Wprowadzenie: Dane konfiguracyjne serwisu

Niniejsza dokumentacja zawiera przegląd danych podstawowych przedstawionych w ramach obszaru Serwis i wyjaśnia, w jaki sposób są one wykorzystywane. Szczegółowy opis danych podstawowych serwisu można znaleźć w odpowiedniej dokumentacji aplikacji.

Informacje ogólne

Dane podstawowe serwisu to obiekty serwisowe, zadania serwisowe i liczniki. Informacje zawarte w tych jednostkach można wykorzystać do udzielenia odpowiedzi na następujące pytania:
  • Co jest serwisowane lub naprawiane?
  • Jakie czynności i materiały są wymagane?
  • W jakich cyklach serwisowane są maszyny lub środki trwałe?
Obiekty serwisowe reprezentują artykuły, które mają być konserwowane lub naprawiane. W kontekście
serwisu wewnętrznego są to wewnętrzne maszyny i środki, które mogą odnosić się do artykuł. W kontekście serwisu zewnętrznego, obiekty serwisowe to sprzedane maszyny lub środki, które zawsze odnoszą się do artykułu. Ów artykuł musi być zarejestrowany z danymi sprzedaży i logistyki magazynowej.
 
W obiektach serwisowych można również wprowadzać np. wydłużone okresy gwarancji, koszty
nabycia, centra kosztów księgowych i cechy opisowe.
 
Do obiektu serwisowego można również przypisać materiały serwisowe i działania serwisowe, które
są niezbędne np. do regularnej konserwacji obiektu serwisowego. W tym celu wykorzystywane
są artykuły, listy zasobów, marszruty, operacje i zasoby.
 
Do zadania serwisowego można jednak również przypisać materiały serwisowe i czynności serwisowe wymagane dla określonego zadania. Przyporządkowania są wówczas niezależne od obiektu serwisowego. Oznacza to, że np. powtarzające się zadania serwisowe mogą być wprowadzane tylko raz, a następnie ponownie wykorzystywane. Zadanie serwisowe może być używane w zgłoszeniach serwisowych.
 
Do obiektu serwisowego można również przypisać liczniki, które służą do określania czasów konserwacji.

Definicje terminów

Obiekty serwisowe — opisują zarówno wewnętrzne środki trwałe, maszyny lub części maszyn, jak i artykuły sprzedażowe, które są dostarczane i zwracane do serwisu. W związku z tym, rozróżnia się wewnętrzne i zewnętrzne obiekty serwisowe. Zewnętrzne obiekty serwisowe mogą być tworzone automatycznie po dostawie lub przyjęciu towaru do serwisu. Zewnętrzne obiekty serwisowe zawsze mają odniesienie do artykułu.
 
Zadania serwisowe — opisują materiały i etapy pracy wymagane do przetworzenia zlecenia serwisowego oraz, w razie potrzeby, pracownika do wykonania tej czynności. Zadania serwisowe mogą również zawierać dane rozliczeniowe, które są używane jako wartości domyślne w zgłoszeniach serwisowych.
 
Marszruty — zawiera wszystkie operacje, które należy wykonać w celu wyprodukowania artykułu. Kolejność operacji w marszrucie i wszelkie zależności między operacjami są uwzględniane podczas wczytywania zlecenia produkcyjnego.
 
Operacja — opisuje czynność wykonywaną w procesie produkcji. Operacje są podsumowywane w marszrucie.
 
Zasoby — to środki produkcyjne i osoby w procesie produkcji, które posiadają zdolności. Podobne zasoby można podsumować w grupach zasobów. Zasoby można przypisać do centrów kosztów.
 
Plan serwisu — definiuje wyzwalacze (liczniki), dla których generowane są zgłoszenia serwisowe, dla których obiektów serwisowych. Definiowane są również zadania do wykonania podczas konserwacji.
 
Umowa serwisowa — warunki (np. terminy) serwisu obiektu serwisowego są przetwarzane w umowie serwisowej. Umowa serwisowa obejmuje również usługi i koszty konserwacji.
 
Liczniki — są podstawą automatycznego planowania serwisu. Na podstawie odczytów liczników można generować zgłoszenia serwisowe dla obiektów serwisowych za pomocą obliczeń planu serwisu. Liczniki są przypisane do obiektów serwisowych.

Procesy

Poniżej opisano wykorzystanie danych podstawowych w procesach biznesowych związanych z serwisem.

Plany serwisu

Plany serwisu opisują serwis obiektów serwisowych w zależności od stanów liczników. Oznacza to, że konserwacja może być uruchamiana dla dużej liczby obiektów serwisowych po osiągnięciu określonego stanu licznika dla obiektu serwisowego lub tylko dla tych, dla których ten licznik jest zapisany i ma ten stan na obiekcie serwisowym.
 
Przykład
Przykład 1: Maszyny w systemie
 
Jeśli licznik przepływu na maszynie w systemie osiągnął określony poziom, konserwacja powinna
zostać uruchomiona dla wszystkich maszyn w tym systemie. Jeśli stan licznika obiektu serwisowego (maszyny) osiągnie wartość wyzwalającą, wówczas proces serwisowy zostanie uruchomiony dla wszystkich obiektów serwisowych w planie serwisu (wszystkich maszyn w systemie).
 
Przykład
Przykład 2: Konserwacja floty pojazdów
 
Pojazdy mają być serwisowane co 20 000 km. Za każdym razem, gdy licznik przebiegu pojazdu osiągnie
ten poziom (lub jego wielokrotność), należy uruchomić konserwację. Jeśli odczyt licznika przebiegu obiektu serwisowego (pojazdu) osiągnie wartość wyzwalającą (n razy 20 000 km), uruchamiany jest proces serwisowy dla tego obiektu serwisowego.

Umowy serwisowe

Umowy serwisowe określają, które obiekty serwisowe są objęte daną umową serwisową, w jaki sposób i w jakim zakresie mają być fakturowane koszty konserwacji oraz które zadania serwisowe są objęte daną umową serwisową.

Obiekty serwisowe

Praca, która ma zostać wykonana na obiekcie serwisowym w ramach działania serwisowego, jest przedstawiana za pomocą zgłoszeń serwisowych. Niezbędne zadania serwisowe są pobierane z określonego obiektu serwisowego lub przypisywane ręcznie w zgłoszeniu serwisowym. W przypadku
zgłoszeń serwisowych generowanych automatycznie poprzez plan serwisu, zadania serwisowe są pobierane z planu serwisu.

Liczniki i odczyty liczników

W zależności od typu licznika, stany licznika są edytowane ręcznie w aplikacji Stany licznika lub
obliczane i aktualizowane automatycznie za pomocą zlecenia przetwarzania z potwierdzeń zasobów
zleceń produkcyjnych. Aplikacja Obliczanie stanów licznika jest dostępna do automatycznej aktualizacji.

Czy ten artykuł był pomocny?