Przegląd tematu
Rodzaje transakcji są używane w kontrolingu do strukturyzacji bazy danych na dane bezpośrednie i wtórne. Dane drugorzędne są określane na podstawie danych bezpośrednich.
Niniejszy dokument opisuje aplikację Rodzaje transakcji.
Procedury korzystania z aplikacji Rodzaje transakcji odpowiadają ogólnym procedurom dla aplikacji typu tabela, które można znaleźć w dokumentacji Ustawienia aplikacji typu Tabela.
Definicje terminów
- Koszty podstawowe (bezpośrednie) — są to wszystkie koszty, które można przypisać bezpośrednio do obiektu rachunku kosztów. Koszty podstawowe zaksięgowane w centrum kosztów są naliczane i rozliczane przez to centrum.
- Koszty wtórne (pośrednie) — są to koszty, które są początkowo księgowane (jako koszty podstawowe) w pomocniczym centrum kosztów, a następnie przypisywane do głównych centrów kosztów przy użyciu metod kosztów wtórnych (przyporządkowań). Co do zasady są koszty wtórne nie są powodowane przez odbiorców, a w szczególności nie są ich obowiązkiem, ale powinny być przez nich ponoszone.
Opis aplikacji
Ta aplikacja służy do wyświetlania wszystkich lub poszczególnych rodzajów transakcji dla danych podstawowych i wtórnych. Ponadto można wprowadzać nowe rodzaje transakcji dla danych wtórnych lub zmieniać istniejące rodzaje transakcji.
Aplikacja rodzaje transakcji składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
W razie potrzeby można wprowadzić kryteria wyszukiwania w nagłówku, a następnie zaktualizować aplikacje bądź wcisnąć przycisk [Enter], aby pobrać dane z systemu i wyświetlić je w obszarze roboczym.
- Rodzaj transakcji — rodzaje transakcji służą do wyświetlania możliwych kombinacji Danych bezpośrednich i Danych wtórnych (pole Bezpośrednio/Pośrednio) z czterema typami transakcji Wartość, Ilość, Wskaźnik, Cena w polu Typ transakcji w ramach danych transakcji. Dzięki temu można precyzyjnie zidentyfikować żądaną kombinację za pomocą tego rodzaju transakcji.
- Oznaczenie — służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Zaleca się wprowadzenie znaczącej, łatwej do zapamiętania w miarę możliwości unikalnej nazwy, aby ułatwić wyszukiwanie.
- Typ transakcji — definicja obecnych danych transakcji. To pole wpływa na sumowanie w ramach klasyfikacji i okresów oceny. Pozwala to na przykład na sumowanie cen, ale nie wskaźników. Dostępne są następujące ustawienia:
- Wartość
- Ilość
- Wskaźnik
- Cena
- Bezpośrednio/Pośrednio — dane bezpośrednie to faktycznie poniesione dane transakcji. Dane wtórne zostaną wygenerowane na podstawie danych bezpośrednich z aplikacji generującej koszty wtórne.
Dostępne są następujące ustawienia:- Dane bezpośrednie
- Dane wtórne
Obszar roboczy
W obszarze roboczym aplikacji można wprowadzić nowy rodzaj transakcji lub edytować istniejący. Obszar roboczy składa się z tabeli zawierającej następujące pola:
- Rodzaj transakcji — służy do wyświetlania możliwych kombinacji danych bezpośrednich i danych pośrednich (pole Bezpośrednio/Pośrednio) z czterema typami transakcji Wartość, Ilość, Wskaźnik, Cena w polu Typ transakcji w ramach danych ruchu. Dzięki temu można precyzyjnie zidentyfikować żądaną kombinację za pomocą tego rodzaju transakcji.
- Oznaczenie — służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Zaleca się wprowadzenie znaczącej, łatwej do zapamiętania w miarę możliwości unikalnej nazwy, aby ułatwić wyszukiwanie.
- Typ transakcji — definicja obecnych danych transakcji. To pole wpływa na sumowanie w ramach klasyfikacji i okresów oceny. Pozwala to na przykład na sumowanie cen, ale nie wskaźników. Dostępne są następujące ustawienia:
- Wartość
- Ilość
- Wskaźnik
- Cena
- Bezpośrednio/Pośrednio — dane bezpośrednie to faktycznie poniesione dane transakcji. Dane wtórne zostaną wygenerowane na podstawie danych bezpośrednich z aplikacji generującej koszty wtórne.
Dostępne są następujące ustawienia:- Dane bezpośrednie
- Dane wtórne
Konfiguracja
Aplikacja Rodzaje transakcji nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Jednostki biznesowe
Jednostka biznesowa Rodzaje transakcji — com.sem.ext.app.fin.controlling.obj.TransactionFlag — wykorzystywana jest przez aplikację Rodzaje transakcji między innymi w celu:
- Przyporządkowywania uprawnień
- Definiowania działań
- Importu i eksportu danych
Jednostka ta należy do grupy jednostek biznesowych — com.sem.ext.app.fin.controlling.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Możliwości specjalne
Dla aplikacji Rodzaje transakcji nie ma dostępnych możliwości specjalnych.
Przyporządkowania organizacji
Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Rodzaje transakcji będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Księgowość finansowa
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Rodzaje transakcji nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Rodzaje transakcji nie jest udostępniana partnerom biznesowym