Moduł Planowanie pozwala na zaplanowanie dostaw materiałów oraz harmonogramu produkcji, aby klient otrzymał gotowy produkt w odpowiedniej ilości i w odpowiednim czasie. Poniższy artykuł przedstawia proces biznesowy planowania zapotrzebowania materiałowego dla przykładowego artykułu produkcyjnego. Dla opisanego procesu biznesowego zostanie utworzona prosta struktura produkcyjna zawierająca zestawienie materiałowe z jednym artykułem. Utworzone zamówienie sprzedaży spowoduje wygenerowanie zapotrzebowania na artykuł produkcyjny. Po przeprowadzeniu procesu planowania zgodnie z opisaną konfiguracją zostanie utworzona propozycja zakupu materiału niezbędnego do produkcji oraz propozycja produkcji artykułu produkcyjnego, który jest wymagany do pokrycia zapotrzebowania.
Przedstawiony proces składa się z poniższych etapów:
- Utworzenie artykułu zakupu
- Utworzenie zestawienia materiałowego
- Utworzenie artykułu produkcyjnego z widokiem Sprzedaż
- Utworzenie zamówienia sprzedaży
- Utworzenie oraz przeprowadzenie planowania zapotrzebowania materiałowego
- Przegląd oraz edycja planowania w aplikacji Zapytanie o zapotrzebowania materiałowe
- Wygenerowanie propozycji produkcji
- Utworzenie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji
- Wygenerowanie propozycji zakupu
- Utworzenie zamówienia zakupu z propozycji zakupu

Utworzenie artykułu zakupowego
W celu utworzenia nowego artykułu zakupowego należy:
- Otworzyć aplikację Artykuły
- Wybrać przycisk [Nowy] na standardowym pasku narzędzi w celu utworzenia nowego artykułu
- Wyświetlone zostanie okno dialogowe Nowy artykuł.

- W oknie dialogowym Nowy artykuł należy wybrać typ artykułu Materiał oraz typ materiału Artykuł magazynowy.

4. W widoku Podstawowe należy zdefiniować wymagane dane:
- Nazwę w polu Artykuł
- Dodatkowy opis w polu Oznaczenie
- Jednostkę artykułu w polu Podstawowa jednostka artykułu
5. Należy zapisać utworzony artykuł poprzez wybranie przycisku [Zapisz]
6. W widoku Rachunkowość dla artykułu należy zdefiniować:
- Klasyfikację VAT naliczonego
- Klasyfikację konta kosztowego
- Klasyfikację konta zapasów
7. Należy zapisać widok za pomocą przycisku [Zapisz].
8. W widoku Logistyka magazynowa dla tworzonego artykułu należy wybrać odpowiednią klasyfikację artykułów magazynowych w polu Klasyfikacja 1. Następnie należy zapisać widok przy użyciu przycisku [Zapisz].
9. W widoku Planowanie należy zdefiniować poniższe dane:
- W polu Poziom ponownego zamówienia należy wprowadzić wartość, dla której system wygeneruje propozycję zakupu w przypadku użycia modułu Planowanie.
- W polu Pokrycie zapotrzebowania należy wybrać wartość Zakup zewnętrzny – ponieważ artykuł będzie dostarczany przez dostawcę.
- W sekcji Dane produkcyjne należy dezaktywować domyślny parametr Zastosuj dane produkcyjne – ponieważ artykuł nie będzie produkowany wewnętrznie.
- W sekcji Dane zakupu (zewnętrzne) należy aktywować parametr Zakup zewnętrzny
- W polu Organizacja zakupu należy wprowadzić nazwę firmy odpowiadającej za zakup.
- W polu Planista ds. zakupów należy wybrać użytkownika odpowiedzialnego za planowanie zapotrzebowania materiałowego.
- W polu Dostawca należy wybrać dostawcę dla tworzonego artykułu
- W sekcji Dane statystyczne w polu Klasyfikacja należy wybrać klasyfikację statystyki rotacji.
10. Należy zapisać widok przy użyciu przycisku [Zapisz].
11. Należy utworzyć widok Zakup dla artykułu oraz zdefiniować w nim poniższe dane:
- Należy wybrać klasyfikację artykułów zakupu w polu Klasyfikacja 1.
- W sekcji Dane statystyczne w polu Klasyfikacja należy wybrać klasyfikację statystyki rotacji.
12. Należy zapisać widok przy użyciu przycisku [Zapisz].
13. W następnych krokach należy skopiować dane zdefiniowane w poszczególnych widokach do podrzędnych organizacji firmy, żeby umożliwić raz zdefiniowane dane przez poszczególne oddziały. W przypadku wielopoziomowych struktur organizacyjnych wymagane jest przekopiowanie danych do wszystkich organizacji. Na poniższym diagramie został przedstawiony przykładowy schemat organizacyjny środowiska wielofirmowego.

Aby przenieść dane utworzone w poszczególnych widokach aplikacji Artykuły do niższych organizacji, należy wykonać następujące kroki:
a) Na pasku narzędzi przepływu pracy należy ustawić organizację, dla której mają zostać skopiowane utworzone widoki artykułu.
b) Skopiować widoki: Logistyka magazynowa, Planowanie, Zakup za pomocą przycisku [Zastosuj dane dla wybranej organizacji] dostępnego na pasku przycisków standardowych.
c) Po przeniesieniu danych artykułu do organizacji zakupowej należy powtórzyć czynność dla oddziału produkcyjnego.
14. W celu weryfikacji poprawności danych dla podrzędnych struktur należy otworzyć okno podglądu struktury organizacyjnej artykułu za pomocą przycisku [Struktura organizacyjna] dostępnego w menu bocznym. Poprawnie utworzony artykuł zakupowy powinien posiadać poniższą strukturę:

Utworzenie zestawienia materiałowego
W celu utworzenia nowego zestawienia materiałowego należy:
- Otworzyć aplikację Zestawienia materiałowe. I upewnić się, że aplikacja jest otwarta dla właściwej organizacji -> 90310

2. W polu Zestawienie materiałowe zdefiniować nazwę tworzonego zestawienia materiałowego.
3. W polu Oznaczenie zdefiniować opis tworzonego zestawienia materiałowego.
4. W polu Ilość referencyjna zdefiniować ilość referencyjną dla zestawienia materiałowego oraz jednostkę. Do ilości referencyjnej system odnosi się podczas produkcji materiału. Jeśli ilość referencyjna będzie równa 2, a zostanie zlecona produkcja 10 sztuk artykułu produkcyjnego – zapotrzebowanie na materiały produkcyjne zostanie odpowiednio przeliczone według poniższego wzoru:
Dla konfigurowanego przykładu zdefiniować ilość referencyjną jako 1 sztuka.
5. W polu Magazyn przyjęcia wybrać magazyn, do którego zostanie przyjęty wyprodukowany artykuł. Magazyny są tworzone w aplikacji Magazyny oraz są przypisywane do organizacji logistyki magazynowej, którą może być organizacja produkcyjna.
6. Edytor pozycji umożliwia dodanie materiałów do zestawienia materiałowego. W tym celu należy wykonać następujące kroki:
- W polu Artykuł wprowadzić utworzony wcześniej artykuł zakupu, który ma zostać dodany do zestawienia materiałowego.
- W polu Magazyn wybrać magazyn, z którego zostanie pobrany materiał na produkcję.
- W polu Zmienne ilości zdefiniować ilość oraz jednostkę materiału niezbędną do wykonania ustalonej ilości referencyjnej artykułu produkcyjnego. Wybrana jednostka powinna być taka sama jak jednostka zdefiniowana dla danego materiału w aplikacji Artykuły. Dla konfigurowanego przykładu zdefiniować wartość 1 Sztuka.
- Dodać pozycję do zestawienia materiałowego przy pomocy przycisku [Zastosuj aktualną pozycję].
7. Zapisać utworzone zestawienie materiałowe za pomocą przycisku [Zapisz] a następnie zwolnić je przyciskiem [Wybierz akcję] → [Zwolnij].
Utworzenie artykułu produkcyjnego
- Otworzyć aplikację Artykuły.
- Wybrać utworzony wcześniej artykuł zakupowy.
- Zduplikować artykuł przy użyciu przycisku [Nowy] → [Duplikuj]. Otworzy się okno dialogowe Duplikacja artykułu

4. W oknie dialogowym należy:
- W polu Duplikuj do wprowadzić nazwę tworzonego artykułu produkcyjnego
- Aktywować parametr Zastosuj strukturę dziedziczenia
- Dezaktywować parametr Zakup – widok nie jest wymagany dla artykułów produkcyjnych.
- Zatwierdzić duplikację przyciskiem [OK]
5. Następnie należy zmodyfikować dane w widoku Planowanie. W tym celu należy:
- W sekcji Dane planowania, w polu Pokrycie zapotrzebowania wybrać wartość Produkcja
- W sekcji Dane zakupu (zewnętrzne), dezaktywować parametr Zakup zewnętrzny
- W sekcji Dane produkcyjne:
- Aktywować parametr Zastosuj dane produkcyjne
- W polu Planista ds. produkcji zdefiniować planistę odpowiedzialnego za wybraną produkcję. W przypadku uruchomienia planowania zapotrzebowania materiałowego istnieje możliwość planowania artykułów dla wskazanego planisty.
6. Należy utworzyć widok Produkcja dla artykułu. W tym celu należy otworzyć widok Produkcja i uzupełnić następujące pola:
- należy wybrać klasyfikację artykułów produkcyjnych w polu Klasyfikacja 1
- W sekcji Metoda produkcji należy wybrać metodę produkcji. Dla konfigurowanego przykładu należy wybrać wartość Zestawienie materiałowe i przypisać do niego wcześniej utworzone zestawienie materiałowe.
7. Należy utworzyć widok Sprzedaż dla artykułu. W widoku Sprzedaż:
a. Należy wybrać klasyfikację dla artykułu w polu Klasyfikacja 1. Klasyfikacje są tworzone w aplikacji Klasyfikacje → Klasyfikacje artykułów sprzedaży 1.
b. W sekcji Dane rozliczeniowe w polu Klasyfikacja cen artykułów należy wybrać klasyfikację ceny.
c. W sekcji Dane statystyczne w polu Klasyfikacja należy wybrać klasyfikację statystyki rotacji.
8. Należy skopiować dane zdefiniowane w widoku do niższych organizacji firmy, aby umożliwić ich wykorzystanie przez oddziały przy użyciu przycisku [Zastosuj dane dla wybranej organizacji].
9. Należy zapisać artkuł przy użyciu przycisku [Zapisz]. Poprawnie utworzony artykuł produkcyjny powinien posiadać poniższą strukturę:

Utworzenie zamówienia sprzedaży
- Należy otworzyć aplikację Zamówienia sprzedaży i upewnić się, że aplikacja jest otwarta na organizacji zakupowej -> 90000
- W polu numer, w pierwszym polu wejściowym należy wybrać rodzaj zamówienia sprzedaży
3. Należy utworzyć nowe zamówienie sprzedaży przy użyciu przycisku [Dodaj]
4. W polu Zamawiający należy wybrać odbiorcę (klienta), a następnie należy zapisać zamówienie
5. Do zamówienia należy dodać utworzony w poprzednim kroku artykuł produkcyjny. W tym celu należy
a. W edytorze pozycji w polu Artykuł wpisać nazwę artykułu
b. W polu Całkowita ilość wpisać ilość zamówienia w wielkości 2 sztuki
c. W polu Termin dostawy wybrać datę + 7 dni od daty dzisiejszej
d. Na zakładce Ceny w polu Pochodzenie ceny wybrać wartość Ręcznie
e. Na zakładce Ceny w polu Cena brutto wpisać cenę artykułu
f. Na zakładce Dekretacja w polu Konto przychodów należy wybrać odpowiednie konto.
g. Należy dodać pozycję do zamówienia sprzedaży przy pomocy użyciu przycisku [Zastosuj]
6. Należy zapisać zamówienie sprzedaży przy użyciu przycisku [Zapisz] oraz zwolnić przy pomocy przycisku [Wykonaj] -> [Zwolnij]
Utworzenie planowania zapotrzebowania materiałowego
W celu utworzenia nowego zapotrzebowania materiałowego należy:
- Otworzyć aplikację Planowanie zapotrzebowania materiałowego
- Utworzyć nowe planowanie przy użyciu przycisku [Dodaj]
- W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego zdefiniuj nazwę planowania.
- W polu Oznaczenie zdefiniuj opis planowania.
- W polu Kolejka przetwarzania wybierz kolejkę, która zostanie użyta do przeprowadzenia planowania przez system.
- W polu Tryb planowania wybierz Wykonanie planowania.
- W polu Początek planowania wybierz dzisiejszą datę.
- W polu Horyzont planowania zdefiniuj 30. Jest to liczba dni dodana do daty początku planowania, dla której system przeprowadzi planowanie zapotrzebowania materiałowego.
- W polu Lokalizacje wybierz oddziały firmy, dla których zostanie przeprowadzone planowanie.
- W polu Planista wybierz użytkownika, który został zdefiniowany w aplikacji Artykuły w widoku Planowanie w polu Planista ds. produkcji.
- W polu Reguła dostępności wybierz regułę obliczania stanów magazynowych.
- Na zakładce Lokalizacje zapisu:
- W polu Plik dziennika wybierz lokalizację w Kstore, w której będą zapisywane logi planowania
- W polu Plik kopii zapasowej wybierz lokalizację zapisu kopii zapasowej danych planowania w Kstore
- Zapisz nowe planowanie przy użyciu przycisku [Zapisz]
- Uruchom serwer planowania przy pomocy przycisku [Wybierz akcję] → [Uruchom ponownie serwer planowania]
- Przeprowadź planowanie zapotrzebowania materiałowego przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Przenieś dane planowania i przeprowadź planowanie]
Przegląd oraz edycja planowania w aplikacji Zapytanie o zapotrzebowanie materiałowe
- Otwórz aplikację Zapytanie o zapotrzebowania materiałowe
- W polu Artykuł wybierz planowany artykuł
- W polu Okres zdefiniuj okres planowania, dla którego dane zostaną wyświetlone w obszarze roboczym aplikacji
- W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego wybierz planowanie zapotrzebowania materiałowego, którego wyniki zostaną wyświetlone w aplikacji
- W polu Lokalizacja wybierz organizację, dla której zostaną wyświetlone dane planowania danego artykułu.
- Obszar roboczy jest podzielony na dwie części:
- W tabeli możliwy jest podgląd oraz edycja wyników planowania
- Na liście propozycji wyświetlane są wygenerowane propozycje zapotrzebowania oraz zapotrzebowania istniejące w systemie dla wybranego artykułu.
- W przypadku modyfikacji danych planowania w tabeli, należy zaktualizować dane planowania przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Aktualizuj planowanie]
- Sprawdź poprawność danych planowania dla drugiego artykułu.
Generowanie propozycji produkcji
- Otwórz aplikację Generowanie propozycji produkcji
- W polu Artykuł wybierz artykuł, dla którego zostaną wygenerowane propozycje produkcji
- W polu Lokalizacja wybierz organizację, dla której zostaną wygenerowane propozycje produkcji
- W polu Na dzień wybierz datę, od której zostaną wygenerowane propozycje produkcji
- W polu Magazyn przyjęcia wybierz magazyn, dla którego zostaną wygenerowane propozycje produkcji. Jeśli przykład jest konfigurowany na środowisku prezentacyjnych firmy Comarch wybierz wartość 100.
- W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego wybierz zdefiniowane planowanie.
- Wygeneruj propozycje produkcji przy użyciu przycisku [Generuj propozycje produkcji]
Utworzenie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji
- Otwórz aplikację Propozycje produkcji
- W polu Artykuł wybierz artykuł produkcyjny
- W obszarze roboczym zostanie wyświetlona wygenerowana propozycja produkcji.
- Zaznacz wygenerowaną propozycję produkcji
- Utwórz zlecenie produkcyjne przy użyciu przycisku [Wykonaj] → [Utwórz zlecenia produkcyjne]. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Generowanie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji
- W oknie dialogowym Generowanie zlecenia produkcyjnego z propozycji produkcji:
- W polu Rodzaj wybierz rodzaj zlecenia produkcyjnego, które zostanie utworzone z propozycji.
- W polu Pracownik odpowiedzialny wybierz swojego użytkownika w systemie
- Utwórz zlecenie produkcyjne wybierając przycisk [W tle]
Generowanie propozycji zakupu
- Otwórz aplikację Generowanie propozycji zakupu
- W polu Artykuł wybierz artykuł, dla którego zostaną wygenerowane propozycje zakupu
- W polu Lokalizacja wybierz organizację, dla której zostaną wygenerowane propozycje zakupu
- W polu Na dzień wybierz datę, od której zostaną wygenerowane propozycje zakupu
- W polu Magazyn przyjęcia wybierz magazyn, dla którego zostaną wygenerowane propozycje zakupu. Jeśli przykład jest konfigurowany na środowisku prezentacyjnych firmy Comarch wybierz wartość 100.
- W polu Planowanie zapotrzebowania materiałowego wybierz zdefiniowane planowanie.
- Wygeneruj propozycje zakupu przy użyciu przycisku [Generuj propozycje zakupu]
Utworzenie zamówienia zakupu z propozycji planowania
- Otwórz aplikację Propozycje zakupu
- W polu Artykuł wybierz artykuł zakupowy
- W obszarze roboczym zostanie wyświetlona wygenerowana propozycja zakupu.
- Zaznacz wygenerowaną propozycję zakupu
- Utwórz zamówienie zakupu przy użyciu przycisku [Wykonaj] → [Utwórz zamówienie zakupu]. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Generuj zamówienia zakupu
- W oknie dialogowym Generuj zamówienia zakupu:
- W polu Rodzaj zamówienia zakupu należy wybrać rodzaj zamówienia zakupu, który zostanie utworzone z propozycji.
- Należy aktywować parametr Połącz propozycje z pozycjami
- Zamówienie zakupu zostanie automatycznie wygenerowane. Można je wyszukać przy pomocy aplikacji Lista: Zamówienia zakupu.