Obiekty serwisowe w obszarze Serwis to jednostki wewnętrzne, np. linie produkcyjne, jednostki grzewcze, a także urządzenia techniczne i samochody floty samochodowej. Obejmują one również pozycje produkcji i sprzedaży. Zewnętrzne obiekty serwisowe mają również odniesienie do wzorca artykułu, podczas gdy wewnętrzne obiekty serwisowe nie muszą mieć żadnych odniesień do artykułu.
Obiekty serwisowe mogą mieć strukturę hierarchiczną w każdej sytuacji, a zatem mogą być obsługiwane na najniższym poziomie.
Niniejsza dokumentacja opisuje obiekty serwisowe w Comarch ERP Enterprise i wyjaśnia strukturę aplikacji o tej samej nazwie. Użytkownik może dowiedzieć się, w jaki sposób obiekty serwisowe są osadzone w różnych aplikacjach usługowych oraz jak można je tworzyć i automatycznie generować.
Instrukcje dotyczące obsługi partnerów, np. tworzenia lub edytowania obiektów usług, zostały zawarte w dokumencie Instrukcje: Obiekty serwisowe.
Definicje terminów
Obiekty serwisowe — opisują zarówno wewnętrzne środki trwałe, maszyny lub części maszyn, jak i artykuły sprzedażowe, które są dostarczane i zwracane do serwisu. W związku z tym, rozróżnia się wewnętrzne i zewnętrzne obiekty serwisowe. Zewnętrzne obiekty serwisowe mogą być tworzone automatycznie po dostawie lub przyjęciu towaru do serwisu. Zewnętrzne obiekty serwisowe zawsze mają odniesienie do artykułu.
Zadania serwisowe — opisują materiały i etapy pracy wymagane do przetworzenia zlecenia serwisowego oraz, w razie potrzeby, pracownika do wykonania tej czynności. Zadania serwisowe mogą również zawierać dane rozliczeniowe, które są używane jako wartości domyślne w zgłoszeniach serwisowych.
Zgłoszenia serwisowe — są punktem wyjścia do przetwarzania przypadku serwisowego. Opisują one dane podstawowe obiektu, który ma być serwisowany, a także zadania i materiały wymagane dla danego zdarzenia serwisowego. Pracownicy wykonujący pracę oraz planowane czasy przetwarzania są również rejestrowane w zgłoszeniu serwisowym. Jest to szczególnie ważne przy planowaniu zadań serwisowych w produkcji.
Liczniki — są podstawą automatycznego planowania serwisu. Na podstawie odczytów liczników można generować zgłoszenia serwisowe dla obiektów serwisowych za pomocą obliczeń planu serwisu. Liczniki są przypisane do obiektów serwisowych.
Obiekty serwisowe
Struktura obiektu serwisowego
Obiekty serwisowe mogą być przedstawiane w strukturach jedno- lub wielopoziomowych. W przypadku struktur wielopoziomowych można mapować wszystkie obiekty serwisowe, w których działania serwisowe są wykonywane w systemie. W przypadku struktur jednopoziomowych, przedstawiane mogą być np. tylko maszyny linii produkcyjnej.
W ramach planu serwisu, wszystkie obiekty serwisowe struktury mogą być uwzględnione w serwisie. To samo dotyczy umów serwisowych, w których obiekty serwisowe niższego szczebla mogą być objęte umową serwisową.
Powiązanie z artykułami
Istnieją trzy możliwości powiązania obiektów serwisowych z artykułami w ramach obszaru Serwis:
- Obiekty serwisowe bez odniesienia do artykułu (wewnętrzne obiekty serwisowe)
Te obiekty serwisowe stanowią wewnętrzne jednostki w firmie, dla których nie ma danych artykułu w Comarch ERP Enterprise. Każdy obiekt serwisowy należy traktować indywidualnie. Użytkownik może korzystać z liczników dla obiektów serwisowych, które automatycznie generują zgłoszenie serwisowe po osiągnięciu określonego stanu, a tym samym inicjują proces serwisowania.
- Obiekty serwisowe z unikalnym odniesieniem do artykułu bez specyfikacji (wewnętrzne lub zewnętrzne obiekty serwisowe)
Mogą to być zarówno jednostki wewnętrzne, jak i zewnętrzne urządzenia lub maszyny po stronie klienta. Zazwyczaj zostały one wyprodukowane przez przedsiębiorstwo lub przez nią sprzedane. Charakterystyka danych podstawowych jest podobna do charakterystyki obiektu serwisowego bez odniesienia do artykułu, w zależności od tego, czy urządzenia są wewnętrzne czy zewnętrzne. Przyporządkowanie do liczników dla kontrolowanego planu serwisu musi odbywać się przy współpracy z klientem.
- Obiekty serwisowe z unikalnym odniesieniem do artykułu ze specyfikacją (zewnętrzne obiekty serwisowe z referencyjnych obiektów usług)
Te obiekty serwisowe mają odniesienie do referencyjnego obiektu serwisowego, który z kolei odnosi się do artykułu posiadającego specyfikację. Obiekty serwisowe mają również odniesienie do specyfikacji tego artykułu. Dane podstawowe serwisu są utrzymywane tylko na poziomie referencyjnego obiektu serwisowego (komponenty, materiał, wydajność pracy itp.). Ze względu na to, że są one takie same dla wszystkich obiektów serwisowych, nie ma potrzeby indywidualnego przetwarzania. Plan serwisu oparty na licznikach jest możliwy tylko na poziomie referencyjnego obiektu serwisowego, tj. dla wszystkich obiektów serwisowych tego referencyjnego obiektu serwisowego.
Wyświetlanie w aplikacji typu Lista
Obiekty serwisowe mogą być wyświetlane w aplikacji Lista: Obiekty serwisowe. Umożliwia ona szybki podgląd wszystkich obiektów serwisowych lub ich wybranych elementów wraz z przypisanymi do nich artykułami i statusem.
Opis aplikacji można znaleźć w dokumentacji Lista: Obiekty serwisowe.
Opis aplikacji
Za pomocą aplikacji Obiekty serwisowe można tworzyć i edytować obiekty serwisowe. Aplikacja składa się z nagłówka i panelu roboczego.
Nagłówek
W nagłówku można utworzyć lub zmodyfikować podstawowe dane obiektu serwisowego. Oprócz ogólnych pól wprowadzania dostępne są następujące zakładki:
- Zakładka Ogólne
- Zakładka Lokalizacje
- Zakładka Klasyfikacje
- Zakładka Terminy
- Zakładka Controlling
- Zakładka Inne pola
- Zakładka Cechy obiektu
- Zakładka Teksty
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól:
- Obiekty serwisowe — to pole wyświetla identyfikator obiektu serwisowego. Użytkownik wybiera istniejący identyfikator obiektu serwisowego, aby edytować obiekt serwisowy. Podczas tworzenia nowego obiektu serwisowego, jego identyfikator jest generowany automatycznie zgodnie ze schematem numeracji obiektów serwisowych, przypisanym w aplikacji Konfiguracja. Identyfikator można zmienić do momentu jego zapisania.
- Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowa cecha wyróżniająca. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Użytkownik wprowadza znaczące oznaczenie, który jest tak unikalny, jak to możliwe, aby ułatwić jego wyszukiwanie.
- Typ — w tym polu można określić, czy instancja jest referencyjnym obiektem serwisowym, czy obiektem serwisowym. Użytkownik nie może zmienić typu po jego zapisaniu.
- Referencyjny obiekt serwisowy — w tym polu wyświetlany jest referencyjny obiekt serwisowy w przypadku tworzenia obiektu serwisowego na podstawie referencyjnego obiektu serwisowego
- Nadrzędny obiekt — użytkownik wprowadza nadrzędny obiekt serwisowy, jeśli chciałby pracować ze strukturą obiektu serwisowego. Jeśli jest to obiekt serwisowy najwyższego poziomu, wówczas należy pozostawić to pole puste.
- Status — użytkownik wybiera status obiektu serwisowego. Możliwe są następujące opcje:
- Zwolniony — nowo utworzony obiekt serwisowy automatycznie otrzymuje status Zwolniony. Status ten jest również przypisywany automatycznie, jeśli zgłoszenie serwisowe zostanie ukończone, zamknięte lub usunięte.
- Zablokowany — jeśli obiekt serwisowy ma ten status, nie może być używany w procesie serwisowym
- Uszkodzony
- W naprawie — obiekt serwisowy otrzymuje status W naprawie, jeśli w aplikacji Obiekty serwisowe lub Przyjęcia towaru zostanie wygenerowane zgłoszenie serwisowe. Nie można przypisać tego statusu ręcznie i nie można go ręcznie zmienić.
- W serwisie — obiekt serwisowy otrzymuje status W serwisie, jeśli zgłoszenie serwisowe zostanie wygenerowane w ramach planu serwisu. Nie można przypisać tego statusu ręcznie ani zmienić go ręcznie.
- Wyłączony — jeśli obiekt serwisowy ma ten status, nie może być używany w procesie serwisowym
- Komunikat
- Zakłócenie
- Przyjęcie towaru oczekiwane
Zakładka Ogólne
Zakładka Ogólne zawiera dane, które jednoznacznie identyfikują obiekt serwisowy.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól znajdujących się w tej zakładce:
- Artykuł — użytkownik wprowadza artykuł identyfikujący obiekt serwisowy. Należy określić artykuł dla referencyjnych obiektów serwisowych i obiektów serwisowych powiązanych z referencyjnymi obiektami serwisowymi. W przypadku obiektów serwisowych z typem lokalizacji Zewnętrzne, artykuł musi być artykułem sprzedaży w organizacji sprzedaży określonej w zakładce Lokalizacje.W przypadku obiektów serwisowych należących do typu lokalizacji Wewnętrzne, artykuł musi być artykułem magazynowym w lokalizacji, w której znajduje się obiekt serwisowy.Każdy artykuł może być przypisany tylko do jednego referencyjnego obiektu serwisowego.
Instancje obiektu serwisowego mogą być generowane automatycznie na podstawie artykułu i specyfikacji podczas dostawy, przyjęcia towaru i generowania numeru seryjnego.
- Specyfikacja — jeśli dany artykuł posiada specyfikację, użytkownik wprowadza specyfikację artykułu. Każda specyfikacja może być przypisana tylko do jednego referencyjnego obiektu serwisowego.
- Pełna nazwa — użytkownik może dodać pełną nazwę dla obiektu serwisowego
- Tworzenie obiektu serwisowego — użytkownik wybiera, kiedy generowane są obiekty serwisowe referencyjnego obiektu serwisowego. W zależności od typu lokalizacji możliwe są następujące opcje:
- Dostawa — obiekt serwisowy jest generowany automatycznie po dostarczeniu artykułu podczas procesu sprzedaży
- Tworzenie specyfikacji — obiekt serwisowy jest generowany automatycznie podczas zapisywania nowej specyfikacji dla przypisanego artykułu po raz pierwszy
- Zwrot od klienta (za serwis) — obiekt serwisowy jest generowany automatycznie po wygenerowaniu zgłoszenia serwisowego dla specyfikacji w aplikacji Przyjęcia towaru
To pole jest włączone tylko dla referencyjnych obiektów serwisowych.
- Zasoby — użytkownik wprowadza zasób, z którym obiekt serwisowy będzie powiązany
- Numer obiektu klienta — użytkownik wprowadza numer obiektu obsługi klienta. Może on wybrać dowolny numer. To pole jest dostępne do wprowadzenia danych tylko wtedy, gdy nie jest to referencyjny obiekt serwisowy i gdy typ lokalizacji to Zewnętrzne.
- Numer seryjny klienta — użytkownik wprowadza numer seryjny klienta. Może on wybrać dowolny numer. To pole jest dostępne tylko wtedy, gdy typ lokalizacji to Zewnętrzne.
- Organizacja zakupowa — użytkownik wprowadza organizację zakupową
- Dostawca — użytkownik wprowadza dostawcę obiektu serwisowego
- Producent — użytkownik wprowadza producenta obiektu serwisowego
- Odpowiedzialny — użytkownik wprowadza odpowiedzialnego pracownika dla tego obiektu serwisowego. Odpowiedzialny pracownik jest używany w zgłoszeniu serwisowym jako osoba kontaktowa np. w przypadku zapytań.
Zakładka Lokalizacje
Zakładka Lokalizacje zawiera dane logistyczne obiektu serwisowego.
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól znajdujących się w tej zakładce:
- Typ lokalizacji — użytkownik wybiera typ lokalizacji dla lokalizacji obiektu serwisowego. Możliwe są następujące opcje:
- Zewnętrzne — w przypadku wybrania tej wartości należy aktywować ustawienie Zewnętrzny serwis dla wybranej organizacji sprzedaży w aplikacji Konfiguracja, funkcja Serwis, podfunkcja Organizacja i rozliczanie
- Wewnętrzne
- Lokalizacja serwisu — użytkownik wprowadza lokalizację, która realizuje serwis dla obiektu serwisowego. Wartość domyślna jest przejmowana z funkcji Logistyka serwisu, jeśli jest to wewnętrzny referencyjny obiekt serwisowy lub wewnętrzny obiekt serwisowy bez powiązania z referencyjnym obiektem serwisowym. W tym celu należy określić organizację sprzedaży, która jest również organizacją logistyki magazynowej i lokalizacją. Jeśli obiekt serwisowego został wygenerowany z referencyjnego obiektu serwisowego za pomocą akcji [Nowy obiekt serwisowy], wówczas lokalizacja jest przejmowana z tego referencyjnego obiektu serwisowego podczas generowania specyfikacji. W przeciwnym razie pole pozostanie puste.
- Organizacja sprzedaży — w przypadku rozliczeń zewnętrznych lub wewnętrznych, w tym polu należy wprowadzić organizację sprzedaży, która jest używana jako organizacja sprzedaży w zleceniu serwisowym. Jeśli jest to wewnętrzny referencyjny obiekt serwisowy lub wewnętrzny obiekt serwisowy bez powiązania z referencyjnym obiektem serwisowym, wybrana organizacja zostanie przejęta jako domyślna. Jeśli obiekt serwisowy został wygenerowany z referencyjnego obiektu serwisowego za pomocą akcji [Nowy obiekt serwisowy], wówczas organizacja jest przejmowana z tego referencyjnego obiektu serwisowego podczas generowania specyfikacji.
- Klient — to pole można edytować tylko w przypadku obiektów serwisowych z typem lokalizacji Zewnętrzne. Użytkownik wprowadza klienta, który jest właścicielem obiektu serwisowego. W przypadku referencyjnych obiektów serwisowych, klienta należy wprowadzić tylko wtedy, gdy dla generowania obiektu serwisowego wybrano opcję Generowanie specyfikacji. Jeśli obiekt serwisowy został wygenerowany z referencyjnego obiektu serwisowego za pomocą akcji [Nowy obiekt serwisowy], wówczas klient jest przejmowany z tego referencyjnego obiektu serwisowego podczas generowania specyfikacji. W przypadku automatycznego generowania obiektu serwisowego, podczas przyjęcia towaru lub dostawy, klient jest przejmowany z przyjęcia towaru lub zlecenia dostawy.
- Adres — użytkownik wpisuje adresu lokalizacji, w którym znajduje się obiekt serwisowy
- Dane lokalizacji — użytkownik wprowadza dokładną lokalizację obiektu serwisowego. Może on wybrać dowolną lokalizację.
Zakładka Klasyfikacje
Do obiektu serwisowego można przypisać maksymalnie pięć klasyfikacji:
- Klasyfikacja 1/Klasyfikacja 2/Klasyfikacja 3/ Klasyfikacja 4/Klasyfikacja 5 — obiektowi serwisowemu można przypisać istniejące klasyfikacje kategorii Klasyfikacja obiektów od 1 do 5. W oparciu o przyporządkowania do klasyfikacji, dane mogą być organizowane i strukturyzowane na potrzeby wszelkiego rodzaju analiz lub zapytań.
Zakładka Terminy
Zakładka Terminy zawiera dane do kontroli gwarancji lub rękojmi obiektu serwisowego. Gwarancja jest określona przez prawo. Rękojmia jest określona przez producenta przedmiotu.
- Początek okresu gwarancji — użytkownik wybiera datę rozpoczęcia gwarancji. Możliwe są następujące opcje:
- Data dostawy
- Data instalacji
- Data uruchomienia
Wartość domyślna jest wybierana w następujących przypadkach:
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany z referencyjnego obiektu serwisowego przy użyciu akcji [Nowy obiekt serwisowy]
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany na podstawie przyjęcia towarów
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany podczas generowania specyfikacji
W przeciwnym razie należy wybrać wartość ręcznie. Wartość domyślna jest określana w następujący sposób:
- Jeśli dla obiektu serwisowego określono miejsce świadczenia serwisu, wówczas wartość jest przejmowana z ustawienia Początek okresu gwarancji w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Logistyka magazynowa
- Jeśli nie określono lokalizacji serwisu dla obiektu serwisowego, wówczas wartość jest przejmowana z obiektu referencyjnego
Wartość można zmienić w dowolnym momencie.
- Początek okresu rękojmi — użytkownik wybiera datę rozpoczęcia rękojmi. Możliwe są następujące opcje:
- Data dostawy
- Data instalacji
- Data uruchomienia
Wartość domyślna jest wybierana w następujących przypadkach:
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany z referencyjnego obiektu serwisowego przy użyciu akcji [Nowy obiekt serwisowy]
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany na podstawie przyjęcia towarów
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany podczas generowania specyfikacji
W przeciwnym razie należy wybrać wartość ręcznie. Wartość domyślna jest określana w następujący sposób:
- Jeśli dla obiektu serwisowego określono miejsce świadczenia serwisu, wówczas wartość jest przejmowana z ustawienia Początek okresu gwarancji w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Logistyka magazynowa
- Jeśli nie określono lokalizacji serwisu dla obiektu serwisowego, wówczas wartość jest przejmowana z obiektu referencyjnego
Wartość można zmienić w dowolnym momencie.
- Czas obowiązywania gwarancji — użytkownik wprowadza czas obowiązywania gwarancji. Jeśli pod uwagę brany jest obiekt serwisowy ze specyfikacją, wykorzystywany jest okres gwarancji tego obiektu. W przeciwnym razie, wartość jest pobierana z ustawienia Okres gwarancji w aplikacji Konfiguracja w funkcji głównej Logistyka magazynowa, podfunkcja Ogólne.
Wartość domyślna jest określana w następujących przypadkach:
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany z referencyjnego obiektu serwisowego przy użyciu akcji [Nowy obiekt serwisowy]
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany na podstawie przyjęcia towarów
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany podczas generowania specyfikacji
W przeciwnym razie należy wybrać wartość ręcznie.
- Czas obowiązywania rękojmi — użytkownik wprowadza czas obowiązywania gwarancji. Jeśli pod uwagę brany jest obiekt serwisowy ze specyfikacją, wykorzystywany jest okres gwarancji tego obiektu. W przeciwnym razie, wartość jest pobierana z ustawienia Okres gwarancji w aplikacji Konfiguracja w funkcji głównej Logistyka magazynowa, podfunkcja Ogólne.
Wartość domyślna jest określana w następujących przypadkach:
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany z referencyjnego obiektu serwisowego przy użyciu akcji [Nowy obiekt serwisowy]
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany na podstawie przyjęcia towarów
- Jeśli obiekt serwisowy jest generowany podczas generowania specyfikacji
W przeciwnym razie należy wybrać wartość ręcznie.
- Koniec gwarancji — to pole wyświetla datę zakończenia okresu gwarancji. Wartość jest obliczana automatycznie na podstawie daty dostawy, instalacji lub uruchomienia i okresu gwarancji.
- Koniec rękojmi — to pole wyświetla datę zakończenia okresu rękojmi. Wartość jest obliczana automatycznie na podstawie daty dostawy, instalacji lub uruchomienia i okresu rękojmi.
- Data dostawy — użytkownik wprowadza datę dostawy obiektu serwisowego lub przyjęcia towaru
- Data instalacji — użytkownik wprowadza datę instalacji obiektu serwisowego
- Data uruchomienia — użytkownik wprowadza datę uruchomienia obiektu serwisowego. Jeśli ustawienie dla początku gwarancji to Data uruchomienia w aplikacji Konfiguracja, używana jest data uruchomienia specyfikacji.
- Czas trwania serwisu — użytkownik wprowadza czas wymagany do utrzymania obiektu serwisowego. Podczas generowania zlecenia serwisowego, wartość ta jest używana do określenia daty zakończenia.
Zakładka Controlling
Zakładka Controlling zawiera centra kosztów i dane jednostek kosztów, które są używane do rozliczania zleceń serwisowych.
- Jednostka kosztowa lokalizacji serwisu — użytkownik wprowadza jednostkę kosztową, w której koszty są przypisywane za pośrednictwem zleceń serwisowych
- Centrum kosztów lokalizacji serwisu — użytkownik wprowadza centrum kosztów, w którym koszty są przypisywane za pośrednictwem zleceń serwisowych
- Jednostka kosztowa lokalizacji — użytkownik wprowadza dla wewnętrznych obiektów serwisowych jednostkę kosztową, w której koszty są przypisywane za pośrednictwem zleceń serwisowych
- Centrum kosztowe lokalizacji — użytkownik wprowadza dla wewnętrznych obiektów serwisowych centrum kosztów, do którego koszty są przypisywane za pośrednictwem zleceń usługowych
- Wartość nabycia — użytkownik wprowadza wartość nabycia obiektu serwisowego. Waluta jest określana przez organizację sprzedaży wprowadzoną na zakładce Lokalizacje. Wartość nabycia ma charakter wyłącznie informacyjny.
Zakładka Inne pola
W razie potrzeby, użytkownik może skorzystać z karty Inne pola, aby określić pola zdefiniowane przez siebie w celu wprowadzenia dodatkowych informacji. Pola zdefiniowane przez użytkownika są zasadniczo powiązane z jednostką biznesową i dlatego są widoczne dla wszystkich obiektów serwisowych. Wartości wprowadzone w polach zdefiniowanych przez użytkownika mają zastosowanie do aktualnie wyświetlanego obiektu serwisowego.
Typy pól i ich znaczenie zostały opisane w instrukcji obsługi. Opisano tam również procedurę tworzenia pól zdefiniowanych przez użytkownika.
Zakładka Cechy obiektu
Użytkownik przypisuje klasyfikację cech obiektu do obiektu serwisowego w zakładce Cechy obiektu. Przyporządkowanie nie jest możliwe w przypadku referencyjnych obiektów serwisowych. Po przypisaniu cechy, przyporządkowanie do tej klasyfikacji są dostępne do wyceny w obiekcie serwisowym.
Użytkownik może przypisać klasyfikację cech do obiektu serwisowego za pomocą przycisku [Szukaj i przyporządkuj klasyfikację cech obiektów].
Poniżej znajduje się szczegółowy opis pola:
- Klasyfikacja — obiektowi serwisowemu można przyporządkować istniejące klasyfikacje kategorii Klasyfikacja cech obiektu serwisowego od 1 do 5. Klasyfikacje te tworzy się w aplikacji Klasyfikacje charakterystyczne obiektu serwisowego. W oparciu o przyporządkowania do klasyfikacji, dane mogą być organizowane i strukturyzowane na potrzeby wszelkiego rodzaju analiz lub zapytań
Zakładka Teksty
Dodatkowe teksty i moduły tekstowe dla całego obiektu usługi można utworzyć w zakładce Teksty. Zwykle są one używane do wydruku dokumentu w celu dodania tekstów do dokumentów końcowych.
Więcej informacji można znaleźć w sekcji Edytor tekstu w instrukcji obsługi.
Jeśli w zakładce Teksty wyświetlana jest ikona, oznacza to, że teksty są dostępne.
Obszar roboczy
W oknie roboczym można zapisywać elementy składowe, liczniki, materiały, etapy pracy i zadania serwisowe specyficzne dla danego obiektu serwisowego. Wpisy te służą do obsługi obiektów serwisowych. Dostępne są następujące karty:
- Zakładka Elementy składowe
- Zakładka Liczniki
- Zakładka Materiały
- Zakładka Etapy prac
- Zakładka Historia
- Zakładka Zadania serwisowe
Zakładka Elementy składowe
W zakładce Elementy składowe należy wprowadzić artykuły i dowolnie definiowane materiały serwisowe. Te dane wejściowe opisują obiekt serwisowy bardziej szczegółowo i służą jako podstawa do zapytań, np. który artykuł jest zawarty w którym obiekcie serwisowym.
Tabela pozycji elementów składowych
- [Symbol kategorii w nagłówku wiersza] — wyświetlany jest symbol kategorii dla pozycji:
- Artykuł
- Zestawienie materiałowe
- Materiał serwisowy
- Pozycja — wyświetlany jest numer pozycji bieżącego elementu składowego
- Artykuł/Zestawienie materiałowe/Materiał serwisowy — wyświetlany jest identyfikator artykułu, zestawienie materiałowe lub materiału serwisowego
- Specyfikacja — jeśli artykuł posiada specyfikację, wówczas w tej kolumnie wyświetlany jest identyfikator specyfikacji
- Ilość — w tej kolumnie wyświetlana jest wymagana ilość tej pozycji
Edytor pozycji elementów składowych
W edytorze pozycji można tworzyć i zmieniać pozycje materiałów oraz pozycje materiałów serwisowych.
Działanie edytora pozycji opisano w instrukcji obsługi. Na pasku narzędzi edytora pozycji dostępne są następujące dodatkowe przyciski:
- [Nowa pozycja] — przygotowuje nową pozycję z kategorii edytowanej wcześniej w edytorze — ustawienia edytora pozycji są resetowane
- [Nowy artykuł] — przygotowuje nową pozycję artykułu
- [Nowe zestawienie materiałowe] — przygotowuje nową pozycję zestawienia materiałowego
- [Nowy materiał serwisowy] — przygotowuje nową pozycję materiału serwisowego
Dostępne są następujące pola:
- Pozycja — numer pozycji służy do precyzyjnej identyfikacji poszczególnych elementów składowych. System automatycznie generuje numer pozycji na podstawie schematu numeracji określonego w ustawieniach w schematu numeracji obiektu serwisowego. Numer pozycji można wprowadzić ręcznie w edytorze pozycji. Po dodaniu pozycji do tabeli pozycji nie można już zmienić numeru pozycji.
Pola dostępne dla pozycji typu Artykuł:
- Artykuł — użytkownik wprowadza artykuł
- Ilość — użytkownik wprowadza ilość artykułu w jednostce podstawowej
- Specyfikacja — użytkownik wprowadza specyfikację artykułu posiadającego specyfikację
Pola dostępne dla pozycji typu Zestawienia materiałowe:
- Wykaz — użytkownik wprowadza zestawienie materiałowe
- Ilość — użytkownik wprowadza ilość zestawienia materiałowego
Pola dostępne dla pozycji typu Materiał serwisowy:
- Numer — użytkownik wprowadza materiał serwisowy
- Ilość — użytkownik wprowadza ilość materiału serwisowego w jednostce podstawowej
Zakładka Licznik
W zakładce Licznik można przypisać liczniki do obiektu serwisowego, które są używane do planowania serwisu obiektu serwisowego. Następujące informacje są dodatkowo wyświetlane w obszarze roboczym:
- Na podstawie aktualizacji licznika: ostatni i bieżący stan licznika oraz poprzednia i bieżąca data aktualizacji licznika
- Na podstawie planów serwisu i wygenerowanych na ich podstawie zleceń serwisowych: ostatni serwis i następny planowany serwis dla tego obiektu serwisowego.
Tabela pozycji licznika
- Pozycja — wyświetlony zostanie numer bieżącej pozycji licznika
- Licznik — wyświetlony zostanie numer licznika
- Początek serwisu — wyświetlana jest data rozpoczęcia serwisu. Data jest wyświetlana dla liczników z kategorii Cykl i można ją zmienić na datę bieżącą lub przyszłą. W przypadku innych typów liczników, używana jest bieżąca data, a wartość nie jest wyświetlana.
- Stan licznika — bieżący stan licznika jest wyświetlany w jednostce określonej w liczniku
- Ostatnia aktualizacja licznika — wyświetlana jest data ostatniej aktualizacji licznika zgodnie z ustawieniami w aplikacji Stany licznika (aktualizacje ręczne)
- Następny planowany serwis — wyświetlany jest identyfikator planu serwisu, w ramach którego odbywa się następny planowany serwis
- Data następnego planowanego serwisu — wyświetlana jest data następnego planowanego serwisu zgodnie z planem serwisu
- Zasoby — w przypadku wewnętrznych obiektów serwisowych wyświetlany jest zasób używany do automatycznej aktualizacji licznika
- Ostatnia analiza licznika — wyświetlana jest ostatnia analiza licznika. Analiza licznika jest obliczana na podstawie stanów licznika.
- Poprzedni stan licznika — wyświetlany jest stan licznika przed ostatnią aktualizacją
- Poprzednia aktualizacja licznika — wyświetlana jest data i godzina ostatniej/sekundowej aktualizacji licznika
- Ostatni serwis — wyświetlany jest identyfikator planu serwisu, w ramach którego miała miejsce ostatni serwis
- Data ostatniego serwisu — wyświetla datę ostatniego serwisu
Edytor pozycji licznika
Różne liczniki są przypisywane do obiektu serwisowego w edytorze pozycji licznika.
- Pozycja — numer pozycji służy do precyzyjnej identyfikacji poszczególnych pozycji licznika. System automatycznie generuje numer pozycji na podstawie schematu numeracji określonego w ustawieniach w schemacie numeracji obiektu serwisowego. Numer pozycji można wprowadzić ręcznie w edytorze pozycji. Po dodaniu pozycji do tabeli pozycji, użytkownik nie może już zmienić numeru pozycji.
- Licznik — użytkownik wprowadza numer licznika. Liczniki z ręczną aktualizacją można wprowadzać tylko dla zewnętrznych obiektów serwisowych.
- Zasoby — w przypadku wewnętrznych obiektów serwisowych, użytkownik wprowadza zasób, który będzie używany do automatycznej aktualizacji licznika. Podczas obliczania stanu licznika używane są wartości zgłoszone w zleceniach produkcyjnych.
- Ostatnia aktualizacja licznika — użytkownik wprowadza datę i godzinę ostatniej aktualizacji licznika. Domyślnie jest to bieżąca data i godzina.
- Stan licznika — użytkownik wprowadza bieżący stan licznika w jednostce określonej w liczniku
- Poprzednia aktualizacja licznika — zmiana daty i godziny ostatniej lub drugiej ostatniej aktualizacji licznika, jeśli jest to wymagane. Wartość domyślna jest podawana podczas obliczania lub określania nowej wartości licznika.
- Poprzedni stan licznika — użytkownik wprowadza stan licznika przed ostatnią aktualizacją, w jednostce określonej dla licznika
Zakładka Materiały
Materiały wymagane dla kilku obiektów serwisowych można wprowadzać w aplikacji Zadania serwisowe. W aplikacji tej można również wprowadzić dodatkowo wymagane materiały.
Tabela pozycji materiałowych
- [Symbol typu w nagłówku wiersza] — wyświetlany jest symbol typu dla pozycji materiałów serwisowych:
- Materiał
- Zestawienie materiałów (BOM)
- Materiał serwisowy
- Pozycja — wyświetla numer pozycji dla bieżącej pozycji materiałów serwisowych
- Artykuł/Zestawienie materiałowe/Materiał serwisowy — wyświetlany jest identyfikator artykułu, zestawienia materiałowego lub materiału serwisowego
- Specyfikacja — jeśli artykuł posiada specyfikację, użytkownik wprowadza w tej kolumnie prawidłowy identyfikator specyfikacji
- Zadanie serwisowe — podczas generowania zgłoszenia serwisowego dla obiektu serwisowego, pozycje materiałów mogą być dodawane do pozycji zadań serwisowych tego zgłoszenia serwisowego. W tej kolumnie wyświetlane jest zadanie serwisowe, w którym pozycja materiałowa jest akceptowana po wygenerowaniu zgłoszenia serwisowego dla obiektu serwisowego.
Jeśli pole jest puste, pozycja materiałowa jest akceptowana do zadania serwisowego i operacji określonych w typie zgłoszenia serwisowego.
- Ilość — wyświetla wymaganą ilość pozycji. Użytkownik może również utworzyć wymaganą ilość.
Edytor pozycji materiałowych
W edytorze pozycji materiałowych tworzone i edytowane są pozycje materiałowe i serwisowe.
Działanie edytora pozycji opisano w instrukcji obsługi.
Na pasku narzędzi edytora pozycji dostępne są następujące dodatkowe przyciski:
- [Nowa pozycja] — przygotowuje nową pozycję z kategorii edytowanej wcześniej w edytorze — ustawienia edytora pozycji są resetowane
- [Nowy artykuł] — przygotowuje nową pozycję materiałową
- [Nowe zestawienie materiałowe] — przygotowuje nową pozycję zestawienia materiałowego
- [Nowy materiał serwisowy] — przygotowuje nową pozycję materiału serwisowego
Dostępne są następujące pola:
- Pozycja — numer pozycji służy do precyzyjnej identyfikacji poszczególnych pozycji materiałów serwisowych. System automatycznie generuje numer pozycji na podstawie schematu numeracji określonego w ustawieniach w schemacie numeracji obiektu serwisowego. Numer pozycji można wprowadzić ręcznie w edytorze pozycji. Po dodaniu pozycji do tabeli pozycji, użytkownik nie może już zmienić numeru pozycji.
- Artykuł — użytkownik wprowadza artykuł
- Ilość — użytkownik wprowadza ilość artykułu, zestawienia materiałowego lub materiału serwisowego w jednostce podstawowej
- Specyfikacja — użytkownik wprowadza identyfikator artykułu posiadającego specyfikację
- Zestawienie materiałowe — użytkownik wprowadza zestawienie materiałowe
- Numer — użytkownik wprowadza numer materiału serwisowego
- Zadanie serwisowe — podczas generowania zgłoszenia serwisowego dla obiektu serwisowego, pozycje materiałowe mogą być akceptowane do pozycji zadań serwisowych tego zgłoszenia serwisowego. Użytkownik wprowadza zadanie serwisowe, do którego pozycja materiałowa zostanie zaakceptowana po wygenerowaniu zgłoszenia serwisowego.
Jeśli pole pozostanie puste, pozycja materiałowa zostanie dodana do zadania serwisowego i operacji określonej w typie zgłoszenia serwisowego.
Zakładka Etapy prac
Etapy prac dla zadań serwisowych wymaganych dla kilku obiektów serwisowych można wprowadzić w aplikacji Zadania serwisowe. W zakładce Etapy prac należy dodatkowo wprowadzić wymagane marszruty i operacje.
Tabela pozycji etapów pracy
- [Symbol typu w nagłówku wiersza] — wyświetlany jest symbol typu dla pozycji etapów pracy:
- Marszruta
- Operacja
- Zasób
- Pozycja — wyświetla numer pozycji bieżącego etapu pracy
- Marszruta/Operacja/Zasób — wyświetlany jest identyfikator marszruty, operacji lub zasobu
- Oznaczenie — wyświetlany jest opis marszruty, operacji lub zasobu
- Zadanie serwisowe — podczas generowania zgłoszenia serwisowego dla obiektu serwisowego, pozycje etapu pracy mogą być akceptowane do pozycji zadań serwisowych tego zgłoszenia serwisowego. Użytkownik wprowadza zadanie serwisowe, do którego pozycja etapu pracy zostanie zaakceptowana po wygenerowaniu zgłoszenia serwisowego.
Jeśli pole pozostanie puste, pozycja etapu pracy zostanie dodana do zadania serwisowego i operacji określonej w typie zgłoszenia serwisowego.
- Ilość — użytkownik wprowadza ilość w jednostce podstawowej
Edytor pozycji etapów pracy
W typach pozycji tworzone i edytowane są następujące pozycje:
- Pozycje marszrut
- Pozycje operacji
- Pozycje zasobów
Działanie edytora pozycji opisano w instrukcji obsługi.
Na pasku narzędzi edytora pozycji dostępne są następujące dodatkowe przyciski:
- [Nowa pozycja] — przygotowuje nową pozycję z kategorii edytowanej wcześniej w edytorze — ustawienia edytora pozycji są resetowane
- [Nowa marszruta] — przygotowuje nową pozycję marszruty
- [Nowa operacja] — przygotowuje nową pozycję operacji
- [Nowy zasób] — przygotowuje nową pozycję zasobu
W zależności od wybranego typu pozycji dostępne są następujące pola:
- Pozycja — numer pozycji służy do precyzyjnej identyfikacji poszczególnych pozycji etapów pracy. System automatycznie generuje numer pozycji na podstawie schematu numeracji określonego w ustawieniach w schemacie numeracji obiektu serwisowego. Numer pozycji można wprowadzić ręcznie w edytorze pozycji. Po dodaniu pozycji do tabeli pozycji, użytkownik nie może już zmienić numeru pozycji.
- Plan pracy — użytkownik wprowadza marszrutę
- Operacja — użytkownik wprowadza operację
- Zasoby — użytkownik wprowadza zasób
- Ilość — użytkownik wprowadza wymaganą ilość marszrut lub operacji w jednostce podstawowej
- Czas — użytkownik wprowadza wymagany czas dla marszruty w jednostce podstawowej
- Zadanie serwisowe — podczas generowania zgłoszenia serwisowego dla obiektu serwisowego, pozycje etapu pracy mogą być akceptowane do pozycji zadań serwisowych tego zgłoszenia serwisowego. Użytkownik wprowadza zadanie serwisowe, do którego pozycja etapu pracy zostanie zaakceptowana po wygenerowaniu zgłoszenia serwisowego.
Jeśli pole pozostanie puste, pozycja etapu pracy zostanie dodana do zadania serwisowego i operacji określonej w typie zgłoszenia serwisowego.
- Ilość — użytkownik wprowadza ilość w jednostce podstawowej
Zakładka Historia
Zakładka Historia zawiera dane dotyczące zmian, np. w której strukturze obiektu serwisowego znajdował się obiekt usługi, która osoba go zmieniła i który komunikat usługi został użyty do zmiany stanu.
Dostępne są następujące dane dotyczące zmian:
- Zmiany statusu
- Zmiany w klientach
- Zmiany w relacjach między obiektami serwisowymi
- Zmiany w lokalizacji
Szczegółowy zapis zmian w obiekcie serwisowym można sprawdzić w aplikacji Zapytanie o dzienniki zmian.
Zakładka Zadania serwisowe
W zakładce Zadania serwisowe można tworzyć zadania serwisowe specyficzne dla obiektu serwisowego. Te zadania serwisowe są akceptowane w zgłoszeniu serwisowym.
Tabela pozycji zadań serwisowych
- Pozycja — wyświetla numer pozycji bieżącego zadania serwisowego
- Zadanie serwisowe — wyświetlany jest numer zadania serwisowego
- Obowiązuje od — wyświetlana jest data, od której obowiązuje zadanie serwisowe
- Obowiązuje do — wyświetlana jest data, do której obowiązuje zadanie serwisowe
- Rozliczenie — wyświetlana jest typ rozliczenia w zgłoszeniu serwisowym
- Notatka — wyświetlany jest tekst objaśniający zadanie serwisowe
Edytor pozycji zadań serwisowych
Użytkownik wprowadza i edytuje zadania serwisowe dla obiektu serwisowego w edytorze pozycji.
Działanie edytora pozycji opisano w instrukcji obsługi.
Na pasku narzędzi edytora pozycji dostępne są następujące dodatkowe przyciski:
- [Nowa pozycja] — przygotowuje nową pozycję z kategorii edytowanej wcześniej w edytorze — ustawienia edytora pozycji są resetowane
Dostępne są następujące pola:
- Zadanie serwisowe — użytkownik wprowadza identyfikator zadania serwisowego
- Okres obowiązywania — użytkownik wprowadza datę, od której obwiązuje zadanie serwisowe, oraz datę, do której obowiązuje zadanie serwisowe. W zależności od tej daty, pozycja z tym zadaniem serwisowym jest generowana w zgłoszeniu serwisowym podczas wprowadzania.
- Rozliczenie — użytkownik wprowadza typ rozliczenia dla zadania serwisowego w zgłoszeniu serwisowym. Dostępne są następujące opcje:
- Z subpozycji
- Gwarancja
- Rękojmia
- Tolerancja
- Cena ręczna
- Według nakładów
- Nie do rozliczenia
- Nieprzyporządkowany
- Ryczałt
- Serwis
- Niejednoznaczne
- Notatka — użytkownik wprowadza tekst jako dodatkowe informacje dla zadania serwisowego, np. notatkę dotyczącą wykonania zadania dla określonego obiektu serwisowego
Struktura obiektu serwisowego
Struktura obiektu serwisowego jest wyświetlana w panelu nawigacji aplikacji w zakładce Struktura obiektu serwisowego. Po otwarciu obiektu serwisowego wyświetlane jest powiązane drzewo hierarchii aż do pozycji obiektu serwisowego. Obiekt serwisowy można otworzyć z poziomu panelu nawigacji, klikając na niego dwukrotnie.
Akcje oparte na aplikacji: [Utwórz zgłoszenie serwisowe]
Ta akcja umożliwia wygenerowanie zgłoszenia serwisowego dla obiektu serwisowego. Zgłoszenia serwisowe nie mogą być generowane dla referencyjnych obiektów serwisowych w ogóle i dla obiektów serwisowych, które mają status Zablokowany lub Wyłączone.
Podczas wykonywania akcji wyświetlane jest okno dialogowe zawierające następujące pola:
- Rodzaj — użytkownik wprowadza rodzaj zgłoszenia serwisowego
- Preferowany termin — użytkownik wprowadza datę, do której zgłoszenie serwisowe ma zostać zakończone. Podana data zostanie przeniesiona do pola o tej samej nazwie w aplikacji Zgłoszenia serwisowe.
- Zatwierdź wszystkie ostrzeżenia (pole wyboru) — za pomocą tej funkcji można określić, czy ostrzeżenia, które mogą wystąpić podczas generowania zgłoszenia serwisowego, mają być potwierdzane automatycznie
Po wygenerowaniu zgłoszenia serwisowego, obiekt serwisowy otrzymuje status W naprawie. Obiekty serwisowe ze statusem W serwisie zachowują ten status. Wygenerowane zgłoszenia serwisowe są wyświetlane na zakładce Historia.
Zadania serwisowe utworzone w obiekcie serwisowym są przejmowane do zgłoszenia serwisowego, jeśli odpowiednie ustawienie jest aktywowane w rodzaju zgłoszenia serwisowego. W takim przypadku przejmowane są tylko te zadania serwisowe, których okres ważności obejmuje określoną preferowaną datę. Zgłoszenia serwisowe uzyskują status Utworzone.
Jeśli czas utworzenia zgłoszenia serwisowego jest wcześniejszy lub identyczny z końcem rękojmi, wówczas przekazane zadania serwisowe uzyskują typ rozliczenia Rękojmia w zgłoszeniu serwisowym. Jeśli czas utworzenia zgłoszenia serwisowego znajduje się pomiędzy końcem gwarancji a końcem rękojmi, wówczas przeniesione zadania serwisowe uzyskują typ rozliczenia Gwarancja w zgłoszeniu serwisowym. We wszystkich innych przypadkach typ rozliczenia zostaje zachowany.
Konfiguracja
W przypadku aplikacji Obiekty serwisowe następujące ustawienia w funkcji głównej Serwis są istotne w aplikacji Konfiguracja.
Funkcja Serwis
- Schemat numeracji obiektów serwisowych — użytkownik wprowadza schemat numeracji do generowania obiektów serwisowych
Funkcja Organizacja i rozliczanie
- Lokalizacja serwisu — użytkownik wprowadza organizację sprzedaży jako lokalizację serwisu. Lokalizacja serwisu jest preferowaną organizacją, która wykonuje czynności serwisowe dla zewnętrznych obiektów serwisowych. Lokalizacja serwisu jest określana przez organizację sprzedaży.
- Zewnętrzny serwis — za pomocą tego pola wyboru można określić, czy serwis zewnętrzny jest dozwolona dla tej organizacji
Obiekty serwisowe są zawsze wprowadzane na podstawie organizacji wprowadzonej w polu wyboru Organizacja. Organizacja ta jest wyświetlana jako organizacja sprzedaży na zakładce Lokalizacje i można ją tam zmienić.
Funkcja Logistyka serwisu
- Lokalizacja serwisu — użytkownik wprowadza organizację logistyki magazynowej jako lokalizację serwisu. Lokalizacja serwisu to organizacja logistyki magazynowej, która wykonuje czynności serwisowe dla wewnętrznych obiektów serwisowych. Lokalizacja usługi jest określana przez lokalizację.
Jednostka biznesowa
Następująca jednostka biznesowa jest istotna dla aplikacji Obiekty serwisowe, która jest używana np. do
- Przyporządkowywanie uprawnień
- Definicja działań
- Import lub eksport danych
Obiekty konserwacji
com.sem.ext.app.service.servicing.obj.ServiceUnit
Jednostka biznesowa jest częścią następującej grupy jednostek biznesowych:
Serwis: Dane konfiguracyjne
com.sem.ext.app.service.servicing.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia można przyporządkowywać zarówno przy użyciu ról autoryzacji, jak i poprzez przyporządkowanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Aplikacja Obiekty serwisowe nie posiada żadnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, użytkownik może korzystać z aplikacji Obiekty serwisowe tylko wtedy, gdy został on przyporządkowany do organizacji w danych podstawowych partnera, która jest zawarta w co najmniej następującej strukturze organizacyjnej:
- Logistyka magazynowa
Funkcje specjalne
Aplikacja Obiekty serwisowe nie posiada żadnych funkcji specjalnych.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Obiekty serwisowe nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.