Zapytania o faktury sprzedaży

Faktura sprzedaży zawiera zestawienie kwot należnych za towary lub usługi, które zostały dostarczone lub mają zostać dostarczone. Dokument ten zazwyczaj zawiera dane dotyczące fakturowanych pozycji, ilości, cen, warunków płatności oraz terminów.

Faktury sprzedaży mogą mieć wartość dodatnią (oznaczoną jako faktura) lub ujemną (oznaczoną jako nota kredytowa). Kwoty są wykazywane jako dodatnie na dokumentach i otrzymują odpowiedni nagłówek: Faktura lub Nota kredytowa. Jeżeli kwota końcowa wynosi zero, generowany jest dokument z nagłówkiem Faktura zerowa.

Niniejsza dokumentacja opisuje sposób mapowania faktur sprzedaży w systemie oraz strukturę aplikacji Zapytania o faktury sprzedaży. Przedstawiono również relacje pomiędzy fakturą sprzedaży a innymi aplikacjami i obiektami biznesowymi oraz sposób ich integracji z procesami biznesowymi.

Instrukcje dotyczące obsługi faktur sprzedaży, np. tworzenia ich kopii, zawarte są w dokumencie Instrukcje: Zapytania o faktury sprzedaży.

Rodzaje faktur sprzedaży służą do identyfikacji faktur tego rodzaju i zostały opisane w dokumencie Rodzaje faktur sprzedaży.

Definicje terminów

Faktury sprzedaży

Faktura sprzedaży zawiera zestawienie kwot do zapłaty za pozycje, które zostały już dostarczone lub mają zostać dostarczone. Jest to dokument rozliczeniowy, który może mieć również postać noty kredytowej.

Rodzaje faktur sprzedaży

Rodzaje faktur sprzedaży służą do identyfikacji dokumentów tego rodzaju oraz umożliwiają definiowanie różnych wartości domyślnych i ustawień stosowanych podczas wystawiania faktur sprzedaży.

Korekty faktur

Korekta faktury to dokument służący do korygowania istniejącej faktury sprzedaży. Za jego pomocą można skorygować ilości lub wartości pozycji zawartych na fakturze. Dokument korekty zawiera wszystkie pozycje z faktury źródłowej, które mają zostać skorygowane, oraz odpowiadające im pozycje korekty. Zasada ta obowiązuje również wtedy, gdy dana pozycja nie podlega zmianie.

Opis aplikacji

Aplikacja Zapytania o faktury sprzedaży służy do przeglądania utworzonych i wystawionych faktur sprzedaży oraz – w razie potrzeby – do kopiowania odpowiednich dokumentów lub anulowania i ponownego wystawienia faktur.

Aplikacja Zapytania o faktury sprzedaży jest aplikacją wyłącznie do wyświetlania danych. Dane są przekazywane podczas tworzenia faktury sprzedaży i nie mogą być już modyfikowane w tej aplikacji.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Nagłówek aplikacji Zapytania o faktury sprzedaży zawiera pola umożliwiające jednoznaczną identyfikację faktury oraz podstawowe dane faktury sprzedaży. Znajdują się w nim również pola ogólne, które są uporządkowane w zakładkach:

Pola identyfikacji
  • Numer – unikalny identyfikator faktury sprzedaży składa się z dwóch elementów: rodzaju faktury (w pierwszym polu) oraz numeru faktury (w drugim polu). Wraz z typem faktury A/R identyfikują jednoznacznie dokument.
    • Typ faktury A/R – pozwala wybrać istniejący rodzaj faktury sprzedaży dla dokumentu, który chcesz wyświetlić.
    • Numer faktury sprzedaży – pozwala uzupełnić numer faktury, jeśli jest wymagany.
  • Status (symbol) – aktualny status faktury sprzedaży prezentowany jest w formie symbolu, który zawiera:
    • status ogólny,
    • status transmisji,
    • status otwartych pozycji.
      Status jest wyświetlany jako etykieta narzędzia.
  • Odbiorca faktury – partner będący adresatem faktury sprzedaży za dostarczone pozycje. Zostaje jednoznacznie zidentyfikowany i przypisany na podstawie numeru partnera.
Zakładka Ogólne

Zakładka zawiera dane odbiorcy faktury oraz inne ogólne informacje o fakturze sprzedaży.

Pola i ich objaśnienia:

  • Nazwa – wyświetlana jest nazwa odbiorcy faktury. Dane pochodzą z przypisanego zamówienia sprzedaży i nie podlegają edycji.

  • Adres odbiorcy faktury – w polu Adres wyświetlany jest adres odbiorcy faktury. Adres również pochodzi z zamówienia i nie może zostać zmieniony.

  • Data dokumentu – wskazuje datę utworzenia faktury sprzedaży.

  • Data realizacji usługi – przedstawia datę pierwszej dostawy uwzględnionej w momencie generowania faktury. W przypadku braku dostawy, prezentowana jest data faktury.

  • Data księgowania – określa datę, w której faktura została zaksięgowana w systemie.

  • Wartość netto przed rabatem – suma wartości brutto wszystkich pozycji faktury sprzedaży, z wyłączeniem pozycji szczegółowych zestawu.

  • Symbol faktury zbiorczej – wykorzystywany do fakturowania zbiorczego wielu zamówień jednego klienta (np. na koniec miesiąca lub kwartału). Wskaźnik należy wcześniej przypisać w zamówieniu sprzedaży. Fakturę zbiorczą można wygenerować w aplikacji kokpitu (Lista: Zamówienia sprzedaży lub Lista: Zlecenia dostawy).

Zakładka Warunki faktury

Zakładka zawiera informacje dotyczące warunków płatności i metod płatności przypisanych do faktury sprzedaży.

Dostępne pola:

  • Warunki płatności – prezentuje warunki płatności przypisane do faktury sprzedaży, w tym terminy oraz wartości procentowe rabatów. Jeśli odbiorca faktury lub partner płatności dotrzyma terminu, możliwe jest zastosowanie przypisanego rabatu.

  • Forma płatności – określa sposób uregulowania faktury (np. polecenie zapłaty, za pobraniem).

  • Data waluty – wskazuje datę, od której obowiązuje termin płatności zdefiniowany w nagłówku faktur sprzedaży. Data ta jest przekazywana do księgowości finansowej.

  • Kwota zapłaty – zawiera sumę zaliczek już zarejestrowanych dla faktury sprzedaży. Wartość aktualizowana jest automatycznie w przypadku synchronizacji z systemem księgowości finansowej.

  • Faktura źródłowa – wyświetla numer faktury sprzedaży, która podlega korekcie. Pole wykorzystywane jest wyłącznie dla faktur z cenami detalicznymi dla odbiorców końcowych.

Zakładka Forma płatności

Na zakładce wyświetlane są formy płatności użyte do opłacenia faktury sprzedaży. Środki płatności mogły zostać wprowadzone np. dla faktury wygenerowanej z dokumentu gotówkowego.

Dla każdego środka płatności wyświetlany jest wiersz zawierający poniższe dane:

  • Forma płatności – zawiera typ płatności zastosowany w fakturze sprzedaży. Typ płatności określa sposób, w jaki faktura została lub ma zostać opłacona, np. polecenie zapłaty lub pobranie.

    Wskazówka
    Więcej informacji zawiera dokument Formy płatności.

  • Bon – zawiera numer bonu, jeśli faktura sprzedaży została w całości lub częściowo opłacona bonem.

  • Kwota – zawiera wartość dla danej formypłatności.

  • Zapłacono – informuje, czy dana kwota została już zapłacona.

Zakładka Dostawa

Zakładka zawiera dane dotyczące partnerów uczestniczących w dostawie oraz niektóre warunki dostawy. Widoczność danych zależy od istnienia zamówienia dostawy i podstawy wystawienia faktury sprzedaży.

Możliwe przypadki:

  • Faktura sprzedaży została utworzona przed wystawieniem zlecenia dostawy, na podstawie ilości MRP zdefiniowanej w zamówieniu sprzedaży i przez wykonanie akcji [Utwórz i drukuj fakturę] – zakładka Dostawa jest aktywna, ale dane są niedostępne.

  • Faktura sprzedaży została utworzona przed wygenerowaniem zlecenia dostawy, a akcja [Utwórz i drukuj fakturę z transakcją magazynową] została wykonana (w tym przypadku ilość MRP nie jest wymagana) – zakładka Dostawa jest aktywna i dane są widoczne.

  • Faktura sprzedaży została utworzona po wygenerowaniu zlecenia dostawy – zakładka Dostawa jest nieaktywna.

Dostępne pola:

  • Odbiorca dostawy – określa odbiorcę dostawy, identyfikowanego numerem partnera. Partner został przypisany w zamówieniu.

  • Warunki dostawy – określają uzgodnienia pomiędzy sprzedającym a kupującym, dotyczące rodzaju dostawy i sposobu jej realizacji, np. dostawa gratis lub odbiór własny. Umożliwiają także określenie, czy koszty transportu mają być naliczane i wystawiane na fakturze. Warunki dostawy są definiowane w zamówieniu.

  • Spedytor – partner odpowiedzialny za transport towarów. Może samodzielnie realizować transport lub zlecać go firmie zewnętrznej.

  • Warunki wysyłki – określają sposób transportu (np. przez spedytora, kuriera, pocztę) i stanowią główny parametr kalkulacji kosztów transportu.

Zakładka Płatnik

W zakładce tej wyświetlane są dane partnera płatności, jeżeli możliwe było określenie partnera płatności dla powiązanego zamówienia sprzedaży. Partner płatności ustalany jest na podstawie danych podstawowych partnera w chwili tworzenia zamówienia sprzedaży i wyświetlany w tym dokumencie.

Jeśli podczas wprowadzania zamówienia sprzedaży nie było możliwe przypisanie partnera płatności, pole pozostaje puste.

Wskazówka
Zmiana danych podstawowych partnera po utworzeniu zamówienia sprzedaży nie wpływa na dane już zapisane w systemie.

Pola w szczegółach:

  • Płatnik – partner z funkcją Klient, który faktycznie dokonuje zapłaty za zamówione pozycje. Może różnić się od odbiorcy faktury i zamawiającego. Płatnik pochodzi z zamówienia sprzedaży i nie podlega edycji.

  • Adres – adres partnera płatności, pobierany z zamówienia sprzedaży. Nie można go zmienić.

  • Nazwa – nazwa partnera płatności, również pobierana z zamówienia sprzedaży i nieedytowalna.

  • Lista faktur – identyfikator listy faktur, wyświetlany, jeśli dana faktura sprzedaży została do niej przypisana w aplikacji Lista: Faktury sprzedaży za pomocą akcji [Utwórz listę faktur].

Zakładka Odbiorca dokumentu

Pola w szczegółach:

  • Odbiorca dokumentu faktury – partner, który figuruje jako adresat na dokumencie faktury sprzedaży. Może się różnić od odbiorcy faktury. Pochodzi z zamówienia sprzedaży i nie podlega edycji.

  • Adres – adres odbiorcy dokumentu, przejęty z zamówienia sprzedaży. Nie można go zmienić.

  • Nazwa – nazwa odbiorcy dokumentu, również pochodzi z zamówienia sprzedaży i nie podlega edycji.

Zakładka Organizacja sprzedaży

Pola w szczegółach:

  • Organizacja sprzedaży – organizacja odpowiedzialna za wystawienie faktury za pozycje zamówione przez klienta. Identyfikowana jest jednoznacznie za pomocą numeru partnera.

    Wskazówka
    W środowisku jednofirmowym bez aktywnych autoryzacji jest to zawsze klient. Organizacja sprzedaży pełni także funkcję organizacji uprawnień.

  • Adres – adres organizacji sprzedaży, przejęty z zamówienia sprzedaży. Nie można go zmienić.

  • Nazwa – nazwa organizacji sprzedaży, także pobrana z zamówienia sprzedaży i nieedytowalna.

Zakładka Firma
  • Firma – w strukturze organizacyjnej księgowości przypisana organizacja określana jest jako firma. Firma jest osobą prawną ujmowaną oddzielnie w bilansie.
  • Adres – wyświetlany adres firmy pochodzi z zamówienia należącego do faktury i nie może zostać zmieniony.
  • Nazwa – nazwa firmy pochodzi z zamówienia należącego do faktury i nie może zostać zmieniona.
Zakładka Przyznana kwota kredytu

Zakładka wyświetla dane dotyczące już przydzielonych kredytów klienta.

  • Należna kwota faktury – kwota faktury pomniejszona o rabat gotówkowy z pierwszego okresu rabatowego, ponieważ wykorzystane kwoty kwalifikowały się do rabatu w momencie utworzenia faktury.
  • Pozostała kwota – kwota wynikająca z obliczenia: kwota faktury minus kwota rabatu gotówkowego minus przyznany kredyt klienta.

Poniżej tych pól wyświetlana jest tabela Przydzielone kredyty klienta z następującymi kolumnami:

  • Kredyt odbiorcy – typ dokumentu i numer kredytu klienta, który został przydzielony do faktury sprzedaży.

  • Data płatności – data utworzenia kredytu klienta, interpretowana jako data płatności.

  • Typ dokumentu rezerwacji – typ dokumentu, dla którego kredyt został zarezerwowany, np. zamówienie sprzedaży.

  • Odniesienie do dokumentu rezerwacji – numer dokumentu lub pozycji, do którego przypisano kredyt.

  • Pozycja alokacji kredytu odbiorcy– identyfikator pozycji alokacji: typ dokumentu, numer, numer pozycji, numer szczegółowy pozycji.

  • Przydzielona kwota kredytu klienta – kwota kredytu przypisana do faktury sprzedaży.

  • Kwota kredytu klienta bez podatków – całkowita przydzielona kwota kredytu bez podatku.

Wskazówka
Oświadczenie podatkowe ma znaczenie dla sald kredytowych typu zaliczka.

  • Kwota podatku kredytu klienta – Całkowita przypisana kwota podatku.

Wskazówka
Zestawienie podatkowe dotyczy sald typu zaliczka.

Przycisk [Dane podatkowe] – w przypadku zaliczek wyświetlane są dodatkowe dane dla każdego użytego klucza podatkowego.

Tabela szczegółowa zawiera następujące kolumny:

  • Kod podatkowy – kod jest wyświetlany, jeśli zaliczka obejmuje tylko jeden kod podatkowy. W przypadku wielu kodów kolumna pozostaje pusta.

  • Stawka podatkowa – pokazuje procentową stawkę przypisaną do zaliczki, zgodnie z podziałem kwoty kredytu.

Wskazówka
Stawka podatku może różnić się od aktualnie obowiązującej, ponieważ obowiązuje stawka przypisana w momencie żądania zaliczki. Po zaksięgowaniu i rozliczeniu otwartych pozycji (zaliczki i faktury), pierwotnie zaksięgowane podatki zostają anulowane i skorygowane przy zaksięgowaniu faktury.

  • Kwota bez podatku – wartość zaliczki bez podatku.

  • Kwota podatku – wartość podatku przypisana do zaliczki. Jeśli zaliczka obejmuje wiele kluczy podatkowych, wyświetlana jest suma wszystkich podatków.

Zakładka Kwoty podatku

Zakładka zawiera informacje dotyczące sposobu naliczania podatku oraz zestawienie wyliczonych wartości. Wszystkie użyte na fakturze rodzaje podatku są prezentowane w formie wierszy w tabeli. Dla każdego rodzaju podatku (klucza podatkowego) przypisanego do pozycji faktury prezentowane są wartości składowe.

Jeśli na fakturze zastosowano więcej niż jeden klucz podatkowy, pod zestawieniem pojawia się dodatkowy wiersz sumujący wartości ze wszystkich kluczy.

Opis pól:

  • Kod podatkowy – określa kombinację typu podatku i przypisanej stawki. Dla każdego kodu wyświetlane są dane z pozycji faktury, do których ten kod ma zastosowanie. Kod podatkowy ustalany jest podczas generowania faktury na podstawie zamówienia sprzedaży lub zlecenia dystrybucji. Danych nie można edytować.

    Wskazówka
    Opis kodu może zawierać inną stawkę niż ta zastosowana do obliczeń. Wyświetlany jest kod obowiązujący dla daty usługi na fakturze – nawet jeśli został zdefiniowany później.

  • Wartość netto po rabacie – suma kwot netto wszystkich pozycji faktury przypisanych do danego kodu podatkowego.

    Wskazówka
    Jeśli na fakturze zastosowano kilka kodów podatkowych, ostatni wiersz tabeli prezentuje sumę kwot netto ze wszystkich kodów.

  • Kwota podatku – suma podatku naliczonego od pozycji faktury według wskazanego kodu podatkowego. Wyliczana z kwoty netto i przypisanej stawki procentowej.

    Wskazówka
    W przypadku wielu kodów podatkowych ostatni wiersz pokazuje łączną kwotę podatku.

  • Wartość brutto po rabacie – łączna wartość pozycji faktury po doliczeniu podatku – suma kwoty netto i kwoty podatku.

    Wskazówka
    Dla faktur z wieloma kodami podatkowymi ostatni wiersz przedstawia sumę wartości brutto dla wszystkich kodów podatkowych.

Zakładka Teksty

Zakładka umożliwia wyświetlanie tekstów i modułów tekstowych faktury sprzedaży. Edycja istniejących tekstów ani dodawanie nowych nie jest możliwa.

Przycisk [Edytuj] – umożliwia wyświetlenie pełnej zawartości tekstu lub modułu tekstowego wybranego wiersza. Treść otwierana jest w osobnym oknie dialogowym.

Jeśli w tabeli wyświetlana jest ikona, oznacza to, że dla danego wiersza istnieje tekst.

Wskazówka
Opis kolumn tabeli z tekstami znajduje się w dokumentacji Teksty.

Obszar roboczy

W obszarze roboczym wyświetlane są pozycje faktury sprzedaży. Pozycje te opisują zafakturowaną usługę:

  • jakie pozycje zostały zafakturowane

  • w jakiej ilości

  • w jakiej cenie

Aplikacja Lista: Faktury sprzedaży służy wyłącznie do wyświetlania danych. Informacje o pozycjach są przenoszone z pozycji zamówienia w momencie tworzenia faktury sprzedaży i nie mogą być już edytowane na poziomie faktury.

Pozycje mogą pochodzić z różnych procesów źródłowych:

  • Zamówienie sprzedaży

Wskazówka
Więcej informacji na temat danych wyświetlanych w tym przypadku znajduje się w dokumentacji Zamówienia sprzedaży.

  • Rozliczenie wewnętrzne (tylko w systemach wielofirmowych)

Rozliczenie wewnętrzne może być utworzone na podstawie:

    • zlecenia dystrybucji

    • transakcji magazynowej przez zamówienie sprzedaży

    • transakcji magazynowej przez zamówienie

    • transakcji magazynowej bez odniesienia do zamówienia

Wskazówka
Szczegóły dotyczące danych wyświetlanych dla rozliczeń wewnętrznych znajdują się w dokumentacji Alokacja wewnętrzna.

Informacje o fakturze są prezentowane w tabeli pozycji analogicznie do dokumentu Faktura sprzedaży. Dla każdej pozycji generowany jest wpis tabelaryczny, który zwykle obejmuje kilka wierszy.

Pierwszy wiersz identyfikuje zamówienie, na podstawie którego została wystawiona faktura sprzedaży. Może to być:

    • zamówienie sprzedaży, albo

    • rozliczenie wewnętrzne na podstawie zlecenia dystrybucji (w systemach wielofirmowych)

Zamówienie identyfikowane jest przez typ i numer. Szczegóły pozycji zależą głównie od ustawień cen zapisanych w zamówieniu, szczególnie w zakładce Wartości zamówienia.

  • Paragon z kasy fiskalnej

Jeśli system kasowy jest aktywny, faktura sprzedaży może zostać wygenerowana również z paragonu kasowego.

Wyświetlanie cen

Wyświetlanie ceny brutto

W przypadku wybrania opcji Brutto dla każdej pozycji prezentowane są dodatkowe maksymalnie cztery wiersze opisujące składniki ceny brutto oraz kwoty przypisane do danej pozycji.

  • Wyświetlanie ceny netto

W przypadku wyboru trybu Netto, składniki ceny nie są wyświetlane, ale prezentowane są ceny netto i wartości wynikające z komponentów ceny zapisanych w zamówieniu.

Wyświetlane dane pozycji faktury

Dla każdej pozycji faktury sprzedaży w tabeli, w określonych nagłówkach kolumn, wyświetlane są następujące informacje:

  • Pozycja – numer pozycji faktury. Umożliwia jednoznaczną identyfikację pozycji na dokumencie. Numery pozycji są automatycznie generowane na podstawie zakresu numeracji przypisanego do danego rodzaju zamówienia i nie można ich przypisać ręcznie.

    Wskazówka
    Numer pozycji może być również używany jako odniesienie w innych dokumentach.

  • Artykuł – identyfikator i opis pozycji zgodnie z dokumentem źródłowym (np. zamówieniem sprzedaży).

  • Kod podatkowy – kod podatkowy przypisany do pozycji zamówienia.

    Wskazówka
    Szczegóły dotyczące kodu podatkowego znajdują się w sekcji Kwoty podatku.

  • Całkowita ilość – ilość pozycji wynikająca z zamówienia sprzedaży.

  • Cena netto – cena jednostkowa pozycji, zgodna z danymi w zamówieniu. Jest to wartość do zapłaty za jedną jednostkę towaru lub usługi.

    Wskazówka
    Jeśli wybrano tryb wyświetlania brutto, prezentowana jest cena bez uwzględnienia składników ceny (rabaty, dopłaty). W trybie netto prezentowana jest cena po uwzględnieniu wszystkich rabatów i dopłat.

    Wskazówka
    Kolumna jest niewidoczna w przypadku faktur dla klientów końcowych.

  • Cena netto z podatkami – cena jednostkowa brutto zawierająca podatek, zgodna z wartością zapisaną w zamówieniu.

    Wskazówka
    Widoczna tylko dla faktur dla klientów końcowych.

  • Kwota netto – wartość pozycji obliczona jako iloczyn ilości i ceny netto (lub brutto, w zależności od trybu wyświetlania).

    Wskazówka
    Jeśli ustawiono widok netto, prezentowana jest kwota po uwzględnieniu składników ceny. Kolumna jest niewidoczna dla faktur dla klientów końcowych.

  • Całkowita kwota netto z podatkami – wartość pozycji z podatkiem, obliczona jako iloczyn ilości i ceny jednostkowej z uwzględnieniem podatku.

    Wskazówka
    Kolumna jest widoczna wyłącznie dla faktur dla klientów końcowych.

  • Cena bazowa z podatkami – wartość jednostkowa za określoną ilość w przypadku produktów z obowiązkiem podania ceny bazowej, np. 2,99 EUR/100 ml.

    Wskazówka
    Kolumna jest widoczna tylko dla produktów oznaczonych jako podlegające cenie bazowej.

    Wskazówka
    Pole to nie jest wyświetlane w aplikacji, ale jest dostępne do druku paragonów. Można je również włączyć do widoku w aplikacji Lista: Faktury sprzedaży/Pozycje.

Przycisk: Informacje o dostawie

Przycisk jest wyświetlany tylko wtedy, gdy w danych podstawowych klienta ustawiono opcję Według zamówienia dla sortowania pozycji faktury. Jest on aktywny wyłącznie wtedy, gdy faktura sprzedaży nie została wygenerowana z paragonu gotówkowego i gdy do wybranej faktury istnieje co najmniej jeden dokument dostawy.

Po kliknięciu możliwe jest wyświetlenie lub ukrycie informacji o dostawie dla pozycji faktury. W przypadku zwrotu pustych towarów jako dokument dostawy traktowane jest potwierdzenie odbioru. We wszystkich pozostałych przypadkach jest to standardowy dowód dostawy.

Wyświetlane informacje:

  • Dowód dostawy / potwierdzenie odbioru towaru – typ, numer i data dokumentu dostawy przypisanego do pozycji.

Przycisk: Informacje o zamówieniu sprzedaży

Przycisk ten jest wyświetlany tylko wtedy, gdy faktura sprzedaży nie została wygenerowana z paragonu gotówkowego, a sortowanie pozycji w danych podstawowych klienta ustawiono na Według dowodów dostawy. Pozycje faktury są wówczas sortowane według dokumentów dostawy, a informacje o powiązanych zamówieniach można wyświetlać lub ukrywać.

Wyświetlane informacje:

  • Numer zamówienia – typ, numer i data wprowadzenia zamówienia sprzedaży, wyświetlane w jednym wierszu.

  • Zlecenie dystrybucji – typ, numer i data wprowadzenia zlecenia dystrybucji, przypisanego do pozycji.

  • Przydział wewnętrzny – informacje o transakcjach magazynowych lub typ, numer i data wprowadzenia zamówienia zakupu, jeśli dotyczy. Dane te są wyświetlane w jednym wierszu dla każdej pozycji.

Linie sumujące

Na fakturze sprzedaży wyświetlane są następujące wiersze podsumowania:

  • Suma częściowa – zawiera całkowitą wartość pozycji zamówienia przed uwzględnieniem rabatów przypisanych do zamówienia. Wiersz ten jest wyświetlany tylko wtedy, gdy pozycje faktury są posortowane według zamówienia i występują rabaty przypisane do zamówienia.

    Wskazówka
    Ta kolumna nie jest widoczna w przypadku faktur dla klientów końcowych.

  • Suma zamówienia – obejmuje całkowitą wartość pozycji przypisanych do danego zamówienia, łącznie z rabatami dla zamówienia, gdy pozycje faktury są sortowane według zamówienia.

    Wskazówka
    Ta kolumna nie jest widoczna w przypadku faktur dla klientów końcowych.

  • Łączna kwota – przedstawia sumę wszystkich pozycji faktury, z uwzględnieniem wszystkich rabatów przypisanych do pozycji oraz zamówień.

    Wskazówka
    Ta kolumna nie jest widoczna w przypadku faktur dla klientów końcowych.

  • Kwota końcowa – zawiera całkowitą wartość faktury. Dla faktur wystawionych dla klientów końcowych obejmuje kwoty z podatkiem VAT. W pozostałych przypadkach VAT jest odliczony.

Akcje  związane z aplikacją

W aplikacji Lista: Faktury sprzedaży dostępne są akcje związane z dokumentami, które opisano w następujących sekcjach:

Akcja [Wydrukuj kopie faktury]

Za pomocą tej akcji można wystawić kopię dokumentu faktury sprzedaży. Kopia jest tworzona na podstawie aktualnie wyświetlanej faktury.

Wymagania wstępne:

  • Faktura nie może być wygenerowana z dokumentu kasowego.

Efekty:

  • Tworzona jest kopia dokumentu faktury sprzedaży.

  • Kopia trafia na zdefiniowany nośnik wyjściowy, zgodnie z przypisanym szablonem dokumentu.

  • Licznik kopii zwiększa się o jeden.

  • Wydruk nie ma skutków księgowych ani logistycznych.

Akcja [Anuluj i wydrukuj fakturę]

Akcja umożliwia wygenerowanie dokumentu anulowania dla wyświetlanej faktury sprzedaży. Faktur nie można usuwać – muszą zostać anulowane. Dokument anulowania zawiera te same pozycje, lecz z odwróconym znakiem ilości.

Wskazówka
Faktury sprzedaży wygenerowane na podstawie zlecenia dystrybucji można anulować. Inne faktury z rozliczeń wewnętrznych – nie.

Wymagania wstępne:

  • Status ogólny – Nieanulowana

  • Status pozycji otwartej – Niezapłacona

  • Okres księgowania dla daty anulowania musi być otwarty

  • Faktura nie może pochodzić z dokumentu kasowego

  • Jeśli faktura oparta jest na transakcji magazynowej, żaden dokument źródłowy nie może mieć znacznika usuwania

Zakładka Parametry:
  • Definicja daty – umożliwia wybranie źródła daty dokumentu anulowania:

    • Zastosuj datę realizacji – data powstania nowego dokumentu

    • Zastosuj podaną datę – data wpisywana ręcznie (domyślnie bieżąca)

  • Przyczyna anulowania – wybierany z listy przypisań powód anulowania

  • Automatyczne potwierdzanie ostrzeżeń – umożliwia określenie, czy ostrzeżenia mają być automatycznie akceptowane, czy wymagana będzie ręczna akceptacja

Efekty:

  • Jeśli anulowana faktura zawierała transakcje magazynowe, zostaną one wygenerowane ponownie, z przeciwnym znakiem ilości i tym samym kluczem księgowania

  • Jeśli towary były wydane z magazynu z pojemnikami, są księgowane z powrotem do tej samej strefy wydania

  • Po anulowaniu oba dokumenty otrzymują status Anulowana

  • Można wystawić nową fakturę sprzedaży

Wskazówka
Anulowanie faktury powoduje utworzenie nowej noty kredytowej identycznej z oryginałem. Analogicznie – anulowanie noty kredytowej skutkuje utworzeniem nowej faktury.

Akcja [Utwórz i drukuj korektę faktury i fakturę sprzedaży]

Akcja służy do skorygowania istniejącej faktury sprzedaży. Najpierw tworzona jest korekta faktury, a następnie – na jej podstawie – generowana i wystawiana jest nowa, poprawiona faktura sprzedaży. Skorygowana faktura zawiera wszystkie pozycje oryginalnej faktury oraz odpowiadające im pozycje korekty.

Wskazówka
Akcja jest dostępna wyłącznie dla organizacji sprzedaży, dla których aktywna jest funkcja kraju Polska. Dodatkowo, w rodzaju faktury sprzedaży nie może być aktywna funkcja Użyj cen konsumenta końcowego.

Wymagania wstępne:

  • Faktura została pierwotnie utworzona z zamówień sprzedaży.

  • W organizacji sprzedaży aktywna jest funkcja specjalna kraju Polska.

  • W typie faktury sprzedaży nie jest aktywna funkcja Użyj cen konsumenta końcowego.

Efekty:

  • Tworzona jest korekta faktury oraz nowa faktura sprzedaży.

  • Oba dokumenty są powiązane ze sobą oraz z oryginalną fakturą i zamówieniem sprzedaży poprzez odniesienia w łańcuchu dokumentów.

Status faktur sprzedaży

Status przetwarzania faktury sprzedaży określany jest na podstawie trzech niezależnych statusów:

  • Status ogólny

  • Status przeniesienia

  • Status rozrachunków

Status ogólny

Status ogólny określa ogólny etap przetwarzania dokumentu:

  • Nieanulowane – faktura nie została anulowana

  • Anulowane – faktura została anulowana w księgowości finansowej

Wskazówka
W przypadku faktury anulowanej istnieje przypisana nota kredytowa o identycznej treści. Analogicznie – w przypadku anulowania noty kredytowej tworzona jest faktura odpowiadająca oryginałowi.

  • Nieprawidłowe – wystąpił błąd podczas generowania faktury. Dokument został utworzony, ale jego treść nie jest poprawna.

Status przeniesienia

Status transmisji wskazuje, czy faktura została przekazana do księgowości finansowej:

  • Nieprzeniesione – faktura nie została jeszcze przekazana do księgowości finansowej

  • Przeniesione – faktura została przekazana do księgowości finansowej

Status rozrachunków

Status otwartych pozycji pochodzi z księgowości finansowej lub systemu kasowego:

  • Niezapłacone – brak informacji o dokonanej płatności

  • Częściowo zapłacone – odnotowano częściową płatność

  • Zapłacone w całości – odnotowano pełną płatność za fakturę

Konfiguracja

Dla aplikacji Zapytania o faktury sprzedaży nie są wymagane dodatkowe ustawienia w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Następująca jednostka biznesowa: com.cisag.app.sales.obj.CustomerInvoice jest istotna dla aplikacji Zapytania o faktury sprzedaży i która jest używana na przykład do:

  • przypisywania uprawnień,
  • konfiguracji definicji działań lub
  • importu lub eksportu danych

Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:

com.cisag.app.sales.OrderData

Uprawnienia

Uprawnienia można przypisywać zarówno za pomocą ról uprawnień, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcja uprawnień jest dostępna w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Nie ma specjalnych uprawnień dla aplikacji Zapytania o faktury sprzedaży.

Przypisania organizacji

Jeśli funkcja Uprawnienia do treści jest aktywna w aplikacji Konfiguracja, użytkownik może korzystać z aplikacji Zapytania o faktury sprzedaży tylko wtedy, gdy został on przypisany do organizacji w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Sprzedaż

Aby wyszukiwać wyszukiwać faktury sprzedaży, jedna z przypisanych jej organizacji musi być wprowadzona w aplikacji Rodzaje faktur sprzedaży w tabeli Uprawnienia.

Więcej informacji na temat tabeli Uprawnienia i kompleksowy przegląd uprawnień związanych z treścią można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia do treści.

Funkcje specjalne

Aplikacja Zapytania o faktury sprzedaży nie ma żadnych specjalnych funkcji.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Zapytania o faktury sprzedaży jest dostępna dla następujących typów partnerów biznesowych:

  • Klienci
  • Przedstawiciele

Czy ten artykuł był pomocny?