Przykład konfiguracji procesu planowania w systemie

Moduł Planowanie pozwala na zaplanowanie dostaw materiałów oraz harmonogramu produkcji, aby klient otrzymał gotowy produkt w odpowiedniej ilości i w odpowiednim czasie. Poniższy artykuł przedstawia proces biznesowy planowania zapotrzebowania materiałowego dla przykładowego artykułu produkcyjnego. Dla opisanego procesu biznesowego zostanie utworzona prosta struktura produkcyjna zawierająca zestawienie materiałowe z jednym  artykułem. Utworzone zamówienie sprzedaży spowoduje wygenerowanie zapotrzebowania na artykuł produkcyjny. Po przeprowadzeniu procesu planowania zgodnie z opisaną konfiguracją zostanie utworzona propozycja zakupu materiału niezbędnego do produkcji oraz propozycja produkcji artykułu produkcyjnego, który jest wymagany do pokrycia zapotrzebowania.

Przedstawiony proces składa się z poniższych etapów:

  • Utworzenie artykułu zakupu
  • Utworzenie zestawienia materiałowego
  • Utworzenie artykułu produkcyjnego z widokiem Sprzedaż
  • Utworzenie zamówienia sprzedaży
  • Utworzenie oraz przeprowadzenie planowania zapotrzebowania materiałowego
  • Przegląd oraz edycja planowania w aplikacji Zapytanie o zapotrzebowania materiałowe
  • Wygenerowanie propozycji produkcji
  • Utworzenie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji
  • Wygenerowanie propozycji zakupu
  • Utworzenie zamówienia zakupu z propozycji zakupu
Schemat przykładowego procesu biznesowego dla modułu Planowanie

Utworzenie artykułu zakupowego

W celu utworzenia nowego artykułu zakupowego należy:

  1. Otworzyć aplikację Artykuły
  2. Wybrać przycisk [Nowy] na standardowym pasku narzędzi w celu utworzenia nowego artykułu
  • Wyświetlone zostanie okno dialogowe Nowy artykuł.

 

Utworzenie nowego artykułu w aplikacji Artykuły
Uwaga
W przypadku pracy na środowisku wielofirmowym zalecane jest utworzenie artykułu z poziomu organizacji głównej. Umożliwi to przeniesienie, a następnie wykorzystanie danych przez organizacje podrzędne.
  1. W oknie dialogowym Nowy artykuł należy wybrać typ artykułu Materiał oraz typ materiału Artykuł magazynowy.
Okno dialogowe wyboru rodzaju tworzonego artykułu

4. W widoku Podstawowe należy zdefiniować wymagane dane:

  • Nazwę w polu Artykuł
  • Dodatkowy opis w polu Oznaczenie
  • Jednostkę artykułu w polu Podstawowa jednostka artykułu

5. Należy zapisać utworzony artykuł poprzez wybranie przycisku [Zapisz]

6. W widoku Rachunkowość dla artykułu należy zdefiniować:

  • Klasyfikację VAT naliczonego
  • Klasyfikację konta kosztowego
  • Klasyfikację konta zapasów

7. Należy zapisać widok za pomocą przycisku [Zapisz].

8. W widoku Logistyka magazynowa dla tworzonego artykułu należy wybrać odpowiednią klasyfikację artykułów magazynowych w polu Klasyfikacja 1. Następnie należy zapisać widok przy użyciu przycisku [Zapisz].

9. W widoku Planowanie należy zdefiniować poniższe dane:

  • W polu Poziom ponownego zamówienia należy wprowadzić wartość, dla której system wygeneruje propozycję zakupu w przypadku użycia modułu Planowanie.
  • W polu Pokrycie zapotrzebowania należy wybrać wartość Zakup zewnętrzny – ponieważ artykuł będzie dostarczany przez dostawcę.

 

  • W sekcji Dane produkcyjne należy dezaktywować domyślny parametr Zastosuj dane produkcyjne – ponieważ artykuł nie będzie produkowany wewnętrznie.
  • W sekcji Dane zakupu (zewnętrzne) należy aktywować parametr Zakup zewnętrzny
  • W polu Organizacja zakupu należy wprowadzić nazwę firmy odpowiadającej za zakup.
  • W polu Planista ds. zakupów należy wybrać użytkownika odpowiedzialnego za planowanie zapotrzebowania materiałowego.
  • W polu Dostawca  należy wybrać dostawcę dla tworzonego artykułu

 

  • W sekcji Dane statystyczne w polu Klasyfikacja należy wybrać klasyfikację statystyki rotacji.

10. Należy zapisać widok przy użyciu przycisku [Zapisz].

11. Należy utworzyć widok Zakup dla artykułu oraz zdefiniować w nim poniższe dane:

  • Należy wybrać klasyfikację artykułów zakupu w polu Klasyfikacja 1.
  • W sekcji Dane statystyczne w polu Klasyfikacja należy wybrać klasyfikację statystyki rotacji.
Uwaga
Zakładka jest aktywna jeśli w aplikacji Konfiguracja → funkcja Hurtowania danych i statystyka → sekcja Zakup → parametr Utwórz statystyki OLTP jest aktywny

12. Należy zapisać widok przy użyciu przycisku [Zapisz].

13. W następnych krokach należy skopiować dane zdefiniowane w poszczególnych widokach do podrzędnych organizacji firmy, żeby umożliwić raz zdefiniowane dane przez poszczególne oddziały. W przypadku wielopoziomowych struktur organizacyjnych wymagane jest przekopiowanie danych do wszystkich organizacji. Na poniższym diagramie został przedstawiony przykładowy schemat organizacyjny środowiska wielofirmowego.

Przykładowa struktura organizacyjna środowiska wielofirmowego.

Aby przenieść dane utworzone w poszczególnych widokach aplikacji Artykuły do niższych organizacji, należy wykonać następujące kroki:

a) Na pasku narzędzi przepływu pracy należy ustawić organizację, dla której mają zostać skopiowane utworzone widoki artykułu.

b) Skopiować widoki: Logistyka magazynowa, Planowanie, Zakup za pomocą przycisku [Zastosuj dane dla wybranej organizacji] dostępnego na pasku przycisków standardowych.

Uwaga
W systemie przenoszenie widoku Rachunkowość jest zablokowane, ponieważ dane księgowe w organizacjach mogą się różnić. Jeśli organizacja podrzędna jest oddziałem zakupowym, należy wprowadzić na nowo dane dla widoku Rachunkowość (Należy powtórzyć krok nr 6 ).
Wskazówka
Widok Podstawowe jest udostępniany automatycznie dla wszystkich organizacji firmy po utworzeniu artykułu.

c) Po przeniesieniu danych artykułu do organizacji zakupowej należy powtórzyć czynność dla oddziału produkcyjnego.

14. W celu weryfikacji poprawności danych dla podrzędnych struktur należy otworzyć okno podglądu struktury organizacyjnej artykułu za pomocą przycisku [Struktura organizacyjna] dostępnego w menu bocznym. Poprawnie utworzony artykuł zakupowy powinien posiadać poniższą strukturę:

Struktura organizacyjna artykułu zakupowego

Utworzenie zestawienia materiałowego

W celu utworzenia nowego zestawienia materiałowego należy:

  1. Otworzyć aplikację Zestawienia materiałowe. I upewnić się, że aplikacja jest otwarta dla właściwej organizacji -> 90310
Aplikacja Zestawienia materiałowe

2. W polu Zestawienie materiałowe zdefiniować nazwę tworzonego zestawienia materiałowego.

3. W polu Oznaczenie zdefiniować opis tworzonego zestawienia materiałowego.

4. W polu Ilość referencyjna zdefiniować ilość referencyjną dla zestawienia materiałowego oraz jednostkę. Do ilości referencyjnej system odnosi się podczas produkcji materiału. Jeśli ilość referencyjna będzie równa 2, a zostanie zlecona produkcja 10 sztuk artykułu produkcyjnego – zapotrzebowanie na materiały produkcyjne zostanie odpowiednio przeliczone według poniższego wzoru:

Dla konfigurowanego przykładu zdefiniować ilość referencyjną jako 1 sztuka.

5. W polu Magazyn przyjęcia wybrać magazyn, do którego zostanie przyjęty wyprodukowany artykuł. Magazyny są tworzone w aplikacji Magazyny oraz są przypisywane do organizacji logistyki magazynowej, którą może być organizacja produkcyjna.

6. Edytor pozycji umożliwia dodanie materiałów do zestawienia materiałowego. W tym celu należy wykonać następujące kroki:

  • W polu Artykuł wprowadzić  utworzony wcześniej artykuł zakupu, który ma zostać dodany do zestawienia materiałowego.
  • W polu Magazyn wybrać magazyn, z którego zostanie pobrany materiał na produkcję.
  • W polu Zmienne ilości zdefiniować ilość oraz jednostkę materiału niezbędną do wykonania ustalonej ilości referencyjnej artykułu produkcyjnego. Wybrana jednostka powinna być taka sama jak jednostka zdefiniowana dla danego materiału w aplikacji Artykuły. Dla konfigurowanego przykładu zdefiniować wartość 1 Sztuka.
  • Dodać pozycję do zestawienia materiałowego przy pomocy przycisku [Zastosuj aktualną pozycję].

7. Zapisać utworzone zestawienie materiałowe za pomocą przycisku [Zapisz] a następnie zwolnić je przyciskiem [Wybierz akcję] → [Zwolnij].

Uwaga
Akcja jest widoczna, jeśli wersjonowanie jest włączone: funkcja Konfiguracja -> Produkcja -> Wersjonowanie danych konfiguracyjnych

Utworzenie artykułu produkcyjnego

  1. Otworzyć aplikację Artykuły.
  2. Wybrać utworzony wcześniej artykuł zakupowy.
  3. Zduplikować artykuł przy użyciu przycisku [Nowy] → [Duplikuj]. Otworzy się okno dialogowe Duplikacja artykułu
Okno dialogowe Duplikacja artykułu

4. W oknie dialogowym należy:

  • W polu Duplikuj do wprowadzić nazwę tworzonego artykułu produkcyjnego
  • Aktywować parametr Zastosuj strukturę dziedziczenia
  • Dezaktywować parametr Zakup – widok nie jest wymagany dla artykułów produkcyjnych.
  • Zatwierdzić duplikację przyciskiem [OK]

5. Następnie należy zmodyfikować dane w widoku Planowanie. W tym celu należy:

  • W sekcji Dane planowania, w polu Pokrycie zapotrzebowania wybrać wartość Produkcja
  • W sekcji Dane zakupu (zewnętrzne), dezaktywować parametr Zakup zewnętrzny
  • W sekcji Dane produkcyjne:
    • Aktywować parametr Zastosuj dane produkcyjne
    • W polu Planista ds. produkcji zdefiniować planistę odpowiedzialnego za wybraną produkcję. W przypadku uruchomienia planowania zapotrzebowania materiałowego istnieje możliwość planowania artykułów dla wskazanego planisty.
Wskazówka
Podczas zapisywania  artykułu w widoku Planowanie, system wyświetli ostrzeżenie, że dla tego artykułu w danej organizacji nie są zdefiniowane dane produkcyjne . Komunikat należy zaakceptować i ponownie zapisać widok. Dane produkcyjne dla artykułu zostaną utworzone w następnym kroku.

6. Należy utworzyć widok Produkcja dla artykułu. W tym celu należy otworzyć widok Produkcja i uzupełnić następujące pola:

  • należy wybrać klasyfikację artykułów produkcyjnych w polu Klasyfikacja 1

  1.  
  • W sekcji Metoda produkcji należy wybrać metodę produkcji. Dla konfigurowanego przykładu należy wybrać wartość Zestawienie materiałowe i przypisać do niego wcześniej utworzone zestawienie materiałowe.

7. Należy utworzyć widok Sprzedaż dla artykułu. W widoku Sprzedaż:

a. Należy wybrać klasyfikację dla artykułu w polu Klasyfikacja 1. Klasyfikacje są tworzone w aplikacji KlasyfikacjeKlasyfikacje artykułów sprzedaży 1.

b. W sekcji Dane rozliczeniowe w polu Klasyfikacja cen artykułów należy wybrać klasyfikację ceny.

c. W sekcji Dane statystyczne w polu Klasyfikacja należy wybrać klasyfikację statystyki rotacji.

Uwaga
Zakładka jest aktywna jeśli w aplikacji Konfiguracja → funkcja Hurtowania danych i statystyka → sekcja Sprzedaż → parametr Utwórz statystyki OLTP jest aktywny

8. Należy skopiować dane zdefiniowane w widoku do niższych organizacji firmy, aby umożliwić ich wykorzystanie przez oddziały przy użyciu przycisku [Zastosuj dane dla wybranej organizacji].

9. Należy zapisać artkuł przy użyciu przycisku [Zapisz]. Poprawnie utworzony artykuł produkcyjny powinien posiadać poniższą strukturę:

Poprawna struktura artykułu produkcyjnego

Utworzenie zamówienia sprzedaży

  1. Należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży i upewnić się, że aplikacja jest otwarta na organizacji zakupowej -> 90000
  2. W polu numer, w pierwszym polu wejściowym należy wybrać rodzaj zamówienia sprzedaży

3. Należy utworzyć nowe zamówienie sprzedaży przy użyciu przycisku [Dodaj]

4. W polu Zamawiający należy wybrać odbiorcę (klienta), a następnie należy zapisać zamówienie

Wskazówka
Klient powinien zostać wcześniej zdefiniowany w aplikacji Partnerzy.

5. Do zamówienia należy dodać utworzony w poprzednim kroku artykuł produkcyjny. W tym celu należy

a. W edytorze pozycji w polu Artykuł wpisać nazwę artykułu

b. W polu Całkowita ilość wpisać ilość zamówienia w wielkości 2 sztuki

c. W polu Termin dostawy wybrać datę + 7 dni od daty dzisiejszej

d. Na zakładce Ceny w polu Pochodzenie ceny wybrać wartość Ręcznie

e. Na zakładce Ceny w polu Cena brutto wpisać cenę artykułu

f. Na zakładce Dekretacja w polu Konto przychodów należy wybrać odpowiednie konto.

Uwaga
Konto przychodów jest aktywne tylko jeśli Pochodzenie konta jest ustawione na Z zamówienia. W innym przypadku pole Konto przychodów jest nie aktywne a dane pobierane są z aplikacji Przyporządkowania kont.

g. Należy dodać pozycję do zamówienia sprzedaży przy pomocy użyciu przycisku [Zastosuj]

6. Należy zapisać zamówienie sprzedaży przy użyciu przycisku [Zapisz] oraz zwolnić przy pomocy przycisku [Wykonaj] -> [Zwolnij]

Utworzenie planowania zapotrzebowania materiałowego

W celu utworzenia nowego zapotrzebowania materiałowego należy:

  1. Otworzyć aplikację Planowanie zapotrzebowania materiałowego
  2. Utworzyć nowe planowanie przy użyciu przycisku [Dodaj]

  1. W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego zdefiniuj nazwę planowania.
  2. W polu Oznaczenie zdefiniuj opis planowania.
  3. W polu Kolejka przetwarzania wybierz kolejkę, która zostanie użyta do przeprowadzenia planowania przez system.
  4. W polu Tryb planowania wybierz Wykonanie planowania.
  5. W polu Początek planowania wybierz dzisiejszą datę.
  6. W polu Horyzont planowania zdefiniuj 30. Jest to liczba dni dodana do daty początku planowania, dla której system przeprowadzi planowanie zapotrzebowania materiałowego.
  7. W polu Lokalizacje wybierz oddziały firmy, dla których zostanie przeprowadzone planowanie.
  8. W polu Planista wybierz użytkownika, który został zdefiniowany w aplikacji Artykuły w widoku Planowanie w polu Planista ds. produkcji.
  9. W polu Reguła dostępności wybierz regułę obliczania stanów magazynowych.
  10. Na zakładce Lokalizacje zapisu:
    1. W polu Plik dziennika wybierz lokalizację w Kstore, w której będą zapisywane logi planowania
    2. W polu Plik kopii zapasowej wybierz lokalizację zapisu kopii zapasowej danych planowania w Kstore
  11. Zapisz nowe planowanie przy użyciu przycisku [Zapisz]
  12. Uruchom serwer planowania przy pomocy przycisku [Wybierz akcję] → [Uruchom ponownie serwer planowania]
  13. Przeprowadź planowanie zapotrzebowania materiałowego przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Przenieś dane planowania i przeprowadź planowanie]
Wskazówka
Status wykonania planowania jest możliwy do sprawdzenia na zakładce Status.

Przegląd oraz edycja planowania w aplikacji Zapytanie o zapotrzebowanie materiałowe

  1. Otwórz aplikację Zapytanie o zapotrzebowania materiałowe
  2. W polu Artykuł wybierz planowany artykuł
  3. W polu Okres zdefiniuj okres planowania, dla którego dane zostaną wyświetlone w obszarze roboczym aplikacji
  4. W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego wybierz planowanie zapotrzebowania materiałowego, którego wyniki zostaną wyświetlone w aplikacji
  5. W polu Lokalizacja wybierz organizację, dla której zostaną wyświetlone dane planowania danego artykułu.
  6. Obszar roboczy jest podzielony na dwie części:
    • W tabeli możliwy jest podgląd oraz edycja wyników planowania
    • Na liście propozycji wyświetlane są wygenerowane propozycje zapotrzebowania oraz zapotrzebowania istniejące w systemie dla wybranego artykułu.
  7. W przypadku modyfikacji danych planowania w tabeli, należy zaktualizować dane planowania przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Aktualizuj planowanie]
  8. Sprawdź poprawność danych planowania dla drugiego artykułu.

Generowanie propozycji produkcji

  1. Otwórz aplikację Generowanie propozycji produkcji
  2. W polu Artykuł wybierz artykuł, dla którego zostaną wygenerowane propozycje produkcji
  3. W polu Lokalizacja wybierz organizację, dla której zostaną wygenerowane propozycje produkcji
  4. W polu Na dzień wybierz datę, od której zostaną wygenerowane propozycje produkcji
Uwaga
Data w polu Na dzień musi pokrywać się z propozycjami wygenerowanymi przez planowanie zapotrzebowania materiałowego.
  1. W polu Magazyn przyjęcia wybierz magazyn, dla którego zostaną wygenerowane propozycje produkcji. Jeśli przykład jest konfigurowany na środowisku prezentacyjnych firmy Comarch wybierz wartość 100.
  2. W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego wybierz zdefiniowane planowanie.
  3. Wygeneruj propozycje produkcji przy użyciu przycisku [Generuj propozycje produkcji]

Utworzenie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji

  1. Otwórz aplikację Propozycje produkcji
  2. W polu Artykuł wybierz artykuł produkcyjny
  3. W obszarze roboczym zostanie wyświetlona wygenerowana propozycja produkcji.
  4. Zaznacz wygenerowaną propozycję produkcji
  5. Utwórz zlecenie produkcyjne przy użyciu przycisku [Wykonaj] → [Utwórz zlecenia produkcyjne]. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Generowanie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji
  6. W oknie dialogowym Generowanie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji:
    1. W polu Rodzaj wybierz rodzaj zlecenia produkcyjnego, które zostanie utworzone z propozycji.
    2. W polu Pracownik odpowiedzialny wybierz swojego użytkownika w systemie
    3. Utwórz zlecenie produkcyjne wybierając przycisk [W tle]

Generowanie propozycji zakupu

  1. Otwórz aplikację Generowanie propozycji zakupu
  2. W polu Artykuł wybierz artykuł, dla którego zostaną wygenerowane propozycje zakupu
  3. W polu Lokalizacja wybierz organizację, dla której zostaną wygenerowane propozycje zakupu
  4. W polu Na dzień wybierz datę, od której zostaną wygenerowane propozycje zakupu
Uwaga
Data w polu Na dzień musi pokrywać się z propozycjami wygenerowanymi przez planowanie zapotrzebowania materiałowego.
  1. W polu Magazyn przyjęcia wybierz magazyn, dla którego zostaną wygenerowane propozycje zakupu. Jeśli przykład jest konfigurowany na środowisku prezentacyjnych firmy Comarch wybierz wartość 100.
  2. W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego wybierz zdefiniowane planowanie.
  3. Wygeneruj propozycje zakupu przy użyciu przycisku [Generuj propozycje zakupu]

Utworzenie zamówienia zakupu z propozycji planowania

  • Otwórz aplikację Propozycje zakupu
  • W polu Artykuł wybierz artykuł zakupowy
  • W obszarze roboczym zostanie wyświetlona wygenerowana propozycja zakupu.
  • Zaznacz wygenerowaną propozycję zakupu
  • Utwórz zamówienie zakupu przy użyciu przycisku [Wykonaj] → [Utwórz zamówienie zakupu]. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Generuj zamówienia zakupu
  • W oknie dialogowym Generuj zamówienia zakupu:
    • W polu Rodzaj zamówienia zakupu należy wybrać rodzaj zamówienia zakupu, który zostanie utworzone z propozycji.
    • Należy aktywować parametr Połącz propozycje z pozycjami

  • Zamówienie zakupu zostanie automatycznie wygenerowane. Można je wyszukać przy pomocy aplikacji Lista: Zamówienia zakupu.

 

Czy ten artykuł był pomocny?