Przy pobraniu użytkownik otrzymuje również paczkę instalacyjną do zainstalowania rozszerzenia aplikacji Comarch eFaktura. Aplikacja ta została opracowana na podstawie powiązanej wersji Comarch ERP Enterprise Wydanie 6.4.
Niniejszy dokument opisuje wymagania systemu i kroki instalacji. Dokument zawiera również krótki opis aplikacji i informacje o możliwych zależnościach od innych modułów.
Docelowi odbiorcy
- Administratorzy systemu
- Konsultanci techniczni
- Konsultanci
Opis aplikacji
Z faktur elektronicznych można korzystać w Comarch ERP Enterprise za pomocą rozszerzenia Comarch e-faktura.
Faktury wychodzące wystawiane są przez system Comarch ERP Enterprise i przesyłane do aplikacji Comarch e-Invoice Converter. Za pomocą tej aplikacji faktury elektroniczne są generowane i wysyłane do odbiorców faktur.
Elektroniczne faktury przychodzące są odbierane za pomocą aplikacji Comarch e-Invoice Converter. Służy ona do generowania plików importu z elektronicznych faktur przychodzących i przesyłania ich do aplikacji Comarch e-faktura. Aplikacja Comarch e-faktura udostępnia funkcję e-faktury przychodzące, za pomocą której można sprawdzić i przetworzyć e-faktury przychodzące, a następnie zaimportować dane, aby system mógł wygenerować odpowiednie faktury przychodzące.
Zależności
Oprócz aplikacji Comarch e-faktura potrzebne jest również inne oprogramowanie, które generuje i wysyła faktury elektroniczne z faktur wychodzących systemu ERP oraz odbiera faktury elektroniczne i przesyła je do systemu ERP w celu dalszego przetwarzania. Oprogramowanie Comarch e-Invoice Converter (wersja 2.3.0) jest już dostępna. Najnowszą wersję można pobrać korzystając z poniższego linku:
https://econnect.comarch.de/comarch_einvoice/basis/ComarchERechnung.zip
Ponadto aplikacja Comarch e-faktura ma następujące zależności od innych obszarów:
- Dystrybucja – faktury wychodzące można przenieść do Comarch e-Invoice Converter w celu wygenerowania e-faktur w odpowiednim formacie i, w razie potrzeby, wysłania ich do odbiorcy faktury.
- Zamówienia publiczne – e-faktury otrzymane przez Comarch e-Invoice Converter mogą być przetwarzane jako e-faktury przychodzące i używane do generowania faktur przychodzących.
- Comarch ERP Enterprise dla Polski – aplikacja Comarch ERP Enterprise dla Polski (Erp4pl) jest wymagana tylko wtedy, gdy e-faktury mają być tworzone, wysyłane lub przetwarzane przy użyciu polskiego formatu KSeF.
Wymagania
Należy pamiętać o następujących wymaganiach dotyczących instalacji aplikacji.
Wykorzystanie systemu
System musi być dostosowany do potrzeb klienta (poziom wersjonowania 6). Jeśli aplikacja została zainstalowana w systemie adaptacyjnym klienta, a zadanie konfliktu zostało aktywowane, aplikacja jest przenoszona do kolejnych systemów, takich jak systemy testowe, demonstracyjne i produkcyjne z aktualizacjami oprogramowania.
Aplikacje nie mogą być instalowane bezpośrednio np. na branżowych lub partnerskich systemach deweloperskich (poziom wersjonowania 3), systemach demonstracyjnych i systemach produkcyjnych (poziom wersjonowania 7).
Klucz licencyjny
Do aplikacji Comarch e-faktura potrzebny jest następujący klucz licencyjny com.sem.ext.app.einvoice.Einvoice
Jeśli licencje nie są dostępne w systemie, można je zamówić w standardowy sposób.
Wydanie dla Comarch ERP Enterprise 6.4
Comarch e-faktura w wersji 45.1 jest wydany tylko dla Comarch ERP Enterprise Wydanie 6.4.
Przy zmianie wersji Comarch ERP Enterprise należy upewnić się, że aplikacja Comarch e-faktura jest również zainstalowana w wersji wydanej dla wersji Comarch ERP Enterprise.
Wymagany status kodu: CEE640PB-Fix05
Dana wersja aplikacji Comarch e-faktura wymaga następującej wersji kodu w Comarch ERP Enterprise: CEE640PB-Fix05.
Dla aplikacji Comarch ERP Enterprise dla Polski wymagana jest co najmniej wersja 45.3.
Instalacja
Aby zainstalować rozszerzenie należy wykonać następujące kroki:
Przygotowanie instalacji
- Przed zainstalowaniem rozszerzenia należy zawsze wykonać kopię zapasową zawartości bazy danych i systemu plików.
- Użytkownik powinien zweryfikować, czy wszystkie bazy danych systemu są podłączone do serwera komunikatów lub serwera aplikacji systemu ERP, który jest używany do tej aktualizacji.
- Następnie należy wstrzymać wszystkie inne serwery tego systemu przed zainstalowaniem aplikacji.
Rozszerzenie ograniczeń importu
Należy otworzyć system docelowy instalacji w aplikacji Panel system i dodać nowy wpis w zakładce Ograniczenia importu z następującymi wartościami:
- Poziom wersjonowania: Transport aplikacji
- Przykład: appdt-6.4.*
Instalacja paczki instalacyjnej
- Pierwszym krokiem jest umieszczenie pobranego pliku w następującym katalogu: semiramis/refreshes/import
- Następnie należy zainstalować paczkę instalacyjną za pomocą polecenia Toolshell w serwerze komunikatów:
- insrfr -codeclass:app
- Instalacja może spowodować konflikt, który należy przetworzyć i aktywować przed skonfigurowaniem i uruchomieniem rozszerzenia.
Przetwarzanie konfliktu
Użytkownik przetwarza i aktywuje konflikt, który został utworzony podczas instalacji rozszerzenia. Utworzone w ten sposób oprogramowanie może zostać zainstalowane w kolejnych systemach.
Konflikt można edytować za pomocą narzędzia Automatyczna aktywacja zadań programistycznych actjob. Narzędzie to wykonuje wszystkie kroki niezbędne do aktywacji zadania deweloperskiego. Jeśli następny etap nie jest możliwy, narzędzie zatrzyma się. W celu przetworzenia konfliktu może być konieczne określenie zadania deweloperskiego za pomocą parametru -ord.
Więcej informacji na temat narzędzia actjob można znaleźć w dokumentacji Automatyczna aktywacja zadań programistycznych.
Wykonywanie aktualizacji danych
Użytkownik może użyć narzędzia Pracuj z aktualizacjami danych wrkdatupd, aby wykonać wszystkie aktualizacje danych pracy w tle, które należą do paczki instalacyjnej i nie zostały jeszcze uruchomione. Aktualizacje danych dialogowych nie będą brane pod uwagę.
Użytkownik uruchamia narzędzie za pomocą następującego polecenia Toolshell w serwerze komunikatów:
wrkdatupd -ecxecute:4
Więcej informacji na temat narzędzia wrkdatupd można znaleźć w dokumencie Praca z aktualizacjami danych.
Konfiguracja i uruchomienie
Należy aktywować funkcję Comarch e-faktura w aplikacji Konfiguracja.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Konfiguracja: Comarch e-faktura oraz Wprowadzenie: Comarch e-faktura.
Aktualizacja danych dla Comarch e-faktura
Podczas instalacji zarówno tej wersji, jak i podczas pierwszej instalacji aplikacji Comarch e-faktura należy wykonać następujące aktualizacje danych:
- UPDADV102139Klient
- UPDADV102139CustomerInvoice
- UPDADV102139InvoiceType
- UPDADV102139Faktura dostawcy
- UPDADV103111Faktura
Aktualizacje danych są wykorzystywane do generowania wymaganych uzupełnień dla odpowiednich obiektów i, jeśli są dostępne, do przenoszenia danych z poprzednich pól rozszerzeń dla Comarch e-faktura. Aktualizacje te mogą być wywoływane wielokrotnie.
Zmiany i rozszerzenia
Comarch e-faktura w wersji 45.1 obsługuje w szczególności polski format KSeF (również 4 i 5.4). Dostawa ta spełnia między innymi następujące ulepszenia:
- Usunięto sprawdzanie typu dokumentu dla dokumentów wychodzących i przychodzących w konfiguracji