Raport wykonania zlecenia serwisowego

Do zlecenia serwisowego należy zgłosić materiał i pracę wykonaną w ramach zlecenia serwisowego. W tym celu dostępna jest aplikacja Raport wykonania zlecenia serwisowego.

Zlecenia serwisowe są raportowane w systemie jak zlecenia produkcyjne. W tym przypadku można korzystać z tej samej logiki i aplikacji, co w przypadku produkcji, takich jak księgowanie operacji produkcji, wydania z produkcji itp.

Niniejszy dokument opisuje strukturę raportowania zleceń serwisowych w systemie oraz strukturę aplikacji o tej samej nazwie.

Definicje terminów

Zlecenia serwisowe — podobnie jak zlecenie produkcyjne, zlecenie serwisowe służy do potwierdzania materiałów i robocizny wykorzystanych w przypadku zdarzenia serwisowego. Zlecenie serwisowe odnosi się do obiektu serwisowego i otrzymuje swoje podstawowe dane ze zgłoszenia serwisowego.

Wyświetlanie i procesowanie za pomocą panelu produkcji

Zlecenia serwisowe można wyszukiwać w panelu produkcyjnym, wybierając odpowiedni typ zlecenia produkcyjnego (Typ serwisu). Funkcje i działania zapytań odpowiadają funkcjom i działaniom zleceń produkcyjnych.

Opis aplikacji

Za pomocą aplikacji Raport wykonania zlecenia serwisowego można edytować zlecenia serwisowe, zgłaszając wykorzystanie materiałów i operacji. Ponadto, użytkownik może tworzyć dodatkowo użyte materiały i operacje. Aplikacja obsługuje zarówno raportowanie oparte na operacjach, jak i na zasobach.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego z rezerwacjami materiałów i operacjami. Dodatkowo dostępny jest edytor pozycji, umożliwiający tworzenie kolejnych pozycji materiałowych lub roboczych.

Nagłówek

Nagłówek zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują zlecenie serwisowe.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis pól nagłówka:

  • Zlecenie serwisowe — użytkownik wprowadza identyfikator jako kryterium wyszukiwania zlecenia serwisowego. W pierwszej części pola należy wprowadzić rodzaj, a w drugiej części — numer zlecenia serwisowego.
  • Oznaczenie — wyświetla oznaczenie zlecenia serwisowego
  • Obiekt serwisowy — wyświetlany jest obiekt serwisowy w zgłoszeniu serwisowym należącym do zlecenia serwisowego
  • Klient — jeśli jest to zlecenie serwisowe dla klienta zewnętrznego, wyświetlany jest numer partnera klienta
  • Komunikat — wyświetlane jest zgłoszenie serwisowe, na podstawie którego wygenerowano zlecenie serwisowe

W rozwijanym panelu można utworzyć dodatkowy tekst dla całego zlecenia serwisowego. Jest to zwykle używane w przypadku danych wydruku dokumentu w celu dodania tekstów do dokumentów roboczych.

Obszar roboczy

W obszarze roboczym wyświetlane są rezerwacje materiałów i operacje zlecenia serwisowego. Dodatkowo dostępny jest edytor pozycji, umożliwiający tworzenie dodatkowych pozycji materiałowych lub roboczych.

Lista pozycji

Na liście pozycji zlecenia serwisowego wyświetlane są wykorzystane rezerwacje materiałowe i operacje. Oprócz utworzonych danych pozycji, wyświetlane są również informacje dotyczące raportowania pozycji.

Uwaga
Pozycje wygenerowane automatycznie ze zleceń serwisowych nie mogą być edytowane w edytorze pozycji.

Działanie listy pozycji zostało opisane w instrukcji obsługi.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis kolumn:

  • [Symbol typu w nagłówku wiersza] — wyświetlany jest symbol typu dla pozycji
  • Pozycja — wyświetla numer pozycje
  • Artykuł/Operacja — wyświetla artykuł dla pozycji materiałowej. Wyświetla operację dla pozycji roboczych. Tego pola nie można edytować.
  • Zasób/Specyfikacja — w przypadku pozycji materiałowych, wyświetlany jest identyfikator artykułu posiadającego specyfikację. Jeśli nie wprowadzono identyfikatora dla artykułu posiadającego specyfikację, wówczas można wprowadzić identyfikator za pomocą akcji [Dodaj wiersz specyfikacji]. W przypadku pozycji roboczych, wyświetlany jest główny zasób operacji, jeśli poziom raportowania operacji to Zasób.
  • Data informacji zwrotnej — w przypadku pozycji roboczych, ta kolumna wyświetla datę, kiedy materiał został zgłoszony
  • Spodziewany typ rozliczenia — wyświetlana jest docelowy typ użyty do rozliczenia pozycji
  • Rzeczywisty typ rozliczenia — wyświetlana jest rzeczywista typ użyty do rozliczenia pozycji. Możliwe są następujące opcje:
    • Gwarancja
    • Rękojmia
    • Tolerancja
    • Cena ręczna
    • Według nakładów
    • Nie do rozliczenia
    • Nieprzyporządkowane
    • Serwis
  • Pracownik/Magazyn — w przypadku pozycji materiałowych, w tej kolumnie wyświetlany jest magazyn wydań, który można zmienić. Magazynu nie można zmienić, jeśli istnieją zlecenia raportowania lub kompletacji. W przypadku pozycji roboczych, w tej kolumnie wyświetlany jest pracownik, który przetwarza zadanie serwisowe, z którego pochodzi operacja.
  • Otwarta ilość — wyświetla otwartą ilość do zgłoszenia
  • Ilość — użytkownik wprowadza ilość, która ma zostać zgłoszona w jednostce podstawowej artykułu. W przypadku pozycji roboczych, docelowa ilość operacji jest używana jako wartość domyślna.
  • Otwarty czas konfiguracji — wyświetla otwarty czas konfiguracji zasobu podstawowego dla pozycji roboczych
  • Czas konfiguracji — użytkownik wprowadza wymagany czas konfiguracji dla zasobu podstawowego
  • Otwarty czas opracowywania — w przypadku pozycji roboczych, wyświetlany jest otwarty czas przetwarzania na zgłoszenie operacji
  • Czas opracowywania — użytkownik wprowadza wymagany czas opracowywania operacji
  • Zakończone (pole wyboru) — pole wyboru jest automatycznie aktywowane, jeśli całkowita ilość pozycji zostanie osiągnięta lub przekroczona w stosunku do zgłoszonej ilości. W przypadku raportowania na poziomie zasobów, uwzględniana jest ilość zasobu podstawowego. Jeśli pole wyboru zostanie aktywowane ręcznie, oznacza to, że pomimo nieosiągnięcia docelowej ilości operacji, wynikowa pozostała ilość nie jest już otwarta. Jeśli operacja zostanie ukończona ręcznie, automatycznie zostaną ukończone wszystkie elementy linii zasobów. W przypadku raportowania na poziomie zasobu, operacja jest raportowana automatycznie po ukończeniu zasobu podstawowego.
  • Status — użytkownik wyświetla status pozycji
Akcje tabeli pozycji
Przycisk [Usuń wiersz specyfikacji]

Za pomocą tej akcji można oznaczyć wybrany wiersz specyfikacji do usunięcia.

Przycisk [Dodaj wiersz specyfikacji]

Dzięki tej akcji można dodać wiersz specyfikacji dla wybranej pozycji materiałowej.

Przycisk [Wartości oczekiwane]

Za pomocą tego przycisku zgłoszone ilości materiałów i pozycji roboczych są wyświetlane w trzecim wierszu listy.

Poniżej znajduje się opis kolumn:

  • Zgłoszona ilość — wyświetla całą zgłoszoną ilość materiału i pozycji roboczych
  • Ilość ogółem — wyświetlana jest oryginalna całkowita ilość materiału i pozycji pracy, która została zaakceptowana podczas generowania z zgłoszenia serwisowego lub utworzona ręcznie w zleceniu serwisowym
  • Całkowity czas konfiguracji — wyświetla cały pozostały czas konfiguracji pozycji pracy
  • Całkowity czas opracowywania — wyświetla cały czas przetwarzania pozycji pracy

Edytor pozycji

Pozycje materiałowe i pracy są tworzone i edytowane w edytorze pozycji.

Działanie edytora pozycji opisano w instrukcji obsługi. Na pasku narzędzi edytora pozycji dostępne są następujące dodatkowe przyciski:

  • [Nowa pozycja aktualnego typu] — przygotowuje nową pozycję ostatnio wybranego typu pozycji: ustawienia edytora pozycji są resetowane
  • [Nowa rezerwacja materiału] — przygotowuje nową pozycję rezerwacji materiału: ustawienia edytora pozycji są resetowane
  • [Nowa rezerwacja operacji] — przygotowuje nową pozycję roboczą: ustawienia edytora pozycji roboczych są resetowane
Pozycje materiałowe

Nowe pozycje materiałowe są również zapisywane w odpowiednim zleceniu serwisowym.

Dla pozycji typu Rezerwacja materiałów dostępne są następujące pola:

  • Artykuł — użytkownik wprowadza istniejącą pozycję z danymi logistyki magazynowej jako zastosowanie materiału. Pozycje referencyjne nie są dozwolone.
  • Planowana ilość — użytkownik określa wymaganą ilość artykułu w jednostce podstawowej artykułu
  • Magazyn — użytkownik wprowadza istniejący magazyn jako magazyn wydań. Magazynu nie można zmienić, jeśli istnieją zlecenia raportowania lub kompletacji.
  • Specyfikacje — użytkownik wprowadza istniejącą specyfikację dla artykułu posiadającego specyfikację, jeśli jest to wymagane. W przypadku artykułów posiadających numery serii, przypisanie specyfikacji jest możliwe tylko wtedy, gdy ilość docelowa wynosi 1. Określony numer serii musi mieć stan magazynowy, ale nie może mieć rezerwacji. Specyfikacja nie może zostać zmieniona, jeśli istnieje przypisanie specyfikacji (poprzez kompletację lub raportowanie) lub otwarte kompletacje.

Sekcja Równoległe jednostki magazynowe:

  • Ilość 1/Ilość 2 — w razie potrzeby użytkownik wprowadza ilość artykułu w istniejących równoległych jednostkach magazynowych artykułu
Pozycje pracy

Nowe pozycje pracy są również zapisywane w odpowiednim zleceniu serwisowym i odpowiednim zgłoszeniu serwisowym. W przypadku rezerwacji zasobu, ta rezerwacja zasobu jest zapisywana w zleceniu serwisowym. W zgłoszeniu serwisowym, w tym przypadku, zamiast rezerwacji zasobu zapisywana jest rezerwacja operacji.

W zgłoszeniu serwisowym pozycja robocza jest przypisywana do zadania serwisowego określonego w polu Zadanie dla pozycji zlecenia serwisowego w rodzaju zgłoszenia serwisowego. Jeśli jednak w zgłoszeniu serwisowym występuje tylko jedno zadanie serwisowe, wówczas pozycja operacji jest przypisywana do tego zadania serwisowego.

W przypadku pozycji z kategorii Operacja i Rezerwacja zasobów dostępne są następujące pola:

  • Operacja — użytkownik wprowadza dostępną operację. Operacje produkcji obcej nie są dozwolone. W przypadku operacji z poziomem raportowania Zasób, pozycja jest zapisywana z typem Rezerwacja zasobów, a odpowiedni symbol typu jest wyświetlana w nagłówku wiersza.
  • Planowana ilość — użytkownik wprowadza wymaganą ilość
  • Pracownik — użytkownik wprowadza istniejącego pracownika, który wykonuje operację

Statusy i zmiany statusu

Informacje o statusie zlecenia serwisowego stanowią dodatkowy oddzielny element informacyjny. Dzięki tym informacjom, użytkownik może szybko zorientować się w bieżącym statusie przetwarzania zlecenia serwisowego i poszczególnych pozycji zlecenia. Informacje o statusie są przechowywane w systemie.

Statusy są wprowadzane na poziomie całego zlecenia serwisowego i poszczególnych pozycji zlecenia. W związku z tym, status nagłówka zlecenia łączy status poszczególnych pozycji.

Nagłówek zlecenia serwisowego

W nagłówku zlecenia usługi znajdują się następujące statusy:

  • Status ogólny:
    • W opracowaniu — zamówienie zostało wygenerowane na podstawie zgłoszenia serwisowego
    • Zwolnione — zgłaszane mogą być tylko zlecenia serwisowe o statusie Zwolnione
    • Zablokowane — zlecenie zostało zablokowane ręcznie. W dowolnym momencie można zmienić status zlecenia na Zablokowane
    • Zakończono — wszystkie pozycje zamówienia są kompletne
  • Status operacji:
    • Niezaraportowany — nie zaraportowano żadnych operacji
    • Częściowo zaraportowany — co najmniej jedna operacja nie została zgłoszona
    • W całości zaraportowany — raportowane są wszystkie operacje lub wszystkie pozycje rezerwacji operacji są zakończone. Status jest przypisywany automatycznie.
    • Nie dotyczy — zamówienie nie zawiera żadnych operacji
  • Pobrania materiałów:
    • Niezaraportowany — nie zaraportowano żadnych pobrań materiałów
    • Częściowo zaraportowany — co najmniej jedno pobranie materiałów nie został zgłoszony
    • W całości zaraportowany — raportowane są wszystkie pobrane materiały lub wszystkie pozycje rezerwacji materiałów są zakończone. Status jest przypisywany automatycznie.
    • Nie dotyczy — zamówienie nie zawiera żadnych pobrań materiałów
  • Status uruchomienia:
    • Nie uruchomione — zamówienie nie zawiera żadnych pozycji
    • Uruchomione — zamówienie zawiera co najmniej jedną pozycję zamówienia, która została utworzona lub wygenerowana za pomocą zgłoszenia serwisowego
  • Dostępy produkcji:
    • Niezaraportowane — nie zgłoszono żadnych wpływów z produkcji
    • Częściowo zaraportowany — co najmniej jedno potwierdzenie produkcji nie zostało zaraportowane
    • W całości zaraportowany — wszystkie zaraportowane wpływy z produkcji
  • Zadanie:
    • Nie wydawaj dokumentów pracy — nie wydano żadnych dokumentów roboczych
    • Częściowo wydane — w przypadku co najmniej jednej pozycji zdefiniowanej w aplikacji Konfiguracja, nie wydrukowano żadnych dokumentów roboczych
    • Wydanie dokumentów pracy — dla wszystkich pozycji zdefiniowanych w aplikacji Konfiguracja, wydano wszystkie dokumenty robocze
  • Dostępność materiałów:
    • Niedostępne — rezerwacje materiałów nie są dostępne
    • Częściowo dostępne — dostępna jest co najmniej jedna rezerwacja materiałowa
    • W całości dostępne — wszystkie rezerwacje materiałów są dostępne
    • Brak weryfikacji — dostępność materiału nie zostanie zweryfikowana
Dostępność materiałów dla zlecenia serwisowego jest obliczana automatycznie podczas wysyłki, jeśli funkcja Weryfikacji dostępności materiałów jest aktywna w rodzaju zlecenia. Reguła dostępności, na której opiera się obliczenie, musi być określona w rodzaju zlecenia produkcyjnego
Pozycje zlecenia serwisowego
Pozycje materiałowe

Pozycje materiałowe mogą mieć następujące statusy:

  • Status materiału:
    • Niezaraportowane — nie zaraportowano żadnych pobrań materiałów
    • Częściowo zaraportowane — co najmniej jedno pobranie materiału nie zostało zgłoszone
    • W całości zaraportowane — zaraportowano wszystkie pobrania materiałów
  • Status kompletacji:
    • Kompletacja nie jest wymagana — nie wygenerowano jeszcze żadnego zlecenia kompletacji lub wszystkie zlecenia kompletacji zostały zakończone
    • W trakcie kompletacji — wygenerowano zlecenie kompletacji
  • Status dostępności:
    • Niedostępne — rezerwacja materiałów nie jest dostępna
    • Dostępne — rezerwacja materiałów jest dostępna
    • Brak możliwości sprawdzenia dostępności — dostępność materiału nie zostanie zweryfikowana
  • Zadanie:
    • Nie wydawaj dokumentów pracy — nie wydano żadnych dokumentów roboczych
    • Wydanie dokumentów pracy — dla wszystkich pozycji zdefiniowanych w aplikacji Konfiguracja, wydano wszystkie dokumenty robocze
Pozycje pracy

Pozycje pracy mogą mieć następujące statusy:

  • Status operacji:   
    • Niezaraportowane — nie zaraportowano żadnych operacji
    • Częściowo zaraportowane — co najmniej jedna operacja nie została zaraportowana
    • W całości zaraportowane — wszystkie operacje zostały zaraportowane
  • Status ewidencji danych przedsiębiorstwa: 
    • Nieaktywne
    • Aktywny
    • Przerwane
  • Status dokumentów roboczych:
    • Dokumenty robocze nie zostały utworzone
    • Utworzono dokumenty robocze

Akcje związane z aplikacją: [Raport wykonania zlecenia serwisowego]

Za pomocą akcji [Raport wykonania zlecenia serwisowego] zgłaszane są rzeczywiste ilości i czasy pozycji zlecenia serwisowego. Jeśli pozycje zostaną w całości zaraportowane, ustawiony zostanie znacznik Zakończone.

Uwaga
Raportowane mogą być tylko zlecenia serwisowe o statusie Zwolnione.

Konfiguracja

W aplikacji Konfiguracja można określić w funkcji Serwis dla aplikacji Raport wykonania zlecenia serwisowego, czy otwarta ilość rezerwacji materiału lub zasobu powinna być używana jako domyślna dla ilości do zaraportowania.

Jednostki biznesowe

Następująca jednostka biznesowa jest istotna dla aplikacji Raport wykonania zlecenia serwisowego, która jest używana np. do

  • Przyporządkowywanie uprawnień
  • Definicja działań
  • Import lub eksport danych

Zlecenie produkcyjne

com.cisag.app.production.obj.ProductionOrder

Jednostka biznesowa jest częścią następującej grupy jednostek biznesowych:

com.cisg.app.production.obj.OrderData

Uprawnienia

Uprawnienia można przyporządkowywać zarówno przy użyciu ról autoryzacji, jak i poprzez przyporządkowanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Aplikacja Raport wykonania zlecenia serwisowego nie posiada żadnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne służą do określenia, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu w aplikacji Konfiguracja należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści.

Aby użytkownik mogła otworzyć aplikację Raport wykonania zlecenia serwisowego w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Logistyka magazynowa

Aby użytkownik tej aplikacji mógł ją otworzyć lub edytować, musi być przypisany do co najmniej jednej organizacji w danych podstawowych partnera, która jest wymieniona w tabeli Uprawnienia w aplikacji Rodzaje zleceń produkcyjnych.

Więcej informacji na temat tabeli Uprawnienia oraz kompleksowy przegląd uprawnień związanych z treścią można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia do treści.

Funkcje specjalne

Aplikacja Raport wykonania zlecenia serwisowego nie ma żadnych funkcji specjalnych.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Raport wykonania zlecenia serwisowego nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?