Wprowadzenie
W dokumentacji opisano czynności, które należy wykonać po zainstalowaniu systemu lub utworzeniu nowego systemu.
Dokument powinien być traktowany jako lista kontrolna, pomocna przy sprawdzeniu, czy wszystkie niezbędne prace zostały wykonane. Poszczególne rozdziały odsyłają do szczegółowych instrukcji.
Lista kontrolna
Definicja systemu w System
Aplikacja System służy do konfiguracji systemu, znajdują się tam ustawienia m.in. dotyczące baz danych, serwerów aplikacji (SAS) oraz użytkowników.
Weryfikacja pliku system.properties
Należy zweryfikować plik semiramis/classes/system.properties pod kątem wymaganych parametrów startowych.
Dostosowanie parametrów JVM
Standardowy serwer aplikacji MESSAGESERVER jest dostarczany z domyślnym rozmiarem sterty 300 MB, jednak wartości te mogą nie być odpowiednie dla produkcyjnych zastosowań. Należy dostosować rozmiar sterty każdego SAS do wymagań przedsiębiorstwa i wprowadzić odpowiednie parametry JVM.
Należy pamiętać, że dla każdej platformy systemu operacyjnego, parametry określone są w inny sposób.
Dostosowanie parametru pamięci sterty
Należy dostosować parametr Maksymalna pamięć heap dla każdego SAS. Parametr ten powinien odpowiadać specyfikacji wykonanej dla parametru -Xmx JVM. Nie jest zalecane wprowadzanie różnych wartości.
Tworzenie nowych certyfikatów
Należy utworzyć własną hierarchię certyfikatów z certyfikatem głównym, urzędami certyfikacji, certyfikatami serwerów i certyfikatami użytkowników.
Limit czasu bazy danych
Należy zweryfikować aktualnie ustawione limity czasu dla bazy danych. W systemie produkcyjnym zalecane jest, aby nie ustawiać limitu czasu. Oznacza to, że połączenia nawiązane z bazą danych są zamykane dopiero po zatrzymaniu pracy SAS.
Serwer aplikacji
Dla każdego serwera aplikacji należy zweryfikować:
- adres URL
- certyfikat wygenerowany przez żądany urząd certyfikacji i jego ważność
- parametry JVM oraz sterty
- dostęp ODBC – W przypadku serwera produkcyjnego ODBC dla SOM (Standard Output Manager) dostęp musi być nieograniczony.
- wymaganą liczbę połączeń do bazy danych
Ustawienie pamięci podręcznej serwera aplikacji
Po ustawieniu serwera aplikacji należy ustawić pamięć podręczną (cache) dla serwera aplikacji.
Ustawienie pamięci podręcznej jest kluczowym czynnikiem dla wydajności serwera aplikacji. Jeśli wybrany rozmiar cache jest zbyt mały, prowadzi to do dużej liczby przesyłanych zapytań bezpośrednio do bazy danych, a to wpływa negatywnie na ogólną wydajność systemu.
Należy monitorować obciążenie partycji pamięci podręcznej w aplikacji System.
W przypadku zakładania nowych baz danych i podłączania ich do SAS, należy dokonać ustawień cache dla tych baz.
Wątki dialogowe
Wątki dialogowe służą do przetwarzania zadań i żądań wywołanych z poziomu interfejsu do serwera aplikacji.
Domyślne ustawienie liczby wątków w przetwarzaniu wsadowym jest wystarczające dla większości scenariuszy aplikacji. Jeżeli serwer aplikacji, z którego korzystają głównie użytkownicy interaktywni, ma do dyspozycji więcej niż jeden procesor, można zwiększyć liczbę wątków dla przetwarzania dialogowego. Należy pamiętać, że ustawienie zbyt dużej liczby wątków dialogowych na CPU prowadzi do wydłużenia czasów odpowiedzi serwera aplikacji.
Bazy danych
Dla ustawień baz danych należy zweryfikować:
- dane połączeń OLAP dla bazy OLTP
- poprawność danych użytkownika i schematu
- zdefiniowaną liczbę połączeń do bazy danych
Restrykcje importu
Należy zweryfikować określone restrykcje importu paczek dla nowo zdefiniowanego systemu. Ścieżka transportowa aktualizacji musi być ściśle przestrzegana.
Należy upewnić się, że żadne aktualizacje oprogramowania nie mogą być importowane z obcych systemów.
Przypisanie użytkownika do systemu
Przypisanie użytkowników do systemu jest niezbędne, aby użytkownik występujący na bazie konfiguracyjnej mógł mieć dostęp do wskazanego systemu.
Języki
Języki dostarczane w systemie instalacyjnym to niemiecki i angielski. Aby używać innych języków, należy posiadać na nie licencję oraz zainstalować dla nich aktualizacje językowe.
Konfiguracja dodatkowych języków pomocniczych OLTP
Jeżeli w bazie danych OLTP po utworzeniu bazy danych oprócz języka głównego zostaną ustawione inne języki dodatkowe, to wszystkie pola tabel języków dodatkowych zostaną puste. Aplikacja w tle Reorganizacja języków bazy danych wypełnia tabele języków dodatkowych zgodnie z wartością języka domyślnego. Alternatywnie można użyć polecenia narzędzia powłoki rgzdbt.
Przetwarzanie wsadowe
Standardowe zadania wsadowe i reorganizacyjne
Zadania wsadowe to zadania, które wykonują się lub zaczynają się wykonywać wraz z chwilą startu systemu. System powinien posiadać zdefiniowane zadania wsadowe i reorganizacyjne wymagane dla danego systemu.
W szczególności powinna zostać aktywowana reorganizacja danych mających wpływ na wydajność. Reorganizacja ta powinna być uruchamiana w regularnych odstępach czasu. W przeciwnym razie objętość bazy danych będzie szybko wzrastać. Należy przy tym pamiętać, że niektóre zadania muszą być skonfigurowane tylko raz dla systemu, a niektóre osobno dla każdej podłączonej bazy danych OLTP.
Zadanie wsadowe | Właściwości | Nazwa techniczna |
Synchronizacja danych finansowych
|
• Nie więcej niż raz dla każdej bazy danych OLTP
• Typ startu: przy każdym starcie SAS • SAS może rozpocząć kilka TransferBatches |
com.cisag.app.financials.
batch.log. StartTransferBatches |
Przeniesienie partnerów do
Rachunkowości
|
• Nie więcej niż raz dla każdej bazy danych OLTP
• Typ startu: przy każdym starcie SAS • SAS może rozpocząć kilka TransferBatches |
com.cisag.app.financials.
batch.log. PartnerTransferBatch |
Reorganizacja wpisów przebiegu
|
• Nie więcej niż raz dla każdej bazy danych OLTP
• Typ startu: przy każdym starcie SAS • SAS może rozpocząć kilka TransferBatches |
com.cisag.sys. preferences.log.
UserHistoryReorganization |
Reorganizacja pracy | Właściwości | Nazwa techniczna |
Reorganizacja informacji o wydajności
|
Dla każdej bazy danych
|
com.cisag.sys.tools.profiling.log.Database MonitoringReorganization |
Reorganizacja zleceń wydania | com.cisag.sys.print.ou tqueue.log.OutQueueEnt ryReorganization | |
Reorganizacja wpisów w rejestrze komunikatów | com.cisag.sys.tools.me ssagelog.log.MessageLo gEntryReorganization | |
Reorganizacja dziennika zmiany | com.cisag.sys.tools.mo dificationjournal.log. ModificationJournalReorganization | |
Reorganizacja działań | com.cisag.sys.workflow . log.ActivityReorganization | |
Reorganizacja wpisów protokołu wymiany danych | com.cisag.sys.tools.bi . log.ProcessProtocolReorganization |
W używanych kolejkach przetwarzania należy dostosować liczbę obsługiwanych wątków. Liczba potrzebnych wątków zależy od liczby zadań wsadowych, które dana kolejka przetwarzania ma obsłużyć.
Serwer planowania
Należy uruchomić co najmniej jeden serwer planowania. Serwer planowania definiowany jest osobno dla każdej bazy OLTP. Serwery planowania są uruchamiane i zatrzymywane w aplikacji Planowanie zapotrzebowań materiałowych. W tym celu w aplikacji tej określana jest kolejka przetwarzania, według której ma być uruchamiane planowanie. Na każdym SAS może być uruchomionych kilka instancji serwera planowania. Liczba ta jest ograniczona przez maksymalną liczbę wątków w kolejce przetwarzania i przez dostępną pamięć RAM na środowisku.
Serwer logistyki magazynowej
Należy uruchomić co najmniej jeden serwer logistyki magazynowej. Serwer logistyki magazynowej definiowany jest osobno dla każdej bazy OLTP.
System Output Manager (SOM)
Należy zweryfikować ustawienia serwera wyjściowego systemu. W przypadku systemu operacyjnego Windows należy zainstalować program System Output Manager.
W celu weryfikacji poprawnej konfiguracji SOM należy sprawdzić:
- możliwość tworzenia wydruków, raportów oraz wysyłki ich pocztą elektroniczną
- czy użytkownik Outputserver jest przypisany do systemu i należy do grupy użytkowników Administratorzy
- czy wprowadzono i uruchomiono otwarte łącze do bazy danych (ODBC) do odpowiedniego serwera aplikacji
- czy serwer aplikacji pozwala na nieograniczony dostęp ODBC
- zdefiniowane wątki przeznaczone do obsługi raportów zgodnie z definicjami priorytetów zadań wyjściowych oraz przepustowości infrastruktury sprzętowej.
Ustawianie urządzeń wyjściowych
Należy zdefiniować urządzenia wyjściowe dla e-mail, drukarki i faksów. Użytkownik może korzystać tylko z urządzeń wyjściowych zdefiniowanych w jego roli uprawnień.
Definiowanie szablonów wydruków dokumentów
Należy zdefiniować i przetestować szablony wydruków dokumentów wykorzystywanych w systemie. W przypadku niestandardowych wymagań użytkownika istnieje możliwość zdefiniowania dodatkowych szablonów wydruków dokumentów.
Połączenie z Knowledge Store
Należy zweryfikować połączenie z Knowledge Store (Kstore). W tym celu w systemie Windows należy utworzyć nowy dysk sieciowy w Eksploratorze Windows, który będzie stanowił skrót do folderu internetowego.
Standardowy obszar roboczy Knowledge Store dostępny jest pod adresem systemu z dopiskiem kstore.
Uprawnienia
Należy zweryfikować lub stworzyć role uprawnień zgodne z polityką bezpieczeństwa systemu oraz jego przeznaczeniem.
Lista kontrolna konfiguracji systemu
Aby sprawdzić, czy system jest prawidłowo skonfigurowany, należy skorzystać z listy kontrolnej konfiguracji systemu. Wiele punktów omówionych w tym dokumencie jest również częścią listy kontrolnej konfiguracji systemu.
Infrastruktura
System plików
Należy zweryfikować strukturę katalogów w Comarch ERP Enterprise. System testowy powinien mieć pusty katalog source. W przypadku systemu produkcyjnego import aktualizacji oprogramowania powinien być ograniczony do paczek pochodzących z systemu testowego lub deweloperskiego.
Silnik baz danych
Należy kontrolować pracę silnika baz danych, stosować się do dobrych praktyk oraz reagować na zdarzenia w systemie, aby jak najlepiej dostroić system.
Microsoft SQL Server
Należy zwrócić uwagę na parametry, które mogą wymagać dostosowania baz danych w zależności od sposobu wykorzystania instalacji. Poniżej najważniejsze z nich:
- Konfiguracja optymalizacyjna
- Dostosowanie rozmiaru plików danych i plików dziennika
- Tworzenie kopii zapasowych
- Archiwizacja plików logów serwera
- Archiwizacja i zmniejszanie loga transakcyjnego. W planie tworzenia kopii zapasowych należy przewidzieć zapisywanie logów transakcji, a następnie ich opróżnianie, w celu zapewnienia efektywnego wykorzystania dostępnego miejsca na dysku twardym.
- Zwiększenie rozmiaru bazy danych TempDB do ok. 4 GB. W przypadku ograniczonego miejsca na dysku twardym należy upewnić się, że nie będzie ona dalej dynamicznie powiększana.
- Monitorowanie wydajności za pomocą narzędzi wbudowanych w silnik SQL, aby odpowiednio wcześnie rozpoznać pogorszenie wydajności i podjąć odpowiednie działania.
- Poziom izolacji bazy powinien być ustawiony na READ_COMMITTED_SNAPSHOT.
- Tworzenie tygodniowych zadań dla reorganizacji/rekompozycji indeksów.
Oracle
Po zaimportowaniu bazy Comarch ERP Enterprise należy użyć polecenia Oracle Analyze tables, aby uaktualnić statystyki dla optymalizatora. Później należy to robić w regularnych odstępach czasu. Statystyki optymalizatora są niezbędne dla zachowania wysokiej wydajności pracy silnika Oracle. Należy zweryfikować poniższe zadania:
- Dostosowanie parametrów inicjalizacji
- Ustawienie trybu archiwizacji
- Oddzielenie plików logów silnika od payloadu (danych użytkownika)
- Monitorowanie przyrostu pamięci w systemie i tworzenie nowych plików danych dla używanych przestrzeni tabel
- Przestrzeń tabel TEMP powinna znajdować się na partycji z wystarczającą ilością wolnego miejsca. Ta przestrzeń tabel może urosnąć do 32 GB, chyba że jej rozmiar jest ograniczony. W miarę możliwości przestrzenie tabel TEMP i UNDO powinny znajdować się na własnych partycjach.
- Monitorowanie wydajności za pomocą narzędzi wbudowanych w silnik SQL, aby odpowiednio wcześnie rozpoznać pogorszenie wydajności i podjąć odpowiednie działania.
- Zwiększenie liczby dzienników Redo jeśli jest taka potrzeba
i5/OS
Dla silnika SQL na systemie i5/OS należy zadbać o:
- Własny podsystem i pule cache dla każdego SAS
- Monitorowanie wydajności za pomocą narzędzi wbudowanych w silnik SQL, aby odpowiednio wcześnie rozpoznać pogorszenie wydajności i podjąć odpowiednie działania.
- Korzystanie z najnowszej wersji sterownika JDBC
- Korzystanie z najnowszej wersji PTF
Kopia zapasowa
Należy skonfigurować mechanizm regularnego tworzenia kopii zapasowych baz danych i systemu plików.
Bazy danych i system plików muszą mieć spójny stan i wzajemnie się odzwierciedlać, dlatego ważne jest aby kopie pochodziły z jednego okresu czasu.
Utrata jednego systemu w ścieżce transportowej aktualizacji jest poważnym utrudnieniem i wiąże się z dużym nakładem pracy przy tworzeniu nowej ścieżki transportowej. Z tego powodu systemy te muszą być również zintegrowane w sprawnie działającej procedurze kopii zapasowej.
Serwer czasu
Wszystkie serwery aplikacji uruchomione w środowisku produkcyjnym powinny działać synchronicznie. Jest to utrudnione przez fakt, że im dłużej maszyny pracują, tym bardziej różnią się czasem. Dlatego należy skonfigurować centralny serwer czasu, który będzie synchronizował wszystkie komputery w sieci w regularnych odstępach czasu.
Konfiguracja sieci
Należy zweryfikować, że wszystkie wykorzystywane serwery są połączone ze sobą z możliwie największą prędkością. W celu zminimalizowania skutków dużej liczby komputerów w sieci można podzielić sieć na podsieci i jedną z nich zadedykować serwerom dla systemu Comarch ERP Enterprise.
W przypadku wykorzystywania VPN należy ustanowić spójne Zasady dotyczące jakości usług dla wszystkich stacji satelitarnych połączonych przez VPN, tak aby ruch https w obie strony do SAS był traktowany priorytetowo w stosunku np. do poczty elektronicznej.
Lista kontrolna stacji klienckiej
Konfiguracja przeglądarki internetowej
W celu poprawnego działania systemu w przeglądarce należy:
- Zainstalować certyfikaty użytkownika
- Przetestować dostęp do systemu
- Sprawdzić opcje dostępu do Internetu
- Zweryfikować ustawienia proxy
- Dodać adres systemu do zaufanych stron
Konfiguracja programów antywirusowych
Programy antywirusowe są potrzebne do ochrony serwerów i klientów przed złośliwym oprogramowaniem i wirusami. Podczas instalacji i pracy produkcyjnej w systemie należy wziąć pod uwagę negatywny wpływ skanerów antywirusowych na wydajność.
- W zależności od konfiguracji, skanery antywirusowe mogą skanować każdy obrazek i każdą stronę internetową pobieraną przez serwer aplikacji. Może to negatywnie wpłynąć na wydajność po stronie Klienta.
- Skanowanie każdego przychodzącego i wychodzącego pakietu sieciowego na serwerze będzie miało negatywny wpływ na wydajność. Warto okresowo sprawdzać cały system pod kątem wirusów. Należy unikać ciągłego używania skanera antywirusowego po stronie serwera, ewentualnie wyłączyć katalog systemu Comarch ERP Enterprise z ciągłego monitorowania, stosując odpowiednie wyjątki.
Konfiguracja zapory sieciową
W przypadku wykorzystywania zapory sieciowej, należy zezwolić na dostęp do systemu Comarch ERP Enterprise, poprzez definicje reguły, która zawsze umożliwia dostęp przy użyciu protokołu https.
Konfiguracja połączeń do Knowledge Store
W eksploratorze plików można skonfigurować dostępu do dysków WebDAV Knowledge Store jako dyski sieciowe.
Dostęp odbywa się z reguły poprzez następujący adres:
https://[adres_systemu]/kstore
Instalacja sterownika ODBC
W celu umożliwienia dostępu do baz danych przez ODBC z poziomu oprogramowania innych firm należy zainstalować sterownik ODBC. Oprogramowanie wykorzystujące ODBC to np. Crystal Reports, Microsoft Excel i Cognos PowerPlay..