Funkcja: Controlling

Za pomocą funkcji Controlling użytkownik może aktywować lub dezaktywować rachunek kosztów. W polu Adapter rachunku kosztów wybierany jest odpowiedni interfejs do podłączonego systemu controllingu. Dodatkowo, za pomocą pola wyboru Rachunek kosztów częściowych można zdecydować się na rachunek kosztów częściowych lub pełnych, a przy aktywowanym standardowym interfejsie — także na konsolidację firm w ramach controllingu, o ile jest ona wspierana przez adapter. 

Ustawiane są również parametry ceny szacunkowej i zastosowań stawek kosztowych w celu tworzenia transakcji rachunku kosztów na podstawie danych zwrotnych z produkcji.

Informacje techniczne

  • Nazwa: Controlling

  • Nazwa techniczna: com.cisag.app.Costing

  • Wymagana licencja: com.cisag.app.General / dla wyboru adaptera dodatkowo com.cisag.app.Costing

  • Możliwość dezaktywacji: tak

  • Dotyczy: Firma, Organizacja główna

Opis funkcji Controlling

Aby aktywować funkcję Controlling, wymagana jest odpowiednia licencja. Aby zainstalować adaptery, konieczna jest licencja na interfejs controllingu. Adaptery umożliwiają połączenie z wykorzystywanym systemem controllingu. Wymagany adapter musi zostać zainstalowany. Dostępne adaptery można uzyskać za pośrednictwem centrum pomocy.

Aktywacja funkcji Controlling z wyborem adaptera Varial skutkuje:

  • Interfejs rachunku kosztów Varial, który służy do wymiany danych między Comarch ERP Enterprise a systemem kontroli Varial, jest aktywny. Interfejs ten dostarcza podstawowe dane rachunku kosztów i pobiera dane dotyczące ruchów rozliczeniowych z produkcji. Z Comarch ERP Enterprise do rachunku kosztów przenoszone są podstawowe dane nośników kosztów oraz transakcje rachunku kosztów rzeczywistych i docelowych. Z rachunku kosztów Varial zmiany w odpowiednich danych podstawowych, takich jak rodzaje kosztów, centra kosztów, jednostki kosztowe, rodzaje świadczenia (wskaźniki) i stawki kosztów są przenoszone do systemu ERP. Błędne rekordy danych ruchowych można edytować bezpośrednio w systemie rozliczeń kosztów Varial w menu Rozliczenia kosztów, Przeniesienie, Przetwarzanie przeniesienia.
  • Dane dotyczące ruchu kosztów — raporty z produkcji (dane dotyczące ruchów materiałowych i operacji) zarejestrowane w Comarch ERP Enterprise są przekształcane na odpowiednie transakcje rachunku kosztów rzeczywistych i przekazywane do kontroli zmiennych kosztów. Na podstawie zgłoszonych przyjęć materiałów i docelowych struktur produkcji ustalane są docelowe transakcje rachunku kosztów. Przeniesienie danych transakcji odbywa się za pomocą aplikacji działającej w tle Transfer danych transakcyjnych.
  • Dane podstawowe rachunku kosztów — dane podstawowe zarejestrowane lub zmienione w systemie Varial Controlling są automatycznie przenoszone z Varial do Comarch ERP Enterprise za pomocą adaptera i interfejsu CORBA. Synchronizacja danych podstawowych odbywa się za pomocą aplikacji działającej w tle Synchronizacja danych konfiguracyjnych.
  • W stawkach kosztów dla centrów kosztów dostępne są, w zależności od ustawień, stawki kosztów całkowitych (części zmienne) lub stawki kosztów częściowych (części stałe i zmienne).

Uwaga
W przypadku aktywnego systemu Varial Conrolling rachunku kosztów częściowych jest możliwe tylko dla stawek kosztowych rzeczywistych i docelowych. Oznacza to, że dla stawek kosztów Kalkulacja 1 do Kalkulacja 3 dostępne są tylko koszty całkowite.

  • W systemie Comarch ERP Enterprise nie ma możliwości edycji centrów kosztów i stawek kosztów, rodzajów kosztów oraz rodzajów świadczeń. Edycja tych danych podstawowych odbywa się bez wyjątku w rachunku kosztów, a nowo wprowadzone lub zmienione dane (nie te usunięte) są okresowo replikowane do systemu Comarch ERP Enterprise.
  • Rejestracja jednostek kosztowych może odbywać się zarówno za pośrednictwem Comarch ERP Enterprise, jak i bezpośrednio w Varial Controlling. Wszelkie nowo zarejestrowane jednostki kosztowe w Comarch ERP Enterprise są jednorazowo przenoszone do Varial Controlling. Zmiany w danych podstawowych jednostek kosztowych są jednak replikowane tylko z Varial do Comarch ERP Enterprise. Oznacza to, że dalsza obsługa w Comarch ERP Enterprise nie jest przewidziana i nie ma żadnego wpływu na Varial Controlling.

Aktywacja funkcji Controlling i adaptera rachunku kosztów Inny controlling ma następujące skutki:

  • W stawkach kosztów dla centrów kosztów, po aktywowaniu pola Rachunek kosztów częściowych, dostępne są koszty częściowe (części stałe i zmienne), a po wyłączeniu rozliczania kosztów częściowych dostępne są wyłącznie koszty całkowite (części zmienne).
  • Przetwarzanie centr kosztów i ich stawek, rodzajów kosztów, jednostek kosztowych i rodzajów świadczeń odbywa się w Comarch ERP Enterprise. Ewentualne połączenia z danymi podstawowymi dostawców zewnętrznych należy traktować oddzielnie. Dane można importować np. za pomocą BIS lub zintegrować z Comarch ERP Enterprise poprzez indywidualne połączenie (CORBA itp.).
  • Dane transakcji rachunku kosztów wygenerowane w Comarch ERP Enterprise za pomocą aplikacji w tle Synchronizacja danych konfiguracyjnych są rejestrowane przy użyciu Inny controlling w obiekcie biznesowym cisag.app.financials.batch.obj.BatchCostingTransfer. Wygenerowana baza danych jest oparta na strukturze danych dla rachunku kosztów.

Aktywacja funkcji Controlling i adaptera rozliczenia kosztów Bez controllingu ma następujące skutki:

  • W stawkach kosztów dla centrów kosztów, po aktywowaniu pola Rachunek kosztów częściowych, dostępne są koszty częściowe (części stałe i zmienne), a po wyłączeniu rachunku kosztów częściowych dostępne są wyłącznie koszty całkowite (części zmienne).
  • Przetwarzanie centrów kosztów i ich stawek, rodzajów kosztów, jednostek kosztowych i rodzajów świadczeń odbywa się w Comarch ERP Enterprise. Ewentualne połączenia z danymi podstawowymi dostawców zewnętrznych należy traktować oddzielnie. Dane można importować np. za pomocą BIS lub zintegrować z Comarch ERP Enterprise poprzez indywidualne połączenie (CORBA itp.).

Dezaktywacja funkcji Controlling

Przy dezaktywowanej funkcji Controlling pole Jednostka kosztowa (jeśli występuje, również Centrum kosztów) nie jest dostępne w następujących aplikacjach:

  • Zlecenie produkcyjne, zakładka Ogólne

  • Artykuły, widok Produkcja, zakładka Klasyfikacja

  • Artykuł w widokach sprzedażowych: Sprzedaż, Klienci i Klasyfikacje klientów – każdorazowo w zakładce Dane rozliczeniowe

  • Specyfikacje, zakładka Dane podstawowe numeru serii

Następujące funkcje są dostępne jedynie w ograniczonym zakresie:

  • Podczas tworzenia zleceń produkcyjnych z pozycji zamówienia sprzedaży nie jest generowana nowa jednostka kosztowa

  • Podczas tworzenia zleceń produkcji obcej ze zleceń produkcyjnych jednostki kosztowej nie jest przekazywany do pozycji zamówienia zakupu

Ponadto, przy dezaktywowanej funkcji Controlling, następujące aplikacje w obszarze Rachunkowość nie mogą być używane:

  • Rodzaje kosztów

  • Centra kosztów

  • Jednostki kosztowe

  • Rodzaje świadczeń

Zakładka Ustawienia

Za pomocą funkcji Controlling można zarządzać rachunkiem kosztów. Jeżeli wybrano adapter rachunku kosztów Inny Controlling (dowolny rachunek kosztów/kalkulacja końcowa), wówczas dane transakcji rachunku kosztów wygenerowane przez Comarch ERP Enterprise są zapisywane w obiekcie biznesowym
com.cisag.app.financials.batch.obj.BatchCostingTransfer. Jeśli natomiast wybrano inny prawidłowy adapter rachunku kosztów, dostępne są odpowiednie standardowe interfejsy oraz licencjonowane funkcje powiązanego pakietu rachunku kosztów.

Następujące pola są dostępne do ogólnej konfiguracji obszaru Controlling:

  • Adapter rachunku kosztów — w tym polu określa się, który system controllingu będzie wykorzystywany. Liczba dostępnych do wyboru pozycji zależy od zainstalowanych adapterów. Zawsze można również wybrać opcję Bez controllingu. Jeśli wykorzystywany jest system controllingu, dla którego nie jest dostępny adapter, można wybrać adapter Inny Controlling. W takim przypadku dane rachunku kosztów są zapisywane w obiekcie biznesowym Dane rachunku kosztów produkcji (BatchCostingTransfer) i są dostępne do dalszego przetwarzania.

Uwaga
W zależności od ustawienia pola wyboru Rachunek kosztów częściowych, w zestawieniach kosztów (np. w aplikacjach Centra kosztów lub Kalkulacje kosztów produktów) dostępne są tylko części zmienne (stawki kosztów całkowitych) lub części stałe i zmienne (stawki kosztów częściowych).

  • Rachunek kosztów częściowych (pole wyboru) — ta funkcja służy do włączania lub wyłączania rachunku kosztów częściowych. Jeśli funkcja Rachunek kosztów częściowych jest włączona, w stawkach kosztów (zastosowanie Centra kosztów) dostępne są stałe i zmienne części kosztów. Jeśli funkcja jest wyłączona, dostępne są tylko zmienne części kosztów (koszty całkowite) stawek kosztów (zastosowanie Centra kosztów).

Uwaga
Jeśli aktywowano rachunek kosztów częściowych i zainstalowano adapter rachunku kosztów Varial, części stałe są aktywowane tylko w zastosowaniach stawek kosztów Plan i Rzeczywiste, natomiast są one wyłączone w Kalkulacji 1, Kalkulacji 2 i Kalkulacji 3.

  • Konsolidacja — w tym polu wyboru określa się, czy funkcja konsolidacji ma być aktywowana dla danej firmy. Możliwe wartości to:
    • Brak (wartość domyślna) — jeżeli wybrano Brak, funkcja konsolidacji dla tej firmy jest dezaktywowana
    • Jest konsolidowany — firma podlega konsolidacji. Wymagana firma konsolidacyjna jest wskazywana w polu Konsolidacja w firmie, znajdującym się obok funkcji.
    • Firma konsolidacyjna — ta opcja oznacza firmę jako firmę konsolidacyjna na potrzeby rachunku kosztów. Najpierw należy zdefiniować firmy konsolidacyjne, a następnie przyporządkować je firmom podlegającym konsolidacji.
  • Konsolidacja w firmie — jeżeli dla firmy w polu Konsolidacja wybrano opcję Jest konsolidowany, w tym polu przypisuje się firmie konsolidowanej odpowiednią firmę konsolidującą.

Sekcja Ceny szacunkowe

W sekcji Ceny szacunkowe można wybrać te ceny szacunkowe, które mają być wykorzystywane przy generowaniu transakcji rachunku kosztów dla materiałów.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól: 

  • Cena dla planowanych rozchodów materiałów — użytkownik wybiera cenę szacunkową (Więcej informacji można znaleźć w aplikacji Artykuły, widok Rachunkowość), która ma być podstawą do kalkulacji planowanych rozchodów materiałów w rachunku kosztów. Wybrana cena szacunkowa obowiązuje dla wszystkich artykułów wchodzących w skład gotowego produktu. Dostępne są następujące ceny wyceny:
    • Cena rozliczeniowa 1 do 5

    • Cena inwentaryzacyjna

    • Ostatnia cena zakupu

    • Cena średnia

  • Cena dla rzeczywistych rozchodów materiałowych — użytkownik wybiera cenę szacunkową (Więcej informacji można znaleźć w aplikacji Artykuły, widok Rachunkowość), która ma być podstawą do kalkulacji rzeczywistych rozchodów materiałowych w rachunku kosztów. Wybrana cena wyceny obowiązuje dla wszystkich artykułów wchodzących w skład gotowego produktu. Dostępne są następujące ceny wyceny:

    • Cena rozliczeniowa 1 do 5

    • Cena inwentaryzacyjna

    • Ostatnia cena zakupu

    • Cena średnia

  • Cena dla planowanych przychodów z produkcji — użytkownik wybiera cenę szacunkową (Więcej informacji można znaleźć w aplikacji Artykuły, widok Rachunkowość), która ma być podstawą do kalkulacji planowanych przychodów z produkcji w rachunku kosztów. Wybrana cena szacunkowa obowiązuje dla wszystkich artykułów wchodzących w skład gotowego produktu. Dostępne są następujące ceny wyceny:

    • Cena rozliczeniowa 1 do 5

    • Cena inwentaryzacyjna

    • Ostatnia cena zakupu

    • Cena średnia

  • Cena dla rzeczywistych przychodów z produkcji — użytkownik wybiera cenę szacunkową (Więcej informacji można znaleźć w aplikacji Artykuły, widok Rachunkowość), która ma być podstawą do kalkulacji rzeczywistych przychodów z produkcji w rachunku kosztów. Wybrana cena szacunkowa obowiązuje dla wszystkich artykułów wchodzących w skład gotowego produktu. Dostępne są następujące ceny wyceny:
    • Cena rozliczeniowa 1 do 5

    • Cena inwentaryzacyjna

    • Ostatnia cena zakupu

    • Cena średnia

  • Cena dla planowanych przyjęć produktów ubocznych — użytkownik wybiera cenę szacunkową (Więcej informacji można znaleźć w aplikacji Artykuły, widok Rachunkowość), która ma być podstawą do kalkulacji planowanych przyjęć produktów ubocznych w rachunku kosztów. Wybrana cena szacunkowa obowiązuje dla wszystkich artykułów wchodzących w skład gotowego produktu. Dostępne są następujące ceny wyceny:
    • Cena rozliczeniowa 1 do 5
    • Cena inwentaryzacyjna
    • Ostatnia cena zakupu
    • Cena średnia
  • Cena dla rzeczywistych przyjęć produktów ubocznych — użytkownik wybiera cenę szacunkową (Więcej informacji można znaleźć w aplikacji Artykuły, widok Rachunkowość), która ma być podstawą do kalkulacji rzeczywistych przyjęć produktów ubocznych w rachunku kosztów. Wybrana cena szacunkowa obowiązuje dla wszystkich artykułów wchodzących w skład gotowego produktu. Dostępne są następujące ceny wyceny:
    • Cena rozliczeniowa 1 do 5
    • Cena inwentaryzacyjna
    • Ostatnia cena zakupu
    • Cena średnia
  • Cena dla rzeczywistych ilości braków — użytkownik wybiera cenę szacunkową (Więcej informacji można znaleźć w aplikacji Artykuły, widok Rachunkowość), która ma być podstawą do kalkulacji rzeczywistych ilości braków w rachunku kosztów. Wybrana cena szacunkowa obowiązuje dla wszystkich artykułów wchodzących w skład gotowego produktu. Dostępne są następujące ceny wyceny:
    • Cena rozliczeniowa 1 do 5
    • Cena inwentaryzacyjna
    • Ostatnia cena zakupu
    • Cena średnia

Sekcja Zastosowanie stawki kosztowej

W sekcji Zastosowanie stawki kosztowej można wybrać te stawki kosztów, które mają być wykorzystywane przy generowaniu transakcji rachunku kosztów dla operacji produkcji (zasobów).

Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól: 

  • Zastosowanie dla operacji planowanych — użytkownik wybiera zastosowanie stawki kosztów (Więcej informacji można znaleźć w aplikacji Centra kosztów), które ma stanowić podstawę do kalkulacji planowanych świadczeń (operacji roboczych) w rachunku kosztów. Wybrane zastosowanie stawki kosztów obowiązuje dla wszystkich operacji, które są planowo wykonywane w celu wytworzenia gotowego produktu. Dostępne są następujące zastosowania stawek kosztów:
    • Plan

    • Fakt

    • Kalkulacja 1, 2 lub 3

Uwaga
W przypadku zastosowania adaptera rachunku kosztów Varial i aktywowanej funkcji rachunku kosztów częściowych, do oceny operacji dostępne są tymczasowo tylko stawki kosztów rzeczywistych lub planowanych.
  • Zastosowanie dla operacji rzeczywistych — użytkownik wybiera zastosowanie stawki kosztów (Więcej informacji można znaleźć w aplikacji Centra kosztów), które ma stanowić podstawę do kalkulacji rzeczywistych świadczeń (operacji roboczych) w rachunku kosztów. Wybrane zastosowanie stawki kosztów obowiązuje dla wszystkich operacji, które są planowo wykonywane w celu wytworzenia gotowego produktu. Dostępne są następujące zastosowania stawek kosztowych:
    • Plan

    • Fakt

    • Kalkulacja 1, 2 lub 3

Sekcja Zastosowanie jednostki kosztowej

W zakładce Zastosowania jednostki kosztowej można skonfigurować ustawienia dotyczące obsługi nośników kosztów w ramach obszarów Sprzedaż, Zakup i Produkcja.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:

  • Zastosuj w produkcji (pole wyboru) — za pomocą tego pola można określić, czy jednostki kosztowe mogą być wykorzystywane w produkcji. Ustawienie to jest niezależne od zastosowania adaptera rachunku kosztów. Jeżeli funkcja ta zostanie aktywowana, wówczas możliwe jest określenie ustawienia indywidualnie dla każdego rodzaju zlecenia produkcyjnego.
  • Pochodzenie jednostki kosztowej zakupu — za pomocą tej opcji można zdefiniować pochodzenie jednostki kosztowej dla procesów zakupu lub produkcji realizowanych do zamówienia/zlecenia. Dostępne są następujące opcje:
    • Z zamówienia sprzedaży (Rodzaj-Nr dokumentu-Pozycja dokumentu) — identyfikator jednostki kosztowej jest, w razie potrzeby, generowany na nowo podczas tworzenia zlecenia produkcyjnego lub pozycji zamówienia zakupu na podstawie pozycji dokumentu zamówienia sprzedaży i przypisywany do niej.

    • Z artykułu sprzedaży/Przyporządkowanie kont — jednostka kosztowa jest, w razie potrzeby, natychmiast określana w trakcie tworzenia pozycji dokumentu zamówienia sprzedaży na podstawie danych podstawowych artykułu oraz przyporządkowania konta.

Uwaga
W obu przypadkach jednostkę kosztową można wprowadzić lub zmienić ręcznie podczas przetwarzania zlecenia.
  • Pochodzenie jednostki koszt. dla konf. artykułów — umożliwia określenie pochodzenia jednostki kosztowej dla konfigurowanych artykułów. Dostępne są następujące opcje:

    • Z zamówienia sprzedaży (Rodzaj-Nr dokumentu-Pozycja dokumentu) — identyfikator jednostki kosztowej jest, w razie potrzeby, generowany na nowo podczas tworzenia zlecenia produkcyjnego lub pozycji zamówienia zakupu na podstawie pozycji dokumentu zamówienia sprzedaży i przypisywany do niej.

    • Z artykułu sprzedaży/Przyporządkowanie kont — jednostka kosztowa jest, w razie potrzeby, natychmiast określana w trakcie tworzenia pozycji dokumentu zamówienia sprzedaży na podstawie danych podstawowych artykułu oraz przyporządkowania konta.

Uwaga
W obu przypadkach jednostkę kosztową można wprowadzić lub zmienić ręcznie podczas przetwarzania zlecenia.

Czy ten artykuł był pomocny?