Rodzaje kontraktów sprzedaży

Niniejszy dokument opisuje rolę, jaką rodzaje kontraktów sprzedaży odgrywają w przetwarzaniu dokumentów sprzedaży. Użytkownik otrzyma informacje na temat wartości domyślnych i ustawień dla kontraktów sprzedaży przechowywanych w rodzajach kontraktów sprzedaży oraz ich wpływu na przetwarzanie i dalsze przetwarzanie sprzedażowe.

Definicje terminów

Kontrakt – kontrakt jest specjalnym zamówieniem lub umową, w której klient zgadza się na zakup ilości towarów lub wartości od dostawcy w określonym czasie po określonych cenach. W zamian dostawca zobowiązuje się do dostarczenia przedmiotów umowy w uzgodnionej ilości lub wartości w określonym czasie.

Zamówienie zwolnienia kontraktu -przypisanie pozycji kontraktu do pozycji zamówienia w zamówieniu sprzedaży lub zamówienia jest również określane jako zlecenie zwolnienia kontraktu. Przypisanie to określa status zwolnienia pozycji zamówienia, w zależności od odpowiedniego rodzaju zamówienia.

Rodzaje kontraktów – służą do identyfikacji kontraktów sprzedaży lub zamówień oraz do definiowania typów kontraktu, np. Stała ilość, Stała wartość lub Stała data. Rodzaje kontraktów zawierają również wartości domyślne dla kontraktów na nich opartych.

Typ kontraktu – kontrakt zawsze charakteryzuje się typem, takim jak Stała ilość lub Stała data. Typ kontraktu określa, które dane są wyświetlane i rejestrowane w kontrakcie sprzedaży lub zamówienia oraz w którym momencie lub z jakim zdarzeniem kontrakt zostaje zakończony. Status zlecenia wydania i ogólny status Zakończone pozycji umowy również zależą od typu kontraktu. Typ kontraktu jest określony przez przypisany typ kontraktu.

Ilość/Data – typ kontraktu Ilość/Data jest przeznaczony dla kontraktów zależnych od ilości i daty, w których zdefiniowany jest zarówno stały górny limit całkowitej ilości pozycji, która może zostać odwołana, jak i data końcowa, do której pozycje mogą zostać odwołane. Jeśli uzgodniona ilość lub uzgodniony termin zostaną osiągnięte, nie można już odwołać żadnych pozycji z tego kontraktu. Nie ma znaczenia, który warunek wystąpi jako pierwszy, tylko jeden z dwóch warunków musi mieć zastosowanie.

Kontrakty sprzedaży – ramowe porozumienie umowne dotyczące dostawy towarów lub usług między klientem a dostawcą. Kontrakt sprzedaży zawsze charakteryzuje się typem, takim jak Stała ilość lub Stała data. Określa on czas lub zdarzenie, w którym umowa zostaje zakończona. Realizacja kontraktu może być dokonana tylko za pomocą zamówienia sprzedaży.

Typy kontraktów sprzedaży – typy kontraktów określają, które dane są wyświetlane i rejestrowane w kontrakcie sprzedaży. Status zamówienia wydania i ogólny status Zakończone pozycji umowy również zależą od typu kontraktu, który jest określony przez wybrany typ kontraktu. Status wezwania do zapłaty wynika z przypisania pozycji kontraktu do pozycji zamówienia w zamówieniu sprzedaży. Jest to również określane jako zlecenie zwolnienia umowy.

W kontraktach sprzedaży można stosować następujące typy:

  • Stała ilość
  • Stała wartość
  • Stała data
  • Ilość/data
  • Wartość/data

Typy kontraktów i pochodny status odwołania pozycji kontraktów w szczegółach:

    • Stała ilość – przeznaczony dla kontraktów zależnych od ilości, w których określono górną granicę (plus/minus nadwyżka lub niedobór) dla całkowitej ilości pozycji, która może zostać odwołana.

Pozycja kontraktu typu Stała ilość jest Całkowicie wywołana, jeśli uzgodniona całkowita ilość pozycji kontraktu zostanie osiągnięta poprzez odwołanie do kontraktu w zamówieniach sprzedaży. Uwzględniane są wartości procentowe nadwyżki lub niedoboru: Oznacza to, że pozycja kontraktowa jest w pełni wykorzystana, nawet jeśli otwarta ilość wezwania do zapłaty pozostaje i jest poniżej określonego procentu niedoboru. Data lub wartości są nieistotne dla tego typu kontraktu. Jeśli pozycja na status Całkowicie wywołane, automatycznie otrzymuje status Dostarczono.

Cały kontrakt jest wówczas Całkowicie wywołany, a tym samym Ukończony, jeśli wszystkie pozycje kontraktu mają status Całkowicie wywołane.

    • Stała wartość – przeznaczony dla kontraktów zależnych od wartości, dla których zdefiniowany jest górny limit (plus/minus nadwykonanie lub niedowykonanie, jeśli dotyczy) dla całkowitej kwoty pozycji, która może zostać wywołana.

Pozycja kontraktu o typie Stała wartość jest całkowicie wywoływana, gdy uzgodniona całkowita kwota pozycji kontraktu zostanie osiągnięta przez wywołania kontraktu w zamówieniach sprzedaży. System wykorzystuje wartości pozycji zamówienia obliczone w zamówieniu do określenia statusu. Uwzględniane są wartości procentowe przekroczenia i niedostarczenia: W związku z tym pozycja kontraktu jest również całkowicie wywoływana, jeśli pozostaje otwarta wartość wywołania i jest niższa niż określony procent niedostarczenia. Data lub ilość nie ma znaczenia dla tego typu kontraktu. Jeśli pozycja jest Całkowicie wywołana, automatycznie otrzymuje status Zakończona.

Cały kontrakt jest wtedy Całkowicie wywołany, a zatem Zakończony, jeśli wszystkie pozycje kontraktu mają status Całkowicie wywołany.

Wskazówka
Uzgodnienie stałej wartości ma sens, jeśli cena i inne składniki ceny nie są zdefiniowane w samym kontrakcie, ale są określane dla pozycji zamówienia z odniesieniem do umowy poprzez określenie ceny.
  • Stała data – typ kontraktu Stała data jest przeznaczony dla umów z ustaloną datą, w których określona jest data końcowa, do której pozycje mogą zostać odwołane.
Wskazówka
Kontrakty terminowe są ważne do pierwszego dnia włącznie.

Pozycje mogą być pobierane z tego kontraktu do daty końcowej włącznie, ale nie po tej dacie. Jest to niezależne od tego, czy ilość lub wartość została osiągnięta lub przekroczona w zakresie dopuszczalności. Kontrakty terminowe muszą być wypełniane ręcznie.

Można również wprowadzić cenę. Jest ona proponowana w pozycji zamówienia sprzedaży podczas wywoływania umowy.

  • Ilość/data – typ kontraktu Ilość/data jest przeznaczony dla kontraktów zależnych od ilości i daty, w których zdefiniowany jest zarówno stały górny limit całkowitej ilości pozycji, która może zostać odwołana, jak i data końcowa, do której pozycje mogą zostać odwołane.

Pozycja kontraktu z kategorii Ilość/Data jest wówczas Zakończona.

Typ Ilość/Data jest następnie Zakończony, gdy uzgodniona ilość zostanie osiągnięta, a pozycja otrzyma status Całkowicie wywołana. Po osiągnięciu uzgodnionej daty nie można już odwołać żadnych pozycji z tego kontraktu. Kontrakt terminowy musi wówczas zostać zakończony ręcznie. Nie ma znaczenia, który warunek wystąpi jako pierwszy, tylko jeden z dwóch warunków musi mieć zastosowanie. Pod uwagę brane są wartości procentowe przekroczenia lub niedostarczenia. Wartość nie ma znaczenia.

Cały kontrakt jest następnie Całkowicie wywołany lub Zakończony, jeśli wszystkie pozycje kontraktu mają status Całkowicie wywołane lub Zakończone.

  • Wartość/data – typ kontraktu Wartość/data jest przeznaczony dla kontraktów zależnych od wartości i terminu, dla których określono zarówno stały górny limit całkowitej wartości pozycji, która może zostać wywołana, jak i stałą datę zakończenia.

Pozycja kontraktowa typu Wartość/Data  jest następnie Zakończona, gdy uzgodniona wartość zostanie osiągnięta, a pozycja otrzymuje status Całkowicie wywołana. Jeśli uzgodniona data zostanie osiągnięta, nie można już odwołać żadnych pozycji z tego kontraktu. Kontrakt terminowy musi wówczas zostać zakończony ręcznie. Nie ma znaczenia, który warunek wystąpi jako pierwszy, tylko jeden z dwóch warunków musi mieć zastosowanie. Pod uwagę brane są wartości procentowe przekroczenia lub niedostarczenia. Ilość nie ma znaczenia.

Cały kontrakt jest następnie Całkowicie wywołany lub Zakończony, jeśli wszystkie pozycje kontraktu mają status Całkowicie wywołane lub Zakończone.

Opis aplikacji

Rodzaje kontraktów sprzedaży służą do identyfikacji kontraktów sprzedaży i definiowania rodzajów kontraktów sprzedaży. W każdym rodzaju kontraktu sprzedaży można rozróżnić następujące typy:

  • Stała ilość
  • Stała data
  • Stała wartość
  • Ilość/data
  • Wartość/data

Ponadto typy kontraktów sprzedaży zawierają dalsze ustawienia dla kontraktów sprzedaży tego rodzaju. Aplikacja rodzajów kontraktów sprzedaży składa się z nagłówka i tabeli uprawnień. Zawiera pola wprowadzania danych.

W polach rodzaju kontraktu sprzedaży wprowadza się lub wybiera dane, które mają mieć zastosowanie do wszystkich kontraktów sprzedaży korzystających z tego rodzaju. Zdefiniowane dane są automatycznie przypisywane do wszystkich nowych kontraktów sprzedaży tego rodzaju i nie można ich zmienić.

Objaśnienie pól:

  • Rodzaj – unikalny identyfikator rodzaju kontraktu sprzedaży jest wprowadzany w polu Rodzaj. Można go dowolnie wybrać. Jest to szczególnie przydatne w systemach z kilkoma organizacjami, jeśli wprowadzony zostanie schemat numeracji w polu Schemat numeracji dla rodzajów kontraktu w aplikacji Konfiguracja -> funkcja Sprzedaż, podfunkcja Schematy numeracji. Jeśli schemat numeracji jest zapisany dla organizacji sprzedaży wybranej na pasku tytułu, następny numer wynikający z tego schematu jest sugerowany jako identyfikacja podczas wprowadzania nowego rodzaju.

Identyfikacja rodzaju jest wykorzystywana do użycia właściwego rodzaju kontraktu sprzedaży w dalszych aplikacjach i zapytaniach, np. w celu przypisania właściwego rodzaju do kontraktu sprzedaży, a tym samym przyjęcia określonych ustawień.

  • Oznaczenie – opis służy jako dodatkowa cecha identyfikacyjna. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. Należy wprowadzić znaczący i, jeśli to możliwe, jednoznaczny opis, aby ułatwić wyszukiwanie.
Wskazówka
W przypadku używania znaków specjalnych należy pamiętać, że z przyczyn technicznych są one konwertowane na następujące symbole zastępcze w przeszukiwanym ciągu znaków:

  • Gwiazdka (*) na podkreślnik (_)
  • Znak zapytania (?) na znak procentu (%)

Użycie podkreślnika w funkcji wyszukiwania spowoduje wyszukiwanie nie tylko podkreślnika, ale dowolnego znaku. Znak procentu jest oceniany w ten sam sposób, co odpowiada żadnemu, jednemu lub większej liczbie znaków. Należy zatem w miarę możliwości unikać stosowania podkreślników i znaków procentu w ciągach znaków, ponieważ mogą zostać znalezione inne i więcej obiektów niż zamierzano.

  • Schemat numeracji – w rodzaju kontraktu sprzedaży wybierany jest schemat numeracji, za pomocą którego system automatycznie generuje numer dla nowych kontraktów sprzedaży zgodnie z określonym wzorcem.

Zobacz także dokumentację Schematy numeracji.

  • Status nowych dokumentów – status ten służy do definiowania ogólnego statusu dla nowych kontraktów tego rodzaju. Do wyboru są następujące wpisy:
    • Zwolniony
    • W trakcie opracowania
Wskazówka
Jeśli pozycja kontraktu ma status W trakcie opracowania, można ją powiązać z pozycją zamówienia sprzedaży dopiero po ręcznej zmianie statusu na Zwolniona.

Kontraktu lub pozycji kontraktu o statusie Zwolniony nie można zresetować do statusu W trakcie opracowania. Zamiast tego należy użyć statusu Zablokowane.

Więcej informacji w dokumentacji Działania: Zwalnianie, blokowanie i realizacja dokumentów lub pozycji.

  • Typ – pozwala wybrać typ kontraktu, który zostanie następnie przypisany do wszystkich kontraktów sprzedaży korzystających z tego rodzaju kontraktu.

Można użyć następujących typów umów:

    • Stała ilość
    • Stała wartość
    • Stała data
    • Ilość/data
    • Wartość/data

Ustawienia nie można już zmienić, jeśli typ kontraktu jest już używany w kontrakcie sprzedaży.

  • Pochodzenie przedstawiciela – to pole służy do określenia partnera, którego system używa w umowie do określenia przedstawiciela do rozliczenia prowizji.

Przedstawiciel jest beneficjentem podczas obliczania prowizji.

Należy wybrać jedną z następujących opcji:

    • Zleceniodawca (w umowie jest to partner umowy)
    • Dostawca
    • Odbiorca faktury

W ten sposób można określić, którzy przedstawiciele są autoryzowani na podstawie wybranego odpowiedniego partnera.

Wskazówka
Określenie przedstawiciela w kontrakcie sprzedaży ma charakter czysto informacyjny i nie ma wpływu na obliczanie prowizji.

Pochodzenia przedstawiciela nie można już zmienić, jeśli rodzaj kontraktu jest już używany w kontrakcie sprzedaży.

  • Podpowiadaj preferowanego odbiorcę dostawy (pole wyboru) – należy użyć tej funkcji, aby określić, czy preferowany odbiorca dostawy zamawiającego ma być używany jako wartość domyślna dla odbiorcy dostawy w nagłówku kontraktu podczas wprowadzania kontraktów tego rodzaju.

Należy zwrócić uwagę na następujące kwestie dotyczące tego ustawienia:

    • Jeśli w nagłówku kontraktu określono stronę dostawy, a kontrakt została utworzony z włączoną funkcją Weryfikacja odbiorcy dostawy, określona strona dostawy musi zostać wprowadzona na zakładce Uprawnieni klienci w tabeli Odbiorca dostawy. W zamówieniu można użyć tylko tych odbiorców dostawy.
    • Jeśli odbiorca dostawy jest określony w nagłówku kontraktu, a kontrakt nie został utworzony z aktywnym parametrem Weryfikacja odbiorcy dostawy, zamówienie można również wprowadzić z innym odbiorcą dostawy, ale dla każdej pozycji wyświetlane jest odpowiednie ostrzeżenie.
    • Jeśli odbiorca dostawy jest autoryzowany, ale pozycja zamówienia ma inne dane odbiorcy dostawy (nazwa, adres, do rąk), zamówienie można wprowadzić, ale dla każdej pozycji wyświetlane jest odpowiednie ostrzeżenie.

Funkcję Podpowiadaj preferowanego odbiorcę dostawy należy aktywować tylko wtedy, gdy preferowany odbiorca dostawy lub jego dane są ważne w odniesieniu do odwołań w zamówieniu.

Ustawienie można również zmienić, jeśli dla danego rodzaju istnieją już kontrakty.

  • Weryfikacja odbiorcy dostawy (pole wyboru) – tej funkcji można użyć, aby określić, czy strona wysyłki pozycji zamówienia sprzedaży musi być zgodna ze stroną wysyłki z wywoływanego kontraktu sprzedaży.

Jeśli funkcja jest aktywna, dozwoleni odbiorcy dostawy muszą zostać wprowadzeni w aplikacji Kontrakty sprzedaży na zakładce Uprawnieni klienci w tabeli Odbiorca dostawy. W pozycji zamówienia sprzedaży system sprawdza, czy strona wysyłki jest zgodna ze stronami wysyłki wprowadzonymi w kontrakcie sprzedaży. Jeśli tak nie jest, wyświetlany jest komunikat o błędzie.

Jeśli funkcja jest wyłączona, nie można wprowadzić alternatywnych odbiorców dostawy, ponieważ nie muszą oni być zgodni. W takim przypadku odpowiednia tabela w aplikacji Kontrakty sprzedaży jest dezaktywowana. Podczas wywoływania kontraktu wyświetlane jest ostrzeżenie, jeśli strona wysyłki pozycji zamówienia sprzedaży nie jest zgodna ze stroną wysyłki określoną na zakładce Odbiorca dostawy kontraktu sprzedaży.

To ustawienie jest przenoszone do nagłówka kontraktu po jego wprowadzeniu. Ustawienie można również zmienić, jeśli dla danego rodzaju istnieją już kontrakty.

  • Podpowiadaj preferowanego odbiorcę faktury (pole wyboru) – za pomocą tej funkcji można określić, czy preferowany odbiorca faktury klienta powinien być używany jako wartość domyślna dla odbiorcy faktury w nagłówku kontraktu podczas wprowadzania kontraktów tego rodzaju.

W odniesieniu do tego ustawienia należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

    • Jeśli odbiorca faktury jest określony w nagłówku kontraktu, a kontrakt został utworzony z włączoną funkcją Weryfikacja odbiorcy faktury, wówczas określony odbiorca faktury musi być wprowadzony w zakładce Uprawnieni klienci w tabeli Odbiorca dostawy. W zamówieniu można użyć tylko tych odbiorców faktur.
    • Jeśli odbiorca faktury jest określony w nagłówku kontraktu, a kontrakt nie został utworzony z aktywowaną funkcją Weryfikacja odbiorcy faktury, zamówienie można również wprowadzić z innym odbiorcą faktury, ale dla każdej pozycji wyświetlane jest odpowiednie ostrzeżenie.
    • Jeśli odbiorca faktury jest autoryzowany, ale pozycja zamówienia ma inne dane odbiorcy faktury (nazwa, adres, do rąk), zamówienie można wprowadzić, ale dla każdej pozycji wyświetlane jest odpowiednie ostrzeżenie.

Funkcję Podpowiadaj preferowanego odbiorcę faktury należy aktywować tylko wtedy, gdy preferowany odbiorca faktury lub jego dane są ważne w odniesieniu do odwołań w zamówieniu.

Ustawienie można również zmienić, jeśli dla danego rodzaju istnieją już kontrakty.

  • Weryfikacja odbiorcy faktury (pole wyboru) – tej funkcji można użyć, aby określić, czy odbiorca faktury pozycji zamówienia sprzedaży musi być zgodny z odbiorcą faktury z przywołanej umowy sprzedaży.

Jeśli funkcja jest aktywna, dozwoleni odbiorcy faktur muszą zostać wprowadzeni w tabeli Odbiorca faktury na zakładce Uprawnieni klienci aplikacji Kontrakty sprzedaży. W pozycji zamówienia sprzedaży system sprawdza, czy odbiorca faktury jest zgodny z odbiorcami faktur wprowadzonymi w kontrakcie sprzedaży. Jeśli tak nie jest, wyświetlany jest komunikat o błędzie.

Jeśli funkcja jest wyłączona, nie można wprowadzić alternatywnych odbiorców faktur, ponieważ nie muszą oni być zgodni. W takim przypadku odpowiednia tabela w aplikacji Kontrakty sprzedaży jest dezaktywowana. Po wywołaniu umowy wyświetlane jest ostrzeżenie, jeśli odbiorca faktury pozycji zamówienia sprzedaży nie jest zgodny z odbiorcą faktury określonym na zakładce Odbiorca faktury kontraktu sprzedaży.

To ustawienie jest przenoszone do nagłówka kontraktu po jego wprowadzeniu. Ustawienie można również zmienić, jeśli dla danego rodzaju istnieją już kontrakty.

  • Pochodzenie obowiązywania jednostek – to pole jest wyświetlane, jeśli funkcja Ewidencja stanów magazynowych w jednostkach logistycznych jest aktywna dla klienta w aplikacji Konfiguracja. Funkcję tę można znaleźć w funkcji Logistyka magazynowa, podfunkcja Stany magazynowe.
    Pole służy do określenia miejsca, z którego pobierane jest ustawienie obowiązywania jednostek. Wybrany wpis jest wartością domyślną dla kontraktow sprzedaży tego rodzaju. Do wyboru są następujące wpisy:

    • Artykuł – ta wartość służy do przeniesienia ustawienia zobowiązania jednostkowego z danych podstawowych artykułu.
    • Ręcznie – pozwala zdefiniować indywidualne ustawienie dla obowiązywania jednostek.
  • Zastosuj ceny odbiorcy końcowego (pole wyboru) – po aktywowaniu tej funkcji kontrakty sprzedaży tego rodzaju mogą być używane dla klientów oznaczonych jako konsumenci końcowi. Ceny i wartości zawierające podatek VAT są wyświetlane w kontraktach sprzedaży.

Jeśli rodzaj zamówienia jest używany w kontrakcie sprzedaży, dokonanego ustawienia nie można już zmienić.

Funkcja jest dostępna tylko wtedy, gdy funkcja Ceny dla klientów końcowych jest aktywowana dla klienta w aplikacji Konfiguracja.

Konfiguracja

Schemat numeracji można zapisać w polu Schemat numeracji dla rodzajów kontraktów sprzedaży w aplikacji Konfiguracja, funkcja Sprzedaż, podfunkcja Schematy numeracji. Jeśli schemat jest zapisany dla wybranej organizacji sprzedaży, kolejny wynikający z niego numer jest proponowany jako identyfikacja po wprowadzeniu rodzaju.

Funkcja Ceny użytkownika końcowego w aplikacji Rodzaje kontraktów sprzedaży jest widoczna tylko wtedy, gdy funkcja Ceny użytkownika końcowego jest aktywna dla klienta.

Jednostki biznesowe

Dla aplikacji Rodzaje kontraktów sprzedaży istotna jest następująca jednostka biznesowa: com.cisag.app.sales.obj.SalesContractType. Można jej użyć między innymi do:

  • Przypisywania autoryzacji,
  • Konfiguracji definicji działań lub
  • Importu lub eksportu danych.

Jednostka należy do grupy jednostek biznesowych: com.cisag.app.sales.OrderData.

Uprawnienia

Uprawnianie mogą być przypisywane zarówno przy użyciu ról autoryzacji, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcję autoryzacji można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Rodzaje kontraktów sprzedaży nie istnieją specjalne funkcje.

Przyporządkowania organizacji

Jeśli funkcja Uprawnienia do treści jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja, aplikacja Rodzaje kontraktów sprzedaży jest wyświetlana dla użytkownika tylko wtedy, gdy przypisano jej organizację w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Sprzedaż

Aplikacja Rodzaje kontraktów sprzedaży zawiera tabelę Uprawnienia. Aby dany użytkownik mógł korzystać z rodzaju kontraktu sprzedaży, musi być przypisany do co najmniej jednej organizacji w danych podstawowych partnera, która została wprowadzona w tabeli Uprawnienia rodzaju kontraktu sprzedaży.

Wskazówka
Tabela jest widoczna tylko wtedy, gdy użytkownikowi przypisano funkcję Wyświetl uprawnienia dla powiązanego podmiotu gospodarczego za pośrednictwem roli autoryzacji. Aby móc edytować uprawnienia związane z treścią, użytkownik musi mieć również możliwość Zmień uprawnienia.

Musi mieć również przypisane ogólne możliwości otwierania odpowiedniej aplikacji oraz otwierania i edytowania odpowiedniej jednostki biznesowej.

Więcej informacji na temat tabeli Uprawnienia oraz kompleksowy przegląd uprawnień związanych z treścią można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia do treści.

Specjalne możliwości

Dla aplikacji Rodzaje kontraktów sprzedaży nie istnieją specjalne możliwości.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Rodzaje kontraktów sprzedaży nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?