Umowy prowizyjne

Artykuł opisuje sposób mapowania umów prowizyjnych w systemie oraz strukturę aplikacji o tej samej nazwie. Aplikacja Umowy prowizyjne służy do wprowadzania danych podstawowych wymaganych do obliczania prowizji.

Instrukcje dotyczące obsługi umów prowizyjnych, np. jak wprowadzać lub edytować umowy prowizyjne, można znaleźć w dokumentacji Instrukcje: Umowy prowizyjne.

Definicje pojęć

Prowizje

Prowizje to płatności za usługi świadczone w procesie sprzedaży. Firma wykorzystuje je, aby zachęcić swoich przedstawicieli do działania w jej imieniu. Na przykład, przedstawiciel może otrzymać prowizję za każdy sprzedany przez niego przedmiot. Prowizje są obliczane jako procent na podstawie faktur sprzedaży lub jako stała kwota. Podstawa ustalania prowizji jest określona w umowach prowizyjnych.

Poziomy prowizji

Umowy prowizyjne mogą być definiowane na różnych poziomach prowizji. Na przykład można uzgodnić, że prowizja jest przyznawana dla przedstawiciela w odniesieniu do określonych klientów lub artykułów. Możliwe jest również połączenie przedstawiciela, klienta i artykułu lub klasyfikacji. Klient, artykuł lub kombinacje to poziomy prowizji, na których prowizja jest przyznawana.

Procenty prowizji

Procenty prowizji to stałe wartości procentowe używane do określenia prowizji w oparciu o podstawę prowizji. Procenty prowizji można na przykład zdefiniować specjalnie dla pozycji zamówienia lub w umowie prowizyjnej dla poziomu prowizji.

Opis aplikacji

Aplikacja Umowy prowizyjne służy do wprowadzania danych podstawowych do rozliczania prowizji. Umowy prowizyjne mogą mieć różne wartości referencyjne (poziomy prowizji). Można na przykład zdefiniować umowy, które dotyczą pojedynczego klienta lub grupy klientów. Ponadto umowy prowizyjne są ważne tylko przez określony czas.

Aby korzystać z aplikacji, użytkownik musi mieć przypisaną co najmniej jedną organizację sprzedaży.

Wszystkie poziomy prowizji są oparte na przedstawicielach i opcjonalnie zawierają komponent partnera lub artykułu.

Wskazówka
Zastosowanie partnera istotne dla rozliczenia prowizji to odbiorca faktury.

We wszystkich widokach aplikacja jest podzielona na nagłówek i obszar roboczy. Obszar roboczy zawiera tabelę artykułów i edytor artykułów. W zależności od wybranego widoku w nagłówku i obszarze roboczym wyświetlane są różne pola. Widok odpowiada poziomowi prowizji. Za pomocą funkcji Rozliczenie prowizji w aplikacji Konfiguracja można określić, które poziomy prowizji i widoki są dostępne. Więcej informacji w rozdziale: Konfiguracja.

Poziomy prowizji

Za pomocą pola widoku na standardowym pasku przycisków można wybrać następujące poziomy prowizji:

  • Ogólne – na tym poziomie wprowadzane są umowy prowizyjne dla każdego przedstawiciela. Umowy są niezależne od klienta lub pozycji, dla której wygenerowano sprzedaż.
  • Klient – na tym poziomie wprowadzane są umowy prowizyjne dotyczące przedstawiciela i klienta. Umowy są niezależne od artykułu, z którym osiągnięto sprzedaż.
  • Klient + artykuł – na tym poziomie wprowadzane są umowy prowizyjne dotyczące przedstawiciela, klienta i artykułu.
  • Klasyfikacja klient + artykuł – na tym poziomie wprowadza się umowy prowizyjne związane z klasyfikacją prowizji przedstawiciela handlowego, klienta i artykułu.
  • Klasyfikacja klienta – na tym poziomie wprowadza się umowy prowizyjne związane z klasyfikacją prowizji agenta i klienta. Umowy są niezależne od artykułu, za pomocą którego osiągnięto sprzedaż.
  • Klasyfikacja klienta + artykuł – na tym poziomie wprowadza się umowy prowizyjne związane z przedstawicielami handlowymi, klasyfikacją prowizji klienta i artykułami.
  • Klasyfikacja klientów + klasyfikacja artykułów – na tym poziomie wprowadza się umowy prowizyjne dla przedstawicieli handlowych, klasyfikację prowizji klienta i klasyfikację prowizji artykułu.
  • Artykuł – na tym poziomie wprowadza się umowy prowizyjne dla przedstawicieli i artykułów. Umowy są niezależne od klienta, dla którego wygenerowano sprzedaż.
  • Klasyfikacja artykułów – na tym poziomie wprowadza się umowy prowizyjne dotyczące przedstawicieli handlowych i klasyfikacji prowizji artykułów. Umowy są niezależne od klienta, dla którego wygenerowano sprzedaż.

Nagłówek

W nagłówku można użyć pół wyszukiwania, aby wpłynąć na liczbę wpisów w tabeli artykułów, a tym samym zdecydować, które umowy prowizyjne mają być wyświetlane w obszarze roboczym. W zależności od wybranego widoku nagłówek składa się z różnych kryteriów wyszukiwania:

  • Przedstawiciel – w polu należy wprowadzić identyfikator przedstawiciela jako cechę wyszukiwania. Dozwoleni są wszyscy partnerzy, dla których funkcja Przedstawiciel jest aktywowana w głównych danych partnera.
Wskazówka
W widoku Ogólne można opcjonalnie wprowadzić przedstawiciela. We wszystkich innych widokach należy wybrać przedstawiciela.
  • Klient – pole pozwala wprowadzić identyfikator klienta. Dozwoleni są wszyscy partnerzy, dla których wprowadzono główne dane klienta. W tabeli pozycji wyświetlane są tylko wartości pasujące do kryteriów wyszukiwania.

To pole jest widoczne tylko w widokach Klient, Klient + artykuł i Klient + klasyfikacja artykułów.

Wskazówka
Można opcjonalnie wprowadzić klienta w widoku Klient. W pozostałych dwóch widokach należy wybrać klienta.
  • Klasyfikacja prowizji klienta – pole pozwala wprowadzić odpowiednią klasyfikację prowizji klienta. W tabeli pozycji wyświetlane są tylko pozycje spełniające kryteria wyszukiwania.

To pole jest widoczne tylko w widokach Klasyfikacja klienta, Klasyfikacja klienta + artykuł i Klasyfikacja klienta + klasyfikacja artykułu.

Wskazówka
W widoku Klasyfikacja klienta można opcjonalnie wprowadzić klasyfikację. W pozostałych dwóch widokach należy wybrać klasyfikację.
  • Artykuł – pole pozwala wprowadzić identyfikator artykułu. W tabeli pozycji wyświetlane są tylko pozycje pasujące do kryteriów wyszukiwania.

To pole jest widoczne tylko w widokach Artykuł, Klient + artykuł i Klasyfikacja klienta + artykuł.

  • Klasyfikacja prowizji artykułu – pole pozwala wprowadzić odpowiednią klasyfikację prowizji artykułu. W tabeli artykułów wyświetlane są tylko wpisy spełniające kryteria wyszukiwania.

To pole jest widoczne tylko w widokach Klasyfikacja artykułu, Klient + klasyfikacja artykułu i Klasyfikacja klienta + klasyfikacja artykułu.

Obszar roboczy

W obszarze roboczym można przeglądać i edytować istniejące umowy prowizyjne oraz wprowadzać nowe umowy prowizyjne.

Tabela artykułów

Wszystkie istniejące umowy prowizyjne, które odpowiadają kryteriom wyszukiwania określonym w nagłówku, są wyświetlane w tabeli pozycji. Dla każdej umowy prowizyjnej wyświetlany jest jeden wiersz w zależności od poziomu prowizji (więcej informacji w rozdziale Poziomy prowizji).

Kolumny w tabeli odpowiadają polom w edytorze pozycji. Opis znajduje się w rozdziale: Edytor pozycji.

Edytor pozycji

Umowy prowizyjne można wprowadzać i edytować w edytorze pozycji. W zależności od wybranego poziomu prowizji (widoku) wyświetlane są różne pola:

  • Przedstawiciel – w polu należy wprowadzić identyfikator przedstawiciela, dla którego będzie zawierana umowa prowizyjna. Wszyscy partnerzy, dla których parametr Przedstawiciel jest aktywny w głównych danych partnera, są dozwoleni.

Po przeniesieniu danych do tabeli pozycji i do momentu ich pierwszego zapisania można zmienić identyfikator w tabeli.

To pole jest widoczne tylko w widoku Ogólne.

  • Klient – w polu należy wprowadzić identyfikator partnera z rolą klienta, za którego przedstawiciel określony w nagłówku ma otrzymać prowizję. Zasadniczo dozwoleni są wszyscy partnerzy, dla których wprowadzono dane podstawowe klienta.

Po przeniesieniu danych do tabeli pozycji i do momentu ich pierwszego zapisania, identyfikator może zostać zmieniony w tabeli.

Pole to jest widoczne tylko w widoku Klient.

  • Klasyfikacja prowizji klienta – pole pozwala wprowadzić odpowiednią klasyfikację prowizji klienta, jeśli przedstawiciel określony w nagłówku ma otrzymywać prowizję od sprzedaży klientów przypisanych do klasyfikacji.

Po przeniesieniu danych do tabeli pozycji i do momentu ich zapisania po raz pierwszy, klasyfikacja może zostać zmieniona w tabeli.

Pole to jest widoczne tylko w widoku Klasyfikacja klientów.

  • Artykuł – w polu należy wprowadzić identyfikator artykułu sprzedaży, dla którego przedstawiciel wskazany w nagłówku ma otrzymać prowizję za obrót nim osiągnięty. Wszystkie artykuły, dla których wprowadzono dane sprzedaży, są dozwolone jako artykuły sprzedaży.

Po przeniesieniu danych do tabeli artykułów i do momentu ich pierwszego zapisania, w tabeli można zmienić identyfikator.

Pole to jest widoczne tylko w widokach Artykuł, Klient + artykuł i Klasyfikacja klienta + artykuł.

  • Klasyfikacja prowizji za artykuł – pole pozwala wprowadzić odpowiednią klasyfikację prowizji artykułu, jeśli przedstawiciel określony w nagłówku ma otrzymać prowizję od powiązanej sprzedaży.

Po przeniesieniu danych do tabeli artykułów i do momentu ich zapisania po raz pierwszy, klasyfikacja może zostać zmieniona w tabeli.

Pole to jest widoczne tylko w widokach Klasyfikacja pozycji, Klient + klasyfikacja artykułu i Klasyfikacja klienta + klasyfikacja artykułu.

  • Procent prowizji – w polu należy wprowadzić procent osiągniętego obrotu, który ma być rozliczany jako kwota prowizji. Dane te można również zmienić w tabeli artykułów po ich zapisaniu.
  • Próg prowizji – w polu należy wpisać maksymalny rabat, jaki może zostać osiągnięty dla rozliczanej kwoty prowizji.

Rabat można zmienić w tabeli po przeniesieniu danych do tabeli pozycji i do momentu ich pierwszego zapisania.

  • Okres obowiązywania – w tym polu należy wprowadzić okres ważności umowy tymczasowej. W pierwszym polu określa się datę, od której umowa jest ważna. W drugim polu należy wprowadzić datę, do której umowa jest ważna.

Pierwsza data jest proponowana z datą bieżącą, druga z datą maksymalną. Daty te można również zmienić w tabeli pozycji po zapisaniu.

Wskazówka
Ponieważ umowy prowizyjne z nakładającymi się okresami na przedstawiciela i limitem rabatu są wykluczone, można odwzorować wzrost lub spadek prowizji w zależności od czasu.
Przykład
Przy rabacie do 10% przedstawiciel otrzymuje 4% prowizji od 1 stycznia do 30 czerwca i 6% prowizji od 1 lipca do 31 grudnia.

Konfiguracja

Poniższe ustawienia w funkcji Sprzedaż, podfunkcja Rozliczenie prowizji są istotne dla aplikacji Umowy prowizyjne w aplikacji Konfiguracja.

Pola:

  • Poziom prowizji – należy przypisać dokładnie jeden priorytet do każdego z następujących poziomów prowizji. Dostępne są poziomy prowizji:
    • Ogólne
    • Klient
    • Klient + artykuł
    • Klasyfikacja klient + artykuł
    • Klasyfikacja klienta
    • Klasyfikacja klienta + artykuł
    • Klasyfikacja klienta + klasyfikacja artykułu
    • Klasyfikacja artykułów
    • Klasyfikacja artykułów
  • Priorytet – ta kolumna określa kolejność, w jakiej różne poziomy prowizji mają być brane pod uwagę przy obliczaniu prowizji. Określa kolejność, w jakiej system przeszukuje różne poziomy prowizji w poszukiwaniu odpowiednich wpisów podczas obliczania prowizji.

Każdy poziom prowizji ma przypisany dokładnie jeden priorytet.

Dostępne są następujące priorytety:

    • Priorytet 1 (najwyższy)
    • Priorytet 2
    • Priorytet 3
    • Priorytet 4
    • Priorytet 5 (średni)
    • Priorytet 6
    • Priorytet 7
    • Priorytet 8
    • Priorytet 9 (najniższy)
    • Priorytet 0 (nie brać pod uwagę)

Priorytet „0” może być przypisany wielokrotnie, a wszystkie inne priorytety mogą być przypisane tylko raz. Priorytet „1” musi być ustawiony.

Wskazówka
Poziomy, do których przypisano priorytet „0”, nie są brane pod uwagę przy obliczaniu prowizji i nie są dostępne do rejestrowania umów prowizyjnych. W aplikacji brakuje odpowiedniego widoku. Należy pamiętać, że dane te można zdefiniować w zależności od organizacji. Odpowiednia definicja ma wpływ na aplikację Umowy prowizyjnetylko wtedy, gdy wybrano odpowiednią organizację na pasku tytułu przed otwarciem aplikacji. Zmiana organizacji, gdy aplikacja jest otwarta, nie ma wpływu na poziomy prowizji, a tym samym na widoki.

Jednostki biznesowe

Następująca jednostka biznesowa: com.cisag.app.sales.obj.CommissionDefinition

jest istotna dla aplikacji Umowy prowizyjne i jest ona używana na przykład do:

  • przypisywania uprawnień,
  • konfiguracji definicji działań lub
  • importu lub eksportu danych.

Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:

com.cisag.app.sales.Master1Data

Uprawnienia

Uprawnienia mogą być przypisywane zarówno przy użyciu ról uprawnień, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Nie ma specjalnych uprawnień dla aplikacji Umowy prowizyjne.

Przypisywanie organizacji

Jeśli funkcja Uprawnienia do treści jest aktywowana w aplikacji Konfiguracja, aplikacja Umowy prowizyjne jest wyświetlana dla użytkownika tylko wtedy, gdy przypisano mu organizację w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Sprzedaż
  • Firma

Funkcje specjalne

Nie ma żadnych specjalnych funkcji dla aplikacji Umowy prowizyjne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Umowy prowizyjne jest udostępniana dla partnerów biznesowych typu Przedstawiciel.

Czy ten artykuł był pomocny?