W dokumentacji opisano działania dostępne w aplikacji Oferty sprzedaży, które można wykorzystać do przetwarzania i monitorowania ofert sprzedaży.
Niniejsza dokumentacja jest częścią dokumentacji aplikacji Oferty sprzedaży. Opis pól i innych elementów aplikacji Oferty sprzedaży można znaleźć w tej dokumentacji: Oferty sprzedaży
Instrukcje dotyczące obsługi ofert sprzedaży, np. jak wprowadzać i edytować oferty sprzedaży, można znaleźć w tej dokumentacji: Instrukcje: Oferty sprzedaży
Rodzaje ofert sprzedaży służą do identyfikacji ofert sprzedaży i zawierają ustawienia oraz wartości domyślne. Zostały one opisane osobno w niniejszej dokumentacji: Rodzaje ofert sprzedaży.
Aplikacje list dla ofert sprzedaży są opisane w następującej dokumentacji:
- Lista: Oferty sprzedaży
- Lista: Oferty sprzedaży/pozycje
Definicje terminów
Oferta sprzedaży – opisuje zakres usług, warunki płatności i warunki dostawy dla ewentualnej sprzedaży produktów. Odbiorcą oferty jest zawsze klient. Dalsze istotne informacje dotyczące oferty sprzedaży to ilość, data, cena, odbiorca dostawy. Limit czasowy ofert jest definiowany poprzez określenie okresu zobowiązania. Zamówienie sprzedaży można utworzyć na podstawie oferty sprzedaży i w ten sposób kontynuować łańcuch dokumentów.
Standardowe akcje
Akcje [Nowy], [Duplikuj nagłówek], [Aktualizuj], [Weryfikuj], [Zapisz], [Usuń] oraz interakcja między tabelą pozycji a edytorem pozycji są opisane w tym dokumencie: Ogólne działania związane z przetwarzaniem dokumentów.
Dalsze działania związane z tworzeniem ofert sprzedaży
Utwórz z zapytania
Akcja [Utwórz z zapytania ofertowego] pod przyciskiem [Nowy] na standardowym pasku przycisków może być użyta do utworzenia oferty sprzedaży z istniejącego zapytania ofertowego. W przypadku pracy z zapytaniami sprzedaży procedura ta jest zalecana, ponieważ dane z zapytania sprzedaży są przenoszone do oferty sprzedaży, która ma zostać wygenerowana, i nie trzeba ich ponownie wprowadzać. Ponadto generowane są odniesienia do dokumentów, które są wymienione w łańcuchu dokumentów.
Efekty
System generuje nową ofertę sprzedaży na podstawie wybranego zapytania. Odbiorca oferty odpowiada wnioskodawcy wprowadzonemu w oknie dialogowym w celu wykonania akcji. Większość danych z zapytania i pozycji jest przenoszona do oferty. Brakujące dane są pobierane z typu oferty sprzedaży oraz danych podstawowych klienta lub artykułu.
Podczas przenoszenia pozycji zapytania do oferty można wybrać między transferem indywidualnym a transferem całkowitym. Transfer indywidualny aktywuje się za pomocą parametru Przenieś pozycje za pomocą edytora. Jeśli funkcja ta jest aktywna, pozycja zapytania jest najpierw przenoszona do edytora pozycji jako nowa pozycja oferty. Można je edytować i należy je przenieść do tabeli pozycji oferty sprzedaży.
Jeśli funkcja nie jest aktywna, następuje pełne przeniesienie. Wszystkie pozycje zapytania są przenoszone do oferty jako nowe pozycje w tabeli pozycji w jednym kroku, a oferta jest natychmiast zapisywana. Po tej operacji niektóre dane, takie jak identyfikacja artykułu, nie mogą już zostać zmienione. Jeśli podczas transferu wystąpi błąd, system automatycznie przełączy się w tryb transferu indywidualnego.
Podczas indywidualnego przesyłania pozycji w edytorze pozycji dostępne są dodatkowe przyciski do edycji pozycji. Zostały one opisane w niniejszej dokumentacji: Ogólne działania związane z przetwarzaniem dokumentów.
Pomiędzy Nagłówkiem ofert i nagłówkiem zapytań oraz pomiędzy pozycjami ofert i odpowiadającymi im pozycjami zapytań tworzona jest relacja łańcucha dokumentów. Ponadto identyfikator zapytania jest dodawany do pola Zapytanie w nagłówku, a identyfikator odpowiedniej pozycji zapytania jest dodawany dla każdej pozycji oferty w polu Pozycja zapytania w edytorze pozycji.
Generowanie z perspektyw sprzedaży
Oferty sprzedaży mogą być generowane na podstawie potencjalnych klientów. Perspektywy sprzedaży opisują obiecujące możliwości sprzedaży z potencjalnymi lub istniejącymi klientami. Za pomocą akcji [Utwórz ofertę sprzedaży] w aplikacji Perspektywy sprzedaży można wygenerować podstawę oferty sprzedaży, w tym odpowiednie odniesienie do dokumentu z perspektywy sprzedaży.
Więcej informacji można znaleźć w tej dokumentacji: Perspektywy sprzedaży.
Przenoszenie dat
Opis akcji [Przesuń datę dostawy] i [Przesuń preferowaną datę] można znaleźć w dokumentacji: Akcje: Przenieś daty ponownego wysłania, wysyłki, dostawy i preferowane daty.
Zmiana danych odbiorcy dostawy
Za pomocą akcji [Zmień dane odbiorcy dostawy] dostępnej pod przyciskiem [Akcje] na standardowym pasku przycisków można zmienić dane (nazwę, adres, osobę kontaktową) odbiorcy dostawy dla kilku pozycji jednocześnie.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Akcje: Zmiana danych odbiorcy dostawy/partnera dostawy.
Zmień warunki dostawy
Za pomocą akcji [Zmień warunki dostawy] można zmienić warunki dostawy, warunki wysyłki i spedytora w nagłówku dokumentów i żądanych pozycjach dokumentów. W razie potrzeby aktualizowane są również koszty transportu.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Zmień warunki dostawy.
Zmiana warunków faktury
Za pomocą akcji [Zmień warunki faktury] dostępnej pod przyciskiem [Akcje] na standardowym pasku przycisków można wyświetlić aktualne warunki faktury w oknie dialogowym. W razie potrzeby można ręcznie edytować wyświetlone warunki faktury, nawet jeśli pozycje już istnieją. Edycja ta jest niezależna od statusu dokumentu i pozycji dokumentu. Można również edytować warunki faktury dla zablokowanych dokumentów.
Po potwierdzeniu działania ceny i kwoty są ponownie obliczane przy użyciu zmienionych warunków faktury.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Akcje: Zmień warunki faktury.
Zmiana oznaczeń pseudoartykułów
Za pomocą akcji [Zmień oznaczenia pseudoartykułów] na standardowym pasku przyciskowi akcji Zmień oznaczenia pseudoartykułu] w edytorze pozycji można edytować opisy pseudoartykułów w pozycjach.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Zmień opis pseudoartykułu.
Zastępowanie pseudoartykułów
W aplikacjach dokumentów Oferty zakupui Oferty sprzedaży można zastąpić pseudoartykuł wprowadzony dla pozycji innym artykułem. Jest to zawsze konieczne, jeśli z oferty ma zostać utworzone zamówienie, a parametr Użyj w zamówieniach nie jest aktywny w danych podstawowych (Artykuły –> widok Podstawowe) pseudoartykułu.
Ta akcja jest dostępna zarówno na pasku narzędzi edytora artykułów pod przyciskiem [Akcje] dla artykułu otwartego w edytorze artykułów, jak i na standardowym pasku narzędzi pod przyciskiem [Akcje], aby móc wykonać tę akcję dla kilku artykułów jednocześnie.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Wymień pseudoartykuł.
Zmiana statusu ogólnego
Akcje edycji ogólnego statusu otwartej oferty sprzedaży są dostępne pod przyciskiem [Akcje] na standardowym pasku przycisków. Status poszczególnych pozycji dokumentu można zmienić za pomocą odpowiednich akcji dostępnych pod przyciskiem [Akcje] na pasku przycisków edytora pozycji, gdy pozycja jest otwarta w edytorze pozycji.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Akcje: Zwalnianie, blokowanie i uzupełnianie dokumentu lub pozycji.
Więcej informacji na temat znaczenia i skutków ogólnego statusu oferty i poszczególnych pozycji oferty można znaleźć w niniejszej dokumentacji: Oferty sprzedaży.
Zwolnienie nagłówka
Można użyć akcji [Zwolnij] pod przyciskiem [Akcje] na standardowym pasku narzędzi, aby zmienić ogólny status oferty na Zwolnione. Spowoduje to zwolnienie zarówno podstawy, jak i wszystkich elementów.
Więcej informacji można znaleźć w niniejszej dokumentacji: Akcje: Zwalnianie, blokowanie i uzupełnianie dokumentu lub pozycji.
Zwalnianie pozycji
Za pomocą akcji [Zwolnij pozycję] na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje] można zwolnić nagłówek i opcjonalnie także wszystkie lub wybrane pozycje.
Blokowanie nagłówka
Można użyć akcji [Zablokuj] pod przyciskiem [Akcje] na standardowym pasku przycisków, aby zmienić ogólny status oferty na Zablokowane. Powoduje to zablokowanie zarówno nagłówka, jak i wszystkich elementów.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Akcje: Zwalnianie, blokowanie i uzupełnianie dokumentu lub pozycji.
Blokowanie pozycji
Za pomocą akcji [Zablokuj pozycje] na standardowym pasku przycisków można zablokować wszystkie lub wybrane pozycje. Nie powoduje to zmiany statusu nagłówka dokumentów.
Realizacja pozycji
Za pomocą akcji [Zakończ pozycję] dostępnej pod przyciskiem [Akcje] na standardowym pasku przycisków można ukończyć wszystkie lub wybrane pozycje. Jeśli wszystkie pozycje zostaną zakończone, nagłówek dokumentu również zmieni status na Zakończone (wyjątek: nagłówek jest nieważny).
Zwolnienie (edytor pozycji)
Jeśli nagłówek dokumentu ma status Zwolnione, akcja [Zwolnij] jest dostępna dla pozycji na pasku przycisków edytora pozycji pod przyciskiem [Akcje].
Pozycja otwarta w edytorze pozycji zostanie natychmiast przeniesiona do statusu Zwolnione poprzez wykonanie akcji zarówno w edytorze pozycji, jak i w tabeli pozycji. Ta akcja nie wymaga zapisania dokumentu.
Blokowanie (edytor pozycji)
Jeśli nagłówek dokumentu nie ma statusu Zakończone, akcja [Zablokuj] jest dostępna dla pozycji w edytorze pozycji pod przyciskiem [Akcje].
Pozycja w edytorze pozycji zostanie natychmiast przeniesiona do statusu Zablokowane poprzez wykonanie akcji zarówno w edytorze pozycji, jak i w tabeli pozycji. Ta akcja nie wymaga zapisania dokumentu.
Wystaw ofertę
Użycie akcji [Wystaw ofertę] na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje], aby wystawić ofertę. Ta akcja jest aktywowana tylko wtedy, gdy ogólny status oferty to [Wydana]. Status pozycji nie ma znaczenia dla danych wyjściowych.
Efekty
Wydruk dokumentu Oferta jest kontrolowany za pomocą szablonów dokumentów. Zawierają one ustawienia, takie jak struktura i format dokumentu kuponu oraz dozwolone nośniki wyjściowe (drukarka, e-mail, faks). Szablon dokumentu paragonu dla nośnika drukarki zawiera m.in. informacje o drukowaniu jedno- lub dwustronnym czy liczbie drukowanych kopii.
Niektóre ustawienia można wyświetlić i w razie potrzeby zmienić na zakładce Wydruk dokumentu oferty sprzedaży (patrz dokumentacja: Oferty sprzedaży.
System określa prawidłowy szablon dokumentu dla ofert i używa go do wydruku dokumentu. Prawidłowe szablony dokumentów są ustawione w danych podstawowych klienta odbiorcy oferty. Jeśli szablon nie zostanie tam znaleziony, ustawienia zapisane w aplikacji Konfiguracja, funkcja Sprzedaż, podfunkcja Dokumenty są używane do organizacji sprzedaży oferty.
Dokument jest generowany w języku korespondencyjnym odbiorcy oferty.
Tworzenie wersji oferty
Za pomocą akcji [Utwórz wersję oferty] aby system wygenerował wersję oferty. Wersja oferty zawiera wszystkie opublikowane elementy projektu oferty i zastępuje istniejącą poprzednią wersję. Wersja oferty nie może zostać zmieniona i zawsze odwołuje się do powiązanej wersji roboczej.
Jeśli pozycja oferty została częściowo zamówiona, nowa pozycja oferty zawiera pozostałą ilość, która nie została jeszcze zamówiona.
Jeśli akcja nie mogła zostać przeprowadzona pomyślnie, poprzednia wersja pozostaje aktywna. Nie można jej jednak zamówić. Nowa wersja otrzymuje status Nieważny. Nieważną wersję można usunąć.
Tworzenie wariantu oferty
Za pomocą akcji [Utwórz wariant oferty] system wygeneruje wariant oferty.
W przypadku wariantu oferty należy wybrać pozycje, które mają zostać w nim uwzględnione. Wybrane pozycje stają się normalnymi pozycjami, niezależnie od ich kategorii w powiązanej wersji roboczej. Oznacza to na przykład, że pozycja opcjonalna z wersji roboczej staje się zwykłą pozycją w wariancie oferty. Pozycje alternatywne otrzymują numer referencyjny do powiązanej pozycji normalnej jako numer pozycji. Pozycje szczegółowe zachowują swoje numery podpozycji. Grupy mogą być również przenoszone.
Wariant oferty zawsze odwołuje się do powiązanej wersji roboczej. Jest on tworzony z unikalnym numerem wariantu i otrzymuje status W trakcie realizacji. To, czy wariant oferty można zmienić, zależy od ustawienia w polu Zmiana wariantu, które zostało zdefiniowane w rodzaju oferty sprzedaży używanym dla wersji roboczej oferty.
Jeśli określono, że wariant oferty można zmienić tylko za pośrednictwem wersji roboczej, nie można edytować wariantu oferty. W przeciwnym razie możliwe zmiany dotyczą usuwania i dodawania pozycji. W takim przypadku ostrzeżenie będzie również wskazywać, że odwołana wersja robocza uległa zmianie.
Podczas dodawania pozycji należy pamiętać, że można dodawać tylko te pozycje, które nie są zawarte w wersji roboczej w odniesieniu do pozycji podstawowej i numeru referencyjnego. I odwrotnie, żadne pozycje nie mogą zostać dodane do wersji roboczej, jeśli zostały dodane ręcznie do pozycji roboczej w powiązanym wariancie oferty bez odniesienia.
Należy pamiętać, że pozycje wariantu oferty o statusie W trakcie realizacji nie mogą być blokowane, zwalniane ani uzupełniane. Nie można również zablokować wariantu oferty.
Wariant wyceny można zmienić do momentu jego zwolnienia.
Dla wersji roboczej o statusie W trakcie realizacji może istnieć kilka wariantów wyceny. W tym statusie można je usuwać, począwszy od ostatniego utworzonego wariantu oferty.
Zwolnij wariant oferty, a następnie uzupełnij wszystkie pozycje ręcznie. Wariant oferty otrzyma wówczas status Zakończone.
Oblicz ponownie
Za pomocą akcji [Oblicz ponownie] na standardowym pasku przycisków pod przyciskiem [Akcje] można w razie potrzeby przeliczyć kwoty dokumentu. Przeliczenie zwykle odbywa się automatycznie podczas zapisywania, pod warunkiem, że rabaty wartości zamówienia lub rabaty krzyżowe są aktywowane.
[indcator]Należy pamiętać, że nie jest przeprowadzana żadna nowa kalkulacja ceny, a jedynie, na przykład, uwzględniane są wszelkie zmienione kursy wymiany walut w celu przeliczenia walut wiodących.[/indcator]
Aby przeliczyć wszystkie oferty zakupu, zamówienia zakupu, oferty sprzedaży, zamówienia sprzedaży i zamówienia dystrybucji, można skorzystać z tej aplikacji działającej w tle: Przelicz oferty i zamówienia.
Wyszukiwanie i dodawanie pozycji (tabela pozycji)
W różnych aplikacjach dokumentów, np. we wnioskach o zaopatrzenie, ofertach, zamówieniach lub zamówieniach sprzedaży, zleceniach dystrybucji itp. można użyć akcji [Wyszukaj i dodaj pozycje], aby aby wyszukać odpowiednie pozycje z innych dokumentów i dodać je do dokumentu docelowego. Dokument źródłowy, w którym wyszukiwana jest pozycja, może mieć ten sam rodzaj dokumentu co dokument docelowy. Inne rodzaje dokumentów są również dostępne jako źródła.
W przeciwieństwie do funkcji [Duplikuj] w edytorze pozycji, tylko wybrane dane, takie jak identyfikacja pozycji i ilość, są przenoszone z pozycji dokumentu źródłowego, gdy pozycja jest przenoszona z oryginalnego dokumentu.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Akcje: Wyszukiwanie i dodawanie pozycji.
Wybieranie i przenoszenie pozycji z wersji roboczej (tabela pozycji)
Akcja [Wybierz i przenieś pozycje z wersji roboczej] pozwala wybrać pozycje z wersji roboczej należące do wariantu wyceny i przenieść je do wariantu wyceny. Kliknięcie tej akcji powoduje otwarcie okna dialogowego, w którym wszystkie zwolnione pozycje wersji roboczej są oferowane do wyboru. Pozycje z wersji roboczej, które są już zawarte w wariancie oferty, są również wymienione i już wybrane do przeniesienia. W celu przeniesienia pozycje wersji roboczej zawarte w wariancie są usuwane, a do wariantu przenoszone są tylko pozycje wybrane w oknie dialogowym.
Ta czynność jest dostępna dla wariantów oferty o statusie W trakcie realizacji.
Wyszukiwanie i dodawanie pozycji (tabela pozycji)
Za pomocą akcji [Wyszukaj i dodaj pozycję] na pasku narzędzi tabeli pozycji można dodawać nowe pozycje do oferty sprzedaży, wyszukując pozycje sprzedaży lub, w stosownych przypadkach, cechy pozycji.
Opis tej akcji można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Wyszukaj i dodaj pozycje.
Wyszukiwanie i dodawanie pozycji wariantowych do pozycji referencyjnych (tabela pozycji)
Użycie akcji [Wyszukaj i dodaj artykuły wariantowe do artykułów referencyjnych] na pasku narzędzi tabeli artykułów otwiera okno dialogowe, w którym można wyszukać artykuły wariantowe dla artykułu referencyjnego i wprowadzić łączną ilość dla każdego z żądanych artykułów wariantowych. Jeśli następnie zostanie wybrany przycisk [Zastosuj wszystkie], nowe pozycje podstawowe zostaną automatycznie utworzone i zapisane w tabeli pozycji dokumentu, jeśli nie wystąpią żadne komunikaty uniemożliwiające zapisanie. Jeśli pojawią się komunikaty, transfer zostanie przeprowadzony za pomocą edytora pozycji.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Wyszukiwanie i dodawanie pozycji wariantowych do pozycji referencyjnych.
Tworzenie nowej pozycji alternatywnej (edytor pozycji)
Za pomocą przycisku [Wprowadź nową pozycję alternatywną] na pasku narzędzi edytora pozycji można wprowadzić pozycję alternatywną dla aktywnej pozycji podstawowej otwartej w edytorze pozycji. Pozycja alternatywna zawsze odnosi się do pozycji podstawowej, której numer jest sugerowany w polu Odniesienie do pozycji. W razie potrzeby można dostosować odniesienie do elementu.
Wykonanie tej akcji powoduje utworzenie duplikatu otwartego elementu podstawowego, który można zmienić. Na przykład, jeśli dla elementu podstawowego istnieją elementy szczegółowe, można je edytować. Można również zmienić członkostwo w grupie, jeśli jest ona używana.
Alternatywny wariant (edytor pozycji)
Za pomocą akcji [Alternatywny wariant] pod przyciskiem [Akcje] na pasku narzędzi edytora artykułów można wybrać artykuł wariantowy dla artykułu referencyjnego otwartego w edytorze artykułów. Jeśli artykuł wariantowy jest już otwarty, należy wybrać alternatywny artykuł wariantowy.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji: Akcja: Wybierz artykuł wariantowy dla artykułu referencyjnego.
Sprawdź dostępność (edytor pozycji)
Za pomocą akcji [Sprawdź dostępność] pod przyciskiem [Akcje] na pasku narzędzi edytora pozycji można ręcznie uruchomić sprawdzanie dostępności dla bieżącej pozycji. System sprawdza, czy artykuły, które mają zostać dostarczone zgodnie z pozycją, są dostępne w żądanym dniu wysyłki, tj. czy mogą zostać dostarczone.
Więcej informacji można znaleźć w tej dokumentacji: Weryfikacja dostępności.
Pochodzenie ceny (edytor pozycji)
Akcja [Pochodzenie ceny] pod przyciskiem [Akcje] na pasku przycisków edytora artykułów pokazuje pochodzenie i pochodzenie znalezionych i automatycznie ustalonych cen, a także niektóre powiązane wartości.
Więcej informacji można znaleźć w niniejszej dokumentacji: Akcja: Pochodzenie ceny.
Konfiguruj artykuł (edytor pozycji)
Za pomocą akcji [Konfiguruj artykuł] dostępnej pod przyciskiem [Akcje] na pasku przycisków edytora pozycji można skonfigurować odpowiednie pozycje. Możliwe jest skonfigurowanie produktu (wyższy priorytet) lub zdefiniowanie właściwości pozycji (niższy priorytet). W obu przypadkach akcja ta otwiera odpowiednie okno dialogowe.
Więcej informacji można znaleźć w niniejszej dokumentacji:
- Wprowadzenie: Cechy produktu
- Konfiguracja produktu
Weryfikacja marży wkładu
Weryfikacja marży wkładu sprawdza, czy minimalna marża wkładu wymagana przez firmę nie jest zaniżona. System wydaje odpowiednie ostrzeżenie, które należy potwierdzić. Użytkownik może zmienić cenę pozycji dokumentu lub koszt towarów w celu uzyskania korzystniejszej marży. Kontrola marży może być przeprowadzona dla każdej pozycji lub dla całego dokumentu.
Więcej informacji można znaleźć w tej dokumentacji: Weryfikacja marży wkładu