Moduł Planowanie pozwala na zaplanowanie dostaw materiałów oraz harmonogramu produkcji, aby klient otrzymał gotowy produkt w odpowiedniej ilości i w odpowiednim czasie. Poniższy artykuł przedstawia proces biznesowy planowania zapotrzebowania materiałowego dla przykładowego artykułu produkcyjnego. Dla opisanego procesu biznesowego zostanie utworzona prosta struktura produkcyjna zawierająca zestawienie materiałowe z jednym materiałem. Utworzone zamówienie sprzedaży spowoduje wygenerowanie zapotrzebowania na artykuł produkcyjny. Po przeprowadzeniu procesu planowania zgodnie z opisaną konfiguracją zostanie utworzona propozycja zakupu materiału niezbędnego do produkcji oraz propozycja produkcji artykułu produkcyjnego, który jest wymagany do pokrycia zapotrzebowania.
Przykład składa się z poniższych etapów:
- Utworzenie artykułu zakupu
- Utworzenie zestawienia materiałowego
- Utworzenie artykułu produkcyjnego z widokiem Sprzedaż
- Utworzenie zamówienia sprzedaży
- Utworzenie oraz przeprowadzenie planowania zapotrzebowania materiałowego
- Przegląd oraz edycja planowania w aplikacji Zapytanie o zapotrzebowania materiałowe
- Wygenerowanie propozycji produkcji
- Utworzenie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji
- Wygenerowanie propozycji zakupu
- Utworzenie zamówienia zakupu z propozycji zakupu
Utworzenie artykułu zakupowego
- Otwórz aplikację Artykuły
- Utwórz nowy artykuł przy użyciu przycisku [Nowy]. Wyświetli się okno dialogowe Nowy artykuł.
- W oknie dialogowym Nowy artykuł wybierz typ artykułu Materiał oraz typ materiału Artykuł magazynowy.
- W widoku Podstawowe zdefiniuj:
- W widoku Rachunkowość dla artykułu zdefiniuj:
- W widoku Logistyka magazynowa dla artykułu wybierz odpowiednią klasyfikację artykułów magazynowych w polu Klasyfikacja 1. Zapisz widok przy użyciu przycisku [Zapisz].
- W widoku Planowanie zdefiniuj poniższe dane:
- W polu Poziom ponownego zamówienia zdefiniuj wartość, dla której system dla której system wygeneruje propozycję zakupu w przypadku użycia modułu Planowanie.
- W polu Pokrycie zapotrzebowania wybierz wartość Zakup zewnętrzny – ponieważ artykuł będzie dostarczany przez dostawcę.
- W sekcji Dane produkcyjne dezaktywuj domyślny parametr Zastosuj dane produkcyjne – ponieważ artykuł nie będzie produkowany wewnętrznie.
- W sekcji Dane zakupu (zewnętrzne) aktywuj parametr Zakup zewnętrzny
- Wybierz w polu Organizacja zakupu firmę odpowiadającą za zakup.
- W polu Planista ds. zakupów wybierz użytkownika odpowiedzialnego za planowanie zapotrzebowania materiałowego.
- W polu Dostawca wybierz dostawcę dla tworzonego artykułu
- W sekcji Dane statystyczne w polu Klasyfikacja wybierz klasyfikację statystyki rotacji.
- Zapisz widok przy użyciu przycisku [Zapisz].
- Utwórz widok Zakup dla artykułu oraz zdefiniuj w nim poniższe dane:
- Wybierz klasyfikację artykułów zakupu w polu Klasyfikacja 1.
- W sekcji Dane statystyczne w polu Klasyfikacja wybierz klasyfikację statystyki rotacji.
- Zapisz widok przy użyciu przycisku [Zapisz].
- Skopiuj dane zdefiniowane w poszczególnych widokach do podrzędnych organizacji firmy, żeby umożliwić raz zdefiniowane dane przez poszczególny oddziały. W przypadku wielopoziomowych struktur organizacyjnych wymagane jest przekopiowanie danych do wszystkich organizacji. Na poniższym diagramie został przedstawiony przykładowy schemat organizacyjny środowiska wielofirmowego.
Aby przenieść dane utworzone w poszczególnych widokach aplikacji Artykuły do niższych organizacji, należy wykonać następujące kroki::
- Przeloguj się do organizacji, dla której zostaną skopiowane utworzone widoki artykułu.
- W systemie przenoszenie widoku Rachunkowość jest zablokowane, ponieważ dane księgowe w organizacjach mogą się różnić. Jeśli organizacja podrzędna jest oddziałem zakupowym, wprowadź na nowo dane dla widoku Rachunkowość (Powtórz krok nr 4).
- Pozostałe widoki: Logistyka magazynowa, Planowanie, Zakup skopiuj za pomocą przycisku [Zastosuj dane dla wybranej organizacji] dostępnego na pasku przycisków standardowych.
- Po przeniesieniu danych artykułu dla organizacji zakupowej, należy powtórzyć czynność dla oddziału produkcyjnego.
- W celu weryfikacji poprawności danych dla podrzędnych struktur otwórz okno podglądu struktury organizacyjnej artykułu przyciskiem [Struktura organizacyjna] dostępnym w menu bocznym. Poprawnie utworzony artykuł zakupowy powinien posiadać poniższą strukturę :
Utworzenie zestawienia materiałowego
- Otwórz aplikację Zestawienia materiałowe.
- W polu Zestawienie materiałowe zdefiniuj nazwę tworzonego zestawienia materiałowego.
- W polu Oznaczenie zdefiniuj opis tworzonego zestawienia materiałowego.
- W polu Ilość referencyjna zdefiniuj ilość referencyjną dla zestawienia materiałowego oraz jednostkę. Do ilości referencyjnej system odnosi się przy produkcji materiału. Jeśli ilość referencyjna będzie równa 2, a zostanie zlecona produkcja 10 sztuk artykułu produkcyjnego – zapotrzebowanie na materiały produkcyjne zostanie odpowiednio przeliczone według poniższego wzoru:
Dla konfigurowanego przykładu zdefiniuj wartość 1, jako jednostkę przyjmij sztuki.
- W polu Magazyn przyjęcia wybierz magazyn, do którego zostanie przyjęty wyprodukowany artykuł. Magazyny są tworzone w aplikacji Magazyny oraz są przypisywane do organizacji logistyki magazynowej, którą może być organizacja produkcyjna.
- Edytor pozycji umożliwia dodanie materiałów do zestawienia materiałowego. W tym celu należy wykonać następujące kroki:
-
- W polu Artykuł wybierz materiał, który ma zostać dodany do zestawienia materiałowego. Wskaż utworzony wcześniej artykuł zakupu.
- W polu Magazyn wybierz magazyn, z którego zostanie pobrany materiał na produkcję.
- W polu Zmienne ilości zdefiniuj ilość oraz jednostkę materiału niezbędną do wykonania zdefiniowanej ilości referencyjnej artykułu produkcyjnego. Wybrana jednostka powinna być taka sama jak jednostka zdefiniowana w aplikacji Artykuły dla dodawanego materiału. Dla konfigurowanego przykładu zdefiniuj wartość 1 Sztuka.
- Dodaj pozycję do zestawienia materiałowego przyciskiem [Zastosuj aktualną pozycję].
- Zapisz utworzone zestawienie materiałowe za pomocą przycisku [Zapisz] oraz zwolnij przyciskiem [Wybierz akcję] → [Zwolnij].
Utworzenie artykułu produkcyjnego
- Otwórz aplikację Artykuły.
- Wybierz utworzony wcześniej artykuł zakupowy.
- Zduplikuj artykuł przy użyciu przycisku [Nowy] → [Duplikuj]. Otworzy się okno dialogowe Duplikacja artykułu.
- W oknie dialogowym:
- W polu Duplikuj do wpisz nazwę tworzonego artykułu produkcyjnego
- Aktywuj parametr Zastosuj strukturę dziedziczenia
- Dezaktywuj parametr Zakup – widok nie jest wymagany dla artykułów produkcyjnych.
- Zatwierdź przyciskiem [OK]
- Zmodyfikuj dane w widoku Planowanie. W tym celu:
- W sekcji Dane planowania, w polu Pokrycie zapotrzebowania wybierz wartość Produkcja.
- W sekcji Dane zakupu (zewnętrzne), dezaktywuj parametr Zakup zewnętrzny
- W sekcji Dane produkcyjne:
- Aktywuj parametr Zastosuj dane produkcyjne.
- W polu Planista ds. produkcji zdefiniuj planistę odpowiedzialnego za wybraną produkcję. W przypadku uruchomienia planowania zapotrzebowania materiałowego, istnieje możliwość planowania artykułów dla wskazanego planisty.
- Utwórz widok Produkcja dla artykułu. W widoku Produkcja:
- W sekcji Metoda produkcji wybierz metodę produkcji. Dla konfigurowanego przykładu należy wybrać wartość Zestawienie materiałowe.
- W sekcji Metoda produkcji w polu Zestawienie materiałowe przypisz wcześniej utworzone zestawienie materiałowe.
- Utwórz widok Sprzedaż dla artykułu. W widoku Sprzedaż:
- Wybierz klasyfikację dla artykułu w polu Klasyfikacja 1. Klasyfikacje są tworzone w aplikacji Klasyfikacje → Klasyfikacje artykułów sprzedaży 1.
- W sekcji Dane rozliczeniowe w polu Klasyfikacja cen artykułu wybierz klasyfikację ceny.
- W sekcji Dane statystyczne w polu Klasyfikacja wybierz klasyfikację statystyki rotacji.
- Skopiuj dane zdefiniowane w widoku do niższych organizacji firmy, aby umożliwić ich wykorzystanie przez oddziały przy użyciu przycisku [Zastosuj dane dla wybranej organizacji].
- Zapisz artkuł przy użyciu przycisku [Zapisz]. Poprawnie utworzony artykuł produkcyjny powinien posiadać poniższą strukturę:
Utworzenie zamówienia sprzedaży
- Otwórz aplikację Zamówienia sprzedaży
- Wybierz rodzaj zamówienia sprzedaży.
- Utwórz nowe zamówienie sprzedaży przy użyciu przycisku [Dodaj]
- Wybierz odbiorcę (klienta) w polu Zamawiający.
- Dodaj do zamówienia utworzony w poprzednim kroku artykuł produkcyjny:
- W edytorze pozycji w polu Artykuł wpisz nazwę artykułu
- W polu Całkowita ilość wpisz ilość zamówienia w wielkości 2 dla artykułu oraz zdefiniuj jednostkę sztuki.
- W polu Termin dostawy wybierz datę + 7 dni od daty dzisiejszej
- Na zakładce Ceny w polu Pochodzenie ceny wybierz wartość Ręcznie
- Na zakładce Ceny w polu Cena brutto wpisz cenę artykułu
- Na zakładce Ceny w pierwszej części pola Wymiar ceny wybierz wartość Na 1, w drugiej części wybierz jednostkę Sztuki
- Na zakładce Dekretacja w polu Konto przychodów wybierz konto.
- Dodaj pozycję do zamówienia sprzedaży przy pomocy użyciu przycisku [Zastosuj]
- Zapisz zamówienie sprzedaży przy użyciu przycisku [Zapisz] oraz zwolnij przy pomocy przycisku [Zwolnij]
Utworzenie planowania zapotrzebowania materiałowego
- Otwórz aplikację Planowanie zapotrzebowania materiałowego
- Utwórz nowe planowanie przy użyciu przycisku [Dodaj]
- W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego zdefiniuj nazwę planowania.
- W polu Oznaczenie zdefiniuj opis planowania.
- W polu Kolejka przetwarzania wybierz kolejkę, która zostanie użyta do przeprowadzenia planowania przez system.
- W polu Tryb planowania wybierz Wykonanie planowania.
- W polu Początek planowania wybierz dzisiejszą datę.
- W polu Horyzont planowania zdefiniuj 30. Jest to liczba dni dodana do daty początku planowania, dla której system przeprowadzi planowanie zapotrzebowania materiałowego.
- W polu Lokalizacje wybierz oddziały firmy, dla których zostanie przeprowadzone planowanie.
- W polu Planista wybierz użytkownika, który został zdefiniowany w aplikacji Artykuły w widoku Planowanie w polu Planista ds. produkcji.
- W polu Reguła dostępności wybierz regułę obliczania stanów magazynowych.
- Na zakładce Lokalizacje zapisu:
- W polu Plik dziennika wybierz lokalizację w Kstore, w której będą zapisywane logi planowania
- W polu Plik kopii zapasowej wybierz lokalizację zapisu kopii zapasowej danych planowania w Kstore
- Zapisz nowe planowanie przy użyciu przycisku [Zapisz]
- Uruchom serwer planowania przy pomocy przycisku [Wybierz akcję] → [Uruchom ponownie serwer planowania]
- Przeprowadź planowanie zapotrzebowania materiałowego przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Przenieś dane planowania i przeprowadź planowanie]
Przegląd oraz edycja planowania w aplikacji Zapytanie o zapotrzebowanie materiałowe
- Otwórz aplikację Zapytanie o zapotrzebowania materiałowe
- W polu Artykuł wybierz planowany artykuł
- W polu Okres zdefiniuj okres planowania, dla którego dane zostaną wyświetlone w obszarze roboczym aplikacji
- W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego wybierz planowanie zapotrzebowania materiałowego, którego wyniki zostaną wyświetlone w aplikacji
- W polu Lokalizacja wybierz organizację, dla której zostaną wyświetlone dane planowania danego artykułu.
- Obszar roboczy jest podzielony na dwie części:
- W tabeli możliwy jest podgląd oraz edycja wyników planowania
- Na liście propozycji wyświetlane są wygenerowane propozycje zapotrzebowania oraz zapotrzebowania istniejące w systemie dla wybranego artykułu.
- W przypadku modyfikacji danych planowania w tabeli, należy zaktualizować dane planowania przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Aktualizuj planowanie]
- Sprawdź poprawność danych planowania dla drugiego artykułu.
Generowanie propozycji produkcji
- Otwórz aplikację Generowanie propozycji produkcji
- W polu Artykuł wybierz artykuł, dla którego zostaną wygenerowane propozycje produkcji
- W polu Lokalizacja wybierz organizację, dla której zostaną wygenerowane propozycje produkcji
- W polu Na dzień wybierz datę, od której zostaną wygenerowane propozycje produkcji
- W polu Magazyn przyjęcia wybierz magazyn, dla którego zostaną wygenerowane propozycje produkcji. Jeśli przykład jest konfigurowany na środowisku prezentacyjnych firmy Comarch wybierz wartość 100.
- W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego wybierz zdefiniowane planowanie.
- Wygeneruj propozycje produkcji przy użyciu przycisku [Generuj propozycje produkcji]
Utworzenie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji
- Otwórz aplikację Propozycje produkcji
- W polu Artykuł wybierz artykuł produkcyjny
- W obszarze roboczym zostanie wyświetlona wygenerowana propozycja produkcji.
- Zaznacz wygenerowaną propozycję produkcji
- Utwórz zlecenie produkcyjne przy użyciu przycisku [Wykonaj] → [Utwórz zlecenia produkcyjne]. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Generowanie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji
- W oknie dialogowym Generowanie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji:
- W polu Rodzaj wybierz rodzaj zlecenia produkcyjnego, które zostanie utworzone z propozycji.
- W polu Pracownik odpowiedzialny wybierz swojego użytkownika w systemie
- Utwórz zlecenie produkcyjne wybierając przycisk [W tle]
Generowanie propozycji zakupu
- Otwórz aplikację Generowanie propozycji zakupu
- W polu Artykuł wybierz artykuł, dla którego zostaną wygenerowane propozycje zakupu
- W polu Lokalizacja wybierz organizację, dla której zostaną wygenerowane propozycje zakupu
- W polu Na dzień wybierz datę, od której zostaną wygenerowane propozycje zakupu
- W polu Magazyn przyjęcia wybierz magazyn, dla którego zostaną wygenerowane propozycje zakupu. Jeśli przykład jest konfigurowany na środowisku prezentacyjnych firmy Comarch wybierz wartość 100.
- W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego wybierz zdefiniowane planowanie.
- Wygeneruj propozycje zakupu przy użyciu przycisku [Generuj propozycje zakupu]
Utworzenie zamówienia zakupu z propozycji planowania
- Otwórz aplikację Propozycje zakupu
- W polu Artykuł wybierz artykuł zakupowy
- W obszarze roboczym zostanie wyświetlona wygenerowana propozycja zakupu.
- Zaznacz wygenerowaną propozycję zakupu
- Utwórz zamówienie zakupu przy użyciu przycisku [Wykonaj] → [Utwórz zamówienie zakupu]. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Generuj zamówienia zakupu
- W oknie dialogowym Generuj zamówienia zakupu:
- W polu Rodzaj zamówienia zakupu wybierz rodzaj zamówienia zakupu, który zostanie utworzone z propozycji.
- Aktywuj parametr Połącz propozycje z pozycjami
- Utwórz zamówienie zakupu wybierając przycisk [W tle]