Rodzaje zapytań ofertowych sprzedaży

Niniejszy dokument opisuje rolę, jaką odgrywają rodzaje zapytań ofertowych sprzedaży w przetwarzaniu zapytań ofertowych sprzedaży. Zawiera także informacje o domyślnych wartościach i ustawieniach zapytań ofertowych sprzedaży przechowywanych w rodzajach zapytań, a także o ich wpływie na przetwarzanie zapytań.

Definicje

Zapytanie ofertowe sprzedaży

Zapytanie ofertowe sprzedaży to dokument, za pomocą którego klient prosi o wycenę dostawy produktów. Zapytanie ofertowe sprzedaży może zostać wprowadzone przez klienta bezpośrednio do systemu ERP i w ten sposób służyć jako podstawa do sporządzenia oferty sprzedaży.

Opis aplikacji

Rodzaje zapytań ofertowych sprzedaży służą do identyfikacji zapytań ofertowych sprzedaży. Zawierają one również wartości domyślne dla zapytań ofertowych sprzedaży i inne informacje, które są istotne dla zapytań i raportów. W rodzajach zapytań ofertowych sprzedaży wprowadzane są również ustawienia, które wpływają na dalsze przetwarzanie zapytań sprzedaży tego typu. Ustawienia te mają również wpływ na dalsze przetwarzanie ofert sprzedaży wynikających z zapytań sprzedaży tego rodzaju.

Aplikacja Rodzaje zapytań ofertowych sprzedaży jest podzielona na nagłówek i obszar roboczy.

Rodzaje zapytań ofertowych sprzedaży

 

 

Opis pól:

  • Rodzaj – unikalny identyfikator rodzaju zapytania ofertowego sprzedaży. Można go dowolnie wybrać. Jest to szczególnie przydatne w systemach z kilkoma organizacjami, jeśli w polu Schemat numeracji zapyta ofertowych sprzedaży zostanie wprowadzony schemat numeracji w aplikacji Konfiguracja, funkcja Sprzedaż, podfunkcja Schematy numeracji. Jeśli schemat numeracji jest zapisany dla organizacji sprzedaży wybranej na pasku tytułu, kolejny wynikający z niego numer jest sugerowany po wprowadzeniu rodzaju.
    Identyfikacja rodzaju jest wykorzystywana do użycia prawidłowego rodzaju zapytania ofertowego sprzedaży w dalszych aplikacjach i zapytaniach, np. w celu przypisania prawidłowego rodzaju do zapytania ofertowego sprzedaży, a tym samym przyjęcia określonych wartości domyślnych i ustawień.
  • Oznaczenie – służy jako dodatkowa funkcja identyfikacyjna. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. Znaczący i, jeśli to możliwe, jednoznaczny opis ułatwia wyszukiwanie.
Wskazówka
W przypadku używania znaków specjalnych należy pamiętać, że ze względów technicznych są one konwertowane na następujące symbole zastępcze w ciągu znaków do wyszukania:

  • Gwiazdka (*) na podkreślenie (_)
  • Znak zapytania (?) na znak procentu (%)

Użycie podkreślnika w funkcji wyszukiwania spowoduje wyszukiwanie nie tylko podkreślnika, ale dowolnego znaku. Znak procentu jest oceniany w ten sam sposób, co odpowiada żadnemu, jednemu lub większej liczbie znaków. Należy zatem w miarę możliwości unikać stosowania podkreślników i znaków procentu w ciągach znaków, ponieważ mogą zostać znalezione inne i więcej obiektów niż zamierzano.

  • Schemat numeracji – w rodzaju zapytania ofertowego sprzedaży wybierany jest schemat numeracji, którego system używa do automatycznego generowania numeru zgodnie z określonym wzorcem dla nowych zapytań ofertowych sprzedaży.
  • Status nowych dokumentów – Status nowych dokumentów definiuje ogólny status dla nowych zapytań ofertowych sprzedaży tego rodzaju. Do wyboru są opcje W opracowaniu i Zwolnione.
Wskazówka
Jeśli pozycja zapytania lub powiązane zapytanie ma status W opracowaniu, może być dalej przetwarzane z dokumentami uzupełniającymi, takimi jak oferta sprzedaży, tylko wtedy, gdy status został wcześniej ręcznie zmieniony na Zwolniony.

Zapytania lub pozycje zapytania ze statusem Zwolniony nie można zresetować do statusu W opracowaniu. Zamiast tego należy użyć statusu Zablokowane.

Więcej informacji w dokumentacji Akcje: Zwalnianie, blokowanie i uzupełnianie dokumentów lub pozycji.

  • Pochodzenie przedstawiciela – pochodzenie przedstawiciela określa, który partner użyty w zapytaniu jest używany do określenia przedstawiciela handlowego do rozliczenia prowizji. Jest on beneficjentem podczas obliczania prowizji. Należy wybrać jeden z następujących wariantów:
    • Zleceniodawca (w zapytaniu jest to pytający)
    • Odbiorca dostawy
    • Odbiorca faktury

W ten sposób można określić, którzy przedstawiciele kwalifikują się na podstawie wybranego odpowiedniego partnera lub który przedstawiciel zapisany w danych podstawowych partnera jest wyświetlany jako wartość domyślna w zapytaniach ofertowych sprzedaży tego rodzaju. Jeśli dla danego partnera zapisanych jest kilku partnerów, sugerowany jest pierwszy z nich zgodnie z zapisaną tam kolejnością.

Przedstawiciel handlowy zaproponowany przez system może zostać zmieniony w zapytaniu ofertowym sprzedaży. Jeśli oferta sprzedaży jest generowana na podstawie zapytania ofertowego sprzedaż, przedstawiciel handlowy z zapytania ofertowego sprzedaż jest przenoszony do oferty sprzedaży.

  • Zastosuj ceny odbiorcy końcowego – po aktywowaniu tego parametru, zapytania ofertowe sprzedaży tego rodzaju mogą być używane dla klientów, którzy są zidentyfikowani jako klienci końcowi (detaliczni). Ceny i wartości zawierające podatek VAT są wyświetlane w zapytaniach ofertowych sprzedaży.

Obszar roboczy

Obszar roboczy zawiera sekcję Dane dostawy z następującymi polami:

  • Wykorzystanie magazynu – jeśli ten parametr jest wyłączony, następujące pola są dezaktywowane i nie są używane ani w rodzaju zapytania ofertowego sprzedaży, ani w dokumentach utworzonych na podstawie tego rodzaju. Niektóre pola wyświetlają wpis jako odniesienie zarówno w typie, jak i w dokumencie:
    • Magazyn
    • Wartość domyślna magazynu -> Brak wartości domyślnej
    • Organizacja zakupu
    • Dostawca
    • Pochodzenie danych pozycji -> Nagłówek

Ponadto poniższe pole nie może być edytowane i ma stałą wartość zarówno w rodzaju dokumentu, jak i w innych dokumentach utworzonych na podstawie tego rodzaju:

    • Integracja z zaopatrzeniem -> Brak

Jeśli ta funkcja jest nieaktywna, a partner zaopatrzenia nie pochodzi od dostawcy, organizacja sprzedaży jest używana jako partner zaopatrzenia w zapytaniu ofertowym sprzedaży.

Ustawienia tego parametru nie można już zmienić, jeśli rodzaj zapytania jest już używany w zapytaniu ofertowym sprzedaży.

Wskazówka
Należy pamiętać, że dezaktywacja tego parametru oznacza, że nie można używać pozycji z danymi magazynowymi (pozycje magazynowe zarządzane przez zapasy) w dokumentach tego rodzaju.
  • Magazyn – lokalizacja, z której mają zostać dostarczone żądane pozycje. Należy wybrać istniejącą lokalizację magazynu w systemie jako miejsce wydania. Jeśli nie wprowadzono magazynu, jest on przyjmowany jako wartość domyślna od odbiorcy dostawy. Jeśli nie wprowadzono tam żadnej lokalizacji magazynu, lokalizacja magazynu zapisana dla organizacji sprzedaży w aplikacji Konfiguracja, funkcja Sprzedaż jest używana jako lokalizacja magazynu wydającego.
Wskazówka
Należy również pamiętać, że miejsce przechowywania artykułu może również wynikać z artykułu.

Nie należy wprowadzać miejsca przechowywania w rodzaju zapytania używanym wyłącznie do zewnętrznych wysyłek bezpośrednich, ponieważ pozycje zapytania ofertowego sprzedaży bez miejsca przechowywania i z wprowadzonym dostawcą i organizacją zaopatrzeniową są rozpoznawane jako pozycje wysyłki drop w zapytaniu o sprzedaż.

  • Wartość domyślna magazynu – pozwala określić  czy lub na jakich warunkach ma być sugerowany magazyn. Wybrany wpis jest używany jako wartość domyślna podczas wprowadzania podstawy zapytania. Ustawienie to można również zmienić dla każdej pozycji zapytania. Do wyboru są następujące pozycje:
    • Proponuj zawsze – zawsze ponownie określa magazyn, jeśli zmieni się wartość istotna dla określenia sugerowanej wartości, taka jak odbiorca dostawy lub pozycja. Dzieje się tak również wtedy, gdy na przykład ręcznie wprowadzono inny magazyn.
    • Wstaw, jeśli puste – stosuje te same zasady, co ustawienie Proponuj zawsze. Bieżąca lokalizacja przechowywania nie jest jednak nigdy zmieniana automatycznie. Wartość domyślna jest wprowadzana tylko wtedy, gdy w danym momencie nie ma określonego magazynu.
    • Brak wartości domyślnej – powoduje, że dla magazynu nie jest określana wartość domyślna z danych głównych. Tego ustawienia należy użyć na przykład w połączeniu z opcją Zewnętrzna dostawa bezpośrednia w polu Integracja z zaopatrzeniem lub jeśli magazyn ma być zawsze określany ręcznie w każdej pozycji zapytania.
Wskazówka
Ustawienia Proponuj zawsze i Wstaw, jeśli puste umożliwiają ponowne określenie sugerowanej wartości dla magazynu w przypadku usunięcia wpisu magazynu.
  • Warunki dostawy – opisują ustalenia między kupującym a sprzedającym. Mogą być używane do określenia rodzaju dostawy i miejsca realizacji, np. „dostawa do miejsca zamieszkania” lub „odbiór”. Można również określić, czy należy naliczyć koszty transportu. Wybrany warunek dostawy zostanie następnie przyjęty jako wartość domyślna w nowych zapytaniach o sprzedaż tego typu.
    W przypadku wybrania warunków dostawy typu Incoterm, w drugiej części pola można wprowadzić odniesienie do lokalizacji.
  • Warunki wysyłki – opisują sposób, w jaki przedmioty są transportowane, np. przez spedytora, kuriera lub pocztę. Służy również jako główny parametr do obliczania kosztów transportu.
    Warunek wysyłki, będzie następnie używany jako wartość domyślna w nowych zapytaniach sprzedaży tego rodzaju.
  • Preferowany termin – preferowana data dostawy. Wartością domyślną jest data wprowadzenia zapytania ofertowego sprzedaży. Można użyć tego pola, aby przenieść żądaną datę w przyszłość, wprowadzając liczbę dni która powinna zostać użyta do obliczenia żądanej daty. Podczas obliczeń brany jest pod uwagę określony kalendarz roboczy, a w razie potrzeby obliczona data jest ustawiana na następny dzień roboczy i sugerowana w zapytaniu ofertowym sprzedaży. Jeśli zostanie wprowadzona wartość zero dni, sugerowana jest data otrzymania zapytania ofertowego sprzedaży.
  • Integracja z zaopatrzeniem – w tym polu definiuje się cel, dla którego zamówienia zakupu są generowane z zamówień sprzedaży, jeśli jest to wymagane. Dostępne są następujące opcje:
    • Wg oferty – ustawienie powiązania zamówień nie jest jeszcze zdefiniowane w fazie zapytania ofertowego sprzedaży, a jedynie w ofercie sprzedaży.
      Wybór jest przenoszony do nagłówka i pozycji zapytania ofertowego sprzedaży i nie można go tam zmienić. Ponadto pola Organizacja zakupu i Dostawca nie są w tym przypadku dostępne. W polach Pochodzenie danych zakupu dla pozycji i wyświetlany jest wpis Nagłówek i nie można go zmienić.
    • Brak – z zamówień sprzedaży nie są generowane żadne zamówienia. Wybór jest przenoszony do zapytania ofertowego sprzedaży jako wartość domyślna i może zostać zmieniony dla każdej pozycji.
    • Zewnętrzna dostawa bezpośrednia – zamówienia dla dostawców są generowane na podstawie zamówień sprzedaży w przypadku, gdy dostawca dostarcza towary bezpośrednio do klienta. Wybór jest przenoszony do zapytania ofertowego sprzedaży jako wartość domyślna i może zostać zmieniony dla każdej pozycji.
    • Dostawa do magazynu wydania – zamówienia dla dostawców są generowane z zamówień sprzedaży w przypadku, gdy dostawca dostarcza towary do magazynu, z którego towary są dostarczane do klienta. Wybór jest przenoszony do zapytania ofertowego sprzedaży jako wartość domyślna i może zostać zmieniony dla każdej pozycji.
  • Organizacja zakupu – w razie potrzeby można wprowadzić organizację zakupu. Jest ona używana w przypadku określenia dostawcy, który ma być używany w zamówieniu sprzedaży do generowania zamówień zakupu (ustawienie w polu Integracja z zaopatrzeniem).
Wskazówka
Gdy oferta sprzedaży jest generowana z zapytania ofertowego sprzedaży, organizacja zakupu jest przenoszona z zapytania ofertowego do oferty.
  • Dostawca – w tym polu można wprowadzić domyślną wartość dla dostawcy w bazie zapytań o sprzedaż. Jest ona wykorzystywana do generowania zamówień (ustawienie w polu Integracja z zaopatrzeniem).

Więcej informacji na temat funkcji partnera Dostawca można znaleźć w artykule: Partner, widok Dostawca.

  • Pochodzenie danych zakupu dla pozycji – określa, w jaki sposób sprzedawca i organizacja zakupu mają być określane w pozycjach zapytania o sprzedaż. Do wyboru są następujące pozycje:
    • Nagłówek – dane zamówienia w pozycjach są pobierane z odpowiednich pól nagłówka
    • Dane planowania artykułu – dane zamówienia w pozycjach są określane na podstawie danych planowania artykułu

Jeśli opcja Dostawa do magazynu wydania jest określona w polu Integracja z zaopatrzeniem, dane planowania artykułu są określane na podstawie lokalizacji magazynu.

W przypadku wysyłki zewnętrznej, do określenia danych planowania artykułu używana jest organizacja logistyki magazynowej zapisana dla organizacji sprzedaży w aplikacji Konfiguracja w funkcji Sprzedaż w polu Organizacja logistyki magazynowej dla zewnętrznej dostawy bezpośredniej. Jeśli nie jest tam zapisana żadna organizacja logistyki magazynowej, dane są określane przy użyciu organizacji sprzedaży.

Ustawienie jest przenoszone do nagłówka zapytania ofertowego sprzedaż i można je tam zmienić.

Ustawienie w bazie jest stosowane podczas wprowadzania artykułów i po zmianie danych artykułu. Organizację zakupu i dostawcę można jednak również wprowadzić ręcznie w pozycji.

  • Pochodzenie obowiązywania jednostek – pole służy do określenia miejsca, z którego pobierane jest ustawienie pochodzenie obowiązywania jednostek. Wybrany wpis jest wartością domyślną dla zapytań ofertowych sprzedaży tego rodzaju. Do wyboru są następujące pozycje:
    • Artykuł – ta opcja służy do przeniesienia ustawienia zobowiązania jednostkowego z danych podstawowych artykułu
    • Ręcznie – ta opcja pozwala zdefiniować indywidualne ustawienie dla zobowiązania jednostkowego

To pole jest wyświetlane, jeśli funkcja Ewidencja stanów w jednostkach logistycznych jest aktywna dla organizacji w aplikacji Konfiguracja. Funkcję tę można znaleźć w funkcji Logistyka magazynowa, podfunkcja Stany magazynowe.

Koniguracja

Funkcja Zakupy

Jeśli funkcja Zakupy nie jest aktywna, obowiązują następujące zasady:

  • Pola Integracja z zaopatrzeniem, Organizacja zakupu i Dostawca nie są aktywne.
  • W polu Integracja z zaopatrzeniem wyświetlany jest wpis Brak.
  • Pola Organizacja zakupu i Dostawca są zawsze puste.

Funkcja Logistyka magazynowa

Pole Pochodzenie obowiązywania jednostek jest widoczne tylko wtedy, gdy funkcja Ewidencja stanów w jednostkach logistycznych jest aktywna dla organizacji w podfunkcji Stany magazynowe.

Jeśli funkcja Logistyka magazynowa nie jest aktywna, obowiązują następujące zasady:

  • Funkcja Wykorzystanie magazynu nie może być edytowana i jest nieaktywna
  • Pola Wykorzystanie magazynu, Magazyn, Wartość domyślna magazynu  i Pochodzenie obowiązywania jednostek nie są widoczne.

Funkcja Sprzedaż

Schemat numeracji można wskazać w polu Schemat numeracji dla zapytań ofertowych sprzedaży w funkcji Sprzedaż, w podfunkcji Schematy numeracji. Jeśli schemat jest przypisany do organizacji sprzedaży wybranej na pasku tytułu, następna wynikająca z niego liczba jest sugerowana po wprowadzeniu rodzaju.

Funkcja Zastosuj ceny odbiorcy końcowego jest widoczna tylko wtedy, gdy funkcja Ceny detaliczne jest aktywna dla organizacji.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa com.cisag.app.sales.obj.RequestForProposalType jest istotna dla aplikacji Rodzaje zapytań ofertowych sprzedaży i jest używana na przykład do

  • przypisywania autoryzacji,
  • konfigurowania definicji działań
  • importu lub eksportu danych

Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych: com.cisag.app.sales.OrderData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą być przypisywane zarówno przy użyciu ról autoryzacji, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Specjalne możliwości

Dla aplikacji Rodzaje zapytań ofertowych sprzedaży nie istnieją specjalne możliwości.

Przyporzadkowanie organizacji

Jeśli funkcja Uprawnienia związane z treścią jest aktywna w aplikacji Konfiguracja, aplikacja Rodzaje zapytań ofertowych sprzedaży jest wyświetlana użytkownikowi tylko wtedy, gdy została przypisana do organizacji w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Sprzedaż

Aplikacja Rodzaje zapytań ofertowych sprzedaży zawiera tabelę Uprawnienia. Aby dany użytkownik mógł korzystać z rodzajów zapytań ofertowych sprzedaży, musi być przypisana do co najmniej jednej organizacji w danych podstawowych partnera, która została wprowadzona w tabeli Uprawnienia rodzaju zapytania ofertowego sprzedaży.

Wskazówka
Tabela jest widoczna tylko wtedy, gdy użytkownikowi przypisano funkcję Pokaż uprawnienia dla powiązanej organizacji za pośrednictwem ról uprawnień. Aby móc edytować uprawnienia związane z treścią, użytkownik musi mieć również możliwość Zmień uprawnienia.

Musi mieć również przypisane ogólne możliwości otwierania odpowiedniej aplikacji oraz otwierania i edytowania odpowiedniej jednostki biznesowej.

Więcej informacji na temat tabeli Uprawnienia oraz kompleksowy przegląd uprawnień związanych z treścią można znaleźć w artykule Uprawnienia związane z treścią.

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Rodzaje zapytań ofertowych sprzedaży nie istnieją funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Rodzaje zapytań ofertowych sprzedaży nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?