Artykuł zawiera instrukcje obsługi aplikacji Artykuły np. jak dodać lub edytować artykuł.
Dodawanie nowego artykułu
Istnieje kilka sposobów dodania nowego artykułu. Po wybraniu przycisku [Nowy] na standardowym pasku symboli w aplikacji Artykuły, zostanie uruchomione okno dialogowe, w którym można wybrać typ artykułu i typ materiału.
Dodawanie nowego artykułu typu Materiał
Artykuły typu Materiał mogą być reprezentowane przez różne typy materiałów.
Typ materiału: Artykuł magazynowy, Środki załadunku
- Otwórz aplikację Artykuły.
- Wybierz przycisk [Nowy] na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Nowy artykuł.
- W oknie dialogowym wybierz artykuł typu Materiał i typ materiału Artykuł magazynowy lub Środek załadunku.
- Użyj funkcji Zarządzanie zapasami, aby ustalić czy artykuł powinien być przechowywany w magazynie.
- Naciśnij przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Okno dialogowe zostaje zamknięte i zostaje utworzony nowy artykuł.
- W razie potrzeby zmień lub wprowadź nowy numer artykułu w polu Artykuł.
- Wprowadź unikalny opis dla artykułu w polu Oznaczenie.
- Wprowadź podstawową jednostkę artykułu dla nowego artykułu.
- Zapisz nowy artykuł.
Typ materiału: Artykuł referencyjny
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Wybierz przycisk [Nowy] na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Nowy artykuł.
- W oknie dialogowym wybierz artykuł typu Materiał i typ materiału Artykuł referencyjny.
- Wybierz przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Okno dialogowe zostaje zamknięte i zostaje utworzony nowy artykuł.
- W razie potrzeby zmień lub wprowadź nowy numer artykułu w polu Artykuł.
- Wprowadź unikalny opis dla artykułu w polu Oznaczenie.
- Wprowadź podstawową jednostkę artykułu dla nowego artykułu.
- Zapisz nowy artykuł.
Typ materiału: Wariant artykułu
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Wybierz przycisk [Nowy] na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Nowy artykuł.
- W oknie dialogowym wybierz artykuł typu Materiał i typ materiału Wariant artykułu.
W oknie dialogowym, podczas wyboru wariantu artykułu dostępne jest pole Artykuł referencyjny do określenia tego artykułu.
- Wybierz identyfikację Artykułu referencyjnego do którego powinny się odnosić warianty artykułu.
- Wybierz przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Okno dialogowe zostaje zamknięte i zostaje utworzony nowy artykuł.
- Numer artykułu referencyjnego
- Dodatkowy numer wariantu.
Numer wariantu należy przypisać ręcznie przy wprowadzaniu wariantu artykułu. Numer składa się przynajmniej z jednego znaku (cyfra lub litera) i nie może mieć więcej niż 25 znaków. Jeżeli z poziomu aplikacji Konfiguracja à funkcja Warianty artykułu w polu Długość nr artykułu referencyjnego zdefiniowano jako wartość zero, to identyfikator artykułu referencyjnego nie musi być uzupełniony o identyfikator wariantu.
- Wprowadź unikalny opis dla artykułu w polu Oznaczenie.
- Zapisz wariant artykułu.
Typ materiału: Zestaw
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Wybierz przycisk [Nowy] na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Nowy artykuł.
- W oknie dialogowym wybierz artykuł typu Materiał i typ materiału Zestaw.
- Wybierz przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Okno dialogowe zostaje zamknięte i zostaje utworzony nowy artykuł.
- W razie potrzeby zmień lub wprowadź nowy numer artykułu w polu Artykuł.
- Wprowadź unikalny opis dla artykułu w polu Oznaczenie.
- Wprowadź w polu Podstawowa jednostka artykułu, jednostkę dla artykułu.
- Zapisz nowy zestaw.
Dodawanie artykułu typu Usługa
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Wybierz przycisk [Nowy] na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Nowy artykuł. - W oknie dialogowym wybierz artykuł typu Usługa.
- Naciśnij przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Okno dialogowe zostaje zamknięte i zostaje utworzony nowy artykuł.
- W razie potrzeby zmień lub wprowadź nowy numer artykułu w polu Artykuł.
- Wprowadź unikalny opis dla artykułu w polu Oznaczenie.
- Zapisz nową usługę.
Dodawanie artykułu typu Artykuł rozliczeniowy
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Wybierz przycisk [Nowy] na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Nowy artykuł. - W oknie dialogowym wybierz artykuł typu Artykuł rozliczeniowy.
- Wybierz przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Okno dialogowe zostaje zamknięte i zostaje utworzony nowy artykuł.
- W razie potrzeby zmień lub wprowadź nowy numer artykułu w polu Artykuł.
- Wprowadź unikalny opis dla artykułu w polu Oznaczenie.
- Wybierz w polu Podstawowa jednostka artykułu jednostkę dla artykułu.
- Zapisz nowy artykuł.
Dodawanie artykułu typu Alias
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Wybierz przycisk [Nowy] na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Nowy artykuł. - W oknie dialogowym wybierz artykuł typu Alias.
- Wybierz przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Okno dialogowe zostaje zamknięte i zostaje utworzony nowy artykuł.
- W razie potrzeby zmień lub wprowadź nowy numer artykułu w polu Artykuł.
- Wprowadź unikalny opis dla artykułu w polu Oznaczenie.
- Wybierz w polu Podstawowa jednostka artykułu jednostkę dla artykułu.
- Wybierz oryginalny artykuł.
- Zapisz nowy alias.
Dodawanie artykułu typu Produkcja obca
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Wybierz przycisk [Nowy] na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Nowy artykuł. - W oknie dialogowym wybierz artykuł typu Produkcja obca.
- Wybierz przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Okno dialogowe zostaje zamknięte i zostaje utworzony nowy artykuł.
- W razie potrzeby zmień lub wprowadź nowy numer artykułu w polu Artykuł.
- Wprowadź unikalny opis dla artykułu w polu Oznaczenie.
- Wybierz w polu Podstawowa jednostka artykułu jednostkę dla artykułu.
- Zapisz nowy artykuł.
Dodawanie artykułu typu Pseudoartykuł
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Wybierz przycisk [Nowy] na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Nowy artykuł. - W oknie dialogowym wybierz artykuł typu Pseudoartykuł.
- Wybierz przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Okno dialogowe zostaje zamknięte i zostaje utworzony nowy artykuł.
- W razie potrzeby zmień lub wprowadź nowy numer artykułu w polu Artykuł.
- Wprowadź unikalny opis dla artykułu w polu Oznaczenie.
- Wybierz w polu Podstawowa jednostka artykułu jednostkę dla artykułu.
- Zapisz nowy pseudoartykuł.
Generowanie artykułu z szablonu artykułu
Warunki wstępne
W systemie istnieje już szablon artykułu.
Instrukcja
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Wybierz [Nowy z szablonu] z listy rozwijanej przy symbolu Nowy na standardowym pasku symboli.
- Otwarte zostanie okno dialogowe wyszukiwania szablonu artykułu.
- Wprowadź kryteria wyszukiwania i wybierz [START].
W oknie dialogowym wyświetlane są szablony artykułów spełniające kryteria wyszukiwania.
- Wybierz szablon artykułu, następnie przycisk[Zastosuj].
Okno dialogowe zostanie zamknięte, pola zostaną wypełnione danymi, a funkcje zostaną ustawione dla wybranego wcześniej szablonu.
- W razie potrzeby zmień proponowane dane.
- Wybierz przycisk [Zapisz] na standardowym pasku symboli.
Duplikowanie artykułów i ich zastosowań
W systemie istnieje możliwość :
- duplikowania artykułów ze wszystkimi lub wybranymi zastosowaniami dla nowego artykułu
- duplikowania wyłącznie wybranych zastosowań i dodawania ich do istniejącego artykułu.
Duplikowanie artykułu w środowisku jednofirmowym
Poniższa instrukcja odnosi się do środowiska jednofirmowego, w którym funkcja Uprawnienia do treści jest wyłączona.
Instrukcja
- Otwórz aplikacje Artykuły w widoku Podstawowe.
- Otwórz artykuł, który chcesz zduplikować.
- Wybierz [Duplikuj] z listy rozwijanej przy symbolu Nowy na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Duplikacja artykułu.
- Wprowadź numer artykułu w polu Duplikuj do lub zmień wartość domyślną, jeżeli jest to konieczne.
- Wybierz typ artykułu.
- Jeżeli wybrano jako typ artykułu Materiał, to należy wybrać typ materiału.
- Jeżeli wybrano jako typ materiału Artykuł magazynowy, należy użyć funkcji Zarządzanie zapasami, aby ustalić czy nowy towar widnieje na liście.
Jeżeli aktywowano funkcję Zarządzanie zapasami, to jest możliwy wybór zastosowań artykułu: Logistyka magazynowa, Produkcja, Planowanie.
- Wybierz zastosowanie artykułu, który chcesz duplikować.
Naciśnij przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Okno dialogowe zostaje zamknięte i zostaje utworzony nowy artykuł.
- Wprowadź nazwę artykułu w polu Oznaczenie i w razie potrzeby zmień kopiowane dane.
- Wybierz przycisk [Zapisz] na standardowym pasku symboli.
Duplikowanie zastosowania artykułu w środowisku jednofirmowym
Poniższa instrukcja odnosi się do środowiska jednofirmowego, w którym funkcja Uprawnienia do treści jest wyłączona.
Instrukcja
- Otwórz aplikacje Artykuły w widoku Podstawowe.
- Otwórz artykuł, który chcesz skopiować.
- Przejdź do odpowiedniego widoku zastosowania artykułu, który chcesz duplikować.
- Naciśnij [Duplikuj] z listy rozwijanej przy symbolu Nowy na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Duplikacja artykułu.
- Wprowadź numer artykułu w polu Duplikuj do, dla dodanego zastosowania artykułu.
- Wybierz, które zastosowania artykułu należy skopiować.
- Naciśnij przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Zostaną utworzone wybrane zastosowania artykułu dla określonego artykułu.
- W razie potrzeby zmień dane.
- Naciśnij przycisk [Zapisz] na standardowym pasku symboli.
Duplikowanie artykułu w środowisku wielofirmowym
- Otwórz aplikacje Artykuły w widoku Podstawowe.
- Otwórz artykuł, który chcesz zduplikować.
- Naciśnij [Duplikuj] z listy rozwijanej przy symbolu Nowy na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Duplikacja artykułu.
- Aktywuj funkcje Zastosuj strukturę dziedziczenia, jeżeli chcesz dostosować strukturę organizacyjną artykułu źródłowego do artykułu docelowego.
- Wprowadź numer artykułu w polu Duplikuj do dla danego zastosowania artykułu.
- Jeżeli aktywowana została funkcja Zastosuj strukturę dziedziczenia, to można aktywować funkcje Zapisz od razu nowy artykuł.
- Wybierz typ artykułu.
- Jeżeli wybrano typ artykułu Materiał, to należy wybrać typ materiału.
- Jeżeli wybrano typ materiału Artykuł magazynowy, należy użyć funkcji Zarządzanie zapasami, aby ustalić czy nowy towar widnieje na liście.
Jeżeli aktywowano funkcję Zarządzanie zapasami, to jest możliwy wybór zastosowań artykułu: Logistyka magazynowa, Produkcja, Planowanie.
- Wybierz zastosowanie artykułu, który chcesz duplikować.
- Naciśnij przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Okno dialogowe zostaje zamknięte i zostaje utworzony nowy artykuł.
- Zmień nazwę i w razie potrzeby duplikowane dane nowego artykułu.
- Naciśnij przycisk [Zapisz] na standardowym pasku symboli.
Duplikowanie zastosowania w środowisku wielofirmowym
- Otwórz aplikacje Artykuły w widoku Podstawowe.
- Otwórz artykuł, który chcesz zduplikować.
- Idź do odpowiedniego widoku zastosowania artykułu, który chcesz zduplikować.
- Wybierz [Duplikuj] z listy rozwijanej przy symbolu Nowy na standardowym pasku symboli.
Otwarte zostanie okno dialogowe Duplikacja artykułu.
- Wprowadź numer artykułu w polu Duplikuj do dla danego zastosowania artykułu.
- Wybierz, które zastosowania artykułu należy zduplikować.
- Aktywuj funkcje Zastosuj strukturę dziedziczenia, jeżeli chcesz dostosować strukturę organizacyjną artykułu źródłowego do artykułu docelowego.
- Naciśnij przycisk [OK] aby zatwierdzić.
Zostaną utworzone wybrane zastosowania artykułu dla określonego artykułu.
- W razie potrzeby zmień dane.
- Naciśnij przycisk [Zapisz] na standardowym pasku symboli.
Usuwanie artykułu
Dane artykułu nie są usuwane bezpośrednio- najpierw zaznaczony zostaje tylko znacznik usuwania. Wyłącznie przyszłe wersje są usuwane bezpośrednio, ponieważ nie były używane.
Jeżeli zastosowanie artykułu referencyjnego dla określonej organizacji ma znacznik usuwania, to odpowiednie zastosowania wariantu artykułów dla tej organizacji jest również wyposażone w znacznik usuwania.
Usuwanie przyszłych wersji artykułów
Warunki wstępne
Istnieje wersja danych konfiguracyjnych artykułu, która będzie ważna tylko w przyszłości.
Instrukcja
- Otwórz aplikację Artykuły.
- W razie potrzeby zmień widok na standardowym pasku symboli dla wybranego zastosowania artykułu, dla którego chcesz usunąć przyszłą wersję.
- Wybierz organizację w środowisku wielofirmowym, dla której chcesz wykonać to działanie.
- Otwórz przyszłą wersję, którą chcesz usunąć, wybierając przycisk przewijania obok pola Obowiązuje od.
- Naciśnij przycisk [Usuń] na standardowym pasku symboli.
Wersja artykułu albo jego zastosowanie zostało usunięte.
Wstawianie znacznika usuwania
Jeżeli ustawisz znacznik usuwania dla wybranego artykułu w widoku Podstawowe, to zostanie on ustawiony dla całego artykułu i jego zastosowań.
Warunki wstępne
- Artykuł nie posiada znacznika usuwania. Można to rozpoznać po obecności czerwonego krzyżyka w polu Artykuł.
- Użytkownik jest upoważniony do ustawienia znacznika usuwania dla organizacji artykułu. W przeciwnym razie przycisk [Wstaw znacznik usuwania] będzie nieaktywny.
Instrukcja
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Otwórz artykuł, dla którego chcesz ustawić znacznik usuwania.
- Naciśnij przycisk [Wstaw znacznik usuwania] na standardowym pasku symboli.
Wyświetla się okno dialogowe z ostrzeżeniem, że artykuł jest całkowicie oznaczony do usunięcia.
- Potwierdź ostrzeżenie jeżeli chcesz oznaczyć artykuł do usunięcia.
Artykuł i wszystkie jego zastosowania mają znacznik usuwania we wszystkich organizacjach i we wszystkich wersjach.
Wstawianie znacznika usuwania w zastosowaniu artykułu
Warunki wstępne
Zastosowanie tego artykułu nie ma znacznika usuwania.
Instrukcja
- Otwórz aplikację Artykuły.
- Otwórz artykuł, dla którego chcesz ustawić znacznik usuwania.
- Zmień widok na standardowym pasku symboli, dla którego chcesz wstawić znacznik usuwania.
- Wybierz organizację w środowisku wielofirmowym, dla której chcesz wykonać to działanie.
- Naciśnij przycisk [Wstaw znacznik usuwania] na standardowym pasku symboli.
Jeżeli Mandant zostanie wybrany jako organizacja, w środowisku wielofirmowym, to pojawi się okno dialogowe potwierdzenia z ostrzeżeniem, że wybrane zastosowanie jest oznaczone do usunięcia dla wszystkich organizacji.
- Potwierdź ostrzeżenie, jeżeli chcesz zaznaczyć zastosowanie artykułu do usunięcia.
Wybrane zastosowanie artykułu ma znacznik usuwania we wszystkich wersjach. W środowisku wielofirmowym zostanie wybrany Mandant, to artykuł otrzyma znacznik usuwania we wszystkich organizacjach. Jeżeli dany artykuł jest artykułem referencyjnym to powiązane warianty artykułów również otrzymują znacznik usunięcia.
Usuwanie znacznika usuwania
Warunki wstępne
- Artykuł posiada znacznik usuwania.
Instrukcja
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Otwórz artykuł, dla którego chcesz usunąć znacznik usuwania.
- Naciśnij przycisk [Usuń znacznik usuwania].
Znacznik usuwania artykułu jest usuwany dla wszystkich zastosowań w wybranej organizacji.
Usuwanie znacznika usuwania z zastosowania artykułu
Warunki wstępne
Zastosowanie artykułu posiada znacznik usuwania.
Instrukcja
- Otwórz aplikację Artykuły.
- Otwórz artykuł, dla którego chcesz usunąć znacznik usuwania.
- Zmień widok na standardowym pasku symboli dla zastosowania, dla którego chcesz usunąć znacznik.
- Wybierz organizację w środowisku wielofirmowym, dla której chcesz wykonać to działanie.
- Naciśnij przycisk [Usuń znacznik usuwania].
Znacznik usuwania określonego zastosowania dla wybranej organizacji zostanie usunięty.
Specjalne zmiany
Niektóre zmiany wymagają kompleksowych, a w niektórych przypadkach czasochłonnych testów, aby uniknąć niespójności danych. Jeżeli dokonasz takich zmian, w pierwszym kroku otrzymasz ostrzeżenie. Testy te są przeprowadzane wyłącznie po potwierdzeniu komunikatu ostrzegawczego.
Komunikaty ostrzegawcze pojawiają się po zmianie:
- Podstawowej jednostki artykułu
- Równoległych jednostek artykułu albo powiązanych przeliczników
- Typu specyfikacji
Przed zapisaniem możliwych zmian, wyświetla się komunikat ostrzegawczy. Jeżeli zostanie potwierdzony, przeprowadzona zostanie kontrola użytkowania. Jeżeli nie wykryte zostaną żadne błędy, artykuł zostanie zapisany. W przeciwnym razie zostaną wyświetlone komunikaty o błędach, które informują, dlaczego nie można zapisać tego artykułu.
Dodawanie zdjęcia
Zdjęcie ułatwia identyfikację artykułu. Po wprowadzeniu lub otwarciu danych konfiguracyjnych artykułu w nagłówku wyświetlany jest obraz artykułu. Poniżej znajduje się instrukcja dodawania obrazu do danych bazowych.
Warunki wstępne
Jeżeli chcesz połączyć obraz z artykułem, to plik obrazu musi być przechowywany w Repozytorium wiedzy (kstore) Nie można przypisać obrazu zapisanego lokalnie. W środowisku wielofirmowym użytkownik musi być przypisany do odpowiedzialnej organizacji artykułu.
Instrukcja
- Otwórz aplikację Artykuły w widoku Podstawowe.
- Otwórz artykuł, dla którego chcesz zapisać zdjęcie w nagłówku.
- Kliknij prawym przyciskiem myszy na standardową ikonę w nagłówku.
- Wybierz polecenie Zmiana z menu wyboru. Otworzy się okno dialogowe Wybrać logo.
- Wybierz obraz do wyświetlenia w nagłówku dla otwartego artykułu.
- Naciśnij przycisk [Zapisz] na standardowym pasku symboli.
Zmiana organizacji
- W panelu nawigacyjnym przejdź do zakładki Struktura organizacyjna. Wyświetlane tu są wszystkie organizacje, do których posiadasz uprawnienia.
- Kliknij dwukrotnie organizację, do której chcesz się przełączyć. Możesz także wrócić do widoku w tym samym czasie, klikając dwukrotnie na jedną z ikon użytkownika. System wyświetli dane wybranej organizacji.
Pobieranie danych dla wybranej organizacji
Warunki wstępne
Wybrana organizacja musi mieć zgodę na pobranie danych drugiej organizacji, np. tylko organizacja zakupowa może akceptować dane dostawców.
Instrukcja
- Otwórz aplikację Artykuły.
- Otwórz wybrany artykuł.
- Przejdź do odpowiedniego widoku na standardowym pasku przycisków, aby wybrać, które dane mają zostać pobrane.
- Wybierz organizację dla której dane te mają zostać pobrane.
- Po wybraniu organizacji przycisk [Pobierz dane dla wybranej organizacji] jest aktywny.
- Wybierz przycisk [Pobierz dane dla wybranej organizacji] na standardowym pasku symboli.
- W celu zapisania danych należy wybrać przycisk [Zapisz].
Wybrana organizacja może korzystać z pobranych danych, które pochodzą z organizacji, znajdującej się wyżej w ścieżce struktury organizacyjnej.
Zastosowanie edycji danych dla wybranej organizacji
Warunki wstępne
Wybrana organizacja musi mieć zgodę na zastosowanie danych drugiej organizacji, np. tylko organizacja zakupowa może akceptować dane dostawców.
Instrukcja
- Otwórz aplikację Artykuły.
- Otwórz wybrany artykuł.
- Przejdź do odpowiedniego widoku na standardowym pasku przycisków, aby wybrać, które dane mają zostać pobrane.
- Wybierz organizację dla której dane te mają zostać pobrane.
- Po wybraniu organizacji przycisk [Zastosuj edycję danych dla wybranej organizacji] jest aktywny.
- Wybierz przycisk [Zastosuj edycję danych dla wybranej organizacji] dla wybranej organizacji na standardowym pasku symboli.
- Pobrane dane podlegają edycji.
- W celu zapisania danych należy wybrać przycisk [Zapisz].