Aplikacja Panel Aktualizacja oprogramowania oferuje możliwość przeglądania aktualizacji oprogramowania według określonych kryteriów wyszukiwania w różnych widokach. Możliwe jest również wykonywanie operacji seryjnych na wybranych aktualizacjach oprogramowania. W ten sposób można jednocześnie zatwierdzić i wyeksportować kilka aktualizacji oprogramowania typu Eksport. Ponadto możliwe jest grupowanie aktualizacji oprogramowania oraz aktualizowanie innych systemów za pomocą aktualizacji oprogramowania.
Definicje terminów
- Pełna nazwa aktualizacji oprogramowania — pełna nazwa aktualizacji oprogramowania składa się ze skrótu nazwy oryginalnego repozytorium , np. babel -, wersja.wydanie.modyfikacja -, klasa kodu (kod aplikacji, kod systemu), nazwa/numer aktualizacji oprogramowania. Przykładowo, babel-1.2.0-app-RFR-000001.
Katalogi folderów
- Folder importu — folder /refreshes/import w katalogu Semiramis
- Folder eksportu — folder /refreshes/export w katalogu Semiramis
- Folder wydania — folder /refreshes/supportdelivery w katalogu Semiramis
Opis aplikacji
Za pomocą aplikacji Panel Aktualizacja oprogramowania można wyszukiwać aktualizacje oprogramowania w celu ich dalszego przetwarzania oraz przenoszenia do innych systemów.
Aplikacja składa się z nagłówka oraz obszaru roboczego we wszystkich dostępnych widokach. Widoki aplikacji zostały opisane w poniższych rozdziałach.
Działania związane z widokiem są wykonywane tylko na aktualizacjach oprogramowania wybranych w obszarze roboczym za pomocą pola wyboru.
Widok Zaimportowane aktualizacje oprogramowania
Widok umożliwia wyświetlenie zaimportowanych aktualizacji oprogramowania na podstawie określonych kryteriów wyszukiwania.
Nagłówek
W nagłówku aplikacji dostępne są następujące pola:
- Aktualizacja oprogramowania — należy wprowadzić nazwę lub numer aktualizacji oprogramowania jako kryterium zapytania. Można również wprowadzić znaki wieloznaczne oraz kilka nazw i numerów (oddzielonych przecinkami).
- Klasa kodu — pozwala określić, czy obiekty z kodu źródłowego systemu, czy z kodu źródłowego aplikacji mają być uwzględniane. Aplikacje biznesowe wykorzystują kod źródłowy aplikacji, natomiast wspólne komponenty systemowe oraz aplikacje techniczne wykorzystują kod źródłowy systemu.
- Prefiks eksportu — pozwala określić prefiks eksportu systemu, w którym została utworzona aktualizacja oprogramowania. Prefiks eksportu stanowi pierwszą część nazwy pliku aktualizacji oprogramowania.
- Wydanie — wersja systemu, w której powstała aktualizacja oprogramowania. Wersja stanowi drugą część nazwy pliku aktualizacji oprogramowania.
- Status — aktualny status aktualizacji oprogramowania. Dostępne są następujące wartości:
- Zaimportowane
- Trwa import aktualizacji oprogramowania
- Błąd podczas importu
- Zainstalowane
- Trwa instalacja
- Błąd podczas instalacji
- Trwa dezaktywacja
- Scalone
- Restart — aktualizacje oprogramowania mogą wymagać ponownego uruchomienia systemu podczas instalacji. Aktualizacje, które nie wymagają ponownego uruchomienia, można często zainstalować w trakcie pracy systemu.
- Zapisywanie — aktualizacje oprogramowania mogą być przechowywane tymczasowo lub trwale.
Tymczasowe aktualizacje mogą zostać dezaktywowane i usunięte. - Kolejność instalacji — jako kryterium wyszukiwania można wybrać oznaczenie kolejności instalacji aktualizacji oprogramowania. Aktualizacje oprogramowania z ustaloną kolejnością instalacji mogą być instalowane tylko pojedynczo. Możliwe wartości to:
- Uwzględnij
- Nie uwzględniaj
Dodatkowe funkcje umożliwiające zapytanie o aktualizację oprogramowania są dostępne w rozwijanym obszarze:
- Data importu obiektów deweloperskich — w tym polu jako kryterium wyszukiwania należy wprowadzić datę importu code-refresh
- Data importu źródła Java — w tym polu jako kryterium wyszukiwania należy wprowadzić datę importu source-refresh
- Data instalacji — w tym polu jako kryterium wyszukiwania należy wprowadzić datę instalacji aktualizacji oprogramowania
Obszar roboczy
W obszarze roboczym wyświetlana jest lista wszystkich aktualizacji oprogramowania pasujących do charakterystyki wyszukiwania. Obszar roboczy składa się z tabeli, zawierającej następujące kolumny:
- Aktualizacja oprogramowania — wyświetla pełną nazwę aktualizacji oprogramowania
- Zapisywanie — aktualizacje oprogramowania mogą być przechowywane tymczasowo lub trwale.
Tymczasowe aktualizacje mogą zostać dezaktywowane i usunięte. Dostępne są następujące wartości:- Permanentny — aktualizacja oprogramowania jest trwale obecna w systemie i nie może zostać dezaktywowana
- Tymczasowy — aktualizacja oprogramowania jest tymczasowo obecna w systemie i może zostać dezaktywowana
- Uruchom ponownie — w tej kolumnie wskazano, czy instalacja aktualizacji oprogramowania wymaga ponownego uruchomienia systemu. Aktualizacje, które nie wymagają ponownego uruchomienia, mogą być często instalowane podczas pracy systemu. Dostępne są następujące wartości:
- Wymuszony/Wymagany
- Nie
- Status — w tej kolumnie wyświetlany jest status aktualizacji oprogramowania. W zależności od widoku i zapytanego statusu mogą być widoczne różne statusy. Dostępne są następujące wartości:
- Zaimportowane
- Trwa import aktualizacji oprogramowania
- Błąd podczas importu
- Zainstalowane
- Trwa instalacja
- Błąd podczas instalacji
- Trwa dezaktywacja
- Scalone
- Wybór — za pomocą pól wyboru w tej kolumnie można zaznaczyć aktualizacje oprogramowania, które mają zostać dalej przetworzone
Przycisk [Szczegóły]
Po wybraniu przycisku [Szczegóły] w tabeli obszaru roboczego zostaje wyświetlony dodatkowy wiersz nagłówka. Pod nim pojawiają się informacje dotyczące daty importu code-refreshes i source-refreshes oraz daty instalacji aktualizacji oprogramowania. Dla każdej z tych informacji wskazane jest również, który użytkownik wykonał dany import lub instalację.
- Import/Instalacja — dla każdej aktualizacji oprogramowania wyświetlane są następujące wpisy:
- Data importu obiektów deweloperskich
- Data importu źródła Java
- Data instalacji
- Data — wyświetla odpowiednią datę importu źródeł Java i obiektów deweloperskich oraz datę instalacji aktualizacji oprogramowania
- Użytkownik — dla każdego importu źródeł Java, obiektów deweloperskich oraz instalacji aktualizacji oprogramowania wyświetla nazwę użytkownika, który wykonał daną akcję
Działania związane z widokiem
Na standardowym pasku narzędzi pod przyciskiem [Wybierz akcję] wyświetlane są akcje, powiązane z widokiem Zaimportowane aktualizacje oprogramowania. Akcje zostały opisane w kolejnych rozdziałach.
[Zapisz trwale]
Za pomocą tej akcji można nadać status Permanentny wszystkim wybranym aktualizacjom oprogramowania, które mają status Tymczasowy. Aktualizacje, które są już permanentne, zostaną pominięte. Permanentnych aktualizacji oprogramowania nie można już usunąć z systemu.
[Dezaktywuj]
Za pomocą tej akcji można dezaktywować wybrane aktualizacje oprogramowania ze statusem Tymczasowy. Podczas dezaktywacji instalacja aktualizacji zostaje cofnięta, a jej status zmienia się na Zaimportowane.
Jeśli inne aktualizacje oprogramowania są zależne od dezaktywowanej aktualizacji, należy również dezaktywować te zależne aktualizacje. Przy kolejnej instalacji aktualizacji oprogramowania z tej samej klasy kodu dezaktywowane aktualizacje zostaną ponownie aktywowane. Jeżeli takie zachowanie nie jest pożądane, należy aktualizacje dezaktywować i usunąć.
Trwałych aktualizacji oprogramowania nie można dezaktywować.
[Dezaktywuj i usuń]
Za pomocą tej akcji można dezaktywować i usunąć wybrane aktualizacje oprogramowania ze statusem Tymczasowy. W tym przypadku po dezaktywacji aktualizacja zostaje całkowicie usunięta z systemu. Aby ponownie ją zainstalować, należy ponownie zaimportować odpowiednie pliki do systemu.
Trwałych aktualizacji oprogramowania nie można dezaktywować ani usuwać.
[Porównaj zlecenia deweloperskie]
Jeśli z systemem jest powiązana usługa zleceń deweloperskich, wówczas aktualizacje oprogramowania podczas tworzenia lub instalacji są przypisywane do odpowiednich zleceń deweloperskich. Więcej informacji znajduje się w opisie aplikacji Zlecenia deweloperskie, zakładki Komponenty logistyki oprogramowania. Jeśli status nie został poprawnie przeniesiony, zlecenie deweloperskie nie może być dalej przetwarzane. Za pomocą tej akcji można ponownie przeprowadzić synchronizację między aktualizacją oprogramowania a zleceniem deweloperskim.
[Reorganizuj]
Ta akcja jest obecnie niedostępna.
[Instaluj]
Za pomocą tej akcji można zainstalować aktualizacje oprogramowania, które znajdują się w katalogu importu systemu. Po wybraniu tej akcji otwarte zostanie okno dialogowe Instalacja, w którym można określić parametry instalacji. Po uruchomieniu akcji rozpoczyna się proces instalacji aktualizacji oprogramowania. Jeśli w trakcie instalacji nastąpi ponowne uruchomienie systemu, proces instalacji zostanie automatycznie wznowiony.
Okno dialogowe Instaluj
W oknie dialogowym Instaluj są wyświetlane i pobierane wszystkie dane niezbędne do automatycznej instalacji.
- Instalacja SYS/APP — automatyczna instalacja może przeprowadzać aktualizacje oprogramowania systemowego i aplikacyjnego sekwencyjnie — tzn. najpierw SYS, a następnie APP — lub równolegle. Instalacja aktualizacji oprogramowania składa się z fazy przygotowawczej i fazy aktywacyjnej. Faza przygotowawcza odbywa się podczas normalnej pracy systemu. W fazie aktywacyjnej, w zależności od rodzaju instalowanych aktualizacji, system może być niedostępny. W przypadku instalacji równoległej import i przygotowanie aktualizacji oprogramowania SYS oraz APP mogą zostać wykonane w fazie przygotowawczej, dzięki czemu faza aktywacyjna jest krótsza. Przy instalacji sekwencyjnej w fazie przygotowawczej przygotowywane są jedynie aktualizacje oprogramowania SYS, co powoduje, że faza aktywacyjna trwa dłużej. Oznacza to, że system jest niedostępny dłużej przy instalacji sekwencyjnej niż przy równoległej. Instalacja sekwencyjna stosowana jest tylko w wyjątkowych przypadkach.
- Zainstaluj aktualizacje aplikacji — w tym polu należy określić, czy mają zostać zainstalowane aktualizacje aplikacji. Jeśli nie wybrano żadnych aktualizacji aplikacji, pole to nie jest edytowalne.
- Instaluj aktualizacje oprogramowania systemowego — w tym polu należy określić, czy mają zostać zainstalowane aktualizacje oprogramowania systemowego. Jeśli nie wybrano żadnych aktualizacji systemowych, pole to nie jest edytowalne.
- Instaluj aktualizacje językowe — w tym polu należy określić, czy mają zostać zainstalowane aktualizacje językowe. Jeśli nie wybrano żadnych aktualizacji językowych, pole to nie jest edytowalne.
- Rozpoczęcie przygotowania — w fazie przygotowawczej instalacja aktualizacji oprogramowania jest przygotowywana. Może być ona przeprowadzana podczas normalnej pracy systemu. Należy zaplanować rozpoczęcie fazy instalacji tak, aby zwiększone obciążenie systemu nie utrudniało pracy użytkownikom. Należy podać dokładną datę i godzinę rozpoczęcia.
- Początek aktywacji — jeśli aktualizacje oprogramowania lub językowe nie mogą być zainstalowane podczas pracy systemu, konieczne jest przeprowadzenie fazy aktywacyjnej. Podczas planowania tej fazy należy pamiętać, że w jej trakcie żaden użytkownik nie może pracować w systemie. Faza aktywacyjna rozpoczyna się dopiero po zakończeniu fazy przygotowawczej, dlatego rzeczywisty moment rozpoczęcia może się opóźnić. Należy podać datę i godzinę rozpoczęcia.
Sekcja Istniejące aktualizacje oprogramowania
- Restart — niektóre aktualizacje oprogramowania mogą wymagać ponownego uruchomienia systemu podczas instalacji. Aktualizacje, które nie wymagają ponownego uruchomienia, mogą być często instalowane podczas normalnej pracy systemu.
- Kolejność instalacji — w tym polu wskazano, czy dana krytyczna aktualizacja musi być zainstalowana oddzielnie i czy należy przestrzegać określonej kolejności instalacji
- Liczba aktualizacji systemu — w tym polu wyświetlana jest liczba aktualizacji oprogramowania z obszaru systemowego, które mają zostać zainstalowane
- Liczba aktualizacji aplikacji — w tym polu wyświetlana jest liczba aktualizacji oprogramowania z obszaru aplikacyjnego, które mają zostać zainstalowane
- Liczba aktualizacji językowych — w tym polu wyświetlana jest liczba aktualizacji językowych, które mają zostać zainstalowane
- Aktualizacje oprogramowania — w tym wielowierszowym polu wyświetlane są wszystkie aktualizacje oprogramowania i językowe, które mają zostać zainstalowane
Widok Utworzone aktualizacje oprogramowania
Widok Utworzone aktualizacje oprogramowania umożliwia przeglądanie aktualizacji oprogramowania wygenerowanych w aktualnie otwartym systemie według określonych cech zapytania. Wyświetlone aktualizacje oprogramowania można udostępniać lub eksportować.
Jeśli system jest skonfigurowany jako system zbiorczy, wiele aktualizacji oprogramowania można połączyć w jedną aktualizację oprogramowania. System z poziomem wersjonowania niższym niż 7 można skonfigurować jako system zbiorczy w aplikacji Konfiguracja w funkcji Aktualizacja oprogramowania.
Nagłówek
- Aktualizacja oprogramowania — w tym polu należy wprowadzić nazwę lub numer aktualizacji oprogramowania jako kryterium wyszukiwania. Można również używać znaków wieloznacznych oraz podawać kilka nazw lub numerów, oddzielając je przecinkami.
- Klasa kodu — w tym polu należy określić, czy mają być uwzględniane obiekty z kodu źródłowego systemu czy aplikacji. Aplikacje biznesowe wykorzystują kod źródłowy aplikacji, natomiast ogólne komponenty systemowe i aplikacje techniczne korzystają z kodu źródłowego systemu.
- Prefiks eksportu — w tym polu należy wprowadzić prefiks eksportu systemu, w którym utworzono aktualizację oprogramowania. Prefiks eksportu stanowi pierwszy element nazwy pliku aktualizacji oprogramowania.
- Wydanie — w tym polu należy wprowadzić wersję systemu, w której powstała aktualizacja oprogramowania. Wersja stanowi drugi element nazwy pliku aktualizacji.
- Status — w tym polu należy wybrać aktualny status aktualizacji oprogramowania. Dostępne są następujące statusy:
- Otwarte — do aktualizacji oprogramowania można jeszcze przypisywać obiekty deweloperskie
- Zwolnione — do aktualizacji oprogramowania nie można już przypisywać obiektów deweloperskich
- Wyeksportowane — pliki do transportu aktualizacji oprogramowania zostały wygenerowane
- Restart — niektóre aktualizacje oprogramowania mogą wymagać ponownego uruchomienia systemu podczas instalacji. Aktualizacje, które tego nie wymagają, mogą być często instalowane podczas normalnej pracy systemu.
- Zapisywanie — aktualizacje oprogramowania mogą być przechowywane tymczasowo lub trwale. Tymczasowe aktualizacje można dezaktywować i usunąć.
- Kolejność instalacji — w tym polu należy wybrać oznaczenie kolejności instalacji aktualizacji oprogramowania. Aktualizacje z ustaloną kolejnością instalacji mogą być instalowane tylko pojedynczo. Dostępne są następujące wartości:
- Uwzględnij
- Nie uwzględniaj
- Zlecenie deweloperskie — w tym polu należy wprowadzić identyfikator zlecenia deweloperskiego, aby wyszukać zawarte w nim aktualizacje oprogramowania.
- Status zlecenia — w tym polu należy określić status zlecenia deweloperskiego. Dostępne są następujące statusy:
- Utworzone
- Sklasyfikowane
- W opracowaniu
- Zaimplementowane
- W pierwszym teście
- Pierwszy test wykonany
- W drugim teście
- Konsultacja
- Wstrzymane
- Zakończono
- Zrealizowane
- Zrealizowane bez zmiany
W rozwijanym obszarze dostępne są dodatkowe funkcje umożliwiające zapytanie o aktualizację oprogramowania:
- Utworzony dnia — w tym polu należy wprowadzić datę utworzenia aktualizacji oprogramowania jako kryterium wyszukiwania
- Zwolniono dnia — w tym polu należy wprowadzić datę zatwierdzenia aktualizacji oprogramowania jako kryterium wyszukiwania
- Eksport dnia — w tym polu należy wprowadzić datę eksportu aktualizacji oprogramowania jako kryterium wyszukiwania
- Opracowujący użytkownik — w tym polu należy wprowadzić identyfikator partnera odpowiadającego za realizację zadania deweloperskiego jako kryterium wyszukiwania. Na podstawie wyszukanych zadań deweloperskich w obszarze roboczym wyświetlane są przypisane do nich aktualizacje oprogramowania. To kryterium wyszukiwania może być użyte z powodzeniem jedynie wtedy, gdy w systemie, w którym wykonywane jest zapytanie, znajdują się zarówno zadania deweloperskie, jak i przypisane do nich osoby realizujące.
- Zadanie deweloperskie — w tym polu należy wprowadzić identyfikator zadania deweloperskiego jako kryterium wyszukiwania. Dla tego zadania w obszarze roboczym wyświetlana jest przypisana aktualizacja oprogramowania. To kryterium wyszukiwania może być użyte z powodzeniem jedynie wtedy, gdy w systemie, w którym wykonywane jest zapytanie, znajdują się zadania deweloperskie.
- Możliwość eksportu — w tym polu należy określić, czy dana aktualizacja oprogramowania jest możliwa do eksportu. Dostępne są następujące wartości:
- Możliwy eksport
- Jeszcze niemożliwy eksport
Obszar roboczy
W obszarze roboczym wyświetlana jest lista wszystkich aktualizacji oprogramowania pasujących do charakterystyki zapytania.
Tabela obszaru roboczego składa się z następujących kolumn:
- Aktualizacja oprogramowania — w tej kolumnie wyświetlana jest pełna nazwa aktualizacji oprogramowania
- Zapisywanie — aktualizacje oprogramowania mogą być przechowywane tymczasowo lub trwale. Tymczasowe aktualizacje mogą zostać dezaktywowane i usunięte. Możliwe wartości:
- Permanentny — aktualizacja oprogramowania jest trwale zapisana w systemie i nie może zostać dezaktywowana
- Tymczasowy — aktualizacja oprogramowania jest tymczasowo zapisana w systemie i może zostać dezaktywowana
- Uruchom ponownie — w tej kolumnie wyświetlana jest informacja, czy instalacja aktualizacji oprogramowania wymaga ponownego uruchomienia systemu. Aktualizacje, które nie wymagają ponownego uruchomienia, mogą być często instalowane podczas normalnej pracy systemu. Możliwe wartości:
- Wymuszony/Wymagany
- Nie
- Status — w tej kolumnie wyświetlany jest status aktualizacji oprogramowania. W zależności od widoku oraz wybranych kryteriów wyszukiwania mogą być prezentowane różne statusy. Wyświetlone mogą zostać następujące statusy:
- Otwarte
- Zwolnione
- Wyeksportowane
- Wybór — za pomocą pól wyboru w tej kolumnie można zaznaczyć aktualizacje oprogramowania, które mają zostać dalej przetworzone
- Zlecenie deweloperskie — w tej kolumnie wyświetlany jest identyfikator zlecenia deweloperskiego, do którego przypisana jest aktualizacja oprogramowania
- Status zlecenia — w tej kolumnie wyświetlany jest status zlecenia deweloperskiego. Możliwe są następujące statusy:
- Utworzone
- Sklasyfikowane
- W opracowaniu
- Zaimplementowane
- W pierwszym teście
- Pierwszy test wykonany
- W drugim teście
- Konsultacja
- Wstrzymane
- Zakończono
- Zrealizowane
- Zrealizowane bez zmiany
- Oznaczenie — w tej kolumnie wyświetlane jest oznaczenie (nazwa) zlecenia deweloperskiego
Przycisk [Szczegóły]
Po wybraniu przycisku [Szczegóły] w tabeli obszaru roboczego zostaje wyświetlony dodatkowy wiersz nagłówka. Pod nim pojawiają się informacje dotyczące daty importu code-refreshes i source-refreshes oraz daty instalacji aktualizacji oprogramowania. Dla każdej z tych informacji wskazane jest również, który użytkownik wykonał dany import.
- Tworzenie/Zwolnienie/Eksport — w tej kolumnie wyświetlany jest tekst wskazujący moment, który został zarejestrowany w dzienniku. Możliwe wartości to:
- Utworzono dnia
- Zatwierdzono dnia
- Wyeksportowano dnia
- Data — w tej kolumnie wyświetlana jest odpowiednia data importu źródeł Java i obiektów deweloperskich oraz data instalacji aktualizacji oprogramowania
- Użytkownik — w tej kolumnie wyświetlana jest nazwa użytkownika, który wykonał daną akcję — import źródeł Java i obiektów deweloperskich lub instalację aktualizacji oprogramowania
Przycisk [Wyświetl wybrane]
Za pomocą przycisku [Wyświetl wybrane] można ograniczyć wyświetlaną listę do tych aktualizacji oprogramowania, które zostały zaznaczone w kolumnie Wybór.
Przycisk [Po aktualizacji oprogramowania sortuj rosnąco i grupuj wg zlecenia deweloperskiego]
Za pomocą tego przycisku można posortować listę aktualizacji oprogramowania w kolejności rosnącej. Dodatkowo aktualizacje zostają pogrupowane według zlecenia deweloperskiego – wszystkie aktualizacje przypisane do jednego zlecenia są wyświetlane jedna pod drugą.
Przycisk [Usuń błędne wiersze z wyboru]
Za pomocą tego przycisku można usunąć z listy wszystkie wpisy dotyczące aktualizacji oprogramowania, przy których podczas wykonywania akcji wystąpił błąd. Jeśli błędne aktualizacje oprogramowania nie znajdują się już wśród wybranych pozycji listy, akcję można ponownie uruchomić.
Działania związane z widokiem
Akcje dostępne są na standardowym pasku narzędzi i zostały opisane w poniższych rozdziałach.
Tworzenie aktualizacji językowej
Za pomocą tej akcji tworzona jest aktualizacja języka dla wybranego języka. Aktualizacja językowa obejmuje cały tekst w tym języku. Aktualizacje językowe można instalować w dowolnym systemie końcowym, zgodnie z licencją. Możliwe jest również zainstalowanie języka z mocą wsteczną w systemie podrzędnym, korzystając z aktualizacji języka.
Przed wygenerowaniem aktualizacji językowej pojawia się okno dialogowe, w którym należy określić język, dla którego ma nastąpić eksport.
Okno dialogowe Eksport aktualizacji językowych
W oknie dialogowym Eksport aktualizacji językowych, na zakładce Język, określane są parametry generowania aktualizacji językowej.
- Język — w tym polu należy wprowadzić identyfikator języka, dla którego ma zostać wygenerowana aktualizacja języka
- Nazwa aplikacji — w tym polu należy wprowadzić identyfikator aplikacji, dla której ma zostać wygenerowana aktualizacja języka. W systemie aplikacji można powiązać generowanie aktualizacji językowej z aplikacją. Systemy aplikacji są skonfigurowane na stałym poziomie, co oznacza, że mogą nie zawierać najnowszej wersji języka interfejsu. Podczas eksportu wszystkie informacje językowe mogą obejmować również nieaktualne dane. Przy instalacji w systemie docelowym opcja ta umożliwia zastąpienie ich nowszymi informacjami językowymi.
- Zadanie deweloperskie — w tym polu należy wprowadzić identyfikator zadania deweloperskiego, aby oprzeć tworzenie aktualizacji językowej wyłącznie na tym zadaniu. Wygenerowana aktualizacja będzie zawierać tylko obiekty tekstowe zmienione w jego ramach.
- Zlecenie deweloperskie — w tym polu należy wprowadzić identyfikator zlecenia deweloperskiego, jeśli użytkownik chce oprzeć tworzenie aktualizacji językowej wyłącznie na nim. Oznacza to, że aktualizacja będzie obejmować tylko obiekty tekstowe zmienione w ramach tego zlecenia.
- Oznaczenie — w tym polu należy wprowadzić opis tworzonej aktualizacji językowej, np. informacje o wybranych ustawieniach wykorzystanych podczas generowania
Wyświetlanie zależności
Ta akcja umożliwia sprawdzenie, czy wybrane aktualizacje oprogramowania mogą zostać wyeksportowane, czy też nie jest to możliwe ze względu na zależności od innych, niewybranych aktualizacji.
Weryfikacja możliwości wydania
Ta funkcja sprawdza, czy wybrane aktualizacje oprogramowania mogą zostać wydane. Weryfikuje, czy aktualizacje, od których zależą wybrane aktualizacje, zostały już wydane lub są aktualnie zaznaczone. Jeśli nie, należy dodać zależną aktualizację i ponownie przeprowadzić kontrolę.
Tę akcję można znaleźć w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Dodanie wymaganych aktualizacji oprogramowania
Aby otwarta aktualizacja oprogramowania mogła zostać opublikowana, wszystkie zależne aktualizacje muszą mieć co najmniej status Wydany.
Ta akcja wykrywa wszystkie zależne, otwarte aktualizacje i automatycznie dodaje je do wyboru. Dodane aktualizacje są zaznaczone oddzielnie i nie można ich usunąć.
Po wykonaniu tej czynności możliwe jest udostępnienie zarówno ręcznie wybranych, jak i automatycznie dodanych aktualizacji.
Tę akcję można znaleźć w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Dodanie bezpośrednio zależnych aktualizacji oprogramowania
Ta akcja identyfikuje wszystkie aktualizacje oprogramowania, które są wymagane przez wybrane aktualizacje podczas instalacji. Zidentyfikowane aktualizacje są następnie uwzględniane w wyborze.
Tę akcję można znaleźć w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Wydanie aktualizacji
Pierwszym krokiem podczas wydawania jest sprawdzenie zależności wybranych aktualizacji oprogramowania.
Jeżeli zależne aktualizacje nie zostały jeszcze wydane ani nie są uwzględnione w wyborze, wydanie nie będzie możliwe. Zależne aktualizacje lub powodujące błędy są automatycznie usuwane z wyboru.
Jeżeli nie występują już żadne błędy, wybrane aktualizacje zostaną wydane.
Przed wykonaniem akcji pojawia się okno dialogowe. Należy wybrać, czy wydanie ma odbyć się w tle, czy natychmiast, i kliknąć odpowiedni przycisk wykonania.
Wykonywanie w tle zalecane jest szczególnie przy dużej liczbie aktualizacji.
Tę akcję można znaleźć w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Eksportowanie
Ta akcja eksportuje wybrane aktualizacje oprogramowania.
Jeżeli aktualizacja ma status Wydana, po eksporcie otrzymuje status Wyeksportowana.
Aktualizacje o statusie Otwarta muszą zostać wcześniej wydane.
Pliki .sr, .hr, .tr i .cr zapisywane są w folderze eksportu. Proces można powtarzać dowolną liczbę razy.
Przed wykonaniem akcji pojawia się okno dialogowe z wyborem trybu eksportu – w tle lub natychmiastowego. Tryb w tle zaleca się przy eksporcie wielu aktualizacji jednocześnie.
Tę akcję można znaleźć w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Uzgadnianie zleceń deweloperskich
Jeżeli do systemu przypisana jest usługa zleceń deweloperskich, aktualizacje oprogramowania są przypisywane do zleceń podczas ich tworzenia lub instalacji.
Jeżeli status nie został poprawnie przeniesiony, zlecenie deweloperskie nie może być kontynuowane.
Ta akcja ponownie uruchamia proces uzgadniania aktualizacji oprogramowania z zadaniem deweloperskim.
Tę akcję można znaleźć w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Reorganizacja
Funkcja jest obecnie niedostępna.
Tę akcję można znaleźć w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Widok Generowanie dostawy
Ten widok jest dostępny tylko w systemie o poziomie wersjonowania 7. Wiele aktualizacji oprogramowania można połączyć w jedną. Można przy tym połączyć tylko aktualizacje oprogramowania, które zostały już zainstalowane w systemie (typ Import).
Nagłówek
Nagłówek zawiera następujące pola wyszukiwania:
- Aktualizacja oprogramowania — należy wprowadzić nazwę lub numer aktualizacji oprogramowania jako kryterium zapytania. Można również stosować znaki wieloznaczne oraz podawać kilka nazw lub numerów (oddzielonych przecinkami).
- Klasa kodu — w tym polu określa się, czy mają być uwzględniane obiekty z kodu źródłowego systemowego czy aplikacyjnego. Kod źródłowy aplikacji jest używany w aplikacjach biznesowych, natomiast kod źródłowy systemu – w komponentach systemowych i aplikacjach technicznych.
- Prefiks eksportu — należy wprowadzić jako kryterium zapytania prefiks eksportu systemu, w którym utworzono aktualizację oprogramowania. Prefiks eksportu stanowi pierwszą część nazwy pliku aktualizacji.
- Wersja — należy wprowadzić jako kryterium zapytania wersję systemu, w której powstała aktualizacja oprogramowania. Wersja stanowi drugą część nazwy pliku aktualizacji.
- Status — należy wybrać jako kryterium zapytania aktualny status aktualizacji oprogramowania.
Możliwe wartości to:- Zainstalowana – tylko zainstalowane aktualizacje mogą być łączone
- Połączona – wyświetlane są już połączone aktualizacje, których nie można modyfikować
- Restart systemu — aktualizacje oprogramowania mogą wymagać ponownego uruchomienia systemu podczas instalacji. Aktualizacje niewymagające restartu mogą być instalowane w trakcie pracy systemu.
- Sposób zapisu — aktualizacje oprogramowania mogą być zapisane tymczasowo lub trwale.
Tymczasowe aktualizacje mogą być dezaktywowane i usuwane. - Kolejność instalacji — należy wybrać jako kryterium zapytania oznaczenie kolejności instalacji aktualizacji. Aktualizacje z ustaloną kolejnością instalacji mogą być instalowane tylko pojedynczo.
Możliwe wartości to:- Uwzględnij
- Nie uwzględniaj
- Zlecenie deweloperskie — należy wprowadzić jako kryterium zapytania identyfikator zlecenia deweloperskiego w celu wyszukania zawartych w nim aktualizacji
- Status zlecenia — określa status zlecenia deweloperskiego. Możliwe statusy to:
- Zarejestrowane
- Sklasyfikowane
- W realizacji
- Zaimplementowane
- W pierwszym teście
- Pierwszy test zakończony
- W drugim teście
- W konsultacji
- Odroczone
- Zakończone
- Ukończone
- Ukończone bez zmian
W rozwijanym obszarze dostępne są również dodatkowe kryteria umożliwiające wyszukiwanie aktualizacji oprogramowania:
- Wydanie — należy wprowadzić jako kryterium zapytania identyfikator dostawy wsparcia, w ramach której zostały połączone aktualizacje oprogramowania
- Data importu obiektów deweloperskich — należy wprowadzić jako kryterium zapytania datę importu aktualizacji kodu
- Data instalacji — należy wprowadzić jako kryterium zapytania datę instalacji aktualizacji oprogramowania
- Ochrona wyboru — za pomocą tego pola można wyświetlać tylko te aktualizacje oprogramowania, które mogą zostać połączone. Aktualizacje są usuwane z bieżącego wyboru, jeśli wymagane, a jeszcze niepołączone aktualizacje oprogramowania nie znajdują się w aktualnym zestawie wyników.
Obszar roboczy
W obszarze roboczym wyświetlana jest lista wszystkich aktualizacji oprogramowania odpowiadających wprowadzonym kryteriom zapytania.
Kolumny tabeli przedstawiają poszczególne informacje:
- Aktualizacja oprogramowania – wyświetla pełną nazwę aktualizacji oprogramowania
- Dostawa wsparcia – w tej kolumnie przypisuje się aktualizację oprogramowania do dostawy wsparcia poprzez wprowadzenie jej identyfikatora. Wszystkie aktualizacje przypisane do tego samego pakietu wsparcia są łączone w jedną aktualizację oprogramowania. Po dokonaniu połączenia przypisania do pakietu wsparcia nie można już zmienić. Jeśli w systemie jest aktywna usługa zleceń deweloperskich, sprawdzane jest, czy wskazany pakiet wsparcia istnieje i ma właściwy status. Każdy pakiet wsparcia może być użyty do połączenia tylko jeden raz.
- Sposób zapisu – informuje, czy aktualizacja oprogramowania jest zapisana tymczasowo, czy trwale.
Tymczasowe aktualizacje mogą być dezaktywowane i usuwane. Możliwe wartości to:- Permanentna – aktualizacja jest trwale zapisana w systemie i nie może zostać dezaktywowana
- Tymczasowa – aktualizacja jest zapisana tymczasowo i może zostać dezaktywowana
- Restart systemu – informuje, czy instalacja aktualizacji oprogramowania wymaga ponownego uruchomienia systemu. Aktualizacje, które nie wymagają restartu, mogą być instalowane podczas pracy systemu. Możliwe wartości to:
- Nie
- Wymagany / Wymuszony
- Status – wyświetla status aktualizacji oprogramowania. W zależności od widoku i wybranych kryteriów mogą być widoczne różne statusy. Maksymalny zestaw możliwych statusów:
- Otwarte
- Zatwierdzone
- Wyeksportowane
- Zaimportowane
- Zainstalowane
- Połączone
- Zlecenie deweloperskie – wyświetla identyfikator zlecenia deweloperskiego, z którym powiązana jest aktualizacja oprogramowania. Należy pamiętać, że wymagana jest aktywna usługa zleceń deweloperskich.
- Status zlecenia – wskazuje status zlecenia deweloperskiego. Możliwe statusy to:
- Zarejestrowane
- Sklasyfikowane
- W realizacji
- Zaimplementowane
- W pierwszym teście
- Pierwszy test zakończony
- W drugim teście
- W konsultacji
- Odroczone
- Zakończone
- Ukończone
- Ukończone bez zmian
- Oznaczenie – wyświetla oznaczenie zlecenia deweloperskiego. Należy pamiętać, że wymagana jest aktywna usługa zleceń deweloperskich.
Przycisk [Szczegóły]
Po naciśnięciu przycisku [Szczegóły] w tabeli wyświetlana jest dodatkowa linia nagłówka.
Poniżej pojawiają się informacje o dacie importu aktualizacji kodu, dacie instalacji aktualizacji oprogramowania oraz klasie kodu.
Poszczególne kolumny:
- Data importu obiektów deweloperskich – wyświetla datę importu aktualizacji kodu
- Data instalacji – wyświetla datę instalacji aktualizacji oprogramowania
- Klasa kodu – wyświetla klasę kodu aktualizacji oprogramowania
Przycisk [Wyświetl wybrane]
Za pomocą tego przycisku można ograniczyć listę wpisów do aktualizacji oprogramowania zaznaczonych przy użyciu pól wyboru w kolumnie Wybór.
Przycisk [Sortuj rosnąco według aktualizacji oprogramowania i grupuj według zlecenia deweloperskiego]
Działanie to sortuje listę aktualizacji oprogramowania w kolejności rosnącej oraz grupuje je według zlecenia deweloperskiego. Wszystkie aktualizacje powiązane ze zleceniem są wyświetlane kolejno jedna pod drugą.
Przycisk [Usuń z wyboru wiersze z błędami]
Działanie to usuwa z tabeli wszystkie wpisy dotyczące aktualizacji oprogramowania, w których podczas wykonywania akcji wystąpił błąd. Jeśli błędne aktualizacje nie znajdują się już wśród zaznaczonych pozycji listy, akcję można wykonać ponownie.
Przycisk [Przypisz dostawę wsparcia z zaznaczonego wiersza do wszystkich]
Kopiuje przypisany do zaznaczonej aktualizacji dostawę wsparcia do wszystkich pozostałych widocznych aktualizacji. Jeżeli inne aktualizacje mają już przypisane pakiety wsparcia, zostaną one zastąpione.
Aby wykonać akcję, może być zaznaczony tylko jeden wiersz. Jeżeli w zaznaczonym wierszu nie podano żadnego pakietu wsparcia, wszystkie przypisane wcześniej pakiety zostaną usunięte.
Przycisk [Przypisz dostawę wsparcia do wszystkich zaznaczonych wierszy]
Kopiuje przypisany do zaznaczonej aktualizacji pakiet wsparcia do wszystkich pozostałych zaznaczonych wierszy.
Aby wykonać akcję, należy zaznaczyć co najmniej dwa wiersze. Jeśli w zaznaczonym zakresie istnieje już kilka różnych pakietów wsparcia, akcja nie może zostać wykonana.
Przycisk [Zaznacz wiersze z tą samą dostawą wsparcia]
Za pomocą tego przycisku można zaznaczyć wszystkie aktualizacje oprogramowania, które są przypisane do tego samego pakietu wsparcia co aktualnie wybrana aktualizacja. W celu wykonania tej akcji można zaznaczyć tylko jeden wiersz.
Przycisk [Przypisz dostawy wsparcia]
Działanie to automatycznie przypisuje numery dostaw wsparcia do wszystkich wierszy zaznaczonych za pomocą pola wyboru w nagłówku.
Numer dostawy wsparcia jest nadawany kolejno w porządku rosnącym. Wiersze należące do tego samego zlecenia deweloperskiego otrzymują ten sam numer dostawy wsparcia.
W pierwszym wierszu należy wprowadzić numer dostawy wsparcia, od którego ma rozpocząć się nadawanie numeracji.
Działania związane z widokiem
W standardowym pasku narzędzi dostępne są akcje opisane w kolejnych rozdziałach.
[Zapisz]
Zapisuje wszystkie dostawy wsparcia wprowadzone na liście. Podczas zapisywania sprawdzane jest, czy dany pakiet wsparcia został już wykorzystany w połączonej aktualizacji oprogramowania. Jeśli nie został jeszcze użyty, zapisanie pakietu jest możliwe.
[Prześlij ponownie dostawę wsparcia]
Akcja ta jest dostępna tylko wtedy, gdy w systemie aktywna jest usługa zleceń deweloperskich. Za pomocą tej akcji można ponownie przesłać już połączoną aktualizację oprogramowania do systemu zleceń deweloperskich. Przed wykonaniem akcji otwierane jest okno dialogowe, w którym należy m.in. wprowadzić identyfikator dostawy wsparcia. Po naciśnięciu przycisku [OK] aktualizacja oprogramowania zostaje przesłana do systemu zleceń deweloperskich.
Okno dialogowe Prześlij ponownie dostawę wsparcia
Poszczególne pola:
- Dostawa wsparcia – należy wprowadzić identyfikator dostawy wsparcia, w którym połączono aktualizacje oprogramowania i który ma zostać ponownie przesłany do systemu z aktywną usługą zleceń deweloperskich. Pole to jest dostępne wyłącznie w oknie dialogowym Prześlij ponownie pakiet wsparcia.
- Nie sprawdzaj statusu zadań – określa, czy ma być sprawdzany status komponentów logistyki oprogramowania, które są zawarte w łączonych zleceniach deweloperskich. Jeśli funkcja zostanie aktywowana, status jest ignorowany. Komponenty logistyki oprogramowania o statusie Otwarte nie są łączone. Funkcję można wykorzystać na przykład do dostarczenia tylko części elementów ze zlecenia deweloperskiego.
- Kod źródłowy – określa, czy pliki źródłowe Java mają być dostarczone. Możliwe wartości to:
- Eksportuj – pliki źródłowe Java zostaną dostarczone
- Nie eksportuj – pliki źródłowe Java nie zostaną dostarczone
- Źródła pomocy – określa, czy pliki źródłowe obiektów pomocy mają być dostarczone. Możliwe wartości to:
- Eksportuj – pliki źródłowe pomocy zostaną dostarczone
- Nie eksportuj – pliki źródłowe pomocy nie zostaną dostarczone
[Utwórz aktualizacje językowe dla dostawy wsparcia]
Akcja ta jest dostępna tylko wtedy, gdy w systemie jest aktywna usługa zleceń deweloperskich. Za pomocą tej akcji tworzy się aktualizację językową, przypisuje ją do pakietu wsparcia i przesyła do systemu zleceń deweloperskich. Przed wykonaniem akcji otwierane jest okno dialogowe, w którym należy m.in. wprowadzić identyfikator pakietu wsparcia.
Okno dialogowe Utworzenie aktualizacji językowej dla dostawy wsparcia
Poszczególne pola:
- Dostawa wsparcia – należy wprowadzić identyfikator pakietu wsparcia, dla którego ma zostać utworzona i przypisana aktualizacja językowa
- Język – należy wprowadzić identyfikator języka, dla którego ma zostać utworzona aktualizacja językowa
- Nazwa aplikacji – w razie potrzeby należy wprowadzić identyfikator aplikacji, dla której ma zostać utworzona aktualizacja językowa. Aktualizację językową można powiązać z aplikacją tylko w systemach typu App. Systemy App są instalowane na określonej wersji standardowej. Po tym momencie nie ma gwarancji, że system App zawiera najnowszą wersję języka interfejsu. Jeśli z systemu App zostaną wyeksportowane wszystkie dane językowe, mogą one obejmować również przestarzałe informacje. W takim przypadku podczas instalacji na systemie docelowym istnieje ryzyko nadpisania nowszych danych językowych starszymi.
-
Oznaczenie – w razie potrzeby można wprowadzić opis tworzonej aktualizacji językowej, np. podając zastosowane ustawienia procesu tworzenia
[Weryfikuj zależności]
Za pomocą tej akcji można sprawdzić, czy wybrane aktualizacje oprogramowania mogą zostać połączone. Podczas sprawdzania weryfikowane są następujące warunki:
- Podano pakiet wsparcia
- Wskazany pakiet wsparcia istnieje (weryfikacja za pośrednictwem usługi zleceń deweloperskich, wraz ze sprawdzeniem jego statusu)
- Pakiet wsparcia nie zawiera już innych połączonych aktualizacji oprogramowania
- Wybrane aktualizacje oprogramowania należą do tej samej klasy kodu
Jeśli jedna z wybranych aktualizacji oprogramowania jest zależna od innej, sprawdzane jest, czy spełniony jest jeden z poniższych warunków:
- Zależna aktualizacja oprogramowania jest przypisana do tego samego pakietu wsparcia
- Zależna aktualizacja oprogramowania jest łączona w tym samym czasie w ramach innego pakietu wsparcia
- Zależna aktualizacja oprogramowania została już połączona w ramach innego pakietu wsparcia
Jeśli zależna aktualizacja oprogramowania nie jest przypisana do żadnego pakietu wsparcia, należy przypisać ją do tego samego pakietu co aktualizację, od której zależy, lub do innego.
W przeciwnym razie powiązane ze sobą aktualizacje oprogramowania nie mogą zostać dostarczone.
[Dodaj wymagane aktualizacje oprogramowania]
Za pomocą tej akcji wyszukiwane są wszystkie zależne aktualizacje oprogramowania i automatycznie dodawane do bieżącego wyboru, aby mogły zostać połączone z pozostałymi. Dodane w ten sposób aktualizacje są specjalnie oznaczone jako wybrane i nie mogą zostać usunięte z wyboru. Po wykonaniu tej akcji ręcznie wybrane aktualizacje oraz automatycznie dodane aktualizacje mogą zostać połączone.
Akcja ta jest dostępna w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
[Połącz i wyeksportuj]
Akcja ta jest dostępna tylko wtedy, gdy w systemie nie jest aktywna usługa zleceń deweloperskich. Za pomocą tej akcji wybrane aktualizacje oprogramowania są łączone w jedną dostawę wsparcia. Status odpowiednich aktualizacji zostaje zmieniony z Zainstalowana na Połączona, co oznacza, że nie mogą być ponownie łączone. Po połączeniu wygenerowane pliki aktualizacji są zapisywane w folderze eksportu. Nazwa powstałej aktualizacji oprogramowania zawiera nazwę przypisanej dostawy wsparcia.
Akcja ta jest dostępna w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Okno dialogowe Eksport źródeł
Poszczególne pola:
- Kod źródłowy – określa, czy pliki źródłowe Java mają być dostarczone. Możliwe wartości to:
- Eksportuj – pliki źródłowe Java zostaną dostarczone
- Nie eksportuj – pliki źródłowe Java nie zostaną dostarczone
- Źródła pomocy – określa, czy pliki źródłowe obiektów pomocy mają być dostarczone. Możliwe wartości to:
- Eksportuj – pliki źródłowe pomocy zostaną dostarczone
- Nie eksportuj – pliki źródłowe pomocy nie zostaną dostarczone
[Połącz i prześlij dostawę wsparcia]
Akcja ta jest dostępna tylko wtedy, gdy w systemie aktywna jest usługa zleceń deweloperskich. Za pomocą tej akcji aktualizacje oprogramowania są łączone w nowy pakiet wsparcia.
W pierwszym kroku system sprawdza, czy wybrane aktualizacje mogą zostać połączone. Po połączeniu aktualizacje nie są zapisywane w katalogu Semiramis bieżącego systemu, lecz przesyłane do systemu, w którym aktywna jest usługa zleceń deweloperskich, i zapisywane w folderze dystrybucyjnym. Pliki Code-Refresh, Help-Refresh, Text-Refresh i Source-Refresh aktualizacji oprogramowania są łączone w jeden plik ZIP. Nazwa pliku ZIP odpowiada pełnej nazwie aktualizacji oprogramowania.
Do folderu dystrybucyjnego mają dostęp partnerzy lub klienci, którzy mogą pobrać najnowsze aktualizacje oprogramowania i zainstalować je w swoich systemach.
Akcja ta jest dostępna w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Okno dialogowe Tworzenie i przesłanie dostawy wsparcia
Poszczególne pola:
- Nie sprawdzaj statusu zadań – określa, czy ma być sprawdzany status komponentów logistyki oprogramowania, które są zawarte w łączonych zleceniach deweloperskich. Jeśli funkcja zostanie aktywowana, status zostanie zignorowany. Komponenty logistyki oprogramowania o statusie Otwarte nie są łączone. Funkcję można wykorzystać na przykład do dostarczenia tylko części elementów ze zlecenia deweloperskiego.
- Kod źródłowy – określa, czy pliki źródłowe Java mają być dostarczone. Możliwe wartości to:
- Eksportuj – pliki źródłowe Java zostaną dostarczone
- Nie eksportuj – pliki źródłowe Java nie zostaną dostarczone
- Źródła pomocy – określa, czy pliki źródłowe obiektów pomocy mają być dostarczone.
Możliwe wartości to:- Eksportuj – pliki źródłowe pomocy zostaną dostarczone
- Nie eksportuj – pliki źródłowe pomocy nie zostaną dostarczone
Widok Aktualizacja systemu docelowego
Za pomocą tego widoku można aktualizować inne systemy poprzez przekazanie wybranych aktualizacji oprogramowania do danego systemu docelowego. Dostępne są dwie metody aktualizacji:
- Ręcznie — aktualizacje oprogramowania są wybierane i umieszczane w folderze Knowledge Store. Aktualizacje oprogramowania z tego folderu są kopiowane do systemu docelowego i instalowane. Aby postępować bardziej selektywnie, plik *. rfr, który zawiera informacje o już zainstalowanych aktualizacjach oprogramowania. Plik ten można określić podczas tworzenia dostawy, wówczas wybrane zostaną tylko aktualizacje oprogramowania, które nie są jeszcze zainstalowane w systemie docelowym.
- Automatycznie — w przypadku aktualizacji automatycznej użytkownik wybiera system do aktualizacji. System określa, które aktualizacje oprogramowania są już zainstalowane. Nie są one wymienione w wyborze. Wybrane aktualizacje oprogramowania są następnie automatycznie przesyłane do folderu importu systemu docelowego i instalowane.
Podczas instalacji generowany jest plik XML, który jest zapisywany w folderze importu systemu docelowego. Plik ten zawiera informacje o bieżącym statusie instalacji. Po zakończeniu instalacji plik XML zostaje usunięty.
Dopóki plik XML istnieje, system docelowy nie może być aktualizowany automatycznie. W aplikacji Panel System systemu źródłowego można sprawdzić aktualny status instalacji w systemie docelowym (zakładka System → Procesy instalacyjne).
Nagłówek
W tym obszarze należy określić metodę aktualizacji oraz zdefiniować kryteria zapytania dla aktualizacji oprogramowania, które mają zostać zainstalowane w systemie docelowym.
- Metoda aktualizacji — określa sposób aktualizacji systemu docelowego. Możliwe wartości to:
- Automatyczna — wybrane aktualizacje są przekazywane i instalowane automatycznie
- Ręczna — wybrane aktualizacje należy przekazać i zainstalować ręcznie
- Zlecenie deweloperskie — w tym miejscu nalezy wprowadzić identyfikator zlecenia deweloperskiego, aby wyszukać powiązane aktualizacje oprogramowania i wybrać je do aktualizacji systemu docelowego
- System docelowy — jeżeli wybrano metodę Automatyczna, w tym polu należy wskazać system docelowy do aktualizacji. Do wyboru dostępne są systemy zarejestrowane w aplikacji Panel System (typ System, zakładka Systemy docelowe aktualizacji oprogramowania).
- Status automatycznego importu — w przypadku metody Automatyczna pole to pokazuje status bieżącego procesu importu. Możliwe wartości to:
- Gotowy do importu – system docelowy może być aktualizowany
- Import w toku – system jest w trakcie aktualizacji, nie można rozpocząć nowej
- Import zatrzymany – proces został przerwany z powodu błędu lub nie zakończył się prawidłowo, instalację należy dokończyć ręcznie
- Import niepoprawny – wystąpił nieokreślony błąd w systemie docelowym (np. uszkodzony plik XML)
- Serwer aplikacyjny nie działa – serwer, na którym odbywa się instalacja, nie jest aktywny, aktualizacja jest niemożliwa
- Informacja o instalacjach — należy wybrać nazwę pliku (z pełną ścieżką), który zawiera dane o już zainstalowanych aktualizacjach w systemie docelowym. Aktualizacje wymienione w tym pliku nie będą ponownie instalowane. Podanie pliku jest opcjonalne przy aktualizacji automatycznej, lecz wymagane przy ręcznej. Plik jest kopiowany z systemu docelowego do Knowledge Store systemu źródłowego.
- Folder aktualizacji oprogramowania — określa folder, w którym mają być zapisane wybrane aktualizacje oprogramowania. Aby zaktualizować system docelowy, należy skopiować te pliki i umieścić je w jego folderze importu.
- Aktualizacja oprogramowania — w tym miejscu należy wprowadzić nazwę lub numer aktualizacji jako cechę zapytania. Można też stosować symbole wieloznaczne lub wiele nazw/numerów oddzielonych przecinkami.
- Klasa kodu — określa, czy mają być brane pod uwagę obiekty z kodu systemowego czy aplikacyjnego. Aplikacje biznesowe korzystają z kodu aplikacyjnego, natomiast komponenty systemowe i aplikacje techniczne z kodu systemowego.
- Prefiks eksportu — w tym miejscu należy wprowadzić prefiks eksportu systemu, w którym wygenerowano aktualizację. Prefiks stanowi pierwszą część nazwy pliku aktualizacji.
- Wydanie — w tym miejscu należy wprowadzić wersję systemu, w którym utworzono aktualizację. Wersja stanowi drugą część nazwy pliku aktualizacji.
Dodatkowe pola zapytania:
- Status — określa lub wyświetla status możliwych do zapytania aktualizacji oprogramowania. Jeśli w systemie występują aktualizacje typu Eksport, można przekazać jedynie te, które mają status Wyeksportowane (typowe dla wersji 1–6). Jeśli system nie zawiera aktualizacji typu Eksport (typowe dla wersji 7), można przekazać aktualizacje o statusie:
- Zaimportowane
- Zainstalowane
- Podsumowane
- Restart — informuje, czy aktualizacja wymaga ponownego uruchomienia systemu. Te, które tego nie wymagają, mogą być często instalowane w trakcie pracy.
- Zapisywanie — określa, czy aktualizacje są przechowywane tymczasowo, czy na stałe. Tymczasowe można wyłączyć lub usunąć.
- Kolejność instalacji — w tym polu należy wskazać identyfikator kolejności instalacji aktualizacji. Aktualizacje z ustaloną kolejnością mogą być instalowane tylko pojedynczo. Możliwe wartości to:
- Uwzględnij
- Nie uwzględniaj
Obszar roboczy
W obszarze roboczym wyświetlana jest lista wszystkich aktualizacji oprogramowania pasujących do charakterystyki zapytania.
Obszar roboczy składa się z tabeli, zawierającej następujące kolumny:
- Aktualizacja oprogramowania — wyświetla pełną nazwę aktualizacji oprogramowania
- Paczka instalacyjna — pokazuje identyfikator dostawy wsparcia, w której znajduje się dana aktualizacja oprogramowania
- Zapisywanie — informuje, czy aktualizacja oprogramowania ma charakter tymczasowy czy stały. Tymczasowe aktualizacje można dezaktywować i usunąć. Możliwe wartości to:
- Permanentny – aktualizacja jest trwale zainstalowana w systemie i nie można jej dezaktywować
- Tymczasowy – aktualizacja ma charakter tymczasowy i można ją dezaktywować
- Uruchom ponownie — wskazuje, czy podczas instalacji aktualizacji wymagane jest ponowne uruchomienie systemu. Aktualizacje, które nie wymagają restartu, można często instalować w trakcie pracy systemu. Możliwe wartości to:
- Wymuszony/Wymagany
- Nie
- Status — pokazuje status danej aktualizacji oprogramowania. W zależności od widoku i ustawień filtrów mogą być wyświetlane różne statusy (np. dla nowo utworzonych aktualizacji – tylko Otwarte, Wydane i Wyeksportowane). Możliwe statusy to:
- Otwarte
- Wydane
- Wyeksportowane
- Zaimportowane
- Zainstalowane
- Podsumowane
- Zlecenie deweloperskie — pokazuje identyfikator zlecenia deweloperskiego, do którego przypisana jest dana aktualizacja oprogramowania. Należy pamiętać, że wymagana jest aktywna usługa zleceń deweloperskich.
- Status zlecenia — pokazuje aktualny status zlecenia rozwojowego. Możliwe statusy to:
- Zarejestrowane
- Sklasyfikowane
- W trakcie
- Wdrożone
- W pierwszym teście
- Test wstępny zakończony
- W drugim teście
- Konsultacja
- Odroczone
- Zakończone
- Wykonane
- Wykonane bez zmian
- Oznaczenie — pokazuje nazwę zlecenia deweloperskiego. Należy pamiętać, że wymagana jest aktywna usługa zleceń deweloperskich.
Przycisk [Szczegóły]
Po wybraniu przycisku [Szczegóły] w tabeli zostaje wyświetlony dodatkowy wiersz nagłówka. Pod nim widoczne są informacje o dacie importu odświeżenia kodu, dacie instalacji aktualizacji oprogramowania oraz klasie kodu.
Kolumny w szczegółach:
- Data importu obiektów deweloperskich — w tej kolumnie wyświetlana jest data importu aktualizacji kodu
- Data instalacji — w tej kolumnie wyświetlana jest data instalacji aktualizacji oprogramowania
- Klasa kodu — w tej kolumnie wyświetlana jest klasa kodu aktualizacji oprogramowania
Przycisk [Wyświetl wybrane]
Za pomocą przycisku [Wyświetl wybrane] redukowane są wpisy na liście do aktualizacji oprogramowania, które zostały wybrane za pomocą pól wyboru w kolumnie Wybór.
Przycisk [Po aktualizacji oprogramowania sortuj rosnąco i grupuj wg zlecenia deweloperskiego]
Za pomocą tej akcji, aktualizacje oprogramowania w liście są sortowane rosnąco. Odbywa się to poprzez grupowanie według zlecenia deweloperskiego. Wszystkie aktualizacje oprogramowania dla danego zlecenia deweloperskiego są wyświetlane w kolejnych wierszach.
Działania związane z widokiem
Na standardowym pasku narzędzi dostępne są akcje, które zostały opisane w poniższych punktach:
- [Generuj aktualizację językową]
- [Ustal zależności]
- [Przekaż do systemu docelowego]
- [Aktualizacja systemu docelowego]
- [Wyświetl operacje instalacji]
- [Weryfikuj zablokowane obiekty deweloperskie]
[Generuj aktualizację językową]
Za pomocą akcji [Generuj aktualizację językową] generowana jest aktualizacja językowa dla wybranego języka. Aktualizacja językowa zawiera wszystkie teksty w tym języku. Aktualizacje językowe mogą być instalowane w dowolnym systemie niższego rzędu, o ile jest to dozwolone przez jego licencję. Za pomocą aktualizacji językowej można zainstalować język w systemie niższego rzędu z mocą wsteczną.
Przed wygenerowaniem aktualizacji językowej wyświetla się okno dialogowe, w którym określa się język, dla którego ma nastąpić eksport.
Objaśnienia dotyczące pól okna dialogowego znajdują się w rozdziale Okno dialogowe Generowanie aktualizacji językowej.
[Ustal zależności]
Za pomocą akcji [Ustal zależności] określane są wszystkie zależne aktualizacje oprogramowania od wybranych aktualizacji oprogramowania, niezależnie od wprowadzonych cech wyszukiwania. Obliczone aktualizacje oprogramowania zostają dodane do listy i są odrębnie oznaczone jako wybrane. Dodanych aktualizacji oprogramowania nie można usunąć z wyboru.
Ta akcja może być powtarzana dowolną liczbę razy. Możliwe jest usunięcie automatycznie dodanych aktualizacji oprogramowania poprzez cofnięcie wyboru przy odpowiedniej aktualizacji oprogramowania.
Wykrywanie zależności jest rekurencyjne, tzn. dla znalezionej zależnej aktualizacji oprogramowania określone zostają również wszystkie wymagane aktualizacje oprogramowania itd.
Akcja ta jest dostępna w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
[Przekaż do systemu docelowego]
Akcja [Przekaż do systemu docelowego] jest dostępna dopiero po określeniu zależności za pomocą akcji [Ustal zależności]. W przypadku zmiany wybranego zakresu przez użytkownika, ta akcja również może być wykonana dopiero po ponownym uruchomieniu akcji [Ustal zależności]. Zapewnia to, że w systemie docelowym dostępne są wszystkie wymagane aktualizacje oprogramowania.
Podczas eksportu rozróżnia się dostarczanie ręczne i automatyczne.
W przypadku dostarczania ręcznego wszystkie wybrane aktualizacje oprogramowania są kopiowane do wskazanego folderu eksportu.
W przypadku dostarczania automatycznego wybrane aktualizacje oprogramowania są przekazywane do folderu importu systemu docelowego.
Akcja ta jest dostępna w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Okno dialogowe Przekaż do systemu docelowego
Pola w szczegółach:
- Źródło — określa się, czy mają zostać dostarczone źródła Java. Należy wybrać spośród następujących wpisów:
- Eksportuj — jeśli ten wpis jest wybrany, źródła Java są dostarczane
- Nie eksportuj
- Źródła pomocy — określa się, czy mają zostać dostarczone pliki źródłowe obiektów pomocy. Należy wybrać spośród następujących wpisów:
- Eksportuj — jeśli ten wpis jest wybrany, źródła pomocy są dostarczane
- Nie eksportuj
[Aktualizacja systemu docelowego]
Akcja [Aktualizacja systemu docelowego] jest dostępna tylko, jeśli aktualizacje oprogramowania znajdują się w folderze importu wskazanego systemu docelowego i nie wystąpił błąd podczas poprzedniego dostarczania.
Przed wykonaniem akcji otwierane jest okno dialogowe Aktualizacja systemu docelowego dla automatycznej instalacji. Określane są w nim parametry wykonania i są one zatwierdzane, aby akcja mogła zostać wykonana.
Akcja ta jest dostępna w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Okno dialogowe Instalacja
W wyniku wyboru akcji [Aktualizacja systemu docelowego] otwarte zostaje okno dialogowe Instalacja. Składa się ono z następujących pól:
- Instalacja SYS/APP — instalacja automatyczna może instalować aktualizacje oprogramowania Systemu i Aplikacji w kolejności sekwencyjnej (tj. najpierw SYS, potem APP) lub równolegle. Instalacja aktualizacji oprogramowania dzieli się na fazę przygotowania i fazę aktywacji. Faza przygotowania jest przeprowadzana podczas bieżącej pracy systemu. W trakcie fazy aktywacji, system nie może być używany, w zależności od instalowanych aktualizacji oprogramowania. W przypadku instalacji równoległej, import i przygotowanie aktualizacji oprogramowania SYS i APP może odbywać się w fazie przygotowania, co skraca fazę aktywacji. W przypadku instalacji sekwencyjnej tylko aktualizacje oprogramowania SYS są przygotowywane w fazie przygotowania, co wydłuża fazę aktywacji. W rezultacie system jest niedostępny dłużej w przypadku instalacji sekwencyjnej niż w przypadku instalacji równoległej. Instalacja sekwencyjna jest używana tylko w specjalnych przypadkach.
- Początek aktywacji — jeśli aktualizacje oprogramowania i języka, które mają zostać zainstalowane, nie mogą być zainstalowane podczas bieżącej pracy systemu, wymagana jest faza aktywacji. Planując fazę aktywacji, należy wziąć pod uwagę, że żaden użytkownik nie może pracować w systemie podczas tej fazy. Faza aktywacji rozpoczyna się dopiero po zakończeniu fazy przygotowania. Rzeczywisty początek fazy aktywacji może się zatem opóźnić. Należy wprowadzić czas z datą i godziną.
- Restart — aktualizacje oprogramowania mogą wymagać restartu podczas instalacji. Aktualizacje oprogramowania, które nie wymagają restartu, często mogą być instalowane podczas bieżącej pracy systemu. W tym polu jest wyświetlane, czy wymagany jest restart.
- Kolejność instalacji — w tym polu jest wyświetlane, czy krytyczna aktualizacja oprogramowania musi być zainstalowana oddzielnie, a zatem należy przestrzegać kolejności instalacji
- Liczba aktualizacji oprogramowania systemu — w tym polu jest wyświetlana liczba aktualizacji oprogramowania z obszaru systemu, które mają zostać zainstalowane
- Liczba aktualizacji oprogramowania aplikacji — w tym polu jest wyświetlana liczba aktualizacji oprogramowania z obszaru aplikacji, które mają zostać zainstalowane
- Aktualizacje oprogramowania — w tym polu wielowierszowym są wymienione aktualizacje oprogramowania i języka, które mają zostać zainstalowane
- Aktywowanie zadań konfliktowych — za pomocą tej funkcji określa się, czy zadania konfliktowe powstałe w wyniku instalacji mają być aktywowane automatycznie. Jeśli ta funkcja jest aktywna, w polu Rodzaj zlecenia należy wprowadzić rodzaj zlecenia deweloperskiego dla przyporządkowania zadań konfliktowych. Ponadto, za pomocą funkcji Zakończ zlecenia deweloperskie, można zdecydować, czy te zlecenia mają zostać następnie zakończone.
- Rodzaj zlecenia — jeśli funkcja Aktywowanie zadań konfliktowych jest aktywna, to to pole jest gotowe do wprowadzania danych. Należy wprowadzić rodzaj zlecenia dla zleceń deweloperskich, w których mają być grupowane powstające zadania konfliktowe.
- Zakończ zlecenia deweloperskie — jeśli funkcja Aktywowanie zadań konfliktowych jest aktywna i wprowadzono rodzaj zlecenia dla zleceń deweloperskich, za pomocą tej funkcji można określić, czy zlecenia deweloperskie powstałe dla zadań konfliktowych mają zostać automatycznie zakończone.
- Wykonanie aktualizacji danych — za pomocą tej funkcji określa się, czy po instalacji aktualizacji oprogramowania mają być również wykonywane powiązane aktualizacje danych
[Wyświetl operacje instalacji]
Przy użyciu akcji [Wyświetl operacje instalacji] otwierana jest aplikacja Panel System i wyświetlane są protokoły instalacji dla wybranego systemu docelowego.
Akcja ta jest dostępna w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
[Weryfikuj zablokowane obiekty deweloperskie]
Za pomocą akcji [Weryfikuj zablokowane obiekty deweloperskie] sprawdzane jest, czy w wybranych aktualizacjach oprogramowania znajdują się obiekty deweloperskie, które są zablokowane w systemie docelowym.
Akcja ta jest dostępna w menu przycisku [Wybierz akcję] na standardowym pasku narzędzi.
Widok Zapytanie o aktualizacje językowe
Eksport i instalacja aktualizacji językowej są protokołowane w systemie Comarch ERP Enterprise. W widoku Zapytanie o aktualizacje językowe wyświetlane są następujące wpisy.
- Status — aktualizacje językowe mogą otrzymać jeden z następujących statusów:
- Wyeksportowane — aktualizacje językowe utworzone w systemie
- Zainstalowane — aktualizacje językowe zainstalowane w systemie
- Prefiks eksportu — jako cecha zapytania wprowadzany jest prefiks eksportu systemu, w którym utworzono aktualizację językową. Prefiks eksportu stanowi pierwszą część nazwy pliku aktualizacji językowej.
- Wydanie — jako cecha zapytania wprowadzany jest numer wydania systemu, w którym powstała aktualizacja językowa. Wydanie stanowi drugą część nazwy pliku aktualizacji językowej.
- Język — jako cecha zapytania wprowadzany jest język, którego aktualizacje językowe mają zostać zapytane
- Godzina utworzenia — czas, w którym aktualizacja językowa została utworzona i informacje zostały wyeksportowane. Jeśli aktualizacja językowa jest oznaczona statusem Zainstalowane, brakuje informacji o czasie utworzenia. Jeśli jako cecha zapytania wybrano czas utworzenia aktualizacji językowej, można znaleźć tylko aktualizacje językowe o statusie Wyeksportowane.
- Moment instalacji — czas, w którym aktualizacja językowa została zainstalowana. Jeśli aktualizacja językowa jest oznaczona statusem Wyeksportowane, brakuje informacji o czasie instalacji. Jeśli jako cecha zapytania wybrano czas instalacji aktualizacji językowej, można znaleźć tylko aktualizacje językowe o statusie Zainstalowane.
Obszar roboczy
W obszarze roboczym w tabeli wyświetlane są wszystkie aktualizacje językowe odpowiadające cechom zapytania. Tabela składa się z następujących kolumn:
- Aktualizacja językowa — w tej kolumnie wyświetlana jest identyfikacja aktualizacji językowej
- Język — w tej kolumnie wyświetlany jest język, w którym teksty są zawarte w aktualizacji językowej. Aktualizacja językowa jest generowana zawsze tylko dla jednego języka.
- Status — aktualizacje językowe mogą otrzymać jeden z następujących statusów:
- Wyeksportowane — aktualizacje językowe utworzone w systemie
- Zainstalowane — aktualizacje językowe zainstalowane w systemie
- Godzina utworzenia — czas, w którym aktualizacja językowa została utworzona i informacje zostały wyeksportowane. Jeśli aktualizacja językowa jest oznaczona statusem Zainstalowane, brakuje informacji o czasie utworzenia. Jeśli jako cecha zapytania wybrano czas utworzenia aktualizacji językowej, można znaleźć tylko aktualizacje językowe o statusie Wyeksportowane.
- Moment instalacji — czas, w którym aktualizacja językowa została zainstalowana. Jeśli aktualizacja językowa jest oznaczona statusem Wyeksportowane, brakuje informacji o czasie instalacji. Jeśli jako cecha zapytania wybrano czas instalacji aktualizacji językowej, można znaleźć tylko aktualizacje językowe o statusie Zainstalowane.
- Oznaczenie — w tej kolumnie wyświetlany jest opis aktualizacji językowej



