów w Comarch ERP Enterprise.
ERP System Output Manager (SOM) obsługuje raporty tworzone z zakresu funkcjonalnego Crystal Reports® w wersji 9.
Poniższy produkt może być używany do tworzenia kompatybilnych raportów:
Produkt | Zalecany
wersja produktu |
Wymagany pakiet serwisowy |
Crystal Reports® 2013 | 14.1.2.1121 lub wyższy | – |
Wersja z Crystal Report 2008 powinna również działać, ale nie jest ona aktywnie testowana i wspierana.
Technologia wirtualizacji
Wielu producentów oferuje obecnie produkty technologii wirtualizacji, takie jak, np. VMware®, Microsoft Hyper-V®, lub Citrix Xen®. Do centralizacji sprzętu wykorzystywanego w systemach Comarch ERP Enterprise można również wykorzystać technologię wirtualizacji. Produkty technologii wirtualizacyjnej mogą być również wykorzystywane do testowania różnych platform oraz efektów działania poprawek do systemów operacyjnych i baz danych lub modułów oprogramowania Comarch ERP Enterprise.
Na przykład, Comarch ERP Enterprise został pomyślnie przetestowany z Fujitsu-Siemens BladeFrame pBlades i Citrix XenApp5.
Nieoczekiwane zachowanie Comarch ERP Enterprise, musi być powtarzalne w niewirtualnym środowisku, aby była możliwość jego poprawy.