Wprowadzenie: Organizacje

Niniejszy artykuł zawiera ogólny opis najważniejszych kontekstów między aplikacjami dla organizacji i struktur organizacyjnych zarówno w środowisku wielofirmowym, jak i jednofirmowym. Informacje na temat aplikacji Organizacje znajdują się w artykule Organizacje.

Poniżej omówiono następujące tematy:

  • Organizacje i struktury organizacyjne – w celu mapowania wewnętrznych organizacji i struktur organizacyjnych
  • Uprawnienia – w celu uprawnień partnerów zewnętrznych (organizacji) do pracy w Comarch ERP Enterprise z zastrzeżeniem kontroli
  • Uprawnienia do treści – do użytku w celu określenia, które uprawnienia oparte na treści są przyznawane użytkownikowi, w zależności od przynależności organizacyjnej użytkownika

Zakres aktywowanych aplikacji specyficznych dla organizacji jest określany za pomocą ustawień w aplikacji Konfiguracja. Na przykład w środowisku wielofirmowym aplikacje Organizacje i Uprawnienia do logowania są dostępne dla dostawców, klientów i przedstawicieli handlowych. Jest tak tylko w przypadku środowiska jednofirmowego, gdy aktywowane są Uprawnienia do treści. Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, należy zapoznać się z artykułem Konfiguracja.

Definicje terminów

  • Struktura organizacyjna – struktura organizacyjna zasadniczo odzwierciedla organizację proceduralną w przedsiębiorstwie. Struktura firmy jest również w pewnym stopniu odwzorowana. Struktury organizacyjne są potrzebne do korzystania z uprawnień do treści i do mapowania procesów biznesowych organizacji. Struktury te mogą być tworzone dla następujących obszarów zadań:
    • Zakup
    • Logistyka magazynowa
    • Rachunkowość
    • Sprzedaż

Organizacje i struktury organizacyjne

Organizacja to kategoria partnerów, która służy na przykład do tworzenia firm, oddziałów i działów. Dane podstawowe organizacji są wprowadzane w aplikacji Partnerzy. Struktury organizacyjne są mapowane przy użyciu partnerów o typie Organizacja.

Struktury organizacyjne odzwierciedlają częściowo organizacje proceduralne i strukturalne firmy lub korporacji. Różni partnerzy przyjmują różne zadania w firmie lub korporacji. Nie każdy partner wykonuje wszystkie zadania; połączenie różnych partnerów jest na ogół normą. Z tego powodu wyróżnia się następujące obszary odpowiedzialności:

  • Sprzedaż
  • Zakup
  • Logistyka magazynowa
  • Rachunkowość

Sprzedaż, Zakup i Logistyka magazynowa

W przypadku obszarów odpowiedzialności związanych ze sprzedażą, zakupami i logistyką magazynową w każdym przypadku można skonfigurować hierarchiczną strukturę organizacyjną o dowolnej szerokości i głębokości. Jeśli partner w kategorii partnera Organizacja został przypisany do obszaru odpowiedzialności, partner ten reprezentuje węzeł w odpowiedniej strukturze organizacyjnej. To przypisanie integruje partnera ze strukturą organizacyjną odpowiedniego obszaru odpowiedzialności. Ta sama organizacja może służyć jako węzeł w dowolnym obszarze odpowiedzialności, ale tylko raz na obszar odpowiedzialności. Dla każdej organizacji można określić, czy należy wziąć pod uwagę specjalne cechy kraju i strefę czasową, w której się znajduje.

Przykładowo, jeśli organizacja jest używana jako węzeł w strukturze organizacyjnej Sprzedaż, jest ona oznaczona jako organizacja sprzedaży. W ten sam sposób organizacja staje się organizacją zakupową lub organizacją logistyki magazynowej. Organizacja może zatem być organizacją sprzedaży, organizacją zakupową i organizacją logistyczną, a także firmą finansową jednocześnie i w dowolnej kombinacji.

Ponieważ korzeniem wszystkich struktur organizacyjnych jest aktywny klient OLTP w każdym przypadku, musi to być jednocześnie organizacja zakupu, sprzedaży i logistyki magazynowej.

Rachunkowość

Struktura hierarchiczna nie jest tworzona w ramach Rachunkowości. Mapowany jest podmiot prawny posiadający oddzielny bilans i określany jako firma. Organizacja może być wyznaczona jako firma. Organizacja ta może być również węzłem we wszystkich innych obszarach odpowiedzialności. Baza danych OLTP może zawierać tyle firm, ile jest różnych jurysdykcji.

Każda organizacja jest przypisana do odpowiedzialnej firmy, definiując w ten sposób przynależność organizacji do firmy. Aktywny klient OLTP może być firmą, ale nie musi.

Wykorzystanie struktur organizacyjnych

Struktury organizacyjne są wykorzystywane w następujących przypadkach:

  • Jeśli uprawnienia do treści są aktywne w środowisku jednofirmowym, struktury organizacyjne są używane do szczegółowego przydzielania tych uprawnień pracownikom wewnętrznym i partnerom zewnętrznym. Można skonfigurować struktury organizacyjne dla zakupów, logistyki magazynowej i sprzedaży. Nie dotyczy to modułu Rachunkowość, ponieważ tylko aktywny klient OLTP tworzy tę strukturę organizacyjną. Ponadto możliwe jest określenie indywidualnie dla każdej organizacji, że dane podstawowe są współdzielone lub przyjmowane w różny sposób.
  • W środowisku wielofirmowym struktury organizacyjne służą do udostępniania lub niestandardowego wykorzystania danych podstawowych w wielu organizacjach przedsiębiorstwa. Podobnie jak w środowisku jednofirmowym, struktury organizacyjne są również wykorzystywane do szczegółowego przydzielania uprawnień do treści. Co więcej, funkcja wielofirmowości umożliwia transakcje procesów biznesowych obejmujących wiele organizacji. W szczególności zautomatyzowane rozliczenia międzyfirmowe mogą być przeprowadzane w oparciu o odpowiednie struktury organizacyjne. Struktury organizacyjne można skonfigurować dla zakupów, logistyki magazynowej, rachunkowości i sprzedaży.

Aby uzyskać więcej informacji na temat przydzielania uprawnień do treści i powiązanych wymagań dotyczących ustawień, należy zapoznać się z artykułem Uprawnienia do treści.

Mapowanie struktury organizacyjnej

Struktura organizacyjna jest mapowana na podstawie partnerów typu Organizacja. Wyznaczony partner, aktywny klient OLTP, reprezentuje korzeń struktury organizacyjnej.

Aby zbudować strukturę organizacyjną, należy utworzyć partnera typu Organizacja dla następujących wewnętrznych jednostek organizacyjnych firmy lub przedsiębiorstwa (środowisko wielofirmowe):

Jednostki organizacyjne, które:

  • są zlokalizowane w różnych krajach, a zatem podlegają różnym jurysdykcjom i potencjalnie znajdują się w różnych strefach czasowych
  • są geograficznie oddzielone
  • występują jako niezależni uczestnicy procesów biznesowych
  • stosują różne reguły biznesowe

W rezultacie jednostki organizacyjne mogą używać oddzielnych danych podstawowych dla pozycji, klientów itp. Ponadto dane podstawowe mogą być również współdzielone przez kilka organizacji.

Przynależność partnera, wewnętrzna lub zewnętrzna, określona w danych podstawowych partnera nie odgrywa roli w mapowaniu struktury organizacyjnej. Przynależność do wewnętrznej lub zewnętrznej struktury organizacyjnej określana jest osobno.

Lokalizacje

W obszarze odpowiedzialności Logistyka magazynowa organizacje zarządzające zapasami są oznaczone jako lokalizacje. Należy określić dokładnie jedną lokalizację na ścieżkę struktury organizacyjnej. Magazyny mogą być przypisywane wyłącznie do organizacji logistyki magazynowej wyznaczonych jako obiekty. Każdy magazyn musi należeć do lokalizacji. Dla wszystkich organizacji zarządzających zapasami, które są również lokalizacją, sumy zapasów są utrzymywane dla każdego właściciela zapasów, pozycji i jednostki zapasów.

Zlecenie produkcyjne jest zawsze realizowane dla lokalizacji. Wszystkie powiązane przyjęcia i wydania materiałów muszą odnosić się do magazynów należących do tej samej lokalizacji. Dotyczy to również zasobów, które mają być zarezerwowane, dlatego każdy zasób jest przypisany do lokalizacji. Planowanie wymagań materiałowych w ramach Planowania może być przeprowadzane na podstawie lokalizacji lub między lokalizacjami.

Aplikacja Organizacje

W aplikacji Organizacje definiowana jest przede wszystkim wewnętrzna struktura organizacyjna. Należy pamiętać, że wybrana organizacja musi należeć do wewnętrznej struktury organizacyjnej (Zakup, Logistyka magazynowa, Rachunkowość lub Sprzedaż), do których należy wybrana organizacja, która w danej strukturze organizacyjnej jest organizacją nadrzędną.

Na podstawie tej definicji organizacja staje się węzłem w strukturze organizacyjnej.

Szczegółowe przykłady struktur organizacyjnych w różnych obszarach odpowiedzialności można znaleźć w artykule Wprowadzenie: Wielofirmowość.

Aby uzyskać więcej informacji na temat aplikacji i procedur, należy zapoznać się z artykułem Organizacje.

Dane podstawowe

Środowisko wielofirmowe lub środowisko jednofirmowe z aktywnymi uprawnieniami do treści umożliwia udostępnianie danych podstawowych. Możliwość przyjęcia i konfiguracji zależy od kategorii danych podstawowych, a tym samym od jednostki biznesowej. Rozróżnia się między:

  • Jednostki biznesowe, które mają zastosowanie do wszystkich organizacji, a zatem są ważne w różnych przedsiębiorstwach, takich jak kraje lub jednostki.
  • Jednostki biznesowe, które są ważne we wszystkich korporacjach, ale dla których można ograniczyć lub określić, które organizacje mogą z nich korzystać, takie jak wszystkie typy zamówień, warunki dostawy i magazyny.
  • Jednostki biznesowe, które są zawsze tworzone dla konkretnej organizacji, takie jak warunki płatności, umowy prowizyjne
  • Jednostki biznesowe, które są zawsze tworzone dla określonego kraju, takie jak dane podstawowe dla Intrastat i utylizacja opakowań.
  • Czynniki, takie jak artykuł i partner, które składają się z wielu jednostek biznesowych i które są opracowywane w całej korporacji (np. artykuł podstawowy) w niektórych przypadkach i dla określonej organizacji (np. dane klienta) w innych przypadkach.

Podczas wprowadzania danych podstawowych zawsze istnieje odniesienie do odpowiedzialnej organizacji. Ta organizacja jest odpowiedzialna za edycję tych danych, na przykład za tworzenie nowych ról partnerów. Inne organizacje nie mogą edytować tych ról, ale mogą je zastosować w dowolnym momencie. W ten sposób, przykładowo, organizacja może korzystać z klienta innej organizacji bez konieczności samodzielnego wprowadzania danych. Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się z odpowiednią dokumentacją.

Dla wszystkich istotnych jednostek biznesowych, które są zawsze opracowywane dla konkretnej organizacji, można określić, że dane mogą być używane i edytowane przez grupę organizacji. Dotyczy to na przykład prawie wszystkich klasyfikacji i kont. Każda organizacja w tej grupie organizacji może edytować odpowiednią jednostkę biznesową. Wprowadzone zmiany są natychmiast dostępne dla wszystkich organizacji w grupie, co zmniejsza wysiłek związany z edycją dla każdej organizacji. Organizacja może zostać usunięta z grupy w dowolnym momencie. W rezultacie zmodyfikowane dane nie są już natychmiast dostępne, a organizacja nadal ponosi wyłączną odpowiedzialność za edycję swoich danych.

W przypadku trwale predefiniowanych jednostek biznesowych organizacje, które mogą z nich korzystać, można określić dla każdej instancji, jeśli jest to wymagane. Na przykład można to określić dla warunków dostawy i magazynów.

Aby uzyskać więcej informacji na temat ustawień i procedur dotyczących organizacji, należy zapoznać się z dokumentacją odpowiedniej aplikacji.

Efekty struktur organizacyjnych

Bieżący węzeł w strukturze organizacyjnej jest wyświetlany w polu wyboru w prawym górnym rogu paska workflow. Pole zawiera podzbiór struktury organizacyjnej do wyboru, odpowiadający organizacjom, z którymi użytkownik może pracować.

Aby użytkownik mógł otworzyć aplikację w bazie danych OLTP w środowisku wielofirmowym lub jednofirmowym z aktywnymi uprawnieniami do treści, należy wcześniej określić kontekst organizacyjny. W tym procesie rozróżnia się użytkowników wewnętrznych i zewnętrznych.

Dla użytkowników wewnętrznych należy określić następujące elementy:

  • Użytkownik musi być przypisany do danego systemu przy użyciu typu Pracownik.
  • W bazie danych OLTP, która ma być używana, musi istnieć dokładnie jeden partner typu Osoba, do którego użytkownik jest przypisany.
  • Osoba ta musi być przypisana dokładnie do organizacji wewnętrznych, których zdarzenia biznesowe użytkownik ma przeglądać lub edytować. Przypisania można dokonać w sposób zależny od czasu.

W przypadku użytkowników zewnętrznych wymagane są następujące specyfikacje:

  • Użytkownik musi być przypisany do danego systemu przy użyciu typu Partner biznesowy.
  • W bazie danych OLTP, która ma być używana, musi istnieć dokładnie jeden partner typu Osoba, do którego użytkownik jest przypisany.
  • Osoba ta musi być przypisana dokładnie do organizacji zewnętrznych, których zdarzenia biznesowe użytkownik ma przeglądać lub edytować. Przypisania można dokonać w sposób zależny od czasu.
  • Organizacje zewnętrzne muszą być przypisane do odpowiedzialnych organizacji wewnętrznych w aplikacjach do uprawnień logowania.

Kontekst organizacyjny obejmuje również obszary odpowiedzialności, do których należą organizacje przypisane do danej osoby. W przypadku organizacji zewnętrznych kontekst ten wynika z organizacji odpowiedzialnych przypisanych do uprawnień logowania w odpowiednich aplikacjach. Obszary odpowiedzialności są zatem pośrednio przypisane do każdego użytkownika. Ponadto wszystkie aplikacje są przypisane do żadnego obszaru zadań, jednego obszaru zadań lub wielu obszarów zadań. W przypadku kombinacji istnieje odpowiedni zestaw aplikacji, które użytkownik może otworzyć. Zależy to od uprawnień systemowych, które są dodatkowo uwzględniane.

Po zalogowaniu zestaw organizacji dostępnych dla aktywnego użytkownika jest obliczany dla wybranej bazy danych OLTP i w momencie logowania. Po otwarciu aplikacji zestaw ten jest ograniczony do tych organizacji, które odnoszą się do obszarów odpowiedzialności danej aplikacji.

Dla większości użytkowników skutkuje to dokładnie jedną organizacją na aplikację. Jeśli używanych jest wiele organizacji, użytkownik może wybrać jedną z nich. W ten sposób w danym momencie aktywna jest tylko jedna organizacja.

Aktywna organizacja jest czynnikiem decydującym podczas tworzenia nowej jednostki biznesowej. Ustawienia konfiguracji, dane podstawowe, a tym samym większość ustawień domyślnych są określane na podstawie aktywnej organizacji.

Konfiguracja

Aplikacja Konfiguracja może być używana do aktywowania lub dezaktywowania różnych funkcji dla każdej organizacji w wewnętrznej strukturze organizacyjnej. Ponadto można zastosować dane wprowadzone dla aktywnej bazy danych OLTP.

Uwaga
W środowisku jednofirmowym aktywacja parametru Uprawnienia do treści nie może zostać cofnięta po zapisaniu nowej organizacji oprócz aktywnego klienta OLTP.

Aktywacji funkcji Wielofirmowość, dla której uprawnienia oparte na zawartości są aktywowane automatycznie, nie można cofnąć po wprowadzeniu organizacji, która sama może wprowadzać i edytować dane.

Uprawnienia

Użytkownicy (partner typu Osoba) otrzymują swoje uprawnienia w momencie przypisania ich do organizacji. Uprawnienia z ról uprawnień również wchodzą w życie. W przypadku partnerów zewnętrznych obowiązują również przypisania organizacji wewnętrznych w aplikacjach do uprawnień logowania. Ogólnie rzecz biorąc, opcjonalne specyfikacje dotyczące uprawnień do treści mają zastosowanie do partnerów wewnętrznych i zewnętrznych.

Uprawnienia do logowania

Uprawnienia logowania służą do przypisywania organizacji zewnętrznych do organizacji wewnętrznych. Przypisana organizacja wewnętrzna określa uprawnienia do treści.

Poniższe role partnerów mają swoje własne zastosowanie:

  • Klient – aplikacja Uprawnienia logowania klienta
  • Dostawca – aplikacja Uprawnienia dostawcy do logowania
  • Przedstawiciel handlowy – aplikacja Uprawnienia do logowania przedstawiciela

Uprawnienia logowania przedstawiciela handlowego

Szczególnym przypadkiem jest wewnętrzny przedstawiciel handlowy: pracownik wewnętrzny z rolą partnera Przedstawiciel handlowy. Chociaż nie są to użytkownicy zewnętrzni, wewnętrzni przedstawiciele handlowi są również przypisani do wewnętrznej organizacji sprzedaży w aplikacji Uprawnienia do logowania przedstawiciela, która umożliwia im otrzymywanie odpowiednich uprawnień do treści. Są oni następnie traktowani w dalszych procesach tak, jakby byli partnerami zewnętrznymi.

Aby uzyskać więcej informacji na temat uprawnień należy zapoznać się z artykułami Uprawnienia i Uprawnienia do treści.

Uprawnienia do treści

W aplikacji Organizacje można określić dla każdej organizacji, czy mają być dla niej określane uprawnienia do treści. W tym celu na zakładce Uprawnienia znajduje się lista wszystkich odpowiednich jednostek biznesowych.

Uprawnienia organizacji do odczytu i zapisu są przechowywane w odpowiednich aplikacjach jednostek biznesowych, takich jak aplikacja Rodzaje zamówień sprzedaży. Na tej podstawie uprawnienia do treści dla każdej organizacji są określane dla innych aplikacji, które używają tych specyfikacji.

Uwaga
Jeśli do użytkownika przypisano wiele organizacji i jeśli korzystanie z uprawnień do treści jest wyłączone tylko dla jednej z tych organizacji dla jednostki biznesowej, powiązany użytkownik jest następnie upoważniony do korzystania ze wszystkich określonych jednostek biznesowych. Jeśli na przykład użycie zostanie wyłączone dla kombinacji organizacji i rodzajów zamówień sprzedaży, użytkownik może korzystać ze wszystkich rodzajów zamówień  sprzedaży i wyświetlać dokumenty z nich utworzone.

Aby uzyskać więcej informacji należy zapoznać się z artykułem Uprawnienia do treści.

Czy ten artykuł był pomocny?