Moduł Sprzedaż wielokanałowa to rozwiązanie handlu internetowego dla systemu Comarch ERP Enterprise. Umożliwia zarządzaniem wieloma systemami zewnętrznymi (sklepami internetowymi, aplikacjami, platformami sprzedażowymi) przy użyciu adapterów.
Moduł udostępnia między innymi aplikacje pozwalające na:
- zarządzanie połączeniem z kanałem sprzedaży
- przyporządkowania szablonów klientów, dzięki którym podczas importu określone dane na karcie klienta uzupełniane są automatycznie
- eksport danych (m. in. artykułów, mediów, cenników, dostępnej ilości towarów, ich cech) do kanałów sprzedaży przy użyciu aplikacji w tle
- import danych (np. klientów, zamówień sprzedaży) do systemu za pomocą aplikacji w tle
- usuwanie niewykorzystywanych danych (np. Reorganizacje rezerwacji)
- rezerwacje artykułów na potrzeby kanałów sprzedaży lub systemu Comarch ERP Enterprise
- przeglądanie i weryfikację danych: partnerów kanału sprzedaży, artykułów, zamówień
- obsługę klientów B2B oraz B2C
Definicje:
Adapter – moduł pozwalający na współpracę między obszarem sprzedaży wielokanałowej a systemem zewnętrznym (np. sklep internetowy, sprzedaż telefoniczna), odpowiedzialny za przekształcanie danych. Jeden adapter może się łączyć do wielu instancji danego systemu zewnętrznego. Dostępne adaptery:
- Amazon
- Cloud
- Comarch e–Sklep
- Comarch POS
- OXID eSales
- Magento
- IBUS
- Shopware
Aplikacje w tle – aplikacje pozwalające na synchronizację danych między systemem Comarch ERP Enterprise a systemem zewnętrznym. Aplikacje mają formę okna dialogowego, które zamyka się po uruchomieniu aplikacji, pozwalając użytkownikowi na dalsze korzystanie z systemu podczas synchronizacji danych. Działanie aplikacji można śledzić za pomocą aplikacji Zlecenia przetwarzania.
B2B/B2C – typy klientów obsługiwanych przez system:
- B2B (business-to-business) – organizacja. Pozwala między innymi na realizację zamówień złożonych przez pracowników w imieniu ich organizacji.
- B2C (business-to-customer) – osoba fizyczna, niepowiązana z żadną organizacją, także klient niezarejestrowany
Kanał sprzedaży – w zależności od kontekstu termin ten może mieć jedno z następujących znaczeń:
- system zewnętrzny, za pomocą którego prowadzona jest sprzedaż towarów (np. sklep internetowy, sprzedaż telefoniczna).
- jednostka biznesowa systemu (stworzona w aplikacji Kanały sprzedaży) umożliwiająca połączenie z systemem zewnętrznym
Media PIM (Product information management) – pozwalają wzbogacić informacje o artykule za pomocą mediów (np. obrazów, plików dźwiękowych, linków), powiązań produktów (np. warianty, zamienniki) lub cech (np. rozmiar, kolor) dla wszystkich lub wybranych kanałów sprzedaży.
Hierarchia kanałów sprzedaży
Aplikacja Kanały sprzedaży umożliwia tworzenie kanałów głównych, kanałów podrzędnych i sklepów pojedynczych. W przypadku hierarchii kanałów, kanały podrzędne dziedziczą część ustawień kanału głównego. Są to wartości z pól/zakładek:
- Typ klienta
- Szablon artykułu
- Klasyfikacje cech artykułów dla wariantów
- Ustawienia zakładki Ewidencja stanów magazynowych (poza polami Metoda wyboru dla magazynu wysyłki i Magazyn wysyłki, jeśli zostanie odblokowane przez wybór we wcześniejszym polu)
- Ustawienia zakładki Grupy cech artykułu PIM
- Ustawienia zakładki Ustawienia cech artykułu PIM
- Ustawienia zakładki Inne pola
Poniższa tabela przedstawia różnice możliwości głównych i podrzędnych kanałów sprzedaży w kontekście użycia aplikacji w tle:
✓ – uruchomienie aplikacji w tle jest nieograniczone
✗ – uruchomienie aplikacji w tle jest ograniczone
Standardowa kolejność eksportów i importów
Aby synchronizacja z systemem zewnętrznym mogła odbyć się prawidłowo, należy przestrzegać zalecanej kolejności eksportów elementów kanału sprzedaży.
Aby można było zarządzać zamówieniem złożonym w sklepie zewnętrznym, należy wykonać importy według standardowej, zalecanej kolejności.
Działanie aplikacji w tle – błędy, ostrzeżenia, informacje
Działanie aplikacji w tle można śledzić w aplikacji Zlecenie przetwarzania. Aplikacja domyślnie składa się z listy aplikacji w tle uruchomionych przez aktualnie zalogowanego użytkownika. Po wybraniu na liście aplikacji i naciśnięciu przycisku [Rejestr komunikatów] otwierana jest lista komunikatów dla konkretnego zlecenia, zawierająca wszystkie komunikaty, błędy oraz ostrzeżenia dotyczące synchronizacji danych. Pozwala to na monitorowanie ewentualnych błędów uniemożliwiających synchronizację.
Kalkulacja dostępności artykułów kanału sprzedaży
Aby artykuł był dostępny do sprzedaży w systemie zewnętrznym, należy wyliczyć jego dostępną ilość i przesłać ją do odpowiedniego systemu zewnętrznego za pomocą aplikacji Eksport dostępności artykułów.
W systemie Comarch ERP Enterprise dostępne są aplikacje wpływające na wyliczanie dostępności dla artykułu:
- Rezerwacje w kanałach sprzedaży – pozwala na rezerwacje artykułu na potrzeby kanału sprzedaży
- Rezerwowe stany magazynowe ERP – pozwala zarezerwować artykuł na potrzeby systemu ERP, jednocześnie zmniejszając dostępną ilość artykułu w kanałach sprzedaży
Kalkulacje cen
W systemie Comarch ERP Enterprise ceny przypisywane są do poszczególnych artykułów w aplikacji Cenniki sprzedaży. Po eksporcie cennika przypisanego do odpowiedniego kanału sprzedaży, w systemie zewnętrznym ceny pokazują się przy artykułach, z którymi zostały powiązane. Każdy kolejny eksport cennika skutkuje aktualizacją cen w kanale sprzedaży dla wybranych lub wszystkich artykułów.
Dla kanałów sprzedaży obsługujących zarówno procesy B2B i B2C istnieje możliwość dodania osobnego cennika dla każdego typu klienta.
Standardowo, każda cena i rabat, wprowadzone w cenniku kanału sprzedaży przeliczane są dla artykułu w trakcie transferu cennika do kanału sprzedaży.
Obszar Sprzedaż wielokanałowa umożliwia także tworzenie spersonalizowanych cenników dla grup klientów.
Podstawowa konfiguracja kanału sprzedaży
Aby odpowiednio skonfigurować kanał sprzedaży należy:
- Upewnić się, że w aplikacji Konfiguracja, funkcja Sprzedaż wielokanałowa ma zaznaczony parametr Aktywne, a dla funkcji Ogólne (należąca do modułu Sprzedaż wielokanałowa) są uzupełnione wszystkie pola obowiązkowe.
- Upewnić się, że wybrany adapter jest zainstalowany i w aplikacji Konfiguracja ma zaznaczony parametr Aktywne.
- Otworzyć aplikację Kanały sprzedaży, która pozwala skonfigurować połączenie z systemem zewnętrznym. Opis aplikacji oraz jej ustawień dostępny jest w artykule Kanały sprzedaży. W zależności od wybranego w nagłówku aplikacji Kanały sprzedaży adaptera, dostępna będzie inna zakładka dedykowana adapterowi, pozwalająca skonfigurować połączenie z wybranym sklepem internetowym. Ustawienia dostępne na zakładkach opisane są w artykułach poświęconych rozszerzeniom dla danych adapterów w kontekście aplikacji Kanały sprzedaży.
- Aby zsynchronizować dane między systemem Comarch ERP Enterprise a systemem zewnętrznym, należy uruchomić pierwszy eksport (np. Eksport kategorii artykułów kanału sprzedaży). W przypadku adaptera Comarch e-Sklep konieczne będzie uruchomienie aplikacji Aktywacja synchronizacji Comarch e-Sklep. Pierwsze uruchomienie aplikacji w tle tworzy kanał sprzedaży między systemem Comarch ERP Enterprise a systemem zewnętrznym. Kanał ten pozwala na przesyłanie danych między systemami (na przykład dane o artykułach lub cenach).
Moduł Sprzedaż wielokanałowa udostępnia aplikacje, pozwalające na dodatkowe konfiguracje połączenia z kanałem sprzedaży, np. aplikacja Przyporządkowania partnerów kanału sprzedaży umożliwia przypisywanie partnerów systemu Comarch ERP Enterprise do kanału sprzedaży, co pozwala na ich późniejszy eksport do systemu zewnętrznego. Opis poszczególnych aplikacji i ich możliwości dostępny jest w module Sprzedaż wielokanałowa.
W zależności od adaptera, wymagane mogą być dodatkowe ustawienia w dedykowanych im aplikacjach. Adapter Shopware wymaga zdefiniowania przyporządkowań jednostek (form płatności, krajów) w aplikacji Przyporządkowania Shopware. Wymagania ustawień dla poszczególnych adapterów dostępne są w dokumentacji dotyczącej adaptera.