Wprowadzenie: Rachunkowość/Comarch Financials Enterprise

Wprowadzenie

Rachunkowość ma za zadanie liczbowe rejestrowanie, monitorowanie i ocenę przepływu wartości, który powstał w firmie. Jednocześnie, oprócz faktur podatkowych, rachunkowość dostarcza ważnych i istotnych danych liczbowych dla zewnętrznych i wewnętrznych zainteresowanych stron. Rachunkowość dostarcza klientowi niezbędnych informacji do skutecznego zarządzania operacyjnego.

Dzięki Comarch Financials Enterprise użytkownik ma do dyspozycji kompleksowy system księgowy, który jest zintegrowany z Comarch ERP Enterprise za pomocą adaptera. Informacje na temat adaptera księgowego można znaleźć w dokumentacji Konfiguracja: Rachunkowość.

Comarch Financials Enterprise jest reprezentowany przez obszary Rachunkowość, Księgowość finansowa, Controlling i Środki trwałe. Każda struktura zawiera wiele własnych aplikacji i funkcji, które wspierają użytkownika w obsłudze wymaganych procesów. Rachunkowość ma również dostęp do danych, które są zarządzane centralnie w obszarze Podstawowym w Comarch ERP Enterprise.

Ponadto Comarch Financials Enterprise zapewnia zewnętrzne interfejsy do dwukierunkowej wymiany danych między Comarch ERP Enterprise i Comarch Financials Enterprise. Przykładowo, dane podstawowe partnerów oraz faktury przychodzące i wychodzące są przesyłane do księgowości finansowej z systemu ERP. Informacje o otwartych pozycjach są przesyłane z księgowości finansowej do ERP.

W niniejszej dokumentacji znajdują się informacje na temat aplikacji, ustawień, rozszerzeń i innej dokumentacji dostępnej w Comarch Financials Enterprise.

Konfiguracja

W aplikacji Konfiguracja, za pomocą funkcji Comarch Financials Enterprise, można dokonać ustawień, aby aktywować poszczególne obszary księgowości (księgowość finansowa, kontroling i środki trwałe) i skonfigurować je do indywidualnych potrzeb firmy.

Szczegółowy opis ustawień funkcji Comarch Financials Enterprise znajduje się w dokumentacji Konfiguracja: Comarch Financials Enterprise.

Obszar Podstawowy

Ogólne dane podstawowe wykorzystywane przez wszystkie struktury są zarządzane w strukturze Podstawowej. Ze względu na specjalne wymagania księgowości, w niektórych aplikacjach danych podstawowych dostępne są dodatkowe funkcje. Zasadniczo dotyczy to aplikacji Rok obrotowy, Partnerzy i Kraje, których rozszerzenia opisano w dodatkowej dokumentacji wymienionej poniżej.

Uwaga
Należy również zwrócić uwagę na odpowiednią dokumentację dla innych aplikacji w tym obszarze.

Rok obrotowy

W aplikacji Rok obrotowy konfiguruje się dodatkowe funkcje do księgowania w widoku Comarch Financials Enterprise.

Na zakładkach Księgowość finansowa, Kontroling i Środki trwałe można wprowadzać i edytować ustawienia i okresy, które są wymagane dla lat obrotowych w odpowiednich obszarach księgowości.

Szczegółowe informacje na temat lat i okresów obrachunkowych w księgowości można znaleźć w artykule Rozszerzenie: Lata obrotowe/Comarch Financials Enterprise.

Partnerzy

Poprzez ustawienia w ramach partnera w dodatkowym widoku Rachunkowość należy dokonać ważnych informacji dla księgowości. Na przykład partnerowi można przypisać specjalne właściwości, takie jak pseudo partnerzy do mapowania jednorazowych klientów i jednorazowych dostawców, kont mieszanych lub członkostwa w stowarzyszeniu.

Szczegółowe informacje na temat rozszerzeń w bazie partnerów można znaleźć w dokumentacji Rozszerzenie: Partnerzy, Widok Rachunkowość / Comarch Financials Enterprise.

Kraje

W aplikacji Kraje dostępne są dodatkowe pola dla Comarch Financials Enterprise, np. dla ustawień transakcji płatniczych.

Szczegółowe informacje na temat rozszerzeń można znaleźć w dokumentacji Rozszerzenie: Kraje/Comarch Financials Enterprise.

Obszar Rachunkowość

Obszar Rachunkowość zawiera aplikacje, które są używane wspólnie przez Comarch ERP Enterprise i Comarch Financials Enterprise. Oprócz aplikacji do pozyskiwania danych podstawowych obejmują one również aplikacje list i raportów. W dokumentacji Wprowadzenie: Rachunkowość znajduje się przegląd tych aplikacji.

Ponadto Comarch Financials Enterprise uzupełnia obszar Rachunkowość wieloma własnymi aplikacjami i aktywuje dodatkowe pola w aplikacjach danych podstawowych dla kodów podatkowych, rodzajów kosztów i warunków płatności. Aplikacje w tej strukturze są dostępne dla wszystkich trzech obszarów rachunkowości (księgowość finansowa, kontroling i środki trwałe).

Poniżej wymieniono różne aplikacje z obszaru Rachunkowość. Szczegółowe informacje i opisy można znaleźć we wspomnianej dodatkowej dokumentacji. Należy również zwrócić uwagę na odpowiednią dokumentację dla innych aplikacji w tej strukturze.

Kod podatkowy

Aplikacja Kod podatkowy zapewnia dodatkowe pola dla istotnych opcji kontrolnych w ramach rachunkowości.

Szczegółowe informacje na temat rozszerzeń kodu podatkowego można znaleźć w artykule Rozszerzenie: Kody podatkowe/Comarch Financials Enterprise.

Rodzaje kosztów

W aplikacji Rodzaje kosztów Comarch Financials Enterprise udostępnia dodatkowe pola i funkcje, takie jak wielowymiarowe przypisanie do kontroli uprawnień.

Szczegółowe informacje na temat rozszerzeń w aplikacji można znaleźć w sekcji Rozszerzenie: Rodzaj kosztów/Dokumentacja Comarch Financials Enterprise.

Warunki płatności

W przypadku warunków płatności, które są używane w Comarch Financials Enterprise, można zarządzać dodatkowymi danymi w aplikacji Warunki płatności.

Szczegółowe informacje na temat rozszerzeń aplikacji można znaleźć w dokumentacji Rozszerzenie: Warunki płatności /Comarch Financials Enterprise.

Standardy księgowe

Standardy księgowe dają możliwość równoległego prowadzenia księgowości według różnych zasad księgowych. W aplikacji Standardy księgowe definiuje się grupy bilansujące, które mają być używane w rachunkowości do mapowania wartości zgodnie z odpowiednimi zasadami rachunkowości.

Dokumentacja Bilansowanie według różnych zasad rachunkowości zawiera szczegółowe informacje na temat korzystania z grup księgowych i ich skutków.

Serwery księgowania

Serwer księgowania służy do przetwarzania danych księgowych, przesyłania danych istotnych dla kontrolingu i określania danych dla zachowań płatniczych, które są generowane przez aplikacje z ram Księgowość finansowa, Środki trwałe i Kontroling.

Serwery księgowania są tworzone w aplikacji o tej samej nazwie, przypisywane do podsystemu (np. księgowości finansowej) i aktywowane. Jednak tylko jeden serwer księgowania powinien być aktywny dla każdego używanego podsystemu.

Szczegółowy opis aplikacji można znaleźć w dokumentacji Serwer księgowania.

Uprawnienia

Oprócz koncepcji autoryzacji Comarch ERP Enterprise, można przypisać uprawnienia do określonych (selektywnych) danych (tzw. obiektów autoryzacji) w Comarch Financials Enterprise. Te uprawnienia danych pozwalają na ocenę, księgowanie i modyfikację praw, które mogą być dozwolone i ograniczone na indywidualnym poziomie danych.

O koncepcji autoryzacji można przeczytać w artykule Wprowadzenie: Uprawnienia w rachunkowości.

Waluty równoległe

Waluty równoległe są zarządzane jako dodatkowe wewnętrzne waluty lokalne. Każda istniejąca waluta w organizacji może zostać skonfigurowana jako dodatkowa wewnętrzna waluta lokalna. Waluty równoległej można użyć na przykład do zdefiniowania jednolitej waluty wyceny (np. dla bilansów) w grupie powiązanych spółek z różnymi podstawowymi walutami wewnętrznymi.

Więcej informacji można znaleźć w dokumencie Wprowadzenie: Waluty równoległe.

Replikacja danych podstawowych

Firmy, które muszą mapować kilka organizacji w księgowości finansowej, są szczególnie wspierane przez usługę replikacji danych, która umożliwia replikację danych podstawowych, takich jak konta księgi głównej, z centralnego centrum konserwacji w dowolnej organizacji. Funkcja Replikacji danych podstawowych umożliwia określenie, które z wielu funkcji kontrolnych danych podstawowych powinny być replikowane, a które nie. Można również określić, czy replikowane dane mogą być zmieniane lub poprawiane w organizacjach docelowych.

Szczegółowy opis tej funkcji można znaleźć w dokumentacji Wprowadzenie: Replikacja danych podstawowych.

Transfer danych GDPdU

(GDPdU = niemiecki skrót oznaczający Zasady dostępu do danych i weryfikacji dokumentów cyfrowych)

W ramach GDPdU, między innymi, wymagana jest możliwość dostarczenia audytorowi podatkowemu istotnych danych firmy na nośniku danych. Audytor podatkowy może załadować i ocenić dane dostarczone mu w Niemczech za pomocą oprogramowania audytowego IDEA (wersja 2006) firmy Audicon lub odpowiedniej wersji IDEA dla Austrii.

Dokumentacja Wprowadzenie: Przekazywanie danych GDPdU zawiera szczegółowe informacje na temat ustawień i procedur transferu danych.

Raporty zdefiniowane

W Comarch Financials Enterprise dostępne są standardowe raporty, których podstawowa struktura jest w dużej mierze podana. Oprócz tych standardowych raportów można również tworzyć indywidualnie zdefiniowane raporty.

W przypadku tych raportów struktura kolumn jest określana na podstawie indywidualnych schematów kolumn, a struktura wierszy na podstawie indywidualnych schematów wierszy. W ramach definicji raportów aplikacje Raport: Definicje raportów i Zapytanie o definicje raportów mogą być używane do łączenia skonfigurowanych schematów kolumn i wierszy w celu tworzenia nowych projektów oceny. Obszary zastosowania zdefiniowanych raportów obejmują:

  • Saldo z podziałem na rachunki bieżące
  • Rachunek zysków i strat (PL)
  • Krótkoterminowy rachunek zysków i strat (BWA)

Szczegółowe informacje na temat funkcji Definicje raportów można znaleźć w poniższej dokumentacji:

Obszar Księgowości finansowej

Księgowość finansowa jest jednym z centralnych punktów rachunkowości, w którym oprócz księgi głównej wykazywana jest również księga pomocnicza kont osobistych. Księgowość finansowa służy do rejestrowania i zarządzania zewnętrznymi transakcjami wartości własnej firmy z relacji z partnerami biznesowymi oraz wynikających z nich zmian w sytuacji majątkowej i kapitałowej.

Oprócz aplikacji do wprowadzania danych podstawowych, takich jak lata podatkowe, kody transakcji, profile kont zbiorczych, metody płatności i banki transakcyjne, obszar Księgowości finansowej zapewnia również liczne funkcje księgowania i oceny w celu mapowania wszystkich odpowiednich procesów biznesowych w ramach rachunkowości finansowej.

Podsumowując, obszar Księgowości finansowej obejmuje następujące funkcje:

  • Wprowadzanie dokumentów księgowych z indywidualnie definiowalnymi kodami transakcji w celu kontroli wprowadzania
  • Bezpośrednie zasilanie controllingu i środków trwałych z odpowiednich dokumentów
  • Automatyczne księgowanie bankowe (w języku niemieckim: ABB)
  • Płatności
  • Obrót płatniczy
  • Przedpłaty
  • Zyski zatrzymane
  • Automatyczne odroczenia
  • Przeszacowanie waluty zgodnie z różnymi metodami wyceny
  • Rozliczanie otwartych pozycji
  • Ubezpieczenie kredytu kupieckiego
  • Rozliczenia między spółkami
  • Zarządzanie płynnością
  • Oceny za pomocą konfigurowalnych list i raportów, które można konfigurować na różne sposoby w odniesieniu do sortowania i sumowania

Szczegółowe informacje na temat aplikacji i ustawień w ramach Księgowości finansowej, a także informacje na temat dalszej dokumentacji można znaleźć w artykule Wprowadzenie: Księgowość finansowa.

W razie potrzeby obszar Księgowość finansowa obsługuje dodatkowe funkcje mapowania specjalnych funkcji specyficznych dla danego kraju, np. dla Włoch, Francji i Polski. Odpowiednia dokumentacja dostarczy niezbędnych informacji dotyczących funkcji specyficznych dla danego kraju.

Obszar Controlling

Oprócz klasycznego rozliczania centrów kosztów i jednostek kosztowych, obszar Controllingu w Comarch Financials Enterprise obejmuje również analizę kosztów projektów, jednostek operacyjnych i innych dowolnie definiowanych wymiarów (np. klient, przedstawiciel, artykuł, region). Wszystkie typowe filozofie rachunku kosztów, takie jak rachunek kosztów pełnych i częściowych, analiza progu rentowności lub rachunek kosztów krańcowych mogą być brane pod uwagę.

Ponadto controlling oferuje funkcje dla następujących tematów:

  • Planowanie i budżetowanie
  • Koszty dodatkowe
  • Oceny za pomocą konfigurowalnych list i raportów, które można konfigurować na różne sposoby w odniesieniu do sortowania i sumowania.
  • Integracja księgowości finansowej i środkach trwałych
  • Transfer odpowiednich danych z Comarch ERP Enterprise (np. z faktur sprzedaży, zakupu, księgowań materiałów i zleceń produkcyjnych).

Dokumentacja Wprowadzenie: Controlling zawiera przegląd aplikacji dostępnych w ramach Controllingu w Comarch ERP Enterprise.

Obszar Środki trwałe

Księgowanie środków trwałych jest w pełni zintegrowanym obszarem księgowości. Zarządza środkami trwałymi przez cały cykl ich życia. Rachunkowość środków trwałych stanowi podstawę decyzji operacyjnych dotyczących środków trwałych. W tym celu dostępne są liczne oceny, w szczególności harmonogram środków trwałych, ale także listy i zestawienia sald.

Podsumowując, rachunkowość środków trwałych obejmuje następujące funkcje:

  • Integracja księgowości finansowej i controllingu
  • Zarządzanie różnymi wycenami środków trwałych (równoległe księgowanie zgodnie z HGB, IFRS itp.)
  • Definiowanie planowanych środków trwałych dla planowania inwestycji
  • Obliczanie rzeczywistej i planowanej amortyzacji
  • Symulacja rozwoju środków trwałych w przyszłych latach obrotowych
  • Zarządzanie ubezpieczeniem i wartościami odtworzeniowymi
  • Program księgowy do dodawania, przenoszenia, korekty wartości, zmiany danych podstawowych lub zbycia
  • Przeniesienie wszystkich istotnych procesów do księgowości finansowej i controllingu (np. amortyzacja, złomowanie, korekty wartości, a także amortyzacja kalkulacyjna i odsetki)
  • Oceny za pomocą konfigurowalnych list i raportów, które można konfigurować na różne sposoby w odniesieniu do sortowania i sumowania

Szczegółowe informacje na temat aplikacji i ustawień w ramach Środków trwałych, a także informacje dotyczące dalszej dokumentacji można znaleźć w dokumentacji Wprowadzenie: Środki trwałe.

Czy ten artykuł był pomocny?