Funkcja Intrastat jest dostępna w aplikacji Konfiguracja. Umożliwia aktywowanie i dezaktywowanie modułu Intrastat, a także konfiguracje poszczególnych funkcji modułu.
Funkcja Intrastat jest dostępna, jeśli dodatek zostanie zainstalowany dodatek Intrastat:
com.sem.ext.app.Intrast
Zawsze zalecana jest instalacja najnowszej wersji dodatku.
Instrukcja instalacji dodatków znajduje się pod linkiem.
Aktywacja funkcji Intrastat
Aktywacja funkcji Intrastat wywołuje następujące skutki:
- w menu obszarów pojawia się nowy obszar Intrastat
- widoczne są aplikacje należące do obszaru Intrastat
- w aplikacjach Magazyny, Artykuły, Zamówienia sprzedaży, Zamówienia zakupu oraz Zlecenia dystrybucji aktywowane są walidacje dotyczące funkcji Intrastat
- w aplikacjach Artykuły, Szablony artykułów, Partnerzy, Zamówienia sprzedaży, Zamówienia zakupu, Zlecenia dystrybucji, Przyjęcia towaru, Lista: Zamówienia sprzedaży, Lista: Zamówienia zakupu pojawią się widoki, pola, sekcje i zakładki dotyczące funkcji Intrastat – są one opisane w osobnych artykułach dotyczących Intrastatu
Funkcja Intrastat zawiera następujące podfunkcje:
- Plik DEB Włochy – ustawienia pliku DEB dla Włoch
- Plik ELEKTRA – ustawienia pliku ELEKTRA dla Węgier
- Plik EMEBI – ustawienia pliku EMEBI dla Francji
- Plik ISTAT – ustawienia pliku ISTAT dla Polski
- Plik RTIC – ustawienia pliku RTIC dla Austrii
Informacje ogólne
Każda funkcja i podfunkcja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Budowa nagłówka jest wspólna dla wszystkich funkcji.
Nagłówek
Nagłówek funkcji wyświetla informacje jej dotyczące, umożliwia jej aktywację/ dezaktywację lub zastosowanie danych firmy głównej.
Dostępne pola:
- Funkcja – nazwa funkcji
- Istotny dla – zawiera informacje na jakie obszary/moduły dana funkcja ma wpływ lub z którymi jest powiązana. Funkcja Intrastat i jej podfunkcje mają wpływ na firmę główną, organizację z funkcją rachunkowości oraz bazę danych.
- Zastosuj dane firmy głównej – parametr podlega edycji jedynie dla organizacji podrzędnych typu Firma. Po jego zaznaczeniu pobierane są ustawienia dotyczące konfiguracji z firmy głównej.
- Aktywne – pozwala na aktywację lub dezaktywację modułu dla wybranej organizacji o typie Firma
Obszar roboczy
W obszarze roboczym aplikacji dostępne są dodatkowe ustawienia dotyczące możliwości obszaru Intrastat i informacje o module. Dostępne są zakładki:
- Ustawienia
- Informacje
Zakładka Ustawienia
Na zakładce dostępne są pola pozwalające na konfigurację danej funkcji. W dalszych rozdziałach znajduje się opis ustawień dostępnych dla funkcji głównej i jej podfunkcji.
Zakładka Informacje
Zakładka wyświetla informacje o funkcji. Pola te nie podlegają edycji.
- App – nazwa aplikacji
- Obiekt deweloperski – nazwa obiektu deweloperskiego dotyczącego aplikacji
- Klucz licencyjny – pełna techniczna nazwa klucza licencyjnego
- Zmienione przez – identyfikator i nazwa użytkownika, który dokonywał ostatnich zmian w ustawieniach funkcji
- Zmienione dnia – data i godzina ostatniej zmiany ustawień funkcji
Opisy funkcji
Funkcja Intrastat
Zakładka Ustawienia w funkcji Intrastat jest dodatkowo podzielona na dwie podzakładki:
- Ogólne – ogólne ustawienia funkcji
- Ustawienia generowania – ustawienia dotyczące generowania propozycji deklaracji
Zakładka Ogólne

Dostępne pola:
- Rodzaj kodowania (pole obowiązkowe) – należy podać rodzaj kodowania, określający mapowania kodów regionu. Wartości pobierane są z aplikacji Rodzaje kodowania.
- Jednostka wagi (pole obowiązkowe) – pole pozwala na wprowadzanie jednostki masy, która jest wykorzystywana na deklaracji w przypadku, gdy wybrana na dokumencie jednostka nie istnieje w systemie
- Uwzględnij usługi (dotyczy wyłącznie Intrastatu włoskiego) – zaznaczenie parametru pozwoli na uwzględniane w wyliczaniu propozycji deklaracji Intrastat artykułu o typie Usługa.
Po jego aktywacji na karcie partnera dla widoku Klient oraz Dostawca po wybraniu rozszerzenia Intrastat aktywowana jest dodatkowa sekcja Dane usługi Intrastat, pozwalająca na wskazanie Formy płatności oraz Modalności usługi. Gdy parametr jest nieaktywny, sekcja ta jest niedostępna do edycji. - Wymagane Incoterms – zaznaczenie parametru, powoduje możliwość wskazania w aplikacji Intrastat: Propozycje deklaracji w edytorze pozycji w polu Warunek dostawy Incoterms jedynie warunek dostawy oznaczony parametrem Incoterms.
Jeśli warunek dostawy nie spełni tego warunku, zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat. - Liczba wyświetlanych pozycji – pole umożliwia ograniczenie pozycji wyświetlanych na propozycji deklaracji do wprowadzonej wartości, co zwiększa wydajność systemu w trakcie procesu przetwarzania deklaracji. Dopuszczalne jest wprowadzenie wartości w zakresie od 1 do 1000. Wartość domyślna: 500.
Jeśli deklaracja zawiera więcej wpisów niż maksymalna liczba pozycji, wciąż można je filtrować w aplikacji Intrastat: Propozycje deklaracji i wyświetlić np. wszystkie wpisy z błędami i ostrzeżeniami, co umożliwia szybsze ich poprawienie.
- Wykluczanie dokumentów z propozycji deklaracji – pozwala na wykluczenie z propozycji deklaracji Intrastat wybranych przyjęć towarów lub zleceń dostawy wraz z ich pozycjami.
Po aktywacji parametru, w aplikacjach Przyjęcia towaru oraz Zlecenia dostawy, po wybraniu widoku Intrastat (pod przyciskiem [Wybierz i organizuj widok] udostępniony jest do edycji parametr Wykluczenie z propozycji deklaracji Intrastat.
Parametr ten jest dostępny także w aplikacji Intrastat: Propozycje deklaracji w edytorze pozycji.
Jeśli parametr Wykluczanie dokumentów z propozycji deklaracji jest nieaktywny w konfiguracji, w obu aplikacjach będzie on domyślnie odznaczony, również niedostępny do edycji.
Zaznaczenie parametru skutkuje tym, że sam dokument i pozycje pojawią się na deklaracji Intrastat, ale będą z niego wykluczone (to znaczy, w odpowiednim wierszu deklaracji będzie zaznaczony parametr Wyklucz).
- Wymagany rodzaj transportu – zaznaczenie parametru powoduje, że na dokumentach uwzględnianych w deklaracji Intrastat (np. zamówieniach sprzedaży, zakupu, zleceniach dystrybucji) oraz na samej propozycji deklaracji wymagane będzie podanie rodzaju transportu w odpowiednim polu. Jeśli parametr pozostanie nieaktywny dane te nie będą wymagane.
- Wymagana procedura statystyczna – zaznaczenie parametru powoduje, że na dokumentach uwzględnianych w deklaracji Intrastat (np. zamówieniach sprzedaży, zakupu, zleceniach dystrybucji) oraz na samej propozycji deklaracji wymagane będzie podanie procedury statystycznej w odpowiednim polu. Jeśli parametr pozostanie nieaktywny dane te nie będą wymagane.
- Wymagany kod transakcji – zaznaczenie parametru powoduje, że na dokumentach uwzględnianych w deklaracji Intrastat (np. zamówieniach sprzedaży, zakupu, zleceniach dystrybucji) oraz na samej propozycji deklaracji wymagane będzie podanie kodu transakcji w odpowiednim polu. Jeśli parametr pozostanie nieaktywny dane te nie będą wymagane.
Pola Rodzaj transportu, Procedura statystyczna i Kod transakcji są dostępne w aplikacjach Zamówienia sprzedaży, Zamówienia zakupu oraz Zlecenia dystrybucji w nagłówku oraz edytorze pozycji po wybraniu widoku Intrastat pod przyciskiem [Wybierz i organizuj widok]. Więcej informacji o rozszerzeniu intrastat na dokumentach znajduje się pod linkiem.
Sekcja Kryteria utworzenia zgłoszenia korygującego
Korekty deklaracji są konieczne do zgłoszenia do urzędu statystycznego w określonych przypadkach, na przykład, gdy suma różnic wartościowych dla całej deklaracji przekracza 1000 EUR lub gdy suma różnic masy przekracza 5% wartości bazowej oraz wtedy, kiedy korekta dotyczy pozycji przekraczającej wartość 1000 EUR.
Sekcja umożliwia zdefiniowanie kryteriów dla utworzenia korekty deklaracji wymaganej przez polskie przepisy. Dostępne pola:
- Kwota faktury – pozwala na określenie dopuszczalnej różnicy w kwocie faktury pomiędzy deklaracja źródłową i korektą deklaracji
- Statystyczna wartość – pozwala na określenie dopuszczalnej różnicy w wartości statystycznej pomiędzy deklaracja źródłową i korektą deklaracji
- Waga netto – pozwala na określenie dopuszczalnej różnicy procentowej w wadze pomiędzy deklaracja źródłową i korektą deklaracji
- Ilość w szczególnej jednostce miary – pozwala na określenie dopuszczalnej różnicy procentowej w określonej jednostce pomiędzy deklaracja źródłową i korektą deklaracji
Zakładka Ustawienia generowania

Na zakładce dostępny jest parametr:
- Wyłącz zaokrąglenia – zaznaczenie parametru wyłącza zaokrąglanie przy generowaniu propozycji deklaracji. Dodatkowo aktywacja parametru ukrywa opcję wyboru znaku separacji wyświetlanego w formatach csv, ponieważ średnik zostanie ustawiony jako domyślna wartość. Możliwe jest wyłączenie zaokrągleń dla następujących wartości:
- (brak) – żadna opcja nie została wybrana. Zaokrąglenia nie są możliwe.
- (wszystkie) – zaznaczane są wszystkie opcje
- Masa netto (do 3 miejsc po przecinku),
- Ilość w uzupełniającej jednostce miary (do 3 miejsc po przecinku)
- Wartość fakturowa (do dwóch miejsc po przecinku)
- Wartość statystyczna (do dwóch miejsc po przecinku)
Zaokrąglenia są wyłączone już w pliku, nie na propozycji deklaracji.
Wyłączenie zaokrąglania wartości w kolumnach Masa netto i Ilość w uzupełniającej jednostce miary jest dozwolone tylko dla deklaracji RTIC i ELEKTRA.
Jeśli w polu nie zostanie wybrana żadna wartość, w podfunkcji Plik ELEKTRA parametr Zaokrąglaj wartości powyżej 1 do liczb całkowitych będzie odznaczony, niedostępny do edycji. Natomiast, jeśli w polu zostaną wskazane wartości: fakturowa i statystyczna parametr w funkcji Plik ELEKTRA będzie niedostępny do edycji, zaznaczony. W pozostałych przypadkach parametr ten będzie edytowalny.
- Wartość z Intrastat NIP UE – umożliwia pobranie wartości z pola NIP UE Intrastat (aplikacja Partnerzy, widok Klient w rozszerzeniu Intrastat) do pola NIP UE odbiorcy dostawy (Intrastat: Propozycje deklaracji), jeśli pole NIP UE na partnerze, w widoku Rachunkowość jest puste.
- NIP UE na podstawie Partnera na fakturze – umożliwia uzupełnienie pola NIP UE odbiorcy dostawy w edytorze pozycji aplikacji Intrastat: Propozycje deklaracji wartością NIP UE partnera, na którego wystawiono fakturę w przypadku braku NIP-UE na odbiorcy dostawy
Podfunkcja Plik DEB Włochy

Dla podfunkcji dostępne jest następujące ustawienie:
- Schemat numeracji dla numeru referencyjnego listy – schemat numerowania nowo tworzonych obiektów. Wartość jest pobierana z aplikacji Schematy numeracji dla dowolnego typu i jest przenoszona bezpośrednio do pliku .csv. Zgodnie z informacjami zawartymi w dokumencie Plik dla oprogramowania zewnętrznego.
Podfunkcja Plik ELEKTRA

Dla podfunkcji dostępne są ustawienia:
- Zaokrąglaj wartości powyżej 1 do liczb całkowitych – po zaznaczeniu parametru, w kolumnach Masa netto i Ilość w uzupełniającej jednostce miary pliku ELEKTRA wartości powyżej 1 zostaną zaokrąglone do pełnych liczb (zgodnie z zasadami matematycznymi).
- Walidacja wartości dla deklaracji ELEKTRA – parametr umożliwia aktywację walidacji pól obowiązkowych dla deklaracji ELEKTRA ze względu na to, że system umożliwia wprowadzenie w niektóre pola, z których pobierane są wartości dla pliku ELEKTRA, wartości większych niż pozwala na to plik. Takimi polami są: Kod CN, Rodzaj transakcji, Kraj przeznaczenia, Kraj wywozu, Kraj pochodzenia, Masa netto, Ilość w jednostce uzupełniającej, Wartość fakturowa, Wartość statystyczna i NIP UE odbiorcy dostawy.
Efekty walidacji będą widoczne w rejestrze komunikatów po uruchomieniu akcji [Uruchom szczegółową walidację] pod przyciskiem [Wykonaj] w aplikacji Intrastat: propozycje deklaracji.
Podfunkcja Plik EMEBI

Dla podfunkcji dostępne są ustawienia:
- Lokalizacja pliku XSD – lokalizacja kodu XSD, który umożliwia weryfikację wygenerowanego pliku XML deklaracji ze standardem
- Walidacja wartości dla deklaracji EMEBI – parametr umożliwia aktywację walidacji pól obowiązkowych dla deklaracji EMEBI ze względu na to, że system umożliwia wprowadzenie w niektóre pola, z których pobierane są wartości dla pliku EMEBI, wartości większych niż pozwala na to plik.
Efekty walidacji będą widoczne w rejestrze komunikatów po uruchomieniu akcji [Uruchom szczegółową walidację] pod przyciskiem [Wykonaj] w aplikacji Intrastat: propozycje deklaracji.
Podfunkcja Plik ISTAT

Dla podfunkcji dostępne są ustawienia:
- Lokalizacja pliku XSD – plik stanowiący szablon do weryfikacji poprawności pliku ISTAT
Podfunkcja Plik RTIC

W podfunkcji dostępny jest parametr:
- Walidacja wartości dla deklaracji RTIC – parametr umożliwia aktywowanie walidacji pól obowiązkowych dla deklaracji RTIC. Walidacja ta jest potrzebna, ponieważ niektóre pola w systemie Comarch ERP Enterprise dozwalają większą liczbę znaków niż plik RTIC. Takimi polami są: Kod CN, Oznaczenie (Opis artykułu), Kraj przeznaczenia, Kraj wywozu, Kraj pochodzenia, Kod transakcji, Ilość w uzupełniającej jednostce miary, Wartość fakturowa, Metoda statystyczna i NIP UE odbiorcy dostawy (tylko dla rodzaju deklaracji Wywóz).
Efekty walidacji będą widoczne w rejestrze komunikatów po uruchomieniu akcji [Uruchom szczegółową walidację] pod przyciskiem [Wykonaj] w aplikacji Intrastat: propozycje deklaracji.