Zlecenia dystrybucji w sprzedaży służą do dystrybuowania potrzebnych towarów między kilkoma lokalizacjami organizacji, a w przypadku, gdy lokalizacje te należą do różnych, prawnie niezależnych organizacji, zlecenia takie służą do zapewnienia rozliczenia towarów w ramach organizacji. Podczas tej procedury towar jest technicznie przekierowywany do magazynu tranzytowego wraz z dostawą. Następnie przyjęcie towaru jest przekierowywane do magazynu docelowego. Rozliczenie na podstawie odpowiednich wartości odbywa się poprzez powiązane faktury sprzedaży i zakupu pomiędzy firmami lokalizacji.
Zlecenie dystrybucji szczegółowo opisuje zakres świadczonych usług: towary, które mają zostać dostarczone, są tworzone i uzupełniane o ilości, ceny oraz warunki dostawy i płatności. Na samym zleceniu dystrybucji wszystkie dane dotyczące kompletacji, dostawy i rozliczeń wewnętrznych są określane jako podstawa do dalszej realizacji procesu dystrybucji.
Niniejszy dokument opisuje, w jaki sposób rodzaje zleceń dystrybucji wpływają na przetwarzanie zleceń dystrybucji oraz w jaki sposób użytkownik może wprowadzić lub wygenerować takie rodzaje. Dokument opisuje również istotne dla zleceń dystrybucji ustawienia, w tym ustawienia domyślne, które są zapisywane w ramach rodzajów zleceń dystrybucji oraz ich wpływ na edycję i dalsze przetwarzanie zleceń danego rodzaju.
Definicje pojęć
Zlecenie dystrybucji
Zlecenia dystrybucji służą do rozdzielania (przesuwania) towarów pomiędzy lokalizacjami przedsiębiorstwa lub koncernu. Zlecenia dystrybucji, podobnie jak zamówienia sprzedaży, zawierają ilościową i wartościową specyfikację towarów, które mają zostać dostarczone z jednej do drugiej lokalizacji.
Rodzaj zlecenia dystrybucji
Rodzaje zleceń dystrybucji identyfikują zlecenia dystrybucji i określają ich typ (Dostawa, Korekta wartości). Ponadto rodzaje zleceń dystrybucji zawierają automatyczne wpisy (wartości domyślne) i ustawienia dla generowanych zleceń dystrybucji. Ustawienia takie odpowiadają za kontrolę systemowych funkcji weryfikacyjnych i kalkulacyjnych wykonywanych dla danego rodzaju zlecenia dystrybucji, jak również za dalsze przetwarzanie zleceń na potrzeby kolejnych dokumentów. Dodatkowo rodzaj zlecenia może być kryterium wyszukiwania informacji.
Procesy i łańcuch dokumentów powiązanych
Procesy dotyczące zleceń dystrybucji, możliwości ich przetwarzania, obsługiwane kolejne dokumenty, a także tworzone powiązania z innymi aplikacjami i jednostkami biznesowymi oraz sposoby ich mapowania w łańcuchu dokumentów powiązanych zostały szczegółowo opisane w dokumencie Zlecenia dystrybucji.
Opis aplikacji
Rodzaje zleceń dystrybucji identyfikują zlecenia dystrybucji i określają ich typ. Występują dwa typy zleceń dystrybucji, definiowane w ramach rodzaju zlecenia dystrybucji:
- Dostawa
- Korekta wartości
Zlecenia dystrybucji o typie Dostawa mogą być tworzone w wersji wycenionej lub nie wycenionej.
Rodzaje zleceń dystrybucji zawierają również dalsze wartości domyślne i ustawienia dotyczące zleceń dystrybucji danego rodzaju. Aplikacja Rodzaje zleceń dystrybucji składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek i obszar roboczy
Dane wprowadzone w polu Rodzaj pozwalają na jednoznaczną identyfikację rodzaju zlecenia dystrybucji. Ponadto użytkownik może wprowadzić dodatkowe informacje w polu Oznaczenie.
Pozostałe pola służą do wprowadzania lub wybierania danych, które mają obowiązywać dla wszystkich zleceń dystrybucji określonego rodzaju. Rodzaje zleceń dystrybucji zawierają więc informacje istotne dla zapytań systemowych i raportów.
Część danych określonych dla rodzaju zlecenia jest stosowana automatycznie jako dane domyślne wszystkich nowych zleceń dystrybucji tego rodzaju. Oznacza to, że dane te zastępują domyślne dane, które zostałyby pobrane z danych konfiguracyjnych określonego partnera lub z aplikacji Konfiguracja – o ile nie stosuje się innych zasad.
Innego rodzaju dane rodzaju zlecenia dystrybucji to ustawienia dla testów i kalkulacji systemowych, takich jak weryfikacja dostępności czy prezentacja ceny.
Dostępne są też ustawienia odpowiadające za kontrolę dalszego przetwarzania zleceń, tj. zachowania kolejnych dokumentów powiązanych. W ten sposób zapisywane są specyficzne rodzaje, takie jak rodzaj zlecenia dostawy i rodzaj faktury proforma.
Poniższa lista opisuje pola w kolejności, w jakiej zostały przedstawione w aplikacji.
Nagłówek
- Rodzaj – Pole Rodzaj wyświetla unikalny identyfikator rodzaju zlecenia dystrybucji. Identyfikator może przybrać dowolną formę. Schemat numeracji dla rodzajów zleceń dystrybucji można zapisać w aplikacji Konfiguracja -> Wielofirmowość w polu Schemat numeracji rodzajów zleceń dystrybucji. Jeśli sekwencja taka została zapisana dla organizacji sprzedaży wyświetlanej na pasku narzędzi Workflow, kolejny numer w tym schemacie podpowiada się jako domyślny numer nowego rodzaju zlecenia.
Dane identyfikacyjne rodzaju zlecenia dystrybucji wykorzystywane są podczas wyszukiwania rodzajów zleceń w innych aplikacjach lub miejscach w systemie, na przykład w celu przyporządkowania odpowiedniego rodzaju do dokumentu zlecenia dystrybucji i zastosowania określonych domyślnych ustawień.
- Oznaczenie – dodatkowa informacja wyróżniająca zlecenie dystrybucji. Może to być dowolny tekst wprowadzony przez użytkownika. Wprowadzenie adekwatnego opisu ułatwia wyszukiwanie danego zlecenia.
- Typ – w tym polu należy wybrać typ zlecenia, który zostanie przyporządkowany do wszystkich zleceń dystrybucji danego rodzaju.
Dostępne są następujące typy:
- Dostawa
- Korekta wartości
Opcją domyślną jest Dostawa. Jeśli dany rodzaj zlecenia został już użyty na dokumencie zlecenia dystrybucji, nie można już zmienić typu określonego dla tego rodzaju zlecenia.
- Status nowych dokumentów – status nowych dokumentów określa ogólny status dla nowych zleceń dystrybucji danego rodzaju. Dostępne opcje to Zwolnione i W opracowaniu.
Nie ma możliwości ponownej zmiany statusu Zwolnione określonego dla zlecenia dystrybucji lub jego pozycji na status W opracowaniu. W razie potrzeby należy użyć statusu Zablokowane.
Szczegółowe informacje znajdują się w dokumencie Akcje: Udostępnij, zablokuj i zakończ dokument lub pozycje.
- Schemat numeracji dla zleceń – tak jak w przypadku innych dokumentów, dla rodzaju zlecenia dystrybucji można wybrać schemat numeracji. Jest on następnie używany do automatycznego wygenerowania numeru dla nowego zlecenia dystrybucji na podstawie ustalonego wzorca. Schemat numeracji dla zleceń dystrybucji można wcześniej utworzyć w aplikacji Schematy numeracji (obszar Podstawowe).
Szczegółowe informacje znajdują się w dokumencie Schematy numeracji.
Obszar roboczy
Obszar roboczy aplikacji zawiera istotne pola i funkcje służące do wprowadzenia danych domyślnych dla zleceń dystrybucji. Pola i funkcje są zestawione według obszarów na następujących zakładkach:
Zakładka Dane dostawy
Pola:
- Lokalizacja źródłowa – w tym polu można wprowadzić lokalizację źródłową, która ma być domyślnie używana dla zleceń dystrybucji tego rodzaju. Lokalizacją źródłową jest lokalizacja, z której dostarczane są towary.
- Lokalizacja docelowa – w tym polu można wprowadzić lokalizację docelową, która ma być domyślnie używana dla zleceń dystrybucji tego rodzaju. Lokalizacja docelowa jest lokalizacją, dla której przeznaczona jest dostawa powiązana ze zleceniem dystrybucji.
- Domyślny magazyn źródłowy – pole to odpowiada za określenie, czy, lub pod jakimi warunkami, system ma wybierać domyślny magazyn źródłowy. Wartość wskazana w tym polu wykorzystywana jest domyślnie podczas wprowadzania nagłówka zlecenia. Ustawienie to może być również zmienione dla każdej pozycji zlecenia. Dostępne wartości:
- Zawsze
- Wstaw, jeśli puste
- Brak
Jeśli zostało wybrane ustawienie Zawsze, system każdorazowo weryfikuje magazyn źródłowy w przypadku, gdy zmieniona zostaje wartość powiązana z domyślnym magazynem. Dotyczy to również sytuacji, w których np. ręcznie wybrano inny magazyn źródłowy.
Ustawienie Wstaw, jeśli puste działa w analogiczny sposób do opcji Zawsze, z tą różnicą, że system nie nadpisuje bieżącego magazynu źródłowego. Magazyn domyślny jest wprowadzany tylko w przypadku, gdy w danym momencie nie są dostępne inne magazyny źródłowe.
Natomiast po wybraniu ustawienia Brak, system nie wprowadza domyślnego magazynu źródłowego z danych konfiguracyjnych. Tę opcję można wykorzystać np. w przypadku, gdy użytkownik chce ręcznie określić magazyn źródłowy dla każdej pozycji zlecenia.
- Weryfikacja dostępności – weryfikacja dostępności określa status planowanego dostępnego zapasu danego artykułu w określonym momencie (na zleceniu dystrybucji jest to termin wysyłki wynikający z uzgodnionego terminu dostawy). Mechanizm ten określa również, czy zapas jest wystarczający, aby np. dostarczyć odpowiednią ilość odpowiedniego artykułu zgodnie z danymi pozycji zamówienia i bez przekroczenia terminu dostawy.
Dostępność jest weryfikowana dynamicznie dla określonego momentu na podstawie aktualnych stanów magazynowych oraz planowanych przyjęć i wydań.
Aby aktywować mechanizm weryfikacji dostępności, należy zaznaczyć parametr Weryfikacja dostępności. W ten sposób uruchamia się weryfikację dostępności na zleceniach dystrybucji danego rodzaju. Weryfikacja dostępności nie może zostać dezaktywowana w aplikacji Zlecenia dystrybucji.
- Reguła dostępności – reguła dostępności determinuje proces określania i wyświetlania dostępności danego artykułu. Od wykorzystanej reguły dostępności zależy, czy lub jakie planowane wydania i przyjęcia są uwzględniane w trakcie kalkulacji dostępności. Reguła dostępności określa również, czy zasoby poddane kwarantannie i zablokowane będą uwzględniane w kalkulacji.
System umożliwia utworzenie wielu reguł dostępności. Jedna z nich może zostać zapisana dla rodzaju zlecenia dystrybucji na potrzeby weryfikacji dostępności realizowanej w aplikacji Zlecenia dystrybucji.
Jeśli dla rodzaju zlecenia aktywowano weryfikację dostępności, wówczas system wykorzystuje regułę dostępności zapisaną dla tego rodzaju. W takim przypadku pole Reguła dostępności jest polem wymaganym.
Podczas tworzenia nowego rodzaju zlecenia (jeśli organizacja wybrana na pasku narzędzi Workflow jest nie tylko organizacją sprzedaży, ale również organizacją logistyki magazynowej) domyślnie używana jest reguła dostępności wprowadzona dla danej organizacji w aplikacji Konfiguracja -> Logistyka magazynowa.
- Rodzaj zlecenia dostawy – jest wykorzystywany do identyfikacji zleceń dostawy. Za pomocą rodzaju zlecenia dostawy możliwe jest automatyczne wprowadzanie wartości i ustawień domyślnych na zleceniach dostawy określonego rodzaju.
W polu Rodzaj zlecenia dostawy należy wybrać istniejący w systemie rodzaj zlecenia dostawy. Wybrany rodzaj zlecenia dostawy obowiązuje dla wszystkich zleceń dystrybucji danego rodzaju i jest przenoszony na zlecenia dostawy wygenerowane z takich zleceń dystrybucji.
- Warunki dostawy – warunki dostawy stanowią umowę zawartą między nabywcą i sprzedawcą. Są one wykorzystywane w celu ustalenia rodzaju i miejsca dostawy, na przykład Dostawa do domu lub Odbiór osobisty. W ramach warunków dostawy możliwe jest również określenie, czy wyliczane będą koszty transportu.
W polu Warunki dostawy należy wybrać warunki obowiązujące dla nowych zleceń dystrybucji danego rodzaju.
W przypadku wybrania warunków dostawy Incoterms (Międzynarodowe Reguły Handlu) należy również określić lokalizację.
- Warunki wysyłki – określają sposób wysyłki artykułów, np. poprzez firmę spedycyjną, firmę kurierską lub pocztę. Warunki wysyłki stanowią również główny parametr wykorzystywany do wyliczania kosztów transportu.
W polu Warunki wysyłki należy wybrać warunki obowiązujące dla nowych zleceń dystrybucji danego rodzaju.
- Ograniczenia dot. dostawy – Pole to pozwala na wprowadzenie ograniczeń dotyczących dostawy obowiązujących w firmie klienta, np. możliwości realizacji dostaw częściowych. Dostępne wartości:
- Brak
- Dostawa całości zamówienia
- Dostawa całości pozycji
Jeśli w polu tym nie określono ograniczeń dotyczących dostawy, ograniczenie dla danego zlecenia może zostać pobrane jako ustawienie domyślne z danych odbiorcy dostawy.
Wybrane w tym polu ograniczenie dotyczące dostawy znajduje zastosowanie tylko wtedy, gdy na zleceniu dokonano alokacji zasobów. Ograniczenie jest wtedy uwzględniane w ramach alokacji, która blokuje zlecenie przed dalszym przetwarzaniem.
- Alokacja zasobów – weryfikacja, czy dany artykuł jest rzeczywiście dostępny w magazynie na potrzeby dostawy, jest możliwa tylko w przypadku, gdy dokonano alokacji zasobów. W ramach alokacji zasobów aktualnie dostępne i możliwe do rozdysponowania zapasy artykułu są przyporządkowywane do pozycji zlecenia na potrzeby dostawy, tj. są wskazywane do konkretnej dostawy. Alokacja musi być zgodna z terminem wysyłki, priorytetem dostawy i ograniczeniami dotyczącymi dostawy. Wraz z alokacją zasobów ustalane są rzeczywiste ilości dla natychmiastowych dostaw.
Dostępne wartości:
- Brak
- Zlecenie dostawy/kompletacja
Wybór opcji Brak powoduje, że na zleceniu nie będzie można dokonać alokacji zasobów. Natomiast wybór opcji Zlecenie dostawy/kompletacja umożliwia dokonanie alokacji zasobów na zleceniu dystrybucji na potrzeby zlecenia dostawy. W tym przypadku ilość dyspozycyjna musi zostać określona na zleceniu dla odpowiedniego dokumentu. Użytkownik może określić ilość ręcznie za pomocą odpowiedniej akcji lub wykorzystując aplikację Alokacja zasobów. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwa dalsza realizacja zlecenia z zastosowaniem innej akcji (np. [Utwórz zlecenie dostawy]).
Jeśli rodzaj zlecenia został użyty na co najmniej jednym zleceniu dystrybucji, nie można już zmienić opcji wybranej w polu Alokacja zasobów.
- Pochodzenie docelowego właściciela zapasów – właściciel zapasów jest prawnym właścicielem zapasów magazynowych.
Pole Pochodzenie docelowego właściciela zapasów definiuje sposób określania docelowego właściciela zapasów/firmy docelowej dla zlecenia dystrybucji typu Dostawa. Dostępne wartości:
- Firma odbiorca dostawy
- Firma organizacji sprzedaży
To ustawienie jest dostępne tylko dla zleceń dystrybucji typu Dostawa i ma wpływ tylko na firmę docelową. Firmą źródłową jest zawsze firma organizacji sprzedaży, jak również firma partnera dostawy (lokalizacja magazynu źródłowego). Ustawienia te są stosowane również na potrzeby księgowania rozchodów i weryfikacji dostępności.
W przypadku zleceń dystrybucji typu Korekta wartości, wartości dla firmy źródłowej i firmy docelowej mogą być wprowadzone ręcznie do momentu utworzenia pierwszej pozycji.
Jeśli firma źródłowa i docelowa są różne, zlecenie dystrybucji może być rozliczone wewnętrznie. Z tego powodu nie jest możliwe tworzenie zleceń dystrybucji zawierających zmienionego właściciela zapasów bez podania cen.
Wartość wybrana w polu Pochodzenie docelowego właściciela zapasów jest wprowadzana domyślnie na zleceniach danego rodzaju. Domyślna wartość może zostać zmieniona dla zlecenia do momentu dodania pierwszej pozycji.
- Typ rezerwacji – pole Typ rezerwacji pozwala na wybór ręcznego lub automatycznego trybu rezerwacji.
Ustawienie to można zmienić dla każdego artykułu w danych konfiguracyjnych (widok Logistyka magazynowa, zakładka Ogólne).
Dostępne wartości:
- Ręcznie
- Automatycznie z okresem rezerwacji
- Automatycznie bez okresu rezerwacji
- Automatycznie podczas uruchamiania procesów logistycznych
Typ rezerwacji może zostać określony oddzielnie dla każdej kombinacji artykułu i magazynu.
Pole to nie jest wykorzystywane podczas tworzenia rodzaju zlecenia dystrybucji typu Korekta wartości.
- Okres rezerwacji – jeśli w polu Typ rezerwacji wybrano opcję Automatycznie z okresem rezerwacji, w tym polu należy określić okres rezerwacji. W przypadku wyboru innej opcji pole to nie jest wykorzystywane.
Jeśli wyznaczono okres rezerwacji, rezerwacja nie zostanie dokonana, dopóki czas (liczony w dniach roboczych) pomiędzy datą bieżącą a terminem zapotrzebowania nie będzie równy lub krótszy niż wyznaczony okres rezerwacji.
Pole to nie jest wykorzystywane podczas tworzenia rodzaju zlecenia dystrybucji typu Korekta wartości.
Należy pamiętać, że przy ustalaniu okresu rezerwacji wykorzystywany jest kalendarz firmowy dla lokalizacji magazynu danej pozycji dokumentu, a nie kalendarz firmowy organizacji sprzedaży.
Zakładka Dane faktury
Pola:
- Zastosuj ceny – za pomocą tej funkcji użytkownik może zdefiniować, czy dla zleceń dystrybucji typu Dostawa ceny mają być wyliczane, czy powinno być możliwe ich wprowadzenie na zleceniu. Ceny są potrzebne np. do wystawiania faktur proforma lub dokonywania rozliczeń wewnętrznych.
Po zastosowaniu danego rodzaju zlecenia nie można już zmienić tego ustawienia.
- Oblicz koszty transportu – kalkulacja kosztów transportu to funkcja, która określa koszty transportu dla zlecenia dystrybucji przy użyciu definicji kosztów transportu, warunków wysyłki, warunków dostawy oraz danych spedytora i klientów, a następnie udostępnia je jako wyliczalne pozycje na fakturze sprzedaży. Ustawienie to jest warunkiem koniecznym, aby koszty transportu były wyliczane dla danego rodzaju zlecenia dystrybucji.
Ustawienie Oblicz koszty transportu jest kopiowane (jako ukryte) na nagłówek nowo tworzonego zlecenia.
- Pochodzenie ceny – pochodzenie ceny określa lokalizację, z której system pobiera dane do wyznaczenia ceny na zleceniu dystrybucji. Określone pochodzenie ceny jest również istotne dla zmiany warunków faktury wykonywanej za pomocą odpowiedniej akcji.
Dostępne wartości:
- Cennik
- Ręcznie
- Cennik, ręcznie
Za pomocą tego ustawienia można określić pochodzenie ceny, które będzie standardowo stosowane na nowych zleceniach dystrybucji danego rodzaju. Domyślne ustawienie może być zmienione na samym zleceniu dystrybucji.
Jeśli wybrano opcję Cennik, ręcznie, a w cenniku nie można znaleźć ceny dla pozycji zlecenia, system automatycznie zmienia pochodzenie ceny dla tej pozycji na opcję Ręcznie.
- Cena szacunkowa – cena szacunkowa określa cenę, której system będzie używał jako podstawy kosztu własnego.
Dostępne wartości:
- Cena rozliczeniowa 1
- Cena rozliczeniowa 2
- Cena rozliczeniowa 3
- Cena rozliczeniowa 4
- Cena rozliczeniowa 5
- Cena inwentaryzacyjna
- Ostatnia cena nabycia
- Cena średnia
Możliwe do wykorzystania ceny to ceny rozliczeniowe 1 do 5 oraz ceny inwentaryzacyjne zapisane dla organizacji sprzedaży w danych konfiguracyjnych artykułu w ramach widoku Rachunkowość. System stosuje odpowiednie ceny szacunkowe zapisane na zakładce Dane magazynu. Jeśli wyszukiwanej ceny nie ma na tej zakładce, wykorzystywana jest cena z danych artykułu, która nie jest powiązana z magazynem. Cena ta pobierana jest z sekcji Wycena na zakładce Ogólne.
Opcjonalnie możliwe jest wykorzystanie ostatniej ceny nabycia lub ceny średniej ważonej wyliczonej przez system. Obie te ceny są wyliczane podczas wyceny zapasów w zależności od ustawionego poziomu oszacowania: Artykuł lub Artykuł/magazyn. Jeśli ustawiony jest poziom dla artykułu, wówczas obie ceny istnieją tylko na tym poziomie; natomiast jeśli ustawiony jest poziom dla artykułu i magazynu, wówczas przy ustalaniu cen wykorzystywany jest magazyn wydań.
Cena inwentaryzacyjna może być również pobrana z systemowych wyliczeń wykonanych na potrzeby inwentaryzacji bądź wprowadzona ręcznie.
Jeśli dla rodzaju zlecenia dystrybucji wybrano opcję Cena inwentaryzacyjna, Ostatnia cena nabycia lub Cena średnia, a cena taka wynosi 0, wykorzystywana jest funkcja specjalna stosująca cenę rozliczeniową 1 w miejsce obowiązującej w momencie wprowadzenia pozycji ceny zerowej.
- Rodzaj faktury proforma – rodzaj faktury proforma jest wykorzystywany na potrzeby identyfikacji faktur proforma. Za pomocą rodzaju faktury proforma określone wartości i ustawienia domyślne stosowane są na fakturach proforma wykorzystujących dany rodzaj.
W polu tym należy wybrać istniejący w systemie rodzaj faktury proforma. Wybrany rodzaj faktury proforma obowiązuje dla wszystkich zleceń dystrybucji danego rodzaju i jest przenoszony na faktury proforma wygenerowane z takich zleceń dystrybucji.
- Aktualizuj ostatnią cenę nabycia – jeśli parametr Aktualizuj ostatnią cenę nabycia został zaznaczony, ostatnia cena nabycia dla magazynu docelowego zostanie zaktualizowana podczas księgowania przyjęcia towaru. Parametr jest edytowalny tylko dla rodzajów zleceń dystrybucji o typie Dostawa.
Ostatnia cena nabycia jest aktualizowana tylko wtedy, gdy zmieni się właściciel zapasów, tzn. gdy organizacja docelowa i organizacja źródłowa będą się różnić.
W przypadku księgowania faktur zakupu z kosztami dodatkowymi, ostatnia cena nabycia zostanie ponownie zaktualizowana, jeśli kod księgowania umożliwia taką aktualizację.
To ustawienie może być edytowane, dopóki nie występują żadne zlecenia dystrybucji danego rodzaju.
- Klasyfikacja podatkowa rodzajów transakcji – klasyfikacja podatkowa rodzajów transakcji jest opcjonalnym parametrem służącym do określania kodu podatkowego oraz składnikiem wykorzystywanym podczas definiowania przyporządkowań podatku.
Wartość ta jest używana domyślnie podczas tworzenia nowych pozycji należących do zlecenia dystrybucji danego rodzaju.
Wartość ta może być zmieniana dla każdej pozycji zlecenia.
Typy zleceń dystrybucji
W systemie występują dwa typy zleceń dystrybucji:
- Dostawa – dostawy służą do dystrybucji towarów między lokalizacjami oraz do ich ewentualnego wewnętrznego rozliczania. Za pomocą parametru Zastosuj ceny można określić, czy ceny mają być obsługiwane dla dostaw.
- Korekta wartości – zlecenia dystrybucji typu Korekta wartości służą wyłącznie do korygowania rozliczeń wewnętrznych, dla których np. należy dokonać korekty ceny. Korekta wartości musi być powiązana z pozycją faktury sprzedaży wygenerowanej w trakcie rozliczeń wewnętrznych.
Opisane poniżej warunki specjalne dotyczą dostaw bez cen i korekt wartości.
Dostawy bez cen
Dla dostaw bez cen nie jest możliwe wprowadzanie cen. W takim przypadku wszystkie pola dotyczące cen, rabatów, kwot lub warunków faktury w aplikacji Zlecenia dystrybucji są nieaktywne i nie są wyświetlane.
Do nowo dodawanych pozycji zlecenia natychmiast przyporządkowywany jest status Całkowicie rozliczone. W ten sposób blokowane jest generowanie rozliczeń wewnętrznych i wprowadzanie dla nich ilości dyspozycyjnych.
Faktury proforma nie mogą być generowane.
Korekty wartości
Korekty wartości służą do korygowania rozliczeń wewnętrznych. Rozliczenie wewnętrzne, które ma być skorygowane, może być oparte na zleceniu dystrybucji o typie Dostawa, na wewnętrznej dostawie bezpośredniej, na centralnym zakupie, ręcznej transakcji magazynowej lub innej korekcie wartości.
Pozycje dla korekt wartości mogą być tworzone tylko za pomocą akcji [Wyszukaj i dodaj pozycje]. Pozycjami źródłowymi w tym przypadku mogą być wyłącznie pozycje faktur sprzedaży, które zostały wygenerowane w ramach rozliczenia wewnętrznego i dla których firma z faktury sprzedaży jest tożsama z firmą źródłowa, a firma z powiązanej faktury zakupu jest tożsama z firmą docelową.
Cena pozycji korekty wartości stanowi różnicę cenową w stosunku do faktury korygowanej.
Jeśli dla pozycji korekty wartości, która jest oparta na zleceniu dystrybucji o typie Dostawa wprowadzono zerową ilość całkowitą, wówczas korekta dotyczy całkowitej kwoty korygowanej pozycji. Jeśli pozycje są zapisywane oddzielnie, możliwe jest wprowadzenie ilości ujemnej przed pierwszym zapisem. W rezultacie wprowadzana ilość nie będzie rozliczana. Podczas dodawania pozycji ilość jest domyślnie ustawiana na zero.
W przypadku pozycji korekty wartości, które są oparte na dostawie bezpośredniej, na centralnym zakupie lub na ręcznej transakcji magazynowej, należy określić całkowitą ilość, w ten sposób wskazując, jaka ilość zostanie rozliczona wewnętrznie. Podczas dodawania pozycji domyślnie wprowadzana jest ilość pozycji z faktury sprzedaży.
Dalsze korekty wartości dla danej pozycji korekty wartości można wprowadzać dowolną ilość razy. Obsługa ilości jest zawsze określana przez pierwsze rozliczenie wewnętrzne. Ewentualnie wprowadzona ilość dyspozycyjna nie będzie brana pod uwagę.
Do nowo dodawanych pozycji zlecenia natychmiast przyporządkowywany jest źródłowy i docelowy status dostawy Dostarczone w całości. W ten sposób blokowane jest generowanie zleceń dostawy i wprowadzanie dla nich ilości dyspozycyjnych.
Korekta wartości zostanie rozliczona wewnętrznie za pomocą odpowiedniej akcji.
Konfiguracja
Schemat numeracji dla rodzajów zleceń dystrybucji można zapisać w aplikacji Konfiguracja -> Wielofirmowość w polu Schemat numeracji rodzajów zleceń dystrybucji. Jeśli schemat taki został zapisany dla organizacji sprzedażowej wyświetlanej na pasku narzędzi Workflow, kolejny numer w tym schemacie podpowiada się jako domyślny numer nowego rodzaju zlecenia.
Podczas tworzenia nowego rodzaju zlecenia (jeśli organizacja wybrana na pasku narzędzi Workflow jest nie tylko organizacją sprzedaży, ale również organizacją logistyki magazynowej) domyślnie używana jest reguła dostępności wprowadzona w aplikacji Konfiguracja -> Logistyka magazynowa.
Pola Typ rezerwacji oraz Okres rezerwacji są widoczne, jeśli funkcja Rezerwacje została aktywowana dla klienta w aplikacji Konfiguracja.
Jednostki biznesowe
Jednostka biznesowa Rodzaj zlecenia dystrybucji – com.cisag.app.multiorg.obj.DistributionOrderType – wykorzystywana jest przez aplikację Rodzaje zleceń dystrybucji między innymi w celu:
- przyporządkowywania uprawnień
- definiowania działań
- importu i eksportu danych
Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych:com.cisag.app.multiorg.OrderData.
Uprawnienia
Uprawnienia są nadawane poprzez role autoryzacyjne, a także poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje dotyczące uprawnień znajdują się w artykule Uprawnienia
Specjalne funkcje
Aplikacja Rodzaje zleceń dystrybucji nie posiada specjalnych funkcji..
Przyporządkowywanie organizacji
Jeśli w aplikacji Konfiguracja (moduł Podstawowe) aktywowano funkcję Uprawnienia do treści, aplikacja Rodzaje zleceń dystrybucji będzie widoczna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych konfiguracyjnych partnera do użytkownika przyporządkowano organizację powiązaną ze strukturą
- Sprzedaż.
Aplikacja Rodzaje zleceń dystrybucji zawiera tabelę Uprawnienia. Aby umożliwić użytkownikowi wykorzystanie rodzajów zleceń dystrybucji, użytkownik ten musi być przyporządkowany w danych konfiguracyjnych partnera do przynajmniej jednej organizacji wprowadzonej w tabeli Uprawnienia danego rodzaju zlecenia dystrybucji.
Ponadto użytkownikowi należy nadać ogólne zdolności do otwierania poszczególnych aplikacji oraz do otwierania i edytowania odpowiednich jednostek biznesowych.
Więcej informacji dotyczących tabeli Uprawnienia oraz szczegółowy opis uprawnień do treści znajduje się w dokumencie Uprawnienia do treści.
Specjalne możliwości
Aplikacja Rodzaje zleceń dystrybucji nie posiada specjalnych możliwości.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Rodzaje zleceń dystrybucji nie jest udostępniana partnerom biznesowym.