Rodzaje transakcji

Przegląd tematu

Rodzaje transakcji są używane w kontrolingu do strukturyzacji bazy danych na dane bezpośrednie i wtórne. Dane drugorzędne są określane na podstawie danych bezpośrednich.

Niniejszy dokument opisuje aplikację Rodzaje transakcji.

Procedury korzystania z aplikacji Rodzaje transakcji odpowiadają ogólnym procedurom dla aplikacji typu tabela, które można znaleźć w dokumentacji Ustawienia aplikacji typu Tabela.

Definicje terminów

  • Koszty podstawowe (bezpośrednie) — są to wszystkie koszty, które można przypisać bezpośrednio do obiektu rachunku kosztów. Koszty podstawowe zaksięgowane w centrum kosztów są naliczane i rozliczane przez to centrum.
  • Koszty wtórne (pośrednie) — są to koszty, które są początkowo księgowane (jako koszty podstawowe) w pomocniczym centrum kosztów, a następnie przypisywane do głównych centrów kosztów przy użyciu metod kosztów wtórnych (przyporządkowań). Co do zasady są koszty wtórne nie są powodowane przez odbiorców, a w szczególności nie są ich obowiązkiem, ale powinny być przez nich ponoszone.

Opis aplikacji

Ta aplikacja służy do wyświetlania wszystkich lub poszczególnych rodzajów transakcji dla danych podstawowych i wtórnych. Ponadto można wprowadzać nowe rodzaje transakcji dla danych wtórnych lub zmieniać istniejące rodzaje transakcji.

Aplikacja rodzaje transakcji składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

W razie potrzeby można wprowadzić kryteria wyszukiwania w nagłówku, a następnie zaktualizować aplikacje bądź wcisnąć przycisk [Enter], aby pobrać dane z systemu i wyświetlić je w obszarze roboczym.

  • Rodzaj transakcji — rodzaje transakcji służą do wyświetlania możliwych kombinacji Danych bezpośrednich i Danych wtórnych (pole Bezpośrednio/Pośrednio) z czterema typami transakcji Wartość, Ilość, Wskaźnik, Cena w polu Typ transakcji w ramach danych transakcji. Dzięki temu można precyzyjnie zidentyfikować żądaną kombinację za pomocą tego rodzaju transakcji.
  • Oznaczenie — służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Zaleca się wprowadzenie znaczącej, łatwej do zapamiętania w miarę możliwości unikalnej nazwy, aby ułatwić wyszukiwanie.
  • Typ transakcji — definicja obecnych danych transakcji. To pole wpływa na sumowanie w ramach klasyfikacji i okresów oceny. Pozwala to na przykład na sumowanie cen, ale nie wskaźników. Dostępne są następujące ustawienia:
    • Wartość
    • Ilość
    • Wskaźnik
    • Cena
  • Bezpośrednio/Pośrednio — dane bezpośrednie to faktycznie poniesione dane transakcji. Dane wtórne zostaną wygenerowane na podstawie danych bezpośrednich z aplikacji generującej koszty wtórne.
    Dostępne są następujące ustawienia:

    • Dane bezpośrednie
    • Dane wtórne

Obszar roboczy

W obszarze roboczym aplikacji można wprowadzić nowy rodzaj transakcji lub edytować istniejący. Obszar roboczy składa się z tabeli zawierającej następujące pola:

  • Rodzaj transakcji — służy do wyświetlania możliwych kombinacji danych bezpośrednich i danych pośrednich (pole Bezpośrednio/Pośrednio) z czterema typami transakcji Wartość, Ilość, Wskaźnik, Cena w polu Typ transakcji w ramach danych ruchu. Dzięki temu można precyzyjnie zidentyfikować żądaną kombinację za pomocą tego rodzaju transakcji.
  • Oznaczenie — służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Zaleca się wprowadzenie znaczącej, łatwej do zapamiętania w miarę możliwości unikalnej nazwy, aby ułatwić wyszukiwanie.
  • Typ transakcji — definicja obecnych danych transakcji. To pole wpływa na sumowanie w ramach klasyfikacji i okresów oceny. Pozwala to na przykład na sumowanie cen, ale nie wskaźników. Dostępne są następujące ustawienia:
    • Wartość
    • Ilość
    • Wskaźnik
    • Cena
  • Bezpośrednio/Pośrednio — dane bezpośrednie to faktycznie poniesione dane transakcji. Dane wtórne zostaną wygenerowane na podstawie danych bezpośrednich z aplikacji generującej koszty wtórne.
    Dostępne są następujące ustawienia:

    • Dane bezpośrednie
    • Dane wtórne

Konfiguracja

Aplikacja Rodzaje transakcji nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Rodzaje transakcji — com.sem.ext.app.fin.controlling.obj.TransactionFlag — wykorzystywana jest przez aplikację Rodzaje transakcji między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definiowania działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka ta należy do grupy jednostek biznesowych — com.sem.ext.app.fin.controlling.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Możliwości specjalne

Dla aplikacji Rodzaje transakcji nie ma dostępnych możliwości specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Rodzaje transakcji będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Księgowość finansowa

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Rodzaje transakcji nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Rodzaje transakcji nie jest udostępniana partnerom biznesowym

Czy ten artykuł był pomocny?