Zadania serwisowe opisują materiały, które mają być wykorzystane oraz etapy pracy wymagane w ramach działalności serwisowej i stanowią szablon do fakturowania tych usług.
W zadaniach serwisowych wprowadza się wartości domyślne dla wymaganych materiałów i etapów pracy. Zadań serwisowych używa się w powiadomieniach serwisowych i można zmieniać wartości domyślne zadań serwisowych w aplikacji Zgłoszenia serwisowe.
Niniejsza dokumentacja opisuje aplikację Zadania serwisowe. Instrukcje dotyczące obsługi zadań serwisowych, np. jak wprowadzać lub edytować zadania serwisowe, można znaleźć w dokumentacji Instrukcje: Zadania serwisowe.
Definicje terminów
Zadania serwisowe — opisują materiały i etapy pracy wymagane do przetworzenia zlecenia serwisowego oraz, w razie potrzeby, pracownika do wykonania tej czynności. Zadania serwisowe mogą również zawierać dane rozliczeniowe, które są używane jako wartości domyślne w zgłoszeniach serwisowych.
Wyświetlanie i edycja za pośrednictwem aplikacji typu Lista
Zadania serwisowe można edytować za pomocą aplikacji Lista: Zadania serwisowe. Użytkownik może przeglądać wszystkie lub wybrane zadania serwisowe wraz z ich pozycjami i statusem.
Dalsze opcje przetwarzania są dostępne w aplikacji Lista: Zadania serwisowe:
- Wyszukiwanie i wybór zadań serwisowych
- Wyświetlanie łańcucha dokumentów powiązanych dla wybranego zadania serwisowego
- Przejście do aplikacji Zadania serwisowe w celu dalszego przetwarzania
- Zwalnianie i blokowanie zadań serwisowych
- Tworzenie zleceń serwisowych, ofert sprzedaży i zamówień sprzedaży
- Zmiana typu rozliczenia
Opis aplikacji można znaleźć w dokumentacji Lista: Zadania serwisowe.
Opis aplikacji
Aplikacji Zadania serwisowe można używać do wprowadzania lub edytowania zadań serwisowych. Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
Obszar identyfikacji zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują zadanie serwisowe, a także dane podstawowe, które są ogólnie ważne dla zadania serwisowego. Dalsze dane znajdują się w następujących zakładkach:
- Zakładka Klasyfikacje
- Zakładka Teksty
Zawartość pól i zakładek opisano poniżej.
- Numer — w tym polu wyświetlany i tworzony jest unikalny identyfikator zadania serwisowego. Numer jest generowany automatycznie przez system na podstawie schematu numeracji zdefiniowanego podczas konfiguracji. Użytkownik nie może zmienić tego numeru.
- Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowy identyfikator. Użytkownik może składać się z dowolnie wybranego tekstu. Wprowadza on znaczące i, jeśli to możliwe, unikalne oznaczenie, aby ułatwić jego wyszukiwanie.
Zakładka Ogólne
Na zakładce Ogólne użytkownik wprowadza artykuł rozliczeniowy, typ rozliczenia i opracowujący użytkownik dla zadania serwisowego. Dane te są wymagane do serwisu i materiału serwisowego.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól zakładki:
- Artykuł rozliczeniowy — użytkownik wprowadza artykuł rozliczeniowy, aby rozliczyć materiał
- Artykuł rozliczania operacji — użytkownik wprowadza artykuł rozliczania operacji w celu naliczenia opłat za kroki robocze
- Rozliczenie — określa sposób fakturowania zadania serwisowego. Dostępne są następujące opcje:
- Z subpozycji
- Gwarancja
- Rękojmia
- Tolerancja
- Cena ręczna
- Według nakładów
- Nie do rozliczenia
- Nieprzyporządkowany
- Ryczałt
- Serwis
- Niejednoznaczne
- Lokalizacja serwisu — w tym polu wyświetlana jest lokalizacja serwisu. Lokalizacja serwisu jest określana przez system na podstawie pierwszej zarejestrowanej pozycji etapu pracy.
- Opracowujący pracownik — użytkownik wskazuje pracownika, który ma wykonać zadanie serwisowe. W razie potrzeby, ów pracownika można zmienić w aplikacji Zgłoszenia serwisowe.
Zakładka Klasyfikacje
Do zadania serwisowego można przypisać maksymalnie pięć klasyfikacji.
- Klasyfikacja 1/Klasyfikacja 2/Klasyfikacja 3/Klasyfikacja 4/Klasyfikacja 5 — zadanie serwisowe można przypisać do istniejących klasyfikacji typu klasyfikacja zadania serwisowego 1-5.W oparciu o przyporządkowania do klasyfikacji, dane mogą być organizowane i strukturyzowane dla dowolnych analiz i zapytań.
Zakładka Teksty
Dodatkowe teksty dla zadania serwisowego można wprowadzić w zakładce Teksty.
Więcej informacji na temat wprowadzania tekstu można znaleźć w instrukcji obsługi.
Obszar roboczy
W obszarze roboczym aplikacji Zadania serwisowe użytkownik wprowadza materiał i etapy prac wymagane dla zadania serwisowego. Dane te są wykorzystywane do serwisu ukierunkowanego przez zadanie na obiektach za pośrednictwem zgłoszeń serwisowych. Dostępne są następujące zakładki:
- Zakładka Materiał
- Zakładka Etapy prac
Zakładka Materiał
W zakładce Materiał należy wprowadzić serwis i materiał serwisowy wymagany do wykonania zadania serwisowego.
Tabela pozycji materiałowych
- [Symbol typu w nagłówku wiersza] — wyświetlany jest symbol typu dla pozycji materiałów serwisowych:
- Artykuł
- Zestawienie materiałowe
- Materiał serwisowy
- Pozycja — wyświetla numer pozycji dla bieżącej pozycji materiałów serwisowych
- Artykuł/Zestawienie materiałowe/Materiał serwisowy — wyświetlany jest identyfikator artykułu, zestawienia materiałowego lub materiału serwisowego
- Specyfikacja — jeśli artykuł posiada specyfikację, użytkownik wprowadza w tej kolumnie prawidłowy identyfikator specyfikacji
- Ilość — wyświetla wymaganą ilość pozycji. Użytkownik może również utworzyć wymaganą ilość.
Edytor pozycji materiałów
Pozycje artykułów i materiałów serwisowych można wprowadzać i edytować w edytorze pozycji.
Działanie edytora pozycji zostało opisane w instrukcji obsługi.
Na pasku narzędzi edytora pozycji dostępne są następujące dodatkowe przyciski:
- [Nowa pozycja] — przygotowuje nową pozycję z kategorii edytowanej wcześniej w edytorze — ustawienia edytora pozycji są resetowane
- [Nowy artykuł] — przygotowuje nową pozycję artykułu
- [Nowy materiał serwisowy] — przygotowuje nową pozycję materiału serwisowego
Poniższe pole jest dostępne dla wszystkich kategorii pozycji materiałowych:
- Pozycja — numer pozycji służy do precyzyjnej identyfikacji poszczególnych pozycji materiałów serwisowych. System automatycznie generuje numer pozycji na podstawie schematu numeracji określonego w ustawieniach w schemacie numeracji obiektu serwisowego. Numer pozycji można wprowadzić ręcznie w edytorze pozycji. Po dodaniu pozycji do tabeli pozycji, użytkownik nie może już zmienić numeru pozycji.
Pozycje artykułów
Dostępne są następujące pola:
- Artykuł — użytkownik wprowadza artykuł
- Ilość — użytkownik wprowadza ilość artykułu w jednostce podstawowej
- Specyfikacja — użytkownik wprowadza identyfikator artykułu posiadającego specyfikację
Pozycje materiałów serwisowych
Dostępne są następujące pola:
- Numer — użytkownik wprowadza numer materiału serwisowego
- Ilość — użytkownik wprowadza ilość zestawienia materiałowego w jednostce podstawowej
Zakładka Etapy pracy
W zakładce Etapy pracy można wprowadzać i edytować etapy pracy wymagane do wykonania zadania serwisowego.
Tabela pozycji kroku roboczego
- [Symbol typu w nagłówku wiersza] — wyświetlany jest symbol typu dla pozycji etapów pracy:
- Marszruta
- Operacja
- Zasób
- Pozycja — wyświetla numer pozycji bieżącego etapu pracy
- Marszruta/Operacja/Zasób — wyświetlany jest identyfikator marszruty, operacji lub zasobu
- Ilość — wyświetla wymaganą ilość lub czas pozycji. Użytkownik może wprowadzić ilość lub czas w jednostce podstawowej.
Edytor pozycji kroku roboczego
W typach pozycji tworzone i edytowane są następujące pozycje:
- Pozycje marszrut
- Pozycje operacji
- Pozycje zasobów
Działanie edytora pozycji zostało opisane w instrukcji obsługi.
Na pasku narzędzi edytora pozycji dostępne są następujące dodatkowe przyciski:
- [Nowa pozycja] — przygotowuje nową pozycję z kategorii edytowanej wcześniej w edytorze — ustawienia edytora pozycji są resetowane
- [Nowa marszruta] — przygotowuje nową pozycję marszruty
- [Nowa operacja] — przygotowuje nową pozycję operacji
- [Nowy zasób] — przygotowuje nową pozycję zasobu
Poniższe pole jest dostępne dla wszystkich typów elementów kroku roboczego:
- Pozycja — numer pozycji służy do precyzyjnej identyfikacji poszczególnych pozycji etapów pracy. System automatycznie generuje numer pozycji na podstawie schematu numeracji określonego w ustawieniach w schemacie numeracji obiektu serwisowego. Numer pozycji można wprowadzić ręcznie w edytorze pozycji. Po dodaniu pozycji do tabeli pozycji, użytkownik nie może już zmienić numeru pozycji.
Pozycje marszruty
Dostępne są następujące pola:
- Plan pracy — użytkownik wprowadza marszrutę
- Ilość — użytkownik wprowadza wymaganą ilość marszrut w jednostce współczynnika referencyjnego
Pozycje operacyjne
Dostępne są następujące pola:
- Operacja — użytkownik wprowadza operację
- Ilość — użytkownik wprowadza wymaganą ilość operacji w jednostce współczynnika referencyjnego
Pozycje zasobów
Dostępne są następujące pola:
- Zasoby — użytkownik wprowadza zasób
- Czas — użytkownik wprowadza wymagany stały czas dla zasobu. Jednostka czasu musi odpowiadać jednostce produkcyjnej zasobu.
Konfiguracja
Poniższe ustawienia w funkcji głównej Serwis są istotne dla aplikacji Zadania serwisowe w aplikacji Konfiguracja:
- Schemat numeracji zadań serwisowego — w tym polu należy przyporządkować schemat numeracji typu Zadanie serwisowe, jeśli użytkownik chciałby aktywować automatyczne przypisywanie numerów dla zadań serwisowych.
Schemat numeracji zapisany w tym polu jest wykorzystywany przez system do automatycznego określania i przypisywania numeru zadania serwisowego dla wszystkich nowych zadań serwisowych. Numer zadania serwisowego służy do jednoznacznej identyfikacji zadania serwisowego.
Jednostki biznesowe
Następująca jednostka biznesowa jest istotna dla aplikacji Obiekty serwisowe, która jest używana np. do
- Przyporządkowywanie uprawnień
- Definicja działań
- Import lub eksport danych
Zadanie serwisowe
com.sem.ext.app.service.servicing.obj.ServiceJob
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
Tcom.sem.ext.app.service.servicing.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia można przyporządkowywać zarówno przy użyciu ról autoryzacji, jak i poprzez przyporządkowanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Aplikacja Zadania serwisowe nie posiada żadnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, użytkownik może korzystać z aplikacji Zadania serwisowe tylko wtedy, gdy został on przyporządkowany do organizacji w danych podstawowych partnera, która jest zawarta w co najmniej następującej strukturze organizacyjnej:
- Logistyka magazynowa
Funkcje specjalne
Aplikacja Zadania serwisowe nie posiada żadnych funkcji specjalnych.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Zadania serwisowe nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.