Aktualizacje oprogramowania

W tej aplikacji przetwarzane są pojedyncze aktualizacje oprogramowania. W szczególności za pomocą tej aplikacji wykonywane jest zatwierdzanie i eksport aktualizacji oprogramowania. Ponadto wyświetlane są dodatkowe informacje dotyczące aktualizacji oprogramowania (data utworzenia, data zatwierdzenia, data eksportu, zależności, historia itd.).

Wymagania wstępne

Wymaganiem wstępnym dla tego dokumentu jest znajomość koncepcji aktualizacji oprogramowania.

Opis aplikacji

Aplikacja składa się z nagłówka oraz obszaru roboczego. Obszar roboczy jest podzielony na kilka zakładek, które udostępniają różne informacje dotyczące aktualizacji oprogramowania.

Nagłówek

Pola w nagłówku aplikacji jednoznacznie identyfikują aktualizację oprogramowania:

  • Prefiks eksportu — prefiks eksportu systemu wykonującego eksport. Prefiks eksportu stanowi pierwszą część nazwy pliku aktualizacji oprogramowania
  • Wydanie — wydanie systemu, w którym powstała aktualizacja oprogramowania. Wydanie stanowi drugą część nazwy pliku aktualizacji oprogramowania.
  • Klasa kodu — przypisanie informujące, czy aktualizacja oprogramowania zawiera obiekty deweloperskie z rozwoju systemu czy z rozwoju aplikacji. Informacja ta stanowi trzecią część nazwy pliku aktualizacji oprogramowania.
  • Aktualizacja oprogramowania — nazwa aktualizacji oprogramowania. Z reguły jest to numer ustalany przez system podczas tworzenia aktualizacji oprogramowania. Wyjątkiem są np. scalone aktualizacje oprogramowania. W takim przypadku jako nazwa wykorzystywana jest powiązana dostawa wsparcia.

Obszar roboczy

Zakładka Ogólne

Na tej zakładce wyświetlane są ogólne informacje o załadowanej aktualizacji oprogramowania.

  • Restart — podczas instalacji aktualizacji oprogramowania, w zależności od pola Restart, wykonywane jest ponowne uruchomienie. Niektóre typy obiektów deweloperskich, takie jak obiekty biznesowe, widoki czy klasy Java oraz niektóre dostawy plików bezwzględnie wymagają ponownego uruchomienia. Jeżeli ponowne uruchomienie nie jest bezwzględnie wymagane, pole to jest edytowalne przed zatwierdzeniem i można wymusić ponowne uruchomienie.
    Po zatwierdzeniu nie można już zmienić zachowania ponownego uruchomienia.
  • Zapisywanie — w aktualizacji oprogramowania odnotowane jest, czy aktualizacja oprogramowania jest przechowywana w systemie trwale czy tymczasowo. Tymczasowe aktualizacje oprogramowania mogą zostać dezaktywowane i usunięte. Trwałych aktualizacji oprogramowania nie można już usunąć z systemu. Niektóre typy obiektów deweloperskich, takie jak obiekty biznesowe, widoki, aktualizacje danych i niektóre dostawy plików powodują, że aktualizacja oprogramowania jest zawsze zapisywana trwale. Dla tymczasowych aktualizacji oprogramowania typu Import zapis można ustawić jako trwały (użytkownik). Dla aktualizacji oprogramowania typu Eksport nie można zmieniać sposobu zapisu.
  • Kolejność instalacji — jeśli aktualizacja oprogramowania ma stałą kolejność instalacji, zawsze jest instalowana pojedynczo. Stała kolejność instalacji jest wykorzystywana głównie dla zmian w kodzie systemowym Comarch ERP Enterprise. Dla adaptacji wymuszanie stałej kolejności instalacji nie jest potrzebne.
  • Kolejność — jeśli ma zostać zainstalowana więcej niż jedna aktualizacja oprogramowania ze stałą kolejnością instalacji, wartość ta decyduje o kolejności instalacji aktualizacji oprogramowania. Aktualizacja oprogramowania z najmniejszą wartością pola Kolejność jest instalowana jako pierwsza.
  • Typ — rodzaj aktualizacji oprogramowania:
    • Import — aktualizacja oprogramowania została zaimportowana do tego systemu
    • Eksport — aktualizacja oprogramowania powstała w tym systemie
  • Źródła pomocy — opcja jest widoczna tylko dla typu Eksport. Jeżeli aktualizacja oprogramowania zawiera obiekty deweloperskie typu obiekt pomocy, opcja pozwala zdecydować, czy pliki źródłowe pomocy będą dostarczane wraz z tą aktualizacją oprogramowania.
Sekcja Pochodzenie
  • Prefiks eksportu — wyświetlenie skrótu systemu, w którym została utworzona aktualizacja oprogramowania
  • GUID — GUID repozytorium, w którym została utworzona aktualizacja oprogramowania
Specjalne sekcje dla typu Eksport

Dla aktualizacji oprogramowania typu Eksport na zakładce Ogólne wyświetlane są następujące sekcje.

Sekcja Status
  • Data utworzenia — informacja, kiedy aktualizacja oprogramowania została utworzona
  • Utworzone przez — informacja, kto utworzył aktualizację oprogramowania
  • Zwolniono dnia — informacja, kiedy aktualizacja oprogramowania została zatwierdzona
  • Zwolnił użytkownik — informacja, kto zatwierdził aktualizację oprogramowania
  • Eksport dnia — informacja, kiedy aktualizacja oprogramowania została wyeksportowana
  • Eksport przez użytkownika — informacja, kto wyeksportował aktualizację oprogramowania
  • Status eksportu — aktualizacja oprogramowania może zostać wyeksportowana tylko wtedy, gdy wszystkie zawarte wersje obiektów deweloperskich nadal istnieją w całości. Jeżeli choć jedna wersja została usunięta w wyniku reorganizacji, aktualizacji oprogramowania nie można już wyeksportować.
  • Paczka instalacyjna — jeżeli aktualizacja oprogramowania ma status scalona, w tym polu wyświetlana jest nazwa aktualizacji oprogramowania, w której została scalona
  • Status — status, w którym znajduje się aktualizacja oprogramowania:
    • Otwarte — do aktualizacji oprogramowania można jeszcze przypisywać obiekty deweloperskie
    • Zwolnione — do aktualizacji oprogramowania nie można już przypisywać obiektów deweloperskich
    • Wyeksportowane — zostały utworzone pliki do transportu aktualizacji oprogramowania
    • Błąd podczas usuwania — podczas usuwania aktualizacji oprogramowania wystąpił błąd; aktualizacja oprogramowania nie została całkowicie usunięta z systemu
Sekcja Zawartość
  • Zmiany schematu — wskazuje, czy aktualizacja oprogramowania zawiera obiekt biznesowy lub widok
  • Źródła Java — wskazuje, czy źródła Java można wyeksportować dla tej aktualizacji oprogramowania
  • Wydania plików — wskazuje, czy aktualizacja oprogramowania zawiera dostawy plików
  • Źródła pomocy — wskazuje, czy źródła pomocy można wyeksportować dla tej aktualizacji oprogramowania
  • Zadania — wskazuje, czy aktualizacja oprogramowania obejmuje zadania, tj. czy konieczna jest ręczna obróbka następcza
  • Obiekty tekstowe — wskazuje, czy aktualizacja oprogramowania zawiera obiekty tekstowe
Sekcja Zadania deweloperskie

Jeżeli aktualizacja oprogramowania powstała w systemie deweloperskim na podstawie zadań deweloperskich, w tej sekcji wyświetlana jest lista zadań deweloperskich, z których powstała aktualizacja oprogramowania.

  • Zadanie deweloperskie — wyświetla numer zadania oraz zlecenia deweloperskiego
  • Opracowujący użytkownik — wykonawca, który utworzył zadanie deweloperskie
  • Oznaczenie — wyświetla opis zadania deweloperskiego
Specjalne sekcje dla typu Import

Dla aktualizacji oprogramowania typu Import na zakładce Ogólne wyświetlane są następujące sekcje.

Sekcja Status
  • Data importu — informacja, kiedy aktualizacja oprogramowania została zaimportowana
  • Zaimportowane przez — informacja, kto zaimportował aktualizację oprogramowania
  • Data instalacji — informacja, kiedy aktualizacja oprogramowania została zainstalowana
  • Zainstalowane przez — informacja, kto zainstalował aktualizację oprogramowania
  • Status — status, w którym znajduje się aktualizacja oprogramowania:
    • Zaimportowane — aktualizacja oprogramowania jest zaimportowana. Wszystkie obiekty deweloperskie są w systemie, ale jeszcze nieaktywowane
    • Trwa import aktualizacji oprogramowania — obiekty deweloperskie aktualizacji oprogramowania są właśnie importowane do systemu
    • Zainstalowane — aktualizacja oprogramowania jest zainstalowana. Wszystkie obiekty deweloperskie są aktywne.
    • Trwa instalacja oprogramowania — obiekty deweloperskie aktualizacji oprogramowania są właśnie instalowane/aktywowane
    • Scalone — aktualizacja oprogramowania została scalona z innymi aktualizacjami oprogramowania w nowej aktualizacji oprogramowania.
    • Błąd podczas importu — podczas importu aktualizacji oprogramowania do systemu wystąpił błąd. Aktualizacja oprogramowania nie jest w pełni w systemie.
    • Błąd podczas instalacji — podczas instalacji aktualizacji oprogramowania do systemu wystąpił błąd. Obiekty deweloperskie aktualizacji oprogramowania nie są aktywne.
    • Błąd podczas usuwania — podczas usuwania aktualizacji oprogramowania wystąpił błąd. Aktualizacja oprogramowania nie została całkowicie usunięta z systemu.
  • Paczka instalacyjna — jeżeli aktualizacja oprogramowania ma status Scalone, w tym polu wyświetlana jest nazwa aktualizacji oprogramowania, w której została scalona
Sekcja Źródła Java
  • Data importu — tylko dla aktualizacji oprogramowania typu Import. Informacja, kiedy zaimportowano źródła Java aktualizacji oprogramowania
  • Zaimportowane przez — tylko dla aktualizacji oprogramowania typu Import. Informacja, kto zaimportował źródła Java aktualizacji oprogramowania
Sekcja Pochodzenie
  • Prefiks eksportu — wyświetlenie skrótu systemu, w którym została utworzona aktualizacja oprogramowania
  • GUID — GUID repozytorium, w którym została utworzona aktualizacja oprogramowania

Dla aktualizacji oprogramowania typu Eksport dodatkowo wyświetlana jest lista zadań przypisanych do aktualizacji oprogramowania. Informacje są dostępne tylko wtedy, gdy zadania zostały również utworzone w tym systemie.

Zakładka Zależności

Na tej zakładce wyświetlane są wszystkie aktualizacje oprogramowania, które muszą zostać zaimportowane w systemie docelowym, aby bieżąca aktualizacja oprogramowania mogła zostać zainstalowana. W tym miejscu można również ręcznie dodać kolejne zależności.

  • Aktualizacja oprogramowania — pełna nazwa aktualizacji oprogramowania
  • Typ — informacja, w jaki sposób powstała zależność:
    • Utworzenie przez system — zależność została ustalona i utworzona przez system
    • Utworzenie przez użytkownika — zależność została utworzona ręcznie
  • Status — status aktualizacji oprogramowania

Wiersz z informacjami o zleceniu:

  • Zlecenie deweloperskie — wyświetlenie zlecenia deweloperskiego, do którego przypisana jest wymagana aktualizacja oprogramowania
  • Opracowujący użytkownik — wyświetlany jest adres e-mail aktualnego wykonawcy zlecenia
  • Status zlecenia — status zlecenia deweloperskiego

Wiersz z informacjami o zadaniach:

  • Zadanie deweloperskie — wyświetlenie zadań deweloperskich, które są zawarte w wymaganej aktualizacji oprogramowania
  • Status zadania — status zadania deweloperskiego
Uwaga
Jeżeli dwie aktualizacje oprogramowania są wzajemnie zależne, tj. aktualizacja oprogramowania A zależy od aktualizacji oprogramowania B i B zależy od A, muszą zostać zatwierdzone jednocześnie w aplikacji Panel: Aktualizacja oprogramowania. W takim przypadku zatwierdzenie w aplikacji Aktualizacje oprogramowania nie jest możliwe.

W ramach tabeli dostępne są następujące funkcje:

  • [Dodaj aktualizację oprogramowania] — dodaje zależność od aktualizacji oprogramowania. Funkcja jest dostępna, dopóki aktualizacja oprogramowania nie została zatwierdzona.
  • [Wstaw/Usuń znacznik usuwania] — usuwa zależność. Usunięte mogą zostać tylko zależności utworzone przez użytkownika. Funkcja jest dostępna, dopóki aktualizacja oprogramowania nie została zatwierdzona.
  • [Bezpośrednio zależne] — funkcja jest domyślnie zaznaczona. Gdy jest zaznaczona, wyświetlane są tylko te aktualizacje oprogramowania, od których załadowana aktualizacja oprogramowania zależy bezpośrednio.
    Wymagane aktualizacje oprogramowania mogą same wymagać innych aktualizacji oprogramowania. Jeśli funkcja nie jest zaznaczona, wyświetlane są nie tylko zależności bezpośrednie względem załadowanej aktualizacji oprogramowania, ale zależności są rozwiązywane rekurencyjnie i wyświetlane.
  • [Niezwolnione] — ukrywa wszystkie aktualizacje oprogramowania, które zostały już zatwierdzone. Funkcja umożliwia szybki przegląd aktualizacji oprogramowania, które muszą zostać zatwierdzone przed tą aktualizacją oprogramowania.
  • [Zlecenia] — ta akcja umożliwia wyświetlenie dodatkowych informacji o powiązanych zleceniach
  • [Zadania] — ta akcja umożliwia wyświetlenie dodatkowych informacji o powiązanych zadaniach
Zakładka Obiekty deweloperskie

Wyświetlenie obiektów deweloperskich oraz ich wersji przypisanych do aktualizacji oprogramowania. Pola filtrów pozwalają zawęzić wybór obiektów deweloperskich.

  • Typ — ograniczenie do typów obiektów deweloperskich
  • Status — ograniczenie do statusu obiektów deweloperskich:
    • Nowe — wszystkie nowe elementy w aktualizacji oprogramowania
    • Zmienione — wszystkie zmienione obiekty deweloperskie w aktualizacji oprogramowania
    • Usunięte — wszystkie usunięte obiekty deweloperskie w aktualizacji oprogramowania
  • Obszar nazw — ograniczenie do określonych przestrzeni nazw. Można używać symboli wieloznacznych jak w wyszukiwaniu
  • Nazwa — ograniczenie do określonych nazw obiektów deweloperskich. Można używać symboli wieloznacznych jak w wyszukiwaniu.
  • Wygenerowany — wyświetlenie wygenerowanych obiektów deweloperskich
  • Zadanie deweloperskie — ograniczenie do zadania deweloperskiego, w ramach którego edytowano obiekty deweloperskie aktualizacji oprogramowania. Należy podać numer zadania; można używać symboli wieloznacznych jak w wyszukiwaniu.

W tabeli wyświetlane są obiekty deweloperskie znalezione według zdefiniowanych kryteriów:

  • Obszar nazw — obszar nazw obiektu deweloperskiego
  • Zadanie deweloperskie — zadanie deweloperskie, w ramach którego edytowano obiekt deweloperski. Pole jest wyświetlane tylko, jeśli zadanie deweloperskie zostało utworzone w tym systemie.
  • Status — status obiektu deweloperskiego
  • Nazwa — nazwa obiektu deweloperskiego
  • Wersja — numer wersji przypisanej do aktualizacji oprogramowania
Zakładka Dane

Ta zakładka jest analogiczna do zakładki Dane w aplikacji Zadania deweloperskie. Wyświetlane są wszystkie instrukcje OQL, które zostały zarejestrowane w powiązanych zadaniach deweloperskich. Wybrane rekordy danych są transportowane wraz z aktualizacją oprogramowania. Instrukcje OQL można rejestrować wyłącznie w zadaniach deweloperskich. Edycja w tej aplikacji nie jest możliwa.

  • Baza danych — baza danych, na której wykonano instrukcję OQL:
    • Baza konfiguracyjna
    • Baza danych repozytorium
    • Baza danych OLTP
    • Baza danych OLAP
  • Liczba — liczba wybranych rekordów danych
  • Data wykonania — moment wykonania instrukcji OQL
  • Zadanie deweloperskie — zadanie deweloperskie (numer zadania), w ramach którego zarejestrowano instrukcję OQL
  • Instrukcja OQL — wyświetlenie instrukcji OQL, na podstawie której wybrano dane
Zakładka Zadania

Na zakładce Zadania można zarejestrować zadania, które po instalacji aktualizacji oprogramowania muszą zostać wykonane ręcznie. Do każdego zadania można opcjonalnie przypisać aplikację, w której zadanie może zostać przetworzone.

O zawartych aktualizacjach danych informacja jest przekazywana automatycznie podczas instalacji, dlatego dla aktualizacji danych nie trzeba rejestrować zadań.

Podczas instalacji aktualizacji oprogramowania wszystkie zadania są zapisywane w protokole instalacji, a opcjonalnie dla każdego zadania tworzone jest działanie w workflow.

  • Dotyczy — krótki opis zadania
  • Tekst — szczegółowy opis zadania. Tekst powinien zawierać wszystkie informacje potrzebne do wykonania zadania.
  • Aplikacja — jeśli zadanie może zostać wykonane w aplikacji, należy zarejestrować tę aplikację przy zadaniu
  • Baza danych — każde zadanie jest powiązane z typem zawartości bazy danych. Zadanie należy wykonać po instalacji aktualizacji oprogramowania dla każdej bazy danych danego typu.
Zakładka Historia

Na tej zakładce można prześledzić historię powstania aktualizacji oprogramowania. Jest to szczególnie przydatne po scaleniu z innymi aktualizacjami oprogramowania. Zawsze można ustalić, które aktualizacje oprogramowania są aktualizacjami źródłowymi. Lista ma strukturę hierarchiczną, tzn. bieżąca aktualizacja oprogramowania jest wyświetlana w pierwszym wierszu. Poprzednicy są wyświetlani z odpowiednim wcięciem. Jeśli doszło do scalenia, aktualizacje oprogramowania, które scalono, znajdują się na tym samym poziomie.

  • Aktualizacja oprogramowania — nazwa aktualizacji oprogramowania
  • Data utworzenia — data, w której aktualizacja oprogramowania została wyeksportowana
  • System — system, w którym powstała aktualizacja oprogramowania

Akcje specyficzne dla aplikacji

  • [Zapisz] — zapisywanie jest możliwe wyłącznie dla aktualizacji oprogramowania typu Eksport, dopóki nie zostaną zatwierdzone. Zapisywanie aktualizacji oprogramowania jest potrzebne tylko wtedy, gdy ręcznie dodano lub usunięto zależności.
  • [Usuń] — aktualizację oprogramowania można usunąć tylko wtedy, gdy jest typu Import i ma status zaimportowana lub błąd podczas importu. Podczas usuwania kasowane są wszystkie informacje o aktualizacji oprogramowania oraz wszystkie wersje i powiązane dane archiwalne odpowiadających im obiektów deweloperskich.
  • [Zatwierdź] — aktualizacja oprogramowania może zostać zatwierdzona tylko wtedy, gdy jest typu Eksport. Podczas zatwierdzania wszystkie aktualizacje oprogramowania, od których ta aktualizacja oprogramowania zależy, muszą być również zatwierdzone. Po zatwierdzeniu nie można już dodawać ani usuwać zależności.
  • [Eksportuj] — aktualizacja oprogramowania może zostać wyeksportowana tylko wtedy, gdy jest typu Eksport. Warunkiem jest wcześniejsze zatwierdzenie. Podczas eksportu tworzone są pliki Source-Refresh oraz Code-Refresh, które następnie są dostarczane do innych systemów. Eksport aktualizacji oprogramowania można powtarzać dowolną liczbę razy. Pliki są zapisywane w katalogu Semiramis w folderze refreshes/export.

Czy ten artykuł był pomocny?